Al final d'aquest carrer que es veu a la fotografia presa aquests dies que hem estat a Salamanca, hi ha el famós Archivo General de la Guerra Civil Española. És difícil fer-se càrrec de la Guerra Civil sense haver-la viscut. Per aquest motiu, l'aproximació sempre és això: aproximació. He trobat coses de les quals ja tenia coneixement, però provoca un fort impacte veure-les escrites, és a dir: confirmades. La persecució va ser real, i tan real. Alguns, molts, massa, hi van deixar la pell.
diumenge, 2 de setembre del 2012
dilluns, 20 d’agost del 2012
Esperança
Dues notícies aparegudes amb
lletra no gaire gran als diaris em criden l’atenció i em deixen amb el cor
encogit: nois que es tiren a l’aigua des d’alçades considerables amb poc coixí
de mar, i nois que es llancen a les piscines des dels balcons alts dels hotels.
Aquests sovint van beguts. Els altres, temeraris i una mica fatxendes, graven
les gestes amb els mòbils per després penjar-les a la Xarxa. Alguns es fan
malbé el físic, d’altres hi deixen la pell. Tristes heroicitats, doncs.
Medito sobre el que s’amaga darrera
aquests fets: buidor i desesperança en aquestes ànimes que no troben el seu
lloc al món ni l’estima per ells mateixos. Un nihilisme posat al dia, i sempre
esfereïdor. S’imposa, doncs, la sembra de l’esperança en les nostres societats
tan malferides i tan desorientades i fer-la créixer en els nostres cors. És medicina
urgent.
(Obro un parèntesi vacacional,
que ho és a mitges, ja que ens esperen visites de treball a biblioteques i
arxius. A la imatge, una vista presa a l'illa d'Elba)
diumenge, 19 d’agost del 2012
Exaltació de la Festa Major
La roda de l’any ens torna en el
mateix punt que l’any passat a l’hora de celebrar la Festa Major. Del dret i
del revès, i perquè resulti ben lluïda, tots els preparatius ja estan en marxa
malgrat les restriccions econòmiques que, a rel de la crisi, hauran de ser
substituïdes per més voluntarisme i més imaginació. Èpoques més pobres i més
grises hem viscut en el passat i mai no hem deixat d’obrir un parèntesi en el
temps quotidià, profà, per inserir-hi el temps sagrat de la celebració de la
festa grossa que en dècades anteriors culminava els treballs del camp, les
collites.
Ara la celebració de la Festa
Major coincideix amb les vacances d’estiu de les nostres societats urbanitzades
i potser una mica massa allunyades del ritme tradicional que havia regit la
vida dels nostres avantpassats. En efecte: tal com va el món, tan foraviat,
podria semblar-nos que ens hem allunyat molt del batec que durant segles i
segles ha donat a l’existència humana un sentit transcendent que l’acorda amb
el respir del cosmos. I sí, però no del tot. Certament que hem perdut força
lligams amb el que ens conforma, la Naturalesa, o la creació manifestant-se en
els dies i els seus afanys, ja que la creació cal veure-la sempre en present.
La Festa Major roman en aquest present
que sempre torna a temps, la cita mai no falla com no falla el curs de les quatre
estacions. La Festa Major brilla en el curs de l’any com una joia preciosa que exalta
l’ànim, que dóna ales a l’esperit, que ens omple d’entusiasme (la paraula grega
enthusiasmos vol dir ‘tenir en si
mateix el buf d’un déu’), no per escapar d’aquest món, dels seus envitricolls,
sinó per amollar-nos-hi d’una manera el més creativa possible, virtut que tal
com es presenta la nostra realitat històrica necessitarem cultivar més que mai.
Però per a rebre aquest buf de
naturalesa espiritual en els nostres cors, per a celebrar la Festa Major
interna, ens cal preparar-nos com ens preparem per a la Festa Major externa.
Quan jo era un infant, els dies anteriors a la Festa Major es pintava o
s’emblanquinava la casa, es feia una neteja general a fons, es refeien els
matalassos de llana, es despenjaven les cortines, es rentaven i es tornaven a
penjar ben emmidonades. La casa lluïa com lluïen les joies i els vestits nous
de les noies i les senyores a l’hora solemne del ball. Les taules allargades
per a tants comensals també lluïen amb la vaixella, la cristalleria i la
cuberteria bones, tot era poc per a celebrar el temps de maduresa que
representa la Festa Major després de la collita.
Res no es recull si res no s’ha
sembrat, diu la saviesa popular, i això val tant si parlem de la vida externa
com de la vida interna de cadascú. Igualment qui sembra vents recull tempestes…
Està ben a la vista el resultat de tanta deshonestat ambient. Amb la neteja a
fons que es feia a les envistes de la Festa Major, he sentit a dir que els
nostres avantpassats a fi i efecte de treure els mals esperits de casa
bastonejaven les parets, feien una gran fressa de bastons perquè s’allunyessin.
Ara fem cassolades. Així, doncs, no pensem que som tan lluny de l’instint
natural de justícia que vol fer fora les zitzànies que es mengen les collites
sense haver-les treballat.
L’estiu és un temps ple de
celebracions de la Festa Major, un temps de vacances ben merescudes, un temps de
calma, de contemplació i de joia interna i externa abans que la roda del temps
i de la feina!, torni a girar. Preparem-nos per celebrar la Festa Major que
relliga família i amics al voltant d’una taula, el més semblant a una
eucaristia que celebra el que ja sabem però que a vegades oblidem, i que la
Festa Major (igual que el Nadal) ens recorda: que tots som fills d’aquells
pares mítics, primordials, que la tradició judeocristiana anomena Adam i Eva.
(aricle publicat a l’extra Diari
de Sitges, que amb motiu de la Festa Major es publica dins el Diari de Vilanova,
17 d’agost de 2012)
Etiquetes de comentaris:
Festa Major,
roda de l'any
dissabte, 18 d’agost del 2012
La misoginia de Lévi-Strauss
No he llegit l’antropòleg Claude
Lévi-Strauss (1908-2009), i ja procuraré esmenar-ho. Per aquest motiu no tenia
coneixement de la seva misoginia. Ho he descobert llegint La mujer y las mitologías, un article de Rof Carballo publicat a l’ABC
(les hemeroteques, tant les reals com les virtuals són un tresor!). En les
seves Mitologies sembla ser que Lévi-Strauss
mai no parla de la Gran Mare personificada en tantes figures mítiques. Escriu
Rof Carballo, i tradueixo: “És interessant [veure] que en tot allò que cau sota
el seu ganivet, el que sempre “oblida” és el misteri de la feminitat.” Rof
Carballo posa de manifest la “misèria espiritual” que representa l’oblit del
que el mític món d’allò femení representa en la vida i en la cultura.
(a la imatge, les Tres Gràcies al Museu del Louvre)
Etiquetes de comentaris:
Claude Lévi-Strauss,
Juan Rof Carballo,
misoginia,
mites femenins
divendres, 17 d’agost del 2012
En memòria de Hermann Hesse
El passat 9 d’agost va fer
cinquanta anys de la mort de Hermann Hesse (1877-1962). Quan fa una colla
d’anys llegia les obres completes de Hesse publicades per Aguilar, vaig sentir la
necessitat de pouar en la biografia d’aquest gran escriptor contemporani
d’altres sants de la meva devoció com ara Thomas Mann, Rainer Maria Rilke, Paul
Valéry, Baroja, Azorín, Antonio Machado. En aquell moment vaig tenir
l’oportunitat de llegir Conocer Herman
Hesse y su obra, de José Mª Carandell,
un llibre excel.lent publicat l’any 1977 per Dopesa (Barcanova el va
reeditar l’any 1984). Dopesa era una editorial lligada al Grup Mundo, i, com
aquest grup empresarial del món de la comunicació, avui desapareguda. Me’l va
fer a mans entre d’altres volums d’aquesta col.lecció de biografies
significatives, l’escriptor xilè Mauricio Wacquez (1939-2000), que aleshores
tenia molt paper a Dopesa.
Vaig devorar en dos dies la
petita, però densa biografia de Hesse. Com passa sovint, a la vista de la
història personal de Hesse s’anaven aclarint les preocupacions metafísiques que
van ocupar el recorregut literari d’aquest home tan irreductible com de
sensibilitat extrema. No va ser un nen corrent ni un adolescent corrent. Ho
podem endevinar a través de personatges interposats com el protagonista de Demian, una novel.la iniciàtica o de
formació, com la majoria de novel.les que Hesse va escriure.
Demian és una destil.lació de la profunda crisis espiritual patida
per Hesse fins a dur-lo a una temptativa de suicidi, demostrant, un cop més,
que la literatura té molt de salvífic, ja que permet que través de la paraula
creativa es produeixi un renèixer de l’ànima, que es pugui començar de nou, que
es pugui reescriure la pròpia vida a través de la ficció.
Quantes vegades la literatura no
tracta de transcendir de manera figurada el dolor, l’ofuscació i la
contradicció inherents a l’existència humana! Demian és la història d’aquest camí que mai no cessa, ja que ens
hem de donar a llum a cada instant. Ho diu el mateix Hesse al pròleg del seu
llibre: La vida de cada home [i de
cada dona, s’entén] és un camí cap a ell
mateix, l’esbós d’un sender. Cap home no ha arribat a ser ell mateix d’una
manera completa; no obstant això, cadascú aspira a arribar-hi, els uns a
cegues, els altres amb més llum, cadascú com pot.
Com en la funció de pensar
(d’aquí ve que per a Eugeni d’Ors la filosofia sigui imprescindible en la vida
quotidiana), l’escriptura també pot constituir-se en una via d’aclariment, un
llum que s’obre camí a les palpentes, sens dubte, però un llum al cap i a la
fi. Així, doncs, no és ociós buscar-se i llegir-se en la pròpia escriptura, ja
que l’escriptura -una vivència en ella mateixa- és tan capaç de desbrossar el
bosc atapeït de malesa, de descobrir-hi camins. Mai no sabem on podem arribar
si no ens posem en camí. Tot i que, i torno a les paraules de Hesse, alguns es quedin en granota, en llargandaix
o en formiga. D’altres resulten meitat home i meitat peix. Tots tenim en comú
els nostres orígens, les nostres mares; però cadascú tendeix a la seva pròpia
fita en un intent o en una projecció des de les profunditats d’ell mateix. Així
podem entendre’ns els uns als altres; però interpretar-nos només ho podem fer
nosaltres mateixos.
És una tasca personal, doncs,
estirar la nostra naturalesa primitiva fins a sobreposar-nos a aquest estadi
animal. Com a éssers socials tendim al diàleg, l’altre ens fa de mirall, la
qual cosa ens permet de conèixer-nos. Però a partir d’aquí, la tasca
d’interpretar el que Eugeni d’Ors anomenava la vocació (és a dir: allò que ens
permet realitzar-nos en la nostra singularitat), és una tasca personal i
intransferible. Un treball de jardiner del propi jardí que demana ser executat sense
desmai, ja que per suau i discreta que sigui la pluja, la malesa torna a
crèixer.
(article publicat al Diari de Vilanova, 17 d’agost de 2012)
Etiquetes de comentaris:
Demian,
Dopesa,
Grup Mundo,
Hermann Hesse,
José Mª Carandell,
Mauricio VWacquez
dijous, 16 d’agost del 2012
Ordit afectiu
Dues de les troballes més
interessants de la psicologia de Juan Rof Carballo (1905-1994), pioner a
Espanya de la medicina psicosomàtica, són: el “cervell intern” o “cervell
emocional”, i la configuració de la personalitat a través de “l’ordit afectiu”,
és a dir, la nostra relació amb els altres. Així podríem dir a la manera de
Shakespeare: Som dialogals o no som. Perquè, com diu el mateix Rof Carballo,
“l’home no és mai només un individu.” La individualitat sempre és en relació a
l’alteritat, com la part sempre és en relació al tot.
(per aproximar-se a aquests
conceptes, recomano la lectura de Neurociencia
y afectividad. La psicología de Juan Rof Carballo, de Consuelo Martínez
Priego, Erasmus Ediciones, 2012. A la imatge, un tapís de Dolors Oromí)
Etiquetes de comentaris:
cervell emocional,
Dolors Oromí,
Juan Rof Carballo,
ordit afectiu,
psicologia
dimarts, 14 d’agost del 2012
Paciència i impaciència
Deia Freud que el significat de
les coses que vivim, que veiem o que escoltem, moltes vegades no es revela sinó
més tard.
L’espera, l’escolta i la
paciència són virtuts sempre, però en aquest cas es revelen tan necessàries com
providencials. El femení interior acostuma a ser pacient; per contra, el
masculí interior acostuma a ser impacient. D’aquí ve que preguntes com: I això
per què? O, això què significa?, la majoria de vegades no puguin ser
contestades d’una manera immediata. Les respostes, que acostumen a
manifestar-se en visions interiors, vénen amb el temps, si vénen. Així, doncs,
sigueu femenins, i ja m’enteneu. Espereu, escolteu i tingueu paciència si
d’algun fet de la vostra existència, o d’allò que us interessa saber d’algú
pròxim, no en treieu l’entrellat. I és que tant de bé o tant de mal pot fer la
foscor com un excès de llum.
Etiquetes de comentaris:
Freud,
impaciència,
paciència,
significat
diumenge, 12 d’agost del 2012
L'última realitat
No acostumo a tornar als llibres
escrits, sento un gran pudor. Així, doncs, només hi torno quan, com avui, havia
de consultar l’any exacte que vam viatjar a l’Índia. Febrer de 1997 es llegeix
al final de La Porta Índia. Aleshores
he rellegit el poema L’última realitat,
que conclou el llibre. Tot i que podria haver estat escrit d’una altra forma, sens
dubte una forma millor, m’ha fet la impressió que no podia haver-lo escrit
d’una altra manera:
No l’hem omplert fins al caire, el nostre vas terrenal? Quan el cossiol
d’argila se’ns esberli ens adonarem que l’espai interior és el mateix que
l’espai exterior. I llavors serem una mateixa cosa.
Hem tornat a casa. I ara sabem què ens vam endur. I què hi vam deixar.
La memòria d’una única realitat tan perduda com recobrada.
Amb la mort del pare, aquestes
paraules em ressonen tan endins.
(una foto feta a Nova Delhi el febrer de 1997)
Etiquetes de comentaris:
febrer de 1997,
La Porta Índia
dissabte, 11 d’agost del 2012
Històries minúscules
A rel de la mort de Josep M.
Ainaud de Lasarte, amb qui érem veïns al carrer Provença, molt a prop de la
Sagrada Família, he llegit que havia estat un dels joves valents que va
col.locar una senyera gegantina a la muntanya de Sant Pere Màrtir amb motiu del
Congrés Eucarístic Internacional, celebrat el maig del 1952 a Barcelona.
Aprofitant que hi havia el dictador, es va voler fer un acte catalanista, un
acte simbòlic que tingués transcendència, tot i que la bandera només hi fos per
una hora, aviat la van treure.
Però dins de la Història hi ha
vida minúscula i històries minúscules… D’aquell dia històric la mare m’ha
contat moltes vegades que ella volia assistir a la missa multitudinària, però
no sabia com fer-ho per no deixar-me sola. Finalment es va quedar que vindria del
poble la meva tieta Angeleta. Quan va ser l’hora de marxar, la tieta encara no
havia arribat i aleshores es va oferir per tenir cura de mi la veïna del costat
de casa. Quan va arribar la tieta sembla ser que li vaig explicar fil per randa
que la mare era a la missa del Congrés, però que no m’havia pas deixat sola,
que m’havia guardat la senyora Agustina! La tieta Angeleta va quedar molt
parada amb tantes explicacions, ja que jo tan sols era una criatura de catorze
mesos. Devia haver escoltat molt atentament el que passava al meu voltant, i,
com sovint fan els infants, aprenem per simpatia, vaig repetir el que havia
sentit a dir.
(extret de la Capsa verda. A la foto, la tieta Angeleta)
Etiquetes de comentaris:
bandera catalana a Sant Pere Màrtir,
Congrés Eucarístic Internacional Barcelona 1952,
Josep M. Ainaud de Lasarte,
senyora Agustina,
tieta Angeleta
divendres, 10 d’agost del 2012
Correus
A rel de la mort del pare he
rebut e-mails, cartes. Els condols fan una càl.lida companyia. Però poc
s’escriuen cartes. Cartes convencionals vull dir, cartes escrites a mà o a màquina
i enviades dins d’un sobre amb segell de correus. Certament que enviar una
carta és car: un segell normal val 36 cèntims d’euro, la qual cosa equival a 60
pessetes antigues (segons com encara hi haurem de tornar!).
Els e-mails van substituint les
cartes. És tan fàcil, tan ràpid i tan barat escriure’n a través de la Xarxa!
Però rebre una carta amb tots els ets i uts té molta màgia: has d’obrir el
sobre, reconeixent la lletra o no, la qual cosa encara afegeix més misteri al
fet, extreure’n el paper, desplegar-lo, llegir la carta finalment, omplir-se el
cor del seu missatge. Un bell ritual que vaig cultivar durant anys: vaig
escriure i vaig rebre moltes cartes personals, joies de paper que guardo als
meus arxius. No totes, però. De vegades he fet trencadissa, i sovint m’he
penedit d’haver-la fet.
Dies enrere, tot buscant una
altra carta, vaig retrobar i rellegir les cartes que m’havia enviat el pare
Jordi Llimona. En l’última no s’estava de parlar sobre la gravetat de la seva
malaltia. Jordi Llimona va morir el setembre de 1999. En aquesta carta, escrita
amb la seva lletra ja una mica vacil.lant però sempre en línia ascendent, hi
vibra encara la seva gran humanitat. En l’escriptura cal.ligràfica hi ha part
de la nostra energia, com bé estudia la ciència grafològica.
Hi va haver un temps, a principis
del segle XX, en què va ser moda escriure targetes postals. La gent se les
enviava de tot arreu, ni que vivíssin a quatre passes de casa. Així van néixer
moltes col.leccions de postals que s’han guardat, o no, en moltes calaixeres i
mobles secreters. Les oficines de correus tenien feina a dur-les amunt i avall,
a vegades amb poques dades a l’adreça arribaven igualment. A Guillem Viladot li
agradava molt rebre cartes i postals on només hi havia el seu nom, Farmacia
Viladot, Agramunt.
Però no sempre el correus havien
estat així. El gremi dels correus no es va organitzar fins a l’any 1587. En
temps pretèrits, qui volia enviar una carta ho havia de fer de manera privada
pagant algú perquè fes aquest camí a propòsit. Aquestes persones eren anomeades
correus, i depèn del mitjà de transport que utilitzessin s’anomenava correu d’espardenya si el correu anava a
peu, o correu a cavall si anava a
cavall, o si ho feia navegant s’anomenava correu
de mar.
En un moment determinat van
començar a establir-se rutes que es feien de manera periòdica i es van anar
fixant dies de sortida i d’arribada. Quantes vegades no hem vist a les
pel.lícules l’arribada de sacs amb cartes i paquets via cotxe de línia o via
ferrocarril! L’aviació també va permetre una gran acceleració en els correus,
les comunicacions escrites van escurçar el seu temps de trajecte.
Les editorials, amatents als
interessos dels lectors, han publicat correspondències mantingudes durant anys
entre autors la talla dels quals han convertit en literatura de nivell aquelles
lletres escrites com si fossin les pàgines d’un llibre. Fins i tot hi ha hagut
escriptors amb premi Nobel de Literatura que en la seva joventut van treballar
de carters, com ara William Faulkner a la ciutat de Nova York. Fins que es va
descobrir que per comptes de fer de correu, el jove es dedicava a beure, a
jugar i a fer de poeta decadent. La seva va ser una veritable vida de novel.la,
i les seves novel.les, genials.
(article publicat al Diari de Vilanova, 10 d’agost de 2012. A la imatge, una ceràmica italiana)
Etiquetes de comentaris:
Cartes,
correus,
e-mails,
Guillem Viladot,
Jordi Llimona,
William Faulkner
dijous, 9 d’agost del 2012
Influències
Hi ha llibres que llegeixo a
estones. Per exemple: Els records que
guien la nostra vida (Pagès editors), del psicòleg i terapeuta Patrick
Estrade. Mai no deixo de llegir assaigs d’aquest tipus, em ve de quan estudiava
psicologia, una ciència que demana posar-se al dia, cada dia!
Com és habitual, per il.lustrar
les seves tesis, Estrade posa exemples extrets de la seva consulta. Un home ha
començat una relació afectiva i té por de repetir el mateix error pel qual la
seva esposa es va allunyar d’ell. Confessa que té una lleugera tendència al
sadisme, no físic, sinó en el tracte. Com acostuma, Estrade li fa exposar els
tres primers records de la seva infantesa. L’ordre apareix d’aquesta manera: es
baralla amb el seu germà més petit, el pare sempre li porta cotxes de joguina
per a la seva col.lecció, la minyona li dóna menjar. La mare no apareix. Quan Estrade li pregunta per la mare, el pacient diu
que la mare sempre es queixava, no feia res i el pare havia llogat una minyona.
La mare l'avorreix; en canvi, sembla que té preferència pel germà, al qual convida
a dinar moltes vegades i a ell no. Això li fa mal i li provoca ressentiment encara que no n’és
conscient, és clar… Patrick Estrade conclou: el pacient haurà d’aprendre
a mirar les dones sota un altre prisma, no en relació amb la mare. La conducta per la qual ha arribat a la consulta li dóna un sentiment de superioritat destinat a vèncer el menyspreu que li
sembla rebre, però haurà de modificar el seu comportament si no vol repetir una
relació fallida.
Les relacions que establim d’infants amb el
que se’n diu nucli base, en alguns casos influeixen molt en la vida adulta.
Etiquetes de comentaris:
Els records que guien la nostra vida,
Patrick Estrade,
psicologia
dimarts, 7 d’agost del 2012
Veure dibuixar escriure
“Hi ha una diferència immensa
entre veure una cosa sense el llapis a la mà i veure-la en dibuixar-la”, escriu Paul Valéry, i ho tradueixo, al seu
assaig-biografia Degas danza dibujo (Nortesur).
Crec que podria aplicar-se la mateixa reflexió respecte de l’escriptura. A
mesura que s’escriu es va aclarint l’objecte d’atenció de l’escriptura, o allò
que l’ha inspirada.
Etiquetes de comentaris:
Degas,
dibuix,
escriptura,
Paul Valéry
dilluns, 6 d’agost del 2012
Koyama i Cadaqués
Seguint una crida imperiosa
(aquella ordre interior que encamina vers un destí tan incert com cert), un
aleshores jove Shigeyoshi Koyama (1940) va sortir d’Osaka, la seva ciutat
natal, per anar a Tokio amb l’anhel de convertir-se en pintor. Cinc anys
després, l’any 1970, va viatjar a París. L’ofici el va anar aprenent pel camí;
un camí que finalment el va dur a travessar els Pirineus i a viure un estiu al
poble empordanès de Vilajuïga. El pintor encara recorda aquells dies de sol
ardent, les excursions a Sant Pere de Rodes, la contemplació de la terra
vermella i l’amplitud dels cels blaus, escombrats per la tramuntana. Un dia
d’octubre va fer autoestop, deixant-se portar per l’atzar. El va agafar un
cotxe amb matrícula suissa que el va dur a Cadaqués. Quan el pintor Koyama va
veure el poble per primera vegada va sentir una emoció molt intensa, un deliri
frenètic, confessa ell mateix. Interiorment va dir-se: “És aquí”. Senzillament
havia trobat el seu lloc. Des d’aleshores pinta i ha fet de Cadaqués casa seva.
Cadaqués s’imposa en la majoria
de pintures que tenen com a motiu Cadaqués. No és el cas de la pintura de
Koyama. Sense deixar de ser Cadaqués, el poble i el paisatge que apareix als
olis de Koyama tenen la personalitat espiritual de Koyama, la seva peculiar
visió del dibuix estructurat i de formes estilitzades, del color sempre mat i
de tons lunars, i de les perspectives superposades en diversos plans.
Explica Koyama que la pintura a
l’oli no era tradicional al Japó. Va introduir-se a l’era Meiji (1868-1912).
Els pintors més moderns de l’època van adoptar-la, però tot i la influència
europea que van rebre mai no van tractar la tècnica de la llum i l’ombra. En la
pintura tradicional japonesa no existeix. La manera de pintar a l’oli japonesa
va rebre el nom de yôga, que s’aparta del nihonga, la pintura tradicional.
Cal situar la pintura de Koyama
en la nova tradició japonesa, en el yôga. En els seus olis no hi ha ombres.
Però també cal situar l’art pictòric de Koyama en la tradició occidental que
tampoc no les té en compte en el seu discurs estètic, allunyant-se de la
invenció de la perspectiva visual en l’art duta a terme pel florentí Paolo
Uccello (1397-1475).
En l’exposició de Koyama que
aquests dies es pot visitar a la seva galeria habitual a Cadaqués, la
reconeguda Galeria Patrick J. Domken, Cadaqués i el seu paisatge són darrere la
sintètica silueta d’unes oliveres pintades en primer pla. El seu color verd
platejat harmonitza amb el mar sempre mercurial, el cel mat i sense núvols, les
blanques i perfilades cases. Contràriament al que es pugui pensar, els colors
freds i mats de Koyama traslladen a l’espectador un profund sentiment de
calidesa, d’ordre interior i d’un cert misteri. Així, en el Cadaqués pintat per
Koyama desapareix la imatge típica de la població per constituir-se en subjecte
de contemplació espiritual.
En l’art a vegades hi ha camins
d’anada i de tornada que es troben. Hi va haver un temps en què el japonisme va
tenir molt de predicament a Catalunya, l’art japonès va influir molts artistes
catalans, sobretot en l’època modernista. Hi va contribuir l’obra d’Hokusai,
que seguint l’estètica dels gravats ukiyo-e presenta una gamma de colors plans
i argentats que, no obstant això, desprenen càlides sensacions. L’art
estilitzat, però de formes plenes del pintor Koyama podria enquadrar-se en
l’estètica noucentista que tant va estimar l’haiku, art poètic japonès que
revela amb una expressivitat tan nua com corprenedora l’instant etern que hi ha
en cada cosa. A través de la pintura de Koyama, i a manera d’haiku, el paisatge
de formes sòbries de Cadaqués adquireix una rica vida emotiva en l’espectador
que, amarat per aquest afecte, s’hi vincula interiorment.
(article publicat a L’Eco de
Sitges, 3 d’agost de 2012)
Etiquetes de comentaris:
Cadaqués,
Galeria Patrick J. Domken,
Shigeyoshi Koyama
diumenge, 5 d’agost del 2012
Pour Fenosa son père Paul Éluard
Ahir, cap al tard, vam fer la
visita ritual al Vendrell per veure l’exposició que ja fa deu anys organitza la
Fundació Fenosa. Exposicions singularíssimes que aquest any posa de relleu
l’amistat entre el poeta Paul Éluard i Apel.les Fenosa, al qual anomenava fill.
Pour Fenosa son père Paul Éluard
desplega un gavadal de documentació, escrita i plàstica, que ha d’interessar
tant els estimadors de la poesia com els de les belles arts. L’amistat entre el
matrimoni Fenosa i els Éluard va tenir continuïtat després de la mort del poeta
com testimonien unes fotografies de l’any 1963 preses a la casa del Vendrell,
on es veu Apel.les Fenosa i Cécile Éluard, filla del poeta i d’Helena
Diakonova, que a partir de 1929 es convertiria en Gal.la Dalí.
(a la imatge una escultura de Fenosa al jardí de la seva Fundació)
Etiquetes de comentaris:
Apel.les Fenosa,
Cécile Éluard,
Fundació Apel.les Fenosa,
Gal.la Dalí,
Paul Éluard
dissabte, 4 d’agost del 2012
Una mica més
Som en una època de grans fatics
que a vegades ens produeixen un gran cansament. Amb el bon propòsit de donar
ànims, una amiga envia de manera col.lectiva una frase de Teresa de Calcuta que
ella va aplicar, i de quina manera: “Continua a desgrat que tothom esperi que
abandonis. No deixis que es rovelli el ferro que hi ha al teu interior.”
“Quan arribis al final, torna a
començar”, em deia el meu pare quan jo em queixava d’alguna fatiga. El pare
m’estimava, però no em planyia. Deia que mai no se’ns demana res que no poguem
fer. Al final el pare tenia raó: sempre m’acabava superant.
(Foto de l'escala del Palazzo Viti (Volterra), on es va rodar Il Gattopardo. La vaig prendre el 20 de juny de 2012)
Etiquetes de comentaris:
Laureà Costa Iglesias,
Teresa de Calcuta
dijous, 2 d’agost del 2012
Nena i ocell
Vaig regalar a la meva néta, que acaba de fer 10 mesos, un ocell inspirat en les joguines antigues, d'aquelles que els dónes corda i picotegen, com és el cas. És una joguina modesta i potser una mica de museu de la joguina, però la vaig triar perquè m'agraden tant els ocells, les seves formes i colors. També m'agraden els ocells perquè tenem ales, volen... Imatge de l'instint de la llibertat humana i la seva elevació, són també una imatge de l'ànima.
(a la fotografia la Carla amb l'ocell, 29 de juliol de 2012)
dimarts, 31 de juliol del 2012
El record no és un fenomen estable
El record no és un fenomen estable, no és una cristal.lització de l'experiència, tot i que sovint hi hagi la voluntat d'estatuar l'instant viscut, sobretot si aquest pot considerar-se sublim. Recordem en funció del moment actual. D'aquí ve que les 'memòries' siguin sempre una aproximació dels records que han deixat petja a la nostra vida. Cal comptar amb el 'filtre' del moment en què s'escriu l'experiència, la visió varia no només segons l'estat d'ànim sinó sobretot de la present visió del món. Tot això no desmereix en absolut l'escriptura d'uns records, d'unes memòries, d'una autobiografia. Al cap i a la fi estem parlant de literatura.
Etiquetes de comentaris:
autobiografia,
literatura,
memòries,
record
dilluns, 30 de juliol del 2012
Vil.les Mèdici
Als
voltants de Florència, i encara repartides per la regió de la Toscana, hi ha
les anomenades Vil.les Mèdici, belles i elegants construccions renaixentistes
lligades a la nombrosa família Mèdici –algunes són veritables palaus-. Aquestes
vil.les estan envoltades de grans jardins i, sobretot, d’amplis terrenys. És a
dir: de propietats agrícoles, ramaderes i forestals que, a image i semblança de
les vil.les romanes, les feien econòmicament autònomes.
En aquests moments de la història i de les
vicissituds de tota mena per les quals han passat, la majoria de Vil.les Mèdici
ja no estan en mans particulars sinó que formen part del Polo Museale fiorentino i són propietat de l’estat italià. En el
nostre viatge a Florència vam visitar una de les més espectaculars d’aquestes
vil.les-museu: la Vil.la de Poggio a Caiano, la construcció de la qual va
començar Llorenç el Magnífic l’any 1474 segons un projecte ideat pel famós Leon
Battista Alberti, inspirant-se en els models clàssics. Aquesta vil.la sempre va
ser la residència estival dels Mèdici.
Resguardats a l’ombra de la lògia que
envolta aquest edifici imponent –aquest dia a Florència i voltants es van
registrar 40º de temperatura!-, vam esperar pacients l’hora de la visita, a les
12. Els visitants érem pocs: tres parelles que ens vam anar perdent per les
sales immenses sota la mirada inquisitiva dels vigilants, que al cap d’una
estona ja mostraven ganes de plegar. A Itàlia es fa horari europeu, es dina
aviat.
Però fins cap a dos quarts de dues no vam
sortir de l’edifici. Les estances de la vil.la se’ns mostraven amb tot el seu
esplendor, ara ja una mica decadent però sense perdre ni un bri de l’antiga
solemnitat que va presidir aquells espais. En una de les cambres de la planta,
sòbria però amb una bella i historiada escala penjant feta d’una pedra
anomenada serena, s’explica que hi va morir (era el lloc on habitava) la jove
veneciana Bianca Cappello, primer amant i després esdevinguda la segona esposa
del Gran Duc Francesc I de Mèdici, que va heretar la finca per voluntat de
Còsim I. Al cap de poques hores també va morir Francesc. La llegenda diu que la
parella va morir enverinada a instàncies del seu germà, el cardenal Ferran, que
el va succeir com a Gran Duc de Mèdici.
Les històries de color de rosa sembla que
agraden, ja que a tot arreu te n’expliquen amb una guspira als ulls. A la
planta noble de la Vil.la de Poggio a Caiano (avui dia situada al mig del poble
del seu nom i protegida per una murada vermella), hi ha una ala que conserva un
apartament molt sumptuós, moblat al gust neoclàssic, que va pertànyer a
l’anomenada bella Rosina. Aquest
apartament amb un estudi i una sala de rebre, amb una esplèndida cambra de
dormir i una fantàstica cambra de bany estil imperi que l’any 1814 havia fet
bastir una tal Elisa Baciocchi (de qui devia ser esposa o amant?), va ser
arreglat l’any 1865 per acollir Rosa Vercellana, amant del rei Víctor Manuel
II, i amb posterioritat (l’any 1869) esdevinguda esposa morganàtica i a la qual
se li va concedir el títol de comtessa de Mirafiori. Cal aclarir que el
matrimoni morganàtic és el que té lloc entre un rei o un noble d’alt rang amb
una plebea –a l’inrevès també pot ser, tot i que la història no n’ha donat
gaires casos-. Els fills d’aquests matrimonis són considerats morganàtics, és a
dir legítims, però sense dret a heretar reialmes ni ducats.
Una de les joies d’aquesta vil.la és el
fris de terracota envidriada i policromada que s’exposa en una de les sales de
la planta noble. Fa uns anys encara ornamentava el frontó principal de la casa,
on ara hi ha una còpia per preservar l’original. Les peces d’aquest fris
reprodueixen amb una gran imaginació creativa el mite platònic del retorn a
l’Edat d’Or, ja sigui interpretat en el pla terrenal (i, per tant, també en el
pla personal) o en el pla còsmic. Cal recordar que els Mèdici van protegir les
arts i van propiciar l’avenç de l’humanisme en tots els camps.
(article publicat al Diari de Vilanova, 27 de juliol de 2012. La foto de la façana de la vil.la de Poggio a Caiano està presa aquest juny passat)
Etiquetes de comentaris:
Vil.la de Poggio a Caiano,
Vil.les Mèdici
dijous, 26 de juliol del 2012
L'Àngel rilkeà
La figura de l’Àngel és recurrent
en la poesia de Rilke. No l’àngel dels infants educats en els anys cinquanta en
el nostre país, tot i que aquella figura es podia alliberar del pes del
nacionalcatolicisme i créixer espiritualment en nosaltres en la mateixa mesura
que maduràvem. L’Àngel rilkeà és una potència que encarna el bell i el terrible
(per desconegut) de l’existència, l’obertura al misteri, a l’infinit.
(Imatge de l'Anunciació en un fresc de l'església de Certaldo, lloc on va morir Bocaccio, presa aquest juny passat)
diumenge, 22 de juliol del 2012
El jardiner de Ripoll
El jardiner del monestir de Ripoll treballa aliè al brogit dels turistes i les màquines de fotografiar. Les seves tisores i la seva concentració en la feina són eines eficaces per donar forma al tancat que envolta la font, imatge del centre del Paradís. El jardiner no sap quin dia vindrà el Senyor a passejar-se pel jardí del qual ell té tanta cura. Ningú no ho sap. Mentrestant, el jardiner treballa a consciència, amb el silenci com a oració, amb l'alegria de la feina ben feta.
Etiquetes de comentaris:
jardiner,
monestir de Ripoll,
paradís,
Senyor
Subscriure's a:
Missatges (Atom)