La idea d’una visita
guiada a una exposició és un encert. El dia 16 de març, amb Adelaida Murillo,
l’autora dels dibuixos o figures d’El
Carnaval i les seves figures (El Cep i la Nansa Edicions), vam fer una
visita guiada a l’exposició Literatura i
Carnaval, que es presenta com un llibre obert, i que fins el 31 de març es
podrà veure a l’Espai Betúlia, de Badalona.
Vam trobar-nos amb un grup de gent ben interessada
en la relació de la literatura i el Carnaval. Després d’explicar les
motivacions d’escriure articles sobre el Carnaval, i posteriorment posats en
diàleg amb les imatges vigoroses d’Adelaida Murillo, alguns assistents van fer
preguntes sobre el que en podríem dir el laboratori de l’escriptura i de l’obra
plàstica.
Els mètodes (hi ha tants mètodes com persones i tots són bons) que tenim l’Adelaida i jo s’assemblen. L’Adelaida no esbossa, ataca directament el paper o la tela, això sí, amb una idea preconcebuda al cap, però que en el transcurs de la realització pot variar i, encara, pot sorprendre la mateixa autora. Jo tampoc no faig un esquema del llibre a priori, tot i que l’acaba tenint, però això respon a la segona fase, la reescriptura. D’entrada hi ha l’espurna d’una idea que madurarà uns mesos, anys i tot. Però un cop he trobat la veu, llavors em llanço a l’escriptura que no diré que sigui visionària, però gairebé. És clar que parlo de poesia, i de narrativa fluïda, tot i que després la treballi com l’orfebre la plata. També a l’hora d’escriure articles. Una idea clara com a tronc essencial, i després la faig créixer amb arguments i relacions que la sostinguin i eixamplin. També a mi m’agrada sobretot el camí d’escriure, i la sorpresa del resultat. Pura meravella, encara que l’obra no sigui mai la que voldria escriure. En aquest punt, el públic ja se’ns havia acostant tant que hauríem pogut anar a sopar plegats. Miracles de les visites guiades quan reïxen.
(article publicat al Diari de Vilanova, 24 de març de 2017. En les imatges es visualitza una vista de la mostra i una de les figures o il.lustracions exposades)
Interessants experiències.
ResponEliminaL'atacar directament el material significa una prèvia i meditada elaboració interior, cosa que sembla que teniu en comú totes dues artistes.
Una abraçada, Teresa.
Olga X.
Mètodes de cercar la claritat,i si la troben,la transmeten.
ResponEliminaL'art és precisament la plenitut de la efectivitat.
La millor raó per escriure es poder llegir alguna cosa que un necesitaba llegir.(GABRIEL ZAID)