L’any 2017, la doctora Montserrat Jiménez Sureda va publicar un treball d’envergadura antropològica: Les bruixes. Del feminicidi històric a la icona social (Universitat Autònoma de Barcelona). A través d’un seguit de capítols que fan de molt bon llegir, Montserrat Jiménez explora les causes que van propiciar el sorgiment de les bruixes, el principal dels quals és una gran por, tan irracional com es vulgui, envers un tipus de dona que va des de la marginalitat en la qual la situa l’existència: una vídua, per exemple, que ha de viure sola i guanyar-se la vida, o una dona amb un tipus de coneixements en el camp de la pràctica mèdica i farmacèutica que la fa una figura ambivalent a ulls de la comunitat. Aquí cal ressaltar el biaix: en les comunitats tradicionals d’aquests personatges en diuen xamans o homes-medicina, però si és una dona la cosa canvia radicalment: ell és un savi, gairebé un sacerdot; ella és una bruixa, una dona que practica males arts.
La doctora Jiménez
fa un repàs històric dels motius pels quals a les dones assenyalades com a
bruixes, tant l’Església com el poble ignorant i ple de prejudicis i a vegades
envejós i venjatiu, els aplicava judicis arbitraris, tortura i mort en
holocaust. Ho sabem per la documentació generada pel Sant Ofici i per alguns
testimonis d’aquells actes execrables, autèntics feminicidis segons la nostra
òptica actual.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada