Amb motiu del 79è. aniversari d'Olga Xirinacs, m'afegeixo a l'homenatge que li volem fer blogaires i facebookeros. Ho faig amb la reproducció del comentari que vaig publicar a L'Eco de Sitges (1-8-2009) amb motiu de la publicació de la seva obra completa de la poesia escrita fins aleshores amb el títol d'Óssa Major. Cal dir que l'obra poètica d'Olga Xirinacs ha crescut amb altres títols, i no només de poesia sinó també de narrativa. Per molts anys, amiga, que tinguis un dia feliç!
***
Acabo de llegir Óssa Major (Omicron), l’obra completa de
la poesia d’Olga Xirinacs, que abarca des de 1977 fins a 2009. La publicació
d’una obra completa dóna fe d’una trajectòria. Més encara: la il.lumina i li
dóna sentit i compliment. En uns mots preliminars, l’autora diu que hi trobarem
una vida sencera.
Tinc a les mans
aquest volum de 1.000 pàgines, una proesa d’abast còsmic, es miri com es miri. Olga Xirinacs ha
desplegat durant dècades el seu treball sense plànyer energia, voluntat, amor.
“Així és el poeta –escriu María Zambrano-: Perdut en la llum, errant en la
bellesa, pobre per excés, foll per massa raó, pecador sota la gràcia”. Un ésser
que salta tots els murs, totes les convencions, un heroi, una sibil.la.
Per aquesta raó,
acarar-se a la totalitat de l’obra poètica d’Olga Xirinacs no només demana alè
intel.lectual sinó també sensibilitat creativa per poder escatir-ne l’altura,
que és també profunditat. Cal fer servir amb diligència els dos hemisferis del
cervell per comprendre i avaluar aquesta autora tan culta com sàvia de viure.
L’amant de la
poesia potser en tindrà prou amb aquella devoció que li donarà a comprendre amb
naturalitat –el cor és savi- el que els savis rucs, com diu un amic meu, no
entenen… Perquè, ai, fer una lectura crítica d’Óssa Major! Perquè es tracta, en efecte, d’una obra major, i per
pujar un ‘vuitmil’ cal esforç i preparació tècnica, però també el do de la
intuïció, aquella facultat que permet sobrepassar la ment discursiva,
lineal.
A Óssa Major s’hi descobreixen poemes
d’una rara bellesa, poemes pastats en una atmosfera verbal fulgurant. Una
topografia poètica particular que mostra camins que surten del cor i van al
cor, que deambulen per la ment i tot espiralejant amunt i avall de l’axis mundi
de l’existència apareixen construccions sòniques i tonals en perfecta harmonia
(to i so, en música, no és el mateix, en poesia tampoc). Això quant a la forma,
que amb gai saber compensa els volums que retenen la gravetat amb els que
s’enlairen. Tota una proesa.
Quant al fons, una
de les virtuts sobresortints del discurs poètic d’Olga Xirinacs rau en l’entesa
dels contraris, reflex de la lluita personal de l’autora per assolir també
aquest equilibri. Així, en els seus poemes –pura metafísica expressada a través
dels sentits, com volia Joan Maragall-, ser i no ser s’engendren, dia i nit se
succeeixen, amor i dolor es reconeixen, el bo i el dolent aparents estan en la
mateixa línia, només varia el grau d’intensitat que va de l’un a l’altre… El
temps i l’eternitat juguen a cuit-i-amagar i la tristesa tan sols és el preludi
d’un estadi de bellesa alegre i serena com en el conte de l’aneguet lleig
convertit en cigne.
Versos
existencials? Així m’ho semblen en conjunt, i no pas perquè tinguin res a veure
amb la filosofia de Sartre i els seus. La nostra poeta, vital i càlida, surt
airosa d’aquests límits, travessa el llindar de la filosofia sovint nihilista
dels nostres temps per freqüentar la poesia essencial, aquest topos sagrat.
Poesia que, com tota poesia que s’arrela en el particular per esdevenir
universal, subverteix tots els ordres per confegir un ordre nou. I és que tot
poeta de debò dóna a llum una veu personal. La veu que habita els versos de
Xirinacs tenen arrels en la seva vida que els alimenta i els fa créixer. Per
això parlo de poemes existencials, encarnats, quan em refereixo a un treball
poètic que es vessa en totes les gradacions de l’experiència humana fins
arribar a la mística.
Amb Óssa Major d’Olga Xirinacs ens trobem
amb un edifici poètic d’envergadura, un conjunt magistral que corona l’obra
d’una vida. I això només té un secret: l’amor fet carn –fet vers- que ho amara
tot, dolçament, lentament, com la rosada, com la pluja de maig.