El dia 2 de gener vaig fotografiar aquestes branques d'ametller florides. La seva visió m'encomanava una energia positiva, alegre i esperançada, malgrat ser ja al cor de l'hivern. Aleshores van venir els atemptats del terrorisme islamista a París, a la seu de la revista Charlie Hebdo, i les reflexions, unes fetes a sang calenta, les altres més reposades i imprescindibles per anar a fons d'un fenomen que s'hauria d'haver previst. Un cop de puny a l'ànima. Però no va ser pas únic, aquests dies de gener, ja que aquest cap de setmana passat aquí vèiem, esgarrifats, les imatges de Ciutat morta, el documental on s'hi explicava un fet kafkià succeït a Barcelona. Dels joves protagonistes maltractats per uns agents de la Guàrdia Urbana i el posterior procés judicial i presó injusta, no em puc treure del cap la jove poeta Patricia Heras, que de resultes de ser presa i condemnada com els altres joves com a cap de turc d'un fet que ningú d'ells no havia comés, va acabar tirant-se pel buit d'una finestra. No sé si em sé imaginar en el seu lloc, perquè l'horror no em deixa veure res. I, no obstant això, i com si d'un mandala es tractés, miro la flor petita i blanca que brota de la branca d'ametller... Una flor per a tantes tombes, massa tombes.
dimarts, 20 de gener del 2015
dijous, 15 de gener del 2015
Museus de Sitges
Ahir a Sitges feia un dia esplèndid. Hi vam anar per visitar la posada en escena del Museu del Cau Ferrat, Can Rocamora i el Museu Maricel, que després de la restauració, magnífica, ara és un conjunt museístic formidable. El doble objectiu de la reforma -restaurar i rehabilitar els tres edificis- ha assolit el propòsit de respectar el patrimoni i esperit originari amb les necessitats i gust estètic del nostre segle XXI. Cal felicitar la direcció de Vinyet Panyella en una tasca de la qual en gaudiran les presents i futures generacions.
(a la fotografia, una imatge presa durant la visita al Museu Maricel)
Etiquetes de comentaris:
Museus de Sitges,
Vinyet Panyella
dilluns, 12 de gener del 2015
Coartada pseudoreligiosa
Diguem-ho d’entrada: l’atemptat terrorista que va tenir lloc aquesta
setmana passada a París, i que va fer víctimes entre els dibuixants de la revista Charlie Hebdo
i a l’hipermercat jueu, no té res
a veure amb la religió musulmana sobre la que es vol fonamentar sinó amb una
ideologia –és a dir: amb una idea política extremista, o, si es vol dir d’una
altra forma, amb un integrisme políticoreligiós-. Aquesta ideologia
–l’islamofeixisme- ha esdevingut violència i terror. D’aquí ve que, amb
llàgrimes als ulls i amb els rostres contrets per l’esglai i el dolor,
centenars i milers de musulmans francesos i de tot el món, també a Catalunya,
es manifestin i es planyin en públic d’aquest càncer que amenaça el cos de la
humanitat.
El que s’ha esdevingut a París són uns assassinats a sang freda amb una
coartada pseudoreligiosa que té els seus antecedents, recordem-ho, en els
atemptats terroristes a Nova York, a Londres, a Madrid. Els qui amb tant d’odi
contra Occident van perpetrar aquelles morts indiscriminades eren gent
fanatitzada i intolerant que en nom de l’Islam (en realitat, estrafent els seus
valors), s’atorga el dret de disposar de la vida dels qui consideren els seus
enemics.
Però anant una mica més a fons dels arguments, cal dir que aquesta actitud
agressiva amb resultat de mort respon a un nihilisme, a una buidor de
transcendència, a una negativitat en la vida de l’esperit que, per posar-hi una
imatge, podria veure’s com un forat negre que engoleix justament el que tant es
proclama: la fe. Tota
creença religiosa és una forma de fe i de recerca d’harmonia de la vida. Per
aquesta raó qui té fe en la vida no mata sinó que crea vida, la respecta, la
nodreix.
Així, doncs, quan en aquests assassinats terroristes se sent el crit ‘Déu
és gran’, en realitat el que sentim i veiem amb una gran esgarrifança al cor és
‘la mort de Déu’. Perquè matar una criatura humana és matar Déu. S’hi cregui o
no, i tant si som musulmans com jueus com cristians, com de qualsevol altra
religió, Déu es troba en tots nosaltres. És per aquesta raó que Déu és gran,
com proclama l’Islam, i és per aquest motiu que l’assassinat de qualsevol ésser
humà és un crim contra Déu, o el que és el mateix: contra la humanitat sencera.
Els valors culturals i espirituals d’Occident, hereus de la cultura grega
(que va inventar la democràcia) i la judeocristiana, del Renaixement i de la
Il.lustració (que, admetem-ho, vivim en decadència) no són una amenaça per a
cap fe religiosa, ans al contrari. Per aquesta raó hem d’actualitzar,
revitalitzar aquests valors. El laicisme i la separació de poders entre les
esglésies i els estats, són la millor garantia perquè siguin respectats tant
els drets dels creients com els drets dels qui no ho són. Sí, tenim dret,
perquè ens l’hem guanyat a pols, a buscar i a viure l’espiritualitat tant a
dins com a fora de les religions. És un guany que, desgraciadament, ha costat
molta sang i molts patiments. La nostra història col.lectiva és plena d’episodis
d’intolerància que ha ofegat l’ànima de tanta gent.
Prendre consciència d’aquest passat i del moment present, veritablement
crític, ens hauria de comprometre molt seriosament a esforçar-nos per revertir
les energies negatives dels fonamentalismes, siguin del signe que siguin. Ens
convé expulsar del nostre interior qualsevol espurna negativa que ens pugui
assaltar. I respectar en tothom els drets adquirits a través de les nostres
societats democràtiques, obertes, lliures. Som conscients de la seva
imperfecció, però també som conscients de l’enorme potencial humà de què
disposem per a millorar-les. A Orient, a Occident, o a l’últim racó de la
Terra.
(a la imatge, una cal.ligrafia de Salah al-Moussawy, on diu literalment: Bénie soit votre fête! Bonne année! Vaig comprar aquesta postal justament a París. Article publicat al Diari de Vilanova, 16 de gener de 2015)
Etiquetes de comentaris:
Charlie Hebdo,
coartada pseudoreligiosa,
democràcia,
islamofeixisme,
laicisme,
nihilisme,
terror
divendres, 9 de gener del 2015
Grafotransformació
Al seu llibre Emocional mente.
Reeduca tu carácter para no amargar-te la vida (Ediciones Obelisco), el
doctor Joaquim Valls ens proposa educar-nos, millor dit, reeducar-nos a fi i efecte
de millorar com a persones, esdevenir millors per a nosaltres i per als altres.
No és, aquest, un dels nostres desigs més profunds? Aquesta és una tasca que no
s’acaba mai: reeducar-nos per modificar aquelles actituds del caràcter que ja
fa temps que sabem que ens perjudiquen. I com que el cervell no és estàtic sinó
mal.leable, com diu el doctor Valls podem esdevenir persones avantatge per comptes de persones inconvenient, persones que tot ho troben malament i que són
repatànies al canvi… la qual cosa és possible. Certament estem condicionats per
la genètica, per l’educació, pel medi i per la cultura ambient; però no fins al
punt d’estar segrestats per la nostra força de voluntat, una força poderosa
sempre disponible, sempre al nostre abast.
Temps enrere ja vaig interessar-me per les tesis propositives del doctor
Valls a rel d’un seu invent, un mètode de reeducació de la cal.ligrafia que
sembla que dóna molt bons resultats. Com no podria ser d’una altra manera, ja
que reeducant la lletra i el seu moviment transferim ordres al cervell en la
direcció que vulguem. Això sí, aquest exercici vol el seu temps, s’ha de
perseverar si fa falta anys.
Entre altres coneixements, el doctor Valls és grafòleg. Sap, doncs, de què
parla quan invita a transformar l’escriptura per millorar la nostra vida. No es
tracta de cap recepta miracle. Simplement es tracta d’exercitar de manera
conscient la cal.ligrafia perquè vagi produint els efectes desitjats.
Fa molts anys vaig estudiar grafologia amb ànim d’ampliar els meus
coneixements de psicologia. No tenia cap intenció d’exercir ni de psicòloga ni
de grafòloga, tan sols volia conèixer-me millor i conèixer millor els
envitricolls que conforma la nostra humanitat. És per aquest motiu que més tard
m’han interessat, per exemple, les tesis humanistes a les fronteres de la
psicoanàlisi del doctor Juan Rof Carballo, que va estudiar molt bé el fenomen
de la creativitat en l’ésser humà.
D’una manera intuïtiva vaig començar a modificar la meva lletra i la meva firma,
que només he conservat per a comptades ocasions, per no tenir problemes amb el
DNI i altres documents oficials. I això és justament el que proposa el doctor
Joaquim Valls: la grafotransformació! I per què vaig fer-ho? Ja llavors les
nostres professores, deixebles del famós grafòleg Augusto Vels, ens van parlar
de la grafoteràpia. De seguida vaig veure l’avantatge de dirigir la meva
lletra, pulcrament vertical, perquè a poc a poc anés mirant cap a la dreta del
paper, en direcció projectiva, amb la intenció no gens secreta de dur a terme
els projectes vitals que m’havia proposat… Vaig entendre que havia de ‘moure’
la meva lletra en aquesta direcció i, en la mesura del possible, també
deixar-la anar, que els grafismes volessin! Els treballs per dur a terme els meus projectes
són tan feixucs com els treballs d’Heracles, però he guanyat convicció i
esperit lliure. Depenc molt
poquet del què diran, la qual cosa és imprescindible per a la feina creativa,
que trenca motlles.
A fi i efecte d’aconseguir una cosa tan útil com tenir bons ànims, que en
els temps que corren bona falta ens fan, mireu que la vostra cal.ligrafia no
vagi avall sinó recta o amunt. I per acabar-nos d’animar, escoltem música que
ens doni energia. Ja deia Plató que la música és per a l’ànima el que la
gimnàstica és per al cos. Però potser tot això ara se n’anirà en orris, haurem
de pouar en altres mitjans per evolucionar. Ho heu sentit a dir: hi ha
pensaments d’eliminar de les escoles la cal.ligrafia, la lletra lligada…
Perdrem com a poc destresa manual. Però qui sap el que guanyarem, només
escrivint en el teclat. Ara com ara som entre els dos mons.
(article publicat al Diari de
Vilanova, 9 de gener de 2015. A la imatge, una pàgina cal.ligrafiada per Josep Anton de Cabanyes i Ballester, nascut a Vilanova i la Geltrú el 1797 i mort a la mateixa ciutat el 1852).
Etiquetes de comentaris:
Augusto Vels,
cal.ligrafia,
grafologia,
grafotransformació,
Joaquim Valls,
Juan Rof Carballo
dimecres, 7 de gener del 2015
Els nostres
¿Qui no ha tingut mai la temptació de fer un àlbum familiar amb els retrats
de la família? M’estic referint no a retrats fotogràfics, que d’aquests al món
n’hi ha un fotimer, sinó a retrats textuals, literaris. He de confessar que jo
sí, i que ja en tinc algun d’esbossat, no acabat encara perquè hi vaig posant i
traient coses. I és que un retrat literari és una mica com la vida, que no
s’acaba fins que no ens han enterrat, tot i que això tampoc no és el final de
res, ja que resta la memòria.
Sergei Dovlàtov (Ufà, Rússia, 1941- Nova York, Estats Units, 1990),
periodista i escriptor del qual he llegit amb expectació creixent tots els
llibres que fins ara s’han traduït al català –considereu-me, doncs,
dovlatovniana-, es va atrevir a fer un retrat de la seva família que abarca tot
el segle XX. Va titular aquest àlbum Nashi,
o sigui: Els nostres, i acaba de ser
publicat per Labreu Edicions, que va iniciar la seva col.lecció de narrativa La intrusa amb un altre títol de
Dovlàtov, La zona.
Tot allò que no se sap gaire de la complicada vida russa d’ençà la
sovietització fins que Sergei Dovlàtov va emigrar als Estats Units, es troba en
aquest retrat de grup amb un protagonista destacat en cada relat. I és que els
membres de la família de Dovlàtov elevats a categoria de personatge donen molt
de sí. El mateix Sergei Dovlàtov és un personatge per a ell mateix, ja que tota
la literatura d’aquest escriptor mort tan prematurament a causa de l’alcohol
(la qual cosa, per cert, és bastant habitual en aquelles contrades), és
autobiogràfica.
Sergei Dovlàtov era fill d’una correctora armènia i d’un director d’escena
jueu. El retrat de grup comença precisament amb la figura de l’avi patern,
Moissei, un pagès una mica ferèstec de caràcter i fill del poble de Súkhovo. Fins i tot al Caucas el tenien per un home
geniüt, escriu el nét, que se li assembla si més no per la seva
configuració física, gegantina.
Amb el seu habitual llenguatge cenyit, tallant i d’imatges poderoses,
Sergei Dovlàtov va rememorant aquests personatges irrepetibles com som
irrepetibles tots nosaltres quan un gran escriptor ens posa en el seu focus
d’observació. Un capítol que pot sorprendre és com l’autor va començar a
relacionar-se amb la seva dona, Elena Ritman. És clar que, com he dit, no
coneixem gaire la vida russa.
I és per aquest motiu que l’escriptura de Dovlàtov ens imanta, com en el
seu dia ens va imantar la
de Lev Tolstoi, la de Fiòdor Dostoievski,
la de Borís
Pasternak, o la del també dissident Aleksandr Soljenitsin.
Dovlàtov, un existencialista i descregut a la seva manera (ja que en
l’escriptura sí que hi creu!), posa al dia els envitricolls quotidians pels
quals ha de passar la gent de la vella Unió Soviètica atrapada en l’atmosfera
d’un règim totalitari, injust i arbitrari fins a l’absurd. Un, una, se’n surt
com pot, ens ve a dir Sergei Dovlàtov. Cal dir que el primer llibre que va
escriure Dovlàtov va ser destruït pel KGB sense contemplacions.
(article publicat a El 3 de vuit,
2 de gener de 2015)
Etiquetes de comentaris:
Aleksandr Soljenitsin,
Borís Pasternak,
Fiòdor Dostoievski,
KGB,
Lev Tolstoi,
Sergei Dovlàtov
dissabte, 3 de gener del 2015
Posta vermella
Ahir, dia 2 de gener de 2015, el sol de posta a la platja de Vilanova i la Geltrú va tenyir el capvespre amb aquest color vermell...
Etiquetes de comentaris:
posta de sol,
Vilanova i la Geltrú
divendres, 2 de gener del 2015
Cuba, el Dr. Portuondo i etc.
Després de més de cinquanta anys, els Estats Units i Cuba han reprès les
relacions. Els vells enemics acosten posicions, cansats, és evident, de la
inutilitat del blocatge econòmic iniciat el 1961. No obstant això, ja anava bé
com a excusa de la inoperància a l’illa, on el verb que més sonava era resolver. Aquests dies s’ha escrit força
sobre Cuba, una illa amb una personalitat monumental, i amb un poble la
dignitat del qual és a prova de bomba. El que ha aguantat el poble cubà no té
fi ni compte. Als observadors de la cubanía
ens alegra que s’hagi obert una escletxa en el seu devenir en el segle XXI. Déu
dirà. L’altre déu, vull dir Fidel Castro, de moment no ha dit res, tot i que
sembla impensable que no estigui d’acord amb el curs que han pres els
esdeveniments.
Em pregunto aquests dies amb color d’albada, què hauria dit de la notícia el
meu admirat mestre, el Dr. Juan Antonio Portuondo Espinosa. El canemàs de tot
el que sé de psicologia és obra seva. Procedent de Miami, és a dir, del seu
exili, el Dr. Portuondo va ser el fundador del Centro Internacional de
Psicología. D’ell vaig rebre, als vint anys, les lliçons fonamentals sobre el
funcionament del cervell i de la ment. El
Dr. Portuondo va dedicar la seva vida a l’estudi, a la
investigació i a la
docència. Va aportar idees importants en els àmbits de la
psicologia, psicoteràpia, psicopatologia, psicodiagnòstic i psicoanàlisi. Creador
de la Tècnica del Rorchach Psicoanalític, també ho va ser de la Tècnica de Psicoteràpia
Contratransferencial de Grup. En dono fe, ja que la practicàvem un cop per
setmana.
El currículum
del Dr. Portuondo fa feredat: doctor en Medicina per la Universitat de
L’Havana, es va especialitzar en Psiquiatria a l’Hospital Calixto García. Era doctor
també en Filosofia i Lletres per la Universitat de L’Havana i doctor en
Psicologia per la Universitat Internacional José Martí de L’Havana.
Els seus amplis estudis de Psicologia els va fer a la Universitat de Santo
Tomás de Villanueva, a la Universitat Nacional José Martí i a la Universitat Masònica
de L’Havana.
Jove psicòleg, professor de judo
(era cinturó negre) i psicoanalista, el Dr. Portuondo va treballar de costat amb
el Dr. Frisso Potts en Psicoteràpia de Grup i Psicodrama en el Dispensari
d’Higiene Mental i Neuropsiquiatria de L’Havana. L’any 1960 va ser director del
departament de Psicologia de l’Hospital Nacional Psiquiàtric. En aquest punt el
fil es trenca a causa dels fets que van canviar la fesomia política de Cuba. A
partir del seu exili, va esdevenir Psicoanalista Directe per l’Institut de
Psicoanàlisi Directa, dirigit pel Dr. John Nathaniel Rosen, a Doylestown, PA
(USA). El títol li va ser atorgat pel propi Dr. Rosen. En arribar a la
península ibèrica va fundar l’aleshores Centro Internacional de Psicodiagnóstico
y Psicoterapia (1968-1982), amb seus a Madrid, Barcelona i València. Va ser al capdavant
del Centro Internacional de Psicología fins a la seva mort a Barcelona, l’agost
del 2005.
Aquell homenàs nascut el 1927
a L’Havana d’una família d’origen basc, aquell savi,
quan parlava de Cuba se li enaiguaven els ulls. Si els seus camins s’haguessin
trobat, potser hauria pogut ajudar la filla de Fidel Castro, la tendra i
intel.ligent Alina, que va patir una anorèxia a causa de viure en contra del
seu pare, segons he llegit. Ara se sap que algunes anorèxies són fruit d’algun
desajustament en la relació amb el pare. Ni que sigui sense voler, no és bona
cosa provocar en el cor dels fills una divisió entre les figures paterna i materna.
Ho saben bé els psicòlegs i psicoanalistes que tracten fills de pares separats.
El verb, la intel.ligència i els grans coneixements del Dr. Portuondo potser
haurien pogut ser un bàlsam per Alina. Ser filla d’un home de la talla de Fidel
Castro no és fàcil, i menys si se n’està allunyada, i no només ideològicament.
L’inconscient sempre acaba dient la seva.
(article publicat al Diari de
Vilanova, 2 de gener de 2015. La imatge -d'una fotografia meva- correspon a la portada del meu
llibre Estampes de Cuba (Proa, 2001)
Etiquetes de comentaris:
Alina,
Centro Internacional de Psicología,
Cuba,
Dr. Portuondo,
Estats Units,
fidel Castro
dijous, 1 de gener del 2015
El 2015 ja és aquí!
Aquí teniu una imatge dels grams de raïm preparats per a celebrar l'entrada de l'any 2015, a casa dels nostres amics de Vilafranca del Penedès, l'Anna i el Pere. Mentre brindàvem en família pel nou any, mentalment feia la suma, que és 8. El 8 és el número de la complitud. S'acomplirà tot el que desitgem per a cadascú, així com per a la nostra col.lectivitat, finalment, aquest any?
Etiquetes de comentaris:
2015,
Anna Ruiz,
Pere Martí
dimecres, 31 de desembre del 2014
Comiat del 2014, naixement del 2015!
Quan sigui en aquell moment de trànsit entre el comiat del 2014 i el naixement del 2015, pensaré en tots vosaltres, us desitjaré tota la felicitat del món, que es compleixin els vostres desitjos... Si va bé a tothom, no m'anirà bé a mi? És clar! És evident! Així, doncs, no cal que pensi en mi si penso en vosaltres... Abraçades de Cap d'any.
Etiquetes de comentaris:
comiat 2014,
naixement 2015
dijous, 25 de desembre del 2014
Poemes de Nadal
El científic i poeta David Jou (Sitges, 1953) ens acaba d’oferir entre la
bellesa i l’alegria de les llums nadalenques, el recull Poemes de Nadal i de Setmana Santa (Viena Edicions). Nadal i
Setmana Santa, amb les Pasqües de Resurrecció i de Pentecosta, són les fites
més sobresortints del calendari litúrgic. Són celebracions lligades a una de
les històries, la de Jesús el Crist, que sense deixar de ser humana, té un
sentit còsmic, universal, més enllà de la significació que té per als creients
cristians.
En aquest sentit, que és el
sentit del sagrat de l’existència, escriu al seu llibre El sagrat en la història de la humanitat, Julien Ries (1920-2013),
sacerdot belga, eminent teòleg, filòsof, historiador i antropòleg que va ser
creat cardenal per Benet XVI: Des de fa
un segle el sagrat ocupa un lloc important en la història de les religions.
El sagrat, doncs, a més de tenir a veure amb l’espiritualitat i la
religiositat, s’estudia com un fenomen cultural
històric de primer ordre.
Les primeres teories sobre el
sagrat, fonament de les religions però també de les civilitzacions, es van
elaborar en els cercles d’etnòlegs, sociòlegs i antropòlegs. Estem parlant,
doncs, d’una de les manifestacions del nostre ser humans més antigues quant a
història, i més intemporals al mateix temps. En els estudis que s’han fet i que
es fan sobre el sagrat només fan que confirmar que el sagrat va més enllà de
les doctrines, que és una característica desenvolupada per l’homo religiosus.
A través de la seva percepció
interna, espiritual, aquest homo
religiosus descobreix en l’àmbit del sagrat que hi ha una realitat absoluta
que el depassa i vers la qual tendeix. Altra cosa no sembla, simbòlicament
parlant, el relat bíblic del Paradís perdut; o l’experiència de l’anhel de
l’ànima per a retrobar-se amb la seva Font, el seu Origen que, segons Teresa de
Jesús, és a la cambra més amagada del nostre interior.
Ara, als peus de l’Infant del
pessebre que neix al nostre interior quan li fem lloc, o cantant una nadala al
cor de l’església, o llegint un dels bells poemes de Nadal que ens ha ofert
David Jou, podríem reflexionar sobre una qüestió: Tots (i totes, és clar) som homo religiosus? No es pot afirmar ni
negar res, qui ho podria fer, ja que l’experiència del sagrat i del religiós és
personal. El que sí que se sap és que l’homo
religiosus té la capacitat de pensar també a través dels símbols, la qual
cosa també es dóna en la poesia.
El símbol instaura un sentit,
escriu l’estudiós Luis Garagalza en el seu llibre sobre la interpretació dels
símbols. El símbol vindria a ser un mitjancer entre dues realitats, una
realitat profana i una realitat sagrada. A través del símbol, o a través de les
figures simbòliques, poden atènyer, besllumar, això que de manera genèrica en
diem la veritat. El símbol ens acosta a l’inefable, a l’última realitat, al
misteri que sens dubte és l’existència per més que la vulguem apamar. Però no
hi ha contradicció, com podria semblar, entre la recerca científica,
l’exploració poètica i la vivència religiosa. El mateix David Jou va fer camí,
a través de la paraula poètica, per aquestes vies de coneixement de la
realitat-veritat a Poemes sobre ciència i
fe. Vies de coneixement que no s’exclouen, ans al contrari: es
complementen. Perquè, com escriu en un dels poemes de Nadal, en el fons del misteri hi ha una vida que
bull. Vida orgànica, psíquica i espiritual que es manifesta en l’ordinari i
en l’extraordinari de l’existència humana. Que tingueu unes bones festes de
Nadal!
(article publicat al Diari de Vilanova, 25 de desembre de 2014. Aquesta fotografia amb una estrella al sostre la vaig fer al Victoria&Albert Museum de Londres)
Etiquetes de comentaris:
David Jou,
homo religiosus,
Julien Ries,
Luis Garagalza,
poemes de Nadal
dimarts, 23 de desembre del 2014
Nadala 2014
És discutible que el món canviï, però ho hem de fer possible!
Que tingueu un bon Nadal i una bona entrada d'Any!
divendres, 19 de desembre del 2014
El fotògraf Adolf Mas
Fa temps que la fotografia ha entrat als museus. L’art de la fotografia és
una bella art, i tantes vegades una art aplicada quan es tracta de
fotoperiodisme. Qui discutiria, avui, que les millors fotografies de Robert
Capa sobre la Guerra Civil no són art? Per manifestar-se, la pulsió artística
necessita d’un suport tècnic i material. La tècnica fotogràfica és un bon
suport per a l’art, com la tècnica pictòrica ho és per a la pintura.
Així, doncs, és amb justícia que l’art de la fotografia ha entrat als
museus. També la Història de l’Art fa atenció a la fotografia i estudia els
fotògrafs que han excel.lit en aquest camp de la creació artística. A poc a poc
els anem coneixent, com coneixem El Greco, Goya, Cézanne, Matisse o Miró, per
posar exemples d’artistes sobresortints. Un exemple destacat de l’art
fotogràfic de principis del segle XX a casa nostra és Adolf Mas i Ginestà
(1860-1936), el creador del famós Arxiu Mas, arxiu amb milers d’imatges que
avui pertany a l’Institut Amatller d’Art Hispànic. La base inicial d’aquesta
important fototeca la va constituir els més de 106.000 clixés procedents de
l’Arxiu Mas.
Un aspecte a estudiar del gran fotògraf que va ser Adolf Mas és el paper
d’abanderat com a periodista gràfic del nostre país. Ho ha fet amb cura i
coneixements Blanca Giribet, llicenciada en Història de l’Art i màster en
Museologia i Gestió del Patrimoni Cultural. Des d’aquesta doble condició,
Giribet ha dut a terme una selecció de les fotografies més significatives que
integren els diversos reportatges que Adolf Mas va fer de la Barcelona dels
inicis del segle XX. Aquest treball fotogràfic, amb l’acompanyament de les
notes ben documentades de Blanca Giribet, s’ha publicat a Barcelona 1900-1917. Els reportatges d’Adolf Mas (Ajuntament de
Barcelona / Viena Edicions).
Val la pena que els lectors tinguin notícia que Blanca Giribet té un
especial lligam amb Adolf Mas. Aquest artista de la fotografia era oncle de la
besàvia de Giribet, Concepció Mas Valls, de la qual en el llibre trobem
reproduïda una fotografia dels seus anys joves feta per Mas.
El recull de fotografies d’Adolf Mas com a reporter gràfic de la ciutat i
els seus esdeveniments constitueix una sorpresa i un goig per a la vista, ja
que la majoria d’aquestes imatges d’Adolf Mas, guardades al seu Arxiu, poc les
havíem vist. És ben oportuna, doncs, la publicació d’aquest patrimoni gràfic
que en el llibre de Giribet es desplega en diversos àmbits: conflictes i
esdeveniments polítics, esports i excursions, lleure i diversió, la vida
cultural de la ciutat, tradicions i festes populars, la vida al carrer
(aleshores era possible!), els serveis públics i la ciutat treballadora, amb
els seus oficis i indústria. Blanca Giribet anota no només els peus de les imatges,
sinó que escriu els detalls i circumstàncies que les van motivar. Aquest
conjunt de textos i fotografies constitueixen una veritable finestra oberta a
un paisatge, això sí, en blanc i negre!, de la ciutat de Barcelona i els seus
habitants en les dues dècades que van des del 1900 al 1917.
En una fotografia del 1904 trobem el mateix Mas fotografiat amb altres
membres de la seva família en un indret avui dia tant fotografiat pel turisme
com és el Park Güell. Només els vestits delaten l’època, ja que el passeig de
columnes ideat per Gaudí és el mateix. En una altra imatge trobem captat per la
càmera de Mas el pintor Dionís Baixeras amb un cavallet plantat enmig de la
neu. Era el 24 de gener del 1906 i Barcelona s’havia despertat nevada. Els qui,
anys a venir, vam viure la nevada del 1962 recordem la commoció provocada per
aquest fet bastant insòlit. I és que, com diu Roland Barthes tot comentant una
fotografia del seu llibre La càmera
lúcida, ‘tinc ganes de ser allà’. És el que passa amb les fotografies: que
ens retornen, intacta, l’emoció viscuda en un altre moment.
(article publicat al Diari de
Vilanova, 19 de desembre de 2014)
divendres, 12 de desembre del 2014
No confondre
Darrerament, en els discursos del president Mas, sigui com sigui tan
escoltats com discutits, es troba l’expressió ‘no confondre els instruments amb
l’objectiu’. Ho ha dit més d’una vegada perquè, en efecte, no s’haurien de
confondre les eines –escriure bé, per exemple- amb l’objectiu, que és assolir,
si es pot, una obra amb cara i ulls. Artur Mas hi insisteix perquè estem en uns
moments crucials per a la nostra història col.lectiva i no ens podem permetre confondre
la lluna amb el dit que assenyala la lluna.
En general, confondre una cosa amb una altra és un error que els humans
cometem sovint. Involuntàriament gairebé sempre, però també és veritat que a
vegades hi ha la intenció de confondre.
Si volem entendre el millor possible les coses hem de fer l’esforç d’anar a
la seva arrel tant com puguem. Bo i sabent que la ment humana té un límit i més
enllà es topa amb el que en diem el misteri per donar un nom a allò que no
podem atènyer.
Què és el que ens fa confondre l’eina o instrument amb l’objectiu? Prendre
per real allò que en realitat no ho és, com diuen els grans savis que han
estudiat els mecanismes de la ment, observant-la a través de l’estudi i la
meditació amb la precisió d’un escàner.
Si en el pla físic, la visió –veure-hi- i els instruments de la visió
–ulls- no són la mateixa cosa, tampoc es dóna en el pla metafísic, és a dir,
entre la consciència i l’intel.lecte. La visió real de les coses es dóna a
través de la consciència, si bé la intel.ligència és una eina formidable per
atènyer la consciència.
No és fàcil, amb paraules, explicar en què consisteix ‘veure de forma
conscient’. En canvi sí que es pot expressar a través d’exclamacions tan
simples com ara: ah, és això! Aquest ‘és això’ és la realitat prístina, sense
màscares, que de sobte apareix tan diàfana en la ment quan no s’hi posen noses,
obstacles. Tothom pot parlar d’aquesta experiència quan en el seu pensament no
hi ha interposat l’ego i els seus interessos, per exemple, i quan el seu
pensament no està velat pels prejudicis.
Fer possible la continuïtat d’aquesta ment neta d’aquestes adherències que
enterboleixen la percepció de la realitat és el gran repte. I dic gran perquè
és difícil, però no és impossible. Els humans tenim aquesta capacitat, ho hem
demostrat tantes vegades quan ‘hi veiem tan clarament’. Quan veiem amb la
consciència, veiem la realitat tal com és. Aleshores és quan germina l’actitud
generosa, que és el producte de veure no només amb els ulls sinó amb la
consciència, com he dit.
La ment i la intel.ligència són, repetim-ho, instruments per a la visió en
consciència. Quan algú obra de manera desbaratada, no diem que és un
inconscient, és a dir, algú que no mesura, que no veu ben bé el que fa?
No podem confondre el piano amb el pianista. No podem –no ens ho podem
permetre per ser operatius, eficaços- confondre els mecanismes del procés
polític que estem vivint amb l’objectiu, que no té ni ha de tenir més interès
que fer real el que és de justícia per a generacions de catalans i catalanes
que se senten i es consideren catalans, els quals volen recuperar, perquè hi
tenen dret com a poble, com a nació, el seu estatus, la seva dignitat.
(article publicat al Diari de
Vilanova, 12 de desembre de 2014. A la fotografia, un grafitti caçat al vol)
Etiquetes de comentaris:
Artur Mas,
instruments,
intel.ligència,
ment,
objectiu,
visió
dimarts, 9 de desembre del 2014
Presentació d'Eva de les mil llunes
Demà l'artista plàstica Rosa Cortés estrenarà el seu llibre, Eva de les mil llunes, fruit del seu treball per superar els estralls que causa el càncer. Acompanyo aquest llibre amb els meus poemes inspirats en les seves imatges vigoroses i tan plenes de significat. El projecte ha pogut tirar endavant gràcies als mecenes que han col.laborat a través de Verkami. Gràcies a tots ells. Eva de les mil llunes es presentarà a la Biblioteca de Montornès del Vallès, població amb la qual l'autora ha estat molts anys vinculada professionalment. Hi haurà una altra presentació del llibre a Barcelona, a finals de gener, organitzada per l'Institut Català de les Dones.
Etiquetes de comentaris:
Eva de les mil llunes,
Rosa Cortés
divendres, 5 de desembre del 2014
Record de Guillem Viladot
Aquest passat 19 de novembre va fer quinze anys de la mort de Guillem
Viladot. L’escriptor nascut a Agramunt l’any 1922 i mort a Barcelona el 1999,
va ser un autor transgressor no només quant al tractament i innovació dels
gèneres literaris si no també quant a temes. Guillem Viladot, que va tòrcer la
paraula com si fos fang tou fins a límits sorprenents, no obstant això creia
profundament en el poder de la paraula. D’aquí ve que vagi escriure amb aquella
exuberància vital i alhora erudita que li era característica, poesia, novel.la,
narració curta, assaig, articles d’opinió.
Les paraules funden els
fets, gairebé sempre d’amor, escrivia l’amic en la dedicatòria de L’amo,
novel.la que jo vaig llegir l’any 1992 (la primera edició va ser publicada
l’any 1982 a
l’Editorial Laia). És clar. Els fets que ens porten i trasbalsen són fets
d’amor, o de desamor, l’altra cara de la moneda del afectes. Som éssers
relacionals, i aquest tema va ser tractat del dret i del revès pel nostre
escriptor.
Com sovint en els seus plantejaments literaris, a L’amo Guillem
Viladot va avançar-se als temps, o potser fóra millor dir, va
avançar-se a l’actual sensibilitat, cada vegada més afuada, envers la violència
de gènere o violència contra les dones. Aquella violència, però, que es
presenta no pas a cop de ganivet sinó a cop de repressió dels moviments de la
víctima, o de la seva vigilància extrema, o d’una relació que li exigeix
submissió absoluta, a vegades fins i tot de pensament.
En la novel.la L’amo, escrita amb frases curtes i tallants, però amb un nivell
metafòric molt remarcable, Guillem
Viladot enfila la història d’una dona que socialment parlant
té una situació benestant, però que en el clos familiar ha de viure aquell
tipus de brutalitat que a vegades es dóna en les relacions de parella: la
violació o forçament en les relacions íntimes, en aquest cas per part de l’amo
i senyor de la casa.
El narrador d’aquesta història que avui en dia en diríem de violència domèstica
en la seva versió més refinada, és el fill de la parella. Així és com
a través de la seva narració anem veient dibuixada una relació triangular, una
relació en aquest cas edípica, ja que entre la mare i el fill s’estableix una
gran complicitat i tendresa amorosa, compensatòria al tracte grosser i tirànic
del pare.
Guillem Viladot, que va interessar-se molt per la psicoanàlisi i els nous corrents de
pensament que se’n van derivar, havia llegit amb profunditat i amb profit
Sigmund Freud i Jacques Lacan. De manera en que la novel.la L’amo, un artefacte literari de primer
ordre que mereixeria una reedició, va recrear a la llum de la psicologia
moderna el famós mite edípic que porta a fantasiejar la castració del pare, a
venjar la mare sotmesa, a refer la intimitat del claustre uterí.
Estem parlant d’una novel.la escrita l’any 1981, com consta en els crèdits
del llibre. Fa trenta-tres anys, doncs, de l’escriptura d’aquest text que
guarda intacta la seva vigència en el terreny humanístic, la condició humana. I
això, per què? Doncs perquè es tracta d’un llibre molt treballat, amb una
escriptura estilísticament molt exigent; i perquè es tracta d’un text en el
qual l’autor elabora de forma poc convencional no només el mite grec, sinó
també la més actual en el temps tesi freudiana, que en tant que pensament amb
base filosòfica no s’ha esvaït del nostre imaginari, si bé en l’àmbit de la
salut potser hagi estat superada. Això tenen els clàssics: actualitat, i Guillem Viladot és sens dubte un
clàssic.
(article publicat al Diari de
Vilanova, 5 de desembre de 2014)
Etiquetes de comentaris:
Guillem Viladot,
Jacques Lacan,
L'amo,
psicoanàlisi,
Sigmund Freud
divendres, 28 de novembre del 2014
Contra la violència, art
Cada 25 de novembre el dediquem a manifestar-nos de diverses maneres, des
de les més reivindicatives i fins a les que prenen un caire artístic solidari,
en contra de la violència de gènere. Voldríem no haver-ho de fer, voldríem
haver allunyat del nostre horitzó vital un dany físic i espiritual que, tan
sovint partint de l’àmbit domèstic, colpeja la societat sencera. Però encara és
necessari posar en el calendari el Dia de la No Violència vers les Dones. No
podem ignorar un mal tan injust com punyent, un dolor tan lacerant i anihilador
de l’autoestima com el que pateixen les víctimes del masclisme, algunes, massa,
amb resultat de mort.
Ho he dit en altres ocasions: aquesta malaltia moral que fa víctimes en les
dones, i també en els fills, no ho oblidem, només s’eradicarà amb un canvi de
mentalitat. I mentre anem per aquest camí, lentíssim, de reprogramar l’ADN
biològic i cultural de maltractadors i assassins, la qual cosa no es pot dur a
terme en quatre dies, alguns artistes senten la necessitat de fer-se ressò d’un
dolor que senten seu.
Per més a fons que l’artista vagi a pouar en les aigües primordials, en el
magma indiferenciat origen de tota creació, el resultat de l’obra no podrà ser
altra cosa que la concreció d’un objecte artístic que retorni a l’artista i a
l’espectador la consciència d’allò que l’ha motivat. En el cas que ens ocupa:
la consciència del dolor que pateixen les víctimes de la violència de gènere.
El pintor Ferran Ferrer Margalet,
que aquest any ha llegit el manifest en memòria de les víctimes de la violència
masclista a la plaça de la Vila de la nostra ciutat, ha ofert una obra seva a
una de les associacions de dones més actives de Vilanova i la Geltrú en aquest
sentit, com és La Frontissa.
Temps enrere Ferran Ferrer Margalet
va llegir El mirall de Circe, un
llibre de poemes que vaig publicar l’any 2008, i el tema del qual és la
violència exercida contra les dones. L’obra de Ferrer Margalet inclou la grafia
d’uns versos d’un poema d’aquest llibre, i és d’una expressivitat tal que
podríem comparar amb la poderosa imatge d’El
crit de Munch.
Ens podríem preguntar, com ja s’ha fet a propòsit de l’Holocaust i altres
genocidis, si té sentit la poesia, si té sentit qualsevol forma d’art enfront
del mal radical, i la violència de gènere ho és. L’art, la poesia, això tan
inútil per a tants perquè no té cap mena de traducció econòmica i cada dia
menys reconeixement social, és la resposta a la nostra humanitat, o el que encara
queda de la nostra humanitat.
Amb l’enyorat poeta Anton Sala-Cornadó, quantes vegades no ens havíem dit
que la poesia havia de tenir intenció però cap interès… Cap interès en el
sentit de que es fa perquè sí, com les roses exhalen el seu perfum, o les
margarides esquitxen d’alegria blanca i groga el terra verd. I aquest perquè sí
no és altra cosa que una afirmació de la vida enfront de la mort, una abraçada
enfront d’una pallissa, un somriure enfront d’una mala mirada, d’una mala
paraula o d’un cop.
L’art és alquímia pura, és metamorfosi dels elements que l’integren, és
tornar or el plom. Crec que un artista, un poeta, hauria de ser com una corda
de guitarra i ressonar amb la mateixa vibració que el motiu que l’inspira.
Impossible, doncs, des d’aquesta humanitat vibràtil no ressonar davant del
dolor aliè, compassivament, i extreure d’aquest sentiment profund alguna cosa
bella, malgrat tot.
(article publicat al Diari de
Vilanova, 28 de novembre de 2014. A la imatge, el dibuix de Ferran Ferrer Margalet)
divendres, 21 de novembre del 2014
No és eterna, res no ho és
La Constitució espanyola no és eterna, res no ho és. Tampoc Espanya com a
Estat és inalterable, com voldrien els absolutistes, a una banda i l’altra de
l’arc polític. El territori anomenat espanyol no sempre ha tingut les mateixes
dimensions, com sap qualsevol que hagi estudiat una mica d’història. Les
fronteres canvien de lloc, s’ha vist amb la caiguda del mur de Berlín, el mapa
d’Europa no és el mateix que fa 25 anys.
No és que al procés català cap a la independència ara mateix li caigui de
camí la voluntat de canviar la Constitució espanyola. Aquesta possibilitat
només és esgrimida com a retòrica per part d’alguns bonafés, perquè, en
realitat, se sap que canviar no és una paraula sinó un verb. Canvi significa
que alguna cosa que es posa en moviment i de moment, res. D’aquí ve que els que
volen fer camí ja l’estan fent. S’acompanyen de paraules, però sobretot de
fets.
Mentrestant, i com en qualsevol circumstància que sigui transcendent, i els
moments històrics que vivim ho són, no va malament reflexionar, mirar una mica
més enllà de la
contingència. Sempre resulta interessant i útil prendre
distància. Veuren’s des de fora, com si nosaltres fóssim uns altres dóna
perspectiva.
Agafem un relat filosòfic. El ioga és una filosofia més que una gimnàstica,
el ioga és una filosofia de gran calat que poc es coneix, entre altres raons
perquè aquí tot ha arribat tard i molt a poc a poc. S’ha trigat molts anys a
veure traduïts els textos bàsics per entendre el ioga. Ara es pot llegir en
català el Yogasutra, de Patañjali
(Pagès editors), traduït del sànscrit per Òscar Pujol, al qual devem
l’imprescindible Diccionari
sànscrit-català.
Per situar-nos direm que el savi Patañjali va viure probablement al segle
II dC., i que en l’hinduisme tradicional, el ioga és un sistema de meditació
pràctica que pren una dimensió ètica. Després d’aquesta necessària introducció,
anem a un dels 196 aforismes que ens ajudarà a reflexionar sobre tema que ens
ocupa: La ignorància és veure com a etern
allò que no és etern, com pur allò que és impur, com plaent allò que és
dolorós, i veure el jo en allò que no l’és.
En tenim per dies, per reflexionar sobre cadascun d’aquests conceptes, ja
que abasten tant l’àmbit físic com el metafísic. Però aquí només ens fixarem en
el primer concepte inspirador de la reflexió, allà on diu que la ignorància és
veure com a etern allò que no és etern. Això és aplicable a qualsevol objecte
que observem, o fet que observem dins o fora de nosaltres. Però aquí posarem el
focus en la Constitució espanyola, una construcció humana, i, per tant, tan
imperfecta com modificable.
Sabem que la Constitució espanyola no és irreductible, ni molt menys un
conjunt de lleis eternes. De manera que, en el moment present, o ens trobem de
cara a la ignorància més absoluta (cosa que hauríem de lamentar), o ens trobem
davant d’una gran manca d’ètica acompanyada d’un exercici de cinisme i de
deshonestedat per part d’aquells que la volen mantenir com una roca en mig del
camí, inamobible, barrant el pas. Algunes veus, encara massa poques, parlen
d’una enèsima contrareforma espanyola, la qual cosa vol dir: amb aquesta
mentalitat tancada i obscurantista es va passar de llarg del Renaixement, de la
Il.lustració i de la Modernitat. Catalunya ha patit especialment els efectes de
tanta ignorància i manca de cultura a tots nivells, també ètics. Ara, al segle
XXI, una gran part de la ciutadania de Catalunya no hi vol ser.
(article publicat al Diari de
Vilanova, 21 de novembre de 2014. A la imatge, una vista que vaig prendre en una visita al Delta de l'Ebre)
Etiquetes de comentaris:
Constitució espanyola,
Òscar Pujol,
Patañjali,
reflexió filosòfica,
Yogasutra
divendres, 14 de novembre del 2014
Imaginari(s)
El passat 29 d’octubre vaig participar en una taula rodona: Imaginari,
Humanitats, Religions. Per força hauré de resumir la ponència. La primera
qüestió que es planteja a un profà en la matèria és: ¿Què s’entén per
Imaginari? ¿Estem parlant del que Lacan en va dir Imaginari col.lectiu o
social? Si és així, l’Imaginari és el conjunt de valors, històries i llegendes,
així com els símbols comuns que formen part d’una cultura determinada. I, com
en els vasos comunicants, l’Imaginari que aquesta cultura genera dóna
significat a aquesta mateixa cultura, així com la representa. En aquest sentit,
¿podem parlar d’un Imaginari català? Sí. Els imaginaris col.lectius creen
identitat.
Respecte de l’Imaginari entés en un sentit genèric, l’antropòleg Gilbert
Durand considera que l’Imaginari sorgeix com una resposta viva a l’implacable
pas del temps en la vida humana, el temps que topa amb la finitud, amb la mort. Per contra,
l’ànima que és l’Imaginari roman de forma permanent en l’individu (no pas en la
història, ja que cada època crea i s’identifica amb el seu Imaginari). Aquesta
immutabilitat del que és immarcescible de l’Imaginari es constitueix en una
escletxa per on l’individu, subjecte al temps de Cronos, albira el sentit de la
seva vida, que és transcendent. Podem concloure que l’Imaginari és de
naturalesa espiritual. Aquests mots de Hermann Hesse ho il.lustren bé: Les religions i els mites són, com la
poesia, un intent de la humanitat d’expressar per mitjà d’imatges, precisament
aquella indicibilitat que vosaltres tracteu inútilment de traduir en simples
expressions racionals.
La segona qüestió que es planteja és: ¿Què s’entén per Humanitats? Les
Humanitats estan constituïdes per un conjunt de disciplines l’objectiu de les
quals és estudiar la condició humana en els seus diversos aspectes. Vegem-ne
uns quants: mitologia, filosofia, literatura, lingüística, llengües clàssiques
i modernes, estudi de creences i religions, conreu de les diverses disciplines
artístiques i la seva història, estudi de les diverses cultures del planeta,
arqueologia, antropologia cultural, sociologia, etc.
En tant que àmbits del saber humà, les Humanitats inclouen l’Imaginari, de
la mateixa manera que l’Imaginari genera les Humanitats. Posats a imaginar,
imaginem totes aquestes disciplines sorgint les unes de les altres com passa
amb les nines russes. Així, l’Imaginari dóna lloc a les diverses disciplines o
matèries de signe humanístic, en les quals hi ha les religions. Acabem de
veure, doncs, que la tercera de les qüestions: les Religions i el seu
coneixement, també formen part de les Humanitats. I seguint amb les imatges de
les nines russes i els vasos comunicants, tant les creences com les religions
generen un Imaginari col.lectiu en matèria de valors humans que actuen com un
agent de cohesió de les comunitats, atorgant-les una identitat
particularitzada. No tenen el mateix Imaginari les cultures d’Orient que les
d’Occident, tot i que, sorgides des del més profund de l’ésser humà,
comparteixin valors ètics i morals.
¿I quin és fil d’unió entre els sabers humanístics? És la vocació de l’homo sapiens per saber qui és, d’on ve i
cap on va. I aquest fil, ¿què el mou? Un impuls cap al coneixement que no plany
res per tal d’anar-hi a l’encalç, com sabia Rodin quan afirmava: L’art és l’exercici del pensament que lluita
per entendre el món i fer-lo entendre. Els sabers humanístics busquen
conèixer el sentit de la vida humana. El propòsit de l’antropologia, o ciència
de l’home, és conèixer la forma de ser homes i dones al món, però també la
forma d’interpretar-la, i a cada lloc amb les seves particularitats. Aquestes
particularitats conformen un Imaginari col.lectiu, Catalunya té el seu i és
obert, com oberta és la vida. El nou Imaginari que es va creant a Catalunya va
vestit de groc, un color vital, càlid, solar. I és que vivim dies naixents, una
cosa nova estem parint entre tants, som llevadores d’aquest raig de llum
d’humanitat.
(article publicat al Diari de
Vilanova, 14 de novembre de 2014. La taula rodona va tenir lloc a la Biblioteca de Catalunya. A la imatge, sortida del sol vista des de la meva cambra)
Etiquetes de comentaris:
Auguste Rodin,
Catalunya,
Gilbert Durand,
Hermann Hesse,
Humanitats,
Imaginari,
Religions
diumenge, 9 de novembre del 2014
9-N
Imatge presa al vol en el moment que feia cua per votar a l'Intitut Joaquim Mir, de Vilanova i la Geltrú. Hi havia gent de totes les edats, com es veu a la imatge.
divendres, 7 de novembre del 2014
Votaré (també) per vosaltres
També per tu, Ada, votaré el proper 9-N. La meva amiga Ada (Immaculada)
Verdú va morir de càncer als 33 anys. Això vol dir que fa més de trenta anys
que és morta, ja que ens portàvem poc temps. No passa ni un dia, però, que no
pensi en ella. El seu record sempre em ve al pas com les llums de l’existència
se’ns fan trobadisses en el camí si estem a l’aguait.
La meva amiga era el que llavors se’n deia separatista. Les raons que
esgrimia per a la seva postura política són a la base de l’independentisme
actual, augmentat a velocitats ultrasòniques a mesura que l’estat espanyol ha
anat traient les urpes envers Catalunya, ha anat mostrant la seva ànima
agressiva, ha anat fent visible el seu desafecte monumental. José Montilla, una
persona tan poc sospitosa de catalanisme, va alertar del desafecte que creixia
a Catalunya. Però el veritable desafecte no va començar aquí, sinó a sis-cents
km., i pel cap baix fa tres-cents anys. És un desafecte històric contra Catalunya,
tal com deia la meva amiga.
També per tu, Jordi, votaré el proper 9-N. El meu amic Jordi Llimona va
morir l’11 de setembre de l’any 1999. Un dia significatiu en la història dels
catalans i també per a ell, que va tenir paper en les files del socialisme
català en les primeres hores d’una jove democràcia. Jordi Llimona era
catalanista i les seves paraules publicades al seu llibre, L’hora dels pobles (Edicions 62, 1993) no han perdut ni una engruna
de vigència, quan escriu: [en aquest
llibre] no sols s’afirma la identitat nacional, sinó també el dret a una
estructuració jurídica reconeguda pel dret internacional.
El desafecte inicial ha anat derivant en una progressiva desconnexió amb un
món, l’hispànic ultramontà, que ens ha alienat de mala manera, fins a fer-nos
sentir com a cossos estranys. Fins i tot ho reconeix Pedro Sánchez, el líder
socialista espanyol, quan diu que s’ha de reclamar més afecte per a Catalunya.
Reclamar a qui? Hi ha algú disposat a donar-ne? I, suposant que hi hagués algú,
l’afecte no s’improvisa així com així, ni molt menys s’imposa. No sé pas com
s’ho faran per fer rajar d’allà on no raja. I això la gent aquí, siguin quins
siguin els seus orígens, ho veuen tan clar. D’aquí ve que quan per qualsevol
mitjà de comunicació ens assabentem que el Tribunal Constitucional suspèn això,
o allò –a instàncies de l’actual govern del PP el TC no ha parat de suspendre i
condemnar tot el que vingui de Catalunya-, ja no ens fa por ni el llop ni les
seves queixalades. Veient-lo venir, gent pacífica com som, busquem la manera de
trencar de camí. Trencar de camí no vol dir trencar res sinó agafar una altra
direcció.
És l’hora dels pobles, com
deia Jordi Llimona, és l’hora de Catalunya, diem molts. Vivim
moments d’aprenentatges vitals de gran calat. Entre les moltes coses bones que
té aquest procés –creativitat, il.lusió, vivència d’un estat naixent de
consciència- hi ha la dissolució de les ambigüitats –la Bíblia en diu tebior-.
Ja resulta difícil amagar-se sota les màscares que denunciava Jordi Llimona,
quan escrivia i prou greu que li sabia: Tant
la neutralitat com la captinença postmoderna o universalista afavoreixen la
nació poderosa. Aquesta actitud no ha afavorit l’Espanya moderna sinó que
ha afavorit l’Espanya nacionalimperialista. Tal com va ser també en l’Espanya
franquista, aquesta Espanya és excloent amb les diferències, i això no és
democràtic. Joan Maragall va dir adéu a l’Espanya intolerant, Salvador Espriu
parlava d’una Sepharad mai no assolida. Bona part de les noves generacions
volen superar aquesta situació, tan castrant, tan paralitzant. Per aquest
motiu, molta gent, com volien l’Ada, el Jordi, i tants d’altres que cadascú
portarà al cor el 9-N, volem escriure el poema del futur de Catalunya en
llibertat.
(article publicat al Diari de
Vilanova, 7 de novembre de 2014. La fotografia de l'estelada la vaig fer l'11 de setembre passat)
Etiquetes de comentaris:
Catalunya,
Immaculada Verdú,
Joan Maragall,
Jordi Llimona,
José Montilla,
Pedro Sánchez,
Salvador Espriu,
Tribunal Constitucional
Subscriure's a:
Missatges (Atom)