dimarts, 4 de març del 2014
diumenge, 2 de març del 2014
Els carnavals de la Clarice
Quan les festes s’acostaven,
¿com explicar l’agitació íntima que s’apoderava de mi?, escriu, tot fent memòria, una adulta Clarice
Lispector respecte dels carnavals de la seva infantesa viscuts a la població
brasilenya de Recife. En evocar els dimecres de cendra, amb els seus carrers
desangelats, buits, morts, amb restes de serpentines i confeti, i només
transitats per alguna dona gran que anava a l’església, la nena Clarice pensava
que finalment sabia perquè havien estat fets aquells carrers i places: perquè
hi brillessin amb tota la seva esplendor els fastos del carnaval!
En realitat, la joveneta Clarice Lispector participava poc del
carnaval. A casa seva, immigrants ucraïnesos i sempre preocupats per la salut
de la seva mare malalta, no disfressaven la nena ni tenien al cap portar-la a
cap ball infantil. En compensació, deixaven que la nena s’estés a la porta de
l’entresol de casa seva fins a les 11 de la nit per veure la gatzara del
carrer, que ella contemplava, àvida, i es feia amb tresors com ara una bossa de
confeti o un llançador de perfum que guardava per llançar-los a la rúa l’últim
dia…
La família no disfressava la Clarice, però ella demanava a una de les seves
germanes que li posés rulos al cabell a fi i efecte de portar els cabells
arrissats almenys un dia a l’any, ja que els seu cabell era llis com el d’una
xinesa. Estirant una mica més el fil, la Clarice encara demanava a la germana
que li deixés pintar els llavis de vermell i li deixés posar coloret a les
galtes… Aleshores em sentia maca i
femenina, i escapava de la infantesa, escriu, amb la consciència que amb la
disfressa esdevenia ella mateixa en un altre temps.
Un any va passar una cosa inesperada. La mare d’una amiga seva va decidir
disfressar la seva filla d’una manera original i va fer-se amb un figurin que
deia ‘rosa’, i que pretenia ser la disfressa d’una rosa. Va comprar una pila de
paper crepé de color de rosa per a retallar i imitar els pètals de la rosa… La
Clarice contemplava com s’anava creant el vestit al voltant del cos de la seva
amiga amb els ulls com unes taronges, mai no havia vist una cosa tan preciosa!
Però encara va passar una cosa més inesperada: va sobrar paper, molt de paper!
Aleshores la mare de la seva amiga va fer una disfressa de rosa a la jove
Clarice! Per primera vegada a la vida la Clarice va tenir la seva disfressa,
per primera vegada a la vida tindria l’oportunitat de ser el que tant havia
volgut ser en anys anteriors, segons les seves pròpies paraules: Ser una altra, diferent mi mateixa. En
germanor de disfressa, les dues amigues calculaven que a sota la faldilla de
pètals s’hi posarien uns enagos, i resaven perquè no plogués, ja que la pluja
malmetria la delicada disfressa.
Quan ja estava vestida de rosa, amb les faldillas ben estarrufades i a punt
per pentinar-se els rínxols, la seva mare de sobte va posar-se molt malament i
les germanes la van enviar a la farmàcia. Disfressada,
però encara sense maquillar, la nena, que aleshores tenia uns 8 anys, va córrer
a buscar el medicament. Explica Clarice Lispector que en el trajecte alguna
cosa al seu interior es va trencar i s’anava amarant de tristesa. Se sentia com
un pallasso, o com una princesa desencantada. Ja no era la rosa que volia ser
sinó que havia esdevingut altre cop una nena trista. Unes hores més tard va
arribar la salvació: mentre estava parada a la porta de casa seva, un
adolescent d’uns 12 anys, guapot i simpàtic, li va tirar una pila de confeti al
cap tot fent-li un somriure d’orella a orella… Llavors la joveneta Clarice va
tornar a sentir-se una rosa.
(article publicat al Diari de
Vilanova, 28 de febrer de 2014)
Etiquetes de comentaris:
Carnaval,
Clarice Lispector,
Recife (Brasil)
dimarts, 25 de febrer del 2014
Clotilde Cerdà Bosch
Crida l’atenció l’oblit d’alguns personatges femenins cabdals en el món de
l’art i de la cultura.
Una d’aquestes figures és Esmeralda Cervantes*, nom artístic
de Clotilde Cerdà i Bosch (1861-1926), filla de l’enginyer i urbanista Ildefons
Cerdà, autor del pla de l’Eixample barceloní. Ildefons Cerdà va morir en
solitud al balneari de Caldas de Besaya, Cantàbria, l’estiu de 1833, potser un
estiu tan fred i plujós com el que vam viure nosaltres en aquest mateix indret
l’any 2001.
En la biografia que Fabià Estapé va escriure d’Ildefons Cerdà, hi diu que
Clotilde, la quarta filla, no era filla seva, tot i que porta el seu cognom.
Els pares es van separar el 1864 i Clotilde va viure sempre amb la seva mare,
Clotilde Bosch, que va tenir cura d’una jove prodigi: arpista reconeguda a
Europa i Amèrica, compositora, alhora que assagista i activista en tants camps.
Antiesclavista i feminista, després d’haver rebut la consideració d’Isabel II,
que vivia a París, i de la qual la seva mare va ser dama d’honor (1868), quan
la jove Esmeralda-Clotilde, ajudada per la seva mare, va posar en marxa un
projecte social d’envergadura com ara l’Acadèmia de Ciències, Arts i Oficis de
la Dona, a Barcelona el 1885, rep aquesta ‘amable’ carta de Morphi, el
secretari de la reina regent:
Yo creí que V. aspirava a
tocar muy bien el arpa o a lo sumo a ser una gran artista; gloria con lo cual,
se han contentado hombres como Beethoven y Mozart y que es en mi concepto la
mayor de las glorias hermanas; pero un día aparece v. en Cuba, como queriendo
resolver por su influencia el problema de la esclavitud; y presidiendo
manifestaciones y juntas que nada tienen que ver con el arte, y ahora la veo a
v. erigida en protectora de la clase obrera catalana y de la educación de la
mujer; pero mas propios de hombres encanecidos en los arduos problemas de que
depende nuestra regeneración, que de jóvenes artistas, a quienes tales
cuestiones perjudican mas bien que favorecen bajo el punto de vista de su
desarrollo intelectual.
Clotilde Cerdà no en va tenir prou en ser una arpista de nivell: es va
ficar en camises d’onze vares. Però Morphi no va parlar en va. A partir
d’aquest moment a Esmeralda Cervantes li van ser denegades les actuacions, les
seves demandes d’indult als condemnats a mort per temes polítics, i, al cap
d’un any de funcionament, va haver de tancar l’Acàdemia de Ciències, Arts i
Oficis de la Dona. Totes aquestes dades, extretes d’un àlbum que va anar confeccionant
Clotilde Cerdà i Bosch amb fotografies, cartes, programes de concerts i retalls
de diari, es troben a Els viatges de
Clotilde Cerdà i Bosch (Tres i Quatre), una aproximació biogràfica
d’aquesta dona de caràcter i tan desconeguda entre nosaltres, escrita per la
historiadora Isabel Segura. Esmeralda-Clotilde va viatjar molt. En les gires,
en les quals triomfava com a arpista i era rebuda pels més alts mandataris,
també donava concerts gratuïts. Viatjar va obrir horitzons mentals a la jove
música, una dona no només activa en el camp de la cultura –Clotilde escrivia i
va dirigir diverses revistes per a dones-, sinó també una dona sensible als
problemes del moment. Aquesta activitat frenètica va quedar disminuïda en
casar-se (1895) al Brasil amb Oscar Grossmann, originari de Leipzig. Amb tot,
com a arpista va començar una prolífica tasca docent en diversos conservatoris
americans, va col.laborar en revistes femenines, i a la ciutat brasilenya de
Pará va fundar els Asils Internacionals de Lactància. Va morir a Santa Cruz de
Tenerife l’any 1926. L’àlbum amb fragments de la vida de Clotilde-Esmeralda va
ser adquirit per la Biblioteca de Catalunya fa més de deu anys a un antiquari
de Naumburg. Com diu Isabel Segura, que ha fet una recerca exhaustiva a partir de
les dades recollides per la mateixa Clotilde Cerdà, ens trobem amb una
riquíssima vida comprimida en un àlbum. Llàstima, però encara sort que l’hem
pogut recuperar.
*De la reina
Isabel II va rebre el pseudònim de Cervantes i de Víctor Hugo
el d’Esmeralda.
Etiquetes de comentaris:
Clotilde Bosch,
Clotilde Cerdà Bosch,
Esmeralda Cervantes,
Ildefons Cerdà,
Isabel II,
Isabel Segura,
Morphi,
Oscar Grossmann
dimecres, 19 de febrer del 2014
Mimoses 2014
La mimosa de casa ja ha florit... Les mimoses floreixen cada any, són puntuals a la cita del mes de febrer, a les portes de la primavera. L'aire del matí encara és molt fred, però al migdia els jardins, les places i els carrers s'omplen ja d'una llum que encomana energia... També la mimosa és un arbre lluminós, amb els seves flors com sols petits que graviten a l'aire i es mouen al vent. Les mimoses del 2014 són com les mimoses de cada any, però aquest és per a nosaltres un any especial....
(la foto, feta amb el mòbil, està presa avui mateix, fa una estona)
dissabte, 15 de febrer del 2014
Establiments singulars
Hi ha polèmica, a la ciutat condal, a causa de la llei d’Arrendaments
Urbans que en aquests moments posa de cara a la paret molts establiments que no
podran renovar el contracte per mor d’uns preus abusius. Com les peces d’un
dòmino, moltes botigues han tancat o estan en perill d’haver-ho de fer. Sap més
greu si els que han d’abaixar persianes són establiments singulars, botigues
tradicionals o històriques, moltes de les quals tenen el valor afegit d’un disseny
que per el mateix explica tota una època.
Llegeixo amb un cert alleujament que una de les botigues que se salvaran de
la crema és la cereria
Subirà, a la Baixada de la Llibreteria. El
passat mes de setembre hi vaig anar a comprar el ciri per batejar la meva néta.
La botiga és preciosa i vaig sentir-m’hi com en un decorat de pel.lícula; això
no obstant, vaig poder-hi comprar un ciri de factura moderna que tan sols duia
pintat, això sí, a mà!, un dibuix estilitzat dels pans i els peixos. M’enamora el
vell i m’exalta el nou, deia el poeta Foix.
Per Nadal, com si haguéssim sentit alguna mena de crida interna, una part
dels Reis del néts la vam encarregar a la botiga de joguines Montforte, a la
plaça de Sant Josep Oriol, que després de festes va haver de tancar després de
173 anys d’activitat. Ens en va
informar, amb pena, Mercè Morral, l’amable encarregada de la botiga més que
centenària. Ara hi ha peluixos amb la figura del Mickey Mouse per tot arreu,
però quan els Reis n’havien de portar un a la meva filla, ara fa trenta anys,
només el vam trobar en aquesta botiga.
Aquests establiments són més que establiments: formen part del paisatge
patrimonial de la
ciutat. Sembla que finalment s’està treballant per protegir
aquests indrets que formen part del panorama no només estètic de la ciutat sinó
també el seu paisatge viu, ja que comercialment no són pas una ruïna, com
expliquen les famílies o raons socials que els habiten.
No tot ha de passar pel ribot ni ha d’anar a parar a les escombreries, ens
hauríem de regir per una sàvia combinació de sensibilitat i sentit comú. Quan
estudiava disseny gràfic, aleshores una novetat, una vegada un alumne company
meu va creure que els meus dissenys, molt estilitzats, molt zen, no s’adeien
gens amb l’entusiasme que vaig manifestar una vegada per unes meravelloses
peces de vidre reproduïdes en un llibre de disseny nord-europeu. El vidre no
està de moda! -va bramar-, sembles del segle passat! Vaig contestar-li que les
modes van i vénen, i que no hi havia pas contradicció en la meva tendència zen
i l’enamorament per aquelles peces de vidre de manufactura artesana, popular.
El que és bell és bell sempre.
Al fil d’aquest comentari, recordo amb esglai perquè no podia fer-hi res!,
era una nena en casa aliena, com una cosina de la meva mare bàrbarament va fer
miques, perquè era ‘antiga’, la vaixella de porcellana de La Cartuja de
Sevilla, que va ser substituïda per uns anodins plats de Duralex… Són de moda
–deia tota satisfeta la cosina-, els hem comprat a Andorra! A vegades encara
somnio aquells plats amb ornaments ‘negro vistas’, com figura al catàleg de
l’empresa, que deixaven veure amb tota la seva esplendor les llunes del brou de
Nadal, que feien ressaltar els talls daurats del rostit de festa major, que contenien
la bellesa de la crema de sant Josep amb canyella i llimona. Instal.lats en la
‘modernitat’, menjàvem a casa de la cosina de la meva mare en plats de vidre
artificial, que es va ratllar en dos dies, però eren tan pràctics, això sí. Hi
vam perdre molt, amb el canvi; perquè una taula són molts detalls, i una
vaixella de La Cartuja de Sevilla com la que es va esbocinar amb tanta
desconsideració era un detall preciós.
(article publicat al Diari de
Vilanova, 14 de febrer de 2014)
dijous, 13 de febrer del 2014
Moments epifànics
Hi ha moments epifànics. Aquesta fotografia, presa des de les costes del Garraf el dilluns, dia 10 de febrer, amb el meu mòbil no només una mica passat de moda sinó amb unes prestacions d'allò més senzilles, voldria haver captat la magnificència d'aquest paisatge que combina meravellosament el color verd de la mar i els tons blaus, liles i rosa pastel de les nuvolades... Una imatge de bellesa grandiosa que a penes pot recollir la fotografia que, això no obstant, us ofereixo a la contemplació.
diumenge, 9 de febrer del 2014
Blau de nit a Praga
Estic d'estrena, aquí teniu la coberta del meu darrer llibre de poemes publicat, Blau de nit a Praga.
Per a més informació: www.cossetania.com/blau-de-nit-a-praga-1456.
Etiquetes de comentaris:
Blau de nit a Praga
dimecres, 5 de febrer del 2014
L'essencial és invisible als ulls
Carl Gustav Jung va obrir les portes a la comprensió de la psique profunda,
o dimensió espiritual de l’existència, que segons les paraules de Antoine de
Saint-Exúpery és l’essencial que és
invisible als ulls (corporals). Jung va ser bandejat per la comunitat
psicoanalítica del seu temps. Freud el va foragitar a rel d’haver publicat Symbols of transformation. Malgrat ser
titllat del contrari, Jung era un científic de cap a peus, ja que no va
escriure res que no hagués experimentat per ell mateix, de la mateixa manera
que Teresa de Jesús, posem per cas, no va escriure res que no sapigués per
experiència pròpia. És clar que el camp d’experimentació l’àmbit de
l’espiritual, l’invisible als ulls, i, con sant Tomàs, els materialistas no
poden donar res per bo si no ho toquen amb les seves mans, o ho veuen a través
d’una lent de microscopi. Ara bé, l’amor no es pot comprovar si no és amb les
obres, com la ràbia tampoc si no és dient un exabrupte o clavant una bufetada…
( a la imatge, presa al Museu d'Atenes el setembre del 2013, una màscara que expressa dolor)
Etiquetes de comentaris:
Antoine de Saint-Exúpery,
Carl G. Jung,
Freud,
Teresa de Jesús
diumenge, 2 de febrer del 2014
Dames antigues
No en tenim gaire
notícia, però ‘elles’, les dames antigues, hi eren, en aquell temps reculat que
la historiografia anomena l’edat de bronze. L’edat d’or havia quedat a l’altra
banda de la història, com en el mirall d’Alícia, si ens atenem als relats
bíblics i grecs que en parlen, d’aquest paradís perdut o jardí de les Hespèrides,
i que voldríem recuperar.
La literatura
moderna de qualitat no ha fet més que anar afegint llibres a aquests relats
universals de l’existència humana. L’escriptor i historiador de la religió,
Mircea Eliade, va ser el primer a formular la hipòtesi segons la qual els
nostres relats culturals, i en particular la novel.la moderna (els contes i les
narracions no hi poden faltar!) són reinversions mitològiques més o menys
confessades.
I és que la cultura
es fa per capes, de forma que podem resseguir les traces deixades per aquelles
dames, tot i que la història i la literatura, de signe patriarcal, ens ho ha
posat tan difícil. La història que ens ha estat llegada és la història de
l’home, com escriu la sociòloga Marina Subirats al seu interessant assaig Forjar un hombre, moldear una mujer
(Editorial Aresta). A ningú no escapa la ironia del títol, que marca el
tractament que fins ara hem rebut uns i altres, situant l’home al centre de
l’univers, i essent nosaltres el segon sexe, tal com el va conceptuar la
filòsofa Simone de Beauvoir, és a dir: un sexe subordinat, un sexe de segona.
La cultura es fa
per capes, dèiem, i la construcció dels gèneres ha estat un fet cultural, com
afirma Marina Subirats al seu llibre. Des d’un altre àmbit, el de la teologia,
també ho afirma Michela Murgia (autora d’aquell relat extraordinari que és L’acabadora) al seu llibre de
reflexions, Y la Iglesia inventó a la
mujer (Ediciones Salamandra).
Però no sempre la
dona ha estat tan invisible i relegada, si ens atenem a les investigacions
sobre les societats matriarcals (gens bel.ligerants, per cert) del món antic,
que l’antropòleg J.J. Bachofen va posar sobre la taula. Bachofen,
que també era expert en Dret, afirma al seu llibre El matriarcat que la paraula matrimoni descansa sobre la idea del
matriarcat.
Tots tenim al cap
la impactant imatge de la Dama d’Elx. Es tracta de la figura d’una sacerdotessa
o d’una antiga deessa lligada a l’agricultura i als cicles lunars, si tenim per
bons els relats d’autors clàssics com Estrabó, Polibi, Salusti o Titus Livi.
Sembla que la dona va tenir un paper força rellevant en la societat ibèrica,
tant en l’àmbit del privat com en el públic. Així, doncs, aquells íbers no
devien ser tan bàrbars ni tan desconsiderats, ja que les dones íberes
participaven activament de grans cerimònies i rituals religiosos, i
possiblement dirigint-los. Els íbers ens són bastant desconeguts en comparació
amb altres pobles i cultures del món antic. De la tribu ibèrica dels cossetans
(s. V-I a.C) no en sabem gaire coses, tot i les petges que podem trobar al
nostre jaciment d’Adarró.
En les mines
prehistòriques de Gavà, l’any 1994 va ser descoberta la Venus de Gavà, en
realitat la figura d’una deessa de la fertilitat procedent de l’època del neolític
mitjà (entre 5.500 i 5.800 anys a.C). Es tracta de la figura més antiga trobada
fins ara a Catalunya, i vindria a demostrar la similitud dels cultes religiosos
que es realitzaven a la Mediterrànea oriental i occidental. La figura d’aquesta
Venus és molt anterior a la figura ibèrica de la Dama d’Elx… El que dèiem:
elles eren ben presents, al món antic, i fa bo d’espitllar-se en aquelles
dames, que són àvies de les nostres àvies, dones de carn i ossos que respiren
noblesa i dignitat humanes.
(aquest article, publicat al Diari de Vilanova el 31 de
gener de 2014, està dedicat a Judith i a Núria, víctimes recents de la
violència masclista a Vilanova i la Geltrú. A la imatge, la Venus de Gavà)
Etiquetes de comentaris:
Dama d'Elx,
J.J. Bachofen,
Marina Subirats,
Michela Murgia,
Mircea Eliade,
Venus de Gavà
dimecres, 29 de gener del 2014
On era, Déu
Dilluns 27 es va fer memòria de Holocaust, de fa un temps es dedica un dia
a recordar-lo, com el dia 2 de novembre fem memòria dels nostres difunts,
altrament potser vagaríem pels llimbs de la indiferència davant de fets
existencials que ens posen de cara a la paret…
No poques vegades he sentit dir, o he vist escrit: On era, Déu?
On era qui? No hi ha qui. Perquè si una cosa és Déu és la impersonalitat
pura, lluny de la imatge d’aquell avi amb barbes blanques que trobàvem dibuixat
als llibres escolars de la meva època.
El mal és cosa humana, i si Déu era a algun lloc era dins nostre, encara
que assassinat el seu Esperit. Tot això per als creients, és clar. En l’ateisme,
no sé.
(a la imatge, presa aquest estiu passat, perfil de la cúpula d'una església ortodoxa a Santorini o 'illa de Thera)
divendres, 24 de gener del 2014
Rosa Pujol Camarasa
Anant a casa de la meva mare, pels volts de Nadal, vaig passar pel carrer
de Còrcega, enfront de l’Escola Industrial. En la casa que fa cantonada amb
Villarroel hi vivia Rosa Pujol Camarasa amb la seva germana Montserrat, tot i
que en els últims anys passaven llargues temporades a Cadaqués, on també tenien
casa i, dit per elles mateixes les vegades que ens havíem trobat pel carrer, hi
vivien felicíssimes, sobretot quan aquesta meravellosa vila empordanesa descansa
de l’estrés turístic de l’estiu.
Al cinquè pis tercera porta de Còrcega 184 hi havia anat no poques vegades.
De fet, amb les germanes Pujol víviem al mateix barri, jo amb els pares i germà
al 29 de l’Avinguda de Sarrià. Amb la Rosa i la Montserrat, a més de gairebé
veïnes, èrem companyes de treball a Cronit, S.A., una empresa de matriu danesa
que tenia fàbrica a Montgat i es dedicava a l’elaboració de peces d’acer
inoxidable per a l’automoció. Al despatx on treballàvem, la Rosa era l’ànima
mater de l’administració. Era al carrer de Londres 35, a la mateixa illa de casa
meva. Fa anys que ja no hi és. Al seu lloc hi ha el consulat de Bangladesh.
Vaig començar a treballar al despatx de Cronit just quan acabava de complir
catorze anys (1965). M’hi vaig estar gairebé set anys, fins que vaig plegar
després d’haver patit l’anorèxia reactiva a això que donya Elena Francis hauria
qualificat de desengany amorós. I a fe que ho va ser, com he deixat escrit a La crisàlide. Mentre treballava a Cronit
vaig fer els cinc cursos a l’Escola d’Arts Aplicades i Oficis Artístics
(Llotja). Després vaig cursar el batxillerat superior en règim nocturn a
l’Institut Maragall. Vaig tenir sort amb el professorat, catedràtics de
primera. L’institut era a prop de l’estudi de disseny de Ramon Parera, on
treballava aleshores.
Cronit i la feina de despatx havia quedat enrere per dur a terme la
professió de caire més artístic que vaig exercir durant molts anys: el disseny
gràfic, i en diversos estudis, però això forma part d’un altre relat. Cronit
havia quedat enrere, però no el record de la gent que treballàvem en el seu
despatx. A la vida tenim molts mestres, i la Rosa Pujol Camarasa va ser-ho per
a mi en uns anys en què, malgrat que ja exercia plenament la responsabilitat de
la vida laboral, encara era una noia en època de formació no només acadèmica
sinó humana.
La Rosa era una dona de caràcter i conviccions sòlides. Raonava amb una
gran intel.ligència i ens convidava a raonar a la Lídia i a mi, les jovenetes
del despatx; ens invitava a expressar la nostra opinió en aquells intervals de
conversa que algunes vegades es donaven quan la feina no ens apretava el coll,
i perquè sabia que donarien la talla quan el moment ho requerís. Mai no la vam
decebre, teníem consciència del respir que suposaven aquells petits parèntesis.
La feina de despatx per a algú amb habilitats creatives com ara jo resultava
pesada perquè era monòtona. En aquelles converses vaig comprendre més a fons
coses que ja eren fonamentals per a mi, com ara que la vida espiritual
dignifica la persona per damunt de la biologia; a això cal afegir una profunda
consciència de la catalanitat i la importància de la cultura com a via per a
l’enaltiment humà.
Aquell dia, pels volts de Nadal, vaig alçar la vista fins al cinquè pis de
la casa del carrer de Còrcega. Vaig pensar en la Rosa i en la Montserrat, que
per aquesta època sempre eren a Barcelona per celebrar les festes amb la
família. Vaig tenir un record afectuós envers les seves figures. Poc em podia
pensar que avui (13-1-2014) llegiria la necrològica de la Rosa a La Vanguardia. Et tinc present, et
tindré present, impossible oblidar-te, Rosa.
(article publicat al Diari de Vilanova, 24 de gener de 2014)
Etiquetes de comentaris:
Rosa Pujol Camarasa
dilluns, 20 de gener del 2014
Gosar
La nostra llengua té un verb de sonoritat preciosa i de significat precís
per descriure una acció que en el seu impuls creatiu conté esperança i valentia
al mateix temps: gosar, o gosar fer. S’ha
de gosar, el món és dels valents, deia el meu pare. Tot i que la frase té
un sentit general, el meu pare me la deia de manera molt particular en aquells
moments en què, per la raó que fos, m’acovardia, m’arronsava. Em donava ànims.
Donar ànims és donar força moral i impulsar confiança en les possibilitats d’un
mateix.
Vaig recordar la frase del meu pare, i que he aplicat força vegades a la
meva vida, conscient que el no ja el tenia i que havia d’anar a buscar el sí,
mentre llegia els sempre interessants articles del filòsof José Antonio Marina
publicats a La Vanguardia. Davant
del repte del nou any, davant del repte del valor de la seva pròpia feina, i
davant del repte que planteja un món que trontolla per tot arreu, Marina volia
alçar una bandera a favor de les possibilitats, just quan tants parlen
d’impossibilitats…
I de nos categòrics, caldria afegir; nos que tanquen portes per comptes
d’obrir-les i deixar que passin les possibilitats, que sempre hi són, els
humans sempre les hem sabudes trobar en moments difícils. Per això encara som
aquí, malgrat les forces retrògrades i immobilistes que, en la seva ignorància
de la vida, ens haurien enviat a l’infern de l’extinció.
La vida és canvi, és moviment, la vida és un sí a la vida tan alt com una
catedral, i mai no hauríem de renunciar a les possibilitats que tenim com a
persones i, per extensió, com a col.lectiu. Les possibilitats són forces que
mouen a fer, oportunitats en estat latent, accions a punt de ser posades en
marxa amb voluntat de millora. Algú que camina amb consciència de posar-se en
camí va a algun lloc. Un poble que es posa en camí amb consciència també va a
algun lloc. Una bona part del poble de Catalunya s’ha posat en camí, finalment
ha gosat fer-ho, s’ha sentit amb prou ànims per fer-ho, ens hem donat ànims per
fer-ho.
Sempre hem sabut que amb la raó històrica ens assistia hi havia una raó
íntima ens assistia. Per això han hagut de violentar la nostra raó. El desert
ha estat llarg, 300 anys de desert no són pocs i els períodes d’oasi han estat
ben efímers. Però en l’existència tot té els seus cicles, aquesta és una llei
de la naturalesa. El cicle ‘negre’, per dir-ho així, que va començar el 1714
venç ara, el 2014. Mentrestant, els intents de genocidi cultural (la cultura és
el nostre patrimoni més perillós perquè és d’índole espiritual) han estat
constants al llarg de tot aquest temps. Però un poble que sobreviu al seu
genocidi cultural mereix que se li sigui restituïda la seva dignitat.
Som en el camí de restitució de la nostra dignitat com a poble. Una bona
part del nostre poble així ho sent i així ho vol fer possible perquè, per sort,
som en una època més democràtica que les precedents. Caminem per una via on ja
s’han fet passes decisives, les més importants encara són per fer, però de cap
manera són impossibles de dur a terme! És com si alguna cosa de molt endins de
cadascú digués: pots, podeu! Per això anem a buscar el sí que ens ha de donar
una nova vida com a poble que creu en la vida i en les possibilitats que la
vida sempre obre. Vivim gràcies a les
impossibilitats predites que no es van complir, escrivia Marina al seu
article. Així és. La història de la humanitat és plena de murs que semblaven
impossibles de saltar. No eren il.lusos, els qui van franquejar-los. Simplement
van gosar creure en les seves possibilitats de fer-ho. Aquestes forces són
inexauribles perquè surten de la vida mateixa, només cal beure d’aquestes
fonts.
(article publicat al Diari de
Vilanova, 16 de gener de 2014)
dimecres, 15 de gener del 2014
Ajustant-se als limits i explorant els límits
Experimentem desitjos duals, vivim en aquesta tensió. Per una banda sentim
que hem d’ajustar-nos als límits que la vida ens imposa i per l’altra volem
explorar els límits. Un exemple a ran de terra. Els desitjos del nostre paladar
a vegades van en contra del nostre estòmac o del nostre fetge. L’ideal és el
desig de salut que ens hauria de portar a harmonitzar el desig del paladar amb
els límits dels païdors. De res massa, deien els savis antics. Però com que els
límits també s’han d’explorar, això forma part de la naturalesa humana, alguna
vegada tenim mal d’estòmac, o el que sigui. I així anem aprenent que hi ha
miracles, que la jugada ens pot sortir bé malgrat temptar la sort , però això
no és el normal sinó l’excepcional…, que també existeix!
(fotografia presa a Santorini, setembre del 2013)
Etiquetes de comentaris:
condició humana,
límits
divendres, 10 de gener del 2014
Una reflexió sobre la música
No sóc música, és a dir, no tinc coneixements musicals en sentit tècnic,
però sí que sóc una escoltadora activa de música des de molt jove. I és que la
música, la que m’agrada, sobretot aquesta que ara ja no en diuen clàssica sinó
culta, em sustrau al temps de rellotge, al temps pautat. Aquesta és una
experiència d’obertura a l’infinit, per utilitzar una expressió del poeta
bengalí, Rabindranath Tagore.
La gran música, com fóra millor dir, les grans peces musicals, en efecte
ens sustrauen a la implacable dalla de Cronos. No és que escoltant música ens
fem la il.lusió que el temps desapareix. No es tracta d’una il.lusió sinó d’una
realitat experimentable. Perquè escoltant música amb atenció, sent-hi present,
no com a música de fons!, el temps queda en suspensió com quan estem enamorats
i el temps extern se’ns tira de cop al damunt quan hem d’abandonar aquell íntim
moment d’or. Una semblant sensació de desconcert i disgust devien experimentar
l’Adam i Eva mítics quan l’àngel Miquel, espasa en mà, glavi flamíger que va
obrir les portes al temps històric, els va foragitar del Paradís. Allà no hi
havia ni temps ni mort.
Escoltant música inspirada, és a dir, música alenada d’esperit, podem
reviure el Paradís. Escoltant grans peces musicals com ara l’òpera La flauta màgica, de W. A. Mozart, o el
dramàtic i tensionat Adagietto de la Quinta Simfonia de Gustav Mahler, o les
meravelloses miniatures musicals d’Erik Satie, Oeuvres mystiques, Gymnopédies…,
s’entra en un espai on els topants temporals es fan fonedissos.
Els humans, i aquesta és la nostra característica gràcies a la consciència
de ser-ho, podem experimentar les dues formes del temps: el temporal i l’intemporal,
i la música (com tota gran obra d’art, cal afegir) es constitueix en un camí
formidable per aquesta vivència. Sobre aquesta experiència dual de temps
superposats, reflexiona la filòsofa ginebrina Jeanne Hersch: “La música no ens fa estranys ni indiferents
al temps…D’altra banda, s’esdevé el mateix, segons crec, en l’àmbit religiós.
La religió no transcendeix el sofriment en el sentit que l’anul.li, sinó que el
transcendeix elevant-lo a un altre pla. Igualment, si la música transcendeix
veritablement el temps, això significa que podem assolir, d’una manera molt
misteriosa i intangible, una cosa que els humans sempre han somniat i que els
és negat: allò que seria a la vegada, en
un mateix acte, la capacitat de desitjar i viure la plenitud”. El subratllat
és de Hersch.
Els humans desitgem perquè som conscients de la nostra finitud física i per
això mateix tenim fam d’infinit, un pla de l’existència al qual no som aliens,
perquè hi ha una dimensió en nosaltres que ho és, infinita; o almenys això podem
dir no perquè ens ho hagin fet creure sinó perquè ho hem viscut, ho podem
viure. No hi ha res més real que l’experiència directa, encara que, com afirma
Jeanne Hersch, sigui una experiència misteriosa i intangible, i difícil
d’explicar en llenguatge discursiu.
Pel fet de ser en el temps biogràfic, els humans som éssers desitjants;
però pel fet de ser també no-temps (possibilitat infinita!), podem entrar en
moments de plenitud còsmica, d’unió amb la realitat primera i última de
l’existència, de manera que els límits del temps cronològic s’esfumen per a
convertir-nos en espai, ser uns amb l’espai, diluir-nos en l’espai infinit.
L’infinit no és un objecte que poguem adquirir com un bé patrimonial ni
guardar-lo en un calaix del secreter de l’àvia amb les coses més apreciades.
L’infinit no és una cosa sinó una experiència de l’ànima. La música (com la
pregària o la immersió en la contemplació de la bellesa) sense deixar de ser
materialitat i temporalitat com nosaltres mateixos, ens connecta de manera diàfana
amb l’infinit que som. Tagore, el gran poeta, ho escriuria així: En la música dels corrents d’aigua sona
l’afirmació joiosa: Esdevindré el mar.
(article publicat al Diari de
Vilanova, 11 de gener de 2014)
Etiquetes de comentaris:
Erik Satie,
Gustav Mahler,
Jeanne Hersch,
Rabindranath Tagore,
W. A. Mozart
diumenge, 5 de gener del 2014
Reis Mags
L'amiga Dolors Puigdemont m'envia un missatge on invita els amics a demanar als Reis Mags regals immaterials, ja que els Reis Mags són mags... Ho provem?
Etiquetes de comentaris:
regals immaterials,
Reis Mags
dissabte, 4 de gener del 2014
El paradigma akàshic
La ciència no és tecnologia,
ni tan sols descobriment: és comprensió [de la realitat] afirma el científic i pensador
Ervin Laszlo, autor d’El paradigma
akáshico. (R)evolución en la vanguardia de la ciencia (Kairós). Aquesta
definició de la ciència com una forma d’humanisme uneix el que
incomprensiblement el temps ha anat separant. Perquè no hi hauria d’haver
contradicció entre les diferents branques del saber, ans al contrari: no només
sumen coneixements sinó que, en bona lògica, els fan convergir.
Justament el concepte d’akasha abarca
primer, i després transcendeix, els vells esquemes de la religió (amb els quals
els antics explicaven la creació del món) i els paradigmes de la ciència
moderna més lligats a la idea d’evolució. En realitat, tampoc aquí no hi ha
contradicció perquè tot el creat evoluciona. Al món res no és estàtic, ni tan
sols la mort física, atanor de transformació de la matèria.
El paradigma akàshic supera la visió dicotòmica i lineal de la realitat
(paradigma newtonià materialista) que encara és la predominant en el món de la
ciència, tot i que el relativisme d’Einstein ha anat modificant aquesta visió.
El modern paradigma akàshic retorna a la ciència una visió del món holístic, un
món on tot hi és integrat.
Però, què és l’akasha? L’akasha és una dimensió en l’univers que
subjau en totes les coses que hi existeixen. No només subjau en totes les
coses: genera i interconnecta totes les coses, i conserva la informació de tot
el que ha generat. És la matriu de la realitat, la xarxa del món, la memòria
del món, diu Ervin Laszlo.
El paradigma akàshic canvia la imatge que fins ara ha dominat al món, ja
que sempre hi ha hagut minories que han tingut consciència que la realitat era
d’una altra manera. Normalment es creu que les coses que experimentem són
reals, i que l’espai que les acull és una cosa buida i passiva, una mera
abstracció. Després dels descobriments de la física quàntica en què es comprova
que la realitat la determina el perceptor, hem de canviar aquest punt de vista,
diu Laszlo, ja que l’espai que abasta totes les coses és el real, i les coses
que ocupen l’espai són secundàries. Més exactament: són manifestacions de
l’espai, de l’akasha, la matriu
generativa subjacent i interconectada que cobreix l’espai… Amb intenció
didàctica, Laszlo ho il.lustra així: En
aquesta perspectiva emergent, l’espai és el fons i les coses que coneixem del
món són figures sobre aquest fons. No
només són figures en un fons; són
figures del fons.
Dit amb el llenguatge tradicional de la Philosofia Perennis, terme encunyat per Leibniz i
seguit per Huxley, l’akasha és un
tipus d’intel.ligència del món, més encara: és l’esperit, és la consciència del
món, és la seva memòria. Si ho volem dir amb un llenguatge contemporani, l’akasha és la lògica o ‘programa’ del
món… Comprendre l’akasha com una
consciència a partir de la qual emergeix l’univers (o els universos) no
invalida la idea de Déu, per a un creient.
(article publicat a El 3 de vuit,
3 de gener de 2014)
Etiquetes de comentaris:
akasha,
Einstein,
Ervin Laszlo,
Huxley,
Leibniz,
paradigma akàshic
dimecres, 1 de gener del 2014
Cap d'Any!
Com en altres anys, i en germanor familiar a casa dels nostres amics vilafranquins, Anna i Pere, vam celebrar el sopar de Cap d'Any. A la fotografia, una imatge dels grans de raïm preparats per al moment del traspàs de l'any 2013 al 2014. Que aquest 2014 sigui ben radiant en els nostres cors, i que dels nostres cors irradiï en l'entorn!
dimarts, 31 de desembre del 2013
Bona entrada del 2014!
Us desitjo una bona entrada del 2014, un any que és i ha d'esdevenir encara més significatiu!
(La imatge, que està publicada a la portada de la revista Tot Sant Cugat, és de l'Adolf, artista i soci de l'Associació Catalana d'Exlibristes)
Etiquetes de comentaris:
bona entrada del 2014
dilluns, 30 de desembre del 2013
Escriptures de la vida
La vida s’escriu, poderosa, amb les mans,
obreres dels dies i dels afanys.
La vida s’escriu, sinuosa, en els passos
ingràvids dels somnis alats.
La vida s’escriu, graciosa, en el joc dels dits,
i en la dansa de l’amor,
i en el rés que pren cos en l’infinit.
(30 de desembre de 2012. A la imatge, àngel del nostre pessebre napolità, rere un vidre)
Etiquetes de comentaris:
escriptures de la vida
divendres, 27 de desembre del 2013
El repte de ser pares
Cal dir d’entrada que els pares no són l’ideal de pares. Seria estrany
trobar un pare o una mare que ho fos de manera perfecta, la imperfecció forma
part de la naturalesa humana. Això no vol dir que no ens hàgim d’aplicar a fons
en aquesta tasca, d’altra banda tan motivadora. L’amor envers els fills és un
motor d’acció formidable en la tasca educativa.
Però ser pares, com ser fills, és difícil, molt difícil. Fem el que fem com
a pares sempre cometem errors, i a vegades algun de garrafal i tot, malgrat les
bones intencions. Cal donar als pares el benefici de l’error i, a mesura que
els fills creixen, acceptar les limitacions que, repeteixo, ho són a dues
bandes.
Els primers lligams amb l’existència són els nostres pares. Els pares, o
aquells que compleixen la funció materna i paterna, són el nostre punt de
referència en els primers anys de la nostra vida, quan es forma el caràcter. Hi
insisteixen psiquiatres, psicòlegs, psicoanalistes, terapeutes: la influència
dels nostres progenitors, per bé i per mal, no és definitiva però sí molt
significativa. No és definitiva perquè sempre s’és a temps de corregir errors,
disfuncions, mancances.
Tothom aconsella sobre la funció paterna i materna. No hi ha cap recepta
absoluta, però hi ha moltes receptes relatives que es poden anar assajant, ja
que en la vida sempre ens hi movem per assaig-error-assaig-encert, i anar fent.
Davant la tasca diària de l’educació dels fills el més assenyat és aplicar el sentit
comú, i sobretot amor, molt d’amor, que no vol dir consentiment, ni
contemplació… Els infants necessiten límits, tanmateix com els adults. Cal fer
veure a la mainada que no es pot tenir tot ni es pot fer tot. Com els adults,
insisteixo, i educar-los en el contrari no és educar-los per a la vida, però
tampoc per a ells mateixos, per al seu equilibri personal.
Al seu llibre El reto de ser padres
(Ediciones B), el psicòleg clínic i psicoanalista de nens, adolescents i
adults, Joseph Knobel Freud, afirma: Els
límits són absolutament fonamentals en el desenvolupament de l’infant. Sense
límits, sense murs, els nens cauen psicològicament parlant. Sense límits la
seva psique es desborda.
La infantesa és pura pulsió, pur impuls, naturalesa humana en estat pur.
Cal contenir i ordenar les pulsions. En una paraula: cal civilitzar l’infant.
En aquesta tasca, però, com en totes les tasques educatives, els pares no
s’haurien d’extralimitar i ofegar l’energia de l’infant, sinó veure com
canalitzar aquesta energia altament creativa a través dels talents que l’infant
anirà mostrant.
Els pares som de pas a la vida dels nostres fills, però quin pas! La
responsabilitat del pas és enorme. Els fills són fills de la vida mateixa que
passen a través nostre, no ens pertanyen. La nostra missió és encaminar-los el
millor possible perquè facin el seu camí, no el nostre. Un error que Knobel
Freud es troba sovint a la seva consulta en forma de dolor psicològic. Estimar
els fills no hauria de significar lligar-los amb uns lligams tan estrets que
els ofeguin. Tard o d’hora els pares un dia no hi serem, i els fills han de
poder sentir que tenen cames psicològiques per caminar sols. El doctor Joseph
Knobel Freud ho diu amb paraules senzilles: La
vida és un camí [que va] de la dependència total [dels pares] a la
independència total [dels pares]. Mentrestant, els pares fem amb amor la
tasca més important que la vida ens ha encomanat.
(article publicat al Diari de
Vilanova, 27 de desembre de 2013. La foto que il.lustra aquest post me la va fer el meu pare)
Etiquetes de comentaris:
el repte de ser pares,
Joseph Knobel Freud
Subscriure's a:
Missatges (Atom)