Al jardí de casa la neu hi ha deixat petja, però poca. Tingueu present que som a nivell del mar. Amb tot, el fred era viu, aquest matí, quan he fet aquesta fotografia testimonial.
dimecres, 4 de febrer del 2015
Neu al jardí de casa
divendres, 30 de gener del 2015
Viatge a l'Índia
Des del novembre passat, una amiga, una jove llibretera barcelonina, és a
l’Índia i només tornarà quan se li acabin els diners, em diu la seva mare. Quan
em va anunciar el viatge, amb una espurna de llum als ulls, vaig gosar dir-li,
emparada per la confiança: l’Índia o agrada molt o no agrada gens, hi ha qui
s’hi quedaria i hi ha qui al cap d’un dia ja agafa l’avió i torna a casa. Ho
sé, em va dir. Per això vull fer l’experiència.
Simplificant molt i per comparació, es podria dir que l’Índia és com les
figures o conceptes de la divinitat: s’hi és sensible o no. La fascinació o el
rebuig per l’Índia està bastant condicionat per la diversitat de religions i filosofies,
sovint estretament lligades, que aquest subcontinent ha creat, la qual cosa
configura la multiplicitat de les seves cultures que, està clar, conformen unes
determinades visions del món.
L’Índia, que el visitant veu com una realitat poderosa i compacta que o el
fascina o l’estaborneix, en realitat és la suma d’una complexitat cultural que
segons com fa venir mareig. Però aquesta marea impressionant és justament
l’atractiu per aquells que s’enamoren de l’Índia i la volen conèixer més a fons,
malgrat les seves ombres o dimonis, com va escriure Domènec Pastor Petit al seu
llibre Índia. Ángeles o demonios (Editorial
Complutense, 1997).
L’any 1997, l’editorial Etnos va publicar el llibre Los Seis Sistemas de filosofia índia, l’autor del qual és N.D.
Rajadhyaksha, un reconegut filòsof indi. Per començar, doncs, l’Índia té sis
sistemes de filosofia! Però això no és tot. Ja en el pròleg s’adverteix al
lector que les escoles de filosofia índia es divideixen en dues àmplies
categories: l’ortodoxa (astika) i
l’heterodoxa (nastika). No cregui el
lector que estem parlant, per exemple, de la divisió entre pensadors teístes i ateus, com acostumem a fer-ho a Occident. Els sistemes ortodoxos de
filosofia índia són els que acepten l’autoritat dels Vedes, mentre que els
heterodoxos la rebutgen, i n’hi ha una bona pila. En el primer grup, és a dir,
en la categoria ortodoxa o astita, hi
ha les sis visions o sis sistemes de filosofia índia que s’estudien i es
treballen, ja que aquestes filosofies no són estàtiques, simplement es tracta
de vies de pensament, però sobretot d’experiències diferents: Nyaya, Vaishesshika, Samkhya, Yoga, Mimamsa i Vedanta.
D’una manera aproximada aquí es coneix el Yoga. I el nostre filòsof Raimon Panikkar va sentir-se molt atret
pel Vedanta, amb el seu concepte d’advaita, o no-dualitat. En paraules de
l’erudit Georg Feuerstein, l’advaita vindria
a explicar-se així: L’univers múltiple
és, en veritat, una Realitat Única. Només hi ha un Ésser, que els savis
anomenen Brahman –per als occidentals, Déu-, en el qual resideixen totes les incontables formes de l’existència.
Aquest Ésser és Consciència absoluta, i és la mateixa Essència o Ésser (Atman)
de tots els éssers. L’atman és l’ànima per a nosaltres.
L’any 1997, Raimon Panikkar va publicar L’experiència
filosófica de la Índia (Trotta). Ja en el títol deixa entreveure que la
filosofia a l’Índia no és només especulació mental sinó fruit de l’experiència
humana. Al pròleg, escriu, i tradueixo: Els
tres capítols que constitueixen aquest llibre abarquen un arc de mig segle de
la meva vida. Intenten presentar una cultura diferent de l’occidental. La
interculturalitat no és folklore per descansar ni turisme per entretenir.
En aquest sentit, queda clar el desig de la meva amiga: fer l’experiència
índia, transitar per algun d’aquests camins per arribar al cap d’una mateixa
alhora que es percep que som part d’aquella Realitat Única i Multiforme.
Perquè, com diu Raimon Panikkar, no podem
saltar per damunt de la nostra ombra, ni l’ombra de la humanitat sencera,
podríem afegir. D’aquí ve que l’Índia, quina cosa tan prodigiosa, faci de
catalitzador, ens provoqui. Després d’un viatge a l’Índia (com passa amb un
viatge a Terra Santa) mai més no som els mateixos.
(article publicat al Diari de
Vilanova, 30 de gener de 2015. En la imatge, coberta de La Porta Índia, Edi-Liber, 1997)
Etiquetes de comentaris:
Domènec Pastor Petit,
Georg Feuerstein,
Índia,
Índia. Ángeles y demonios,
La Porta Índia,
Los seis sistemas de filosofia índia,
N.D. Rajadhyaksha,
Raimon Panikkar
dimarts, 27 de gener del 2015
Holocaust o Xoà, mai més
Els supervivents d’Auschwitz (i de tots els altres camps d’extermini nazis)
sempre han tingut un gran sentiment de culpa que els ha fet tant de mal com les
seqüeles físiques i psíquiques que els va deixar aquell horror. Es van salvar
no se sap per quina raó, i els humans sempre hem tingut la necessitat
d’explicar-nos les coses, donar un sentit a les nostres vides. L’atzar va tenir
un paper molt important. Morir o no morir sovint depenia de l’atzar. Dels
presoners que arribaven en aquell tren que entrava directament al camp, els
presos que no podien treballar els enviaven directament al crematori, previ pas
per les cambres de gas en forma de dutxes. Es diu que en un dia es gasaven mil
presoners.
De què depenia que un, una, fos enviat directament a la mort? Com se sap si
un, una, no pot treballar? Tothom pot treballar en alguna cosa. Però els
treballs del camp, duríssims, eren per a la gent en condicions de fer-los, tot
i que fins i tot aquesta gent acabés exhaurida pels treballs, i per la fam i
les malalties, i encara per les tortures i els experiments suposadament
científics. Molts hi van deixar la pell i l’ànima. Quan l’Exèrcit Roig va
entrar al camp d’Auschwitz el 27 de gener de 1945, ara fa 70 anys, va trobar
aquests supervivents exhaurits i aterrits. No crec que ens puguem fer el càrrec
d’aquell sofriment, per més que n'hàgim llegit detalls una i una altra vegada. Potser l’única manera de suportar el pes d’aquella infàmia soferta
i d’aquell dolor de les víctimes és repetir-nos com un mantra, això no ha de
tornar a passar mai més, i procurar-ho.
(les imatges estan preses al camp nazi de Buchenwald, molt a prop de Weimar, quan vam visitar-lo l'estiu del 2010)
Etiquetes de comentaris:
Auschwitz,
Buchenwald,
Holocaust,
Xoà
divendres, 23 de gener del 2015
Biografies
Som fruit de la nostra biografia. Però també és cert que la biografia no
ens determina simplement perquè l’estem escrivint cada dia i en un moment
determinat li podem donar el tomb. D’aquí ve que sigui excusa de mal pagador
l’afirmació: Sóc així i no hi puc fer res. No es pot fer res? I tant que es pot
fer! Es pot fer tot el que es vulgui i es pugui fer, és clar, que és molt.
M’agrada llegir biografies. I en les biografies de gent rellevant, que ha
fet una obra, ja sigui artística, científica, humanitària o de pensament, hi
trobo sempre un tret comú: el treball. Són gent que ha treballat molt. També hi
trobo una actitud compartida: la perseverança. I la llum d’un cert
convenciment, una mena de fe no només en un, una mateixa, sinó en el que s’està
fent. Aquesta força interna és incombustible malgrat les circumstàncies
exteriors, que poden ser molt adverses. En el camp de l’art, recordem el cas
paradigmàtic i tràgic de Vincent Van Gogh. O el de J.M.W. Turner (recomano de
veure la pel.lícula biogràfica Mr. Turner,
dirigida per Mike Leigh), que amb una pila d’anys d’un cert èxit a l’esquena,
de sobte va haver de suportar les burles dels qui no van entendre una evolució
que va donar lloc a les que avui són considerades les seves millors obres: unes
pintures que resulten gairebé abstractes perquè perseguien el moviment i els
canvis de la forma i de la llum.
Per fer una obra, la que sigui, sens dubte s’ha d’estar inspirat. Però el
treball és imprescindible. Immersa en les pàgines de dues biografies publicades
recentment (de les quals també recomano la lectura!), constato en els
biografiats aquesta manera de treballar sense desmai, i amb els vents no bufant
precisament a favor. Potser aquest obrar a contracorrent, malgrat l’esforç i
convicció íntima que demana, és el que acaba consolidant una personalitat
potent, a vegades carismàtica i tot.
I és que la facilitat i el treballar justet no ha donat mai gaires fruits.
Aquest impuls constituït per una mescla de talent, coratge i voluntat com a
motor per a la cristal.lització d’una obra, el posa de manifest Cathleen
Medwick, reconeguda columnista de grans revistes americanes, a Teresa de Jesús. Una mujer extraordinaria (Maeva). Medwick ha fet un treball biogràfic de la santa d’Àvila de gran
nivell, ja que no es tracta d’una hagiografia sinó d’una molt completa
biografia (erudita, ben documentada i escrita amb estil literari) d’una dona
genial, però, com sabem, de personalitat molt complexa. El prologuista del
llibre, el també escriptor Pablo d’Ors, diu de Teresa de Jesús que els éssers
veritablement grans no s’assemblen a ningú i que amb la seva manera de fer
inauguren una nova humanitat.
El mateix podria dir-se de Raimon Panikkar, del qual acaba de publicar-se
la primera biografia després de la seva mort, el 2010: Panikkar. Una biografia (Fragmenta Editorial), escrita pel teòleg
polonès arrelat a Verona, Itàlia, Maciej Bielawski. Il.luminar sense
prejudicis, sense mitificar o desmitificar (sempre hi ha la temptació d’una
cosa o l’altra) en una biografia la complexitat humana i intel.lectual del
teòleg i filòsof Raimon Panikkar, és un repte que Bielawski ha assolit amb
honestedat intel.lectual. En aquesta biografia s’ofereix un retrat que tot
prenent en alta consideració l’obra d’un pensador de grans intuïcions
metafísiques que tant es van avançar al temps, s’hi mostra la vivacitat, amb
les lògiques llums i ombres, de l’home fora del comú que la va dur a terme: un
treballador incansable que alhora que viatjava i donava classes a l’Índia i als
Estats Units, va escriure els milers i milers de pàgines que conformen l’Opera Omnia, el volum i vàlua de la qual
podem posar al costat de l’obra de Ramon Llull.
(article publicat al Diari de
Vilanova, 23 de gener de 2014.
A la imatge, una de les famoses pintures de Turner, la
del tren en marxa)
Etiquetes de comentaris:
Cathleen Medwick,
J.M.W. Turner,
Maciej Bielawski,
Mike Leigh,
Pablo d'Ors,
Raimon Panikkar,
Ramon Llull,
Teresa de Jesús,
Vincent Van Gogh
dijous, 22 de gener del 2015
Jesús era un heretge
Tot just acabava de llegir Jesús era
un heretge (Ara llibres), del filòsof i teòleg Lluís Busquets i Grabulosa,
quan va esdevenir-se l’atemptat perpetrat per terroristes islamistes a la seu
de la revista Charlie Hebdo i a l’hipermercat jueu, que va fer
tantes víctimes. Vaig tornar a mirar amb atenció el títol: vistós i una mica
provocatiu, em va semblar ben raonable després d’haver llegit les tesis de
Busquets.
La fe no encega la raó de tanta gent d’avui dia, per sort. Hereus culturals
dels valors de la Il.lustració i de la democràcia, que, com totes les realitats
humanes tenen les seves llums i ombres, hi ha molta gent capaç de combinar en
el seu pensament raó i fe. És des d’aquesta concepció àmplia de la realitat que
es pot abordar la figura de Jesús en tota la seva polifonia.
Amb aquesta obertura d’esperit Lluís Busquets s’ha endinsat en la figura de
Jesús més controvertida. En base a una lectura aprofundida, meditada i
actualitzada dels textos evangèlics, en els seus escrits el professor Busquets
presenta la figura de Jesús més idealista, més rebel, més dissident, i fins i
tot antisistema.
Cal avançar que tot ‘sistema’ més aviat que tard es corromp. D’aquí ve que
sempre hàgim d’estar vigilants. Només cal mirar el nostre entorn més immediat
per veure com les aigües del sistema democràtic inaugurat després de la mort del
dictador s’han anat podrint. No només tenim una democràcia de baixa intensitat
sinó que està ben malalta. Els nous moviments polítics sorgits en els darrers
temps pretenen regenerar el teixit malmès.
En el seu assaig, innovador quant a punt de vista, Lluís Busquets es
pregunta, i ens invita a preguntar-nos, sobre el món que Jesús va trobar en la
seva infantesa i joventut, i com aquest món concret va incidir en la seva fe.
És clar, no podia pas ser indiferent als problemes del seu país i de la seva
gent. Per començar, va trobar-se amb la dominació romana i amb una amenaça real
de desnaturalització del món hebreu. Quant a l’esfera religiosa, hi havia, com
és natural, una pluralitat de maneres d’entendre la vida de l’esperit. El
mateix Jesús, després d’haver estat batejat per Joan, va emprendre el seu propi
camí: un camí no convencional que revisa molts aspectes de la fe dels seus pares,
però que no nega en cap moment. Més aviat ens dóna a entendre que cal
desplegar, actualitzar aquesta fe, i fins i tot avançar-s’hi a la llum dels
nous temps. La fe predicada per Jesús era revolucionària.
El sistema polític i religiós que es va trobar Jesús com a poc podríem dir
que estava alterat i que s’havia de regenerar. És el que va voler fer amb la
seva bona nova innovadora que no només modificava la vida de l’esperit sinó
que, per l’impuls d’aquesta mateixa força transformadora, modificava també la
vida ordinària. Jesús va qüestionar l’estatus d’inferioritat en què es trobaven
les dones, els malalts, els marginats, els estrangers, etc.
Jesús no va aconseguir el seus propòsits, ja que va morir en creu. Va ser
un fracassat? Ho podríem creure si només ens atenguéssim als fets. Però
observant la posteritat de Jesús el Crist i el seu missatge en la història de
la humanitat, no és agosarat afirmar que ha triomfat. La resurrecció no és tant
un fet real (en el qual es pot creure o no) com un fet simbòlic que, aquest sí,
es pot realitzar cada dia. La memòria de Jesús el Crist és un fet viu per als
qui integren el seu missatge renovador en el seu cor. Des d’aquesta
perspectiva, la possibilitat de regeneració-resurrecció personal és un fet, no
una entelèquia.
Més enllà de la divinitat de Jesús, doncs, la gent d’avui dia pot veure en
la seva figura algú que va creure que un món regenerat era possible. Amb la
seva actitud pacífica, però ferma, Jesús va reclamar justícia, dignitat per a
les persones de tota condició i una vida més enllà de la vida material basada
en l’amor i la fraternitat entre les persones. Jesús va ser un heretge per
haver-se enfrontat al sistema imperant i, com diu Busquets, avui també ho
faria. Per aquest motiu va ser condemnat. Però aquella condemna era una
condemna del sistema, no de la veritat profunda que habita en l’ànima de les
persones. Més enllà de la fe cristiana, doncs, la gent d’avui dia pot apreciar
en Jesús l’encarnació dels més alts valors humans que continuen sent la
justícia, l’amor, la fraternitat, l’altruisme.
(article publicat al meu blog d’opinió a Eix Diari, 21 de gener de 2015)
Etiquetes de comentaris:
democràcia,
fe,
il.lustració,
Jesús era un heretge,
Lluís Busquets i Grabulosa,
raó
dimecres, 21 de gener del 2015
Escriure i llegir
Escriure és un exercici que va més enllà del pensament racional, ja que escrivint també des de l'inconscient. L'acte de llegir també va més enllà del pensament racional perquè també llegim des de l'inconscient. És per aquest motiu que a l'hora d'escriure un text que reflecteixi idees, pensaments, ho hàgim de fer amb la cura màxima, pensant paraula per paraula. El mateix hauríem de fer a l'hora de llegir un text on hi ha idees, pensaments. Sembla que Nietzche i Wittgenstein 'només' posaven una condició als seus lectors: que llegissin a poc a poc, tan a poc a poc com fos possible. És la millor manera d'entendre el més aproximadament possible el que es llegeix. Tota aquesta reflexió ve a tomb perquè alguns lectors no han llegit bé el que jo vaig escriure a Coartada pseudoreligiosa: que l'atemptat terrorista que va tenir lloc a París no tenia res a veure amb la religió musulmana sinó amb una ideologia integrista de signe políticoreligiós. És per això que parlava de coartada pseudoreligiosa. He subratllat el mot sinó expressament perquè a continuació hi ha no només el matís sinó l'explicació de la primera part de la frase, que no hauria de ser treta de context. Amb tot, quan diem res també estem dient cosa... Llegir a poc a poc, i de forma matisada, no és l'habitual, ja ho sé. Però si en tot moment això ha estat recomanable, ara ho és més que mai. A les paraules se'ls fa dir el que un vol, deia el meu pare. I sí, per això cal anar en compte a l'hora d'escriure, i em faig propòsit d'esmena de fer-ho. Però també s'ha d'anar amb cura a l'hora de llegir.
dimarts, 20 de gener del 2015
Una flor d'ametller per a tantes tombes
El dia 2 de gener vaig fotografiar aquestes branques d'ametller florides. La seva visió m'encomanava una energia positiva, alegre i esperançada, malgrat ser ja al cor de l'hivern. Aleshores van venir els atemptats del terrorisme islamista a París, a la seu de la revista Charlie Hebdo, i les reflexions, unes fetes a sang calenta, les altres més reposades i imprescindibles per anar a fons d'un fenomen que s'hauria d'haver previst. Un cop de puny a l'ànima. Però no va ser pas únic, aquests dies de gener, ja que aquest cap de setmana passat aquí vèiem, esgarrifats, les imatges de Ciutat morta, el documental on s'hi explicava un fet kafkià succeït a Barcelona. Dels joves protagonistes maltractats per uns agents de la Guàrdia Urbana i el posterior procés judicial i presó injusta, no em puc treure del cap la jove poeta Patricia Heras, que de resultes de ser presa i condemnada com els altres joves com a cap de turc d'un fet que ningú d'ells no havia comés, va acabar tirant-se pel buit d'una finestra. No sé si em sé imaginar en el seu lloc, perquè l'horror no em deixa veure res. I, no obstant això, i com si d'un mandala es tractés, miro la flor petita i blanca que brota de la branca d'ametller... Una flor per a tantes tombes, massa tombes.
Etiquetes de comentaris:
Charlie Hebdo,
Ciutat morta,
flor d'ametller,
Patricia Heras
dijous, 15 de gener del 2015
Museus de Sitges
Ahir a Sitges feia un dia esplèndid. Hi vam anar per visitar la posada en escena del Museu del Cau Ferrat, Can Rocamora i el Museu Maricel, que després de la restauració, magnífica, ara és un conjunt museístic formidable. El doble objectiu de la reforma -restaurar i rehabilitar els tres edificis- ha assolit el propòsit de respectar el patrimoni i esperit originari amb les necessitats i gust estètic del nostre segle XXI. Cal felicitar la direcció de Vinyet Panyella en una tasca de la qual en gaudiran les presents i futures generacions.
(a la fotografia, una imatge presa durant la visita al Museu Maricel)
Etiquetes de comentaris:
Museus de Sitges,
Vinyet Panyella
dilluns, 12 de gener del 2015
Coartada pseudoreligiosa
Diguem-ho d’entrada: l’atemptat terrorista que va tenir lloc aquesta
setmana passada a París, i que va fer víctimes entre els dibuixants de la revista Charlie Hebdo
i a l’hipermercat jueu, no té res
a veure amb la religió musulmana sobre la que es vol fonamentar sinó amb una
ideologia –és a dir: amb una idea política extremista, o, si es vol dir d’una
altra forma, amb un integrisme políticoreligiós-. Aquesta ideologia
–l’islamofeixisme- ha esdevingut violència i terror. D’aquí ve que, amb
llàgrimes als ulls i amb els rostres contrets per l’esglai i el dolor,
centenars i milers de musulmans francesos i de tot el món, també a Catalunya,
es manifestin i es planyin en públic d’aquest càncer que amenaça el cos de la
humanitat.
El que s’ha esdevingut a París són uns assassinats a sang freda amb una
coartada pseudoreligiosa que té els seus antecedents, recordem-ho, en els
atemptats terroristes a Nova York, a Londres, a Madrid. Els qui amb tant d’odi
contra Occident van perpetrar aquelles morts indiscriminades eren gent
fanatitzada i intolerant que en nom de l’Islam (en realitat, estrafent els seus
valors), s’atorga el dret de disposar de la vida dels qui consideren els seus
enemics.
Però anant una mica més a fons dels arguments, cal dir que aquesta actitud
agressiva amb resultat de mort respon a un nihilisme, a una buidor de
transcendència, a una negativitat en la vida de l’esperit que, per posar-hi una
imatge, podria veure’s com un forat negre que engoleix justament el que tant es
proclama: la fe. Tota
creença religiosa és una forma de fe i de recerca d’harmonia de la vida. Per
aquesta raó qui té fe en la vida no mata sinó que crea vida, la respecta, la
nodreix.
Així, doncs, quan en aquests assassinats terroristes se sent el crit ‘Déu
és gran’, en realitat el que sentim i veiem amb una gran esgarrifança al cor és
‘la mort de Déu’. Perquè matar una criatura humana és matar Déu. S’hi cregui o
no, i tant si som musulmans com jueus com cristians, com de qualsevol altra
religió, Déu es troba en tots nosaltres. És per aquesta raó que Déu és gran,
com proclama l’Islam, i és per aquest motiu que l’assassinat de qualsevol ésser
humà és un crim contra Déu, o el que és el mateix: contra la humanitat sencera.
Els valors culturals i espirituals d’Occident, hereus de la cultura grega
(que va inventar la democràcia) i la judeocristiana, del Renaixement i de la
Il.lustració (que, admetem-ho, vivim en decadència) no són una amenaça per a
cap fe religiosa, ans al contrari. Per aquesta raó hem d’actualitzar,
revitalitzar aquests valors. El laicisme i la separació de poders entre les
esglésies i els estats, són la millor garantia perquè siguin respectats tant
els drets dels creients com els drets dels qui no ho són. Sí, tenim dret,
perquè ens l’hem guanyat a pols, a buscar i a viure l’espiritualitat tant a
dins com a fora de les religions. És un guany que, desgraciadament, ha costat
molta sang i molts patiments. La nostra història col.lectiva és plena d’episodis
d’intolerància que ha ofegat l’ànima de tanta gent.
Prendre consciència d’aquest passat i del moment present, veritablement
crític, ens hauria de comprometre molt seriosament a esforçar-nos per revertir
les energies negatives dels fonamentalismes, siguin del signe que siguin. Ens
convé expulsar del nostre interior qualsevol espurna negativa que ens pugui
assaltar. I respectar en tothom els drets adquirits a través de les nostres
societats democràtiques, obertes, lliures. Som conscients de la seva
imperfecció, però també som conscients de l’enorme potencial humà de què
disposem per a millorar-les. A Orient, a Occident, o a l’últim racó de la
Terra.
(a la imatge, una cal.ligrafia de Salah al-Moussawy, on diu literalment: Bénie soit votre fête! Bonne année! Vaig comprar aquesta postal justament a París. Article publicat al Diari de Vilanova, 16 de gener de 2015)
Etiquetes de comentaris:
Charlie Hebdo,
coartada pseudoreligiosa,
democràcia,
islamofeixisme,
laicisme,
nihilisme,
terror
divendres, 9 de gener del 2015
Grafotransformació
Al seu llibre Emocional mente.
Reeduca tu carácter para no amargar-te la vida (Ediciones Obelisco), el
doctor Joaquim Valls ens proposa educar-nos, millor dit, reeducar-nos a fi i efecte
de millorar com a persones, esdevenir millors per a nosaltres i per als altres.
No és, aquest, un dels nostres desigs més profunds? Aquesta és una tasca que no
s’acaba mai: reeducar-nos per modificar aquelles actituds del caràcter que ja
fa temps que sabem que ens perjudiquen. I com que el cervell no és estàtic sinó
mal.leable, com diu el doctor Valls podem esdevenir persones avantatge per comptes de persones inconvenient, persones que tot ho troben malament i que són
repatànies al canvi… la qual cosa és possible. Certament estem condicionats per
la genètica, per l’educació, pel medi i per la cultura ambient; però no fins al
punt d’estar segrestats per la nostra força de voluntat, una força poderosa
sempre disponible, sempre al nostre abast.
Temps enrere ja vaig interessar-me per les tesis propositives del doctor
Valls a rel d’un seu invent, un mètode de reeducació de la cal.ligrafia que
sembla que dóna molt bons resultats. Com no podria ser d’una altra manera, ja
que reeducant la lletra i el seu moviment transferim ordres al cervell en la
direcció que vulguem. Això sí, aquest exercici vol el seu temps, s’ha de
perseverar si fa falta anys.
Entre altres coneixements, el doctor Valls és grafòleg. Sap, doncs, de què
parla quan invita a transformar l’escriptura per millorar la nostra vida. No es
tracta de cap recepta miracle. Simplement es tracta d’exercitar de manera
conscient la cal.ligrafia perquè vagi produint els efectes desitjats.
Fa molts anys vaig estudiar grafologia amb ànim d’ampliar els meus
coneixements de psicologia. No tenia cap intenció d’exercir ni de psicòloga ni
de grafòloga, tan sols volia conèixer-me millor i conèixer millor els
envitricolls que conforma la nostra humanitat. És per aquest motiu que més tard
m’han interessat, per exemple, les tesis humanistes a les fronteres de la
psicoanàlisi del doctor Juan Rof Carballo, que va estudiar molt bé el fenomen
de la creativitat en l’ésser humà.
D’una manera intuïtiva vaig començar a modificar la meva lletra i la meva firma,
que només he conservat per a comptades ocasions, per no tenir problemes amb el
DNI i altres documents oficials. I això és justament el que proposa el doctor
Joaquim Valls: la grafotransformació! I per què vaig fer-ho? Ja llavors les
nostres professores, deixebles del famós grafòleg Augusto Vels, ens van parlar
de la grafoteràpia. De seguida vaig veure l’avantatge de dirigir la meva
lletra, pulcrament vertical, perquè a poc a poc anés mirant cap a la dreta del
paper, en direcció projectiva, amb la intenció no gens secreta de dur a terme
els projectes vitals que m’havia proposat… Vaig entendre que havia de ‘moure’
la meva lletra en aquesta direcció i, en la mesura del possible, també
deixar-la anar, que els grafismes volessin! Els treballs per dur a terme els meus projectes
són tan feixucs com els treballs d’Heracles, però he guanyat convicció i
esperit lliure. Depenc molt
poquet del què diran, la qual cosa és imprescindible per a la feina creativa,
que trenca motlles.
A fi i efecte d’aconseguir una cosa tan útil com tenir bons ànims, que en
els temps que corren bona falta ens fan, mireu que la vostra cal.ligrafia no
vagi avall sinó recta o amunt. I per acabar-nos d’animar, escoltem música que
ens doni energia. Ja deia Plató que la música és per a l’ànima el que la
gimnàstica és per al cos. Però potser tot això ara se n’anirà en orris, haurem
de pouar en altres mitjans per evolucionar. Ho heu sentit a dir: hi ha
pensaments d’eliminar de les escoles la cal.ligrafia, la lletra lligada…
Perdrem com a poc destresa manual. Però qui sap el que guanyarem, només
escrivint en el teclat. Ara com ara som entre els dos mons.
(article publicat al Diari de
Vilanova, 9 de gener de 2015. A la imatge, una pàgina cal.ligrafiada per Josep Anton de Cabanyes i Ballester, nascut a Vilanova i la Geltrú el 1797 i mort a la mateixa ciutat el 1852).
Etiquetes de comentaris:
Augusto Vels,
cal.ligrafia,
grafologia,
grafotransformació,
Joaquim Valls,
Juan Rof Carballo
dimecres, 7 de gener del 2015
Els nostres
¿Qui no ha tingut mai la temptació de fer un àlbum familiar amb els retrats
de la família? M’estic referint no a retrats fotogràfics, que d’aquests al món
n’hi ha un fotimer, sinó a retrats textuals, literaris. He de confessar que jo
sí, i que ja en tinc algun d’esbossat, no acabat encara perquè hi vaig posant i
traient coses. I és que un retrat literari és una mica com la vida, que no
s’acaba fins que no ens han enterrat, tot i que això tampoc no és el final de
res, ja que resta la memòria.
Sergei Dovlàtov (Ufà, Rússia, 1941- Nova York, Estats Units, 1990),
periodista i escriptor del qual he llegit amb expectació creixent tots els
llibres que fins ara s’han traduït al català –considereu-me, doncs,
dovlatovniana-, es va atrevir a fer un retrat de la seva família que abarca tot
el segle XX. Va titular aquest àlbum Nashi,
o sigui: Els nostres, i acaba de ser
publicat per Labreu Edicions, que va iniciar la seva col.lecció de narrativa La intrusa amb un altre títol de
Dovlàtov, La zona.
Tot allò que no se sap gaire de la complicada vida russa d’ençà la
sovietització fins que Sergei Dovlàtov va emigrar als Estats Units, es troba en
aquest retrat de grup amb un protagonista destacat en cada relat. I és que els
membres de la família de Dovlàtov elevats a categoria de personatge donen molt
de sí. El mateix Sergei Dovlàtov és un personatge per a ell mateix, ja que tota
la literatura d’aquest escriptor mort tan prematurament a causa de l’alcohol
(la qual cosa, per cert, és bastant habitual en aquelles contrades), és
autobiogràfica.
Sergei Dovlàtov era fill d’una correctora armènia i d’un director d’escena
jueu. El retrat de grup comença precisament amb la figura de l’avi patern,
Moissei, un pagès una mica ferèstec de caràcter i fill del poble de Súkhovo. Fins i tot al Caucas el tenien per un home
geniüt, escriu el nét, que se li assembla si més no per la seva
configuració física, gegantina.
Amb el seu habitual llenguatge cenyit, tallant i d’imatges poderoses,
Sergei Dovlàtov va rememorant aquests personatges irrepetibles com som
irrepetibles tots nosaltres quan un gran escriptor ens posa en el seu focus
d’observació. Un capítol que pot sorprendre és com l’autor va començar a
relacionar-se amb la seva dona, Elena Ritman. És clar que, com he dit, no
coneixem gaire la vida russa.
I és per aquest motiu que l’escriptura de Dovlàtov ens imanta, com en el
seu dia ens va imantar la
de Lev Tolstoi, la de Fiòdor Dostoievski,
la de Borís
Pasternak, o la del també dissident Aleksandr Soljenitsin.
Dovlàtov, un existencialista i descregut a la seva manera (ja que en
l’escriptura sí que hi creu!), posa al dia els envitricolls quotidians pels
quals ha de passar la gent de la vella Unió Soviètica atrapada en l’atmosfera
d’un règim totalitari, injust i arbitrari fins a l’absurd. Un, una, se’n surt
com pot, ens ve a dir Sergei Dovlàtov. Cal dir que el primer llibre que va
escriure Dovlàtov va ser destruït pel KGB sense contemplacions.
(article publicat a El 3 de vuit,
2 de gener de 2015)
Etiquetes de comentaris:
Aleksandr Soljenitsin,
Borís Pasternak,
Fiòdor Dostoievski,
KGB,
Lev Tolstoi,
Sergei Dovlàtov
dissabte, 3 de gener del 2015
Posta vermella
Ahir, dia 2 de gener de 2015, el sol de posta a la platja de Vilanova i la Geltrú va tenyir el capvespre amb aquest color vermell...
Etiquetes de comentaris:
posta de sol,
Vilanova i la Geltrú
divendres, 2 de gener del 2015
Cuba, el Dr. Portuondo i etc.
Després de més de cinquanta anys, els Estats Units i Cuba han reprès les
relacions. Els vells enemics acosten posicions, cansats, és evident, de la
inutilitat del blocatge econòmic iniciat el 1961. No obstant això, ja anava bé
com a excusa de la inoperància a l’illa, on el verb que més sonava era resolver. Aquests dies s’ha escrit força
sobre Cuba, una illa amb una personalitat monumental, i amb un poble la
dignitat del qual és a prova de bomba. El que ha aguantat el poble cubà no té
fi ni compte. Als observadors de la cubanía
ens alegra que s’hagi obert una escletxa en el seu devenir en el segle XXI. Déu
dirà. L’altre déu, vull dir Fidel Castro, de moment no ha dit res, tot i que
sembla impensable que no estigui d’acord amb el curs que han pres els
esdeveniments.
Em pregunto aquests dies amb color d’albada, què hauria dit de la notícia el
meu admirat mestre, el Dr. Juan Antonio Portuondo Espinosa. El canemàs de tot
el que sé de psicologia és obra seva. Procedent de Miami, és a dir, del seu
exili, el Dr. Portuondo va ser el fundador del Centro Internacional de
Psicología. D’ell vaig rebre, als vint anys, les lliçons fonamentals sobre el
funcionament del cervell i de la ment. El
Dr. Portuondo va dedicar la seva vida a l’estudi, a la
investigació i a la
docència. Va aportar idees importants en els àmbits de la
psicologia, psicoteràpia, psicopatologia, psicodiagnòstic i psicoanàlisi. Creador
de la Tècnica del Rorchach Psicoanalític, també ho va ser de la Tècnica de Psicoteràpia
Contratransferencial de Grup. En dono fe, ja que la practicàvem un cop per
setmana.
El currículum
del Dr. Portuondo fa feredat: doctor en Medicina per la Universitat de
L’Havana, es va especialitzar en Psiquiatria a l’Hospital Calixto García. Era doctor
també en Filosofia i Lletres per la Universitat de L’Havana i doctor en
Psicologia per la Universitat Internacional José Martí de L’Havana.
Els seus amplis estudis de Psicologia els va fer a la Universitat de Santo
Tomás de Villanueva, a la Universitat Nacional José Martí i a la Universitat Masònica
de L’Havana.
Jove psicòleg, professor de judo
(era cinturó negre) i psicoanalista, el Dr. Portuondo va treballar de costat amb
el Dr. Frisso Potts en Psicoteràpia de Grup i Psicodrama en el Dispensari
d’Higiene Mental i Neuropsiquiatria de L’Havana. L’any 1960 va ser director del
departament de Psicologia de l’Hospital Nacional Psiquiàtric. En aquest punt el
fil es trenca a causa dels fets que van canviar la fesomia política de Cuba. A
partir del seu exili, va esdevenir Psicoanalista Directe per l’Institut de
Psicoanàlisi Directa, dirigit pel Dr. John Nathaniel Rosen, a Doylestown, PA
(USA). El títol li va ser atorgat pel propi Dr. Rosen. En arribar a la
península ibèrica va fundar l’aleshores Centro Internacional de Psicodiagnóstico
y Psicoterapia (1968-1982), amb seus a Madrid, Barcelona i València. Va ser al capdavant
del Centro Internacional de Psicología fins a la seva mort a Barcelona, l’agost
del 2005.
Aquell homenàs nascut el 1927
a L’Havana d’una família d’origen basc, aquell savi,
quan parlava de Cuba se li enaiguaven els ulls. Si els seus camins s’haguessin
trobat, potser hauria pogut ajudar la filla de Fidel Castro, la tendra i
intel.ligent Alina, que va patir una anorèxia a causa de viure en contra del
seu pare, segons he llegit. Ara se sap que algunes anorèxies són fruit d’algun
desajustament en la relació amb el pare. Ni que sigui sense voler, no és bona
cosa provocar en el cor dels fills una divisió entre les figures paterna i materna.
Ho saben bé els psicòlegs i psicoanalistes que tracten fills de pares separats.
El verb, la intel.ligència i els grans coneixements del Dr. Portuondo potser
haurien pogut ser un bàlsam per Alina. Ser filla d’un home de la talla de Fidel
Castro no és fàcil, i menys si se n’està allunyada, i no només ideològicament.
L’inconscient sempre acaba dient la seva.
(article publicat al Diari de
Vilanova, 2 de gener de 2015. La imatge -d'una fotografia meva- correspon a la portada del meu
llibre Estampes de Cuba (Proa, 2001)
Etiquetes de comentaris:
Alina,
Centro Internacional de Psicología,
Cuba,
Dr. Portuondo,
Estats Units,
fidel Castro
dijous, 1 de gener del 2015
El 2015 ja és aquí!
Aquí teniu una imatge dels grams de raïm preparats per a celebrar l'entrada de l'any 2015, a casa dels nostres amics de Vilafranca del Penedès, l'Anna i el Pere. Mentre brindàvem en família pel nou any, mentalment feia la suma, que és 8. El 8 és el número de la complitud. S'acomplirà tot el que desitgem per a cadascú, així com per a la nostra col.lectivitat, finalment, aquest any?
Etiquetes de comentaris:
2015,
Anna Ruiz,
Pere Martí
dimecres, 31 de desembre del 2014
Comiat del 2014, naixement del 2015!
Quan sigui en aquell moment de trànsit entre el comiat del 2014 i el naixement del 2015, pensaré en tots vosaltres, us desitjaré tota la felicitat del món, que es compleixin els vostres desitjos... Si va bé a tothom, no m'anirà bé a mi? És clar! És evident! Així, doncs, no cal que pensi en mi si penso en vosaltres... Abraçades de Cap d'any.
Etiquetes de comentaris:
comiat 2014,
naixement 2015
dijous, 25 de desembre del 2014
Poemes de Nadal
El científic i poeta David Jou (Sitges, 1953) ens acaba d’oferir entre la
bellesa i l’alegria de les llums nadalenques, el recull Poemes de Nadal i de Setmana Santa (Viena Edicions). Nadal i
Setmana Santa, amb les Pasqües de Resurrecció i de Pentecosta, són les fites
més sobresortints del calendari litúrgic. Són celebracions lligades a una de
les històries, la de Jesús el Crist, que sense deixar de ser humana, té un
sentit còsmic, universal, més enllà de la significació que té per als creients
cristians.
En aquest sentit, que és el
sentit del sagrat de l’existència, escriu al seu llibre El sagrat en la història de la humanitat, Julien Ries (1920-2013),
sacerdot belga, eminent teòleg, filòsof, historiador i antropòleg que va ser
creat cardenal per Benet XVI: Des de fa
un segle el sagrat ocupa un lloc important en la història de les religions.
El sagrat, doncs, a més de tenir a veure amb l’espiritualitat i la
religiositat, s’estudia com un fenomen cultural
històric de primer ordre.
Les primeres teories sobre el
sagrat, fonament de les religions però també de les civilitzacions, es van
elaborar en els cercles d’etnòlegs, sociòlegs i antropòlegs. Estem parlant,
doncs, d’una de les manifestacions del nostre ser humans més antigues quant a
història, i més intemporals al mateix temps. En els estudis que s’han fet i que
es fan sobre el sagrat només fan que confirmar que el sagrat va més enllà de
les doctrines, que és una característica desenvolupada per l’homo religiosus.
A través de la seva percepció
interna, espiritual, aquest homo
religiosus descobreix en l’àmbit del sagrat que hi ha una realitat absoluta
que el depassa i vers la qual tendeix. Altra cosa no sembla, simbòlicament
parlant, el relat bíblic del Paradís perdut; o l’experiència de l’anhel de
l’ànima per a retrobar-se amb la seva Font, el seu Origen que, segons Teresa de
Jesús, és a la cambra més amagada del nostre interior.
Ara, als peus de l’Infant del
pessebre que neix al nostre interior quan li fem lloc, o cantant una nadala al
cor de l’església, o llegint un dels bells poemes de Nadal que ens ha ofert
David Jou, podríem reflexionar sobre una qüestió: Tots (i totes, és clar) som homo religiosus? No es pot afirmar ni
negar res, qui ho podria fer, ja que l’experiència del sagrat i del religiós és
personal. El que sí que se sap és que l’homo
religiosus té la capacitat de pensar també a través dels símbols, la qual
cosa també es dóna en la poesia.
El símbol instaura un sentit,
escriu l’estudiós Luis Garagalza en el seu llibre sobre la interpretació dels
símbols. El símbol vindria a ser un mitjancer entre dues realitats, una
realitat profana i una realitat sagrada. A través del símbol, o a través de les
figures simbòliques, poden atènyer, besllumar, això que de manera genèrica en
diem la veritat. El símbol ens acosta a l’inefable, a l’última realitat, al
misteri que sens dubte és l’existència per més que la vulguem apamar. Però no
hi ha contradicció, com podria semblar, entre la recerca científica,
l’exploració poètica i la vivència religiosa. El mateix David Jou va fer camí,
a través de la paraula poètica, per aquestes vies de coneixement de la
realitat-veritat a Poemes sobre ciència i
fe. Vies de coneixement que no s’exclouen, ans al contrari: es
complementen. Perquè, com escriu en un dels poemes de Nadal, en el fons del misteri hi ha una vida que
bull. Vida orgànica, psíquica i espiritual que es manifesta en l’ordinari i
en l’extraordinari de l’existència humana. Que tingueu unes bones festes de
Nadal!
(article publicat al Diari de Vilanova, 25 de desembre de 2014. Aquesta fotografia amb una estrella al sostre la vaig fer al Victoria&Albert Museum de Londres)
Etiquetes de comentaris:
David Jou,
homo religiosus,
Julien Ries,
Luis Garagalza,
poemes de Nadal
dimarts, 23 de desembre del 2014
Nadala 2014
És discutible que el món canviï, però ho hem de fer possible!
Que tingueu un bon Nadal i una bona entrada d'Any!
divendres, 19 de desembre del 2014
El fotògraf Adolf Mas
Fa temps que la fotografia ha entrat als museus. L’art de la fotografia és
una bella art, i tantes vegades una art aplicada quan es tracta de
fotoperiodisme. Qui discutiria, avui, que les millors fotografies de Robert
Capa sobre la Guerra Civil no són art? Per manifestar-se, la pulsió artística
necessita d’un suport tècnic i material. La tècnica fotogràfica és un bon
suport per a l’art, com la tècnica pictòrica ho és per a la pintura.
Així, doncs, és amb justícia que l’art de la fotografia ha entrat als
museus. També la Història de l’Art fa atenció a la fotografia i estudia els
fotògrafs que han excel.lit en aquest camp de la creació artística. A poc a poc
els anem coneixent, com coneixem El Greco, Goya, Cézanne, Matisse o Miró, per
posar exemples d’artistes sobresortints. Un exemple destacat de l’art
fotogràfic de principis del segle XX a casa nostra és Adolf Mas i Ginestà
(1860-1936), el creador del famós Arxiu Mas, arxiu amb milers d’imatges que
avui pertany a l’Institut Amatller d’Art Hispànic. La base inicial d’aquesta
important fototeca la va constituir els més de 106.000 clixés procedents de
l’Arxiu Mas.
Un aspecte a estudiar del gran fotògraf que va ser Adolf Mas és el paper
d’abanderat com a periodista gràfic del nostre país. Ho ha fet amb cura i
coneixements Blanca Giribet, llicenciada en Història de l’Art i màster en
Museologia i Gestió del Patrimoni Cultural. Des d’aquesta doble condició,
Giribet ha dut a terme una selecció de les fotografies més significatives que
integren els diversos reportatges que Adolf Mas va fer de la Barcelona dels
inicis del segle XX. Aquest treball fotogràfic, amb l’acompanyament de les
notes ben documentades de Blanca Giribet, s’ha publicat a Barcelona 1900-1917. Els reportatges d’Adolf Mas (Ajuntament de
Barcelona / Viena Edicions).
Val la pena que els lectors tinguin notícia que Blanca Giribet té un
especial lligam amb Adolf Mas. Aquest artista de la fotografia era oncle de la
besàvia de Giribet, Concepció Mas Valls, de la qual en el llibre trobem
reproduïda una fotografia dels seus anys joves feta per Mas.
El recull de fotografies d’Adolf Mas com a reporter gràfic de la ciutat i
els seus esdeveniments constitueix una sorpresa i un goig per a la vista, ja
que la majoria d’aquestes imatges d’Adolf Mas, guardades al seu Arxiu, poc les
havíem vist. És ben oportuna, doncs, la publicació d’aquest patrimoni gràfic
que en el llibre de Giribet es desplega en diversos àmbits: conflictes i
esdeveniments polítics, esports i excursions, lleure i diversió, la vida
cultural de la ciutat, tradicions i festes populars, la vida al carrer
(aleshores era possible!), els serveis públics i la ciutat treballadora, amb
els seus oficis i indústria. Blanca Giribet anota no només els peus de les imatges,
sinó que escriu els detalls i circumstàncies que les van motivar. Aquest
conjunt de textos i fotografies constitueixen una veritable finestra oberta a
un paisatge, això sí, en blanc i negre!, de la ciutat de Barcelona i els seus
habitants en les dues dècades que van des del 1900 al 1917.
En una fotografia del 1904 trobem el mateix Mas fotografiat amb altres
membres de la seva família en un indret avui dia tant fotografiat pel turisme
com és el Park Güell. Només els vestits delaten l’època, ja que el passeig de
columnes ideat per Gaudí és el mateix. En una altra imatge trobem captat per la
càmera de Mas el pintor Dionís Baixeras amb un cavallet plantat enmig de la
neu. Era el 24 de gener del 1906 i Barcelona s’havia despertat nevada. Els qui,
anys a venir, vam viure la nevada del 1962 recordem la commoció provocada per
aquest fet bastant insòlit. I és que, com diu Roland Barthes tot comentant una
fotografia del seu llibre La càmera
lúcida, ‘tinc ganes de ser allà’. És el que passa amb les fotografies: que
ens retornen, intacta, l’emoció viscuda en un altre moment.
(article publicat al Diari de
Vilanova, 19 de desembre de 2014)
divendres, 12 de desembre del 2014
No confondre
Darrerament, en els discursos del president Mas, sigui com sigui tan
escoltats com discutits, es troba l’expressió ‘no confondre els instruments amb
l’objectiu’. Ho ha dit més d’una vegada perquè, en efecte, no s’haurien de
confondre les eines –escriure bé, per exemple- amb l’objectiu, que és assolir,
si es pot, una obra amb cara i ulls. Artur Mas hi insisteix perquè estem en uns
moments crucials per a la nostra història col.lectiva i no ens podem permetre confondre
la lluna amb el dit que assenyala la lluna.
En general, confondre una cosa amb una altra és un error que els humans
cometem sovint. Involuntàriament gairebé sempre, però també és veritat que a
vegades hi ha la intenció de confondre.
Si volem entendre el millor possible les coses hem de fer l’esforç d’anar a
la seva arrel tant com puguem. Bo i sabent que la ment humana té un límit i més
enllà es topa amb el que en diem el misteri per donar un nom a allò que no
podem atènyer.
Què és el que ens fa confondre l’eina o instrument amb l’objectiu? Prendre
per real allò que en realitat no ho és, com diuen els grans savis que han
estudiat els mecanismes de la ment, observant-la a través de l’estudi i la
meditació amb la precisió d’un escàner.
Si en el pla físic, la visió –veure-hi- i els instruments de la visió
–ulls- no són la mateixa cosa, tampoc es dóna en el pla metafísic, és a dir,
entre la consciència i l’intel.lecte. La visió real de les coses es dóna a
través de la consciència, si bé la intel.ligència és una eina formidable per
atènyer la consciència.
No és fàcil, amb paraules, explicar en què consisteix ‘veure de forma
conscient’. En canvi sí que es pot expressar a través d’exclamacions tan
simples com ara: ah, és això! Aquest ‘és això’ és la realitat prístina, sense
màscares, que de sobte apareix tan diàfana en la ment quan no s’hi posen noses,
obstacles. Tothom pot parlar d’aquesta experiència quan en el seu pensament no
hi ha interposat l’ego i els seus interessos, per exemple, i quan el seu
pensament no està velat pels prejudicis.
Fer possible la continuïtat d’aquesta ment neta d’aquestes adherències que
enterboleixen la percepció de la realitat és el gran repte. I dic gran perquè
és difícil, però no és impossible. Els humans tenim aquesta capacitat, ho hem
demostrat tantes vegades quan ‘hi veiem tan clarament’. Quan veiem amb la
consciència, veiem la realitat tal com és. Aleshores és quan germina l’actitud
generosa, que és el producte de veure no només amb els ulls sinó amb la
consciència, com he dit.
La ment i la intel.ligència són, repetim-ho, instruments per a la visió en
consciència. Quan algú obra de manera desbaratada, no diem que és un
inconscient, és a dir, algú que no mesura, que no veu ben bé el que fa?
No podem confondre el piano amb el pianista. No podem –no ens ho podem
permetre per ser operatius, eficaços- confondre els mecanismes del procés
polític que estem vivint amb l’objectiu, que no té ni ha de tenir més interès
que fer real el que és de justícia per a generacions de catalans i catalanes
que se senten i es consideren catalans, els quals volen recuperar, perquè hi
tenen dret com a poble, com a nació, el seu estatus, la seva dignitat.
(article publicat al Diari de
Vilanova, 12 de desembre de 2014. A la fotografia, un grafitti caçat al vol)
Etiquetes de comentaris:
Artur Mas,
instruments,
intel.ligència,
ment,
objectiu,
visió
dimarts, 9 de desembre del 2014
Presentació d'Eva de les mil llunes
Demà l'artista plàstica Rosa Cortés estrenarà el seu llibre, Eva de les mil llunes, fruit del seu treball per superar els estralls que causa el càncer. Acompanyo aquest llibre amb els meus poemes inspirats en les seves imatges vigoroses i tan plenes de significat. El projecte ha pogut tirar endavant gràcies als mecenes que han col.laborat a través de Verkami. Gràcies a tots ells. Eva de les mil llunes es presentarà a la Biblioteca de Montornès del Vallès, població amb la qual l'autora ha estat molts anys vinculada professionalment. Hi haurà una altra presentació del llibre a Barcelona, a finals de gener, organitzada per l'Institut Català de les Dones.
Etiquetes de comentaris:
Eva de les mil llunes,
Rosa Cortés
Subscriure's a:
Missatges (Atom)