Hi ha moments epifànics. Aquesta fotografia, presa des de les costes del Garraf el dilluns, dia 10 de febrer, amb el meu mòbil no només una mica passat de moda sinó amb unes prestacions d'allò més senzilles, voldria haver captat la magnificència d'aquest paisatge que combina meravellosament el color verd de la mar i els tons blaus, liles i rosa pastel de les nuvolades... Una imatge de bellesa grandiosa que a penes pot recollir la fotografia que, això no obstant, us ofereixo a la contemplació.
dijous, 13 de febrer del 2014
Moments epifànics
diumenge, 9 de febrer del 2014
Blau de nit a Praga
Estic d'estrena, aquí teniu la coberta del meu darrer llibre de poemes publicat, Blau de nit a Praga.
Per a més informació: www.cossetania.com/blau-de-nit-a-praga-1456.
Etiquetes de comentaris:
Blau de nit a Praga
dimecres, 5 de febrer del 2014
L'essencial és invisible als ulls
Carl Gustav Jung va obrir les portes a la comprensió de la psique profunda,
o dimensió espiritual de l’existència, que segons les paraules de Antoine de
Saint-Exúpery és l’essencial que és
invisible als ulls (corporals). Jung va ser bandejat per la comunitat
psicoanalítica del seu temps. Freud el va foragitar a rel d’haver publicat Symbols of transformation. Malgrat ser
titllat del contrari, Jung era un científic de cap a peus, ja que no va
escriure res que no hagués experimentat per ell mateix, de la mateixa manera
que Teresa de Jesús, posem per cas, no va escriure res que no sapigués per
experiència pròpia. És clar que el camp d’experimentació l’àmbit de
l’espiritual, l’invisible als ulls, i, con sant Tomàs, els materialistas no
poden donar res per bo si no ho toquen amb les seves mans, o ho veuen a través
d’una lent de microscopi. Ara bé, l’amor no es pot comprovar si no és amb les
obres, com la ràbia tampoc si no és dient un exabrupte o clavant una bufetada…
( a la imatge, presa al Museu d'Atenes el setembre del 2013, una màscara que expressa dolor)
Etiquetes de comentaris:
Antoine de Saint-Exúpery,
Carl G. Jung,
Freud,
Teresa de Jesús
diumenge, 2 de febrer del 2014
Dames antigues
No en tenim gaire
notícia, però ‘elles’, les dames antigues, hi eren, en aquell temps reculat que
la historiografia anomena l’edat de bronze. L’edat d’or havia quedat a l’altra
banda de la història, com en el mirall d’Alícia, si ens atenem als relats
bíblics i grecs que en parlen, d’aquest paradís perdut o jardí de les Hespèrides,
i que voldríem recuperar.
La literatura
moderna de qualitat no ha fet més que anar afegint llibres a aquests relats
universals de l’existència humana. L’escriptor i historiador de la religió,
Mircea Eliade, va ser el primer a formular la hipòtesi segons la qual els
nostres relats culturals, i en particular la novel.la moderna (els contes i les
narracions no hi poden faltar!) són reinversions mitològiques més o menys
confessades.
I és que la cultura
es fa per capes, de forma que podem resseguir les traces deixades per aquelles
dames, tot i que la història i la literatura, de signe patriarcal, ens ho ha
posat tan difícil. La història que ens ha estat llegada és la història de
l’home, com escriu la sociòloga Marina Subirats al seu interessant assaig Forjar un hombre, moldear una mujer
(Editorial Aresta). A ningú no escapa la ironia del títol, que marca el
tractament que fins ara hem rebut uns i altres, situant l’home al centre de
l’univers, i essent nosaltres el segon sexe, tal com el va conceptuar la
filòsofa Simone de Beauvoir, és a dir: un sexe subordinat, un sexe de segona.
La cultura es fa
per capes, dèiem, i la construcció dels gèneres ha estat un fet cultural, com
afirma Marina Subirats al seu llibre. Des d’un altre àmbit, el de la teologia,
també ho afirma Michela Murgia (autora d’aquell relat extraordinari que és L’acabadora) al seu llibre de
reflexions, Y la Iglesia inventó a la
mujer (Ediciones Salamandra).
Però no sempre la
dona ha estat tan invisible i relegada, si ens atenem a les investigacions
sobre les societats matriarcals (gens bel.ligerants, per cert) del món antic,
que l’antropòleg J.J. Bachofen va posar sobre la taula. Bachofen,
que també era expert en Dret, afirma al seu llibre El matriarcat que la paraula matrimoni descansa sobre la idea del
matriarcat.
Tots tenim al cap
la impactant imatge de la Dama d’Elx. Es tracta de la figura d’una sacerdotessa
o d’una antiga deessa lligada a l’agricultura i als cicles lunars, si tenim per
bons els relats d’autors clàssics com Estrabó, Polibi, Salusti o Titus Livi.
Sembla que la dona va tenir un paper força rellevant en la societat ibèrica,
tant en l’àmbit del privat com en el públic. Així, doncs, aquells íbers no
devien ser tan bàrbars ni tan desconsiderats, ja que les dones íberes
participaven activament de grans cerimònies i rituals religiosos, i
possiblement dirigint-los. Els íbers ens són bastant desconeguts en comparació
amb altres pobles i cultures del món antic. De la tribu ibèrica dels cossetans
(s. V-I a.C) no en sabem gaire coses, tot i les petges que podem trobar al
nostre jaciment d’Adarró.
En les mines
prehistòriques de Gavà, l’any 1994 va ser descoberta la Venus de Gavà, en
realitat la figura d’una deessa de la fertilitat procedent de l’època del neolític
mitjà (entre 5.500 i 5.800 anys a.C). Es tracta de la figura més antiga trobada
fins ara a Catalunya, i vindria a demostrar la similitud dels cultes religiosos
que es realitzaven a la Mediterrànea oriental i occidental. La figura d’aquesta
Venus és molt anterior a la figura ibèrica de la Dama d’Elx… El que dèiem:
elles eren ben presents, al món antic, i fa bo d’espitllar-se en aquelles
dames, que són àvies de les nostres àvies, dones de carn i ossos que respiren
noblesa i dignitat humanes.
(aquest article, publicat al Diari de Vilanova el 31 de
gener de 2014, està dedicat a Judith i a Núria, víctimes recents de la
violència masclista a Vilanova i la Geltrú. A la imatge, la Venus de Gavà)
Etiquetes de comentaris:
Dama d'Elx,
J.J. Bachofen,
Marina Subirats,
Michela Murgia,
Mircea Eliade,
Venus de Gavà
dimecres, 29 de gener del 2014
On era, Déu
Dilluns 27 es va fer memòria de Holocaust, de fa un temps es dedica un dia
a recordar-lo, com el dia 2 de novembre fem memòria dels nostres difunts,
altrament potser vagaríem pels llimbs de la indiferència davant de fets
existencials que ens posen de cara a la paret…
No poques vegades he sentit dir, o he vist escrit: On era, Déu?
On era qui? No hi ha qui. Perquè si una cosa és Déu és la impersonalitat
pura, lluny de la imatge d’aquell avi amb barbes blanques que trobàvem dibuixat
als llibres escolars de la meva època.
El mal és cosa humana, i si Déu era a algun lloc era dins nostre, encara
que assassinat el seu Esperit. Tot això per als creients, és clar. En l’ateisme,
no sé.
(a la imatge, presa aquest estiu passat, perfil de la cúpula d'una església ortodoxa a Santorini o 'illa de Thera)
divendres, 24 de gener del 2014
Rosa Pujol Camarasa
Anant a casa de la meva mare, pels volts de Nadal, vaig passar pel carrer
de Còrcega, enfront de l’Escola Industrial. En la casa que fa cantonada amb
Villarroel hi vivia Rosa Pujol Camarasa amb la seva germana Montserrat, tot i
que en els últims anys passaven llargues temporades a Cadaqués, on també tenien
casa i, dit per elles mateixes les vegades que ens havíem trobat pel carrer, hi
vivien felicíssimes, sobretot quan aquesta meravellosa vila empordanesa descansa
de l’estrés turístic de l’estiu.
Al cinquè pis tercera porta de Còrcega 184 hi havia anat no poques vegades.
De fet, amb les germanes Pujol víviem al mateix barri, jo amb els pares i germà
al 29 de l’Avinguda de Sarrià. Amb la Rosa i la Montserrat, a més de gairebé
veïnes, èrem companyes de treball a Cronit, S.A., una empresa de matriu danesa
que tenia fàbrica a Montgat i es dedicava a l’elaboració de peces d’acer
inoxidable per a l’automoció. Al despatx on treballàvem, la Rosa era l’ànima
mater de l’administració. Era al carrer de Londres 35, a la mateixa illa de casa
meva. Fa anys que ja no hi és. Al seu lloc hi ha el consulat de Bangladesh.
Vaig començar a treballar al despatx de Cronit just quan acabava de complir
catorze anys (1965). M’hi vaig estar gairebé set anys, fins que vaig plegar
després d’haver patit l’anorèxia reactiva a això que donya Elena Francis hauria
qualificat de desengany amorós. I a fe que ho va ser, com he deixat escrit a La crisàlide. Mentre treballava a Cronit
vaig fer els cinc cursos a l’Escola d’Arts Aplicades i Oficis Artístics
(Llotja). Després vaig cursar el batxillerat superior en règim nocturn a
l’Institut Maragall. Vaig tenir sort amb el professorat, catedràtics de
primera. L’institut era a prop de l’estudi de disseny de Ramon Parera, on
treballava aleshores.
Cronit i la feina de despatx havia quedat enrere per dur a terme la
professió de caire més artístic que vaig exercir durant molts anys: el disseny
gràfic, i en diversos estudis, però això forma part d’un altre relat. Cronit
havia quedat enrere, però no el record de la gent que treballàvem en el seu
despatx. A la vida tenim molts mestres, i la Rosa Pujol Camarasa va ser-ho per
a mi en uns anys en què, malgrat que ja exercia plenament la responsabilitat de
la vida laboral, encara era una noia en època de formació no només acadèmica
sinó humana.
La Rosa era una dona de caràcter i conviccions sòlides. Raonava amb una
gran intel.ligència i ens convidava a raonar a la Lídia i a mi, les jovenetes
del despatx; ens invitava a expressar la nostra opinió en aquells intervals de
conversa que algunes vegades es donaven quan la feina no ens apretava el coll,
i perquè sabia que donarien la talla quan el moment ho requerís. Mai no la vam
decebre, teníem consciència del respir que suposaven aquells petits parèntesis.
La feina de despatx per a algú amb habilitats creatives com ara jo resultava
pesada perquè era monòtona. En aquelles converses vaig comprendre més a fons
coses que ja eren fonamentals per a mi, com ara que la vida espiritual
dignifica la persona per damunt de la biologia; a això cal afegir una profunda
consciència de la catalanitat i la importància de la cultura com a via per a
l’enaltiment humà.
Aquell dia, pels volts de Nadal, vaig alçar la vista fins al cinquè pis de
la casa del carrer de Còrcega. Vaig pensar en la Rosa i en la Montserrat, que
per aquesta època sempre eren a Barcelona per celebrar les festes amb la
família. Vaig tenir un record afectuós envers les seves figures. Poc em podia
pensar que avui (13-1-2014) llegiria la necrològica de la Rosa a La Vanguardia. Et tinc present, et
tindré present, impossible oblidar-te, Rosa.
(article publicat al Diari de Vilanova, 24 de gener de 2014)
Etiquetes de comentaris:
Rosa Pujol Camarasa
dilluns, 20 de gener del 2014
Gosar
La nostra llengua té un verb de sonoritat preciosa i de significat precís
per descriure una acció que en el seu impuls creatiu conté esperança i valentia
al mateix temps: gosar, o gosar fer. S’ha
de gosar, el món és dels valents, deia el meu pare. Tot i que la frase té
un sentit general, el meu pare me la deia de manera molt particular en aquells
moments en què, per la raó que fos, m’acovardia, m’arronsava. Em donava ànims.
Donar ànims és donar força moral i impulsar confiança en les possibilitats d’un
mateix.
Vaig recordar la frase del meu pare, i que he aplicat força vegades a la
meva vida, conscient que el no ja el tenia i que havia d’anar a buscar el sí,
mentre llegia els sempre interessants articles del filòsof José Antonio Marina
publicats a La Vanguardia. Davant
del repte del nou any, davant del repte del valor de la seva pròpia feina, i
davant del repte que planteja un món que trontolla per tot arreu, Marina volia
alçar una bandera a favor de les possibilitats, just quan tants parlen
d’impossibilitats…
I de nos categòrics, caldria afegir; nos que tanquen portes per comptes
d’obrir-les i deixar que passin les possibilitats, que sempre hi són, els
humans sempre les hem sabudes trobar en moments difícils. Per això encara som
aquí, malgrat les forces retrògrades i immobilistes que, en la seva ignorància
de la vida, ens haurien enviat a l’infern de l’extinció.
La vida és canvi, és moviment, la vida és un sí a la vida tan alt com una
catedral, i mai no hauríem de renunciar a les possibilitats que tenim com a
persones i, per extensió, com a col.lectiu. Les possibilitats són forces que
mouen a fer, oportunitats en estat latent, accions a punt de ser posades en
marxa amb voluntat de millora. Algú que camina amb consciència de posar-se en
camí va a algun lloc. Un poble que es posa en camí amb consciència també va a
algun lloc. Una bona part del poble de Catalunya s’ha posat en camí, finalment
ha gosat fer-ho, s’ha sentit amb prou ànims per fer-ho, ens hem donat ànims per
fer-ho.
Sempre hem sabut que amb la raó històrica ens assistia hi havia una raó
íntima ens assistia. Per això han hagut de violentar la nostra raó. El desert
ha estat llarg, 300 anys de desert no són pocs i els períodes d’oasi han estat
ben efímers. Però en l’existència tot té els seus cicles, aquesta és una llei
de la naturalesa. El cicle ‘negre’, per dir-ho així, que va començar el 1714
venç ara, el 2014. Mentrestant, els intents de genocidi cultural (la cultura és
el nostre patrimoni més perillós perquè és d’índole espiritual) han estat
constants al llarg de tot aquest temps. Però un poble que sobreviu al seu
genocidi cultural mereix que se li sigui restituïda la seva dignitat.
Som en el camí de restitució de la nostra dignitat com a poble. Una bona
part del nostre poble així ho sent i així ho vol fer possible perquè, per sort,
som en una època més democràtica que les precedents. Caminem per una via on ja
s’han fet passes decisives, les més importants encara són per fer, però de cap
manera són impossibles de dur a terme! És com si alguna cosa de molt endins de
cadascú digués: pots, podeu! Per això anem a buscar el sí que ens ha de donar
una nova vida com a poble que creu en la vida i en les possibilitats que la
vida sempre obre. Vivim gràcies a les
impossibilitats predites que no es van complir, escrivia Marina al seu
article. Així és. La història de la humanitat és plena de murs que semblaven
impossibles de saltar. No eren il.lusos, els qui van franquejar-los. Simplement
van gosar creure en les seves possibilitats de fer-ho. Aquestes forces són
inexauribles perquè surten de la vida mateixa, només cal beure d’aquestes
fonts.
(article publicat al Diari de
Vilanova, 16 de gener de 2014)
dimecres, 15 de gener del 2014
Ajustant-se als limits i explorant els límits
Experimentem desitjos duals, vivim en aquesta tensió. Per una banda sentim
que hem d’ajustar-nos als límits que la vida ens imposa i per l’altra volem
explorar els límits. Un exemple a ran de terra. Els desitjos del nostre paladar
a vegades van en contra del nostre estòmac o del nostre fetge. L’ideal és el
desig de salut que ens hauria de portar a harmonitzar el desig del paladar amb
els límits dels païdors. De res massa, deien els savis antics. Però com que els
límits també s’han d’explorar, això forma part de la naturalesa humana, alguna
vegada tenim mal d’estòmac, o el que sigui. I així anem aprenent que hi ha
miracles, que la jugada ens pot sortir bé malgrat temptar la sort , però això
no és el normal sinó l’excepcional…, que també existeix!
(fotografia presa a Santorini, setembre del 2013)
Etiquetes de comentaris:
condició humana,
límits
divendres, 10 de gener del 2014
Una reflexió sobre la música
No sóc música, és a dir, no tinc coneixements musicals en sentit tècnic,
però sí que sóc una escoltadora activa de música des de molt jove. I és que la
música, la que m’agrada, sobretot aquesta que ara ja no en diuen clàssica sinó
culta, em sustrau al temps de rellotge, al temps pautat. Aquesta és una
experiència d’obertura a l’infinit, per utilitzar una expressió del poeta
bengalí, Rabindranath Tagore.
La gran música, com fóra millor dir, les grans peces musicals, en efecte
ens sustrauen a la implacable dalla de Cronos. No és que escoltant música ens
fem la il.lusió que el temps desapareix. No es tracta d’una il.lusió sinó d’una
realitat experimentable. Perquè escoltant música amb atenció, sent-hi present,
no com a música de fons!, el temps queda en suspensió com quan estem enamorats
i el temps extern se’ns tira de cop al damunt quan hem d’abandonar aquell íntim
moment d’or. Una semblant sensació de desconcert i disgust devien experimentar
l’Adam i Eva mítics quan l’àngel Miquel, espasa en mà, glavi flamíger que va
obrir les portes al temps històric, els va foragitar del Paradís. Allà no hi
havia ni temps ni mort.
Escoltant música inspirada, és a dir, música alenada d’esperit, podem
reviure el Paradís. Escoltant grans peces musicals com ara l’òpera La flauta màgica, de W. A. Mozart, o el
dramàtic i tensionat Adagietto de la Quinta Simfonia de Gustav Mahler, o les
meravelloses miniatures musicals d’Erik Satie, Oeuvres mystiques, Gymnopédies…,
s’entra en un espai on els topants temporals es fan fonedissos.
Els humans, i aquesta és la nostra característica gràcies a la consciència
de ser-ho, podem experimentar les dues formes del temps: el temporal i l’intemporal,
i la música (com tota gran obra d’art, cal afegir) es constitueix en un camí
formidable per aquesta vivència. Sobre aquesta experiència dual de temps
superposats, reflexiona la filòsofa ginebrina Jeanne Hersch: “La música no ens fa estranys ni indiferents
al temps…D’altra banda, s’esdevé el mateix, segons crec, en l’àmbit religiós.
La religió no transcendeix el sofriment en el sentit que l’anul.li, sinó que el
transcendeix elevant-lo a un altre pla. Igualment, si la música transcendeix
veritablement el temps, això significa que podem assolir, d’una manera molt
misteriosa i intangible, una cosa que els humans sempre han somniat i que els
és negat: allò que seria a la vegada, en
un mateix acte, la capacitat de desitjar i viure la plenitud”. El subratllat
és de Hersch.
Els humans desitgem perquè som conscients de la nostra finitud física i per
això mateix tenim fam d’infinit, un pla de l’existència al qual no som aliens,
perquè hi ha una dimensió en nosaltres que ho és, infinita; o almenys això podem
dir no perquè ens ho hagin fet creure sinó perquè ho hem viscut, ho podem
viure. No hi ha res més real que l’experiència directa, encara que, com afirma
Jeanne Hersch, sigui una experiència misteriosa i intangible, i difícil
d’explicar en llenguatge discursiu.
Pel fet de ser en el temps biogràfic, els humans som éssers desitjants;
però pel fet de ser també no-temps (possibilitat infinita!), podem entrar en
moments de plenitud còsmica, d’unió amb la realitat primera i última de
l’existència, de manera que els límits del temps cronològic s’esfumen per a
convertir-nos en espai, ser uns amb l’espai, diluir-nos en l’espai infinit.
L’infinit no és un objecte que poguem adquirir com un bé patrimonial ni
guardar-lo en un calaix del secreter de l’àvia amb les coses més apreciades.
L’infinit no és una cosa sinó una experiència de l’ànima. La música (com la
pregària o la immersió en la contemplació de la bellesa) sense deixar de ser
materialitat i temporalitat com nosaltres mateixos, ens connecta de manera diàfana
amb l’infinit que som. Tagore, el gran poeta, ho escriuria així: En la música dels corrents d’aigua sona
l’afirmació joiosa: Esdevindré el mar.
(article publicat al Diari de
Vilanova, 11 de gener de 2014)
Etiquetes de comentaris:
Erik Satie,
Gustav Mahler,
Jeanne Hersch,
Rabindranath Tagore,
W. A. Mozart
diumenge, 5 de gener del 2014
Reis Mags
L'amiga Dolors Puigdemont m'envia un missatge on invita els amics a demanar als Reis Mags regals immaterials, ja que els Reis Mags són mags... Ho provem?
Etiquetes de comentaris:
regals immaterials,
Reis Mags
dissabte, 4 de gener del 2014
El paradigma akàshic
La ciència no és tecnologia,
ni tan sols descobriment: és comprensió [de la realitat] afirma el científic i pensador
Ervin Laszlo, autor d’El paradigma
akáshico. (R)evolución en la vanguardia de la ciencia (Kairós). Aquesta
definició de la ciència com una forma d’humanisme uneix el que
incomprensiblement el temps ha anat separant. Perquè no hi hauria d’haver
contradicció entre les diferents branques del saber, ans al contrari: no només
sumen coneixements sinó que, en bona lògica, els fan convergir.
Justament el concepte d’akasha abarca
primer, i després transcendeix, els vells esquemes de la religió (amb els quals
els antics explicaven la creació del món) i els paradigmes de la ciència
moderna més lligats a la idea d’evolució. En realitat, tampoc aquí no hi ha
contradicció perquè tot el creat evoluciona. Al món res no és estàtic, ni tan
sols la mort física, atanor de transformació de la matèria.
El paradigma akàshic supera la visió dicotòmica i lineal de la realitat
(paradigma newtonià materialista) que encara és la predominant en el món de la
ciència, tot i que el relativisme d’Einstein ha anat modificant aquesta visió.
El modern paradigma akàshic retorna a la ciència una visió del món holístic, un
món on tot hi és integrat.
Però, què és l’akasha? L’akasha és una dimensió en l’univers que
subjau en totes les coses que hi existeixen. No només subjau en totes les
coses: genera i interconnecta totes les coses, i conserva la informació de tot
el que ha generat. És la matriu de la realitat, la xarxa del món, la memòria
del món, diu Ervin Laszlo.
El paradigma akàshic canvia la imatge que fins ara ha dominat al món, ja
que sempre hi ha hagut minories que han tingut consciència que la realitat era
d’una altra manera. Normalment es creu que les coses que experimentem són
reals, i que l’espai que les acull és una cosa buida i passiva, una mera
abstracció. Després dels descobriments de la física quàntica en què es comprova
que la realitat la determina el perceptor, hem de canviar aquest punt de vista,
diu Laszlo, ja que l’espai que abasta totes les coses és el real, i les coses
que ocupen l’espai són secundàries. Més exactament: són manifestacions de
l’espai, de l’akasha, la matriu
generativa subjacent i interconectada que cobreix l’espai… Amb intenció
didàctica, Laszlo ho il.lustra així: En
aquesta perspectiva emergent, l’espai és el fons i les coses que coneixem del
món són figures sobre aquest fons. No
només són figures en un fons; són
figures del fons.
Dit amb el llenguatge tradicional de la Philosofia Perennis, terme encunyat per Leibniz i
seguit per Huxley, l’akasha és un
tipus d’intel.ligència del món, més encara: és l’esperit, és la consciència del
món, és la seva memòria. Si ho volem dir amb un llenguatge contemporani, l’akasha és la lògica o ‘programa’ del
món… Comprendre l’akasha com una
consciència a partir de la qual emergeix l’univers (o els universos) no
invalida la idea de Déu, per a un creient.
(article publicat a El 3 de vuit,
3 de gener de 2014)
Etiquetes de comentaris:
akasha,
Einstein,
Ervin Laszlo,
Huxley,
Leibniz,
paradigma akàshic
dimecres, 1 de gener del 2014
Cap d'Any!
Com en altres anys, i en germanor familiar a casa dels nostres amics vilafranquins, Anna i Pere, vam celebrar el sopar de Cap d'Any. A la fotografia, una imatge dels grans de raïm preparats per al moment del traspàs de l'any 2013 al 2014. Que aquest 2014 sigui ben radiant en els nostres cors, i que dels nostres cors irradiï en l'entorn!
dimarts, 31 de desembre del 2013
Bona entrada del 2014!
Us desitjo una bona entrada del 2014, un any que és i ha d'esdevenir encara més significatiu!
(La imatge, que està publicada a la portada de la revista Tot Sant Cugat, és de l'Adolf, artista i soci de l'Associació Catalana d'Exlibristes)
Etiquetes de comentaris:
bona entrada del 2014
dilluns, 30 de desembre del 2013
Escriptures de la vida
La vida s’escriu, poderosa, amb les mans,
obreres dels dies i dels afanys.
La vida s’escriu, sinuosa, en els passos
ingràvids dels somnis alats.
La vida s’escriu, graciosa, en el joc dels dits,
i en la dansa de l’amor,
i en el rés que pren cos en l’infinit.
(30 de desembre de 2012. A la imatge, àngel del nostre pessebre napolità, rere un vidre)
Etiquetes de comentaris:
escriptures de la vida
divendres, 27 de desembre del 2013
El repte de ser pares
Cal dir d’entrada que els pares no són l’ideal de pares. Seria estrany
trobar un pare o una mare que ho fos de manera perfecta, la imperfecció forma
part de la naturalesa humana. Això no vol dir que no ens hàgim d’aplicar a fons
en aquesta tasca, d’altra banda tan motivadora. L’amor envers els fills és un
motor d’acció formidable en la tasca educativa.
Però ser pares, com ser fills, és difícil, molt difícil. Fem el que fem com
a pares sempre cometem errors, i a vegades algun de garrafal i tot, malgrat les
bones intencions. Cal donar als pares el benefici de l’error i, a mesura que
els fills creixen, acceptar les limitacions que, repeteixo, ho són a dues
bandes.
Els primers lligams amb l’existència són els nostres pares. Els pares, o
aquells que compleixen la funció materna i paterna, són el nostre punt de
referència en els primers anys de la nostra vida, quan es forma el caràcter. Hi
insisteixen psiquiatres, psicòlegs, psicoanalistes, terapeutes: la influència
dels nostres progenitors, per bé i per mal, no és definitiva però sí molt
significativa. No és definitiva perquè sempre s’és a temps de corregir errors,
disfuncions, mancances.
Tothom aconsella sobre la funció paterna i materna. No hi ha cap recepta
absoluta, però hi ha moltes receptes relatives que es poden anar assajant, ja
que en la vida sempre ens hi movem per assaig-error-assaig-encert, i anar fent.
Davant la tasca diària de l’educació dels fills el més assenyat és aplicar el sentit
comú, i sobretot amor, molt d’amor, que no vol dir consentiment, ni
contemplació… Els infants necessiten límits, tanmateix com els adults. Cal fer
veure a la mainada que no es pot tenir tot ni es pot fer tot. Com els adults,
insisteixo, i educar-los en el contrari no és educar-los per a la vida, però
tampoc per a ells mateixos, per al seu equilibri personal.
Al seu llibre El reto de ser padres
(Ediciones B), el psicòleg clínic i psicoanalista de nens, adolescents i
adults, Joseph Knobel Freud, afirma: Els
límits són absolutament fonamentals en el desenvolupament de l’infant. Sense
límits, sense murs, els nens cauen psicològicament parlant. Sense límits la
seva psique es desborda.
La infantesa és pura pulsió, pur impuls, naturalesa humana en estat pur.
Cal contenir i ordenar les pulsions. En una paraula: cal civilitzar l’infant.
En aquesta tasca, però, com en totes les tasques educatives, els pares no
s’haurien d’extralimitar i ofegar l’energia de l’infant, sinó veure com
canalitzar aquesta energia altament creativa a través dels talents que l’infant
anirà mostrant.
Els pares som de pas a la vida dels nostres fills, però quin pas! La
responsabilitat del pas és enorme. Els fills són fills de la vida mateixa que
passen a través nostre, no ens pertanyen. La nostra missió és encaminar-los el
millor possible perquè facin el seu camí, no el nostre. Un error que Knobel
Freud es troba sovint a la seva consulta en forma de dolor psicològic. Estimar
els fills no hauria de significar lligar-los amb uns lligams tan estrets que
els ofeguin. Tard o d’hora els pares un dia no hi serem, i els fills han de
poder sentir que tenen cames psicològiques per caminar sols. El doctor Joseph
Knobel Freud ho diu amb paraules senzilles: La
vida és un camí [que va] de la dependència total [dels pares] a la
independència total [dels pares]. Mentrestant, els pares fem amb amor la
tasca més important que la vida ens ha encomanat.
(article publicat al Diari de
Vilanova, 27 de desembre de 2013. La foto que il.lustra aquest post me la va fer el meu pare)
Etiquetes de comentaris:
el repte de ser pares,
Joseph Knobel Freud
dimarts, 24 de desembre del 2013
L'Estrella de Nadal
Tal dia com avui recordo la mare omplint una bossa amb la roba; més d’una
bossa, segurament, perquè l’estada a casa els avis materns durava totes les
festes de Nadal i Reis. Després de la mort del meu pare ara fa un any i mig veig
encara més clarament la importància i significació d’aquest viatge que per a
nosaltres, el meu germà i jo, era una festa. La materna ha estat pràcticament
l’única família que hem tingut.
Amb la meva mare agafàvem el cotxe de línia, “la llacuna”, en dèiem, perquè
tenia parada i fonda a La
Llacuna. Nosaltres baixàvem molt abans, entre els pobles de
Can Canals i Monistrol d’Anoia. A peu de carretera venia a rebre’ns la meva
estimada tieta Angeleta, un veritable àngel de bondat que amb mi es mostrava tan
maternal. Fèiem un bon tros de camí a peu fins arribar a la casa pairal, al
capdavall del poble de Can Benet de la Prua. Quan entràvem, ja sentíem una olor dolça de
cigrons. L’àvia sabia que m’agradaven els cigrons, i per sopar en feia en honor
meu, tan llepafils, tan poc menjadora. Aquest era el seu primer regal. Em
menjava un platet de cigrons i una mandarina per postres. Després l’àvia
encetava una barra de torrons, tot i que deia que l’hora dels torrons era a la
mitjanit, quan naixia el Nen Jesús, i això s’havia de celebrar perquè aquell Nen
era Déu…
-Ja has vist l’Estrella de Nadal?- em deia l’àvia al capdamunt de les
escales d’entrada a la casa.
Jo li deia que sí, que l’havia vista per la finestreta del
cotxe de línia, brillant al cel de nit. Sento encara una sensació densa i
ingràvida al mateix temps en la meva ànima submergida en el Misteri de l’Estrella
de Nadal que anunciava el Naixement del Nen Déu… Llavors vivia aquest Misteri
sense pensar que era un Misteri. Després, amb els anys, he volgut desenterinyar
aquell Misteri, apamar-ne les coordenades amb la raó. Però si una cosa he
après és que el Misteri no és mesurable ni s’explica a través de cap lògica…
Per aquest motiu ja fa temps que torno a immergir-me en aquesta sensació
ingràvida i densa del Misteri de Nadal, una poètica de la meravella. En la
meva infantesa em semblava que l’Estrella era a fora, en la nit, perquè veia
l’Estrella enfilada a dalt del cel. Ara veig l’Estrella del Misteri del
Naixement del Nen de Llum, imatge de l’estat naixent del nostre esperit renovat,
a dins, molt al fons de la meva ànima.
Que tingueu una bona Nit de Nadal!
Etiquetes de comentaris:
família materna,
l'Estrella de Nadal
diumenge, 22 de desembre del 2013
Un conte de Nadal (a la memòria d'en Ramon Julibert)
Aquest conte de Nadal és una història real. Així com entre el normal i
l’anormal a penes hi passa un fil de màquina de cosir, els límits entre el real
i l’irreal a vegades són inexistents.
Un dia d’Advent va morir a Barcelona en Ramon Julibert. He sabut el nom
d’aquest personatge peculiar per l’obituari, tendríssim, que li va dedicar
Dolors Boatella a la
revista Núvol. En
Ramon Julibert cantava òpera al metro. Segur que molts l’havíeu vist alguna
vegada. En Ramon cantava a l’andana de la línia verda del Passeig de Gràcia. El
vaig trobar moltes vegades els anys que anava a classes d’italià a l’Istituto
Italiano di Cultura, al Passatge Méndez Vigo (per cert: en Julibert sabia
italià i alemany, llengües operístiques…) Em cridava l’atenció aquell home
d’una certa edad sense ser vell, alt, esprimatxat, sempre ben pentinat i ben
vestit. En Ramon Julibert no era un rodamon, un tramp, un clochard. En
Ramon no era ben bé un músic de carrer, era un músic d’interior, cantava àries
a l’andana del metro a viva veu, amb el gest, això sí, una mica desmanegat.
Alçava els braços i encara semblava més alt. La gent mirava aquest personatge
des de tots el angles possibles i en els seus ulls s’hi podia veure tota la
paleta d’emocions que despertava, des del desconcert fins a la dissimulació. Algú
bellugava el cap i possiblement pensava: Aquest home està boig, no hi és tot…
Desconcerta, sí, el que no coneixem o no sabem com evaluar. És més fàcil
penjar una etiqueta, això dóna tranquil.litat, no hem de pensar perquè ens
incomoda l’estrany, l’insòlit, el diferent, el peculiar. Cal dir que en Ramon
Julibert no facilitava les coses: no portava cap cartell penjat on digués què
pretenia amb els seus cants, ni tampoc no demanava caritat, ni semblava que
volgués parlar amb ningú. Simplement cantava òpera al metro.
Alguna vegada que el metro se m’escapava, o no tenia pressa, m’asseia una
estona en un banc i escoltava en Ramon. No cantava gaire bé. Potser si hagués cantat
amb art suficient no hauria acabat cantant al metro amb la seva veu forta però
sense color. Sembla que de jove havia fet els seus pinitos, però la seva carrera com a cantant d’òpera no devia
reixir, ja fos perquè no tenia prou talent, o no en sabia prou, o perquè ja era
un home de tarannà singular.
En Ramon Julibert em feia pensar justament en els límits dels processos de
la ment, i en la malaptesa que tenim per acceptar-los en nosaltres i en els
altres. Des del meu observatori veia com de forma instintiva la majoria de la
gent s’apartava d’en Ramon unes passes enllà, o es posaven a llegir el diari, o
miraven la boca fosca del metro. És el natural quan no se sap què fer. I què
s’ha de fer? No res. Simplement acceptar que hi ha persones com en Ramon Julibert, i
qui sap si algun dia, com deia en el seu obituari Dolors Boatella, no cantarem
nosaltres també al metro, això suposant que en sapiguem.
Els cants d’en Ramon sonaven una mica opacs en les cavitats del metro.
Potser era això: que no era el lloc adient per cantar àries d’òpera i la veu
sonava forta però sense la vibració necessària per emocionar… Qui sap si en un
bon auditori d’aquests nous que s’han construït a tot els país en Ramon no
hauria pogut lliurar el millor de sí i aleshores poc ens hauria importat que
potser no hi fos tot perquè el seu art ens hauria semblat gran, molt gran, i
l’hauríem aplaudit. Segurament en Ramon Julibert maldava per acordar raó i
follia quan cantava al metro del Passeig de Gràcia amb aquell enorme do de pit,
com si li anés la vida.
(article publicat al Diari de
Vilanova. En Ramon Julibert va morir el 6 de desembre)
Etiquetes de comentaris:
andana metro Passeig de Gràcia,
Dolors Boatella,
Ramon Julibert
divendres, 20 de desembre del 2013
Nadala 2013
dimecres, 18 de desembre del 2013
Fem-li pas!
A la sisena carta que Rainer Maria Rilke va enviar al jove poeta, Franz Xaver Kappus, el 23 de desembre de 1903, ara fa, doncs, cent anys, li deia abans d'acomiadar-se: Pensi que el menys que podem fer és no dificultar la seva vinguda [el Nadal, el naixement de Jesús] com no ho fa la terra quan la primavera vol venir. I estigui alegre i content.
Aquesta mena d'alegria interna és el que ens desitgem quan ens felicitem el Nadal... Fem-li pas!
(a la imatge, un diorama de Jesús Rex)
Etiquetes de comentaris:
Franz Xaver Kappus,
Nadal,
naixement de Jesús,
Rainer Maria Rilke
dissabte, 14 de desembre del 2013
Dones llegint
La Biblioteca Museu Víctor Balaguer ha encetat un cicle
d’exposicions: Mirades a la col.lecció. Són mostres
temàtiques amb obres procedents de la nodrida col.lecció del museu, fins ara desades
a les reserves i que ‘desenvolupen episodis que passen desapercebuts en el
discurs general de la visita als espais permanents’, com es llegeix en els
arguments d’aquesta encertada idea. En aquest moment, a l’exposició Dones
es pot apreciar una ben seleccionada mostra d’imatges femenines de la
col.lecció que van des del segle XVII fins a la dècada de 1960. D’aquesta època
hi destaca una inquietant i literària pintura de Ramon Pichot de 1964: Figura femenina, on s’amaga una història
–secreta?- de desolació i solitud com les que va pintar Edward Hopper.
Igualment evocador d’alguna història personal és el retrat d’època romàntica de
Maria Anna Martorell, d’Antoni Caba (1880).
En aquesta mostra que per la seva extensió en el temps abarca diferents moviments
artístics –barroc, neoclassicisme, realisme, modernisme, noucentisme i
diferents estils figuratius del XX- que expressen la visió cultural de la
feminitat, en les pintures de les èpoques més recents es retraten figures de
dones llegint llibres o periòdics.
Dones llegint és un tema recurrent en la pintura, ja des d’aquells retaules
del Quatrecents en què en les escenas de l’Anunciació es veu Maria llegint. Tot i
la seva jovenesa, Maria era una dona culta des del moment en què havia estat
presentada al Temple pel seus pares, hi havia viscut i s’hi havia format en el
coneixement de les Escriptures.
Estem avesats a veure pintures amb dones assegudes en butaques, sofàs,
canapès, cadires de jardí o fins i tot dones dretes, recolzades en un balcó o
en una finestra, o passejant, que llegeixen el llibre que tenen a les mans amb
una actitud concentrada, receptiva. La meva amiga Carme Riera, la pintora, cada
any per aquestes dates té la delicadesa d’obsequiar-me un calendari que aprecio
molt: Frauen lieben Bücher, editat
per Jokers, on en cada mes de l’any es troba reproduïda una imatge d’una o més
dones llegint, imatges procedents de les millors pintures que es poden veure
als diversos i ben moblats museus d’arreu del món. Aquestes imatges de dones
llegint van acompanyades per frases de dones escriptores de nivell. Una joia,
vaja.
Així, mentre ens passejàvem per la silenciosa Sala de
Temporals de la
Biblioteca Museu Víctor Balaguer –només se sentien les
nostres passes encoixinades-, i a mesura que m’anava sentint atreta per l’aura
de pintures com La lectura, de
Ricardo Macarrón, o Figura femenina,
de Jaume Planas,
o Noia asseguda llegint davant d’una
taula, d’Antoni Pichot, o Dona
llegint el diari, de Ramon Pichot, pensava que aquestes obres també farien
un bon paper en el calendari Frauen
lieben Bücher. Fins i tot se m’anaven acudint mentalment els noms de les
escriptores que, amb alguna frase escollida dels seus textos, podien dialogar
amb les imatges d’aquestes pintures: Caterina Albert-Víctor Català, Mercè
Rodoreda, Olga Xirinacs, o Helena Valentí, que en una entrevista de 1987, tres
anys abans de morir, deia uns mots que per la seva actualitat podien haver
estat escrits ahir mateix: Em sento
catalana (…) La terra, el mar, les olors, la llengua mateixa... Aquest país té
molta força. Agafar el fil de la llengua ha estat una aventura del tot
engrescadora, una qüestió de veu pròpia. Des que tradueixo al català, a més,
mantinc una relació molt més fluïda amb la llengua. Una llengua de la que dia a
dia palpo la seva vitalitat continguda…
Vitalitat continguda com l’actitud de les dones llegint en els quadres de
la col.lecció del Museu Balaguer. Que, lluny de la passivitat, són l’expressió
viva d’un corrent d’energia fluint de les lletres als ulls, i dels ulls a
l’ànima de les coses… No us perdeu la visita a l’exposició Dones.
(article publicat al Diari de
Vilanova, 13 de desembre de 2013. A la imatge, Dona llegint, de Matisse)
Etiquetes de comentaris:
Antoni Pichot,
Biblioteca Museu Víctor Balaguer,
Carme Riera Domènech,
Caterina Albert-Víctor Català,
Helena Valentí,
Jaume Planas,
Mercè Rodoreda,
Olga Xirinacs,
Ramon Pichot,
Ricardo Macarrón
Subscriure's a:
Missatges (Atom)