dissabte, 22 de desembre del 2018
Nadala 2018
diumenge, 16 de desembre del 2018
Tresors de Catalunya
Imagineu-vos que us regalen un àlbum amb
postals de diversos indrets de Catalunya on no són amagats, sinó que són a la
vista, els seus tresors. L’àlbum que tinc a les mans, present d’un amic que sap
que l’apreciaré, viatgera i exploradora com sóc, és Tresors de Catalunya (Viena Edicions). Aquest àlbum és el més
semblant a un fabulós quadern de viatge fet amb tota cura on hi ha una
fotografia amb el tresor escollit i una explicació personal del seu autor, el
periodista i escriptor Daniel Romaní, que ofereix un recorregut iconogràfic i
literari d’algunes de les peces més sobresortints del patrimoni cultural
català. Algunes d’aquestes peces són molt conegudes, d’altres resulten una
sorpresa amagada: una veritable troballa. Val la pena fer l’excursió o el
viatge per gaudir-ne. O, simplement, agafar el tren a tocar de casa, ja que el
tresor potser es troba a uns pocs quilòmetres.
Per
proximitat, exposo dues figures femenines d’èpoques distanciades. I és que la
història cultural del nostre territori té milers d’anys. A Gavà hi arriba el
tren des del 1881, i la figura que es pot veure al seu Museu és una petita i
molt valuosa escultura de ceràmica de fa 5.800 anys. Es tracta de la Venus de
Gavà. Símbol de la fertilitat, és una de les primeres figures antropomòrfiques
de la península Ibèrica. La seva bellesa abstracta imanta l’espectador, que hi
queda encisat. La segona peça a admirar és una escultura que es pot veure al
Museu Víctor Balaguer, de Vilanova i la Geltrú: Lucrècia moribunda, de Damià Campeny. Aquesta escultura de bellesa tan
serena com espectacular, és una obra mestra del Neoclassicisme europeu. Lucrècia,
dama romana esposa de Tarquini, va ser ultratjada pel fill del rei i, per
aquesta causa, es va matar amb una daga davant del seu marit i del seu pare,
que van mostrar el seu cos mort al poble. Indignat pel que havia passat, el
poble es va rebel·lar, va abolir la monarquia i va proclamar la República. Per
aquest motiu, Lucrècia ha esdevingut símbol de l’honestedat i de la república.
L’àlbum Tresors de Catalunya és ple de meravelles com aquestes que cal
descobrir, o redescobrir, per apreciar la seva bellesa i valor cultural. Tenim
molta història i molt d’art darrere, tenim molts tresors.
(article publicat a La Fura, 14 de desembre de 2018)
Etiquetes de comentaris:
Lucrècia moribunda,
República,
tresors de Catalunya,
Venus de Gavà
dissabte, 8 de desembre del 2018
Històries de calendari
Bertolt Brecht, autor alemany ben conegut
com a dramaturg, també va ser un bon narrador d’històries curtes i de poemes
com els que trobem a Històries de
calendari (Adesiara), exquisidament traduïdes per Feliu Formosa. Brecht
reescriu i inventa al seu gust i imaginació episodis de la vida de Juli César,
Sòcrates, Giordano Bruno, Francis Bacon, Lao Tse, Buda, o el misteriós senyor
K., que entre d’altres pensaments expressa aquest ben personal: Quan els alumnes han oblidat ja fa temps els
errors del mestre, ell mateix encara se’n recorda. Un bon mestre és exigent
primer de tot amb ell mateix.
Es diu que una bona escriptura encomana
ganes d’escriure. És clar, Bertolt Brecht és un gran escriptor. I, sí, vénen
ganes d’escriure un grapat d’històries de calendari ara que som a l’últim full
del calendari. No es pot pas dir que els full-mesos que d’aquest any 2018 ja
han caigut no hagin estat plens d’històries, i fins i tot d’episodis acolorits
(alguns de groc) de la Història, si parlem dels esdeveniments polítics i
socials que hem viscut, que estem vivim a casa nostra.
Només que estiréssim el fil d’algunes de
les notícies llegides sense anar gaire lluny, potser en aquest mateix
setmanari, ja tindríem prou maons per construir un petit edifici literari, ja
sigui que escrivíssim un conte rodó, amb començament, desenllaç i final, o un
relat desplegat en un temps de ficció i amb final obert, o un poema que
mostrés, posem per cas, un imaginari diàleg entre un fill o una filla amb el
seu pare o mare morts sense haver pogut dir-se allò que calia per desfer
aquells nusos afectius que potser els han amargat no poques hores de la vida.
Aquest poema potser només ocuparia un dia d’aquest calendari imaginari, però
això seria fals, ja que les paraules que no s’han dit a vegades ocupen anys, és
a dir, molts fulls de calendari... Ja veieu què passa quan estires un fil, de
seguida sorgeix un fet que provoca una història, o una història que vol ser
explicada a través d’imatges sugerents perquè sigui a través de la lectura que
la història s’expliqui en la imaginació del lector... tu, que em llegeixes.
(article publicat al setmanari El 3 de vuit, 7 de desembre de 2018)
Etiquetes de comentaris:
Bertold Brecht,
Feliu Formosa,
històries
dimarts, 13 de novembre del 2018
Raimon Panikkar i la política
Raimon Panikkar, nascut
a Barcelona ara fa cent anys i doctor en Filosofia, Ciències i Teologia, va
estudiar la política a L’esperit de la
política, aspecte que d’entrada pot no semblar paral·lel a les reflexions publicades
a La Trinitat, El silenci del Buddha, Els Vedes,
Benaurada senzillesa o Les icones del misteri. L’experiència de Déu.
En l’estela intel·lectual, de fe i espiritualitat
de Llull, Panikkar va escriure tant com va meditar sobre l’ésser humà al món.
La política forma part de la dimensió social de la persona. Així Raimon
Panikkar estudia l’homo politicus. Ell,
que en la seva maduresa després d’haver viscut en mig món va retornar a
Catalunya i es va instal·lar a Tavertet per treballar sense interrupcions, a
l’inici de L’esperit de la política escriu
aquesta divisa: Ni la fugida del món ni
l’activisme mundà salvaran l’home i el món. És per la seva activitat
metapolítica que l’home arriba a la seva plenitud (se salva), tot participant
de forma única en l’edificació del Cos cosmoteàndric de la realitat.
Tal com ho interpreto,
l’edificació d’aquest Cos, el cos de la humanitat, demana la nostra implicació
total, és a dir, incloent la dimensió espiritual, transcendent, sovint
negligida, i fins i tot menyspreada, en l’àmbit secular. Però, que és el
metapolític? És el fonament antropològic
del que és polític, respon Panikkar. En el seu llibre del qual fóra bo
recuperar la lectura en els nostres dies desorientats, Panikkar es proposa
l’estudi de la relació transcendental
entre la política i allò que la sustenta i la funda: el sentit de la vida. Vet
aquí el fonamental en tota existència humana més enllà de la biologia: el seu
sentit humà. I és que en qualsevol afer humà es troba, com amagat, diu Panikkar, el misteri de la vida. Així el metapolític restableix la fractura entre
l’activitat política i la resta de la vida humana. Observant l’activitat
política ambient es fa necessària una consciència que no ens faci perdre de
vista el que és essencial, i que per anar bé hauria de conjuminar el personal
amb col·lectiu, o el que no vulguis per tu no ho vulguis per ningú.
(article publicat al setmanari El 3 de vuit, 9 de novembre de 2018. A la imatge, Raimon Panikkar amb Henri Le Saux, a Varanasi, Índia. Foto presa de l'exposició Kosmos Panikkar)
Etiquetes de comentaris:
l'esperit de la política,
Raimon Lull,
Raimon Panikkar
divendres, 9 de novembre del 2018
Apollinaire, l'avançat
El 9 de novembre de
2018 farà cent anys que va morir a París Guillaume Apollinaire víctima de la
grip que se’n va dir espanyola. A la Bibliothèque Historique de la Ville de
París, on es guarda la seva biblioteca, papers i objectes personals com per
exemple el casc on es veu el forat de la metralla que li va ferir el cap (es va
allistar voluntari a la Primera Guerra Mundial), vam visitar una interessant exposició
que manifesta les diverses facetes de la seva personalitat avantguardista i
trencadora de motlles.
El nucli de la seva obra és la poesia que
Apollinaire entenia, i hi estic d’acord, com un art inseparable del conjunt de
l’experiència de la vida, des de l’àmbit més quotidià fins al més sublim de
l’estètica. Fill d’una aristòcrata polonesa i pare desconegut (es parla d’un
oficial italià o un príncep de l’Església), va fer estudis a Mònaco, Cannes i
Niça fins que va viatjar amb la seva mare a París. Allà va freqüentar els
cercles artístics i literaris fins a convertir-se en una peça clau en
l’agermanament entre la pintura i la poesia que va rompre amb l’estètica
anterior tot generant noves pràctiques d’avantguarda tant en la literatura com
en l’art. Abanderat, va teoritzar i defensar les noves tendències artístiques com
el cubisme dels seus amics Picasso i Braque, així com el fauvisme de Matisse.
Amb ells va compartir la vida bohèmia característica de l’època.
La innovació literària va situar
Apollinaire entre el moviment simbolista i surrealista. De la seva extensa producció
en la qual cal valorar l’esperit de recerca que el fan cavalcar entre el
simbolisme i les avantguardes, destaca ja des del títol El poeta assassinat. Es tracta d’un text de to fantàstic que va
iniciar l’any 1900 i en el qual va exposar, amb fina ironia, una campanya per
exterminar tots els poetes del món, ell, que va fer de la poesia el seu
epicentre creatiu. Fins i tot en la convalescència de la ferida de metralla al
cap va escriure alguns dels seus textos més experimentals que crearien escola:
els famosos Cal·ligrames publicats pòstumament l’any 1918. Aquests ideogrames lírics van obrir el camí a tots els
experiments de la poesia visual que es van fer durant la resta del segle XX, i
fins ara.
(article publicat al setmanari La Fura, 9 de novembre de 2018, just quan fa cent anys de la mort d'Apollinaire. La imatge està presa a París el 20 d'octubre de 2018, quan ja pensava a escriure aquest article)
dijous, 11 d’octubre del 2018
Escriptures
Desitjo tenir
l’oportunitat de llegir almenys un original que em reconciliï amb el que crec que
ha de ser un text literari, un llibre de prou qualitat com per guanyar un
premi. Estic fent de jurat d’un premi de novel·la i tinc a la taula set obres
per llegir. N’he llegit quatre i em sento desolada. Escriptura sense ambició
literària, temes adotzenats. En alguns d’aquests originals hi respira un empatx
de lectures de best sellers, com si
només es perseguís aquest camí d’èxit comercial. Però també aquest camí ha
d’estar a l’alçada, un llibre d’èxit tipus
Dan Brown no s’escriu així com així. No només es necessita ofici sinó també
imaginació per fugir dels llocs de moda o llocs comuns.
La lectura d’aquests inèdits em troba
llegint dos llibres de Marguerite Yourcenar. No una de les seves novel·les famoses
com Memòries d’Adrià o Opus Nigrum, sinó una novel·la curta, Anna, soror... i Narracions orientals en l’esplèndida traducció de Montserrat
Gallart. ¿Què ho fa que ja des dels primers paràgrafs ens adonem que som davant
d’una escriptura de nivell? Escriptura en sentit ampli i profund. No n’hi ha
prou amb redactar bé. La literatura demana estil, però encara més demana l’exposició
d’un món que pot coincidir amb el món de l’autor o autora, però no
necessàriament. Tenir quelcom a dir d’essencial porta a escriure narracions de
pes com aquestes de Marguerite Yourcenar. Els humans som relat, la paraula ens
explica. ¿Ens acontentarem a explicar aventuretes, a escriure guions de sèries,
a ressaltar qüestions accessòries o voldrem meditar, tot escrivint, sobre la
vida i el lloc que ocupem al món, i com fem o desfem el nostre món, i com el
món ens fa i ens desfà?
Desitjo trobar en les obres que em falten
per llegir, o tan sols en una d’aquestes obres, alguna cosa capital que m’atrapi
i m’obligui a obrir els ulls, em sacsegi l’ànima, em mantingui insomne. No és
possible restar impassible davant d’una qüestió fonamental. Em decep llegir
històries intranscendents perquè crec en una escriptura que dugui de la mà un treball
filosòfic, humanístic, o que almenys sigui una expressió d’art, que sedueixi
per la seva bellesa. No ens conformem amb menys, escriptors, lectors.
(article publicat a La Fura, 10 d'octubre de 2018. A la foto, fragment d'un vidre pintat)
Etiquetes de comentaris:
Dan Brown,
escriptura,
Marguerite Yourcenar,
Montserrat Gallart
divendres, 5 d’octubre del 2018
Experiència traductora
La traducció literària,
no la traducció mecànica, demana ofici i art. Per una banda la traducció
literària requereix un alt nivell de coneixement de la llengua de partença i de
la llengua d’arribada. I per l’altra banda requereix un capbussament profund en
l’art d’escriure de l’autor o autora. Al meu parer, una bona traducció
literària ha de traslladar l’esperit de la llengua de partença tant com les
seves particularitats rítmiques i estètiques que s’han d’acordar, amb transparència
i com un guant, al text que, posem per cas, llegim en català. Una bona
traducció literària fa fluir el text de tal forma que el lector té la impressió
que ha estat escrit en la llengua que llegeix. Una obra d’art que vol
eficiència i sensibilitat. Però també enamorament.
I per què dic enamorament? L’experiència
traductora m’ho fa dir. El traductor s’immergeix plenament en el text que
tradueix, tant a nivell lingüístic, com estilístic, com personal. Saber coses,
quantes més millor, de l’escriptor o escriptora, saber els seus referents
culturals, conèixer el seu imaginari, facilita la comprensió del text. En
entrar en aquesta dimensió tan íntima no és estrany que es doni l’enamorament,
l’estimació, l’admiració del traductor per l’autor.
La vida d’un gran escriptor no queda
interrompuda amb la seva mort. La prova d’aquesta vida no pas eterna, sinó de
vida permanent, passa per la lectura de les seves obres i la traducció en
facilita l’expansió a altres cultures, a altres llengües quan hi ha una profunda
comprensió del text, la qual cosa porta a pensar que una bona traducció
literària en realitat és una reescriptura del text que contempla no només cada
paraula i cada frase sinó que s’endinsa, i això és el més difícil, en la
intenció de l’autor o autora.
Traduir reclama buscar les paraules adients,
puntuar correctament, confeccionar frases cadencioses o tibants quan convé per tal
de ser fidel a les històries que han de dur intacte en el seu si el doll de
l’escriptura que estem traduint. Traduir reclama reescriure amb disciplina fins
que el text esdevingui una pedra polida, una joia ben tallada, un jardí
esplendorós on tot és a lloc, fins l’aigua de la pluja o les fulles que cauen a
la tardor.
(article publicat a El 3 de vuit, 5 d'octubre de 2018. A la imatge, àngel lector. Cementiri de Montjuïc)
dilluns, 10 de setembre del 2018
La cultura és revolucionària
La cultura és revolucionària. D’aquí ve que
l’stablishment no en vulgui saber res
i promogui tipus de cultura-enganyatall per tal de distreure la gent,
alienar-la, allunyar-la de tot allò que dóna un sentit profund a la vida
humana. Hem viscut uns anys de grans bombolles: econòmiques, però també
pseudoculturals que ens ha fet perdre una mica el nord. Perquè, ¿com s’explica
que la relectura de llibres com Ensayos
sobre el Apocalipsis (1973), amb textos de Brown, Cohn-Bendit, Fromm,
Laing, Marcuse, Mascaró i altres, seleccionats per Lluís Racionero, facin la
impressió d’estar escrits per als moments actuals?
Totes
les grans revolucions en les vides humanes esdevenen en el pensament. Quan
esdevé un canvi en el pensament de les persones, l’acció segueix la direcció
del pensament com un vaixell segueix la direcció del timó. La frase és de
Lleó Tolstoi. Un nou món és producte d’una ment nova, diu Racionero al seu
pròleg. O renovada. D’aquí ve que la nostra revolució catalana que entre d’altres
símbols de reivindicació s’expressa en un llaç groc, faci tanta por a aquells
que ens voldrien adormits com adormits estan els seus súbdits. El mal és que un
cop s’ha despertat, s’ha pres consciència de la situació, ja no hi ha marxa
enrere en aquestes ments que han vist la possibilitat de nous camins a seguir.
Una ment cultivada és conscient de la
disminució de la consciència amb què el poder establert ens vol tenir agafats. La llibertat és una necessitat humana, ja
que és en llibertat que podem créixer com a persones segons els talents de
cadascú. La llibertat és una força. Per aquest motiu Fromm parla de la por a la
llibertat. I és que la llibertat atorga poder de decisió. Però decidir ens fa
responsables de les nostres decisions. És per aquesta raó que tants defugen la
llibertat: per no fer-se càrrec de la responsabilitat que comporta. La
responsabilitat individual i col·lectiva és el que es reivindica amb el dret a
decidir i la voluntat d’independència: agafar la vida a les nostres mans. Una
veritable revolució cultural, però també evolutiva, que ha començat en tantes
ments. Aquesta fortalesa espiritual fa pànic a l’stablishment. Per aquest motiu la vol exterminar.
(article publicat al setmanari La Fura, 6 de setembre de 2018. Que tingueu una bona Diada de l'11 de setembre!)
Etiquetes de comentaris:
cultura revolucionària,
independència,
Lleó Tolstoi,
Lluís Racionero,
stablishment
diumenge, 9 de setembre del 2018
Els vestits de la senyora Antònia
La senyora Antònia, que sempre duia uns sobris vestits negres,
grisos o blau fosc, unes discretes arracades de botó i una fina cadena d’or al
coll, era modista i cosia per a la meva sogra. Aviat li vaig demanar si em
podia fer algun vestit. I tant, només m’has de dir com els vols. Me’n va fer de
preciosos, els dibuixava jo mateixa. Ens divertíem fent dissenys, teníem idees,
la senyora Antònia de tant en tant comprava alguna revista especialitzada per
inspirar-se. També feia robeta per als fills: unes camises fantàstiques per al
fill, i uns vestits per a la filla que es feien mirar, entre altres raons
perquè eren únics.
Una vegada en un aparador de joguines vaig veure una nina que
vaig trobar original, diferent de les altres: tenia la cara, el braços i les
mans de goma com les seves parentes, però el tronc, les cames i els peus eren
de roba farcida, un cos tou que s’abraçava al cos. La vaig comprar i la vaig
guardar a l’armari. La portarien els Reis Mags.
Un mes abans, en el temps d’Advent, vaig treure el vestit a
la nina i el vaig donar de model a la senyora Antònia juntament a una pila de
retalls de robes diferents. La idea era fer dos o tres vestidets segons aquell
patró. A la senyora Antònia aquella comanda la va fer molt feliç, i va cosir al
seu aire i segons la seva personal fantasia uns vestits de tall clàssic, anglès,
estil Windsor, per dir-ho així. Devia ser el seu ideal de roba per a infants.
Aquest ritual va durar uns quants anys. Què ha dit la nena, deia,
quan ja havien passat el Reis Mags. Quan la filla els veia feia uns ulls com
unes taronges, fins i tot quan ja va saber que era la modista de la família qui
cosia aquells vestits que, mira quina casualitat, estaven fets amb retalls de
roba dels vestits de l’àvia, de la mare, i, sobretot, del seus.
La senyora Antònia va tenir un coma diabètic que li va deixar
una part del cos mig paralitzada. Va haver de fer recuperació de mobilitat
durant molts mesos, va estar molt de temps sense poder cosir. Quan finalment va
poder agafar el fil i l’agulla ja era pels volts de Nadal. I què va ser el primer
que va fer? Cosir un parell o tres de vestits per a la nina. Em satisfà tant, va
dir, fer de Reina Maga. I bé que ho era, una maga amb el seu art de transformar
trossos de roba i retalls de cintes i randes en boniques peces d’artesania per a
vestir una nina que era un goig amanyagar.
(narració publicada a Catorze.cat el dia 3 de setembre de 2018)
Etiquetes de comentaris:
Reina Maga,
senyora Antònia,
vestits de nina
dijous, 30 d’agost del 2018
Una història dels gats
Després de berenar el diumenge a la tarda, després que els
dos gats més petits –el blanc i el negre-, enjogassats i feliços s’enfilessin a
la teulada de la caseta dels nens de casa que ja no hi juguen, després que ja
no tinguessin por i se’ns acostessin a un metre de les cadires on llegíem, els
gats van desaparèixer. Al vespre ja no els vam veure, però vam pensar que s’havien
amagat a l’altra costat de la tanca de xiprers. Vam adonar-nos de la seva
desaparició el dilluns al matí quan vam posar-los el menjar i no van
comparèixer. No van comparèixer tampoc per dinar ni per sopar. Amb la
desil·lusió –havíem començat a lligar fils amb els quatre gats, sí, eren
quatre-, vam començar a configurar el relat del que podia havia passat.
El diumenge cap al tard l’Oriol havia anat a collir una mica
de raïm moscatell a la petita vinya de la meva sogra que tenim al costat del
jardí, només separada per la tanca verda de xiprers. D’esquena al camí, de cua
d’ull va veure passar la mestressa d’un habitacle molt ben arreglat del que en
el seu temps va ser el corral d’una masia important. En aquest lloc sempre hi
ronda algun gat que veiem a la nit, els ulls com fars, si tornem una mica tard
a casa.
La història va començar a dibuixar-se. Els gats menuts,
desnerits, descuidats i afamats es devien escapar del corral i devien passar
per la porta d’entrada de casa la meva sogra, el forat que queda sota la porta ho
permet. Un cop a dins es van amagar en el lloc que els devia semblar més
confortable: una malesa espessa al costat de la caseta del motor de l’aigua.
D’aquest indret a la tanca de xiprers que separa les dues cases, la de la meva
sogra i la nostra, hi ha unes poques passes. I aquí, en aquest espai de
frontera vam trobar els gats. Havien travessat la tanca vegetal per sota per
plantar-se al jardí de casa. Feien pena de veure i vam començar a tenir-ne
cura.
Vaig mostrar-vos els gats, els amics del FB els vau veure,
però també els devia veure algú més. Van faltar cames per venir-los a recuperar.
La casa del corral està gairebé sempre deshabitada i els gats es van buscar la
vida, l’instint de supervivència és poderós. Vull creure que els gats ara estan
cuidats, i que l’àngel protector dels gats està al cas. Això sí, ara deuen
estar tancats amb pany i clau perquè no es tornin a escapar. “Antes roja que
rota”. També l’instint de possessió és poderós.
(a la imatge, el més petit i desnerit dels gats, però el més gosat, sempre anava al davant i ja havia començat a perdre la por, ja se'ns acostava, com es veu a la fotografia. Els gats havien aparegut com per art d'encantament en un racó del jardí de casa el divendres 24 d'agost i en vaig donar notícia via Facebook, talment com he fet avui amb aquest escrit)
Etiquetes de comentaris:
aparició,
desaparició,
gats
diumenge, 12 d’agost del 2018
Dones exemplars
De la meva àvia Maria, nascuda
el 1900, molta gent que la va conèixer diu: la Maria era molta Maria. Sí. De la
meva mare, nascuda el 1924, molta gent que la coneix diu: la Neus és la Neus. I
tant! Admiro moltes dones de la generació de la meva àvia i de la meva mare:
són dones de caràcter i autèntics pals de paller. Mai no sabrem on haurien
pogut arribar aquestes dones anònimes, ja que en aquella època les noies
nascudes a pagès poc podien fer els estudis que els permetés desenvolupar una
professió. Una cosa sabem: són dones valorades per les seves famílies i entorn.
Aquestes dones exemplars deixen petja, donadores com són de valors humans,
algunes fins i tot amb un instint per despertar vocacions.
La paraula neix a casa, on comencem a
parlar, a expressar-nos. La literatura consisteix en un pas més: fer de la
paraula una obra d’art si es té prou talent i una bona dosi de voluntat a l’hora
del treball. Perquè escriure potser no costa, però escriure amb art, sí. La
meva mare i la meva àvia m’explicaven contes amb una mestria que ni el millor
narrador ni el millor actor de teatre. L’àvia se n’inventava i tot. Quan m’explicaven
contes amb el desig no gens secret que em mengés el que tenia al plat, era una
llepafils, feien les veus dels personatges, sovint els gestos. Dramatúrgia
completa, literatura oral. N’estic certa que aquesta iniciació tan saborosa a
la paraula va influir en la meva formació. Com a persona i com a escriptora, ja
que en els contes populars hi ha contingut no només un paquet incommensurable
de saviesa humana sinó també la manera d’explicar-la a través de metàfores i
paràboles de tal forma que en una bruixa no sempre s’hi amaga una mala dona
sinó una dona sàvia, i el llop no sempre és un ésser ferotge, potser és algú amb
poc tremp que no sap dominar els seus instints depredadors. Com sigui, si el
conte de la Ventafocs m’agradava perquè era una història de superació, el de la
Bella Dorment em feia un-no-sé-què. Intuïa que jo no voldria estar mai dormida
sinó desperta. Feina rai, a fer-me fer la migdiada. No en vaig fer mai, ara ja
sabeu perquè, estimades àvia i mare, que em vau donar la paraula amb què he
escrit aquest elogi, en bona llei us el devia.
(article publicat al setmanari El 3 de vuit, 3 d'agost de 2018. A la foto de dalt, l'àvia Maria, a baix, la meva mare)
Etiquetes de comentaris:
art de la paraula,
àvia Maria,
dones exemplars,
mare
dissabte, 28 de juliol del 2018
Aquest estiu, visitem museus!
El director del Prado, museu
a punt de celebrar el seu bicentenari i que comença a patir massificació,
saturació de visitants com li passa al Louvre o al British, deia,
planyent-se’n, que el 80% de museus de què disposem no són visitats a desgrat
del seu interès. Cert. Llevat dels museus nacionals que semblen d’obligada
visita si més no per part dels turistes per tal de fer les fotografies que
testimonien el seu pas, els altres museus estan buits i no és pas per manca
d’atractiu, i no cal anar gaire lluny: a Vilanova i la Geltrú en tenim un
d’extraordinari: la Biblioteca Museu Víctor Balaguer, que és una joia, amb la petita
mòmia Nessi inclosa per aquells que busquen la seducció del que és exòtic.
Llevat dels particulars, les entrades dels
museus acostumen a tenir preus populars, són més barates que un gelat, un
refresc o una cervesa, de manera que aquesta no pot ser la raó de la manca de
visitants, o que siguin tan escassos. El tema és d’arrel cultural, tot i que això
encara no es vol veure en la seva nuesa perquè és preocupant. Segles d’esforç
per salvar i cultivar el patrimoni artístic i cultural, i ara que el tenim en
les millors condicions de la història, al públic, en general, no li fa ni fred
ni calor. La reivindicació de la cultura, la seva democratització, ha estat una
posa? Pel que es veu, sí. No diré que la indiferència envers la cultura sigui una
tragèdia humanitària, però cal reconèixer que és desolador veure que no s’aprofita
l’oportunitat d’enriquir la sensibilitat amb tanta bellesa com s’ofereix a
l’espectador.
Ara que a CaixaForum hi ha una mostra de
nivell, Faraó. Rei d’Egipte, amb
peces provinents del British, val la pena recordar que a Barcelona tenim el nostre
Museu Egipci amb peces de gran bellesa artística i valor etnogràfic.
L’egiptologia té tradició a casa nostra d’ençà que el viatger i escriptor Eduard
Toda (esperit inquiet que va explorar la tomba de Sennedjem a Deir el Medina, a
Tebes) va donar la seva col·lecció de peces egípcies al Museu Balaguer, que va
ser inaugurada el 1886. Un bon recorregut per un dia de vacances podria ser un
passeig per aquests indrets expositius. Aquest estiu, visitem museus!
(article publicat a La Fura, 26 de juliol de 2018)
dimarts, 10 de juliol del 2018
Les primeres paraules
La meva mare té una
memòria prodigiosa i és un plaer escoltar-la com explica episodis antics, tan
antics com el començament del món, del meu món, si més no, que relata amb tot
luxe de detalls. Tant que puc imaginar l’escena a la casa de l’Avinguda de
Sarrià, on ella ha viscut des que va posar els peus a Barcelona. Veig
perfectament el dormitori dels meus pares amb els primers mobles que hi van
tenir, molt a la moda de l’època, els primers anys cinquanta, ja que jo vaig
néixer l’any 1951. El aquest episodi em veig a set mesos un lluminós diumenge
al matí aixecant-me del llit de baranes que veig com si hi fos al davant o a dins,
tant hi fa, em veig posant-me dempeus i dient al meu pare: Papa. Aquestes van ser les meves primeres paraules dites amb una
dicció precisa, retallada, a dir de la meva mare, paraules dites sense
balbucejar, com seria sempre a partir del moment en què vaig començar a parlar.
A tretze mesos em vaig trencar la cama esquerra i jo mateixa vaig explicar al
metge com m’ho havia fet.
Les càlides
paraules em venien de la mare i les vaig dirigir al pare. Pot semblar una
anècdota si ens quedem aquí. Però anant més enllà, segons Max Pulver, que va
teoritzar sobre el simbolisme de l’espai i que vaig conèixer quan feia
grafologia pel gust de bussejar en aquesta ciència, si ara tinguéssim un paper
al davant diríem que la zona de la mare, de la història i del passat es troben
a la banda esquerra del paper, i la zona del pare i del futur es troben a la dreta.
Les paraules, doncs, em venien de la mare, de la història, de la tradició, de
la cultura, de la terra. Però un cop apreses les paraules, el meu instint vital
i intel·lectual les va dirigir cap a la zona del pare, zona de la projecció, de
l’exploració, del futur. La paraula papa,
dirigida al meu pare perquè em fes atenció, era també una proclamació de
principis de cap a on dirigiria a partir d’ara la meva vida. És pot dir que
tinc imaginació, i és cert, com és cert que la memòria és una reconstrucció, una
creació de la ment, tot i ser absolutament fidel a la veritat perquè no invento
res.
(article publicat al setmanari El 3 de vuit, 6 de juliol de 2018)
Etiquetes de comentaris:
mare,
Max Pulver,
papa,
pare,
primeres paraules,
simbolisme de l'espai
dilluns, 25 de juny del 2018
El somriure de l'esfinx
Amb alegria íntima anuncio aquesta novetat... L'ha editat Pagès editors i aquesta setmana ja es distribuirà a les llibreries.
Etiquetes de comentaris:
El somriure de l'esfinx
divendres, 1 de juny del 2018
Dones fortes
Nou anys i nou dones
entrevistades, de les quals Monika Zgustova en fa un retrat a Vestides per a un ball a la neu i les
compara, pel seu capteniment, amb figures de l’imaginari jueu com Judith i la
dona de Lot, o grec, com Penèlope, Minerva, Ulisses, Ariadna, Psique, Antígona
i Eurídice. Zgustova les va anar a trobar a les seves cases de Moscou, Londres
o París. Dones sobrevivents als gulags siberians, camps de càstig i treballs
forçats del règim estalinista on la repressió era brutal, tantes hi van deixar
la pell. La policia secreta les detenia a qualsevol hora i per causes arbitràries.
En un cas, la detinguda duia un vestit de ball, que aviat va mudar en un
parrac. Nou dones de les quals anem sabent les credencials: científiques, mestres,
matemàtiques, poetes, actrius.
En
les entrevistes, narrades amb el seu talent d’escriptora, Zgustova ens presenta
dones fortes. Ho havien de ser. O s’hi van tornar. ¿Què les ajudava a passar anys
menjant a penes res i treballant per sobre de les forces dels seus cossos
migrats? Sovint, la cultura. I la fraternitat entre les preses, l’ajuda mútua.
Aquestes amistats eren com bastons que ajuden a caminar. En algun moment
d’aquests relats que no he pogut llegir seguits perquè em feien mal a les
entranyes i els havia d’anar paint a poc a poc, he recordat el llibre de Margarete
Buber-Neumann sobre la seva amistat amb Milena Jesenská, l’estimada de Kafka.
Es van trobar en el camp de concentració nazi de Ravensbrük. De Milena, que va
morir al camp, havia escrit Kafka que era un foc ardent com no havia vist mai.
També les entrevistades per Monika Zgustova: Ziara Vessiòlaia, Susanna Petxuro,
Ela Markman, Elena Korybut-Daszkiewicz, Valentina Íevleva, Natàlia Gorbanévskaia,
Janina Misik, Gàlia Safónova i Irina Emeliànova semblen il·luminades per aquest
esperit, aquest foc viu a desgrat d’una situació que denigra la persona, que la
vol deshumanitzar. Aquestes dones confinades van mantenir la seva dignitat. Els
seus cossos van quedar malmesos, la salut, fràgil, totes tenien problemes de
mobilitat quan Zgustova les va visitar. Però l’ànim, aquella seguretat interna,
era dempeus.
(article publicat a El 3 de vuit, 1 de juny de 2018. La imatge que il·lustra aquesta entrada de fet està feta a Weimar l'estiu de 2010, en un cementiri on hi ha enterrats comunistes russos)
Etiquetes de comentaris:
dones sobrevivents,
gulags,
Monika Zgustova
divendres, 25 de maig del 2018
El senequisme de la Trini
Es deia Trini L. R. Era
una dona soferta i generosa, treballadora i pragmàtica. Havia emigrat a Catalunya,
a Barcelona va construir la seva vida, va formar una família. Després d’una estada
breu a cures pal·liatives –hi ha mals terribles que necessiten aquest consol-, ha
mort amb lucidesa, deixant les coses ben endreçades com a bona cuidadora que
era dels seus. Benaurats els moribunds i famílies que poden acomiadar-se així,
amb aquesta pau.
Pensava en aquestes coses mentre es
celebrava el funeral de la Trini, i com un flaix em va venir al cap la figura
d’aquell gran pensador que va ser Sèneca i el que en podríem dir el senequisme,
que més que una idea filosòfica és una actitud que no només propicia un art de
viure sinó també un art de morir. No en va, molts escrits de Sèneca, que havia nascut
a l’Espanya romana, temps a venir van ser incorporats per l’Església catòlica al
repertori dels sermons populars. Les Cartes
a Lucili o les consolacions a Hèlvia, a Màrcia, es predicaven des de la
trona i així arribaven a tothom.
De la veritat de la mort, i de la seva
comprensió cabal, depèn la nostra actitud davant de la vida. Els nostres temps
postmoderns, asèptics i descreguts miren de lluny la mort amb una incomprensibilitat
que sembla impròpia de les societats més alfabetitzades i informades de la
història. És una actitud senequista contemplar la realitat tal com es presenta,
i negociar-hi tot el que faci falta, com convida a fer el filòsof. L’hàbit de
l’estrateg, tan útil en qualsevol campanya que emprenguem, es mostra en la vida
i, si pot, també davant la mort, ja que no sempre ens són donats aquests
moments de lucidesa si morim de forma malaguanyada, com és un accident o un
atemptat, posem per cas.
Els estoics, i Sèneca ho era, aguanten el
tipus. Res més antisenequista que la queixa de Job, el ploricó, el demanar
comptes a la divinitat, la que sigui. Quina elegància, la dignitat humana. És
la màxima bellesa, al meu entendre, aquest capteniment auster que es retira del
pensament i de l’acció vulgar o inútil. Sèneca, el senequisme, procedeix amb
raó, però molt més tendeix a procedir amb harmonia, que vindria a ser
l’estètica de l’ètica. Tot un estil.
(article publicat a La Fura, 25 de maig de 2018)
Etiquetes de comentaris:
estoicisme,
mort,
senequisme,
Trini L.R. Sèneca
divendres, 4 de maig del 2018
Jocs Florals a la Llar Pàdua
Juntament amb Marta
Miró, Quim Boleda i Miquel Lligadas, i invitada per Xènia Milà, responsable del
Grup Atra, he exercit de jurat als IV Jocs Florals convocats per la Llar
Residència Pàdua, Pisos, Club Social i Actua tots per tots. Els treballs
presentats, 34. Els premiats, que també ho van ser en la modalitat de dibuix,
van rebre el guardó amb aquella alegria íntima que fa de tan bon sentir.
En molts moments els qui escrivim som
sol·licitats per exercir de jurats de Jocs Florals. La lectura dels treballs
demana atenció a tots els nivells, el literari per descomptat, però també
l’humà, aquell fons que dóna llum a la forma, que la il·lumina, que crida des
de dins amb aquell so de les mars profundes. I més en aquest cas, ja que es
tractava de la recepció d’escrits de persones amb un trastorn mental, sovint
sever. Justament l’escriptura creativa, un primer graó en l’escala literària,
és un sender benèfic per al procés d’integració i normalització social de les
persones usuàries d’establiments com la Llar Residència Pàdua o el Club Social
del Garraf.
Manllevo unes paraules del psiquiatra
Ricardo Ramos quan diu que les persones no tenen una història sinó un passat, i
que aquest passat és un viver d’històries virtuals. D’històries virtuals és
plena la literatura alimentada per la vida. Parlant amb Marta Miró, que
condueix un taller d’escriptura creativa al Club Social, em deia que quan a
algun dels seus alumnes li feia la pregunta de si allò que havia escrit tenia
res a veure amb una experiència pròpia, la resposta era que s’ho havia
inventat. Com sigui, és cert. Perquè el que anomenem memòria és una
reconstrucció dels fets. D’aquí ve que una teràpia que ajudi a construir una
història alternativa pugui oferir possibilitats de reduir el sofriment mental.
En artistes plàstics com Joaquim Pijoan, i dit per ell mateix, l’escriptura,
que li ha fet guanyar bastants premis literaris, li ha servit de teràpia.
(aquest article s'havia d'haver publicat avui, 4 de maig de 2018 al DV -Diari de Vilanova-. Avui mateix s'ha sabut que aquesta capçalera ha acomiadat tota la plantilla després d'un procés empresarial fallit. Em fa tant de mal al cor, aquesta pèrdua, que ni sé què dir)
Etiquetes de comentaris:
DV -Diari de Vilanova-,
Jocs Florals,
Llar Residència Pàdua
dilluns, 23 d’abril del 2018
Romanç del cavaller sant Jordi
La foscor
era sota les parpelles closes.
Aquesta és
la foscor dels ulls.
L’altra, la
immensa,
era veïna de
la clarícia.
El cavaller
va obrir camí en el nu,
en l’espadat
de l’existència;
va fer-se
pas en un bosc sense ocells, ni aire;
sentia el
plor de la rosa.
I ho va
escriure.
I la nació
va saber que hi havia hagut
nit en el
terra humit,
camp fèrtil,
avui, que el sol il·lumina.
23 d'abril de 2018. Bona Diada!
divendres, 20 d’abril del 2018
Sant Jordi agredolç
Hauria d’estar
contenta, aquest sant Jordi. Tinc dos llibres de publicació recent: un de
poesia i un altre d’assaig, treballats, com sempre, amb aquell instint de vida
per florir i amb aquella vocació insubornable que demanava Rainer Maria Rilke
al jove poeta a l’hora de dedicar-se a un mester amb tanta exigència com és la
poesia i el pensament.
Però entre les roses vermelles com cor
oberts a l’aire càlid d’abril, hi ha les roses grogues, com els llaços que
ofenen. Cal llegir entre ratlles, cal llegir en el subconscient del qual poca
idea en té el jo conscient, a vegades. Quan un ministre dies enrere afirmava,
irat, que el llaç groc ofèn, està dient per objecte interposat que és la
catalanitat la que ofèn. Tota manifestació, pacífica o reivindicativa, s’ha
convertit en una gran ofensa. Ja ho heu sentit: tot el que fem, mostres de
terrorisme. Pensem una mica sense enfilar-nos en gaires conceptes filosòfics
sense descuidar els psicològics, això ho farem un altre dia. Només direm que un
poble que fa dels llibres, de les roses i dels llaços grocs símbols de cultura,
d’amor i de fraternitat és un poble amb un nivell de civilitat i democràcia
remarcable. No hi és tothom, dins aquest poble, ja sento dir. Cadascú és allà
on és. Hi ha una cosa certa i és allò que fa cadascú. Les obres. Si es va
estrenyent el cercle fins arribar a l’escriptura –amb l’expressió plàstica i la
musical ja ha passat-, alguns podem ser acusats de terroristes. Mireu-nos bé,
acusadors. Amb quina cara gosareu apuntar-nos, coneixent les nostres obres?
Un
sant Jordi agredolç. No puc estar contenta. Em fa mal ofendre perquè no ofenc.
Em fa mal que se’ns digui terroristes, que se’ns llanci aquesta fletxa
enverinada a l’ànima amb voluntat d’exterminar-hi la catalanitat. Les paraules
no només són portadores de conceptes sinó també de símbols. Malgrat tot,
tinguem una bona Diada!
(article publicat al DV -Diari de Vilanova-, 20 d'abril de 2018. Tinguem presents els Jordis empresonats)
Etiquetes de comentaris:
Diada de Sant Jordi 2018,
Jordis empresonats,
llibres,
Rainer Maria Rilke,
roses
dimecres, 11 d’abril del 2018
Excèntric William Morris
He anat al Museu
Nacional d’Art de Catalunya a visitar l’exposició William Morris i el moviment Arts&Crafts a Gran Bretanya. En el
meu primer viatge a Londres ja vaig seguir les seves petges per la ciutat
imantada per la seva figura imponent i excèntrica, per a mi admirable ja que, com
ell, detesto l’adotzenament. Com ell penso que en la mesura de les nostres
possibilitats i límits hauríem de fer per produir bellesa, coses belles, tant
amb les mans com amb el pensament.
William Morris (1834-1896), que aquí ens
va anostrar aquell gran sensible a la bellesa de l’art i l’artesania que també va
ser Alexandre de Riquer, va ser un renaixentista en ple apogeu del capitalisme
industrial, un esteta refinat davant la vulgaritat de la producció en massa, un
poeta atret per l’imaginari medieval i les sagues nòrdiques pròpies de la seva
cultura, un dissenyador tèxtil inspirat –les peces exposades al MNAC són d’una
bellesa corprenedora-, i un agitador socialista fervent, o, millor encara, un
lliurepensador convençut que la qualitat humana s’havia de preservar de l’alienació
que la industria capitalista provocava en la triomfant, altiva societat
victoriana que li va tocar viure.
William Morris és un exemple d’home culte fill
de casa bona que va emprar tota la seva energia, que no era poca, a crear art
en cada peça que dissenyava, alhora que s’escarrassava per defensar els drets
humans de la classe treballadora explotada. En el seu empeny, Morris va decidir
donar nova forma als moviments culturals i estètics del segle per resistir les
bosses de misèria que s’anaven instal·lant, ja que la misèria no només és
econòmica sinó moral. Morris es va erigir en una veu radical en contra de la
lletgesa que el món industrial anava afaiçonant en la seva desconsideració i
depredació de la natura i de la vida humana en la seva senzillesa. En la ment
de Morris, la tècnica no podia ser altra cosa que un mode més d’ètica i no un
temple per sacrificar la humanitat de la vida. A vegades tenim la sensació que
no hem sortit d’una sínia que va donant voltes sobre ella mateixa, ja que ara
podríem dir el mateix.
(article publicat al setmanari El 3 de vuit, de Vilafranca del Penedès, 6 d'abril de 2018.
A la imatge, publicacions de William Morris o referides a ell)
Etiquetes de comentaris:
Alexandre de Riquer,
Arts&Crafts,
William Morris
divendres, 6 d’abril del 2018
Meditació davant la televisió
Aquest dijous i divendres passat (29-30 de març) s’han vist
imatges a la televisió que posaven els pèls de punta, anguniejaven. Les processons
de Setmana Santa formen part de l’imaginari tradicional i tenen el seu sentit
litúrgic. L’esglai ve de l’aparició, que es va fent tradició, de legionaris
armats amb metralletes fins a les dents i cantant amb veu ronca i viril, tot i
que desafinant, el seu nuviatge amb la Mort. A aquests soldats mercenaris els
acompanyaven encaputxats, autoritats eclesiàstiques i civils, en algun cas fins
i tot ministres del govern espanyol. Fa la impressió que la Inquisició no ha
marxat mai.
He recordat el meu primer viatge a Holanda,
Bèlgica i Dinamarca en els primers anys setanta. En la gent que entrava a les
esglésies vaig advertir un capteniment que no coneixia: era fruit d’un
sentiment religiós adult, seriós, amb un gran coneixement de la Bíblia comparat
amb el nostre, tan feble, tan escàs, i tot això al costat d’una fe vibrant, delicada,
lluminosa, oberta al misteri. Igualment el seu ateisme no era una posa, com
sovint és aquí, sense més argument que la negació, sinó un ateisme de convicció
emparat en un gavadal de lectures. La paraula evangèlica regnava amb igual
intensitat tant en les esglésies catòliques com en les protestants de diferent
signe. Aquí, el diàleg i la reflexió només el vaig trobar en el que aleshores s’anomenaven
comunitats cristianes de base. No preteníem saber res com a certesa sinó que
ens permetíem i buscàvem debatre les Escriptures per viure a fons un
cristianisme que sempre està per fer. La radicalitat de la proposta cristiana demana
coratge i responsabilitat, valor per a l’examen de consciència, sinceritat en
fer-lo. No pensàvem que recularíem. Creixen noves formes d’Inquisició,
expressió de velles imposicions i d’un cristianisme histriònic, de galeria, ara
de pantalla.
(article publicat al DV -Diari de Vilanova-, 6 d'abril de 2018)
Etiquetes de comentaris:
cristianisme,
Inquisició,
processons,
Setmana Santa
divendres, 23 de març del 2018
Cabanyes i l'evolució pictòrica
Alexandre de Cabanyes
va viure 95 anys. Una llarga vida, també com a artista. Va pintar fins al
final, fins que la vista li ho va permetre. Molta gent a aquesta edat s’asseu
al banc del si-no-fos. Ell no. Va viure sempre amb vigor l’instant que omplia de
vida multiplicada no només amb la pràctica de l’art sinó també amb la
intensitat de la pulsió que l’empenyia a pintar.
Alexandre de Cabanyes, home autodeterminat,
es va reivindicar sempre com l’últim modernista. Així remarcava la concepció de
la pintura impressionista que va practicar. Va fer pintura figurativa. No el va
atraure l’art abstracte que devia conèixer a Munic en l’art promogut per
Wassily Kandinsky en la tesi que va exposar al llibre De l’espiritual en l’art (1912). Kandinsky va despullar les formes.
En canvi, la idea de l’espiritual en l’art en Cabanyes (millor dit, la vivència
de l’espiritual en l’art) eren les formes encarnades en la línia de
glorificació del sentit de la vista del Cant
espiritual de Joan Maragall, un modernista com ell. Cabanyes no va fer una
pintura fruit d’imatges internes sense forma sinó una pintura de gran
sensibilitat plàstica que evocava una visió concreta: un paisatge, un jardí, una
escena de mar o de platja, un retrat.
Un pintor ha de ser fidel a la seva manera
de ser. Cabanyes, que com el mateix Kandinsky entenia el valor d’una línia i
d’un punt, va fer evolucionar el seu estil artístic cap a unes pintures de
colors per capes, transparents, de línies suaus, de contorns difuminats. Cabanyes
no va evolucionar fent trencadisses, com Picasso. Picasso era un buscador.
Cabanyes era un trobador. Un i altre van evolucionar segons la seva idiosincràsia.
La psicologia d’un pintor determina la seva expressió artística. Cabanyes va
fer una pintura de tema recognoscible, però de factura evanescent, com si el
pinzell no hagués tocat la tela. Era la seva forma de representar l’espiritual
de la matèria.
(article publicat a DV -Diari de Vilanova- 23 de març de 2018. A la imatge, un dibuix-aquarel·la d'Alexandre de Cabanyes de la seva època de París, quan feia la bohèmia)
dimecres, 7 de març del 2018
Cartes impertinents de la Capmany
Ric i m’exalto sola, parlo amb ella com si
la tingués al davant: Mira que ets, M. Aurèlia! Estic rellegint Cartes impertinents de dona a dona,
reeditades per Cossetània en l’any del centenari del naixement de la Capmany,
com li dèiem a casa. Les bones estones que ens havia fet passar aquesta dona
intrèpida, intel·ligent i d’humor i geni agut, a la meva amiga Natàlia i a mi amb
les mares respectives aquells vespres al Fòrum Vergés. Hi vèiem pel·lícules
d’art i assaig i l’escriptora, que conduïa el fòrum posterior, feia uns bons
comentaris que a vegades treien l’entrellat del guió, però a vegades no del tot,
i aleshores el debat estava servit! Sort que era divendres al vespre i el
dissabte no havíem d’anar a treballar, la meva amiga i jo. Perquè se’ns feien
les tantes discutint. La Capmany era un pou d’arguments que enfilava amb una destresa
extraordinària.
La Capmany va escriure molt: novel·la,
narrativa curta, assaig, guions de ràdio, contes per a infants, teatre. I tot
això desenvolupant una activitat mediàtica que la va convertir en una
intel·lectual respectada i popular. Amics que havien estat a casa seva havien
dit que feia l’arròs alhora que tenia un paper posat a la màquina d’escriure i
escrivia, tac-tac.
Les Cartes
impertinents van ser publicades l’any 1971 per l’Editorial Moll, de
Mallorca. Cartes que han estat molt esmentades, com la carta de la dona de bé
que escriu a l’assassina de l’àngel de la llar. Cartes que es van popularitzar
pel seu to provocatiu, de tu a tu entre dones de totes classes: anònimes,
famoses, personatges històrics o literaris com ara Teresa la Ben Plantada, a
qui la Capmany escriu disfressada de feminista, o la dona desenamorada que
escriu a la monja portuguesa Mariana Alcoforado. El llibre respira feminisme, i
cosa que sorprèn en ple 2018, les reivindicacions que feia la Capmany, lúcides
i punyents, no han perdut vigor. És com si el temps no hagués passat i encara
estiguéssim empantanegats en rols que ja haurien d’haver passat avall. Llegiu Cartes impertinents de dona a dona, o,
millor, de dona a home. Ells ens llegeixen poc, la veritat, i això la Capmany
també ho diu.
(article publicat al setmanari El 3 de vuit, 2 de març de 2018. A la imatge, cobertes dels llibres ara mateix publicats per a commemorar el centenari del naixement de Maria Aurèlia Capmany)
Etiquetes de comentaris:
Cartes impertinents,
centenari,
Maria Aurèlia Capmany
divendres, 23 de febrer del 2018
Panikkar i la mística
Raimon Panikkar (1918-2010), de qui
enguany celebrem el centenari del seu naixement, era una persona amb carisma. Fill
de pare hindú i de mare catòlica, va establir ponts de diàleg entre Orient i
Occident d’una forma tan emotiva com intel·lectual. Creient i investigador
apassionat, però amb rigor (era molt perfeccionista), també era un creador i un
visionari a la manera de Ramon Llull, amb qui l’hem d’emparentar, tots dos incardinats
en la fe que es basa en la pròpia experiència del sagrat.
Raimon Panikkar, sacerdot vocacional, era un
pensador que va escriure una obra filosòfica i teològica extensa. Fragmenta està editant les obres
completes de Panikkar amb cura exquisida. La seva ment inquieta i sensible va
explorar diversos camins espirituals i en va donar notícia escrita. Les seves
reflexions, recordades per la gent que les escoltava, o els escrits de les
entrevistes que se li van fer, constitueixen el viu testimoni d’un pensament que
travessa fronteres tan geogràfiques com mentals.
En una conversa amb Gwendoline Jarczyk (Entre Déu i el cosmos, Pagès editors),
diu Panikkar sobre la mística, per a res una vivència fora del món, el pensador
considera que és l’experiència de la realitat pura: La mística autèntica no té res a veure amb el misticisme. La mística
autèntica ens obre a la realitat tota sencera, sense excloure’s-en com si
fóssim observadors exteriors (...) Allò que veu el místic no és qualsevol part
del real a la qual només ell tindria accés. Cal entendre la mística com una
expressió de la relació integral, a-dual, entre el microcosmos (els humans) i
el macrocosmos (l’univers, la humanitat). Relació en cos, ànima i esperit. Per
aquesta raó és tan difícil l’exposició oral o escrita d’aquest estat de comunió
amb el cosmos. Només alguns poetes de profunda vida interior han estat capaços
d’expressar-ho amb paraules que sovint se serveixen del llenguatge de l’amor.
(article publicat al DV -Diari de Vilanova-, 23 de febrer de 2018)
Etiquetes de comentaris:
Gwendoline Jarczyk,
Raimon Panikkar
divendres, 9 de febrer del 2018
Isak Dinesen i el Carnaval
Isak Dinesen és el
pseudònim de la gran escriptora danesa Karen Blixen (1885-1962). Una màscara,
doncs, que amagava una personalitat femenina d’alt voltatge intel·lectual i
espiritual del segle XVIII, segons
ella, i encara afegia que tenia tres mil anys d’antiguitat. Una manera hiperbòlica
de dir que el seu ser al món com una dona intrèpida (recordin els lectors les
seves Memòries d’Àfrica) abraçava temps
immemorials.
D’Àfrica, i en contacte amb la literatura
oral que li és pròpia, Dinesen aprendria a ser una gran escriptora d’històries.
Tot i que va escriure dues novel·les, Dinesen ha destacat per ser una contista
excel·lent. En morir va deixar obra inèdita recollida divuit anys després: una
col·lecció d’assaigs, Daguerrotypes,
i un conjunt de contes, Carnaval, i
que porta el subtítol d’Entreteniments,
molt adient a l’esperit del Carnaval, tant si es viu en directe com en
contemplació. Les figures del Carnaval inviten a la mirada.
Els contes de Carnaval compleixen una de les funcions que l’escriptora de contes
gòtics i contes d’hivern també s’havia proposat: seduir, imantar, encantar a
través d’una literatura amb els efectes tornassolats dels vestits de seda i els
brillants dels lluentons. Isak Dinesen tenia molt de maga, així com també li
agradava fer jocs de mans, o de paraules, o de disfresses. El conte titulat Carnaval, i que l’autora situa el 1925,
està protagonitzat per unes noies que es disfressen de Pierrot, Arlequí, del
filòsof Soren Kierkegaard i de Camèlia. Sembla que aquesta fa un goig que
enamora, amb el seu vestit de setí rosat i prou escotat com per deixar a la
vista els braços i l’espatlla nua. L’argument de la història comença una mica
més de la mitja nit quan vuit joves, nois i noies, surten del ball de l’òpera
de Copenhague per assistir a un sopar privat, i que després de l’àpat tenen
intenció de tornar-hi. Ara ja podem imaginar, que és Carnaval.
(article publicat al DV -Diari de Vilanova-, 9 de febrer 2018. La il·lustració és obra de la pintora Adelaida Murillo)
Etiquetes de comentaris:
Carnaval,
Isak Dinesen (Karen Blixen)
divendres, 2 de febrer del 2018
Democràcia, formes, actituds
La democràcia no és
només una opció política: és un estat de la ment i del cor, ja que també és un
sentiment. La democràcia es basa en una actitud de fons, una noblesa d’ànima que
pren unes determinades formes a l’hora d’expressar-se. El demòcrata és
tolerant, educat, dialogant, no violent. El demòcrata escolta, fa lloc a
l’altre, guarda un determinat to de veu i de gestos a l’hora de parlar, és
pacient i espera el seu torn per fer sentir el seu criteri. No fa demagògia i
conté els seus sentiments, no els tira pel cap de ningú, tampoc les paraules,
que mesura perquè el porta un sentit de respecte envers tothom, pensi el que
pensi cadascú. Les seves idees són fermes, però dialoga, pacta, no imposa res.
Fa mal a les orelles que es tergiversi la
paraula democràcia quan és dita, com sentim sovint als mitjans de comunicació i
al carrer, com si fos una pedra llançada amb violència, amb esperit de guerra
civil. Espanya és un estat democràtic sobre el paper, però no pas en les
maneres que, està clar, es tradueixen en accions polítiques autoritàries. El
demòcrata té un tarannà obert i dialogant, i d’això n’estan molt faltats, a
Espanya, però també aquí, entre els que parlen amb violència verbal i amb
mentida. No és que no ens puguem entendre entre republicans i unionistes, és
que és la mateixa actitud superba i de menyspreu que no ho facilita. Així hem
arribat on hem arribat. La política, que és una qüestió de formes, també és una
voluntat d’entesa.
La democràcia és un humanisme, una forma
de civilització. Cal educar-nos en democràcia que no és només un camí polític i
jurídic, sinó, sobretot, una educació en el respecte i en la consideració dels
altres com algú igual a tu. El demòcrata és un defensor dels drets humans i de
la llibertat. Sense drets ni llibertat no ens podem desenvolupar. Els guanys de
la política i de la cultura han de ser per a tothom. Volem ser feliços i útils,
i amb els drets i la llibertat segrestada això no és possible. La democràcia no
és el Paradís, però permet fer-ne un tast en la mesura que ens fa millors
persones.
(article publicat a El 3 de vuit, 2 de febrer de 2018. Avui, dia de la Candelera, il·lustro aquest article amb una fotografia de la mimosa, la flor dels petits sols, que ja ha florit al jardí de casa)
Etiquetes de comentaris:
actituds,
democràcia,
formes,
humanisme
Subscriure's a:
Missatges (Atom)