Quan sigui en aquell moment de trànsit entre el comiat del 2014 i el naixement del 2015, pensaré en tots vosaltres, us desitjaré tota la felicitat del món, que es compleixin els vostres desitjos... Si va bé a tothom, no m'anirà bé a mi? És clar! És evident! Així, doncs, no cal que pensi en mi si penso en vosaltres... Abraçades de Cap d'any.
dimecres, 31 de desembre del 2014
dijous, 25 de desembre del 2014
Poemes de Nadal
El científic i poeta David Jou (Sitges, 1953) ens acaba d’oferir entre la
bellesa i l’alegria de les llums nadalenques, el recull Poemes de Nadal i de Setmana Santa (Viena Edicions). Nadal i
Setmana Santa, amb les Pasqües de Resurrecció i de Pentecosta, són les fites
més sobresortints del calendari litúrgic. Són celebracions lligades a una de
les històries, la de Jesús el Crist, que sense deixar de ser humana, té un
sentit còsmic, universal, més enllà de la significació que té per als creients
cristians.
En aquest sentit, que és el
sentit del sagrat de l’existència, escriu al seu llibre El sagrat en la història de la humanitat, Julien Ries (1920-2013),
sacerdot belga, eminent teòleg, filòsof, historiador i antropòleg que va ser
creat cardenal per Benet XVI: Des de fa
un segle el sagrat ocupa un lloc important en la història de les religions.
El sagrat, doncs, a més de tenir a veure amb l’espiritualitat i la
religiositat, s’estudia com un fenomen cultural
històric de primer ordre.
Les primeres teories sobre el
sagrat, fonament de les religions però també de les civilitzacions, es van
elaborar en els cercles d’etnòlegs, sociòlegs i antropòlegs. Estem parlant,
doncs, d’una de les manifestacions del nostre ser humans més antigues quant a
història, i més intemporals al mateix temps. En els estudis que s’han fet i que
es fan sobre el sagrat només fan que confirmar que el sagrat va més enllà de
les doctrines, que és una característica desenvolupada per l’homo religiosus.
A través de la seva percepció
interna, espiritual, aquest homo
religiosus descobreix en l’àmbit del sagrat que hi ha una realitat absoluta
que el depassa i vers la qual tendeix. Altra cosa no sembla, simbòlicament
parlant, el relat bíblic del Paradís perdut; o l’experiència de l’anhel de
l’ànima per a retrobar-se amb la seva Font, el seu Origen que, segons Teresa de
Jesús, és a la cambra més amagada del nostre interior.
Ara, als peus de l’Infant del
pessebre que neix al nostre interior quan li fem lloc, o cantant una nadala al
cor de l’església, o llegint un dels bells poemes de Nadal que ens ha ofert
David Jou, podríem reflexionar sobre una qüestió: Tots (i totes, és clar) som homo religiosus? No es pot afirmar ni
negar res, qui ho podria fer, ja que l’experiència del sagrat i del religiós és
personal. El que sí que se sap és que l’homo
religiosus té la capacitat de pensar també a través dels símbols, la qual
cosa també es dóna en la poesia.
El símbol instaura un sentit,
escriu l’estudiós Luis Garagalza en el seu llibre sobre la interpretació dels
símbols. El símbol vindria a ser un mitjancer entre dues realitats, una
realitat profana i una realitat sagrada. A través del símbol, o a través de les
figures simbòliques, poden atènyer, besllumar, això que de manera genèrica en
diem la veritat. El símbol ens acosta a l’inefable, a l’última realitat, al
misteri que sens dubte és l’existència per més que la vulguem apamar. Però no
hi ha contradicció, com podria semblar, entre la recerca científica,
l’exploració poètica i la vivència religiosa. El mateix David Jou va fer camí,
a través de la paraula poètica, per aquestes vies de coneixement de la
realitat-veritat a Poemes sobre ciència i
fe. Vies de coneixement que no s’exclouen, ans al contrari: es
complementen. Perquè, com escriu en un dels poemes de Nadal, en el fons del misteri hi ha una vida que
bull. Vida orgànica, psíquica i espiritual que es manifesta en l’ordinari i
en l’extraordinari de l’existència humana. Que tingueu unes bones festes de
Nadal!
(article publicat al Diari de Vilanova, 25 de desembre de 2014. Aquesta fotografia amb una estrella al sostre la vaig fer al Victoria&Albert Museum de Londres)
Etiquetes de comentaris:
David Jou,
homo religiosus,
Julien Ries,
Luis Garagalza,
poemes de Nadal
dimarts, 23 de desembre del 2014
Nadala 2014
És discutible que el món canviï, però ho hem de fer possible!
Que tingueu un bon Nadal i una bona entrada d'Any!
divendres, 19 de desembre del 2014
El fotògraf Adolf Mas
Fa temps que la fotografia ha entrat als museus. L’art de la fotografia és
una bella art, i tantes vegades una art aplicada quan es tracta de
fotoperiodisme. Qui discutiria, avui, que les millors fotografies de Robert
Capa sobre la Guerra Civil no són art? Per manifestar-se, la pulsió artística
necessita d’un suport tècnic i material. La tècnica fotogràfica és un bon
suport per a l’art, com la tècnica pictòrica ho és per a la pintura.
Així, doncs, és amb justícia que l’art de la fotografia ha entrat als
museus. També la Història de l’Art fa atenció a la fotografia i estudia els
fotògrafs que han excel.lit en aquest camp de la creació artística. A poc a poc
els anem coneixent, com coneixem El Greco, Goya, Cézanne, Matisse o Miró, per
posar exemples d’artistes sobresortints. Un exemple destacat de l’art
fotogràfic de principis del segle XX a casa nostra és Adolf Mas i Ginestà
(1860-1936), el creador del famós Arxiu Mas, arxiu amb milers d’imatges que
avui pertany a l’Institut Amatller d’Art Hispànic. La base inicial d’aquesta
important fototeca la va constituir els més de 106.000 clixés procedents de
l’Arxiu Mas.
Un aspecte a estudiar del gran fotògraf que va ser Adolf Mas és el paper
d’abanderat com a periodista gràfic del nostre país. Ho ha fet amb cura i
coneixements Blanca Giribet, llicenciada en Història de l’Art i màster en
Museologia i Gestió del Patrimoni Cultural. Des d’aquesta doble condició,
Giribet ha dut a terme una selecció de les fotografies més significatives que
integren els diversos reportatges que Adolf Mas va fer de la Barcelona dels
inicis del segle XX. Aquest treball fotogràfic, amb l’acompanyament de les
notes ben documentades de Blanca Giribet, s’ha publicat a Barcelona 1900-1917. Els reportatges d’Adolf Mas (Ajuntament de
Barcelona / Viena Edicions).
Val la pena que els lectors tinguin notícia que Blanca Giribet té un
especial lligam amb Adolf Mas. Aquest artista de la fotografia era oncle de la
besàvia de Giribet, Concepció Mas Valls, de la qual en el llibre trobem
reproduïda una fotografia dels seus anys joves feta per Mas.
El recull de fotografies d’Adolf Mas com a reporter gràfic de la ciutat i
els seus esdeveniments constitueix una sorpresa i un goig per a la vista, ja
que la majoria d’aquestes imatges d’Adolf Mas, guardades al seu Arxiu, poc les
havíem vist. És ben oportuna, doncs, la publicació d’aquest patrimoni gràfic
que en el llibre de Giribet es desplega en diversos àmbits: conflictes i
esdeveniments polítics, esports i excursions, lleure i diversió, la vida
cultural de la ciutat, tradicions i festes populars, la vida al carrer
(aleshores era possible!), els serveis públics i la ciutat treballadora, amb
els seus oficis i indústria. Blanca Giribet anota no només els peus de les imatges,
sinó que escriu els detalls i circumstàncies que les van motivar. Aquest
conjunt de textos i fotografies constitueixen una veritable finestra oberta a
un paisatge, això sí, en blanc i negre!, de la ciutat de Barcelona i els seus
habitants en les dues dècades que van des del 1900 al 1917.
En una fotografia del 1904 trobem el mateix Mas fotografiat amb altres
membres de la seva família en un indret avui dia tant fotografiat pel turisme
com és el Park Güell. Només els vestits delaten l’època, ja que el passeig de
columnes ideat per Gaudí és el mateix. En una altra imatge trobem captat per la
càmera de Mas el pintor Dionís Baixeras amb un cavallet plantat enmig de la
neu. Era el 24 de gener del 1906 i Barcelona s’havia despertat nevada. Els qui,
anys a venir, vam viure la nevada del 1962 recordem la commoció provocada per
aquest fet bastant insòlit. I és que, com diu Roland Barthes tot comentant una
fotografia del seu llibre La càmera
lúcida, ‘tinc ganes de ser allà’. És el que passa amb les fotografies: que
ens retornen, intacta, l’emoció viscuda en un altre moment.
(article publicat al Diari de
Vilanova, 19 de desembre de 2014)
divendres, 12 de desembre del 2014
No confondre
Darrerament, en els discursos del president Mas, sigui com sigui tan
escoltats com discutits, es troba l’expressió ‘no confondre els instruments amb
l’objectiu’. Ho ha dit més d’una vegada perquè, en efecte, no s’haurien de
confondre les eines –escriure bé, per exemple- amb l’objectiu, que és assolir,
si es pot, una obra amb cara i ulls. Artur Mas hi insisteix perquè estem en uns
moments crucials per a la nostra història col.lectiva i no ens podem permetre confondre
la lluna amb el dit que assenyala la lluna.
En general, confondre una cosa amb una altra és un error que els humans
cometem sovint. Involuntàriament gairebé sempre, però també és veritat que a
vegades hi ha la intenció de confondre.
Si volem entendre el millor possible les coses hem de fer l’esforç d’anar a
la seva arrel tant com puguem. Bo i sabent que la ment humana té un límit i més
enllà es topa amb el que en diem el misteri per donar un nom a allò que no
podem atènyer.
Què és el que ens fa confondre l’eina o instrument amb l’objectiu? Prendre
per real allò que en realitat no ho és, com diuen els grans savis que han
estudiat els mecanismes de la ment, observant-la a través de l’estudi i la
meditació amb la precisió d’un escàner.
Si en el pla físic, la visió –veure-hi- i els instruments de la visió
–ulls- no són la mateixa cosa, tampoc es dóna en el pla metafísic, és a dir,
entre la consciència i l’intel.lecte. La visió real de les coses es dóna a
través de la consciència, si bé la intel.ligència és una eina formidable per
atènyer la consciència.
No és fàcil, amb paraules, explicar en què consisteix ‘veure de forma
conscient’. En canvi sí que es pot expressar a través d’exclamacions tan
simples com ara: ah, és això! Aquest ‘és això’ és la realitat prístina, sense
màscares, que de sobte apareix tan diàfana en la ment quan no s’hi posen noses,
obstacles. Tothom pot parlar d’aquesta experiència quan en el seu pensament no
hi ha interposat l’ego i els seus interessos, per exemple, i quan el seu
pensament no està velat pels prejudicis.
Fer possible la continuïtat d’aquesta ment neta d’aquestes adherències que
enterboleixen la percepció de la realitat és el gran repte. I dic gran perquè
és difícil, però no és impossible. Els humans tenim aquesta capacitat, ho hem
demostrat tantes vegades quan ‘hi veiem tan clarament’. Quan veiem amb la
consciència, veiem la realitat tal com és. Aleshores és quan germina l’actitud
generosa, que és el producte de veure no només amb els ulls sinó amb la
consciència, com he dit.
La ment i la intel.ligència són, repetim-ho, instruments per a la visió en
consciència. Quan algú obra de manera desbaratada, no diem que és un
inconscient, és a dir, algú que no mesura, que no veu ben bé el que fa?
No podem confondre el piano amb el pianista. No podem –no ens ho podem
permetre per ser operatius, eficaços- confondre els mecanismes del procés
polític que estem vivint amb l’objectiu, que no té ni ha de tenir més interès
que fer real el que és de justícia per a generacions de catalans i catalanes
que se senten i es consideren catalans, els quals volen recuperar, perquè hi
tenen dret com a poble, com a nació, el seu estatus, la seva dignitat.
(article publicat al Diari de
Vilanova, 12 de desembre de 2014. A la fotografia, un grafitti caçat al vol)
Etiquetes de comentaris:
Artur Mas,
instruments,
intel.ligència,
ment,
objectiu,
visió
dimarts, 9 de desembre del 2014
Presentació d'Eva de les mil llunes
Demà l'artista plàstica Rosa Cortés estrenarà el seu llibre, Eva de les mil llunes, fruit del seu treball per superar els estralls que causa el càncer. Acompanyo aquest llibre amb els meus poemes inspirats en les seves imatges vigoroses i tan plenes de significat. El projecte ha pogut tirar endavant gràcies als mecenes que han col.laborat a través de Verkami. Gràcies a tots ells. Eva de les mil llunes es presentarà a la Biblioteca de Montornès del Vallès, població amb la qual l'autora ha estat molts anys vinculada professionalment. Hi haurà una altra presentació del llibre a Barcelona, a finals de gener, organitzada per l'Institut Català de les Dones.
Etiquetes de comentaris:
Eva de les mil llunes,
Rosa Cortés
divendres, 5 de desembre del 2014
Record de Guillem Viladot
Aquest passat 19 de novembre va fer quinze anys de la mort de Guillem
Viladot. L’escriptor nascut a Agramunt l’any 1922 i mort a Barcelona el 1999,
va ser un autor transgressor no només quant al tractament i innovació dels
gèneres literaris si no també quant a temes. Guillem Viladot, que va tòrcer la
paraula com si fos fang tou fins a límits sorprenents, no obstant això creia
profundament en el poder de la paraula. D’aquí ve que vagi escriure amb aquella
exuberància vital i alhora erudita que li era característica, poesia, novel.la,
narració curta, assaig, articles d’opinió.
Les paraules funden els
fets, gairebé sempre d’amor, escrivia l’amic en la dedicatòria de L’amo,
novel.la que jo vaig llegir l’any 1992 (la primera edició va ser publicada
l’any 1982 a
l’Editorial Laia). És clar. Els fets que ens porten i trasbalsen són fets
d’amor, o de desamor, l’altra cara de la moneda del afectes. Som éssers
relacionals, i aquest tema va ser tractat del dret i del revès pel nostre
escriptor.
Com sovint en els seus plantejaments literaris, a L’amo Guillem
Viladot va avançar-se als temps, o potser fóra millor dir, va
avançar-se a l’actual sensibilitat, cada vegada més afuada, envers la violència
de gènere o violència contra les dones. Aquella violència, però, que es
presenta no pas a cop de ganivet sinó a cop de repressió dels moviments de la
víctima, o de la seva vigilància extrema, o d’una relació que li exigeix
submissió absoluta, a vegades fins i tot de pensament.
En la novel.la L’amo, escrita amb frases curtes i tallants, però amb un nivell
metafòric molt remarcable, Guillem
Viladot enfila la història d’una dona que socialment parlant
té una situació benestant, però que en el clos familiar ha de viure aquell
tipus de brutalitat que a vegades es dóna en les relacions de parella: la
violació o forçament en les relacions íntimes, en aquest cas per part de l’amo
i senyor de la casa.
El narrador d’aquesta història que avui en dia en diríem de violència domèstica
en la seva versió més refinada, és el fill de la parella. Així és com
a través de la seva narració anem veient dibuixada una relació triangular, una
relació en aquest cas edípica, ja que entre la mare i el fill s’estableix una
gran complicitat i tendresa amorosa, compensatòria al tracte grosser i tirànic
del pare.
Guillem Viladot, que va interessar-se molt per la psicoanàlisi i els nous corrents de
pensament que se’n van derivar, havia llegit amb profunditat i amb profit
Sigmund Freud i Jacques Lacan. De manera en que la novel.la L’amo, un artefacte literari de primer
ordre que mereixeria una reedició, va recrear a la llum de la psicologia
moderna el famós mite edípic que porta a fantasiejar la castració del pare, a
venjar la mare sotmesa, a refer la intimitat del claustre uterí.
Estem parlant d’una novel.la escrita l’any 1981, com consta en els crèdits
del llibre. Fa trenta-tres anys, doncs, de l’escriptura d’aquest text que
guarda intacta la seva vigència en el terreny humanístic, la condició humana. I
això, per què? Doncs perquè es tracta d’un llibre molt treballat, amb una
escriptura estilísticament molt exigent; i perquè es tracta d’un text en el
qual l’autor elabora de forma poc convencional no només el mite grec, sinó
també la més actual en el temps tesi freudiana, que en tant que pensament amb
base filosòfica no s’ha esvaït del nostre imaginari, si bé en l’àmbit de la
salut potser hagi estat superada. Això tenen els clàssics: actualitat, i Guillem Viladot és sens dubte un
clàssic.
(article publicat al Diari de
Vilanova, 5 de desembre de 2014)
Etiquetes de comentaris:
Guillem Viladot,
Jacques Lacan,
L'amo,
psicoanàlisi,
Sigmund Freud
divendres, 28 de novembre del 2014
Contra la violència, art
Cada 25 de novembre el dediquem a manifestar-nos de diverses maneres, des
de les més reivindicatives i fins a les que prenen un caire artístic solidari,
en contra de la violència de gènere. Voldríem no haver-ho de fer, voldríem
haver allunyat del nostre horitzó vital un dany físic i espiritual que, tan
sovint partint de l’àmbit domèstic, colpeja la societat sencera. Però encara és
necessari posar en el calendari el Dia de la No Violència vers les Dones. No
podem ignorar un mal tan injust com punyent, un dolor tan lacerant i anihilador
de l’autoestima com el que pateixen les víctimes del masclisme, algunes, massa,
amb resultat de mort.
Ho he dit en altres ocasions: aquesta malaltia moral que fa víctimes en les
dones, i també en els fills, no ho oblidem, només s’eradicarà amb un canvi de
mentalitat. I mentre anem per aquest camí, lentíssim, de reprogramar l’ADN
biològic i cultural de maltractadors i assassins, la qual cosa no es pot dur a
terme en quatre dies, alguns artistes senten la necessitat de fer-se ressò d’un
dolor que senten seu.
Per més a fons que l’artista vagi a pouar en les aigües primordials, en el
magma indiferenciat origen de tota creació, el resultat de l’obra no podrà ser
altra cosa que la concreció d’un objecte artístic que retorni a l’artista i a
l’espectador la consciència d’allò que l’ha motivat. En el cas que ens ocupa:
la consciència del dolor que pateixen les víctimes de la violència de gènere.
El pintor Ferran Ferrer Margalet,
que aquest any ha llegit el manifest en memòria de les víctimes de la violència
masclista a la plaça de la Vila de la nostra ciutat, ha ofert una obra seva a
una de les associacions de dones més actives de Vilanova i la Geltrú en aquest
sentit, com és La Frontissa.
Temps enrere Ferran Ferrer Margalet
va llegir El mirall de Circe, un
llibre de poemes que vaig publicar l’any 2008, i el tema del qual és la
violència exercida contra les dones. L’obra de Ferrer Margalet inclou la grafia
d’uns versos d’un poema d’aquest llibre, i és d’una expressivitat tal que
podríem comparar amb la poderosa imatge d’El
crit de Munch.
Ens podríem preguntar, com ja s’ha fet a propòsit de l’Holocaust i altres
genocidis, si té sentit la poesia, si té sentit qualsevol forma d’art enfront
del mal radical, i la violència de gènere ho és. L’art, la poesia, això tan
inútil per a tants perquè no té cap mena de traducció econòmica i cada dia
menys reconeixement social, és la resposta a la nostra humanitat, o el que encara
queda de la nostra humanitat.
Amb l’enyorat poeta Anton Sala-Cornadó, quantes vegades no ens havíem dit
que la poesia havia de tenir intenció però cap interès… Cap interès en el
sentit de que es fa perquè sí, com les roses exhalen el seu perfum, o les
margarides esquitxen d’alegria blanca i groga el terra verd. I aquest perquè sí
no és altra cosa que una afirmació de la vida enfront de la mort, una abraçada
enfront d’una pallissa, un somriure enfront d’una mala mirada, d’una mala
paraula o d’un cop.
L’art és alquímia pura, és metamorfosi dels elements que l’integren, és
tornar or el plom. Crec que un artista, un poeta, hauria de ser com una corda
de guitarra i ressonar amb la mateixa vibració que el motiu que l’inspira.
Impossible, doncs, des d’aquesta humanitat vibràtil no ressonar davant del
dolor aliè, compassivament, i extreure d’aquest sentiment profund alguna cosa
bella, malgrat tot.
(article publicat al Diari de
Vilanova, 28 de novembre de 2014. A la imatge, el dibuix de Ferran Ferrer Margalet)
divendres, 21 de novembre del 2014
No és eterna, res no ho és
La Constitució espanyola no és eterna, res no ho és. Tampoc Espanya com a
Estat és inalterable, com voldrien els absolutistes, a una banda i l’altra de
l’arc polític. El territori anomenat espanyol no sempre ha tingut les mateixes
dimensions, com sap qualsevol que hagi estudiat una mica d’història. Les
fronteres canvien de lloc, s’ha vist amb la caiguda del mur de Berlín, el mapa
d’Europa no és el mateix que fa 25 anys.
No és que al procés català cap a la independència ara mateix li caigui de
camí la voluntat de canviar la Constitució espanyola. Aquesta possibilitat
només és esgrimida com a retòrica per part d’alguns bonafés, perquè, en
realitat, se sap que canviar no és una paraula sinó un verb. Canvi significa
que alguna cosa que es posa en moviment i de moment, res. D’aquí ve que els que
volen fer camí ja l’estan fent. S’acompanyen de paraules, però sobretot de
fets.
Mentrestant, i com en qualsevol circumstància que sigui transcendent, i els
moments històrics que vivim ho són, no va malament reflexionar, mirar una mica
més enllà de la
contingència. Sempre resulta interessant i útil prendre
distància. Veuren’s des de fora, com si nosaltres fóssim uns altres dóna
perspectiva.
Agafem un relat filosòfic. El ioga és una filosofia més que una gimnàstica,
el ioga és una filosofia de gran calat que poc es coneix, entre altres raons
perquè aquí tot ha arribat tard i molt a poc a poc. S’ha trigat molts anys a
veure traduïts els textos bàsics per entendre el ioga. Ara es pot llegir en
català el Yogasutra, de Patañjali
(Pagès editors), traduït del sànscrit per Òscar Pujol, al qual devem
l’imprescindible Diccionari
sànscrit-català.
Per situar-nos direm que el savi Patañjali va viure probablement al segle
II dC., i que en l’hinduisme tradicional, el ioga és un sistema de meditació
pràctica que pren una dimensió ètica. Després d’aquesta necessària introducció,
anem a un dels 196 aforismes que ens ajudarà a reflexionar sobre tema que ens
ocupa: La ignorància és veure com a etern
allò que no és etern, com pur allò que és impur, com plaent allò que és
dolorós, i veure el jo en allò que no l’és.
En tenim per dies, per reflexionar sobre cadascun d’aquests conceptes, ja
que abasten tant l’àmbit físic com el metafísic. Però aquí només ens fixarem en
el primer concepte inspirador de la reflexió, allà on diu que la ignorància és
veure com a etern allò que no és etern. Això és aplicable a qualsevol objecte
que observem, o fet que observem dins o fora de nosaltres. Però aquí posarem el
focus en la Constitució espanyola, una construcció humana, i, per tant, tan
imperfecta com modificable.
Sabem que la Constitució espanyola no és irreductible, ni molt menys un
conjunt de lleis eternes. De manera que, en el moment present, o ens trobem de
cara a la ignorància més absoluta (cosa que hauríem de lamentar), o ens trobem
davant d’una gran manca d’ètica acompanyada d’un exercici de cinisme i de
deshonestedat per part d’aquells que la volen mantenir com una roca en mig del
camí, inamobible, barrant el pas. Algunes veus, encara massa poques, parlen
d’una enèsima contrareforma espanyola, la qual cosa vol dir: amb aquesta
mentalitat tancada i obscurantista es va passar de llarg del Renaixement, de la
Il.lustració i de la Modernitat. Catalunya ha patit especialment els efectes de
tanta ignorància i manca de cultura a tots nivells, també ètics. Ara, al segle
XXI, una gran part de la ciutadania de Catalunya no hi vol ser.
(article publicat al Diari de
Vilanova, 21 de novembre de 2014. A la imatge, una vista que vaig prendre en una visita al Delta de l'Ebre)
Etiquetes de comentaris:
Constitució espanyola,
Òscar Pujol,
Patañjali,
reflexió filosòfica,
Yogasutra
divendres, 14 de novembre del 2014
Imaginari(s)
El passat 29 d’octubre vaig participar en una taula rodona: Imaginari,
Humanitats, Religions. Per força hauré de resumir la ponència. La primera
qüestió que es planteja a un profà en la matèria és: ¿Què s’entén per
Imaginari? ¿Estem parlant del que Lacan en va dir Imaginari col.lectiu o
social? Si és així, l’Imaginari és el conjunt de valors, històries i llegendes,
així com els símbols comuns que formen part d’una cultura determinada. I, com
en els vasos comunicants, l’Imaginari que aquesta cultura genera dóna
significat a aquesta mateixa cultura, així com la representa. En aquest sentit,
¿podem parlar d’un Imaginari català? Sí. Els imaginaris col.lectius creen
identitat.
Respecte de l’Imaginari entés en un sentit genèric, l’antropòleg Gilbert
Durand considera que l’Imaginari sorgeix com una resposta viva a l’implacable
pas del temps en la vida humana, el temps que topa amb la finitud, amb la mort. Per contra,
l’ànima que és l’Imaginari roman de forma permanent en l’individu (no pas en la
història, ja que cada època crea i s’identifica amb el seu Imaginari). Aquesta
immutabilitat del que és immarcescible de l’Imaginari es constitueix en una
escletxa per on l’individu, subjecte al temps de Cronos, albira el sentit de la
seva vida, que és transcendent. Podem concloure que l’Imaginari és de
naturalesa espiritual. Aquests mots de Hermann Hesse ho il.lustren bé: Les religions i els mites són, com la
poesia, un intent de la humanitat d’expressar per mitjà d’imatges, precisament
aquella indicibilitat que vosaltres tracteu inútilment de traduir en simples
expressions racionals.
La segona qüestió que es planteja és: ¿Què s’entén per Humanitats? Les
Humanitats estan constituïdes per un conjunt de disciplines l’objectiu de les
quals és estudiar la condició humana en els seus diversos aspectes. Vegem-ne
uns quants: mitologia, filosofia, literatura, lingüística, llengües clàssiques
i modernes, estudi de creences i religions, conreu de les diverses disciplines
artístiques i la seva història, estudi de les diverses cultures del planeta,
arqueologia, antropologia cultural, sociologia, etc.
En tant que àmbits del saber humà, les Humanitats inclouen l’Imaginari, de
la mateixa manera que l’Imaginari genera les Humanitats. Posats a imaginar,
imaginem totes aquestes disciplines sorgint les unes de les altres com passa
amb les nines russes. Així, l’Imaginari dóna lloc a les diverses disciplines o
matèries de signe humanístic, en les quals hi ha les religions. Acabem de
veure, doncs, que la tercera de les qüestions: les Religions i el seu
coneixement, també formen part de les Humanitats. I seguint amb les imatges de
les nines russes i els vasos comunicants, tant les creences com les religions
generen un Imaginari col.lectiu en matèria de valors humans que actuen com un
agent de cohesió de les comunitats, atorgant-les una identitat
particularitzada. No tenen el mateix Imaginari les cultures d’Orient que les
d’Occident, tot i que, sorgides des del més profund de l’ésser humà,
comparteixin valors ètics i morals.
¿I quin és fil d’unió entre els sabers humanístics? És la vocació de l’homo sapiens per saber qui és, d’on ve i
cap on va. I aquest fil, ¿què el mou? Un impuls cap al coneixement que no plany
res per tal d’anar-hi a l’encalç, com sabia Rodin quan afirmava: L’art és l’exercici del pensament que lluita
per entendre el món i fer-lo entendre. Els sabers humanístics busquen
conèixer el sentit de la vida humana. El propòsit de l’antropologia, o ciència
de l’home, és conèixer la forma de ser homes i dones al món, però també la
forma d’interpretar-la, i a cada lloc amb les seves particularitats. Aquestes
particularitats conformen un Imaginari col.lectiu, Catalunya té el seu i és
obert, com oberta és la vida. El nou Imaginari que es va creant a Catalunya va
vestit de groc, un color vital, càlid, solar. I és que vivim dies naixents, una
cosa nova estem parint entre tants, som llevadores d’aquest raig de llum
d’humanitat.
(article publicat al Diari de
Vilanova, 14 de novembre de 2014. La taula rodona va tenir lloc a la Biblioteca de Catalunya. A la imatge, sortida del sol vista des de la meva cambra)
Etiquetes de comentaris:
Auguste Rodin,
Catalunya,
Gilbert Durand,
Hermann Hesse,
Humanitats,
Imaginari,
Religions
diumenge, 9 de novembre del 2014
9-N
Imatge presa al vol en el moment que feia cua per votar a l'Intitut Joaquim Mir, de Vilanova i la Geltrú. Hi havia gent de totes les edats, com es veu a la imatge.
divendres, 7 de novembre del 2014
Votaré (també) per vosaltres
També per tu, Ada, votaré el proper 9-N. La meva amiga Ada (Immaculada)
Verdú va morir de càncer als 33 anys. Això vol dir que fa més de trenta anys
que és morta, ja que ens portàvem poc temps. No passa ni un dia, però, que no
pensi en ella. El seu record sempre em ve al pas com les llums de l’existència
se’ns fan trobadisses en el camí si estem a l’aguait.
La meva amiga era el que llavors se’n deia separatista. Les raons que
esgrimia per a la seva postura política són a la base de l’independentisme
actual, augmentat a velocitats ultrasòniques a mesura que l’estat espanyol ha
anat traient les urpes envers Catalunya, ha anat mostrant la seva ànima
agressiva, ha anat fent visible el seu desafecte monumental. José Montilla, una
persona tan poc sospitosa de catalanisme, va alertar del desafecte que creixia
a Catalunya. Però el veritable desafecte no va començar aquí, sinó a sis-cents
km., i pel cap baix fa tres-cents anys. És un desafecte històric contra Catalunya,
tal com deia la meva amiga.
També per tu, Jordi, votaré el proper 9-N. El meu amic Jordi Llimona va
morir l’11 de setembre de l’any 1999. Un dia significatiu en la història dels
catalans i també per a ell, que va tenir paper en les files del socialisme
català en les primeres hores d’una jove democràcia. Jordi Llimona era
catalanista i les seves paraules publicades al seu llibre, L’hora dels pobles (Edicions 62, 1993) no han perdut ni una engruna
de vigència, quan escriu: [en aquest
llibre] no sols s’afirma la identitat nacional, sinó també el dret a una
estructuració jurídica reconeguda pel dret internacional.
El desafecte inicial ha anat derivant en una progressiva desconnexió amb un
món, l’hispànic ultramontà, que ens ha alienat de mala manera, fins a fer-nos
sentir com a cossos estranys. Fins i tot ho reconeix Pedro Sánchez, el líder
socialista espanyol, quan diu que s’ha de reclamar més afecte per a Catalunya.
Reclamar a qui? Hi ha algú disposat a donar-ne? I, suposant que hi hagués algú,
l’afecte no s’improvisa així com així, ni molt menys s’imposa. No sé pas com
s’ho faran per fer rajar d’allà on no raja. I això la gent aquí, siguin quins
siguin els seus orígens, ho veuen tan clar. D’aquí ve que quan per qualsevol
mitjà de comunicació ens assabentem que el Tribunal Constitucional suspèn això,
o allò –a instàncies de l’actual govern del PP el TC no ha parat de suspendre i
condemnar tot el que vingui de Catalunya-, ja no ens fa por ni el llop ni les
seves queixalades. Veient-lo venir, gent pacífica com som, busquem la manera de
trencar de camí. Trencar de camí no vol dir trencar res sinó agafar una altra
direcció.
És l’hora dels pobles, com
deia Jordi Llimona, és l’hora de Catalunya, diem molts. Vivim
moments d’aprenentatges vitals de gran calat. Entre les moltes coses bones que
té aquest procés –creativitat, il.lusió, vivència d’un estat naixent de
consciència- hi ha la dissolució de les ambigüitats –la Bíblia en diu tebior-.
Ja resulta difícil amagar-se sota les màscares que denunciava Jordi Llimona,
quan escrivia i prou greu que li sabia: Tant
la neutralitat com la captinença postmoderna o universalista afavoreixen la
nació poderosa. Aquesta actitud no ha afavorit l’Espanya moderna sinó que
ha afavorit l’Espanya nacionalimperialista. Tal com va ser també en l’Espanya
franquista, aquesta Espanya és excloent amb les diferències, i això no és
democràtic. Joan Maragall va dir adéu a l’Espanya intolerant, Salvador Espriu
parlava d’una Sepharad mai no assolida. Bona part de les noves generacions
volen superar aquesta situació, tan castrant, tan paralitzant. Per aquest
motiu, molta gent, com volien l’Ada, el Jordi, i tants d’altres que cadascú
portarà al cor el 9-N, volem escriure el poema del futur de Catalunya en
llibertat.
(article publicat al Diari de
Vilanova, 7 de novembre de 2014. La fotografia de l'estelada la vaig fer l'11 de setembre passat)
Etiquetes de comentaris:
Catalunya,
Immaculada Verdú,
Joan Maragall,
Jordi Llimona,
José Montilla,
Pedro Sánchez,
Salvador Espriu,
Tribunal Constitucional
divendres, 31 d’octubre del 2014
L'esperit sempre bufa
La tardor és un temps per a la reflexió, malgrat els diversos estiuets de
Sant Martí amb què d’uns anys ençà el canvi climàtic ens obsequia. En un moment
de calma enmig del brogit ambient, que n’hi ha per donar i per vendre, aquests
dies he rellegit un article d’Eugeni d’Ors, mort a Vilanova i la Geltrú el
setembre de 1954 a
la seva casa adossada a l’ermita del far de Sant Cristòfol. L’article Impavidez del espíritu va ser publicat a
La palabra en la onda (Editorial
Sudamericana, Buenos Aires, 1950). Són glosses per a ser llegides a la ràdio.
La glossa comença així, i tradueixo: A
vegades, i amb massa freqüència, se’ns diu: ‘Les hores actuals són tan
agitades, tan angoixants! Com de bé estarien les nostres ments si tinguessin la
llibertat i la tranquil.litat suficient com per permetre’s el treball en
actitud recollida, actitud indispensable per a la producció d’obres mestres en
el camp de l’art, la ciència, la filosofia, la poesia.’
Sempre hi ha hagut hores agitades i angoixants: l’any 1919, l’any 1936,
l’any 1945… l’any 2014… per posar xifres. És excusa de mal pagador, segons
Eugeni d’Ors, no obrar quan l’esperit empeny, i empeny, malgrat les
circumstàncies. El filòsof, que sovint té tant de pedagog, ens demana que
entrem (ni que sigui virtualment) al museu del Prado, i observem, posem per
cas, unes quantes pintures flamenques. Van ser pintades en els terribles temps
del terrible Duc d’Alba. També ens demana que recordem les hores trasbalsades
que devien amoïnar el bisbe Agustí d’Hipona (Sant Agustí), quan va escriure La ciutat de Déu. No eren menys
terribles els patiments físics i espirituals que neulien el gran Beethoven quan
va escriure una de les obres monumentals de la música: la seva novena simfonia.
Obres immortals, malgrat les hores agitades i angoixants del temps en els quals
van veure la llum.
Em sembla que es tracta d’obrar sabent a quin ‘senyor se serveix’. M’ho dic
aquesta tarda en què escric aquest article envoltada de nínxols i tombes. Faig
memòria de les paraules de (sant) Francesc de Borja. Cavaller major de
l’emperadriu Isabel de Portugal i d’Aragó, quan aquesta va morir Borja va
escortar el cadàver de Toledo a Granada, on havia de ser enterrada. En
arribar, en veure el cos de la reina i els efectes de la descomposició sobre
qui havia estat una dona de gran bellesa, va decidir ‘no servir mai més un
senyor que pugui morir’. La
contemplació de la putrefacció li va fer girar la vista al que Eugeni d’Ors al
seu article en diu l’esperit impàvid, és a dir, búdic, olímpic, immòbil. És el
que entenem per vida eterna.
Els cossos reposen als taüts, els cossos es
desfan als taüts. Però
l’esperit que un dia donava vida espiritual als cossos roman, etern i mòbil al
mateix temps, en l’aire blau i en el sol que crema, i en les estrelles de la
nit diàfana, i en el meu pensament. És fàcil percebre avui l’esperit: fent
memòria dels morts, fent-los presents.
Esperit impàvid, o serè, com fóra millor dir. És una forma com una altra
d’anomenar la força que convoca els humans a viure i a crear. Esperit, en diem
d’aquest impuls que, segons la Bíblia, va donar lloc a la creació del món.
Albert Einstein anomena aquesta força energia. És el mateix. D’aquí ve que
puguem percebre l’esperit en l’alegria de la taula dels convidats, en l’actitud
greu de les pintures negres de Goya, en la llum flamígera de les teles del
Greco, en la passió musical de Beethoven, en el romàntic piano de Chopin.
Esperit amable que embolcalla la visita al cementiri, allà on hi ha el meu pare
que fa dos anys i mig que va morir, però que no passa ni un dia que no el
recordi. És com si a través d’aquest esperit serè el bo d’Arquímedes encara fes
per a nosaltres els seus càlculs, com recorda Eugeni d’Ors en la seva glossa.
Ell mateix és present en aquest escrit. En tot moment l’esperit impàvid, és a
dir, permanent, bufa, genera vida…
(article publicat al Diari de
Vilanova, 31 d’octubre de 2014. A la imatge, tomba del cementiri de Montjuïc)
Etiquetes de comentaris:
Agustí d'Hipona,
Albert Einstein,
Arquímedes,
Beethoven,
Chopin,
El Greco,
Eugeni d'Ors,
Francesc de Borja,
Goya,
Isabel de Portugal i d'Aragó,
museu del Prado
dimarts, 28 d’octubre del 2014
Can Bruguera, de Vilassar de Dalt
Aquest diumenge vam visitar Can Bruguera, una casa senyorial de Vilassar de Dalt. Era el dia de les cases obertes, la iniciativa té molt d'èxit. Teníem curiositat per veure-la, ja que una jove Bruguera va emparentar amb un jove Almirall, família paterna de l'Oriol i fins a la seva àvia van ser els propietaris de la finca del Carç de Sant Pere de Ribes. Molt amablement, i entre records llunyans, els actuals propietaris de Can Bruguera ens van mostrar l'interior. En la fotografia es veu una perspectiva del menjador. Algun dia potser us demanaran de fer-hi una pel.lícula d'època, els vaig dir, ja que la casa està molt ben conservada. No descarten pas accedir a la petició.
Etiquetes de comentaris:
Can Bruguera de Vilassar de Dalt
divendres, 24 d’octubre del 2014
Una reflexió sobre el procés
En altres escenaris, i arran del procés cap a la independència de Catalunya
(o no, però això només es podrà veure a ‘la segona volta’, amb urnes
plebiscitàries), he comentat la necessitat de reflexionar sobre una nova
Catalunya. Es parla molt de política, però poc de pensament, i no em refereixo
a ideals, que hi són, o a relats històrics, que hi són, o a reivindicacions
nacionals i ciutadanes, que hi són. Em refereixo a pensar amb ulls del segle
XXI la realitat que som.
S’ha publicat un llibre agosarat en aquest sentit: Tradició i Llibertat. Antics fonaments per a una nova Catalunya (Edicions
Bellaterra), de Josep M. Gràcia, Ferran Iniesta i Agustí Nicolau. Els autors
reivindiquen la dimensió simbòlica de la realitat, en el nostre cas fent
atenció al sentit profund del moviment social i polític que està empenyent el
procés. Cal tenir present que l’univers dels símbols és el regne més
característic del nostre ser homes i dones al món, el camp on s’edifica, o per contra, es destrueix la humanitat, en paraules de l’antropòleg
Lluís Duch.
El simbòlic és el llenguatge de l’ànima. Els símbols poden ser degradats,
descafeïnats, deixats en la pura carcassa o també marginats. Hem vist una mica
de cada cosa en els últims decennis. D’aquí ve que per fer passos endavant
s’hagi de fer un alt en el camí i recuperar la tradició (no el tradicionalisme,
que és l’encarcarament de la tradició). La tradició, en el sentit amb què
l’antropòleg cultural Gilbert Durand l’explica en els seus estudis, no és altra
cosa que el constant renéixer del saber profund que relliga homes i dones amb
la vida i la seva evolució en sentit còsmic. El nostre deure humà és
evolucionar, altrament ens convertim en espectres de la mort.
Els autors de Tradició i llibertat posen
negre sobre blanc l’expressió (ben creativa, cal afegir, en les manifestacions
ciutadanes) d’aquest relligament de tot home i dona amb la comunitat, amb la
natura, amb el cosmos i amb Déu, o com en vulguem dir de la dimensió espiritual
de la vida. Els
autors s’han atrevit a pensar, no només opinar, ja que pensar demana la donació
integral de sí. Pensar exigeix concentrar tota l’energia en el pensament que
il.lumina de forma holística, global, la realitat de la vida humana en totes
les seves dimensions, que són la biològica, la psíquica i l’espiritual. El
pensament que ens situa més enllà de la contingència sense oblidar la
contingència és el que ens distingeix dels grans mamífers. No està de més
recordar que van ser filòsofs grecs qui van pensar formes de govern més
participatiu i més just com la democràcia.
La independència no és només una reivindicació històrica, política, social,
econòmica. L’impuls envers aquesta solució al problema Catalunya-Estat espanyol
té a veure amb un impuls de signe antropològic, evolutiu. Ningú no pot créixer,
desenvolupar-se com a persona i com a ésser social en un règim que, cada trenta
o cinquanta anys, i sota formes diverses, li exigeix no només submissió
política i econòmica, sinó també la renuncia a la seva llengua i a la seva
cultura, que és el mateix que dir a la seva ànima. L’impuls, doncs, és de signe
espiritual. Que entronca, és clar, amb l’esperit tradicional d’aquesta terra,
que és el de la llibertat.
Al pròleg de Tradició i llibertat,
Albert Sánchez Piñol assenyala aquest despertar de l’esperit del qual sempre
han parlat Llull, Sibiuda, Balmes, Verdaguer, Gaudí, Maragall, Pujols, Ors,
Xirinacs, Panikkar…: El model que es
propugna? Diversitat contra unitarisme, transcendència enfront de
materialisme…I el que més sorprendrà als lectors que connectin per primer cop
amb l’univers intel.lectual i espiritual dels tres autors: contra el pensament
racionalista, el pensament mític i simbòlic. Un pensament amb ànima, doncs,
amb el qual no puc estar més d’acord.
(article publicat al Diari de
Vilanova, 24 d’octubre de 2014)
divendres, 17 d’octubre del 2014
L'obra de Teresa d'Àvila en àrab
El proper 2015 es commemoraran els 500 anys del naixement de Teresa de
Jesús. Al cel hi haurà festa, però a la terra també. Els sants tenen això: són
éssers entre dos mons. A l’avançada, la santa ha rebut un regal important,
elaborat de forma pacient durant 30 anys per l’hispanista libanès Antoine
Khater: Santa Teresa de Àvila. Obres
completes, publicat per les Edicions del Patrimoni del Carmel. Teresa
d’Àvila es podrà llegir en àrab.
Vam saber la notícia a través de Tomás Alcoberro, corresponsal de La Vanguardia a Beirut. Més enllà de les
dades, el periodista relata que recorda el seu amic lliurat a la complexa tasca
de traduir les obres teresianes en un racó de la cuina de casa seva els dies en
què la ciutat era bombardejada. Era la
seva afirmació creadora enmig d’un món en destrucció, escriu el cronista,
sens dubte commogut per la demostració d’una voluntat i una fe de pedra picada
alçada enmig del terror de la guerra i de les horribles matances de cristians
perseguits.
Teresa d’Àvila és difícil de traduir. El seu llenguatge és col.loquial,
però difícil. L’obra de la mística no es deixa llegir així com així. Tot i la
seva voluntat per fer-la plàstica amb l’ajut de bones metàfores, expressió,
aproximada!, de la seva experiència espiritual, ¿com traduir, per exemple,
paraules fonamentals per entendre el seu discurs com embadaliment, èxtasi, rapte, místic? Conta Alcoberro que Antoine Khater, el sofert savi libanès,
ha optat per fugir d’una traducció erudita i ha traduït Teresa de Jesús amb el
mateix to natural, espontani, que ho hauria fet ella mateixa, i fent, com ella
també feia, especial atenció als termes importants, i mirant d’acostar el text
en el possible a la sensibilitat oriental.
No ha de resultar estrany, però, a un cristià libanès que té veïnatge amb
l’islam, llegir Teresa d’Àvila en àrab. A Mujeres
de luz. La mística femenina, lo femenino en la mística (Trotta, 2001), hi
ha un estudi, escrit per l’especialista Luce López-Baralt, que es titula Teresa de Jesús y el Islam. El símil de los
siete castillos concéntricos del alma. La primera intuïció de la relació
amb la mística de l’islam de la imatge simbòlica teresiana de les set ‘moradas’
concèntriques com a imatge de l’ànima (o castell interior, i per a la santa
transparent com el diamant), la va tenir el professor Miguel Asín Palacios, en
un treball publicat l’any 1946. Però ha estat Luce López-Baralt qui, finalment,
i després d’una pila d’anys de recerca, ha demostrat, documentalment i amb els
poetes sufís que els representen, els precedents islàmics de la idea dels set
castells concèntrics.
Va ser quan es trobava precisament a Beirut quan la professora López-Baralt,
aleshores una jove investigadora, va trobar el primer indici en la lectura d’un
text del savi Abu-l-Hasan al Nuri de Bagdad. López-Baralt va percebre amb
claredat que es trobava davant d’un motiu simbòlic recurrent en el misticisme
islàmic. La seva recerca la va dur a documentar aquesta imatge pròpia de la
literatura sufí en figures tan reconegudes com Al-Hakim al-Tirmidi, Muhammad b.
Musa al-Damiri i, els més coneguts a Occident, com Mulla Sadra i, sobretot,
Jalalluddin Rumi. Aquests sufís, com escriu la professora López-Baralt, es van
avançar a Teresa de Jesús set segles. Així, quan al-Tirmidi i Nuri alliçonaven
els seus deixebles amb el mandala dels set castells de l’ànima a la riba del
Tigris, naixía el símbol dels set castells concèntrics que Teresa de Jesús
reescriuria amb aura i perfum musulmà. No en va la cultura musulmana va florir
durant vuit segles a la península ibèrica. No és tan estrany, doncs, que
aquesta imatge sigui fruit d’un mestissatge que, cal dir, a Espanya s’ha
refusat durant segles. Ramon Llull, però, amb menys prejudicis, amb mentalitat
més oberta i ecumènica, ja havia reivindicat el sufisme, la via mística de
l’islam, quan va escriure, amb admiració per la mestria espiritual dels sufís,
al seu llibre místic, Llibre d’amic e
amat: ‘unes gents que han nom sufíes’.
(article publicat al Diari
de Vilanova, 17 d’octubre de 2014)
dilluns, 13 d’octubre del 2014
Votar, sí
Ahir, 12 d'octubre, vam ser al Poblenou del Delta (Montsià) en l'acte central d'una acció artística i reivindicativa per la campanya Ara és l'hora. L'acció artística i cooperativa tenia com a objectiu pintar cases de groc. Momentàniament, és clar, ja que el color habitual és el blanc. Es tractava de fer una acció visualment molt simbòlica i a la qual es van adherir personalitats del món de la cultura. Es va llegir un manifest reivindicatiu. Però va ser sobretot a l'hora de dinar -l'arròs, com no podia ser d'una altra manera, era molt bo-, quan vam poder parlar molt i molt sobre el procés que està vivint Catalunya i la nostra implicació, cadascú des de la seva àrea intel.lectual i creativa. Es van explicar anècdotes dels que han fet enquestes casa per casa, algú fins i tot va donar la idea de fer-ne un recull. Una experiència, sens dubte, pels qui les han viscut en persona. Pel que fa a mi, i suposo que a causa dels articles que escric i publico a favor d'una Catalunya independent, ja m'he guanyat rebre gestos incomprensibles. Incomprensibles perquè per a mi, per exemple, no ha estat cap cosa estranya dir a la meva amiga lituana que jo no celebro el Dia de la Raça. I és que l'amiga Elvyra ha enviat als amics argentins una felicitació en la qual m'ha inclòs! Li he dit que li agraïa l'atenció, tenint present que fins als 12 anys va viure a l'Argentina amb els seus pares exiliats. No sembla que sigui tan difícil posar-se en el lloc de l'altre i entendre'l en la seva complexitat... Perquè l'Elvyra, com a lituana, va lluitar molt, molt, perquè el seu petit país (només té sis milions d'habitants) fos independent. Hi ha una manera formidable de resoldre el problema aquí, i és votant per respectar totes les opcions, com la de la gent que va anar a la plaça de Catalunya, i la que es va quedar a casa, i... La història ens ensenya que els problemes no resolts broten una i una altra vegada. Estem en un bon moment. La democràcia, tot i que justeta, és el millor marc. És per això que es reivindica.
Etiquetes de comentaris:
campanya Ara és l'hora,
Poblenou del Delta,
votar
divendres, 10 d’octubre del 2014
Poesia (patriòtica) necessària
No hi ha una única manera de fer poesia patriòtica ni, per suposat, un únic
motiu que la inspiri. En
èpoques de bonança pren la fesomia de les odes, en èpoques de conflicte té
l’aspecte de denúncia o de combat. Sigui com sigui, acostuma a ser fruit d’una
mescla de sentiment romàntic revestit de realisme. I és que quan la realitat
ambient presenta injustícies, sorgeix, per empatia, per humanitat, la denúncia
a través de la paraula escrita que porta a la reflexió.
En els anys seixanta i setanta aquí vam llegir molta poesia patriòtica o de
política social. Veníem d’uns temps foscos. En aquell quarto fosc que era la
dictadura, vam llegir Neruda, Maiakovski, i la llum d’Espriu brillava amb
claror pròpia. Un cop aconseguida la democràcia després de la mort de Franco,
pensàvem que mai més no hauríem de tornar a escriure poemes de denúncia o de
combat. Ens vam enganyar. Sota la disfressa d’altres formes, el desig i la
voluntat d’anular la personalitat de Catalunya per part del que de forma
genèrica anomenem ‘Espanya’ (no els pobles d’Espanya, entengui’s bé) s’ha
mantingut inalterable.
Els temps que estem vivint a Catalunya sens dubte són adients per a
l’escriptura en totes les seves facetes, la creativitat es dispara fèrtil,
sobretot la que visualitza el futur. La poesia patriòtica hi té el seu lloc.
Acabo de llegir-ne un exemple reeixit: La
destrucció (El Cep i la Nansa), de Joan Noves. Aquest poeta, format en el
món de les ciències, va escriure poesia de forma intensa durant la dècada dels
anys vuitanta recollida a Somnis i
malsons (Editorial Moll, 1980) i Timbals
de primavera (Llibres del Mall, 1986), i que ara acaba de reeditar també
sota el segell d’El Cep i la Nansa amb el títol de La secreta joventut. En el pròleg que encapçala aquesta publicació,
l’autor es pregunta per la utilitat de l’escriptura de poesia.
La resposta, és clar, és personal. Val la pena recordar uns mots que ara
resulten ben visionaris del pedagog i crític literari Joan Triadú: Sempre hi
haurà qui escriurà. Però avui la literatura no es projecta tant com abans sobre
la gent. No
crec que s’acabi la literatura, perquè els problemes humans i les situacions hi
seran sempre. L’amor, la mort, Déu... són temes inesgotables, que no s’acaben.
I porten l’escriptor a adoptar una o altra forma literària, perquè necessita
deixar dit allò. És escriptor aquell que necessita escriure. Si ho fa per
força, malament. Només haurien de dedicar-se a escriure els qui no poden estar-se’n.
Un cop llegits els contundents poemes de La destrucció, és evident que Joan Noves, l’autor dels excel.lents
poemes escrits en els seus anys joves, i davant de la realitat que compartim,
no ha pogut estar-se d’escriure poemes de denúncia i combat. Ell mateix ho
justifica amb aquestes paraules: És un
llibre provocat per la situació de Catalunya. L’autor de bells poemes
d’amor escriu ara com a amorosa resposta (així entenia l’escriptura Isak
Dinesen), a una situació en la qual, més enllà de la consciència del maltracte
fiscal, l’assetjament a la llengua i el dèficit de democràcia per part de
l’Estat, hi ha, com escriu al pròleg, una
cosa molt fonda relacionada amb les paraules llibertat i submissió que ha
canviat la psicologia col.lectiva.
En efecte, hem anat obrint els ulls. Amb motiu de la visita del rei Joan Carles
a Sant Sadurní d’Anoia l’any 1987, el Comitè Comarcal del Penedès d’Esquerra
Republicana de Catalunya li va enviar una carta explicant-li la situació que ja
s’anava donant. Llegida ara esgarrifa perquè ja s’hi deia el que sabem: que
l’Estat no només discrimina Catalunya sinó que en vol eliminar la idiosincràsia. Davant
d’aquest estat de coses, qui, amb ànima, amb consciència d’injustícia i d’amor
a la terra i a la seva gent, no respondrà? La poesia patriòtica és poesia
necessària més que mai, estimat amic, i invito als lectors a llegir la teva,
d’arrel tan sàvia i fonda.
(article publicat al Diari de
Vilanova, 10 d’octubre de 2014)
Etiquetes de comentaris:
Espriu,
Joan Noves,
Joan Triadú,
Maiakovski,
Neruda
Subscriure's a:
Missatges (Atom)