Enfront de la imatge o còpia més
o menys elaborada del sensible, i que es tanca en ella mateixa, el símbol dóna
sentit, és camí de veritat, però no un sol camí, ja que el símbol per
naturalesa és obert com la realitat que l’ha generat.
dimarts, 26 de febrer del 2013
Símbol
Etiquetes de comentaris:
realitat oberta,
símbol
dissabte, 23 de febrer del 2013
divendres, 22 de febrer del 2013
Laboratori del diable
Quan la intel.ligència del cor
cau en el laboratori del diable, malament. Tanmateix, el diable és murri, sovint es
presenta amb la seva cara més atractiva, és un engalipador.
(la fotografia està presa al Museu de la Guerra, de Londres. En diable no hi és, però sí una de les seves obres)
Etiquetes de comentaris:
intel.ligència del cor,
laboratori del diable
dimecres, 20 de febrer del 2013
Tocar fons
Al seu llibre La crisi del món modern, publicat per
primera vegada a Gallimard l’any 1946!, l’estudiós René Guénon va escriure: Arribarà el món modern fins al fons del
pendís fatal, o bé, com va esdevenir-se amb la decadència del món grecollatí,
es produirà un nou redreçament abans d’arribar al més profund del fons de l’abisme
al qual es veu arrossegat?
Que estem arribant a les
profunditats de l’abisme de la nostra civilització (bàsicament occidental,
s’entén) és un fet generalitzat. La pregunta és quan tocarem fons i tornarem a
pujar, segons la llei del pèndol.
Etiquetes de comentaris:
La crisi del món modern,
René Guénon,
tocar fons
dilluns, 18 de febrer del 2013
Males pràctiques
Una màquina, de fet, una
operació informàtica, decideix en quin compte corrent es pot embargar l’import
d’una multa. Un d’aquests embargaments s’ha dut a terme en el compte corrent
d’una àvia, família del multat. La dona, que no entén el que ha passat, del
disgust ha fet un trombo a la cama.
La multa en qüestió és tan arbitrària que s’experimenta
com a injusta. La indignació ciutadana, que hores d’ara ja comença a ser un deure
moral davant de tants atropellaments com es pateix, en el seu dia va dur el
multat a visitar el Defensor del Ciutadà. No ha servit per a res. I és que quan
la maquinària funcionarial es posa en marxa és com una piconadora que ho deixa
tot ben pla. La infracció ha estat reclamada per dues vegades amb sengles
escrits a l’autoritat pertinent, en aquest cas l’Agència Tributària de
Catalunya, avui per avui depenent de la Diputació de Barcelona.
Hi ha una dita popular castellana, molt
castissa, que diu: Abusa de los buenos,
que los malos no se dejan. Anem als
fets, que comencen amb un cotxe aparcat. Passa un poc temps de l’estipulat en
el tiquet que lluu, ben visible, al parabrisa. El conductor arriba cuita-corrents,
conscient del que li pot caure al damunt. Dóna la casualitat que veu venir l’encarregada
de vigilar els aparcaments i li pregunta si li ha posat multa… L’empleada se’l
mira i no diu res. El conductor respira fons quan comprova que no hi ha cap
paper d’infracció al parabrisa (és llàstima, però, i això ja és opinió meva, que
uns hagin d’anar pel món sempre amb la por de ser sancionats i d’altres s’ho
prenguin tot a la torera!)
La sorpresa i la indignació arriben amb la
notificació de la multa. ¿Què pretenia, l’empleada, no posant cap paper de
multa al parabrisa, ja que altrament el conductor hauria pogut pagar el recàrrec
el mateix moment dels fets? De forma incomprensible (o sí), l’empleada no li va
donar ocasió, com és de llei. Qui aplica la llei se la salta? No anem bé. Però
es veu que aquesta mala pràctica és bastant freqüent a Vilanova, però també
fora de Vilanova. El conductor indignat ha comentat l’afer amb altres persones,
que li han explicat casos d’abusos semblants, o pitjors. Fa angúnia pensar malament,
però aquestes pràctiques deshonestes sembla que vulguin obeir a un esperit
recaptatori que riute’n de la creu d’Hisenda.
Els ciutadans de bona llei estem transparents
davant la llei. Ja he dit que hi ha institucions que poden entrar als comptes
corrents tant si s’és el titular com si la titularitat es compartida amb un familiar,
la màquina va al gra!, i embargar l’import de les infraccions. El dret a la
privacitat, una enganyifa? Es donen massa casos de ciutadans indefensos davant dels
abusos d’alguna administració mal administrada… i lenta com un cargol. L’expedient
de la multa de la qual parlo està en tràmit i almenys es trigaran tres mesos a
conèixer-se la resolució. Mentrestant, l’embargament dels diners al compte
corrent dura vint dies al cap dels quals l’import es cobra de forma automàtica.
No hi fa res que al final l’expedient es resolgui a favor del demandant...
Ara el president Mas es proposa acabar amb
la corrupció que afecta tant estaments com persones. És una bona notícia. Ha de
ser així en el nou Estat que es vol construir. Molts esperem que les coses es
facin d’una altra manera, més eficaç i més justa. Els ciutadans lleials paguem
molts impostos i tenim dret a ser ben informats i, sobretot, ben tractats. Cal
lamentar actituds fraudulentes com la descrita més amunt, així com també actituds
poc empàtiques envers el ciutadà quan aquest reclama, per exemple, en alguna
oficina de l’Agència Tributària. Aquestes maneres de fer, que recorden altres
temps, no poden tenir futur. La regeneració ètica i el sentit social no només és
exigible a la clase política sinó a tothom.
(article publicat al Diari de Vilanova, 15 de febrer de 2013. Justament avui ha arribat la resolució, desestimada, de la multa, signada pel Cap de la Unitat de Multes, Sr. Francisco González. Sembla ben rar, ja que la informació que es va donar en el seu moment era que trigaria tres mesos a fer-se efectiva...)
Nèmesis
A la Teogonia, d’Hesíode, es llegeix que la Nit funesta va infantar
Nèmesis, flagell dels homes mortals. Els grecs antics van ser uns formidables
inventors de déus i arquetips que encarnen tant conceptes com esdeveniments
còsmics. Així, la figura de Nèmesis representa la venjança divina de les
accions humanes que amenacen de trasbalsar l’ordre del món. La gent pietosa
invocava la pietat de Nèmesis davant la seva ira, malauradament sempre
justificada.
divendres, 15 de febrer del 2013
Ex-libris d'Oriol M. Diví
El dia 12 de febrer, Oriol M.
Diví (Esplugues de Llobregat, 1924), en aquests moments amb la salut afeblida, ha
complert 89 anys. Aquest mateix dia farà dos mesos que a l’empara de la Reial
Acadèmia de Bones Lletres, l’Associació de Bibliòfils de Barcelona va presentar
una publicació molt acurada amb el repertori dels seus ex-libris. Aquesta
publicació, d’alta qualitat i en un nombre restringit a dos-cents exemplars
relligats, ha anat a càrrec dels bons oficis d’Elies Plana Ayats. Acompanyada
amb textos dels experts M. Carme Illa, Joan Roig i Sergi Mas, s’hi reprodueix
la totalitat d’obres de l’artista (570) realitzades fins al moment de la
publicació.
Tant pel volum de l’obra duta a terme de
manera sostinguda al llarg de cinquanta anys, com des del punt de vista de la
Història de l’Art, és imprescindible remarcar que Oriol M. Diví és el més
important mantenidor d’una tècnica ancestral de gravat, la xil.lografia,
donant-li un caràcter creatiu, com volien els seus antecessors en aquest art,
amb el geni d’Enric-C. Ricart al davant, passant pel seu mestre Antoni Ollé
Pinell, i estenent-se en diferents personalitats com la d’Antoni Gelabert,
Ricard Marlet i Enric Cluselles.
Des de la seva condició de monjo benedictí,
Oriol M. Diví ha practicat de manera perseverant i admirable la màxima ora et labora. A part de la realització
d’ex-libris, la seva bibliografia com a il.lustrador de llibres és tan
important com àmplia, incloent també el seu treball en el camp dels goigs. Vinculat
al món de l’exlibrisme des de principis dels anys seixanta, aleshores a través
de l’activa Asociación de Exlibristas de Barcelona, va començar a participar en
congressos i concursos internacionals d’ex-libris, obtenint importants premis i
reconeixements fins ahir mateix.
En el temps d’stand bye de l’Asociación de Exlibristas de Barcelona, que havia
decaigut a l’inici dels anys setanta, Oriol M. Diví va continuar connectat amb
el món exlibrista en l’àmbit internacional, de manera que, arribat el moment de
la represa gràcies a un petit grup d’entusiastes, va actuar d’enllaç amb la
nova etapa que es va iniciar amb la creació, l’any 1989, de l’Associació
Catalana d’Exlibristes (ACE). En aquests moments, l’ACE està treballant a fons en
un esdeveniment de gran envergadura: l’organització del 35è. Congrés
Internacional d’Ex-libris que tindrà lloc a Tarragona del 22 al 26 d’abril de
2014. L’efemèride coincidirà amb la celebració dels vint-i-cinc anys de vida de
l’ACE.
Respecte del treball artístic d’Oriol M.
Diví, escriu a les pàgines de la revista Serra d’Or (gener de 2013) l’estudiós
Francesc X. Puig Rovira: Del seu treball
podem destacar que executa quasi sempre el gravat per testa, sobre fusta de
boix i algunes vegades de cirerer,
amb un domini notable dels burins i altres eines, i del tractament de la fusta,
per aconseguir formes, les qualitats i els contrasts de blanc i negre, tant en
el conjunt com en cada una de les imatges o detalls.
Sobre el llenguatge estètic d’Oriol M.
Diví, que unes vegades s’expressa de forma referencial i en d’altres de forma
simbòlica, cal destacar la claredat expressiva com un dels trets més personals
d’aquest artista, així com cal fer esment d’una gran habilitat en la composició
de la imatge global de l’ex-libris, ja sigui que prengui formes simètriques o
asimètriques, el resultat sempre és d’una gran harmonia. Així, en l’obra
resultant, tant s’hi mostren els trets característics de qui encomana l’ex-libris
com s’hi visualitza l’esperit d’un creador de sensibilitat artística tan afuada
i transparent com la d’Oriol M. Diví.
(article publicat a L'Eco de Sitges, 15 de febrer de 2013. A la il.lustració, un ex-libris d'Oriol M. Diví dedicat a l'ACE)
Etiquetes de comentaris:
Associació Catalana d'Exlibristes,
ex-libris,
Oriol M. Diví
dimecres, 13 de febrer del 2013
Temps
D’una manera senzilla podríem dir
que el temps és la distància –l’espai- que hi ha, per exemple, entre el gra i
el fruit. O entre la unió de l’espermatozou i l’òvul i el naixement d’un
infant. Temps concret, si acotem el procès. Temps infinit, si la lectura és
cíclica.
dilluns, 11 de febrer del 2013
Mirant el mar
La meva néta Carla, mirant el mar de Cunit, aquest dissabte de Carnaval 2013. La foto és del seu pare. A la nena li agrada molt dur la seva motxilla.
diumenge, 10 de febrer del 2013
Papallones vermelles
Ja sabeu: aquests dies som Carnaval... Papallones vermelles agafades al vol... de la càmara fotogràfica.
Etiquetes de comentaris:
Carnaval,
papallones vermelles
divendres, 8 de febrer del 2013
Des de Vílnius
Fa uns dies, via Internet, em va escriure l'artista Elvyra Katalina Kriauciunaite, la meva amiga lituana. La seva carta és de felicitació, ja que li havia arribat la notícia que al Parlament s'ha proclamat Catalunya poble sobirà, és a dir, amb capacitat (legítima) de decidir sobre el seu destí com a poble... Ella sap molt bé què significa això, tot i que, com li dic en la contestació a la seva carta, tan sols és un primer pas per al nou estat que molts volem. Lituània va retornar a ser un país lliure fa vint-dos anys, després de la desfeta de la Unió Soviètica. "Hi va haver molts problemes", em diu l'Elvyra. "Però val la pena suportar-los en ares de la llibertat." Jo li dic que sí, que, com les persones, també els pobles amb voluntat de ser-ho han de poder ser lliures.
(a la fotografia, una imatge de Vílnius)
(a la fotografia, una imatge de Vílnius)
Etiquetes de comentaris:
Catalunya,
Elvyra Katalina Kriauciunaite,
Lituània,
poble sobirà
L'ou o la gallina
No hi ha primer gra i l’ou ha
estat anterior a la gallina –escriu l’estudiós R.A. Schwaller de Lubicz. La substància d’aquest ou sempre ha existit
com a substància sense forma, Verge còsmica. L’esperma del gall, per contra, ha
arribat a ser, ha estat generat en
ell des de la nebulosa còsmica.
No desfarem avui el misteri de si
és primer l’ou o la gallina, o la inversa, en els orígens del món. Schwaller creu que primer va ser
l’ou. El meu pensament participa d’aquest mateix principi, però això no vol dir
res, encara que a mi em serveixi per sentir –això és la vida manifestada- el
que la meva raó no sap.
(a la fotografia, un gall del Penedès fotografiat aquest Nadal passat)
Etiquetes de comentaris:
gallina,
misteri dels orígens,
ou
dimecres, 6 de febrer del 2013
La veu de la terra
Algú dirà: aquesta dona té molta
imaginació. I és que sento la veu de la terra. Una veu que em parla amb la
llengua dels avantpassats, que la van pastar amb bona farina del llatí. Ha
vingut gent d’altres terres, direu, gent que parla altres llengües. Però la veu
d’aquesta terra és la que és i, amable com és, convida tothom a parlar amb
aquesta llengua a fi i efecte que se la sentin seva com es poden sentir seva
aquesta terra. La gent que ha vingut d’altres terres és possible que no senti aquesta
veu a la primeria. És natural. Però amb el temps, quan es para l’orella, la veu
de la terra pot sentir-se…
(a la fotografia, una imatge del paisatge del Priorat, estiu de 2006)
Etiquetes de comentaris:
la veu de la terra,
llengua
dissabte, 2 de febrer del 2013
"Moisés i Aaron" de Schönberg
La música atonal (i,
posteriorment, dodecafònica) d’Arnold Schönberg (Viena, 1874 – Los Ángeles,
1951), ens posa de cara a la paret, ens obliga a fer-nos-en una opinió segons les
nostres tendències estètiques. Perquè, sens dubte, en la música de Schönberg hi
ha una voluntat de provocació intel.lectual, però també de provocació sensorial
que trastoca els cànons.
Devem a Schönberg una
transformació radical en el llenguatge de la música, com resalta l’antropòleg
Lluís Duch en el text d’introducció del libretto
de l’òpera d’Arnold Schönberg Moisès
i Aaron (Fragmenta), per a la traducció del qual ha comptat també amb la
col.laboració del músic Josep Barcons.
Lluís Duch ens posa en
antecedents de les coordenades intel.lectuals que van guiar el sender arriscat
de Schönberg. Conèixer la biografia d’un autor, el que en podríem dir la seva
biografia espiritual més que no pas l’anecdòtica, facilita la comprensió de la
seva obra. Nascut en el si d’una família jueva, com tants joves Schönberg es va
declarar agnòstic. Més tard es va convertir al protestantisme. La Primera
Guerra Mundial, un daltabaix polític, social, però també d’estructures
psicològiques, que va saccejar el cor d’Europa, va fer prendre consciència a
Schönberg de la seva judeïtat posada en qüestió per un entorn tan advers com
beligerant. En aquest moment, l’any 1923, va retornar al judaísme, tot i que no
ho va fer públic fins al 1933.
Les composicions atonals de
Schönberg, que inicialment s’havien volgut trencadores amb una música pautada,
convencional, que reflectia l’ambient burgès, acomodat, frívol, de la Viena de
l’època, segueix aquest camí de preocupacions metafísiques. És des d’aquest
punt de vista que cal llegir Moisès i
Aaron. Partint del text bíblic i de la pròpia experiència espiritual com a
jueu, Schönberg posa en contrast el paper dels dos germans en la seva relació
amb Déu i la llei. Una relació que, d’alguna manera, també es pot trobar
reflectida en una època històrica que va provocar tanta conflictivitat.
Moisès rep al Sinaí la revelació
de la paraula de Déu i la seva llei, però és Aaron qui s’encarrega de
traduir-la al poble, i ja se sap que tota traducció comporta alguna forma de
traició a la paraula original. A l’òpera Moisès
i Aaron, Aaron hi escenifica la
bellesa; Moisès, la veritat –escriu Duch. En efecte. El text de Schönberg posa
en diàleg antagònic la religió més o menys idolàtrica del poble i la veritat
nua i pura. El Déu de Moisès es manifesta sense imatge, per tant és difícil de
conceptualitzar, és més, no s’hauria de representar de cap manera. Així, doncs,
Schönberg viu el Déu dels seus avantpassats a la manera mosaïca, sense
guarniments en la oratòria, que en algun moment, ai, sempre pot actuar
d’encantadora de serps.
Tal vegada el camí per retrobar
aquest Déu inaccessible sigui retornant al silenci tot abandonant les formes
convencionals que hem creat. Però com fer-ho? Schönberg va voler començar de
zero. Davant de la incomprensió, va pensar que algun ordre hi hauria d’haver
també per a la música atonal. I va inventar un sistema, el dodecafonisme, basat
en el mapa d’evolució espiritual que atorga la càbala jueva. A la vista de la
música, ja sigui culta o popular, dels nostres dies, algú pot preguntar-se si
Schönberg va fracassar en la seva proposta. Es diu que a Roma s’hi arriba per
tots els camins. A Déu i a la música també. Però la tendència es buscar camins
que resultin més fàcils de transitar. El de Schönberg, com el de Moisès amb el
qual el compositor s’identificava, certament no ho és.
(article publicat al Diari de Vilanova, 25 de gener de 2013)
(article publicat al Diari de Vilanova, 25 de gener de 2013)
Etiquetes de comentaris:
Arnold Schönberg,
Josep Barcons,
Lluís Duch,
Moisés i Aaron
dimecres, 30 de gener del 2013
Vers de Pitàgores
Etiquetes de comentaris:
Pitàgores,
versos d'or
diumenge, 27 de gener del 2013
Simbolisme del cos
El simbolisme del cos com a
temple (o casa de Déu) és universal i, per tant, corrent tant a Orient com a
Occident. Això és així perquè segons la tradició vam ser creats a imatge i
semblança de la divinitat. El microcosmos es correspon al macrocosmos, deien
els grecs; el que és a dalt és a baix, diu la doctrina hermètica.
(a la fotografia, ermita de la Marededéu de la Foia, Cabassers, Priorat, estiu de 2006)
Etiquetes de comentaris:
simbolisme del cos,
temple
dijous, 24 de gener del 2013
La vida és
El veritable Déu existeix. I no mor perquè Déu significa la veritat més alta, l'energia fonamental de l'univers. Déu existeix, però la humanitat ha fugit d'ell, la civilització moderna ha girat completament l'esquena a l'ordre de l'univers. Aquestes paraules són del reconegut monjo zen, Taisen Deshimaru. Si la paraula Déu incomoda, escriviu energia fonamental de l'univers, allò que som en la nostra fisicitat i més enllà de la fisicitat, tot i que això ens resulti un misteri. Quant a l'ordre de l'univers, per més que no el poguem comprendre, hi és perquè la vida a través de la qual es manifesta és...
Etiquetes de comentaris:
energia fonamental,
Taisen Deshimaru,
vida
dilluns, 21 de gener del 2013
Gent de bona voluntat i el poder
L’experiència –viscuda o
observada- ens diu que els profetes (o gent de bona voluntat i amb coratge) acaben
malament. Molesten perquè denuncien les institucions de poder. Així, doncs, pel
que fa a la nostra tradició, el conflicte no va ser entre Jesús i el judaisme
–és a dir: la creença espiritual-, sinó amb el poder establert. Sembla que
sempre ens trobem en el mateix lloc, i en això no es diferencia pas l’àmbit
profà del sagrat. Només cal mirar entorn.
(a la imatge, una fotografia d'Escaladei, estiu de 2006)
Etiquetes de comentaris:
gent de bona voluntat,
Jesús,
judaisme,
poder,
profeta
divendres, 18 de gener del 2013
De quan érem hippies
“Jo era massa pobra per ser
hippy” –diu en una entrevista la soprano lírica i intèrpret de jazz Barbara
Hendricks, nascuda a Arkansas. “Els hippies eren nois rics que passaven els
caps de setmana en cases molt boniques.”
Vet aquí. Com aquella bohèmia que
a principis del segle XX només podien practicar els nois (no les noies!) de
casa bona… Ho he afirmat en moltes ocasions, quan parlo de la nostra època
hippy, afortunadament més equitativa quant a sexes. La majoria érem hippies de
cor perquè no en podíem exercir, ja que érem gent que treballava de dia i
estudiava els capvespres amb ànim de fer estudis superiors, de no interrompre
la formació que consideràvem imprescindible. I quan dic hippies vull dir el seu
vessant romàntic d’estimar la poesia tan empeltada d’Orient, la pau en aquella
època de guerra al Vietnam, a Israel, la llibertat de pensament enfront del
pensament únic que imperava a la península i que vam esberlar a les catacombes.
Això sí, anàvem vestits de hippies, al meu parer aquell estil de robes era
bonic, era alegre, ens estava bé, als joves. Però fèiem una vida ben complexa,
complint amb la responsabilitat i els horaris de treball, i expandint-nos
estudiant i estudiant, com si ens haguéssim de beure biblioteques senceres. La
bohèmia no hi tenia gaire lloc, en aquesta vida, tot i que segurament molts
n’hauríem volgut viure alguns bocins encara que només fos per tastar-la.
(extret de La capsa verda. Fotografia extreta d'Internet)
Etiquetes de comentaris:
Barbara Hendricks,
bohèmia,
hippies,
llibertat de pensament,
pacifistes
dimecres, 16 de gener del 2013
Aprenentatge
El fracàs, les equivocacions, els
errors no ensenyen en el mateix moment que la persona els comet. S’ha d’esperar
que baixi la temperatura de la desil.lusió, del desengany, fins i tot de
l’autopunició. L’aprenentatge és posterior, es produeix per reflexió.
Aprenentatge necessari perquè la vida humana vagi agafant un sentit humà,
precisament.
(a la fotografia, arc de Sant Martí a Vilanova i la Geltrú)
Etiquetes de comentaris:
aprenentatge,
sentit de la vida humana
Subscriure's a:
Missatges (Atom)