dilluns, 25 de juny del 2018
El somriure de l'esfinx
Amb alegria íntima anuncio aquesta novetat... L'ha editat Pagès editors i aquesta setmana ja es distribuirà a les llibreries.
Etiquetes de comentaris:
El somriure de l'esfinx
divendres, 1 de juny del 2018
Dones fortes
Nou anys i nou dones
entrevistades, de les quals Monika Zgustova en fa un retrat a Vestides per a un ball a la neu i les
compara, pel seu capteniment, amb figures de l’imaginari jueu com Judith i la
dona de Lot, o grec, com Penèlope, Minerva, Ulisses, Ariadna, Psique, Antígona
i Eurídice. Zgustova les va anar a trobar a les seves cases de Moscou, Londres
o París. Dones sobrevivents als gulags siberians, camps de càstig i treballs
forçats del règim estalinista on la repressió era brutal, tantes hi van deixar
la pell. La policia secreta les detenia a qualsevol hora i per causes arbitràries.
En un cas, la detinguda duia un vestit de ball, que aviat va mudar en un
parrac. Nou dones de les quals anem sabent les credencials: científiques, mestres,
matemàtiques, poetes, actrius.
En
les entrevistes, narrades amb el seu talent d’escriptora, Zgustova ens presenta
dones fortes. Ho havien de ser. O s’hi van tornar. ¿Què les ajudava a passar anys
menjant a penes res i treballant per sobre de les forces dels seus cossos
migrats? Sovint, la cultura. I la fraternitat entre les preses, l’ajuda mútua.
Aquestes amistats eren com bastons que ajuden a caminar. En algun moment
d’aquests relats que no he pogut llegir seguits perquè em feien mal a les
entranyes i els havia d’anar paint a poc a poc, he recordat el llibre de Margarete
Buber-Neumann sobre la seva amistat amb Milena Jesenská, l’estimada de Kafka.
Es van trobar en el camp de concentració nazi de Ravensbrük. De Milena, que va
morir al camp, havia escrit Kafka que era un foc ardent com no havia vist mai.
També les entrevistades per Monika Zgustova: Ziara Vessiòlaia, Susanna Petxuro,
Ela Markman, Elena Korybut-Daszkiewicz, Valentina Íevleva, Natàlia Gorbanévskaia,
Janina Misik, Gàlia Safónova i Irina Emeliànova semblen il·luminades per aquest
esperit, aquest foc viu a desgrat d’una situació que denigra la persona, que la
vol deshumanitzar. Aquestes dones confinades van mantenir la seva dignitat. Els
seus cossos van quedar malmesos, la salut, fràgil, totes tenien problemes de
mobilitat quan Zgustova les va visitar. Però l’ànim, aquella seguretat interna,
era dempeus.
(article publicat a El 3 de vuit, 1 de juny de 2018. La imatge que il·lustra aquesta entrada de fet està feta a Weimar l'estiu de 2010, en un cementiri on hi ha enterrats comunistes russos)
Etiquetes de comentaris:
dones sobrevivents,
gulags,
Monika Zgustova
divendres, 25 de maig del 2018
El senequisme de la Trini
Es deia Trini L. R. Era
una dona soferta i generosa, treballadora i pragmàtica. Havia emigrat a Catalunya,
a Barcelona va construir la seva vida, va formar una família. Després d’una estada
breu a cures pal·liatives –hi ha mals terribles que necessiten aquest consol-, ha
mort amb lucidesa, deixant les coses ben endreçades com a bona cuidadora que
era dels seus. Benaurats els moribunds i famílies que poden acomiadar-se així,
amb aquesta pau.
Pensava en aquestes coses mentre es
celebrava el funeral de la Trini, i com un flaix em va venir al cap la figura
d’aquell gran pensador que va ser Sèneca i el que en podríem dir el senequisme,
que més que una idea filosòfica és una actitud que no només propicia un art de
viure sinó també un art de morir. No en va, molts escrits de Sèneca, que havia nascut
a l’Espanya romana, temps a venir van ser incorporats per l’Església catòlica al
repertori dels sermons populars. Les Cartes
a Lucili o les consolacions a Hèlvia, a Màrcia, es predicaven des de la
trona i així arribaven a tothom.
De la veritat de la mort, i de la seva
comprensió cabal, depèn la nostra actitud davant de la vida. Els nostres temps
postmoderns, asèptics i descreguts miren de lluny la mort amb una incomprensibilitat
que sembla impròpia de les societats més alfabetitzades i informades de la
història. És una actitud senequista contemplar la realitat tal com es presenta,
i negociar-hi tot el que faci falta, com convida a fer el filòsof. L’hàbit de
l’estrateg, tan útil en qualsevol campanya que emprenguem, es mostra en la vida
i, si pot, també davant la mort, ja que no sempre ens són donats aquests
moments de lucidesa si morim de forma malaguanyada, com és un accident o un
atemptat, posem per cas.
Els estoics, i Sèneca ho era, aguanten el
tipus. Res més antisenequista que la queixa de Job, el ploricó, el demanar
comptes a la divinitat, la que sigui. Quina elegància, la dignitat humana. És
la màxima bellesa, al meu entendre, aquest capteniment auster que es retira del
pensament i de l’acció vulgar o inútil. Sèneca, el senequisme, procedeix amb
raó, però molt més tendeix a procedir amb harmonia, que vindria a ser
l’estètica de l’ètica. Tot un estil.
(article publicat a La Fura, 25 de maig de 2018)
Etiquetes de comentaris:
estoicisme,
mort,
senequisme,
Trini L.R. Sèneca
divendres, 4 de maig del 2018
Jocs Florals a la Llar Pàdua
Juntament amb Marta
Miró, Quim Boleda i Miquel Lligadas, i invitada per Xènia Milà, responsable del
Grup Atra, he exercit de jurat als IV Jocs Florals convocats per la Llar
Residència Pàdua, Pisos, Club Social i Actua tots per tots. Els treballs
presentats, 34. Els premiats, que també ho van ser en la modalitat de dibuix,
van rebre el guardó amb aquella alegria íntima que fa de tan bon sentir.
En molts moments els qui escrivim som
sol·licitats per exercir de jurats de Jocs Florals. La lectura dels treballs
demana atenció a tots els nivells, el literari per descomptat, però també
l’humà, aquell fons que dóna llum a la forma, que la il·lumina, que crida des
de dins amb aquell so de les mars profundes. I més en aquest cas, ja que es
tractava de la recepció d’escrits de persones amb un trastorn mental, sovint
sever. Justament l’escriptura creativa, un primer graó en l’escala literària,
és un sender benèfic per al procés d’integració i normalització social de les
persones usuàries d’establiments com la Llar Residència Pàdua o el Club Social
del Garraf.
Manllevo unes paraules del psiquiatra
Ricardo Ramos quan diu que les persones no tenen una història sinó un passat, i
que aquest passat és un viver d’històries virtuals. D’històries virtuals és
plena la literatura alimentada per la vida. Parlant amb Marta Miró, que
condueix un taller d’escriptura creativa al Club Social, em deia que quan a
algun dels seus alumnes li feia la pregunta de si allò que havia escrit tenia
res a veure amb una experiència pròpia, la resposta era que s’ho havia
inventat. Com sigui, és cert. Perquè el que anomenem memòria és una
reconstrucció dels fets. D’aquí ve que una teràpia que ajudi a construir una
història alternativa pugui oferir possibilitats de reduir el sofriment mental.
En artistes plàstics com Joaquim Pijoan, i dit per ell mateix, l’escriptura,
que li ha fet guanyar bastants premis literaris, li ha servit de teràpia.
(aquest article s'havia d'haver publicat avui, 4 de maig de 2018 al DV -Diari de Vilanova-. Avui mateix s'ha sabut que aquesta capçalera ha acomiadat tota la plantilla després d'un procés empresarial fallit. Em fa tant de mal al cor, aquesta pèrdua, que ni sé què dir)
Etiquetes de comentaris:
DV -Diari de Vilanova-,
Jocs Florals,
Llar Residència Pàdua
dilluns, 23 d’abril del 2018
Romanç del cavaller sant Jordi
La foscor
era sota les parpelles closes.
Aquesta és
la foscor dels ulls.
L’altra, la
immensa,
era veïna de
la clarícia.
El cavaller
va obrir camí en el nu,
en l’espadat
de l’existència;
va fer-se
pas en un bosc sense ocells, ni aire;
sentia el
plor de la rosa.
I ho va
escriure.
I la nació
va saber que hi havia hagut
nit en el
terra humit,
camp fèrtil,
avui, que el sol il·lumina.
23 d'abril de 2018. Bona Diada!
divendres, 20 d’abril del 2018
Sant Jordi agredolç
Hauria d’estar
contenta, aquest sant Jordi. Tinc dos llibres de publicació recent: un de
poesia i un altre d’assaig, treballats, com sempre, amb aquell instint de vida
per florir i amb aquella vocació insubornable que demanava Rainer Maria Rilke
al jove poeta a l’hora de dedicar-se a un mester amb tanta exigència com és la
poesia i el pensament.
Però entre les roses vermelles com cor
oberts a l’aire càlid d’abril, hi ha les roses grogues, com els llaços que
ofenen. Cal llegir entre ratlles, cal llegir en el subconscient del qual poca
idea en té el jo conscient, a vegades. Quan un ministre dies enrere afirmava,
irat, que el llaç groc ofèn, està dient per objecte interposat que és la
catalanitat la que ofèn. Tota manifestació, pacífica o reivindicativa, s’ha
convertit en una gran ofensa. Ja ho heu sentit: tot el que fem, mostres de
terrorisme. Pensem una mica sense enfilar-nos en gaires conceptes filosòfics
sense descuidar els psicològics, això ho farem un altre dia. Només direm que un
poble que fa dels llibres, de les roses i dels llaços grocs símbols de cultura,
d’amor i de fraternitat és un poble amb un nivell de civilitat i democràcia
remarcable. No hi és tothom, dins aquest poble, ja sento dir. Cadascú és allà
on és. Hi ha una cosa certa i és allò que fa cadascú. Les obres. Si es va
estrenyent el cercle fins arribar a l’escriptura –amb l’expressió plàstica i la
musical ja ha passat-, alguns podem ser acusats de terroristes. Mireu-nos bé,
acusadors. Amb quina cara gosareu apuntar-nos, coneixent les nostres obres?
Un
sant Jordi agredolç. No puc estar contenta. Em fa mal ofendre perquè no ofenc.
Em fa mal que se’ns digui terroristes, que se’ns llanci aquesta fletxa
enverinada a l’ànima amb voluntat d’exterminar-hi la catalanitat. Les paraules
no només són portadores de conceptes sinó també de símbols. Malgrat tot,
tinguem una bona Diada!
(article publicat al DV -Diari de Vilanova-, 20 d'abril de 2018. Tinguem presents els Jordis empresonats)
Etiquetes de comentaris:
Diada de Sant Jordi 2018,
Jordis empresonats,
llibres,
Rainer Maria Rilke,
roses
dimecres, 11 d’abril del 2018
Excèntric William Morris
He anat al Museu
Nacional d’Art de Catalunya a visitar l’exposició William Morris i el moviment Arts&Crafts a Gran Bretanya. En el
meu primer viatge a Londres ja vaig seguir les seves petges per la ciutat
imantada per la seva figura imponent i excèntrica, per a mi admirable ja que, com
ell, detesto l’adotzenament. Com ell penso que en la mesura de les nostres
possibilitats i límits hauríem de fer per produir bellesa, coses belles, tant
amb les mans com amb el pensament.
William Morris (1834-1896), que aquí ens
va anostrar aquell gran sensible a la bellesa de l’art i l’artesania que també va
ser Alexandre de Riquer, va ser un renaixentista en ple apogeu del capitalisme
industrial, un esteta refinat davant la vulgaritat de la producció en massa, un
poeta atret per l’imaginari medieval i les sagues nòrdiques pròpies de la seva
cultura, un dissenyador tèxtil inspirat –les peces exposades al MNAC són d’una
bellesa corprenedora-, i un agitador socialista fervent, o, millor encara, un
lliurepensador convençut que la qualitat humana s’havia de preservar de l’alienació
que la industria capitalista provocava en la triomfant, altiva societat
victoriana que li va tocar viure.
William Morris és un exemple d’home culte fill
de casa bona que va emprar tota la seva energia, que no era poca, a crear art
en cada peça que dissenyava, alhora que s’escarrassava per defensar els drets
humans de la classe treballadora explotada. En el seu empeny, Morris va decidir
donar nova forma als moviments culturals i estètics del segle per resistir les
bosses de misèria que s’anaven instal·lant, ja que la misèria no només és
econòmica sinó moral. Morris es va erigir en una veu radical en contra de la
lletgesa que el món industrial anava afaiçonant en la seva desconsideració i
depredació de la natura i de la vida humana en la seva senzillesa. En la ment
de Morris, la tècnica no podia ser altra cosa que un mode més d’ètica i no un
temple per sacrificar la humanitat de la vida. A vegades tenim la sensació que
no hem sortit d’una sínia que va donant voltes sobre ella mateixa, ja que ara
podríem dir el mateix.
(article publicat al setmanari El 3 de vuit, de Vilafranca del Penedès, 6 d'abril de 2018.
A la imatge, publicacions de William Morris o referides a ell)
Etiquetes de comentaris:
Alexandre de Riquer,
Arts&Crafts,
William Morris
divendres, 6 d’abril del 2018
Meditació davant la televisió
Aquest dijous i divendres passat (29-30 de març) s’han vist
imatges a la televisió que posaven els pèls de punta, anguniejaven. Les processons
de Setmana Santa formen part de l’imaginari tradicional i tenen el seu sentit
litúrgic. L’esglai ve de l’aparició, que es va fent tradició, de legionaris
armats amb metralletes fins a les dents i cantant amb veu ronca i viril, tot i
que desafinant, el seu nuviatge amb la Mort. A aquests soldats mercenaris els
acompanyaven encaputxats, autoritats eclesiàstiques i civils, en algun cas fins
i tot ministres del govern espanyol. Fa la impressió que la Inquisició no ha
marxat mai.
He recordat el meu primer viatge a Holanda,
Bèlgica i Dinamarca en els primers anys setanta. En la gent que entrava a les
esglésies vaig advertir un capteniment que no coneixia: era fruit d’un
sentiment religiós adult, seriós, amb un gran coneixement de la Bíblia comparat
amb el nostre, tan feble, tan escàs, i tot això al costat d’una fe vibrant, delicada,
lluminosa, oberta al misteri. Igualment el seu ateisme no era una posa, com
sovint és aquí, sense més argument que la negació, sinó un ateisme de convicció
emparat en un gavadal de lectures. La paraula evangèlica regnava amb igual
intensitat tant en les esglésies catòliques com en les protestants de diferent
signe. Aquí, el diàleg i la reflexió només el vaig trobar en el que aleshores s’anomenaven
comunitats cristianes de base. No preteníem saber res com a certesa sinó que
ens permetíem i buscàvem debatre les Escriptures per viure a fons un
cristianisme que sempre està per fer. La radicalitat de la proposta cristiana demana
coratge i responsabilitat, valor per a l’examen de consciència, sinceritat en
fer-lo. No pensàvem que recularíem. Creixen noves formes d’Inquisició,
expressió de velles imposicions i d’un cristianisme histriònic, de galeria, ara
de pantalla.
(article publicat al DV -Diari de Vilanova-, 6 d'abril de 2018)
Etiquetes de comentaris:
cristianisme,
Inquisició,
processons,
Setmana Santa
divendres, 23 de març del 2018
Cabanyes i l'evolució pictòrica
Alexandre de Cabanyes
va viure 95 anys. Una llarga vida, també com a artista. Va pintar fins al
final, fins que la vista li ho va permetre. Molta gent a aquesta edat s’asseu
al banc del si-no-fos. Ell no. Va viure sempre amb vigor l’instant que omplia de
vida multiplicada no només amb la pràctica de l’art sinó també amb la
intensitat de la pulsió que l’empenyia a pintar.
Alexandre de Cabanyes, home autodeterminat,
es va reivindicar sempre com l’últim modernista. Així remarcava la concepció de
la pintura impressionista que va practicar. Va fer pintura figurativa. No el va
atraure l’art abstracte que devia conèixer a Munic en l’art promogut per
Wassily Kandinsky en la tesi que va exposar al llibre De l’espiritual en l’art (1912). Kandinsky va despullar les formes.
En canvi, la idea de l’espiritual en l’art en Cabanyes (millor dit, la vivència
de l’espiritual en l’art) eren les formes encarnades en la línia de
glorificació del sentit de la vista del Cant
espiritual de Joan Maragall, un modernista com ell. Cabanyes no va fer una
pintura fruit d’imatges internes sense forma sinó una pintura de gran
sensibilitat plàstica que evocava una visió concreta: un paisatge, un jardí, una
escena de mar o de platja, un retrat.
Un pintor ha de ser fidel a la seva manera
de ser. Cabanyes, que com el mateix Kandinsky entenia el valor d’una línia i
d’un punt, va fer evolucionar el seu estil artístic cap a unes pintures de
colors per capes, transparents, de línies suaus, de contorns difuminats. Cabanyes
no va evolucionar fent trencadisses, com Picasso. Picasso era un buscador.
Cabanyes era un trobador. Un i altre van evolucionar segons la seva idiosincràsia.
La psicologia d’un pintor determina la seva expressió artística. Cabanyes va
fer una pintura de tema recognoscible, però de factura evanescent, com si el
pinzell no hagués tocat la tela. Era la seva forma de representar l’espiritual
de la matèria.
(article publicat a DV -Diari de Vilanova- 23 de març de 2018. A la imatge, un dibuix-aquarel·la d'Alexandre de Cabanyes de la seva època de París, quan feia la bohèmia)
dimecres, 7 de març del 2018
Cartes impertinents de la Capmany
Ric i m’exalto sola, parlo amb ella com si
la tingués al davant: Mira que ets, M. Aurèlia! Estic rellegint Cartes impertinents de dona a dona,
reeditades per Cossetània en l’any del centenari del naixement de la Capmany,
com li dèiem a casa. Les bones estones que ens havia fet passar aquesta dona
intrèpida, intel·ligent i d’humor i geni agut, a la meva amiga Natàlia i a mi amb
les mares respectives aquells vespres al Fòrum Vergés. Hi vèiem pel·lícules
d’art i assaig i l’escriptora, que conduïa el fòrum posterior, feia uns bons
comentaris que a vegades treien l’entrellat del guió, però a vegades no del tot,
i aleshores el debat estava servit! Sort que era divendres al vespre i el
dissabte no havíem d’anar a treballar, la meva amiga i jo. Perquè se’ns feien
les tantes discutint. La Capmany era un pou d’arguments que enfilava amb una destresa
extraordinària.
La Capmany va escriure molt: novel·la,
narrativa curta, assaig, guions de ràdio, contes per a infants, teatre. I tot
això desenvolupant una activitat mediàtica que la va convertir en una
intel·lectual respectada i popular. Amics que havien estat a casa seva havien
dit que feia l’arròs alhora que tenia un paper posat a la màquina d’escriure i
escrivia, tac-tac.
Les Cartes
impertinents van ser publicades l’any 1971 per l’Editorial Moll, de
Mallorca. Cartes que han estat molt esmentades, com la carta de la dona de bé
que escriu a l’assassina de l’àngel de la llar. Cartes que es van popularitzar
pel seu to provocatiu, de tu a tu entre dones de totes classes: anònimes,
famoses, personatges històrics o literaris com ara Teresa la Ben Plantada, a
qui la Capmany escriu disfressada de feminista, o la dona desenamorada que
escriu a la monja portuguesa Mariana Alcoforado. El llibre respira feminisme, i
cosa que sorprèn en ple 2018, les reivindicacions que feia la Capmany, lúcides
i punyents, no han perdut vigor. És com si el temps no hagués passat i encara
estiguéssim empantanegats en rols que ja haurien d’haver passat avall. Llegiu Cartes impertinents de dona a dona, o,
millor, de dona a home. Ells ens llegeixen poc, la veritat, i això la Capmany
també ho diu.
(article publicat al setmanari El 3 de vuit, 2 de març de 2018. A la imatge, cobertes dels llibres ara mateix publicats per a commemorar el centenari del naixement de Maria Aurèlia Capmany)
Etiquetes de comentaris:
Cartes impertinents,
centenari,
Maria Aurèlia Capmany
divendres, 23 de febrer del 2018
Panikkar i la mística
Raimon Panikkar (1918-2010), de qui
enguany celebrem el centenari del seu naixement, era una persona amb carisma. Fill
de pare hindú i de mare catòlica, va establir ponts de diàleg entre Orient i
Occident d’una forma tan emotiva com intel·lectual. Creient i investigador
apassionat, però amb rigor (era molt perfeccionista), també era un creador i un
visionari a la manera de Ramon Llull, amb qui l’hem d’emparentar, tots dos incardinats
en la fe que es basa en la pròpia experiència del sagrat.
Raimon Panikkar, sacerdot vocacional, era un
pensador que va escriure una obra filosòfica i teològica extensa. Fragmenta està editant les obres
completes de Panikkar amb cura exquisida. La seva ment inquieta i sensible va
explorar diversos camins espirituals i en va donar notícia escrita. Les seves
reflexions, recordades per la gent que les escoltava, o els escrits de les
entrevistes que se li van fer, constitueixen el viu testimoni d’un pensament que
travessa fronteres tan geogràfiques com mentals.
En una conversa amb Gwendoline Jarczyk (Entre Déu i el cosmos, Pagès editors),
diu Panikkar sobre la mística, per a res una vivència fora del món, el pensador
considera que és l’experiència de la realitat pura: La mística autèntica no té res a veure amb el misticisme. La mística
autèntica ens obre a la realitat tota sencera, sense excloure’s-en com si
fóssim observadors exteriors (...) Allò que veu el místic no és qualsevol part
del real a la qual només ell tindria accés. Cal entendre la mística com una
expressió de la relació integral, a-dual, entre el microcosmos (els humans) i
el macrocosmos (l’univers, la humanitat). Relació en cos, ànima i esperit. Per
aquesta raó és tan difícil l’exposició oral o escrita d’aquest estat de comunió
amb el cosmos. Només alguns poetes de profunda vida interior han estat capaços
d’expressar-ho amb paraules que sovint se serveixen del llenguatge de l’amor.
(article publicat al DV -Diari de Vilanova-, 23 de febrer de 2018)
Etiquetes de comentaris:
Gwendoline Jarczyk,
Raimon Panikkar
divendres, 9 de febrer del 2018
Isak Dinesen i el Carnaval
Isak Dinesen és el
pseudònim de la gran escriptora danesa Karen Blixen (1885-1962). Una màscara,
doncs, que amagava una personalitat femenina d’alt voltatge intel·lectual i
espiritual del segle XVIII, segons
ella, i encara afegia que tenia tres mil anys d’antiguitat. Una manera hiperbòlica
de dir que el seu ser al món com una dona intrèpida (recordin els lectors les
seves Memòries d’Àfrica) abraçava temps
immemorials.
D’Àfrica, i en contacte amb la literatura
oral que li és pròpia, Dinesen aprendria a ser una gran escriptora d’històries.
Tot i que va escriure dues novel·les, Dinesen ha destacat per ser una contista
excel·lent. En morir va deixar obra inèdita recollida divuit anys després: una
col·lecció d’assaigs, Daguerrotypes,
i un conjunt de contes, Carnaval, i
que porta el subtítol d’Entreteniments,
molt adient a l’esperit del Carnaval, tant si es viu en directe com en
contemplació. Les figures del Carnaval inviten a la mirada.
Els contes de Carnaval compleixen una de les funcions que l’escriptora de contes
gòtics i contes d’hivern també s’havia proposat: seduir, imantar, encantar a
través d’una literatura amb els efectes tornassolats dels vestits de seda i els
brillants dels lluentons. Isak Dinesen tenia molt de maga, així com també li
agradava fer jocs de mans, o de paraules, o de disfresses. El conte titulat Carnaval, i que l’autora situa el 1925,
està protagonitzat per unes noies que es disfressen de Pierrot, Arlequí, del
filòsof Soren Kierkegaard i de Camèlia. Sembla que aquesta fa un goig que
enamora, amb el seu vestit de setí rosat i prou escotat com per deixar a la
vista els braços i l’espatlla nua. L’argument de la història comença una mica
més de la mitja nit quan vuit joves, nois i noies, surten del ball de l’òpera
de Copenhague per assistir a un sopar privat, i que després de l’àpat tenen
intenció de tornar-hi. Ara ja podem imaginar, que és Carnaval.
(article publicat al DV -Diari de Vilanova-, 9 de febrer 2018. La il·lustració és obra de la pintora Adelaida Murillo)
Etiquetes de comentaris:
Carnaval,
Isak Dinesen (Karen Blixen)
divendres, 2 de febrer del 2018
Democràcia, formes, actituds
La democràcia no és
només una opció política: és un estat de la ment i del cor, ja que també és un
sentiment. La democràcia es basa en una actitud de fons, una noblesa d’ànima que
pren unes determinades formes a l’hora d’expressar-se. El demòcrata és
tolerant, educat, dialogant, no violent. El demòcrata escolta, fa lloc a
l’altre, guarda un determinat to de veu i de gestos a l’hora de parlar, és
pacient i espera el seu torn per fer sentir el seu criteri. No fa demagògia i
conté els seus sentiments, no els tira pel cap de ningú, tampoc les paraules,
que mesura perquè el porta un sentit de respecte envers tothom, pensi el que
pensi cadascú. Les seves idees són fermes, però dialoga, pacta, no imposa res.
Fa mal a les orelles que es tergiversi la
paraula democràcia quan és dita, com sentim sovint als mitjans de comunicació i
al carrer, com si fos una pedra llançada amb violència, amb esperit de guerra
civil. Espanya és un estat democràtic sobre el paper, però no pas en les
maneres que, està clar, es tradueixen en accions polítiques autoritàries. El
demòcrata té un tarannà obert i dialogant, i d’això n’estan molt faltats, a
Espanya, però també aquí, entre els que parlen amb violència verbal i amb
mentida. No és que no ens puguem entendre entre republicans i unionistes, és
que és la mateixa actitud superba i de menyspreu que no ho facilita. Així hem
arribat on hem arribat. La política, que és una qüestió de formes, també és una
voluntat d’entesa.
La democràcia és un humanisme, una forma
de civilització. Cal educar-nos en democràcia que no és només un camí polític i
jurídic, sinó, sobretot, una educació en el respecte i en la consideració dels
altres com algú igual a tu. El demòcrata és un defensor dels drets humans i de
la llibertat. Sense drets ni llibertat no ens podem desenvolupar. Els guanys de
la política i de la cultura han de ser per a tothom. Volem ser feliços i útils,
i amb els drets i la llibertat segrestada això no és possible. La democràcia no
és el Paradís, però permet fer-ne un tast en la mesura que ens fa millors
persones.
(article publicat a El 3 de vuit, 2 de febrer de 2018. Avui, dia de la Candelera, il·lustro aquest article amb una fotografia de la mimosa, la flor dels petits sols, que ja ha florit al jardí de casa)
Etiquetes de comentaris:
actituds,
democràcia,
formes,
humanisme
divendres, 26 de gener del 2018
Sentiment democràtic
A finals del 1945, pocs
mesos després d’acabada la Segona Guerra Mundial, George Orwell escrivia una
carta a Arthur Koestler comentant-li el projecte que estaven elaborant, amb qui
n’havia parlat, com el podrien dur a terme. Es tractava de crear una
organització internacional, similar a la Lliga pels Drets Humans que existia
abans de la guerra. La seva finalitat era protegir l’individu, a qualsevol
país, de la detenció arbitrària i l’empresonament sense judici, de la
deportació del seu país natal o de la restricció dels seus moviments dins
d’aquest, la promoció de la llibertat d’expressió i de premsa, i del dret de
tot individu a nomenar i a votar el candidat de la seva elecció. Els noms que
havien proposat per aquesta organització internacional la qual, naturalment,
havia d’estar per sobre dels Estats i els seus interessos, era Lliga per la
Defensa i el Desenvolupament de la Democràcia, i Lliga per la Llibertat i la
dignitat de l’Home. El motiu d’aquesta iniciativa era que tant Orwell com
Koestler, i amics de prestigi intel·lectual com Bertrand Russell, Barbara Ward
o Tom Hopkinson, era que consideraven que el sentiment democràtic (així ho
escriuen ells), havia baixat a tot el món i calia una organització
internacional que defensés i promogués la democràcia.
Els lectors hauran apreciat la similitud
amb el moment històric que vivim, de la baixada, si és que mai ha existit, del
sentiment democràtic de l’Estat espanyol i la seva representació a Catalunya.
Si Orwell, Koestler, Russell i els intel·lectuals que recolzaven la idea
haguessin reeixit en la creació d’aquest organisme, ara ens hi podríem acollir
per defensar els drets democràtics d’empresonats i exiliats. Per què aquesta
Lliga no va prosperar? Va començar una guerra freda que va dividir en món en
dos blocs i no va acabar fins a l’enderroc del mur de Berlín. Caldria recuperar
la iniciativa en bé de la democràcia al món.
(article publicat al DV -Diari de Vilanova-, 26 de gener de 2018. A la fotografia, una fràgil papallona enmig d'un camp d'espígol)
divendres, 12 de gener del 2018
Màrius Torres i Puig d'Olena
El 29 de desembre de
1942 moria al sanatori de Puig d’Olena Màrius Torres. Tenia 32 anys. Aquest any
ha fet 75 anys d’aquesta mort prematura. La seva poesia, difosa pel seu amic l’escriptor
i editor Joan Sales, és un dels pilars de la literatura catalana del segle XX.
He de dir que la seva poètica d’arrel espiritual va influir en l’escriptura del
meu primer llibre publicat, de fet una plagueta, In memoriam.
Vam anar al sanatori de Puig d’Olena el
passat dia 3 de gener. El dia, una mica bromós, s’aixecava molt a poc a poc, en
aquelles alçades, i feia un vent fred i humit. Les estances lluminoses i
pulcres de l’antic sanatori ara són del Centre Residencial d’Acció Educativa,
on es té cura d’infants amb problemes. Amb hospitalitat ens va atendre la directora
del Centre, la germana Conxita, monja dominica com ho eren també les monges que
atenien els malalts ja l’any 1935, quan el jove Màrius va arribar a Puig
d’Olena per curar-se. Volíem veure l’habitació on el poeta, que havia estudiat
medicina, va escriure gairebé tota la seva obra. Va viure en aquest sanatori
set anys. Ens podem fer càrrec del seu estat d’ànim i de les seves inquietuds
intel·lectuals llegint les cartes que es van adreçar Màrius Torres i Joan Sales
entre el 1935 i el 1941, així com les cartes, publicades fa poc, que es van
intercanviar des del sanatori mateix amb Mercè Figueres, la Mahalta dels poemes
a ella dedicats.
Faig fotografies de l’estança bastant
espaiosa i privada, algunes cambres eren compartides. A tocar del llit hi ha l’escriptori
on Torres escrivia, estudiava grafologia i filosofia, així com traduïa de l’anglès
i del francès Milton, Shelley, Baudelaire, Valéry. Posada de forma discreta hi
ha una senyera. Li faig avinent a la germana Conxita, que em diu que no fa
gaire que hi és. Sabem que durant la Guerra Civil el poeta patia per Catalunya.
Nosaltres ara també, també.
(article publicat a DV -Diari de Vilanova-, 12 de gener de 2018. La fotografia de l'estança de Màrius Torres la vaig prendre el dia 3 de gener)
Etiquetes de comentaris:
germana Conxita,
Joan Sales,
Màrius Torres,
Mercè Figueras,
sanatori de Puig d'Olena
dilluns, 1 de gener del 2018
Bon any 2018!
Vet aquí la fotografia de grup que es va fer sola, amb el mòbil enfilat en un moble... Hem quedat prou bé en els primers minuts de rebre l'any 2018! Que el tinguem amable i inspirador!
dissabte, 30 de desembre del 2017
Respecte al caire del nou any
El respecte és una
qualitat moral. L’amor o l’amistat no es poden exigir a tothom, però el
respecte és degut a tothom, i n’estem ben faltats. Acabem de viure dues
campanyes electorals gairebé a tocar l’una de l’altra, no cal que en doni els
detalls perquè són sabuts. En aquest temps hem vist com un dels trets més
característics que ha sembrat l’unionisme és la manca de respecte envers
l’altre, en aquest cas l’independentisme. S’ha volgut ridiculitzar i minoritzar
aquesta opció política, legítima com qualsevol altra, fins a l’extrem; més
encara: s’ha criminalitzat fins a l’extrem de posar gent pacifista i càrrecs
elegits democràticament a la presó uns, obligats a emprendre l’exili forçós
altres, i, encara, obrint causes a d’altres agents polítics com avís de seguir
amb la manca de respecte pels resultats obtinguts en el que es pot considerar
la segona volta del referèndum. Ni tan sols hi ha respecte per les
manifestacions pacífiques, nul respecte per la llibertat d’expressió. Tots els mils
de milers que ens hem manifestat podem ser reus de sedició en una causa general
calcada de la causa general contra Eta. Ens tracten de terroristes, de
criminals, sense haver tirat ni un paper a terra. Ens caldrà treballar molt per
redreçar aquesta situació.
Sense respecte no hi ha moral, i molt
menys empatia i fraternitat (i això que alguns se’n vanten, però no pas a favor
de la causa catalana) amb la qual cosa s’ha hagut de batallar, i més que haurem
de fer-ho, contra un regiment d’immoralitat coronada amb el 155. Quan sonin les
dotze campanades amb les quals entrarem al nou any tindrem ben present que el
respecte és mirar de no fer mal en cap circumstància i que és exigible en
qualsevol relació humana. La grandesa dels éssers humans es mesura pel respecte
de què som capaços. El mal comença en absència del respecte. Que tinguem una
bona entrada d’Any 2018!
(article publicat al DV -Diari de Vilanova-, 29 de desembre de 2017)
Etiquetes de comentaris:
independentisme,
respecte,
unionisme
dimecres, 20 de desembre del 2017
Nadala 2017
dissabte, 16 de desembre del 2017
Quan Ítaca passa per Brusel·les
Els qui el 7 de desembre es van manifestar
a Brusel·les van creuar tantes ratlles geogràfiques com mentals. El president Puigdemont
és en aquell exili on fa campanya per guanyar un referèndum de sota mà, ja que
ha estat dirigit per Europa. No ha estat idea de Rajoy convocar eleccions. El
que voldria aquest neofranquista és que a l’exili (i a la presó) hi fóssim tots
els independentistes. Catalans que fem nosa a la Catalunya que vol continuar dominant
i explotant. Niño Becerra, que hi veu lluny, ha dit que l’Estat espanyol és a
punt de fer fallida i Montoro afirma que Catalunya el salvarà. Espanya no
s’aguanta. Interessos de casta i dels partits majoritaris que es reparteixen privilegis
han eixugat les fonts.
L’emancipació a la qual aspira una gran
part de Catalunya, avalada pel referèndum de l’1-O, primer dia de la República
abans que fos proclamada perquè la vam guanyar de ple dret, no obeeix a una
qüestió econòmica sinó a la voluntat de consolidar una democràcia real sorgida
d’un poble adult, d’esperit lliure i responsable. Un fet insòlit a l’Espanya
autoritària que vol continuar regint de forma vertical, uns manant i els altres
obeint contents amb pa i fandangos televisius, rentats de cervell que
emmascaren noves formes d’esclavatge i que deuen ser també del gust dels podemites que no s’hi rebel·len. Espanya no té qui defensi la llibertat. Aquí,
el bloc 155 vol continuar la repressió inquisitorial i l’statu quo amb l’ajut dels comuns,
peces necessàries perquè el sistema corrupte faci veure que es blanqueja. La
República, una proposta política, social i cultural d’una modernitat inèdita
fins i tot a Europa, ens espera a les urnes amb records recents com el dels
bombers catalans donant sang a Brusel·les perquè la revolució que volem no n’ha
de fer, de sang. Ja sabeu: 155 o República catalana. Dos models de cultura i
civilitat diferents.
(article publicat a DV - Diari de Vilanova - 15 de desembre de 2017. La imatge està presa en la manifestació de l'11 de setembre de 2017)
Etiquetes de comentaris:
155,
Brusel·les,
Catalunya,
President Puigdemont,
República
dimarts, 5 de desembre del 2017
Llums de Nadal
S’han encès els llums
de Nadal. Comença l’Advent, avui dia un temps litúrgic bastant desconegut fora
de l’àmbit dels creients cristians, o gent de cultura cristiana. Els llums de
Nadal i el temps d’Advent van plegats en un sentit religiós, espiritual.
Els infants són el tresor més gran a preservar, són el nostre futur com a humans. Per Nadal sentim més que mai la nostàlgia dels orígens, aquell temps en què tot estava bé. Potser ens fem aquesta fantasia, i inventem històries i motius per a retornar, ni que sigui per un dia, a aquell estadi de benaurança. La imatge d’un bressol ens recorda l’infant que vam ser. Per fer-ne memòria, al pessebre hi haurà un petit bressol amb un infant que mirarem amb un sentiment de tendresa: va tan nu, tan sols duu un bolquer. Sentirem com un fuet al cor l’exili dels pares del nadó, però també l’escalfor dels animals de l’estable. Els llums de Nadal porten esperança en un món millor.
(article publicat a El 3 de vuit, 1 de desembre de 2017. A la imatge, llums del Portal de l'àngel, de Barcelona)
Els llums de Nadal, ni que siguin laics o
purament comercials, alegren la vista i escalfen el cor de manera subliminal:
encomanen aires de festa al voltant d’una taula ben parada. La celebració s’ho
val. La tradició diu que es commemora el naixement d’un infant diví, encara que
no tothom ho cregui en una societat secularitzada. Sigui com sigui, el
naixement d’un infant sempre és una bona notícia. Així, doncs, no fa cap mal
celebrar una tradició mil·lenària encara que se n’estigui allunyat, deu pensar
una majoria de gent que volta pels carrers il·luminats, mirant aparadors ben
guarnits on s’hi exposen els objectes i regals que es posaran al peu de l’arbre
de Nadal, que portarà el Pare Noël, o que cagarà el Tió. Els Reis Mags ja vindran.
Viatgen lents, van en camell. Temps hi ha encara per escriure’ls una carta.
Es canten Nadales, s’escriuen
felicitacions de Nadal, tot i que cada vegada menys. Les felicitacions digitals
estan a l’ordre del dia. També es fan recaptes d’aliments, i maratons, i recitals
solidaris. Des de fa quatre anys participo al recital poeticomusical a favor de
la investigació del càncer infantil que es fa al Reial Cercle Artístic de
Barcelona.
Els infants són el tresor més gran a preservar, són el nostre futur com a humans. Per Nadal sentim més que mai la nostàlgia dels orígens, aquell temps en què tot estava bé. Potser ens fem aquesta fantasia, i inventem històries i motius per a retornar, ni que sigui per un dia, a aquell estadi de benaurança. La imatge d’un bressol ens recorda l’infant que vam ser. Per fer-ne memòria, al pessebre hi haurà un petit bressol amb un infant que mirarem amb un sentiment de tendresa: va tan nu, tan sols duu un bolquer. Sentirem com un fuet al cor l’exili dels pares del nadó, però també l’escalfor dels animals de l’estable. Els llums de Nadal porten esperança en un món millor.
(article publicat a El 3 de vuit, 1 de desembre de 2017. A la imatge, llums del Portal de l'àngel, de Barcelona)
Etiquetes de comentaris:
Advent,
llums de Nadal,
Nadales
Subscriure's a:
Missatges (Atom)