Quan sigui en aquell moment de trànsit entre el comiat del 2014 i el naixement del 2015, pensaré en tots vosaltres, us desitjaré tota la felicitat del món, que es compleixin els vostres desitjos... Si va bé a tothom, no m'anirà bé a mi? És clar! És evident! Així, doncs, no cal que pensi en mi si penso en vosaltres... Abraçades de Cap d'any.
dimecres, 31 de desembre del 2014
dijous, 25 de desembre del 2014
Poemes de Nadal
El científic i poeta David Jou (Sitges, 1953) ens acaba d’oferir entre la
bellesa i l’alegria de les llums nadalenques, el recull Poemes de Nadal i de Setmana Santa (Viena Edicions). Nadal i
Setmana Santa, amb les Pasqües de Resurrecció i de Pentecosta, són les fites
més sobresortints del calendari litúrgic. Són celebracions lligades a una de
les històries, la de Jesús el Crist, que sense deixar de ser humana, té un
sentit còsmic, universal, més enllà de la significació que té per als creients
cristians.
En aquest sentit, que és el
sentit del sagrat de l’existència, escriu al seu llibre El sagrat en la història de la humanitat, Julien Ries (1920-2013),
sacerdot belga, eminent teòleg, filòsof, historiador i antropòleg que va ser
creat cardenal per Benet XVI: Des de fa
un segle el sagrat ocupa un lloc important en la història de les religions.
El sagrat, doncs, a més de tenir a veure amb l’espiritualitat i la
religiositat, s’estudia com un fenomen cultural
històric de primer ordre.
Les primeres teories sobre el
sagrat, fonament de les religions però també de les civilitzacions, es van
elaborar en els cercles d’etnòlegs, sociòlegs i antropòlegs. Estem parlant,
doncs, d’una de les manifestacions del nostre ser humans més antigues quant a
història, i més intemporals al mateix temps. En els estudis que s’han fet i que
es fan sobre el sagrat només fan que confirmar que el sagrat va més enllà de
les doctrines, que és una característica desenvolupada per l’homo religiosus.
A través de la seva percepció
interna, espiritual, aquest homo
religiosus descobreix en l’àmbit del sagrat que hi ha una realitat absoluta
que el depassa i vers la qual tendeix. Altra cosa no sembla, simbòlicament
parlant, el relat bíblic del Paradís perdut; o l’experiència de l’anhel de
l’ànima per a retrobar-se amb la seva Font, el seu Origen que, segons Teresa de
Jesús, és a la cambra més amagada del nostre interior.
Ara, als peus de l’Infant del
pessebre que neix al nostre interior quan li fem lloc, o cantant una nadala al
cor de l’església, o llegint un dels bells poemes de Nadal que ens ha ofert
David Jou, podríem reflexionar sobre una qüestió: Tots (i totes, és clar) som homo religiosus? No es pot afirmar ni
negar res, qui ho podria fer, ja que l’experiència del sagrat i del religiós és
personal. El que sí que se sap és que l’homo
religiosus té la capacitat de pensar també a través dels símbols, la qual
cosa també es dóna en la poesia.
El símbol instaura un sentit,
escriu l’estudiós Luis Garagalza en el seu llibre sobre la interpretació dels
símbols. El símbol vindria a ser un mitjancer entre dues realitats, una
realitat profana i una realitat sagrada. A través del símbol, o a través de les
figures simbòliques, poden atènyer, besllumar, això que de manera genèrica en
diem la veritat. El símbol ens acosta a l’inefable, a l’última realitat, al
misteri que sens dubte és l’existència per més que la vulguem apamar. Però no
hi ha contradicció, com podria semblar, entre la recerca científica,
l’exploració poètica i la vivència religiosa. El mateix David Jou va fer camí,
a través de la paraula poètica, per aquestes vies de coneixement de la
realitat-veritat a Poemes sobre ciència i
fe. Vies de coneixement que no s’exclouen, ans al contrari: es
complementen. Perquè, com escriu en un dels poemes de Nadal, en el fons del misteri hi ha una vida que
bull. Vida orgànica, psíquica i espiritual que es manifesta en l’ordinari i
en l’extraordinari de l’existència humana. Que tingueu unes bones festes de
Nadal!
(article publicat al Diari de Vilanova, 25 de desembre de 2014. Aquesta fotografia amb una estrella al sostre la vaig fer al Victoria&Albert Museum de Londres)
Etiquetes de comentaris:
David Jou,
homo religiosus,
Julien Ries,
Luis Garagalza,
poemes de Nadal
dimarts, 23 de desembre del 2014
Nadala 2014
És discutible que el món canviï, però ho hem de fer possible!
Que tingueu un bon Nadal i una bona entrada d'Any!
divendres, 19 de desembre del 2014
El fotògraf Adolf Mas
Fa temps que la fotografia ha entrat als museus. L’art de la fotografia és
una bella art, i tantes vegades una art aplicada quan es tracta de
fotoperiodisme. Qui discutiria, avui, que les millors fotografies de Robert
Capa sobre la Guerra Civil no són art? Per manifestar-se, la pulsió artística
necessita d’un suport tècnic i material. La tècnica fotogràfica és un bon
suport per a l’art, com la tècnica pictòrica ho és per a la pintura.
Així, doncs, és amb justícia que l’art de la fotografia ha entrat als
museus. També la Història de l’Art fa atenció a la fotografia i estudia els
fotògrafs que han excel.lit en aquest camp de la creació artística. A poc a poc
els anem coneixent, com coneixem El Greco, Goya, Cézanne, Matisse o Miró, per
posar exemples d’artistes sobresortints. Un exemple destacat de l’art
fotogràfic de principis del segle XX a casa nostra és Adolf Mas i Ginestà
(1860-1936), el creador del famós Arxiu Mas, arxiu amb milers d’imatges que
avui pertany a l’Institut Amatller d’Art Hispànic. La base inicial d’aquesta
important fototeca la va constituir els més de 106.000 clixés procedents de
l’Arxiu Mas.
Un aspecte a estudiar del gran fotògraf que va ser Adolf Mas és el paper
d’abanderat com a periodista gràfic del nostre país. Ho ha fet amb cura i
coneixements Blanca Giribet, llicenciada en Història de l’Art i màster en
Museologia i Gestió del Patrimoni Cultural. Des d’aquesta doble condició,
Giribet ha dut a terme una selecció de les fotografies més significatives que
integren els diversos reportatges que Adolf Mas va fer de la Barcelona dels
inicis del segle XX. Aquest treball fotogràfic, amb l’acompanyament de les
notes ben documentades de Blanca Giribet, s’ha publicat a Barcelona 1900-1917. Els reportatges d’Adolf Mas (Ajuntament de
Barcelona / Viena Edicions).
Val la pena que els lectors tinguin notícia que Blanca Giribet té un
especial lligam amb Adolf Mas. Aquest artista de la fotografia era oncle de la
besàvia de Giribet, Concepció Mas Valls, de la qual en el llibre trobem
reproduïda una fotografia dels seus anys joves feta per Mas.
El recull de fotografies d’Adolf Mas com a reporter gràfic de la ciutat i
els seus esdeveniments constitueix una sorpresa i un goig per a la vista, ja
que la majoria d’aquestes imatges d’Adolf Mas, guardades al seu Arxiu, poc les
havíem vist. És ben oportuna, doncs, la publicació d’aquest patrimoni gràfic
que en el llibre de Giribet es desplega en diversos àmbits: conflictes i
esdeveniments polítics, esports i excursions, lleure i diversió, la vida
cultural de la ciutat, tradicions i festes populars, la vida al carrer
(aleshores era possible!), els serveis públics i la ciutat treballadora, amb
els seus oficis i indústria. Blanca Giribet anota no només els peus de les imatges,
sinó que escriu els detalls i circumstàncies que les van motivar. Aquest
conjunt de textos i fotografies constitueixen una veritable finestra oberta a
un paisatge, això sí, en blanc i negre!, de la ciutat de Barcelona i els seus
habitants en les dues dècades que van des del 1900 al 1917.
En una fotografia del 1904 trobem el mateix Mas fotografiat amb altres
membres de la seva família en un indret avui dia tant fotografiat pel turisme
com és el Park Güell. Només els vestits delaten l’època, ja que el passeig de
columnes ideat per Gaudí és el mateix. En una altra imatge trobem captat per la
càmera de Mas el pintor Dionís Baixeras amb un cavallet plantat enmig de la
neu. Era el 24 de gener del 1906 i Barcelona s’havia despertat nevada. Els qui,
anys a venir, vam viure la nevada del 1962 recordem la commoció provocada per
aquest fet bastant insòlit. I és que, com diu Roland Barthes tot comentant una
fotografia del seu llibre La càmera
lúcida, ‘tinc ganes de ser allà’. És el que passa amb les fotografies: que
ens retornen, intacta, l’emoció viscuda en un altre moment.
(article publicat al Diari de
Vilanova, 19 de desembre de 2014)
divendres, 12 de desembre del 2014
No confondre
Darrerament, en els discursos del president Mas, sigui com sigui tan
escoltats com discutits, es troba l’expressió ‘no confondre els instruments amb
l’objectiu’. Ho ha dit més d’una vegada perquè, en efecte, no s’haurien de
confondre les eines –escriure bé, per exemple- amb l’objectiu, que és assolir,
si es pot, una obra amb cara i ulls. Artur Mas hi insisteix perquè estem en uns
moments crucials per a la nostra història col.lectiva i no ens podem permetre confondre
la lluna amb el dit que assenyala la lluna.
En general, confondre una cosa amb una altra és un error que els humans
cometem sovint. Involuntàriament gairebé sempre, però també és veritat que a
vegades hi ha la intenció de confondre.
Si volem entendre el millor possible les coses hem de fer l’esforç d’anar a
la seva arrel tant com puguem. Bo i sabent que la ment humana té un límit i més
enllà es topa amb el que en diem el misteri per donar un nom a allò que no
podem atènyer.
Què és el que ens fa confondre l’eina o instrument amb l’objectiu? Prendre
per real allò que en realitat no ho és, com diuen els grans savis que han
estudiat els mecanismes de la ment, observant-la a través de l’estudi i la
meditació amb la precisió d’un escàner.
Si en el pla físic, la visió –veure-hi- i els instruments de la visió
–ulls- no són la mateixa cosa, tampoc es dóna en el pla metafísic, és a dir,
entre la consciència i l’intel.lecte. La visió real de les coses es dóna a
través de la consciència, si bé la intel.ligència és una eina formidable per
atènyer la consciència.
No és fàcil, amb paraules, explicar en què consisteix ‘veure de forma
conscient’. En canvi sí que es pot expressar a través d’exclamacions tan
simples com ara: ah, és això! Aquest ‘és això’ és la realitat prístina, sense
màscares, que de sobte apareix tan diàfana en la ment quan no s’hi posen noses,
obstacles. Tothom pot parlar d’aquesta experiència quan en el seu pensament no
hi ha interposat l’ego i els seus interessos, per exemple, i quan el seu
pensament no està velat pels prejudicis.
Fer possible la continuïtat d’aquesta ment neta d’aquestes adherències que
enterboleixen la percepció de la realitat és el gran repte. I dic gran perquè
és difícil, però no és impossible. Els humans tenim aquesta capacitat, ho hem
demostrat tantes vegades quan ‘hi veiem tan clarament’. Quan veiem amb la
consciència, veiem la realitat tal com és. Aleshores és quan germina l’actitud
generosa, que és el producte de veure no només amb els ulls sinó amb la
consciència, com he dit.
La ment i la intel.ligència són, repetim-ho, instruments per a la visió en
consciència. Quan algú obra de manera desbaratada, no diem que és un
inconscient, és a dir, algú que no mesura, que no veu ben bé el que fa?
No podem confondre el piano amb el pianista. No podem –no ens ho podem
permetre per ser operatius, eficaços- confondre els mecanismes del procés
polític que estem vivint amb l’objectiu, que no té ni ha de tenir més interès
que fer real el que és de justícia per a generacions de catalans i catalanes
que se senten i es consideren catalans, els quals volen recuperar, perquè hi
tenen dret com a poble, com a nació, el seu estatus, la seva dignitat.
(article publicat al Diari de
Vilanova, 12 de desembre de 2014. A la fotografia, un grafitti caçat al vol)
Etiquetes de comentaris:
Artur Mas,
instruments,
intel.ligència,
ment,
objectiu,
visió
dimarts, 9 de desembre del 2014
Presentació d'Eva de les mil llunes
Demà l'artista plàstica Rosa Cortés estrenarà el seu llibre, Eva de les mil llunes, fruit del seu treball per superar els estralls que causa el càncer. Acompanyo aquest llibre amb els meus poemes inspirats en les seves imatges vigoroses i tan plenes de significat. El projecte ha pogut tirar endavant gràcies als mecenes que han col.laborat a través de Verkami. Gràcies a tots ells. Eva de les mil llunes es presentarà a la Biblioteca de Montornès del Vallès, població amb la qual l'autora ha estat molts anys vinculada professionalment. Hi haurà una altra presentació del llibre a Barcelona, a finals de gener, organitzada per l'Institut Català de les Dones.
Etiquetes de comentaris:
Eva de les mil llunes,
Rosa Cortés
divendres, 5 de desembre del 2014
Record de Guillem Viladot
Aquest passat 19 de novembre va fer quinze anys de la mort de Guillem
Viladot. L’escriptor nascut a Agramunt l’any 1922 i mort a Barcelona el 1999,
va ser un autor transgressor no només quant al tractament i innovació dels
gèneres literaris si no també quant a temes. Guillem Viladot, que va tòrcer la
paraula com si fos fang tou fins a límits sorprenents, no obstant això creia
profundament en el poder de la paraula. D’aquí ve que vagi escriure amb aquella
exuberància vital i alhora erudita que li era característica, poesia, novel.la,
narració curta, assaig, articles d’opinió.
Les paraules funden els
fets, gairebé sempre d’amor, escrivia l’amic en la dedicatòria de L’amo,
novel.la que jo vaig llegir l’any 1992 (la primera edició va ser publicada
l’any 1982 a
l’Editorial Laia). És clar. Els fets que ens porten i trasbalsen són fets
d’amor, o de desamor, l’altra cara de la moneda del afectes. Som éssers
relacionals, i aquest tema va ser tractat del dret i del revès pel nostre
escriptor.
Com sovint en els seus plantejaments literaris, a L’amo Guillem
Viladot va avançar-se als temps, o potser fóra millor dir, va
avançar-se a l’actual sensibilitat, cada vegada més afuada, envers la violència
de gènere o violència contra les dones. Aquella violència, però, que es
presenta no pas a cop de ganivet sinó a cop de repressió dels moviments de la
víctima, o de la seva vigilància extrema, o d’una relació que li exigeix
submissió absoluta, a vegades fins i tot de pensament.
En la novel.la L’amo, escrita amb frases curtes i tallants, però amb un nivell
metafòric molt remarcable, Guillem
Viladot enfila la història d’una dona que socialment parlant
té una situació benestant, però que en el clos familiar ha de viure aquell
tipus de brutalitat que a vegades es dóna en les relacions de parella: la
violació o forçament en les relacions íntimes, en aquest cas per part de l’amo
i senyor de la casa.
El narrador d’aquesta història que avui en dia en diríem de violència domèstica
en la seva versió més refinada, és el fill de la parella. Així és com
a través de la seva narració anem veient dibuixada una relació triangular, una
relació en aquest cas edípica, ja que entre la mare i el fill s’estableix una
gran complicitat i tendresa amorosa, compensatòria al tracte grosser i tirànic
del pare.
Guillem Viladot, que va interessar-se molt per la psicoanàlisi i els nous corrents de
pensament que se’n van derivar, havia llegit amb profunditat i amb profit
Sigmund Freud i Jacques Lacan. De manera en que la novel.la L’amo, un artefacte literari de primer
ordre que mereixeria una reedició, va recrear a la llum de la psicologia
moderna el famós mite edípic que porta a fantasiejar la castració del pare, a
venjar la mare sotmesa, a refer la intimitat del claustre uterí.
Estem parlant d’una novel.la escrita l’any 1981, com consta en els crèdits
del llibre. Fa trenta-tres anys, doncs, de l’escriptura d’aquest text que
guarda intacta la seva vigència en el terreny humanístic, la condició humana. I
això, per què? Doncs perquè es tracta d’un llibre molt treballat, amb una
escriptura estilísticament molt exigent; i perquè es tracta d’un text en el
qual l’autor elabora de forma poc convencional no només el mite grec, sinó
també la més actual en el temps tesi freudiana, que en tant que pensament amb
base filosòfica no s’ha esvaït del nostre imaginari, si bé en l’àmbit de la
salut potser hagi estat superada. Això tenen els clàssics: actualitat, i Guillem Viladot és sens dubte un
clàssic.
(article publicat al Diari de
Vilanova, 5 de desembre de 2014)
Etiquetes de comentaris:
Guillem Viladot,
Jacques Lacan,
L'amo,
psicoanàlisi,
Sigmund Freud
Subscriure's a:
Missatges (Atom)