En un relat en primera persona, és Milena que parla, Monika Zgustová ha fet una recreació literària de la vida i obra de Milena Jesenská a Soc la Milena de Praga (Galàxia Gutenberg). A través de quatre capítols, Zgustová relata la trajectòria humana i intel·lectual de la traductora i periodista rellevant que va ser Milena Jesenská de la qual havíem tingut notícia, amb sorpresa per la seva personalitat, a través de la primera biografia que va escriure Margarete Buber-Neumann, amiga de l’ànima de Milena a Ravensbrück, on les dues dones van estar internades. Margarete, Greta en el relat de Zgustova, va sobreviure i va posar la primera pedra escrita en la biografia d’aquesta dona coratjosa i digna de consideració no només com a traductora i amant de Kafka, sinó perquè va ser una dona fascinant, tal com a través del relat de Zgustova podem resseguir en el seu vessant personal i professional, així com mitjançant les persones que va tractar: la flor i nata de la societat intel·lectual de Praga, just en el moment de l’efervescència cultural de la Txecoslovàquia alliberada de l’imperi austrohongarès.
dissabte, 11 de maig del 2024
Milena Jesenská
divendres, 3 de maig del 2024
Història d'un mecanoscrit
Ha aparegut, quan fa molts anys que creia perdut, el
mecanoscrit d’Es fa fosc. He retrobat
aquest primer text: una nouvelle que
vaig considerar que tenia prou cara i ulls com per presentar-la al premi Don-na
l’any 1988. Va quedar finalista i vaig sentir aquella espurna d’alegria que em
va animar a continuar escrivint. Un reconeixement és un estímul per algú que
s’inicia en un camí de passes tan difícils, l’escriptura és com una marató, o
com una escalada i qui sap si no és un màster, sempre en surts sabent alguna
cosa més.
El primer títol
que va tenir Es fa fosc era un títol
més prosaic, més descriptiu: La tieta
Raquel. La tieta Raquel era el nom figurat d’una dona que jo havia estimat
molt: la tieta Angeleta, la germana de la meva mare que va morir d’un càncer a
quaranta-set anys. En va havien estat els esforços per tenir un fill, es va
sotmetre a tots els tractaments que li van ser aplicats a la Clínica Dexeus,
sempre a l’avançada, si bé no va arribar a temps al que ara en diem reproducció
assistida.
En el marc d’un temps i d’un país en el qual el franquisme instal·lat no només en la política sinó en el cap de tanta gent, a Es fa fosc es conta la senzilla, però tan tràgica història de la Raquel des de la infantesa que va compartir a la casa pairal amb la meva mare, la relació estreta i còmplice de les dues germanes, la infelicitat d’haver perdut el primer xicot en un accident, el casament quan ja passava de molt els trenta anys i el menyspreu de la sogra perquè no tenia descendència: «Xorca!», li deia, amb el seu parlar penedesenc, que en aquest cas esmussa el mot eixorca.
La Raquel
–l’Angeleta-, va morir el dia 3 de març de 1976: hauria complert els
quaranta-vuit anys a finals de mes. A Es
fa fosc vaig convertir la tieta Angeleta en un personatge literari, el
relat de la seva vida és una creació literària, si bé amb un rerefons real. A
l’epíleg vaig escriure: «En aquesta història, rigorosament
certa, la memòria és un homenatge».
Quan em vaig casar el dia 8 de desembre de l’any 1976, quan feia nou mesos que la tieta era morta, en el viatge en cotxe direcció a Puigcerdà vam aturar-nos al cementiri de Sant Pere de Lavern, on estava enterrada, per portar-li el ram de núvia: roses blanques que van venir de Canàries perquè aquí no n’hi havia.
(article publicat al setmanari El 3 de vuit, 3 de maig de 2024. A la imatge, el mecanoscrit)
divendres, 5 d’abril del 2024
100 haikus
A 100 haikus (Lapizlàtzuli Editorial) l’autor, Valentí Gómez-Oliver,
(Barcelona, 1947), diu: «Com que es tracta d’una composició
tan breu, la seva gènesi ha d’intentar propiciar una font de suggeriments, els
quals hauran de ser acollits i completats pel mateix lector en enfrontar-se amb
el poema». En efecte: l’haiku és un poema tan concís en la seva
formulació com obert en la interpretació i suggeriment, com aquest titulat matèria obscura: «no es pot veure/ i molt poc en sabem,/ sols entreveure», al qual el segueixen les traduccions al castellà, feta pel
mateix Gómez-Oliver, així com a l’anglès, al francès, a l’italià, a l’alemany i
al japonès del centenar d’haikus escollits entre el miler que en unes petites
llibretes n’ha escrit l’autor durant trenta anys i que visualment acompanya
d’un dibuix amb la mateixa funció de suggerir, completar o expandir la imaginació.
dilluns, 25 de març del 2024
L'univers de transparències de Dolors Puigdemont
Dolors Puigdemont, nascuda a la població gironina d’Amer l’any
1950, és una artista contemporània amb un bagatge artístic que va començar els
anys vuitanta amb una obra que a mesura que madurava ha anat desenvolupant-se
en l’expressió plàstica de la llum i les transparències en unes obres
volumètriques o escultures expandides, una expressió recent per descriure les
obres plàstiques en tres dimensions. Ara, al museu Can Mario de la Fundació
Vila Casas, a Palafrugell, inaugurada el dia 20 de gener i fins al 31 de març de
2024, es pot veure una mostra d’obres molt escollides que conformen una
instal·lació expositiva: Transparència
endins.
A partir de l’any 2006, les transparències, amb el joc de
llums i ombres en harmonia que desprenen les obres de Dolors Puigdemont,
responen a la manifestació artística de les etapes del seu itinerari vital, de
les fites de la seva vida interior molt en la línia del cultiu espiritual a
través de la creació artística com la pionera de l’art abstracte, Hilma af
Klimt, que ho va ser abans de Vasili Kandinsky, la influència del qual, però,
ressona en les obres de maduresa de la pintora Marianne von Werefkin, amb la
seva càrrega mística i l’expressió d’estats emocionals i espirituals a nivell
profund. Aquesta representació del món espiritual, si bé en aquest cas,
figurativa, la trobem en l’art visionari de William Blake.
Amb la barreja de diferents tècniques i materials: la malla metàl·lica, el paper, la tela, la llana, la sal, el pa d’or, el vidre, la fusta o les restes de poda, Dolors Puigdemont ofereix a l’espectador unes peces aèries, ingràvides unes, lluminoses i transparents totes, que respiren i fan respirar, i que fan concebre l’art com un procés espiritual que es manifesta en la bellesa d’unes formes estètiques que ‘transparenten’ l’univers interior de Dolors Puigdemont.
Ve al cas per reforçar el discurs, el que diu l’astrofísic i especialista en filosofies orientals Juan Arnau del seu darrer llibre, La fuga de Dios, que tradueixo: «[el llibre] planteja una cosmovisió en la qual la creació no es concep com un acte de poder sinó com un lliurament: Déu renuncia a ser sobirà del món i es desfà en el món».
Aquest és el ble
que sosté tota l’obra creativa de Dolors Puigdemont: l’art com una donació, com
un present de l’esperit de l’artista en una forma plàstica que, estèticament,
atrau a la vista pel seu magnetisme, per la seva llum, per la seva
transparència.
En l’exposició Transparència endins es mostren unes
peces de malla metàl·lica que es poden interpretar com universos mòbils, navegant,
flotant en l’espai... Si la vida, si el món és creatiu en la seva evolució, per
analogia, la vida, el món, ofereix una invitació a que nosaltres també siguem
creatius tant en l’acció com en la contemplació.
En les seves obres, Dolors Puigdemont invita a la contemplació de la seva interpretació plàstica d’un univers de llum que vindria a ser, almenys per aquesta espectadora, com la cristal·lització del moment de repòs, del temps de silenci eloqüent del setè dia de la creació. Segons el relat bíblic, Déu beneeix l’obra reposant aquell dia: la contemplació és, doncs, la culminació del procés creatiu iniciat per l’artista. És en la contemplació atenta, silenciosa, que les obres artístiques ‘parlen’. En Dolors Puigdemont les seves obres parlen d’una transfiguració que primer s’ha donat en la interioritat de l’autora, i que, en conseqüència, mostren la transformació dels materials emprats en una obra artística que reverbera llum, ombres i transparències en un sempre càlid equilibri.
dijous, 14 de març del 2024
Una carmelita copatrona d'Europa
En professar com a
carmelita l’any 1933, Edith Stein va dir: «Soc al lloc que pertanyo des de fa
temps». Ser monja no la va alliberar de la mort a causa del seu origen
jueu. Teresa Beneta de la Creu va ser una dona d’idees no només filosòfiques
sinó sobretot d’idees espirituals. A la seva cel·la, l’any 1936 va acabar
d’escriure Ésser
finit i ésser etern, una obra que es
considera el seu testament intel·lectual i espiritual al mateix temps. Des del monestir, la carmelita vivia
amb preocupació els esdeveniments polítics. La
nit del 8 al 9 de novembre de 1938 es va desfermar la fúria de l’odi racial que
la història coneixerà com «la nit dels vidres trencats». Una persecució
frenètica i salvatge es va desencadenar contra els jueus. El 2 d’agost de 1942,
vint-i-sis anys després de la defensa de la seva tesi doctoral sobre l’empatia,
va ser detinguda per la Gestapo. Els presos eren desposseïts de les seves pertinences
i de tot el que els identificava com a persones amb una vida anterior. Els noms
eren substituïts per números. Espoliada de tot va entrar a la càmera de gas. No
es pot dir, però, que Déu no fos a Auschwitz: hi era en el cor de persones com
Edith-Teresa, que, preveient aquell final, havia dit: «Accepto la mort que Déu
m’ha destinat».
(publicat a Pluja de Roses. Març / Abril de 2024)
dissabte, 9 de març del 2024
Élisabeth Louise Vigée Le Brun
José Ramón Monreal ha traduït del francès, ara publicat per Acantilado,
un assaig brillant: «Mundus muliebris», de Marc Fumaroli, sobre una artista extraordinària: Élisabeth
Louise Vigée Le Brun (1755-1842). Pintora de l’Antic Règim en el seu aspecte
femení i autora rellevant, potser ha estat massa ignorada per les nostres
generacions tal vegada perquè va unir la seva carrera artística a la reina
Maria Antonieta, que, per edat, era la seva contemporània. La pintora Vigée Le
Brun va ser la retratista oficial de Maria Antonieta i la imatge que volien
donar del món que representaven: un mundus
muliebris, una manera com volien que fossin els ornaments de les dones, ja
fossin vestits, llaços, capells i joies, ja fos la cura en l’embelliment dels
rostres i pentinats.
Élisabeth Vigée Le Brun es va avançar al seu temps i va trobar complicitat en Maria Antonieta. Vigée Le Brun tenia bon gust i veia lletges les modes d’aquell temps. S’explica que se les enginyava per preparar els rostres de les seves models sense les enfarinades i pintures que n’oculten la frescor, la gràcia o el caràcter, i buscava un aspecte més natural també en els pentinats. D’aquesta manera va influir en la moda, en l’aparença de les «belles» del seu temps.
Amb bon criteri editorial, al llibre s’han inclòs reproduccions de quadres representatius de l’art d’Élisabeth Louise Vigée Le Brun que mostren l’exquisida capacitat d’aquesta pintora francesa per conjugar la semblança de la retratada, ja fos la reina, una dama de la cort o un autoretrat, amb una idealització tan subtil com respectuosa, amb la creació d’una harmonia que és alguna cosa més que bellesa: és proporció, conjunció. Només cal mirar amb deteniment el retrat de Maria Antonieta amb un llibre a la mà (1785), o el retrat de la jove duquessa de Polignac (1783), o el seu propi retrat amb la paleta a les mans. L’elegància està en la posa tant com en els vestits i els barrets que no velen el rostre: l’il·luminen amb la suavitat d’una lluna càlida. La pintora havia estat consagrada ben aviat: amb 19 anys va ser elegida membre de l’Acadèmia de Sant Lluc, tenia molts encàrrecs i es deia que era «l’orgull de França», el «llapis immortal».
(article publicat al setmanari La Fura, 8 de març de 2024)
divendres, 1 de març del 2024
Tàpies i el zen
el centenari de la seva mort), Màrius Torres, Carles Riba, Salvador Espriu. En l’haiku: poema de tres versos, trobem la immediatesa que propugna el zen: un coneixement intuïtiu, d’un sol cop, una il·luminació de l’instant que no és altra cosa que ell mateix en la seva pura realitat i nuesa. Aquesta immediatesa traslladada a la pintura vol dir per una banda que ha d’estar realitzada amb economia de mitjans com en el zenga, una forma pròpia de pintar a tinta amb senzillesa, simplicitat, realitzant el traç de manera espontània, sense correccions. Una aspiració del pintors zen un exemple de la qual trobem en la famosa pintura L’univers, de Sengai Gibon, i que Tàpies va mirar molt, tant que va inspirar un dels quadres: Transformació (1990), que aquests dies es mostra en l’exposició Tàpies. L’empremta del zen. No tots els quadres exhibits en aquesta mostra assoleixen la ingravidesa i immediatesa del zen: Tàpies va passar molt temps amb la pintura matèrica. La intenció zen hi és, però li pesen encara les masses i els traços insistits, repintats. On assoleix més lleugeresa és en les petites pintures, on el traç és directe, sense pensament, tan sols el moviment que esdevé en aquell instant.
dimarts, 13 de febrer del 2024
Transparències de Dolors Puigdemont
Dolors Puigdemont, nascuda a Amer, Girona, l’any 1950, és una artista plàstica contemporània que des dels anys vuitanta, quan va iniciar la seva carrera artística, ha elaborat una obra de gran nivell creatiu el fil conductor de la qual és la transparència com es pot veure ara en la tria escollida de peces que conformen l’itinerari expositiu Transparència endins, que té lloc al museu Can Mario de Palafrugell.
A partir de l’any
2006, la singular bellesa, la llum que desprenen les obres artístiques de Dolors
Puigdemont, van responent de forma sensible a les etapes del seu itinerari
vital, a les fites de la seva vida interior molt en la línia del cultiu
espiritual a través de l’art com la pionera de l’art abstracte, Hilma af Klint,
abans de l’espiritual en l’art cultivat per Vassily Kandinsky, i que ja havia
tingut un precedent de representació, en aquest cas, figurativa, del món
espiritual en el visionari William Blake.
Amb la barreja de
diferents tècniques i materials: la malla metàl·lica, el paper, la tela, la
llana, la sal, el pa d’or, el vidre, la fusta o les restes de poda, Dolors
Puigdemont ofereix a l’espectador unes peces aèries i volàtils unes, lluminoses
i transparents totes, que respiren i fan concebre l’art com un procés
espiritual.
En el seu darrer
assaig, La fuga de Dios, diu
l’astrofísic i especialista en filosofies orientals Juan Arnau, que el seu
llibre «planteja una cosmovisió en la qual la creació no es concep
com un acte de poder sinó com un lliurament: Déu renuncia a ser sobirà del món
i es desfà en el món». Aquest és el ble que recorre tota
l’obra creativa de Dolors Puigdemont: una donació, un present de l’esperit en
una forma artística que atrau a la vista pel seu magnetisme i la seva
transparència.
En l’exposició de Dolors Puigdemont es mostren unes peces de malla metàl·lica que es poden interpretar com universos mòbils, flotant en l’espai. Si la vida, el món, és creatiu, per analogia la vida, el món, ofereix una invitació a que nosaltres també en siguem. En la creació de les seves obres, Dolors Puigdemont invita els espectadors a ser creatius des de la contemplació.
(article publicat al setmanari La Fura, 9 de febrer de 2024. A la imatge, una obra de Dolors Puigdemont)
divendres, 2 de febrer del 2024
Notícia de Juliana Morell
dissabte, 13 de gener del 2024
Lanza del Vasto
La no-violència és prou coneguda, però potser no ho és tant en quina mena de filosofia i disciplina es basa. Sabem que en cos i esperit la va practicar Gandhi, i que aquest va tenir deixebles. Un d’aquests deixebles va ser Lanza del Vasto: aquest és el nom de ploma d’un jove italià nascut a San Vito dei Normanni l’any 1901. Entre els anys 1936 i 1937 va fer un viatge a peu a l’Índia després d’haver fet una conversió de caràcter espiritual arran d’una frase sobre la Trinitat de Tomàs d’Aquino que li havia impactat quan estudiava filosofia. En tornar de l’Índia va escriure Pelegrinatge als Orígens, que aquí va publicar en català Miquel Arimany l’any 1961. En aquest llibre que recull les cartes adreçades a la seva mare i a l’amic Luc Dietrich, hi destaca la figura de Gandhi, que li va donar el nom de Shantidas, que vol dir «servidor de la pau».
Gandhi va
encarregar a Lanza del Vasto difondre l’esperit no-violent per Occident.
Després de la Segona Guerra Mundial, aquella ferida que encara sagna (un
exemple el tenim ara mateix a Gaza en una desgraciada torna de la Xoà), l’any
1948 Lanza del Vasto va fundar la Comunitat de l’Arca, que ha tingut un paper
molt destacat en la divulgació de la no-violència a Europa.
A Catalunya la no-violència
va calar fons i no és agosarat afirmar que la gent de la meva generació n’estem
encara amarats, aquest esperit és present en el nostre inconscient col·lectiu.
La ‘revolució dels somriures’ és un derelicte d’aquesta filosofia molt bella,
però que potser ha resultat ingènua per a la bel·licositat i la intemperància
que teníem davant, si bé encara no s’ha acabat res, la història continua.
diumenge, 7 de gener del 2024
Honraràs pare i mare
He llegit Honraràs pare
i mare (Fragmenta), de Leticia Asenjo, psicòloga especialitzada en infància
i família, escriptora i mare, dades significatives per pensar aquest quart
manament, un dels fonaments de la nostra cultura, i també de les cultures orientals:
honrar el pare i la mare que ens han donat la vida. Però a vegades aquest pare,
o aquesta mare, o tots dos, no han estat prou bons, o gens, per a la nostra
vida física, però molt sovint tampoc per a la nostra vida moral i espiritual.
En aquests casos es fa difícil honrar-los, si bé el sentiment de culpa inculcat
a través de la religió sobretot, però també pel mandat de la tribu, fa que es
faci el que s’ha de fer a desgrat de si ho mereixen o no.
«Estem programats per vincular-nos», escriu Asenjo. La lògica de la natura diu que un infant no
sobreviu si no rep la cura necessària, si bé hi ha diverses maneres de fer-ho
segons som rebuts i per instint escollim una o altra forma a través del vincle
segur, el vincle insegur i el vincle ambivalent. L’instint de vida és poderós i
les criatures troben la manera de sobreviure en un vincle insegur o ambivalent,
encara que hi ha infants que psíquicament en resulten afectats. D’aquí venen
patologies que Asenjo coneix prou, començant per la seva pròpia experiència
familiar.
L’antropòleg Lluís Duch ens va ensenyar que la biografia ens explica. Fins a l’adolescència em vaig criar amb un pare absent: arribava quan jo me n’anava a dormir i tantes de les festes assenyalades el pare no hi era. Al meu germà i a mi ens va criar la meva mare que va fer tots dos papers. El paper de repressora va comportar que de joveneta tingués rampells de ràbia contra ella. Però era una dona intel·ligent i amorosa que va tenir una gran paciència que amb els anys he pogut reconèixer. Al pare l’estimava perquè era el meu pare i era un bon home, però a la mare l’he honrat fins al dia d’avui en que fa gairebé tres anys que és morta. És el que sent el meu cor més enllà del manament. Quan la figura del pare i la mare surten de la biografia i s’instal·len en el lloc simbòlic que els correspon com a arquetips, esdevenen les figures que ens donen l’oportunitat d’aprendre el misteri de la vida. El mestratge ve del bé i del mal, i som nosaltres qui hem de discernir una cosa de l’altra.
(article publicat al setmanari El 3 de vuit, 5 de gener de 2024. A la fotografia, els meus pares l'any 1947 quan jo encara era en somnis)
dissabte, 16 de desembre del 2023
Marina Tsvetàieva
És una bona notícia la publicació de Fites, de Marina Tsvetàieva. Laia Malo va obtenir el 21è. premi de traducció Vidal Alcover per la seva traducció del rus al català. Marina Tsvetàieva (Moscou, 1892 – Ielàbuga, 1941) és una de les poetes més rellevants de la literatura russa del segle XX. Això no obstant, va ser ignorada durant molt de temps, tot i haver estat reconeguda des de molt jove: l’any 1910 va publicar el seu primer llibre. Tenia divuit anys. A aquest oblit hi va tenir a veure la Revolució russa, els seus exilis a París i Praga, hi va tenir part la Segona Guerra Mundial, hi va fer Stalin: Tsvetàieva va ser una autora prohibida fins vint després de la seva mort per suïcidi: la seva situació personal i política es va fer insostenible. La biografia de Marina Tsvetàieva és un camí de gran dramatisme. La seva vida, apassionada i tràgica, es reflecteix en la seva poesia, en les seves cartes, en els seus escrits en prosa: assaigs, dietaris, memòries i narracions autobiogràfiques, encara que només hi ha una Marina: el seu estil literari és inconfusible. Vaig descobrir la veu poètica de Marina Tsvetàieva l’any 1990, quan la seva traductora en llengua castellana, Selma Ancira, va publicar El poeta y el tiempo. Era el primer llibre de la poeta que es va publicar en el nostre entorn cultural més pròxim. L’enamorament va ser instantani.
A Fites: 84 poemes escrits entre els anys
1916 i 1920, s’inclouen els «Versos a Moscou», inspirats en el poeta Óssip Mandelstam,
part del cicle dedicat a Alexandr Blok, i els «Versos a Akhmàtova». Aquest és
un dels trets característics de Marina Tsvetàieva: la seva capacitat per a
l’amor, per a l’amistat i l’admiració envers altres poetes. A través de Boris
Pasternak, Tsvetàieva va llegir les Elegies
de Duino i els Sonets d’Orfeu de
Rainer M. Rilke. Així va començar una correspondència a tres bandes: Pasternak,
Tvetàieva i Rilke, fins a la mort d’aquest, per causa d’una leucèmia, el
desembre de 1926. Rainer i Marina no es van arribar a conèixer, però els dos
escriptors van establir una gran intimitat amorosa, fraternal, espiritual, tal
com es reflecteix als poemes que Marina li va dedicar in memoriam: «La teva mort» i «Any Nou».
(article publicat al setmanari La Fura, 15 de desembre de 2023)
dijous, 30 de novembre del 2023
La naturalesa segons Ralf Waldo Emerson
L’any 1836 Ralf Waldo Emerson (Boston, 1803 –
Concord, 1882) va publicar el seu famós Assaig
sobre la natura. Amb el títol més concís de Naturalesa, ara l’acaba de publicar l’editorial Quid Pro Quo en la
traducció de Teresa Bauzà Bosch. L’edició s’acompanya d’unes significatives
fotografies de Nofre Fuster, que il·lustren els vuit capítols de què està
compost aquest assaig l’escriptura del qual cal situar just en els inicis de
l’eclosió del transcendentalisme, un moviment filosòfic, religiós i literari de
notable envergadura que es va mantenir fins al 1860. En aquest corrent de
reforma de l’Església Unitària hi van convergir personalitats de l’època tan
rellevants com Henry David Thoreau, autor de Walden, o la vida als boscos, i Walt Whitman, autor de Fulles d’herba.
En els seus escrits que el temps no ha marcit, ans al contrari, conté perles, Emerson hi exposa la seva idea d’un Déu interior i la importància del pensament intuïtiu. Per a Emerson, la veritable independència de l’individu s’aconsegueix amb la intuïció i l’observació directa de les lleis de la natura: quan l’ésser humà pren contacte directe amb la natura tot fent ús de la intuïció i l’observació, esdevé capaç de connectar amb l’energia còsmica, una experiència que no és lluny de l’experiència contemplativa que ens situa al doll mateix de la font de la vida, Déu per als creients.
A cada pas de la
lectura de Naturalesa, un llibre que
traspua una fonda espiritualitat, hi trobem frases per anotar que són conceptes
per a meditar com ara aquest: «A la corrupció de l’home segueix la corrupció
del llenguatge». El que veiem del món
és transparent, si bé la dificultat és saber-ho llegir, saber-ho interpretar.
En aquest exercici necessari, Emerson apel·la a viure «una vida en harmonia amb
la naturalesa, l’amor a la veritat i a la virtut», cosa que ha de purificar els
ulls perquè siguin capaços d’entendre el text amb què la natura es mostra.
Què n’hem fet, de la
naturalesa? I de la veritat, què n’hem fet? La naturalesa i la veritat ens
parlen, però la veiem, la sentim? Emerson creia en una evolució sostinguda de
la vida natural perquè «la naturalesa no és fixa, és fluïda». Cal veure on ens
hem perdut i, si cal, retornar sobre algunes de les passes que s’han fet en
contra de la naturalesa.
(publicat al setmanari El 3 de vuit, 1 de desembre de 2023. A la imatge, Núvols de novembre)
diumenge, 12 de novembre del 2023
Feminista María Izquierdo
A San Juan de los Lagos, població de l’estat mexicà de
Jalisco, l’any 1902 va néixer María Izquierdo, una pintora de colors intensos i
senyora d’un estil figuratiu surrealista i expressionista. Una pintora enèrgica,
tot i que en els anys quaranta, en plena maduresa artística, Izquierdo
representés amb la mateixa vigoria cromàtica dones en una actitud terriblement
dolorosa. Aquestes obres, amb la dona com a protagonista, estan influenciades
per les pintures d’Antonin Artaud i en el temps coincideixen amb el trencament
de la seva relació amorosa amb el també pintor Rufino Tamayo. Difícilment es
pot separar la vida i l’obra de María Izquierdo, una creadora poc coneguda
entre nosaltres: l’ombra de la seva contemporània Frida Kalho és molt
allargada.
Tot i que les
figures femenines de Frida Kalho, generalment autoretrats, són també doloroses,
es presenten amb un estatisme icònic que contrasta amb l’expressionisme dur dels
retrats i maternitats de María Izquierdo, molt lluny també de les pintures de
l’època post revolucionària en què la dona mexicana, sobretot en els murals,
era representada en una forma materna, o com a imatge al·legòrica i mexicanista
de la pàtria.
La crítica moderna,
influïda per la crítica de gènere, considera la pintora María Izquierdo com una
feminista. A la vista de les obres més significatives en el camp de la
representació de la dona, el seu feminisme no és pas per combatre res sinó per
mostrar amb tota la seva cruesa i dimensió tràgica els estralls que la cultura
patriarcal infligeix en el cos i la psique de la dona. Així, en aquestes
pintures dels anys quaranta, María Izquierdo va realitzar obres en les quals es
veuen dones nues, agenollades i lligades a columnes en llocs d’aspecte
atemporal, amb paisatges de caire metafísic, i envoltades de llunes i estrelles,
no pas reals sinó simbòliques. Són quadres que parlen de la tristesa, del
dolor, de la solitud i exposen de manera sagnant la desesperança de la dona en
els seus silencis forçats.
María Izquierdo va
morir a Ciutat de Mèxic l’any 1955. La pintura del seu temps és també una
pintura del temps actual: a Mèxic cada dia es produeixen feminicidis, desgràcia
que també ens toca d’aprop.
(article publicat al setmanari La Fura, 10 de novembre de 2023. A la imatge, una pintura de María Izquierdo)
divendres, 3 de novembre del 2023
Edith Stein
A penes coneixem la filòsofa jueva Edith Stein, assassinada a Auschwitz, i menys encara coneixem Teresa Benedicta de la Creu, nom que Edith va prendre com a carmelita, que li farà dir: «Soc al lloc que pertanyo des de fa temps». Ser monja no la va alliberar de la mort, així les gastava la prepotència i criminalitat del nazisme.
Teresa Benedicta
de la Creu, que actualment és copatrona d’Europa, va ser una dona d’idees no
només filosòfiques sinó també espirituals. Edith Stein va professar l’any 1933.
La contemplació i la mística no són pas contràries a l’acció: a la seva cel·la,
l’any 1936 va acabar d’escriure Ésser finit i ésser etern, una obra que es considera el seu testament
intel·lectual i espiritual al mateix temps. Des del monestir la carmelita conversa vivia amb una gran
preocupació els esdeveniments polítics. La
nit del 8 al 9 de novembre de 1938 es va desfermar la fúria de l’odi racial que
la història coneixerà com «la nit dels vidres trencats», l’horror de la qual
hem vist reflectit en tants films que exposen com les botigues jueves són
assaltades i saquejades i els ciutadans jueus són apallissats. Una persecució
frenètica i salvatge es va desencadenar contra els jueus.
La biografia d’Edith Stein té moments
d’una gran intensitat, també afectiva, que ja comença en la infantesa i
adolescència: «En el meu interior hi havia, a més, un món amagat. Tot el que
veia i sentia durant el dia ho elaborava dins meu. Veure un borratxo, per
exemple, em feia una impressió que em perseguia dia i nit i em turmentava».
Veure la indigència de les ànimes alienes turmentava el seu cor de noia.
El 2 d’agost de 1942, vint-i-sis anys
després de la defensa de la seva tesi doctoral sobre l’empatia, la Gestapo va
detenir les germanes Edith i Rosa Stein. Els presos eren despullats de totes
les seves escasses pertinences i de tot el que els identificava com a persones
amb una vida anterior i dignitat humana. Els noms eren substituïts per números.
Teresa Benedicta va ser retornada amb gran violència als seus orígens jueus en
ser despullada del seu hàbit. Així espoliada va entrar a la càmera de gas. No
es pot dir que Déu no fos a Auschwitz: hi era en el cor de persones com Edith
Stein, que, preveient aquell final, havia dit: «Accepto la mort que Déu m’ha
destinat».
(article publicat al setmanari El 3 de vuit, de Vilafranca del Penedès, 3 de novembre de 2023. A la imatge, Edith Stein)
divendres, 6 d’octubre del 2023
Parlar d'art
Des que era joveneta i vaig matricular-me a l’Escola d’Arts
Aplicades i Oficis Artístics per rebre una formació que estimava útil per a les
meves temptatives en el dibuix sobretot, que amb gran atreviment he parlat
d’art. I dic atreviment perquè l’art és un misteri que tan sols es desvetlla
davant la contemplació d’una obra d’art, un fet que en ell mateix ja és
atzarós, tal com, des de la seva personal visió del fenomen, ho explica
l’historiador de l’art Josep Francesc Yvars: «Cada obra d’art nova és com un còdol,
una pedreta de la platja que l’artista llança amb força a aquest mar que és el
temps. Generalment, s’enfonsen tan bon punt toquen l’aigua, i tan sols algunes
vegades volen a flor de superfície i tracen un gargot fugaç que desapareix amb
el batec de les onades. Molt de tant en tant hi resta un petit deixant que
dibuixa un motiu insòlit sobre l’aigua: aquesta és l’obra d’art. Algú
convertirà en història dels signes aquella marca fortuïta amb prou feines
entrevista».
Un artista ho
descriuria d’una altra manera, si és que podria descriure amb paraules, pobres
paraules per descriure el misteri!, el que s’esdevé al seu interior en el
moment de crear aquest còdol que llançat al mar del temps dibuixa un motiu
insòlit sobre l’aigua i del qual en resta un deixant a penes entrevist.
L’art és abans que
res una necessitat d’expressió de l’ànima, i això explica que fins i tot el
motiu més figuratiu com és un retrat, un paisatge o un bodegó, sigui realitzat
a imatge i semblança de l’artista. En cadascuna de les obres l’artista hi vessa
no només un talent i un estil que si és molt marcat el defineix a la mirada
externa, sinó que també hi destil·la una sensibilitat en la mirada, un anhel de
bellesa i una forma d’espiritualitat que no necessàriament ha de ser sempre
lluminosa com es veu ben clar en les pintures negres de Francisco de Goya per
posar un exemple conegut.
Amb aquesta
reflexió succinta, ja que el tema demanaria un assaig més llarg, el que vull
dir és que en cada obra l’artista llança el seu còdol i només un o uns quants
d’aquests còdols tindrà la sort de dibuixar un motiu insòlit en la mar del
temps i que algú convertirà en fita significativa, en història, aquell signe a
penes entrevist quan marcava la seva trajectòria en l’arc del temps.
(article publicat al setmanari El 3 de vuit, 6 d'octubre de 2023. A la imatge un fragment d'un plafó del pintor modernista Alexandre de Riquer)
Correspondències entre ciència i religió
De joveneta m’agradava estudiar la Història Sagrada, que amb
el nom ja diu tant. El sagrat toca el misteri, allò que no sabem, però que pel
fet d’experimentar-lo de forma sensible ens mou a creure-hi tant com creiem en
l’amor i sentim el dolor, fenòmens d’expressió immaterial dels quals ningú no
dubta l’existència.
Així, de la mateixa
manera que vaig gaudir amb el coneixement de les històries i personatges de la
Bíblia que com a exemples m’atreien o repel·lien segons la seva qualitat humana,
vaig començar a reflexionar sobre la relació que hi podia haver entre el relat
mític i simbòlic del Vell Testament, que s’inicia amb el poètic relat de la
creació, i una realitat comprovable a través de les ciències, ja fossin físiques,
químiques, biològiques o matemàtiques. La poma com a símbol de coneixement no
només ha estat pintada per grans artistes sinó que, tal com explica la
llegenda, en caure va inspirar en Newton la teoria de la gravetat, la força
d’atracció mútua que experimenten dos objectes amb massa o matèria.
La ciència
experimenta sense descans, i progressivament hem sentit a parlar de matèria
fosca, de forats negres, d’antimatèria. Segueixo una mica el fil d’aquestes
investigacions que a desgrat de no entendre-hi prou perquè no és el meu àmbit
de treball, em fascinen perquè un dia o altre vénen a il·luminar el que la
paraula bíblica ha exposat en imatges simbòliques. Ara s’acaba de confirmar que
l’antimatèria, com la matèria, cau avall. I la meva imaginació ja veu la
relació, si més no poètica, entre la paraula Caiguda per parlar de la davallada
dels primers humans segons el relat veterotestamentari amb l’antimatèria que
cau avall, ja que el pecat no pesa pas en el cos sinó en l’ànima.
En els planetes del nostre sistema solar no opera la força de la gravetat i no hi ha vida humana i, per tant, cap relat de la creació no hi té cabuda, ni científic ni religiós. Som els terrícoles que en tant que éssers necessitats de relat, d’una història que ens expliqui i doni sentit, acudim a tota mena d’Escriptures, ja siguin inspirades en una creença religiosa o en una creença científica. No es neguen, es corresponen, si bé s’expressen en llenguatges diferents.
(article publicat al setmanari La Fura, 5 d'octubre de 2023)
dissabte, 9 de setembre del 2023
Teresa i la seva teologia de l'amor en què reneix l'ànima
Meditar el que es llegeix alimenta l’ànima. Ho va saber Teresa
Martin en un temps en què la vida va començar a accelerar-se. Filla del seu
temps, doncs, va adonar-se que la seva ànima anhelava calma, vida interior, temps
de diàleg amb el bon Déu, que en ella va portar aparellada una lectura aprofundida
de les Sagrades Escriptures.
Amb quinze anys Teresa
Martin va entrar al convent de les carmelites de Lisieux prenent el nom de
Teresa de l’Infant Jesús. Hi va viure nou anys en oració, silenci i ascesi
seguint la Regla del Carmel. Passant de puntetes pel seu caminet, com en deia del seu camí espiritual, la jove sorprendrà, i
de quina manera, quan un any després de la seva mort el 30 de setembre de 1897,
es publiquin els manuscrits autobiogràfics escrits per indicació d’Agnès de
Jesús (la seva germana Paulina). En la primera edició d’Història d’una ànima, va escriure, admirat després de llegir-la, el
prior Godefroid Madelaine: «La segona lectura em deixà en un
èxtasi que no es pot expressar... De la primera ratlla a l’última hom hi respira
una atmosfera que no és del nostre món...» Vet aquí el prodigi: complint amb
les obligacions de la vida conventual i mirant de perfeccionar-se, la vida
íntima de Teresa va créixer en esperit fins al punt de, com diu el prior, «hom hi troba una teologia que els més bells llibres
espirituals no aconsegueixen sinó rarament en un grau tan elevat...»
Aquest 2 de gener
es van complir 150 anys del naixement de la santa de Lisieux que va iniciar la
seva teologia de l’amor en estimar Jesús, en la mateixa vida cristiana que va
respirar en la seva família i en el convent. Aquest itinerari de progressió cap
a la maduresa espiritual es llegeix a Història
d’una ànima. La lectura proporciona la imatge de l’ànima de la jove carmelita
que, seguint la crida de Jesús en l’Evangeli, és la d’un infant renascut en
l’esperit a través d’ella mateixa (no li van ser pas estalviats els treballs i
el dolor del part espiritual) en la puresa i innocència més essencial.
(article publicat a la revista Pluja de Roses, setembre/octubre 2023. A la fotografia, un punt de llibre amb la imatge de Teresa de Lisieux i la seva lletra manuscrita)
divendres, 8 de setembre del 2023
El desig de llibertat
Colòmbia i Mèxic. De la terra al cor (Tushita
edicions) és el llibre que fa onze dels llibres de viatges que ha publicat
Conxita Tarruell. Com en els llibres anteriors, assistim a una crònica del
viatge narrada amb un estil directe i entusiasta: la viatgera no passa pels
llocs, els viu intensament.
En la crònica del
viatge a Colòmbia hi ha un capítol dedicat a la visita a San Basilio de
Palenque, un poblat fortificat d’esclaus alliberats. De configuració senzilla,
els carrers són sense asfaltar, l’atractiu de Palenque és la seva història que
commou i de la qual jo ja havia tingut notícia en el nostre viatge a Cuba en la
figura dels cimarrons, esclaus negres
fugits impulsats per un desig de llibertat.
Set anys després
de la fundació de Cartagena de Indias, que Conxita Tarruell també va visitar, van
fugir de la ciutat alguns esclaus, cimarrons
que van fundar aquest palenque de
Colòmbia, ja que aquest és el nom genèric dels refugis d’esclaus a tot el
continent americà. El palenque de San
Basilio és un dels més antics. Entre l’any 1570 i 1580, alguns cimarrons es van establir als Montes de María i van
fundar la palissada del Limón. Les fugides eren constants, no sempre amb sort,
els esclaus eren perseguits amb fúria. L’any 1599, un negre d’origen mandinga, Benkos Biohó, va capitanejar
una fugida d’una quarantena d’esclaus de Cartagena, que van derrotar la
patrulla de vint homes armats que els perseguia, si bé la lluita poc acabava
aquí: els fugitius eren perseguits per altres expedicions d’armats fins que
l’any 1613 els espanyols van signar un tractat de pau que no van trigar a
violar l’any 1619 quan, per causa d’un altercat amb la guàrdia del port, van
capturar Benkos Biohó i el van fer executar a la forca l’any 1621. Tota excusa
era bona, pel que fa al capteniment espanyol, per trencar pactes, i res de nou
pel que fa al desig humà de llibertat per part dels negres esclaus, cimarrons que, jugant-se la vida, fugien
de la seva condició ignominiosa.
A San Basilio de
Palenque es conserva la llengua d’origen africà preservada de forma oral, així
com la música, els rituals, la gastronomia i la medicina tradicional, tot patrimoni
immaterial. De l’Àfrica els negres no se’n van poder endur res llevat de la
dignitat i la consciència del seu valor humà.
(article publicat al setmanari El 3 de vuit, 8 de setembre de 2023. A la imatge el monument dedicat a Benkos Biohó. Està extreta de la Viquipèdia)
Marianne Werefkin
La visita aquest juliol a l’exposició L’adresse au paysage. Figures de la montagne, al museu de Belles Arts de la ciutat alpina de Chambéry m’ha proporcionat el goig de la descoberta d’unes obres molt rellevants de la pintora expressionista Marianne von Werekkin, nascuda a Tula, Rússia, l’any 1860, i morta a Ascona, Suïssa, l’any 1938.
Pintora
expressionista, simbolista i fauvista, Marianne Werwfkin va iniciar-se molt
jove, formant-se primer a casa –la seva mare pintava i li va ensenyar tot el
que sabia- i després de la mà del reconegut pintor rus Ilià Repin. Al seu
taller va conèixer el seu company, l’artista Alexei von Jawlensky, amb el qual
l’any 1896 va establir-se a Munic, aleshores un paradís per als artistes. Un
malaurat accident de caça li va deformar la mà dreta amb la qual pintava i això
la va mantenir inactiva durant una dècada. Però la jove va continuar dibuixant
i treballant en l’àmbit artístic on es movia, relacionant-se amb artistes de
talla com Franz Marc, Vasili Kandinsky i Gabrielle Münter. D’aquesta època són
els seus assajos sobre estètica entre els quals destaca Lettres à un inconnu, on hi descriu la seva concepció de
l’Expressionisme.
L’any 1905 marca
una fita en la biografia artística de Marianne Werefkin quan torna a pintar i a
participar en exposicions, entre les quals la famosa Der Blaue Reiter, l’any 1919 a Munic. Però amb l’esclat de la
Primera Guerra Mundial l’artista, ja separada del seu company, es trasllada a
Ascona, Suïssa, on morirà l’any 1938. Abans, però, haurà entrat en contacte amb
el moviment Dadaista i ella mateixa, l’any 1924, haurà fundat el grup artístic
l’Ossa Major.