L'objectiu de la màquina de fotografiar captura instants de bellesa com aquest. Mai més la fulla que mou el vent no es dreçarà de la mateixa manera en l'horitzontal dels núvols que es retallen en el cel blavíssim i net. Ho sé. Al món hi ha molt de dolor, i el sento com una esgarrapada. Però els ulls se me'n van en la contemplació de la bellesa d'aquest instant.
dilluns, 16 de novembre del 2015
divendres, 13 de novembre del 2015
Imatge humil de tardor
Aquests dies d'intens dramatisme parlamentari, amb tants ais al cor, goso presentar-vos aquesta imatge humil de tardor. Perquè potser és el que fa falta: una gran humilitat per discernir els límits i, sobretot, no llençar a mar el patrimoni aconseguit fins al dia d'avui, amb tant d'esforç.
Etiquetes de comentaris:
imatge humil de tardor
dilluns, 9 de novembre del 2015
Castell de Penyafort
Ahir, segon diumenge de mes, es podia visitar el castell de Penyafort, que es troba al municipi de Santa Margarida i els Monjos. La torre que es veu a la fotografia, al costat del que va ser una casa forta de l'època (al seu lloc hi ha una gran església), és la casa natal del dominic Raimon de Penyafort (1185-1275), sant Raimon a partir del 1601, tot i que va ser l'introductor del Tribunal de la Inquisició a Catalunya (algú demanarà perdó per les dones remeieres que el 'sant tribunal' va fer cremar?). Savi ho va ser, Raimon, ja que era especialista en dret canònic i doctor en teologia escolàstica.
Etiquetes de comentaris:
castell de Penyafort,
Inquisició,
Raimon de Penyafort
Per la porta del Parlament...
En aquest moment, al Parlament de Catalunya hi té lloc un acte de gran transcendència. Espero que aquest matí per la porta hi hagi entrat un àngel...
Etiquetes de comentaris:
Parlament de Catalunya
divendres, 6 de novembre del 2015
Lola Anglada i Enric-C. Ricart
¿Us imagineu Enric-C. Ricart cantant cançons catalanes acompanyant-se d’un
acordió? Ho explica Lola Anglada a les seves Memòries 1892-1984, recentment publicades per la Diputació de
Barcelona, dipositària del seu llegat, en una edició a cura de Núria Rius
Vernet i Teresa Sanz
Coll. Es tracta d’un bell volum, maquetat amb gust, deixant marges perquè el
text respiri. El volum conté també moltes il.lustracions, com s’escau en les
memòries d’una artista de primera fila, la creadora, entre d’altres, del
simbòlic personatge El més petit de tots.
Lola Anglada, gran dibuixant que suspenia la perspectiva, com ella mateixa
explica del seu aprenentatge a l’Escola de Belles Arts de Llotja, va conèixer
Ricart a l’acadèmia del mestre Galí, on també va conèixer Joan Miró, Josep
Ràfols, Marian Espinal, mossèn Josep Garriga. Ella era l’única noia d’una colla
de joves artistes que sempre estaven alegres, i que així que en tenien l’ocasió
anaven a visitar exposicions de pintura.
Una vegada el mossèn no reeixia en la pintura d’un bodegó. Es va posar de
tant mal humor que va començar a tirar la fruita pel balcó, bo i fent blanc en el guarda de punt. Quan
el guarda, enfurismat, va mirar cap al casalot, els cinc balcons que donaven al
carrer es van tancar de cop, al mateix temps. En el casalot hi tenien estudi
els cinc estudiants de can Galí. Lola Anglada explica que el mossèn treballava
amb la sotana arremangada, que Miró es tombava el trajo per no embrutar-se’l i
que Ricart es vestia amb un batí blanc fins als peus, fantasmagòric.
D’entre aquests companys jo
apreuava l’Enric Cristòfol Ricart com el més ben dotat, posseïa ja una
personalitat, la seva tècnica era meravellosa, cisellava al boix directament,
el seu cop d’eina no fallava. I era un bon amic, de caràcter agradable i
excel.lent persona, posseïa una ironia fina per fer broma del pròxim sense
molestar ningú. Anglada
admirava Ricart perquè veia que no divagava en el seu art, que el seu camí era
sòlid, que tenia personalitat. Joan Miró en canvi era reservat, poc conversava.
Només una vegada va obrir la boca per dir als amics que potser ell, en un atac
de bogeria, potser també s’hauria tallat l’orella com Van Gogh.
Galí havia dit a la
jove Lola Anglada: Treballeu
i estudieu segons la vostra orientació i personalitat; vós sola trobareu el
camí. A Ricart, com a la
mateixa Anglada, li agradaven Giotto, Fra Angelico. La
influència dels mestres italians és visible en l’obra de caràcter noucentista
de tots dos.
(article publicat al Diari de
Vilanova, 6 de novembre de 2015. A la imatge, una escultura de Ricart realitzada per Manolo Hugué, l'any 1941)
Etiquetes de comentaris:
Enric-C. Ricart,
Lola Anglada,
memòries,
mestre Galí,
Núria Rius Vernet,
Teresa Sanz Coll
dissabte, 31 d’octubre del 2015
Memòries de Lola Anglada
Lola Anglada Sarriera, nascuda el 1892, va ser una dibuixant de nivell en
un món misogin i on els homes artistes eren majoria. Llegir les seves Memòries
després de tants anys de morta provoca desconcert. ¿Com és possible que
havent-les deixat gairebé enllestides abans de morir, l’any 1984, no
s’haguessin publicat? Han passat més de vint anys. La Diputació de Barcelona,
dipositària del seu llegat, les acaba de publicar ara en un llibre molt bell i
il.lustrat amb el bo i millor de les seves creacions artístiques. Han tingut
cura d’aquest treball delicat, i amb una gran quantitat de notes a peu de
pàgina per tal d’orientar el lector a cada moment, Núria Rius Vernet i Teresa Sanz Coll, autores
d’uns pròlegs que situen Lola Anglada en el seu temps artístic i en les seves
circumstàncies personals.
Una vegada una amiga artista em va comentar que s’havia de tenir una bona
vídua que es preocupi de mantenir viva la flama un cop l’artista ja no hi és.
Va dir vídua, no vidu, i em va picar l’ullet. Lola Anglada no es va casar i va
deixar el seu patrimoni a la Diputació de Barcelona. Només la seva casa de
Tiana, i algunes de les seves pertinences, les va deixar a una família amiga
que van tenir cura d’ella els últims anys de la seva vida.
En les seves Memòries, Lola Anglada, una artista vocacional, defensa la
seva solteria. En els seus comentaris dóna cobertura al seu estat en base a la
decepció que, sens dubte, li va provocar l’artista Tomàs Aymat, amb el qual va
mantenir una relació amorosa. En una nota a peu de pàgina d’aquestes Memòries,
trobem escrit: En el dietari de París
[Lola Anglada] explica com, en una ocasió, ella esperava la seva arribada [la de Tomàs Aymat] amb
deler per veure’l i explicar-li les seves inquietuds artístiques, però ell li
contestà: Jo esperava veure’t per dir-te
que m’interesses tu i res més… però tu sola, apartada de totes aquestes coses
per les quals tu vius… i vull que escullis entre jo i aquestes il.lusions, el
teu art. El fet, que s’explica per ell mateix, enllaça amb el que la mateixa Anglada
escriu, que no m’estic de reproduir perquè explica la que devia ser una decisió
no gens fàcil de prendre: Els homes
talentosos, els genis, troben aquella dona generosa, enamorada, que els ajuda
moralment (…) la dona de vàlua intel.lectual no troba l’ajut de l’home…
Després de la Guerra
Civil, en la qual Catalunya va quedar esclafada en la seva
cultura i identitat, Anglada, que havia estat l’autora d’El més petit de tots, fruit del seu compromís amb la República i
amb Catalunya, va recloure’s en el seu món interior. El món que havia viscut i
en el qual va desplegar la seva obra artística de gust noucentista, va fer-se
fonedís per un llarg temps. Recuperada la seva tasca com a dibuixant i
escriptora de contes per a la mainada, en els últims temps va rebre homenatges.
Així encapçala Lola Anglada les seves Memòries: Avui, 11 de setembre de 1977. Per Catalunya. Per la nostra llibertat.
(Article publicat a El 3 de vuit,
23 d’octubre de 2015)
dijous, 29 d’octubre del 2015
Mar Hernández Plana: esculpir-se a si mateixa
El dia 19 d’octubre és el dia internacional del càncer de mama. En aquest
moment, el nivell de curació del càncer de mama és alt. Però en el procès
d’aquesta curació, que ho és del cos, cal curar també les ferides que provoca
en l’ànima.
L’arquetip més potent de l’inconscient col.lectiu és l’arquetip de la mare. Ningú no pot
parlar d’ell mateix, d’ella mateixa, sense parlar de la seva mare. Les mares
gesten la vida, tot en la vida té mare, procedeix d’una matriu. D’aquí ve que
en temps reculats fos una deessa la imatge de la faedora, de la creadora del
món, així com també la seva sustentadora. Les velles deesses mitològiques, les
figures precioses de les quals veiem en les vitrines dels museus, presenten un
cos generós, d’amples malucs, de pits abundants. Són la viva imatge de la
maternitat universal generadora i nodridora de les vides humanes.
Aquest arquetip de la feminitat, de la vida en la seva generació, és molt
poderós en la psique de les dones, en siguem o no conscients. Es posa en marxa
en diverses ocasions de la vida de la dona: la primera regla, la primera
relació sexual, l’infantament dels fills, l’alimentació del nadó, la menopausa. Són
exemples puntuals de la consciència de que en les nostres vides particulars
estem encarnant l’arquetip més universal. De la consciència d’aquest arquetip
procedeixen els trasbalsos anímics que a vegades patim, ja que la força de la
vida (la vida de l’univers!) ens sacseja fortament en cos i ànima.
Hi ha un altre moment en què la força de l’arquetip del femení matern
emergeix en el conscient: una malaltia greu als ovaris, a la matriu, a les
mames. No hi fa res que no siguem mares des del punt de vista biològic. Una
dona sempre ho és, mare. L’arquetip de la mare sempre és a la psique de la dona. Un càncer de mama
ens recorda no només la bellesa del cos que ara es malmet sinó també la funció
de les mames: l’aliment, que ho pot ser des del punt de vista fisiològic, però
que sempre ho és des del punt de vista espiritual.
El diàgnòstic d’una malaltia greu als ovaris, a la matriu o a les mames és
un cop fort en la psique de la
dona. Pot ser que no sigui un càncer, però que hi hagi el
perill que ho sigui en base a indicis. Aleshores es produeix una mutilació
preventiva per salvar-nos d’aquest perill, o per guarir-nos d’un diagnòstic
cert. Una histerectomia (l’extirpació de la matriu) requereix un dol, ho sé
perquè el vaig haver de fer. Una mastectomia (l’extirpació d’una o de les dues
mames) requereix un dol. Conec dones que l’han hagut de fer. És clar que en
aquests moments hi ha la possibilitat d’una reconstrucció de les mames. No és
així en el cas de les histerectomies. ‘Allà’ sempre hi haurà un ‘buit’ i caldrà
conviure-hi, omplir-lo simbòlicament per tal de sobreviure a la pèrdua.
Les maneres de superar el sentiment de pèrdua poden ser infinites, i cada
dona troba les seves. En el procès de superar el càncer de mama –la
quimioteràpia, les diverses reconstruccions dels pits- l’escultora Mar
Hernández Plana va trobar dos aliats mentals que li van fer de suport:
l’esport, en el seu cas la bicicleta, que feia anys que no practicava, i la
necessitat d’expressar artísticament tot aquest camí en forma plàstica. El
metge li va recomanar fotografiar les transformacions del seu cos. Amb l’ajuda
del fotògraf Jordi Serra van anar sorgint unes imatges que li van agradar. El
resultat és l’exposició Identitat
esculpida. La mostra, amb fotografies de gran format i inaugurada el passat
febrer al Museu Melcior Colet, ha itinerat pel territori català. El passat dia
22 d’octubre, en l’estela del dia internacional del càncer de mama, va tenir
lloc un acte inaugural d’aquesta exposició en la seu de l’Institut Català de
les Dones. L’exposició es podia visitar des del dia 5 d’octubre i es clourà el
dia 29 d’octubre.
Per la seva professió-vocació, Mar Hernández Plana esculpia, modelava,
perfilava. De sobte va canviar la perspectiva: era el cirurgià el que m’esculpia a mi, el que em dibuixava i em
mesurava, com jo havia fet tantes vegades en les meves obres. Això ha estat
així, certament, quant a la reconstrucció del cos. Però el treball de
reconstrucció interna, el modelat de la feminitat interna, el ressorgiment de
l’arquetip del femení de la vida en el seu cos de dona, ha estat obra d’ella
mateixa, de Mar Hernández Plana. I ho ha fet a través de la disciplina de la
bicicleta, amb l’aire net que li dóna a la cara en el moment de les curses, i a
través del treball artístic que ha donat l’exposició Identitat esculpida. Aquest ressorgiment és una invitació àmplia.
Perquè està a l’abast de tothom (homes i dones som fills, i d’alguna manera
incomplets) esculpir-se de nou la identitat. Però en aquest néixer conscient a la
vida som nosaltres qui ens fem de mare, unint en el mateix cercle la maternitat
individual amb la maternitat universal.
(article publicat a Eix Diari, 26
d’octubre de 2015. A
la imatge, una de les fotografies de l’exposició)
Etiquetes de comentaris:
càncer de mama,
Identitat esculpida,
Mar Hernández Plana
dissabte, 24 d’octubre del 2015
¿Quanta transparència podem digerir?
El filòsof i teòleg Francesc Torralba, autor d’una bona quarentena de
llibres que conviden a reflexionar sobre temes d’una humanitat que inclou el
seu vessant transcendent, a ¿Quanta
transparència podem digerir? La mirada honesta sobre un mateix, els altres i el
món que ens envolta (Pagès editors) posa el dit a la nafra al principi de
realitat. Aquest assaig és una invitació a desemmascarar-nos. Volem
transparència, sinceritat, honestedat. Ho exigim. Però, i nosaltres, fins on
som capaços d’arribar en el camí de la transparència? Sovint a no gaires
passes, si ens volem dir la veritat.
Dividit en cinc capítols: Exercicis
de transparència; Ser transparent amb
un mateix. El mirall; Ser transparent amb l’altre. Nuesa i màscara; La transparència dels éssers; i Transparència
amb el misteri del món, el doctor Francesc Torralba ha escrit trenta-sis
apartats que valen una meditació profunda cadascun. Podem aturar-vos en
qualsevol dels apartats, tots ens interpel.len en el més profund de l’ànima.
Un exemple. En el capítol de la tercera part, titulat No esperar res de l’altre. Destruir
expectatives, Torralba fa una sèrie d’observacions sobre aquella tendència
fatal a esperar que els altres siguin com nosaltres volem que siguin, un calc
de l’ideal que ens n’hem fet. Aquesta suposada ‘perfecció’ (als nostres ulls,
s’entén) es dóna rara vegada, en aquest altre, i això provoca una frustració
monumental com més allunyada es troba de l’ideal.
Perquè aquest és un aspecte molt quotidià, hi he reflexionat sovint,
arribant a la conclusió que l’altre: un familiar pròxim, un amic, una veïna o
una companya de feina, no és un objecte que puguem modelar a voluntat. L’altre
és qui és, i és com és, i si es dóna algun canvi en la seva manera de ser i
d’actuar, només pot venir d’ell mateix, de la seva voluntat de canvi. A l’altre
l’hem d’acceptar, bo i esperant que ell, que ella, també ens accepti!, ja que
ningú no està lliure per tirar la primera pedra. Una bona posició és no esperar
res d’aquest altre, doncs, ni que ens faci feliços ni que deixi de fer-nos-en.
La responsabilitat de ser feliços és exclusivament nostra. El que no tinguem
per nosaltres mateixos no ens ha de venir de ningú.
Una mirada honesta, sincera i transparent sobre un mateix, sobre els altres
i sobre el món que ens envolta és difícil. Ho és perquè ens veiem, i veiem els
altres i el món a través de l’ego, la gran pantalla, i també la gran ficció. En
el moment en què som capaços d’apartar l’ego, la visió de la realitat, la
pròpia i l’aliena, se’ns torna clara i real. El secret és l’amor. L’amor
veritable desfà l’ego, la pantalla, la màscara, la comèdia, i deixa emergir
l’ésser que va nu, com el del conte, l’ésser intern.
Escriu el doctor Torralba: La mort
aixeca tots els vels. La mort, que ens dóna consciència de finitud, de
destí físic inexorable, ens dóna també consciència de la inutilitat de la simulació. Però l’amor
també aixeca tots els vels. L’amor, a
diferència de la seducció, també és un exercici de transparència. En
efecte: quan estimem de debò algú volem, desitgem que sigui ell mateix. Quan
estimem algú no pretenem que sigui un altre, no li tallem les ales, desitgem la
seva evolució com a persona. Quan estimem algú de veritat, no en funció dels
nostres interessos, l’estimem de forma integral, amb les seves llums i ombres. Dues persones que s’estimem es miren cara a
cara. Sí: l’amor (com la mort) ens deixa al descobert, deixa fora de sentit
la representació. Els
subjectes de l’amor som nosaltres al nu. En l’amor som al cor mateix de la
transparència, la vida en la seva plenitud, no en la servitud d’una disfressa,
d’una màscara… efímera.
(a la imatge, un estanc amb peixos, fotografia presa a Malta l'estiu de 2014. Article publicat a Eix Diari, 20 d'octubre de 2015)
Etiquetes de comentaris:
amor,
ego,
Francesc Torralba,
màscara,
transparència
diumenge, 18 d’octubre del 2015
Egipte i els animals simbòlics
Les cultures judeocristiana i grecoromana donen fonament i consistència a
través dels segles a la cultura d’Occident. Però de seguida ens adonem que en
aquest mapa intangible no podem obviar la cultura egípcia. No només per raó de
veïnatge sinó també per raons d’imaginari col.lectiu. Som lluny d’Egipte, però
mentalment no tant com ens pensem, estem amarats també d’aquella cultura.
L’atractiu de la cultura i art dels antics egipcis va més enllà dels seus
constructes materials. L’atractiu de l’antic Egipte prové d’una mescla
d’exotisme i familiaritat. Una exposició amb temàtica egípcia és un èxit segur.
Molts de nosaltres hem fet quilòmetres per visitar els millors museus d’art
egipci, ja sigui al mateix Egipte o en les ciutats més importants d’Europa,
comptant que a Barcelona també tenim un destacable Museu Egipci.
Des del 23 de setembre fins al 10 de gener es pot veure a CaixaForum
l’exposició Animals i faraons. El regne
animal a l’antic Egipte. Les obres exposades procedeixen del Museu del
Louvre, algunes fins i tot les recordareu, com les sorprenents mòmies de gat,
amb el seu embolcall pintat amb aparent ingenuïtat. Picasso, amb els seus grans
ulls, se les devia mirar molt, em sembla.
Cal dir que ja ha passat aquella època en la qual, per ignorància del
significat simbòlic que per als egipcis tenien els animals, els antics egipcis
es consideraven zoòlatres. Però de cap manera adoraven els animals, sinó el que
representaven simbòlicament les seves forces i expressions. Amb els
coneixements que ara tenim d’aquella cultura podem acostar-nos a una exposició
molt completa sobre aquesta relació immaterial entre homes, faraons i animals,
que cal situar més enllà del modern animalisme. Que les figures dels déus i
faraons egipcis apareguin amb el cap d’un animal té a veure amb el que aquests
animals representen simbòlicament en aquella cultura de l’antiguitat.
L’egiptologia, tota una ciència!, ha generat una bibliografia de
proporcions gegantines. Com un riu que va creixent com el mateix Nil que li ha
donat cabal, els coneixements interdisciplinaris sobre la civilització egípcia
augmenta cada dia que passa amb noves incorporacions. Thot. Libro de los talismanes egipcios (Ediciones Picazo, 1982),
que signa l’estudiós J. Garcia Font, és un d’aquests llibres que val la pena de tornar a consultar davant d’una
exposició com Animals i faraons, en
la qual s’exposen no pocs d’aquests talismans amb formes d’animals. L’assaig de
Garcia Font no només parla de la potència de la imatge simbòlica (ell n’és un
expert) sinó també de la utilització de la imatge de forma creativa i dinàmica.
Escriu Garcia Font que un talismà no és un amulet: un talismà és un objecte
elaborat amb art i constitueix l’expressió d’una manera peculiar de concebre el
món que ens envolta i de les forces que actuen en altres dimensions més enllà
de la física.
L’exposició Animals i faraons és
com un llibre en viu de l’antiga cultura egípcia a través de les figures que
s’hi exposen. Tant que potser demana més d’una visita per aquells que estan
disposats a gaudir de la contemplació de les peces una per una, i embadalir-se
en els seus significats. I és que l’art per l’art no existia, en aquella època,
tota forma d’art era sagrada. Hi ha figures monumentals, i mòmies d’animals
cobertes amb uns teixits pintats que reprodueixen l’efigie dels animals. També
hi ha figures diminutes, com els talismans dels quals he començat a parlar. Qui
no s’ha enamorat d’un anell amb un escarabeu de lapislàtzuli? En l’exposició hi
ha uns quants escarabeus tallats en diferents materials. Els quals, atenció,
prenen diferents significats si la talla està feta amb fusta del sicòmor (nehet), considerada mítica. O amb fusta
de salze (tcheret), arbre que estava
consagrat a Osiris perquè, segons conta la llegenda, va acollir el seu cos
després de ser esquarterat pel seu germà Shet, i on l’ànima del déu s’hi asseia
en forma d’ocell.
Els símbols tenen la
capacitat de revelar una modalitat d’allò real, o una estructura del món no
evident en el pla de l’experiència immediata, escriu Mircea Eliade, historiador de les
religions. L’escarabeu Kefer simbolitza el Sol, força de tota la vida
planetària, així com, per analogia, simbolitza el sol interior que és el cor
(per als egipcis, el cor és la seu de la saviesa). No m’estendré gaire més en
el significat simbòlic que per als antics egipcis té l’escarabeu Kefer, és
amplíssim i en podeu trobar més explicacions en llibres com l’esmentat Thot, de J. Garcia Font, o en l’imprescindible
estudi del professor Richard H. Wilkinson, Magia
y símbolo en el arte egipcio (Alianza Forma, 2003), i altres. L’escarabeu
Kefer (kefer vol dir el que
s’engendra a ell mateix) com a figura simbòlica significa la vida que no mor.
Els antics egipcis creien en la vida del més enllà. La cosmologia egípcia,
visualment tan fascinant, és d’una gran complexitat. Els codis d’interpretació
que es van coneixent faciliten la comprensió d’una civilització tan fèrtil com
les aigües del Nil que, sens dubte, han banyat, i no poc, la nostra cultura
d’Occident.
(article publicat a Eix Diari, 14
d’octubre de 2015. La fotografia que il.lustra l'article la vaig prendre al Museu Egipci de Berlín el juny de 2015)
divendres, 16 d’octubre del 2015
Trobada de Tereses
A la foto només hi ha quatre Tereses de les cinquanta Tereses que vam dinar plegades, ahir, en un restaurant de Vilanova. Vaig ser convidada a participar en aquesta trobada de Tereses de Vilanova per M. Teresa Ventosa (a la dreta de la imatge). El motiu era celebrar el dia de santa Teresa en un dia que no era un dia qualsevol, ja que la trobada tenia com a motiu la cloenda de la commemoració dels 500 anys del naixement de Teresa d'Àvila, doctora en lletres, però també en ciència de vida, que inclou la vida espiritual. En una societat com la nostra, la vida de l'esperit proclamada així, als quatre vents, fa de ben mal sentir. Sembla que alguns siguem una colla de retrògrades, per aquesta raó, que ho és de l'ànima (és clar que l'ànima tampoc no té bona premsa, entre els materialistes militants). Ho remarco perquè em fixo en les cares que fan alguns quan els parlo de la santa. En realitat, ben llegida, ens topem de cara a una dona poc convencional i amb un gavadal de solucions imaginatives per resoldre problemes. Una dona moderna, vaja. Potser sí, però, que hi ha retrògrades de veritat que potser enyoren els temps de les relíquies (a Teresa d'Àvila no li hauria agradat gens, el mercat que es va fer amb el seu cos). D'entre els llibres que s'han publicat o reeditat durant l'any que ha durat la commemoració dels 500 anys del naixement de Teresa d'Àvila, llegiu la declaració d'amor a Teresa de Jesús per part de Julia Kristeva al seu llibre Teresa amor mío. Vaig fer un comentari de la meva lectura del llibre que podeu trobar a: http://www.nuvol.com/critica/teresa-amor-meu/
dimarts, 13 d’octubre del 2015
Els separats, fracassats?
Acabo de descobrir que sóc una fracassada. Ho diu Santiago Agrelo, arquebisbe de Tànger, en una entrevista publicada avui a La Contra de La Vanguardia. Els separats som fracassats. Més encara: som pobres! Llegiu: Això són els separats: pobres! I amb un to paternalista que cal rebutjar perquè ens denigra com a persones, afirma, contestant a la pregunta de si finalment serem acollits per l'Església Catòlica: Perquè no acollir-los i ajudar-los com fem amb altres fracassats? Perquè marginem als pobres casats als quals no els ha anat bé? No sabia que sóc una fracassada, ni que se m'hagués d'ajudar per aquest motiu, ni tampoc no sabia que per aquest motiu he de ser acollida per l'Església Catòlica, com si em fessin un favor. L'Església Catòlica no ha de fer favors. L'Església Catòlica ha comprendre la realitat i acceptar-la en la seva dignitat humana, altrament és com si estigués fora del món. No és que als 'pobres casats' no ens hagi anat bé, tot i que pot ser així. Però més sovint es tracta d'una altra cosa. Per continuar sent la persona que estem destinats a ser hem de separar-nos no d'aquell o d'aquella amb el qual ens van casar, sinó d'aquell o d'aquella que ara, o en el seu moment, ens va barrar el pas en la nostra evolució com a persones. Canviem i hem de poder canviar, això és la vida. Només la mort és la immobilitat pura.
(a la imatge, una finestra que és com la realitat, que es pot veure i mirar des de molts angles de visió).
Etiquetes de comentaris:
Església Catòlica,
Santiago Agrelo,
separats fracassats
divendres, 9 d’octubre del 2015
Un conte japonès
El relat El tallador de canyes
(Viena Edicions), de Junichirô Tanizaki (1886-1965) és un fruit molt bell de la
imaginació japonesa. Un personatge desconegut explica aquest conte o relat de
manera indirecta, obliqua, i al final deixa l’oient-lector tan sols amb la
remor del vent entre les canyes. El contador de la història desapareix tal com
havia aparegut, sense deixar rastre, dissolt en la llum de la lluna. Un miratge
en una nit de lluna plena de tardor.
Si no fos que es tracta d’una narració, diríem que som davant d’una pintura
japonesa tradicional desplegada en quadres d’imatges suaus pintades damunt d’un
paper hôsho, o també damunt d’un
paper xinès. Ambdós absorbeixen la llum com si fos l’esponjosa superfície de la
neu. Aquesta comparació no és meva, sinó del mateix Junichirô Tanizaki, que
l’escriu en un dels seus llibres més emblemàtics i reconeguts: Elogi de l’ombra, un tractat de
l’estètica oriental escrit l’any 1933, amb un cert sentiment de pèrdua, atès
que aquesta estètica japonesa mil.lenària ja començava a desaparèixer amb la
invasió, gens subtil, de la cultura occidental.
L’estètica oriental, com la narrativa oriental, almenys la tradicional, té
ben poc a veure amb l’estètica i la narrativa occidental. D’aquí ve que aquesta
narració de Tanizaki, considerada ja clàssica, s’esdevingui no pas sota la
violència del focus solar sinó en la penombra d’una nit de lluna plena de
tardor, amb la seva melangia. Els fets del conte de Junichirô Tanizaki reposen
en la subtilesa de les seves llums platejades, nacrades, com un metall brunyit.
El conte es pot resumir d’aquesta manera: un passejant que es disposa a
contemplar una nit de lluna plena es troba amb un altre passejant sorgit com
una ombra entre les canyes que voregen un llac on es reflecteix la lluna. La poesia del
moment dóna lloc a una conversa improvisada on el contador explica la història
d’un triangle amorós format per un home enamorat d’una vídua jove que recorda
les dames dels vells temps per la seva exquisidesa, i que es casa amb la
germana petita de la dama per tal de tenir-la a prop. És clar que l’idil.li
(platònic, no arriba a consumar-se) dura poc, aviat les coses es torçaran. Però
mentre dura el relat, el lector perd la noció del temps, com quan contemplem
extasiats una nit de pleniluni en temps de tardor, que ho és respecte del cicle
de l’any, però que també respon a la cronologia tant del contador com de
l’oïdor de la història. Són dos homes en la seva època tardoral.
Pel seu refinament poètic, tot i el drama i la tensió que conté, la
història pot semblar una contalla d’altres temps. Potser és el que volia el seu
autor en escriure aquest relat: donar testimoni d’una manera elegant de viure,
sobretot en les classes més benestants, que no vol dir més adinerades, sinó més
cultes, i que a poc a poc anava passant avall. Es conta de la seva biografia
que, en ser desgraciat el seu matrimoni, Tanizaki va convidar la seva dona a
tenir una relació amb un amic seu. És evident que un acord així entre una
parella poc s’avindria amb la general mentalitat occidental, tan possessiva.
L’espai masculí ha estat una reserva per a les infidelitats, però no a la
inversa.
El relat El tallador de canyes, en
la traducció impecable del japonès per part d’Albert Nolla (qui també va
traduir l’esmentat Elogi de l’ombra)
transcorre pels camins suggerents de la poesia japonesa, on cada objecte, i
cada vestit, pren un protagonisme insospitat, sovint per contrast, com en
aquest fragment: Un bon crespó no ha de
ser només tou, va dir, sinó també ha de ser ben frunzit. Si toques la pell
d’una dona després d’haver passat la mà per aquests plecs, la notaràs encara
més suau, escriu Tanizaki. El contacte es demora en moments tàctils que
passen del crespó a la pell…
Ens trobem davant la descripció
d’un moment de sensualitat exquisida, com és exquisit buscar la bellesa en la
llum indirecte, en la penombra, o en els tornassolats que amanyaguen els
rostres, les figures i els paisatges banyats en la llum de la lluna plena en
una nit de tardor.
(article publicat a Eix Diari, 8
d’octubre de 2015)
Etiquetes de comentaris:
Albert Nolla,
Junichirô Tanizaki
dimecres, 7 d’octubre del 2015
El mòdem se'n va anar al cel
Ja ho sabeu: la matinada del dissabte passat, dia 3 d'octubre, va fer una tempesta fabulosa, amb grans tronades i llamps que van il.luminar casa nostra com si fos el palau de Versalles en un dia de festa. Molt bonic, sí. Però la festa va tenir conseqüències. Un d'aquests llamps, el que devia carregar més energia, va fondre els ploms i es va endur el mòdem connectat a l'ordinador al cel... Fins avui la companyia telefònica no ha tingut la gentilesa de fer-nos arribar el mòdem nou. Dic gentilesa per no continuar enfadada amb un servei que paguem caríssim i que té forats per tot arreu. La fotografia que veieu la vaig prendre en un viatge en avió. Només des d'aquestes alçades es pot veure el cel com si ja hi fossis, com una avançada del cel que ens prometien els catequistes quan ens portàvem bé... És una imatge preciosa i la sensació és d'ingravidesa. Però no sé si m'agrada prou. Vull dir que no és pas aquest el cel que espero. El meu cel més aviat s'assembla a un moment d'íntima pau, de concòrdia amb mi mateixa.
diumenge, 27 de setembre del 2015
La taverna dels 11
És el projecte d'una parella jove i feinera que no ha estalviat esforços en posar-lo en marxa. Tot l'estiu que hi han treballat de valent, reciclant això, allò, mans i imaginació... Dilluns, dia 28 (un dia en què, sigui com sigui, a Catalunya res no serà igual després de les votacions d'avui), obren les portes al públic d'aquest petit establiment situat al carrer Tavern, 11 (està molt a prop de la sortida de Muntaner dels Ferrocarrils Catalans). D'aquí ve el nom de la taverna dels 11. En aquest petit bar-taverna serviran esmorzars i dinars. El Rubén és bon cuiner i té moltes idees. La meva filla Cristina l'acompanya i l'ajuda en aquesta aventura, que és de tots dos. Visiteu-los i gaudiu de les seves atencions!
(em va plaure molt dissenyar el logo)
Etiquetes de comentaris:
carrer Tavern 11,
la taverna dels 11
divendres, 25 de setembre del 2015
El vot de la meva vida
Totes les ocasions de votar són importants, però la convocatòria del proper diumenge, el 27S, ho és d'una manera significativa. Ho he dit en altres escrits: m'adreço a vosaltres amb tot el respecte per les vostres idees i sentiments.
Amb aquest esperit, aquí sota trobareu reproduït l'article que avui publico al Diari de Vilanova (un mitjà de comunicació, sigui dit de pas, en el qual sempre he trobat acollida per expressar les meves lliures opinions en l'àmbit que sigui):
Diumenge dipositaré a l’urna el vot de la meva vida.
Aquesta proclama no es tracta només d’un eslogan. Hi ha moments a la vida que
després d’haver fet camí ens trobem en una cruïlla i hem de decidir cap on
volem anar. Podem anar enrere. Però la vida mai no va enrere. Com que la vida no
va enrere, et quedes aturat. Les aigües estancades aviat esdevenen pútrides. Ara
bé: et pots parar tant com vulguis, t’hi pots florir, parat, però el temps no
es para: et passa per fora i per dins, i t’afaiçona, com deia Marguerite
Yourcenar. Cal portar les regnes de les nostres vides, fer-la caminar.
Temps
tindrà l’antropologia per estudiar-ho: el nostre procés cap a un estat sobirà
és tant una qüestió social i política com un pas d’envergadura còsmica. Els
grans canvis en la Història de la humanitat han anat així: comencen per
transformacions individuals i acaben sent transformacions col.lectives. Hi ha
ressagats, sempre n’hi ha hagut. Però Catalunya, tot i els entrebancs que ha
anat trobant pel camí, sempre ha estat motor de canvis. El d’ara és monumental
i incloent-hi tothom qui hi vulgui ser, com sempre.
El
psicòleg Abraham Maslow va fer una escaleta amb els valors amb els quals viu el
comú de la gent: supervivència, seguretat, relacions personals, prestigi i desenvolupament
personal. Bé. Però no és tracta d’anar fent sinó de superar-nos. No s’hauria
creat ni una engruna d’art, ni la ciència no hauria fet gaires passos, ni
s’hauria abolit l’esclavitud, amb tanta conformitat. Joseph Campbell, l’autor
de L’heroi de les mil cares, va més
enllà de Maslow i posa el focus en un impuls poderós que empeny a transcendir la mediocritat. Un
impuls capaç de despertar la ment i crear una vida pròpia, no adotzenada, per
col.laborar de manera positiva a alçar l’edifici de la societat. Sobre
aquestes actituds personals i col.lectives s’ha erigit tota civilització. Amb
l’energia desperta que avui mobilitza una gran part de la gent de Catalunya,
som en camí de transcendir la mediocritat ambient. Tinc a punt el vot de la
meva vida per empènyer cap a tot el que podem ser, que no és poc, en tinc la
certesa.
(a la imatge, un fragment d'una fotografia presa al carrer el setembre del 2014).
Etiquetes de comentaris:
27S,
el vot de la meva vida
dimarts, 22 de setembre del 2015
Stampas de Mercè Insenser
Des del 18 de setembre i fins al 7 d’octubre de 2015, es pot veure a la
vilanovina galeria d’art Ismes l’exposició Stampas,
de la
gravadora Mercè Insenser.
Seguint amb el seu vigorós impuls per l’experimentació artística en el camp
del gravat, bona part del material base amb què estan confeccionats aquests
nous gravats, Mercè
Insenser se serveix
de cartes postals i correspondència antiga guardada per la família en calaixeres
i secreters. Aquesta correspondència entre els avantpassats de l’autora ara
pren, doncs, dimensió artística en ser incorporada en aquestes Stampas, tot preservant en la
realització dels gravats una harmonia visual de colors càlids, d’acord amb la pàtina
del temps que ha engroguit les pàgines dels llibres, els fulls cal.ligrafiats,
la tinta dels manuscrits.
Un fil conductor, un relat, dóna un sentit unitari a la mostra Stampas, que
lliga iconogràficament en un espai lletres de motlle, cal.ligrafies, llibres,
cartes postals i fulls manuscrits de correspondència. La incorporació
d’elements propis de l’escriptura en aquest espai, ja siguin postals,
cal.ligrafies o lletres de motlle, en la composició artística d’aquests
gravats, proporciona a les obres una atractiva forma visual que té una llarga
tradició, tant a Orient com a Occident.
A Occident tenim els incunables, llibres miniats artesanalment,
confeccionats pàgina a pàgina, amb les seves il.lustracions imaginatives en
harmonia amb el text realitzat amb una cal.ligrafia de bon traç. No puc deixar
d’esmentar aquí, perquè forma part de la nostra genealogia femenina en el món
de l’art, a la monja Eude, que al segle X va il.lustrar tantes de les pàgines
del famós Beat de Girona (970 d.C). Pel que fa a Orient, en la pintura
tradicional xinesa i japonesa també veiem com s’incorporen formes
cal.ligràfiques en la imatge total de la pintura o del gravat, i sempre deixant
espais en blanc, a manera de refugi de la imaginació i per fer ressaltar el plaer
de la tinta, com diu el pintor i premi Nobel de Literatura xinès, Gao Xingjian.
És just el que trobem en aquests gravats, Stampas, de Mercè
Insenser: el plaer de la tinta, de la taca i de la
distribució dels elements visuals sobre el paper. ‘Com que vinc del món de la
pintura, els meus gravats són molt pictòrics’, diu la mateixa Insenser dels
seus treballs. En els espais buits, estratègics, que trobem en alguna
d’aquestes Stampas, hi ha el que en
podríem dir un espai per pensar suggerit per la imatge sensible del gravat. És
per aquest motiu que més amunt parlava d’un fil conductor, d’un relat en
aquesta exposició de Mercè Insenser. En el seu camí creatiu, en aquest moment
biogràfic l’autora ha sentit la necessitat de recuperar objectes que remeten a una
vida passada i que en el seu cas formen part de la memòria familiar.
En un efecte mirall, l’espectador també pot sentir-se cridat a evocar una
carta o un plec de cartes manuscrites, unes postals antigues, o alguns dels
llibres de la biblioteca dels pares o dels avis. Així és com la contemplació
d’aquestes Stampas provoca el record
de nostra pròpia educació sentimental. I en un camí de retorn, l’art que ha
transformat l’emoció invisible en visible, la contemplació de l’art torna
visible la nostra emoció íntima.
(article publicat a Eix Diari, 21
de setembre de 2015)
Etiquetes de comentaris:
Gao Xingjian,
monja Eude,
Stampas de Mercè Insenser
L'energia desperta que ens mobilitza
He enviat aquest missatge per correu a unes quantes persones, potser ja l'haureu rebut. La referència del missatge és l'energia desperta que ens mobilitza. La fotografia d'aquesta entrada està presa l'11 de setembre del 2012.
Benvolguts/es,
Sóc signant del manifest
d’escriptors de Junts pel
Sí.
Abans que res, tot el meu respecte
per les vostres idees i els vostres sentiments.
El meu vot, que guarda un gavadal de
raons objectives per voler que Catalunya sigui un estat sobirà, en igualtat de
condicions amb altres estats, té encara una altra raó que vull compartir amb
vosaltres, i que expresso en aquest fragment de l’article que aquesta setmana
publicaré al Diari de
Vilanova:
Temps tindrà l’antropologia
per estudiar-ho: el nostre procés cap a un estat sobirà és tant una qüestió
social i política com un pas d’envergadura còsmica. Els grans canvis en la
Història de la humanitat han anat així: comencen per transformacions individuals
i acaben sent transformacions col.lectives. Hi ha ressagats, sempre n’hi ha
hagut. Però Catalunya, tot i els entrebancs que ha anat trobant pel camí, sempre
ha estat motor de canvis. El d’ara és monumental i incloent-hi tothom qui hi
vulgui ser, com sempre. El psicòleg Abraham Maslow va fer una escaleta amb els
valors amb els quals viu el comú de la gent: supervivència, seguretat, relacions
personals, prestigi i desenvolupament personal. Bé. Però no és tracta d’anar
fent sinó de superar-nos. No s’hauria creat ni una engruna d’art, ni la ciència
no hauria fet gaires passos, ni s’hauria abolit l’esclavitud, amb tanta
conformitat. Joseph Campbell, l’autor de L’heroi de les mil cares, va més enllà de
Maslow i posa el focus en un impuls poderós que empeny a transcendir
la mediocritat.
Un impuls capaç de despertar la ment i crear una vida pròpia,
no adotzenada, per col.laborar de manera positiva a alçar l’edifici de
la societat.
Sobre aquestes actituds personals i col.lectives s’ha erigit
tota civilització. Amb l’energia desperta que avui movilitza una gran part de la
gent de Catalunya, som en camí de transcendir la mediocritat ambient. Tinc a
punt el vot de la meva vida per empènyer cap a tot el que podem ser, que no és
poc, en tinc la certesa.
Amb una abraçada
fraternal,
Teresa
Costa-Gramunt
Etiquetes de comentaris:
manifest d'escriptors de Junts pel Sí
diumenge, 13 de setembre del 2015
El punter arriba a l'últim tram
El punter arriba a l'últim tram, el de la Via lliure a la Cultura i Educació, a punt per a ser encaixat a l'escenari. L'emoció és intensa. El punter groc ha recorregut tota la Meridiana plena de gom a gom. Ho he anat veient a la pantalla gegant sota un sol de justícia. No ha plogut, i això que algú a la vora diu, tot fent broma, que hi ha qui ha fet novenes perquè ens caigués al damunt una d'aquelles típiques pedregades de setembre... El punter arriba a l'últim tram, i és una realitat, però també una metàfora del que els que som aquí esperem, Via Lliure a la independència, a la República catalana, o com en vulguem dir d'aquest estadi d'evolució de una gran part de la nostra societat, un estadi que abans que polític ho és mental. L´única cosa que esperem dels qui no pensen com nosaltres és que ho respectin. Hem arribat fins aquí, el punter arriba a l'últim tram, la gent aplaudeix i somriu, somriu amb alegria, de la nostra revolució pacífica arreu del món en diuen la revolució dels somriures. El somriure dóna llum al rostre de les persones, el somriure obre el rostre de les persones perquè és l'expressió de l'apertura de l'ànima.
(a la fotografia, el punter arribant a l'últim tram de la Via lliure)
dijous, 10 de setembre del 2015
Via lliure
Llibertat, Lituània serà
lliure!, deien tres-cents
mil manifestants en la visita que Gorbatxov va fer a Vílnius el gener del 1990.
La independència de Lituània és
impossible, els havia dit el mandatari de l’URSS, unió avui extinta. Val la
pena recordar-ho avui, a les envistes de la manifestació de l’11 de setembre a
la Meridiana amb el lema Via lliure. I
val la pena recordar-ho també perquè Lituània no només és un país sobirà sinó
pròsper, contradient les amenaces de Gorbatxov quan deia que Lituània perdria
milers de milions de rubles dels subsidis que rebia en forma de matèries
primeres i de productes soviètics, i que s’enfonsaria a la competència –cruel,
deia- del món exterior. Encara com no va parlar de les galàxies, com aquí va
fer el ministre Margallo de l’actual govern de l’Estat.
Quan Lituània reclamava ser un estat independent sabia a què s’exposava per
experiència. L’URSS, una dictadura no del proletariat sinó d’uns quants, ha
estat campiona en el maltracte de la pròpia gent. La repressió, les delacions
per ser poc comunistes, les purgues i els gulags no són una ficció.
Vaig viure gairebé en directe la via
lliure per a Lituània. L’agost del 1990, al Congrés Internacional d’Exlibristes
celebrat a Mönchengladbach, vaig fer amistat amb l’artista Elvyra-K.
Kriauciunaite. Vam iniciar una correspondència en la qual a més de temes
personals i artístics, l’amiga m’explicava els esdeveniments polítics del seu
país. Quan Lituània ja era independent vam visitar Lituània (estiu 1993).
L’URSS havia complert l’amenaça i havia tancat les aixetes. La gent anava
justeta, però treballaven de valent per aconseguir el que es va fer realitat
amb cinc anys, i amb deu de forma superlativa: situar-se al mateix nivell de
riquesa que Suècia, Noruega, Dinamarca, Finlàndia. S’ha de tenir en compte que
Lituània venia ja d’una contracció de l’economia que també ho era de l’URSS.
Lituània avui forma part de la Unió Europea, malgrat que en aquells moments s’hi
declarés en contra Jacques Delors.
Catalunya està en una posició econòmica a anys llum que la Lituània que
reclamava via lliure. La gent té dret a decidir el seu futur,
havia cridat un home a Gorbatxov. Les amenaces del mandatari soviètic ara són
aigua passada. Abans d’escriure la carta publicada a El País, Felipe González hauria d’haver consultat l’hemeroteca i
tenir presents les paraules de Gorbatxov, tan poc visionàries. Podem emplaçar
González d’aquí a cinc anys, quan Catalunya ja sigui un estat independent,
sobirà. Li recordarem unes paraules tan poc democràtiques en un dirigent que es
diu progressista. Mentrestant estarem immersos en la feina estimulant de donar
forma al nostre país perquè estigui a l’alçada del segle XXI. ¿Algú creu que en
democràcia es pot aturar la voluntat d’un poble? Si Lituània ho va aconseguir
en una dictadura, què no hem d’aconseguir nosaltres, a no ser que estiguem en
una dictadura encoberta. Amb més motiu, doncs, per voler una via lliure.
(article publicat al Diari de
Vilanova, 10 de setembre de 2015. A la imatge, una fotografia feta a la Via Laietana l'11 de setembre del 2012).
Etiquetes de comentaris:
Catalunya,
Felipe González,
Lituània,
Mikhaïl Gorbatxov,
Via lliure
divendres, 4 de setembre del 2015
Museu d'Art Contemporani a VNG
La primera temptativa d’un Museu d’Art Contemporani va tenir lloc a
Barcelona l’any 1960. Va ser impulsat pels crítics d’art Alexandre Cirici
Pellicer i Cesáreo Rodríguez-Aguilera (enguany es commemora el centenari del
seu naixement i la universitat de Jaén, que custodia el seu llegat, està
preparant un seguit d’actes i una publicació). Provisionalment, el Museu es va
instal.lar a la cúpula del Teatre Coliseum de la Gran Via. Només va durar tres
anys.
Els artistes en actiu havien donat resposta a la crida, regalant o cedint
obra per a ser exposada. Els tres anys havien estat molt productius:
vint-i-tres exposicions. La darrera mostra, El
Arte y la Paz, no va passar la censura. En no trobar un espai més adient, i
per manca de suport oficial i privat, es va determinar el tancament.
A l’espera d’una nova oportunitat, les obres van ser emmagatzemades.
Finalment, per intervenció d’Antoni Ferrer Pi, el Patronat de la Biblioteca
Museu Víctor Balaguer va oferir acollir-les al Castell de la Geltrú. El març de
1969 s’inaugurava a Vilanova i la Geltrú una nova versió, amb més d’un centenar
d’obres, d’aquest Museu d’Art Contemporani que havia fracassat a Barcelona. Des
del 1996, una tria d’aquesta col.lecció es pot veure de forma permanent a la
primera planta de la Biblioteca Museu Balaguer.
Coincidint amb l’exposició que té lloc al MNAC Del segon origen. Arts a Catalunya, 1950-1977, fins a finals d’any
es podrà veure a la Biblioteca Museu Balaguer l’exposició 1960-1963. El Museu d’Art Contemporani. Testimoni d’una època. Com
a espectadora, estèticament m’ha resultat més interessant l’exposició de
Vilanova que la del MNAC, ben intencionada, però fallida quant a les obres
exposades, segur que es podien haver triat millor. D’aquesta mostra resaltaria,
això sí, l’apartat documental.
Quant a la mostra El Museu d’Art Contemporani, que per primera
vegada mostra la gairebé totalitat del fons d’aquella aventura museística dels
anys seixanta, presenta prou informació visual com per fer-se una composició de
lloc de les tendències artístiques del moment, amb una gran presència de
l’informalisme, tant atractiu com a treball experimental, però que s’ha mostrat
com un carreró sense sortida. És a la vista el viratge que cap a altres
llenguatges pictòrics han anat fent els propis artistes que el van conrear.
Alguns exemples: Tàpies, Guinovart, Ràfols-Casamada, o el mateix Cardona
Torrandell.
Una reflexió sociològica. A l’espectador li pot sobtar el contrast que
s’estableix entre una imatge fotogràfica de la inauguració de la iniciativa de
Museu d’Art Contemporani, on es veuen autoritats i públic assistent, amb
l’escultura abstracta de Subirachs que tenen al davant. L’ambient i l’estètica
que es respira en aquesta imatge no lliga gens amb aquesta obra ni amb la que
es pot contemplar a les parets!
La directora del Museu Balaguer, Mireia Rosich, apunta que l’exposició és
com una fotografia fixa del que s’estava produint a nivell artístic a Catalunya
en aquells moments. És així. Per aquesta raó cal veure aquesta mostra, que
ho és dels corrents artístics del anys seixanta i dels seus artistes més
rellevants, molts dels quals han arribat als olimps de l’art. Però mercès a
l’apartat documental que complementa la mostra, també resulta una bona crònica
de la distància entre l’art del present i aquella societat d’aspecte tan rígid
i conservador. Sort que alguns agosarats van atrevir-se a fer volar el
pensament i van maldar per crear un museu d’art actual, acabat de fer,
incomprensible molt sovint, sí, però viu i fugint de l’encarcarament de
l’entorn.
(article publicat al Diari de
Vilanova, 4 de setembre de 2015.
A la imatge, una vista panoràmica de l’exposició actual
al Museu Víctor Balaguer)
Etiquetes de comentaris:
Alexandre Cirici,
Biblioteca Museu Víctor Balaguer,
Cesáreo Rodríguez-Aguilera,
exposició 1960-1963. El Museu d'Art Contemporani. Testimoni d'una època,
Mireia Rosich,
MNAC
Subscriure's a:
Missatges (Atom)