Nadal, Solstici, renaixement... Fem lloc a tot allò lluminós que vol néixer!
dimecres, 20 de desembre del 2017
Nadala 2017
dissabte, 16 de desembre del 2017
Quan Ítaca passa per Brusel·les
Els qui el 7 de desembre es van manifestar
a Brusel·les van creuar tantes ratlles geogràfiques com mentals. El president Puigdemont
és en aquell exili on fa campanya per guanyar un referèndum de sota mà, ja que
ha estat dirigit per Europa. No ha estat idea de Rajoy convocar eleccions. El
que voldria aquest neofranquista és que a l’exili (i a la presó) hi fóssim tots
els independentistes. Catalans que fem nosa a la Catalunya que vol continuar dominant
i explotant. Niño Becerra, que hi veu lluny, ha dit que l’Estat espanyol és a
punt de fer fallida i Montoro afirma que Catalunya el salvarà. Espanya no
s’aguanta. Interessos de casta i dels partits majoritaris que es reparteixen privilegis
han eixugat les fonts.
L’emancipació a la qual aspira una gran
part de Catalunya, avalada pel referèndum de l’1-O, primer dia de la República
abans que fos proclamada perquè la vam guanyar de ple dret, no obeeix a una
qüestió econòmica sinó a la voluntat de consolidar una democràcia real sorgida
d’un poble adult, d’esperit lliure i responsable. Un fet insòlit a l’Espanya
autoritària que vol continuar regint de forma vertical, uns manant i els altres
obeint contents amb pa i fandangos televisius, rentats de cervell que
emmascaren noves formes d’esclavatge i que deuen ser també del gust dels podemites que no s’hi rebel·len. Espanya no té qui defensi la llibertat. Aquí,
el bloc 155 vol continuar la repressió inquisitorial i l’statu quo amb l’ajut dels comuns,
peces necessàries perquè el sistema corrupte faci veure que es blanqueja. La
República, una proposta política, social i cultural d’una modernitat inèdita
fins i tot a Europa, ens espera a les urnes amb records recents com el dels
bombers catalans donant sang a Brusel·les perquè la revolució que volem no n’ha
de fer, de sang. Ja sabeu: 155 o República catalana. Dos models de cultura i
civilitat diferents.
(article publicat a DV - Diari de Vilanova - 15 de desembre de 2017. La imatge està presa en la manifestació de l'11 de setembre de 2017)
Etiquetes de comentaris:
155,
Brusel·les,
Catalunya,
President Puigdemont,
República
dimarts, 5 de desembre del 2017
Llums de Nadal
S’han encès els llums
de Nadal. Comença l’Advent, avui dia un temps litúrgic bastant desconegut fora
de l’àmbit dels creients cristians, o gent de cultura cristiana. Els llums de
Nadal i el temps d’Advent van plegats en un sentit religiós, espiritual.
Els infants són el tresor més gran a preservar, són el nostre futur com a humans. Per Nadal sentim més que mai la nostàlgia dels orígens, aquell temps en què tot estava bé. Potser ens fem aquesta fantasia, i inventem històries i motius per a retornar, ni que sigui per un dia, a aquell estadi de benaurança. La imatge d’un bressol ens recorda l’infant que vam ser. Per fer-ne memòria, al pessebre hi haurà un petit bressol amb un infant que mirarem amb un sentiment de tendresa: va tan nu, tan sols duu un bolquer. Sentirem com un fuet al cor l’exili dels pares del nadó, però també l’escalfor dels animals de l’estable. Els llums de Nadal porten esperança en un món millor.
(article publicat a El 3 de vuit, 1 de desembre de 2017. A la imatge, llums del Portal de l'àngel, de Barcelona)
Els llums de Nadal, ni que siguin laics o
purament comercials, alegren la vista i escalfen el cor de manera subliminal:
encomanen aires de festa al voltant d’una taula ben parada. La celebració s’ho
val. La tradició diu que es commemora el naixement d’un infant diví, encara que
no tothom ho cregui en una societat secularitzada. Sigui com sigui, el
naixement d’un infant sempre és una bona notícia. Així, doncs, no fa cap mal
celebrar una tradició mil·lenària encara que se n’estigui allunyat, deu pensar
una majoria de gent que volta pels carrers il·luminats, mirant aparadors ben
guarnits on s’hi exposen els objectes i regals que es posaran al peu de l’arbre
de Nadal, que portarà el Pare Noël, o que cagarà el Tió. Els Reis Mags ja vindran.
Viatgen lents, van en camell. Temps hi ha encara per escriure’ls una carta.
Es canten Nadales, s’escriuen
felicitacions de Nadal, tot i que cada vegada menys. Les felicitacions digitals
estan a l’ordre del dia. També es fan recaptes d’aliments, i maratons, i recitals
solidaris. Des de fa quatre anys participo al recital poeticomusical a favor de
la investigació del càncer infantil que es fa al Reial Cercle Artístic de
Barcelona.
Els infants són el tresor més gran a preservar, són el nostre futur com a humans. Per Nadal sentim més que mai la nostàlgia dels orígens, aquell temps en què tot estava bé. Potser ens fem aquesta fantasia, i inventem històries i motius per a retornar, ni que sigui per un dia, a aquell estadi de benaurança. La imatge d’un bressol ens recorda l’infant que vam ser. Per fer-ne memòria, al pessebre hi haurà un petit bressol amb un infant que mirarem amb un sentiment de tendresa: va tan nu, tan sols duu un bolquer. Sentirem com un fuet al cor l’exili dels pares del nadó, però també l’escalfor dels animals de l’estable. Els llums de Nadal porten esperança en un món millor.
(article publicat a El 3 de vuit, 1 de desembre de 2017. A la imatge, llums del Portal de l'àngel, de Barcelona)
Etiquetes de comentaris:
Advent,
llums de Nadal,
Nadales
dilluns, 4 de desembre del 2017
Tot llegint, avui ploro
Josep Pla parlava de la
funesta mania d’escriure, no se’n podia estar. Jo tampoc no me’n puc estar, com
no em puc estar de llegir. A casa els llibres no són objectes, són amics i mestres
que m’inviten a la reflexió, a posar consciència. Entre els llibres que ara estic
llegint hi ha Por qué este mundo. Una
biografia de Clarice Lispector, escrita per Benjamin Moser. Aquest
reconegut escriptor i crític literari nascut a Texas, fa una immersió en el
context psicològic i social necessari per entendre una escriptora que va
transformar la seva lluita per la vida i l’escriptura en una obra de
ressonància universal.
Clarice Lispector, morta el 1977, ara fa
40 anys, i el treball literari de la qual és considerat un tresor al Brasil,
era d’origen jueu. Les circumstàncies del naixement, l’any 1920, de Chaya
Pinkhasovna Lispector en una petita població d’Ucrània, són esfereïdores. La
seva mare, aleshores ja mare de les seves dues germanes més grans, va contraure
la sífilis en ser violada per un grup de soldats russos en un dels habituals pogroms
en contra de la població jueva. Els jueus van ser víctimes propiciatòries, a Rússia
i Ucrània, vint anys abans que a Alemanya, Polònia i altres indrets europeus.
Hi
ha alguna cosa que m’agradaria dir i no puc. I serà molt difícil que algú
escrigui la meva biografia, va dir Clarice Lispector. Benjamin Moser, el
biògraf que ha escrit aquesta biografia difícil, explica en aquest dolorós capítol:
Milers de noies van ser sotmeses a violacions
col·lectives, després d’un pogrom. Es trobava a moltes de les víctimes amb una
navalla i amb ferides de sabre en les seves petites vagines. Moltes van patir
malalties venèries.
Aquell 1919, quan Mania Lispector va ser violada, la Creu Roja havia registrat nombrosos pogroms salvatges i quantificat milers de víctimes. Passa un dia, passa un any, passen decennis i arreu del món hi ha dones violades. Fins quan.
(article publicat al DV -Diari de Vilanova, 1 de desembre de 2017)
Etiquetes de comentaris:
Benjamin Moser,
Clarice Lispector,
orígens jueus,
violació
dilluns, 20 de novembre del 2017
Quan es fa insuportable
N’hem fet un gra massa.
Quan el 9-N va ser una butifarrada, vés,
que facin, tot i que per als dirigents va tenir conseqüències penals; quan
l’1-O havia de ser una performance i
sota una pluja de porres vam votar dos milions tres-centes mil persones; quan
després d’estires i arronses, amb l’amenaça del 155 com l’espasa de Damocles es
va arribar a pronunciar la República catalana, definitivament ens va caure el
clatellot de la Consti amb tot el
rigor, que som criminals, tant que tenim els Jordis a la presó, mig Govern a la presó i l’altra meitat a
l’exili. I és que n’hem fet un gra massa, gent independentista, tots apuntats a
la llista negra de l’Espadaler per si algun dia han de despertar-nos de
matinada. Hem demanat l’impossible i hem lluitat per l’impossible, ja que España es una, i això es paga en un
règim totalitari, llop disfressat de falsa democràcia.
La catalanitat sempre ha estat mal vista,
és una fòbia que no sabem d’on surt. Però ara això que hem fet és tan
insuportable que s’ha decidit fer cau i net, bombardejar no cada cinquanta anys
sinó cada cinc minuts. Som massa gent amb aquest cargol desenroscat, com diu l’Albiol.
La societat ambient no ho aguanta. És una qüestió de nombre, la dissidència. Ho
vaig estudiar a la Fundació Pere Tarrés, en aquells cursos d’animació
sòcio-cultural que tant m’han servit. En una classe magistral, on també es va
explicar que de res no servia fer cent activitats culturals si aquestes no
s’enquadraven en un projecte, vaig aprendre que les societats tancades només
admeten un nombre petit de minories, o de causes minoritàries, com no admeten
més d’un escriptor, artista o músic que destaqui si la comunitat és petita, si
és més gran, dos o tres, als altres se’ls fa avorrir. Ens hem passat. Som un
nombre massa gran de gent que vol ser lliure en una societat de mentalitat
colonial, esclava, i això no pot ser. Però serà. Disposats a trencar motlles,
farem una revolució abanderada.
(article publicat al DV -Diari de Vilanova-, 17 de novembre de 2017. La fotografia la vaig prendre en la manifestació per l'alliberament dels presos polítics, al carrer Marina amb Ausiàs Marc, el dia 11 de novembre de 2017)
Etiquetes de comentaris:
catalanitat,
revolució abanderada
dijous, 9 de novembre del 2017
Llenguatge i perversió
El llenguatge no és
neutre en cap circumstància, i es pot tenyir del color que es vulgui. Amb esgarrifança,
per la perversió que suposa, he llegit Cataluña:
el asalto al lenguaje (Revista de Libros número 192), un article que
emparant-se en el llibre de Viktor Klemperer, La llengua del Tercer Raich (que vaig llegir arran de l’esment que
en fa Rosa Planas a Literatura i
Holocaust), titlla de contaminació lingüística la que l’independentisme
català ha dut a terme en el procés. Ens compara amb els nazis, i fa mal a la
veritat atesa l’honestedat intel·lectual de Puigdemont, Junqueras, Muriel Casals,
o els Jordis, que justament han estat empresonats per una paraula, sedició, que
no s’aguanta des del punt de vista dels fets. Les paraules sedició i tumulto van sorgir del vocabulari de
l’unionisme associat als poders de l’Estat espanyol que faria emergir de
l’infern fins i tot la paraula pau. A la boca se li fa dir el que es vol, deia
el meu pare, que deia poques paraules i molt mesurades. Jo treballo amb
paraules, vaig molt en compte.
Estic llegint Mitologies, de
Roland Barthes, un llibre d’articles publicat l’any 1954. A Dominici o el triomf de la literatura,
Barthes explica el cas, tràgic, de Dominici, un home senzill, un pastor, que va
ser executat per causa del llenguatge. Les proves en contra seu eren incertes i
es va recórrer a les proves mentals, és a dir, inventades, per dur-lo al
cadafal. La brillant exposició dels lletrats, que van fer molta literatura, van
condemnar un innocent. Dominici no es va poder defensar perquè no parlava el
mateix llenguatge que els seus acusadors. El llenguatge dels amos, diu Barthes,
un llenguatge que referma la psicologia dels amos, que prenen l’altre com un
objecte, i això no només els permet descriure’l sinó condemnar-lo.
L’autodeterminació comença per no donar autoritat a afirmacions abusives, però
sobretot faltades de veritat.
(article publicat al DV - Diari de Vilanova, 3 de novembre de 2017. A la imatge, fragment d'un trencadís de Gaudí)
Etiquetes de comentaris:
llenguatge,
Roland Barthes,
Viktor Klemperer
dilluns, 23 d’octubre del 2017
Lletres incòmodes
Thomas Bernhard,
escriptor austríac, va ser més que un escriptor de primera: va ser un crític i
un polemista excel·lent. S’hi va sentir cridat. No només davant la hipocresia
de la seva societat, moneda corrent, sinó davant la impostura. Va atrevir-se a
dir en un dels textos publicats a L’imitador
de veus (El Gall Editor): A Viena, on
la desconsideració i el desvergonyiment contra els pensadors han estat sempre
els més grans... Qui ho hauria dit, oi, de la ciutat de Viena, tan civilitzada?
Però els qui pensen fan nosa a Viena, i a tot arreu, llevat d’algun lloc tan
estrany com Anglaterra, on fins i tot condueixen per l’esquerra i estan
disposats a dur a terme el Brexit, una sortida elegant de la UE, una unió d’Estats
amb tants interessos de part que més aviat sembla un club privat que viu de la
política.
Anglaterra ha donat personatges tan
monumentals com G.K. Chesterton, un escriptor polifacètic que es va definir a
ell mateix com un thinking man, com
un home que reflexionava constantment sobre tota mena de coses, des de la més
transcendental (era un cristià convençut) fins a la que en aparença pugui
semblar insignificant. I és que res d’humà no li era aliè a Chesterton, com res
d’humà no li era aliè a Bernhard, tot i que aquest era més dur, més fustigador
en les seves apreciacions. Com sigui, escriptors compromesos l’un i l’altre
sense deixar de ser escriptors de ficció de nivell.
El pensament crític, sorgit d’un pensament
lliure, incomoda. Però poc hauria avançat cap civilització sense la gent que
s’ha pres la molèstia de pensar en net, sense prejudicis, sense interessos
creats, i més en moments crítics. La creació musical o la creació d’una obra
plàstica expressen el moment present, però no el qüestionen com ho fan les lletres.
Per això hi ha escrits que resulten incòmodes i els seus escriptors incòmodes a
Viena, a Madrid, a... Malgrat tot, aquests thinking
men (o thinking women) no deixen
d’escriure, posen les lletres dempeus, no de genolls.
(article publicat al DV -Diari de Vilanova-, 20 d'octubre de 2017)
Etiquetes de comentaris:
escriptors,
G.K. Chesterton,
lletres incòmodes,
Thomas Bernhard
divendres, 6 d’octubre del 2017
Entre el monestir i l'àgora
Sembla haver-hi dues classes d’escriptors: els qui senten molt endins que el seu treball és una forma de coneixement i, per tant, tenen tendència a la introspecció, a la reflexió, i els que tenen necessitat de contar històries i, aleshores, on millor es troben és a l’àgora, per on passen tantes formes de vida amb els seus brogits i passions.
Estem parlant de temps normals, si és que hi ha cap temps normal ja que si una cosa caracteritza la vida és el seu canvi constant. Però hi ha moments de daltabaixos històrics, moments crítics on tot es capgira, i en els quals la inhibició no és possible perquè un escriptor no només té un compromís amb ell mateix sinó que té un compromís amb la societat. Som en un d’aquests moments àlgids en què cal, ha calgut, sortir del monestir interior i actuar a l’àgora, i això no entra en contradicció amb l’escriptura com a camí de coneixença.
És en moments cimals on la nostra humanitat es posa a prova. Aleshores l’alternança esdevé fructífera quan el qui era al monestir interior surt a l’àgora i dóna suport amb el seu cos, si és necessari, a una causa justa, com ha passat, i el qui era a l’àgora entra en un estadi de reflexió que li permet ser més conscient dels actes en què s’hi ha jugat la pell. Són dues portes a la realitat que comparteixen l’espai comú del lloc i la persona. Així no semblen tan diferents la monja que segueix la regla monacal de Sant Benet, ora et labora, i la monja activista que defensa al carrer els drets humans dels seus conciutadans quan són vulnerats. I si en temps normals es necessita l’una i l’altra (les figures evangèliques de Marta i Maria en serien la imatge), en temps convulsos encara són més necessàries. La interacció de les dues forces són com les dues columnes que aguanten la porta de la vida que compartim. Després del que hem viscut el dia 1-O en què la barbàrie s’ha desbordat de forma vergonyosa en contra de l’exercici de democràcia, no és possible ni el silenci ni la inhibició. La història ens passarà comptes, també als escriptors, i hem de poder dir que érem allà on calia, allà on se’ns va necessitar.
(article publicat a El 3 de vuit, 6 d'octubre de 2017. La fotografia està presa el 12 d'agost de 1997, a Àvila. Sempre he tingut consciència que el nom que porto, Teresa, m'ha inspirat tant. He llegit l'obra de Teresa de Jesús diverses vegades a la vida. Ora et labora, fundadora i mística)
Etiquetes de comentaris:
àgora,
compromís,
democràcia,
escriptors,
monestir
divendres, 22 de setembre del 2017
Compromís
Un artista, un
escriptor, no és una persona fora del món, tot i que per poder crear s’ha
d’allunyar dels llocs comuns. Un artista, o un escriptor, si no és un Narcís o
una Eco té un compromís moral amb la seva societat. Per això a vegades exerceix
d’intel·lectual que en la seva funció adverteix dels excessos del poder o
assenyala la corrupció. Hi ha exemples d’artistes i d’escriptors compromesos
amb la seva societat (com del contrari), sobretot en èpoques de grans canvis
socials, polítics i culturals. Tots els canvis ho són de cultura. El que confronta
persones i societats és la mentalitat, que pot ser oberta o tancada, honesta o
corrupta, materialista o espiritual, per dir-ho de forma simplificada.
Un exemple de compromís vigorós i
subversiu que va enfrontar-se a un estat de podridura espiritual que envilia
cors i ments: Jesús, mestre fuster. Es guanyava la vida a l’obrador del seu pare.
S’hi podia haver passat la vida, en aquell taller. Però no. A mesura que la
seva ànima madurava va sentir la necessitat de denunciar no només mal tracte contra
la bona gent sinó també la manca d’esperit de justícia en l’actuació dels
líders religiosos del seu poble, venuts a Roma. I aquell mestre fuster va
posar-se en camí i va predicar un relat amb valors morals que contravenia, fins
a fer-los saltar pels aires, els interessos del poder i les cadires llogades. Hi
va deixar la pell. Però aquell gest de profunda espiritualitat no ha parat d’inquietar
les consciències. Els creadors que, subversius, ens pronunciem pel dret a
decidir el nostre futur com a poble, per afirmar la dignitat de ciutadans
demòcrates enfront d’un Estat que nega drets com el dret al vot, responem a un
compromís amb el que és just aquí, però també arreu del món. La justícia és un
dret universal i la llei ha d’emparar el que és just. Sabem com les gasta un
estat corrupte i tirà. Però també sabem que els imperis s’enfonsen.
(article publicat al DV -Diari de Vilanova-, 22 de setembre de 2017. La imatge està presa a la Biblioteca Museu Víctor Balaguer, de Vilanova i la Geltrú. En l'article, enviat al DV el dilluns, 18, ja faig èmfasi en el compromís dels escriptors en moments en què la neutralitat pot ser complicitat. Els esdeveniments de la setmana em refermen en el compromís)
diumenge, 10 de setembre del 2017
Soroll
Parlar de soroll és un
tema incòmode, políticament incorrecte, un tema tabú. Agrada el soroll, es veu,
ja que cada dia que passa pugem més els decibels: aquí música a tot drap encara
que siguin les dotze de la nit, allà xiscles estridents com els de les gavines,
més enllà converses per sords, a veure qui crida més.
Ho diré clar: el soroll embruteix.
L’ànima, s’entén. Però on va ara, aquesta, a parlar de l’ànima si l’ànima no
existeix? Quan algú pateix psíquicament és l’ànima que pateix. El soroll, a més
d’impossibilitar el descans, o privar de la necessària concentració per fer la
feina ben feta, fa emmalaltir. No ho dic jo: ho diu la ciència. O també
discutirem la ciència fins que ens toqui a nosaltres? Perquè de teves a meves
hi ha molta distància. Si qui pateixo les molèsties del soroll sóc jo, ja
t’apanyaràs. Però si qui les pateix és el qui fa soroll aleshores la cosa
canvia. El soroll, l’augment de volum en la nostra vida de cada dia acabarà
sent un assumpte de salut pública. La contaminació acústica és un fet que
acabarà passant factura a les nostres neurones, ja de per si prou matxucades
amb tant d’estrès que augmenta amb les dosis sense misericòrdia de soroll...
La cultura i el saber no floreixen en el soroll. Però es vol de debò, la cultura, o només es fa veure que interessa? Amb soroll es fan pocs passos, en aquest camí de progrés. El soroll, a més de percudir amb violència als timpans, distreu. El soroll, que causa sordesa en edats primerenques, altera el sistema nerviós i dificulta l’aprenentatge de nens i joves. Els qui viuen en zones sorolloses no es poden queixar, són mals veïns, quina cosa. Ja en parlarem d’aquí a uns anys, dels efectes nefastos del que ara, amb una mica de seny, podríem evitar. Però si el soroll fa festa! Un dia de gatzara està bé i cada dia no és festa. Cal dir, per no confondre’ns, que la festa és un estat de l’ànima que no necessita cridar ni fer soroll.
(article publicat al DV -Diari de Vilanova-, 8 de setembre de 2017)
Etiquetes de comentaris:
contaminació acústica,
cultura,
festa,
soroll
dissabte, 9 de setembre del 2017
Pacifisme
Els catalans tenim vocació
per la pau, ja des de la institució de Pau i Treva. La primera assemblea,
contra els abusos dels feudals, es va fer l’any 1027, la va presidir l’Abat
Oliba, que va fer construir el monestir de Ripoll. La pau és una vocació
dinàmica, transitiva, estem convençuts que no hi pau sense justícia. D’aquí ve
la creació de Justícia i Pau l’any 1968. Les associacions per la pau treballen
dia rere dia i tenen tradició a casa nostra, el pacifisme ve de lluny. Quan el
dictador donava permís a la Guàrdia Civil perquè atonyinés estudiants rebels
amb el règim, alguns joves assistíem a les conferències dels Amics de l’Arca,
on vam escoltar Lanza del Vasto, deixeble de Gandhi. Nois d’aquell jovent feia
objecció de consciència, rebutjava anar a la mili, els costava car, anaven a la presó.
En la meva memòria personal hi ha una altra
figura entranyable, Llum de la selva
(Isidre Nadal Baqués), eremita pacifista que vivia humil als afores de
Sabadell. Les seves paraules ens atreien, però no gosàvem imitar-lo. En el fons
érem joves contemplats per uns pares que les havien passat magres en la
postguerra encara que només tinguéssim una pesseta i mitja a la butxaca per
demanar un cafè al Manhattan, aquell
bar d’una cantonada del carrer Urgell on passàvem algun capvespre discutint
sobre la vida i la mort. Estudiàvem i treballàvem al mateix temps, somiàvem fer
un món millor. Per això, casats i amb fills, tants de nosaltres hem col·laborat
o col·laborem en oenagés. Forma part del nostre tarannà dur a terme activitats
solidàries. O assistir a cursos de reflexió sobre la pau a la Universitat de la
Pau que des del 1984 té lloc a Sant Cugat del Vallès. El tema de reflexió
d’aquest juny passat: L’ús del terror com
a arma política. Hi vaig assistir uns anys, vaig escoltar Olof Palme,
assassinat. Palme hi va anunciar el final de l’URSS. ‘No tenen diners, no poden
mantenir la cursa armamentística, plegaran’. I així va ser l’any 1989. Hem de
treballar per construir la pau d’avui dia, bo i sabent que ens les hem d’heure
no només amb els terroristes sinó amb els amos, els poders que els donen
suport.
(article publicat a El 3 de vuit, 8 de setembre de 2017 pensant en els atemptats, però també en el moment polític que estem vivint)
dissabte, 26 d’agost del 2017
No tinc por
No
tinc por és el lema que va sorgir de forma espontània després
del contingut i emocionat minut de silenci que es va fer a la Plaça de
Catalunya com a epicentre del dol dedicat a les víctimes del terrorisme
gihadista a Barcelona i Cambrils.
Els rituals són necessaris: altars de
flors i espelmes, minuts de silenci, missatges de condol, manifestacions de
rebuig per la guerra (el terrorisme és una de les seves formes) i en favor de
la pau i la convivència, actes de solidaritat com donar sang o oferir companyia
o casa. Però també és necessari conjurar el terror i la por sembrades en actes
criminals com els atemptats que hem patit sense poder comprendre per què (tot i
que en sabem les causes) i sentir-nos colpejats per les morts i tant de mal
causat. Per restablir el perdut equilibri personal i comunitari es fa necessari
fer una acció concreta, un gest significatiu, dir una paraula que conforti, resar
una pregària.
La por és un sentiment reactiu davant
d’una amenaça, així, doncs, és normal sentir por. Però també és normal dir no tinc por quan s’adquireix la
consciència que la por paralitza, que no permet avançar al pas de la vida. Amb
por no es fa res i és en moments com els que estem vivint quan més falta fa dur
a terme accions de tota mena.
Dissabte vinent està convocada una gran manifestació
al Passeig de Gràcia de Barcelona amb el lema No tinc por. L’amenaça de mort és certa. Diversos llocs del planeta
hem patit atacs terroristes, s’han tacat amb roses de sang i de dolor les
nostres places, carrers, vies de comunicació. Fa temps que convivim amb aquesta
realitat que ens convoca precisament per neutralitzar-la, per fer el cor fort,
per seguir construint la vida de cada dia. Amb l’exclamació no tinc por, amb aquest mantra sorgit del més profund de l’ànima
que es vol en llibertat, estem
afirmant la voluntat de viure i procurar la vida: la joia preciosa que cal
preservar enfront de la mort.
(article publicat a DV -Diari de Vilanova-, 25 d'agost de 2017)
Etiquetes de comentaris:
atemptat terrorista a Barcelona,
no tinc por
dimecres, 23 d’agost del 2017
17 d'agost de 2017, a les 17h.
Es bada el
cor de la ciutat en un sentiment volcànic
que fa
sortir la lava calenta de les llàgrimes,
líquid
vermell com la flor de la sang
que
taca la Rambla.
Fa un segon
que s’atropella la vida
d’anònims
vianants fins que sabrem el nom
de morts i ferits.
Follia.
Follia en el
cervell menjat per una rata infectada d’odi.
Etiquetes de comentaris:
atemptat terrorista a Barcelona
divendres, 28 de juliol del 2017
On està enterrat Eugeni d'Ors?
A Vilanova i la Geltrú
o a Vilafranca del Penedès? Els amables lectors ja saben que Eugeni d’Ors va
morir a Vilanova i la Geltrú i que és enterrat a Vilafranca del Penedès. Per
aquest motiu la indignació per la confusió entre les dues ciutats augmenta a
mesura que es va llegint Eugenio d’Ors
1881-1954, la biografia del filòsof escrita per Javier Varela i que ha
estat premi Gaziel de biografies i memòries 2016.
Com es pot premiar una obra en què l’autor
confon tantes vegades en el seu text les dues ciutats, i aquest no és l’únic
error al llarg de la biografia? Com es pot premiar un autor que no s’ha dignat
visitar ni la tomba del seu biografiat ni el lloc on va morir? Des de quin marc
geogràfic, però sobretot des de quin marc mental escriu Varela? Si en senyal de
respecte i desig de comprensió del seu biografiat hagués visitat la casa
adossada a la vilanovina ermita de Sant Cristòfol, on Eugeni d’Ors va passar
tants estius, hauria entès a fons, no de forma anecdòtica i polititzada, aquests
dies d’acostament de Xènius a Catalunya. Varela no coneix la nostra versió del metafísic
viatge a Ítaca expressada en la frase: volta el món i torna al Born, on l’ànima
es recull.
I si Javier Varela (Madrid, 1952) s’hagués
desplaçat fins al cementiri de Vilafranca del Penedès sabria el motiu pel qual Eugeni
d’Ors va voler ser enterrat a la tomba de Matilde, sabria la història que hi ha
darrere d’aquesta decisió. Aquestes circumstàncies bé deuen ser importants per
a una biografia. Varela també s’atreveix
a dir que Eugeni d’Ors no era filòsof perquè els seus treballs no estaven
sistematitzats en un pensament reglat. Vet aquí el pensament únic des del qual
està escrita la biografia d’un home de geni, controvertit i de difícil
etiqueta. Varela ha escrit una biografia fallida d’Eugeni d’Ors amb quin
interès, o al dictat de quins interessos, cal preguntar-se.
(article publicat al DV (Diari de Vilanova). En la fotografia, jo el juny de 1998 al costat de la tomba de Matilde, al cementiri de Vilafranca del Penedès, on està enterrat Eugeni d'Ors)
Etiquetes de comentaris:
cementiri de Vilafranca del Penedès,
ermita de Sant Cristòfol,
Eugeni d'Ors,
Javier Varela,
tomba de Martilde,
Vilanova i la Geltrú
dimecres, 5 de juliol del 2017
George Harrison, una vida espiritual
I arribarà un
moment en què vegis que tots som un
i que la vida
flueix dins i fora de tu.
George Harrison
A George Harrison. The Inner Light, una vida espiritual (Editorial
Milenio), el doctor en musicologia Francesc Vicens Vidal centra la biografia d’aquest
Beatle en aquest aspecte de la seva vida i obra, en aquest cas, la creació
musical. George Harrison (Liverpool, 1943 – Los Ángeles, 2001) tenia el
convenciment que la música constitueix un camí cap a la realització espiritual
i humana, i va obrar en conseqüència. Poques són les figures de la seva talla i
fama dins del món de la música popular que hagin desenvolupat una carrera artística
en la qual la vivència espiritual és al centre.
Quan
fem un repàs de la nostra biografia personal a vegades comprenem coses que en
el seu moment no podíem entendre perquè no teníem la perspectiva. George
Harrison era el meu Beatle preferit, com Ringo Star ho era de la meva amiga
Natàlia. Ens distanciàvem del parer de la resta dels amics, que apreciaven de
forma unànime, sense discussió, les personalitats artístiques de John Lennon i
Paul McCartney. Però si és molt soso,
deien. Sí, ara llegeixo que al ‘meu’ Beatle l’anomenaven el ‘Beatle tranquil’ o
també li posaven el sobrenom d’Angelo
misterioso. Ambdues coses, com escriu el professor Vicens, revelen una
personalitat ascètica, introspectiva, contemplativa i consagrada a bussejar
qüestions existencials, sens dubte una cosa ben estranya en una rutilant estrella
del rock.
És just per aquest motiu que aquest Beatle
m’atreia, interessada com sempre he estat per temes metafísics i deixant-me
conduir pel meu esperit recercador d’altres maneres d’entendre i viure
l’espiritualitat, en aquell moment les orientals. La lectura de Sidharta de Hermann Hesse hi havia
influït, sens dubte. Però també el coneixement a fons de la poesia de
Rabindranath Tagore, l’apassionant lectura de la biografia de Gandhi, així com
els escrits de Lanza del Vasto, deixeble seu.
S’ha parlat molt de la trobada
providencial dels Beatles, en un programa televisiu, amb el professor Joan
Mascaró, traductor del sànscrit a l’anglès del Bhagavd-Gita. La vàlua de Mascaró aquí s’ha conegut tard. La Guerra
Civil, la postguerra i el llarg franquisme van apagar molts llums, van deixar
moltes habitacions de la cultura a les fosques. El mallorquí Joan Mascaró, que
abans de la guerra havia donat classes de sànscrit a la Universitat Autònoma de
Barcelona, és un dels representants més rellevants de la primera meitat del
segle XX, de la influència de l’Índia a Occident.
En realitat la trobada es va donar entre
el professor Mascaró i el Beatle Harrison, per a qui la relació amb l’Índia i
la seva religiositat també s’efectuaria a través de Maharishi Mahesh Yogui, que
el va introduir en la meditació transcendental, i el músic Ravi Shankar, amb
qui col.laboraria musicalment i establiria amistat per tota la vida. En aquesta
excel.lent biografia escrita per Francesc Vicens en la qual es posa l’accent en
l’espiritualitat de George Harrison, es reprodueixen les cartes que Harrison i
Mascaró es van creuar.
Ja en plena crisi d’egos pujats, consum de
drogues i presències com la de Yoko Ono (aleshores encara l’amant de Lennon),
crisi que espatllava la convivència de la banda, els Beatles van viatjar a
l’Índia. Les fotografies dels Beatles a l’Índia són a la retina dels joves de
la meva generació. Per iniciativa de Harrison, que ja hi havia viatjat amb
anterioritat, el febrer de 1968, i amb ganes de renovar-se en tots sentits, els
Beatles amb les seves parelles van fer una estada llarga en un ashram, on van rebre els ensenyaments de
Maharishi. Star va aguantar només deu dies, de seguida va fer les maletes i
se’n va tornar a Anglaterra. Lennon i McCartney s’hi van estar més temps, però
en aquell ambient de silenci van començar a aflorar el que ja s’havien endut de
viatge, i es pot dir que el que havien anat a buscar, una revelació, una llum,
no la van pas trobar. És evident que amb les alforges que portaven no es podia
pas produir un canvi significatiu en les seves vides, hauria estat un miracle. Amb
tot, l’Índia no els va deixar indiferents i la seva aura va influir en la seva
música posterior, com reporta el professor Vicens en el seu llibre, que al
final de cada capítol recomana l’audició d’algun dels discos dels Beatles,
sobretot de les composicions de Harrison que fan referència a la seva
experiència espiritual, sempre viscuda amb intensitat, al límit.
Fins al final de la seva vida, George
Harrison, fidel al seu instint de recerca del que hi ha d’espiritual en la
matèria, en la vida, va seguir amb el seu propòsit: trobar Déu, que en el seu
cas es va revelar en una cara de la cosmologia espiritual hindú, en la faç de
Krishna. Francesc Vicens Vidal, que durant molt de temps ha estudiat la
trajectòria humana, espiritual i musical del Beatle Harrison, en dóna puntual
informació a George Harrison. The Inner
Light, una vida espiritual. Ho va ser, una vida espiritual, des del moment
en què George Harrison va saber canalitzar les seves inquietuds espirituals en
una música que les reflecteix.
(article publicat a l'Eix Diari, 5 de juliol de 2017)
Etiquetes de comentaris:
Beatles,
George Harrison,
Índia,
Joan Mascaró
dissabte, 24 de juny del 2017
Llegendes de bruixes (a propòsit de la Nit de Sant Joan...)
Amb la publicació de Les bruixes d’Arnes, La metgessa de Barcelona, Les dones sàvies de la muntanya i El caçador de bruixes, David Martí
(Barcelona, 1970) s’ha anat fent un nom en el coneixement de bruixes,
remeieres, herbolàries, sanadores, curanderes, dones sàvies, llevadores,
sibil.les, endevinadores, vidents, magues, encantadores, fetilleres... Figures femenines
que es confonen en l’imaginari col.lectiu i s’encaixonen en el nom genèric ‘bruixa’.
Hi va haver una època terrible que centenars
de dones van ser cremades per bruixes, la majoria innocents. Mirat a través del
temps, sembla més aviat un fenomen que derivat per una banda de la superstició
ambient i per l’altra emparat en el dogma religiós, en podríem dir ‘donafòbia’.
Es cremaven o penjaven dones que per la circumstància que fos vivien soles, o
s’atrevien a no seguir el corrent establert i així es feien sospitoses en les
comunitats tan tancades de l’època; s’empresonaven dones que tenien habilitats
sanadores, o que plegaven herbes de la muntanya i en feien remeis, o sabien
donar consell, o ajudaven a dur fills al món. Però tantes, i alienes a aquests
mesters, simplement van ser denunciades per gelosia o malvolença per part d’algun
veí o veïna.
Aquell gran metge, creador del concepte de
la medicina psicosomàtica que va ser Juan Rof Carballo, en un dels seus escrits
parla del desig ocult, fruit d’un instint biològic no superat per la maduració
de la persona, de voler ‘matar’, ni que sigui amb la imaginació, l’adversari o
adversària. Aquest instint no sublimat per una cultura que respecti
l’alteritat, la diferència, els drets de les persones, a vegades es torna
col.lectiu.
De manera que, amb fèrries lleis a la mà
creades expressament, hi va haver cacera de bruixes entre els anys 1424 fins al
1620. Ho explica amb tot detall David Martí al seu llibre Llegendes de bruixes i altres històries dels boscos (Ediciones B).
No se sap la xifra exacta de les morts de bruixes a Catalunya, que és l’àmbit territorial
que l’autor ha estudiat, i que ha donat lloc a la segona part del llibre: un
recull de llegendes sobre aquesta figura a casa nostra. Els més moderats parlen
de quatre-centes víctimes mortals. Algun informe de la Inquisició parla de més
d’un miler. Sigui com sigui, milers de dones van ser denunciades, empresonades,
torturades, i moltes van ser penjades o cremades. No cal dir que després de les
terribles tortures patides, aquelles desgraciades deien el que es volia que es
digués, i així va néixer bona part dels tòpics que recullen les llegendes: les
bruixes feien tota mena de malifetes, es reunien en aquelarres o aplecs,
adoraven el diable, tiraven mal d’ull, amb les seves males arts provocaven
malalties o tempestes que feien malbé les collites, mataven nens. És clar que això
també s’havia dit dels jueus. Forma part del mateix mal social que en aquest
cas és la judeofòbia.
Una visió dogmàtica i imperativa del
cristianisme que es va imposar durant segles, té una cara ben fosca que s’ha
d’anar aclarint. Res tan sa com l’exploració científica, filosòfica i
antropològica. També és sa l’exercici del discerniment, pensar les coses com si
es pensessin per primera vegada, sense prejudicis. L’any 1975 es va publicar Brujología (Hora H), que recollia les
ponències i comunicacions del Congreso Nacional de Brujología que es va
celebrar a Sant Sebastià el setembre del 1972. La rellevància dels participants
en aquesta trobada passa per noms com Francisco Rico, Julio Caro Baroja, Luis
Bonilla, Raúl Guerra Garrido, entre d’altres estudiosos. En aquest congrés hi
va presentar una comunicació el gravador Antoni Gelabert, que hi va parlar de
la seva publicació sobre les bruixes d’Altafulla, i que la gent del poble,
entre la temença i la reverència, se sentia ben seves.
I és que, com explica David Martí en
l’interessant pròleg al recull de llegendes, molta gent coneix o ha conegut alguna
dona que fent ús d’algun remei natural curava el mal de coll, o el mal de
panxa, o curava d’espatllat, una expressió que de nena havia sentit a casa i
que encara no sé ben bé què vol dir. Curaven, aquestes dones, per art de màgia?
Ho semblava. Però no. Simplement s’atenien a les receptes que els havia
ensenyat la seva mare o la seva àvia i que havien anat prou bé per curar les
malalties de la família i dels veïns.
Al seu llibre David Martí presenta un
conjunt d’històries de dones que la llegenda diu que muntaven escombres (la
psicoanàlisi hi té molt a dir, d’aquesta imatge), que duien barrets punxeguts,
que en grans olles de ferro colat feien bullir els seus remeis i ungüents, que
feien sortilegis o endevinaven el futur; però Martí també dóna raó de dones
preses per bruixes quan en realitat eren herbolàries o trementinaires; o
personatges un punt enigmàtics, això sí, com la que es diu que va ser l’última
bruixa de Cadaqués, la Lídia de Cadaqués; o fades encantadores con les dones
d’aigua, les llegendes de les quals també estan repartides per tot el territori
català.
L’historiador francès Jules Michelet (1798-1874)
va publicar un llibre dedicat a la figura de la Bruixa, que ell va escriure
així, amb majúscula, perquè parlava d’un arquetip. La lectura d’aquest assaig és
il.luminadora. Michelet, que valorava les dones, va endevinar abans que Freud que
a la bruixa la va crear la societat misògina i repressiva amb la dona. En
reprimir el que Goethe va anomenar l’Etern Femení, l’energia generatriu, iniciadora,
creadora, tendeix a rebel.lar-se. I és que l’aigua abundosa sempre s’escola
entre els dits. El llibre de Michelet va causar escàndol, però es va convertir
en un best seller de l’època.
Les bruixes sempre han tingut defensors com
Michelet. Perquè una bruixa no sempre és una bruixa. Al seu relat David Martí
n’esmenta uns quants, com Francisco Vaca. Posant la lupa en casos reals, Vaca
va veure que moltes de les acusades no havien fet res, que els càrrecs que
se’ls imputaven no es podien comprovar, de tant fantasiosos, i que sovint les
delacions eren fruit d’enveges o desavinences. El tòpic diu que les bruixes
eren velles, lletges i dolentes, així són dibuixades en els contes. Però el
cert és que entre les que eren acusades de bruixes n’hi havia de francament
guapes, bones i amb talent, i això, ja se sap, provoca una ràbia... Les
històries inventariades a Llegendes de
bruixes, algunes escoltades de les nostres mares i àvies, són plenes de malifetes
i encanteris protagonitzats per bruixes, però fan de tan bon llegir com a
rondalles a la vora del foc.
Un estudi més aprofundit d’aquestes narracions
ens portaria, però, per dos camins: un camí és la constatació que el que
anomenem ‘bruixa’ és algú que, en efecte, no fa el bé, però això no és pas
exclusiu de les bruixes; l’altre camí és la constatació que durant segles la
dona ha estat objecte de segregació i maltractament, la dona ha estat acusada
de no tenir ànima o de ser el diable en persona a causa de les temptacions que
provoca, a la dona se li ha dit que és un ésser menys intel.ligent que
l’home... Però algunes dones intel.ligents i de caràcter es van defensar d’aquests
estigmes fent la seva, i això era molt mal vist per les comunitats tan
dependents moralment dels dogmes establerts.
Sembla ben difícil, en els nostres dies,
veure en la sibil.la de Delfos o en la sibil.la de Cumas una bruixa. O veure una
bruixa malèfica en l’orsiana Lídia de Cadaqués. O veure una bruixa en una dona
que és tot intuïció i que veu el que els altres no veuen, que llegeix la
realitat més enllà de l’aparença. O veure una bruixa amb nas de ganxo en la
bella i llegendària dona d’aigua de Gualba la de mil veus, que pentina els seus
cabells mentre plou i fa sol. Sembla ben difícil veure una bruixa en una
llevadora d’aquella època nefasta en què també van ser perseguides les
llevadores, pel fet que quan ajudaven a parir a vegades moria la criatura. Un
mal fat, sí, però no pas per causa de la dona que posava tota la seva experiència,
tot el seu saber, en procurar el més gran miracle de la vida, que és néixer.
La figura de la bruixa la va anar creant el prejudici ancestral en contra de la dona. Amb la dona tot s’hi valia, era el boc expiatori de tots els mals. Això no vol dir, però, que algunes, poques, per sort, s’hi van posar a ser-ne en ferm, de bruixes, ara veuràs. Haberlas hailas, es diu a Galícia. Tothom en coneix alguna, en un sentit moral més que real. O algun. Perquè de malànimes i de fetillers també se’n podria fer un castell ben alt. En aquest sentit, una àvia que m’ha contat la seva història de vida em diu que el qui va ser el seu marit la va enredar amb les seves cartes enverinades. No cal dir que ja sabem de quina mena és aquest verí, aquest elixir amorós nefast. En aquest cas, paraules boniques però falses. I és que els encantaments serpentins no només són coses de bruixes, i sinó que ho preguntin a Casanova o a Don Juan.
(article publicat a l'Eix Diari, 19 de juny de 2017. A propòsit de la Nit de Sant Joan...)
Etiquetes de comentaris:
bruixes,
David Martí,
llegendes
dissabte, 17 de juny del 2017
Cares del "Bullying"
Hi ha alarma escolar,
amb la pràctica del bullying. Amb
raó. Causa sofriment. Malestar psíquic. Causa mort. No és broma. Es dóna a
l’escola de primària i als instituts. Però desgraciadament va més enllà, no és
només cosa de nens. Entra a algunes cases, i a llocs de treball. I es dóna entre
grups d’amics, suposats amics. I en institucions on hi hauria d’haver germans,
suposats germans.
No el pateixen només persones fràgils o
amb l’estima en hores baixes. No. El pateixen també persones amb talent.
Justament perquè tenen talent. Perquè sense pretendre-ho destaquen. Aquella
llum fa tan mal. Mal a qui va a les fosques i es fa més fosc encara fent bullying. Hi ha d’haver un dolor profund
en aquesta ànima, i cal compadir-la i fins i tot perdonar-la. Però també cal
apartar-se’n. Corrents. Cal tenir coratge i fugir d’aquesta negror. Cal
sobreviure perquè la llum és més necessària que mai per neutralitzar la ràbia,
l’enveja, l’odi, el voler veure mort algú a vegades simplement perquè és. I és
que el qui fa bullying està en
negatiu: no és si no és fent aquesta mena de mal.
Si el bullying
practicat en edat jove és una manca o distorsió que es pot redreçar amb una
presa de consciència del mal que es fa, el bullying
practicat en edat adulta és una clara mostra d’un dèficit en la consciència,
qualitat espiritual que ens fa humans. Un humà caigut. Hem de parlar de la banalitat
del mal perquè en els seus extrems ja sabem on porta. El bullying, el menyspreu cap als altres, és a l’avantsala de l’horror. Per això cal buscar remei, educar
per a l’acceptació de la diferència, també la diferència intel.lectual. El
talent dels que tenen talent beneficia a tots. La humanitat és un cos orgànic.
Per això el mal ens fa mal a tots i el bé ens fa bé a tots. Fugim de qui ens fa
bullying. Centrem-nos a donar els
nostres talents, petits o grans, tots valen. Són vitals per a la vida, per a la
construcció d’un món millor.
(article publicat a DV (Diari de Vilanova), 16 de juny de 2017. A la imatge, escales cap a la llum)
divendres, 9 de juny del 2017
Visió, contemplació
Diu Pablo d’Ors en el
seu text publicat al llibre conjunt La
experiencia contemplativa. En la mística, la filosofía y el arte (Kairós)
que hi ha unes malalties (de l’ànima) que obstaculitzen la visió de la realitat
tal com és. Enumerem-les: els prejudicis, aquestes idees que impedeixen que ens
acostem a les coses netament; la covardia, aquesta por que posa portes i aixeca
parets a la realitat; la peresa o mandra, aquesta manera de ser (i d’obrar) de
baixa intensitat que ens fa viure per sota de nosaltres mateixos, de les nostres
possibilitats. Pablo d’Ors afirma que en la contemplació o visió contemplativa (que
no és simplement mirar sinó observar i comprendre) no és que es visqui per
sobre de si mateix sinó que es viu a la pròpia altura.
Descabdellem alguns dels arguments
d’aquestes malalties que tan de mal fan a la visió de la realitat, amb l’efecte
secundari d’obstruir la convivència, ja sigui en l’àmbit familiar, social, polític.
El prejudici, i prou que ho sabem, és un defecte del pensament. El prejudici és
un pensament tort, un mal pensament; la covardia i la peresa són defectes dels
afectes i de la voluntat. La persona amb prejudicis és algú arrogant que
s’enroca en una opinió o postura, que no dóna el braç a tòrcer. A vegades, com
deia la meva àvia, en contra seu, així es comporta aquesta mena de ceguesa. La
persona mandrosa és covarda, diu d’Ors, no està disposada a posar de la seva
part en la festa de la realitat; i és l’únic que tenim...
Cal dir que és difícil veure la realitat
tal com és. Sempre hi ha algun vel, en nosaltres, que la pot ocultar. Manca o
excés de sentiments obstaculitzen la visió de la realitat; a vegades és el
culte al cos que obtura la percepció de l’ànima; a vegades són massa idees que
tapen l’essencial. I així. La contemplació ajuda a arribar a la visió de la
realitat nua. Per aquesta raó doctrines i filosofies la recomanen com un dels
camins per arribar al centre de la realitat. La contemplació demana netedat de
cor i rectitud en la intenció, no perfecció personal. No és poc, però és
factible.
(article publicat al setmanari El 3 de vuit, 2 de juny de 2017. A la imatge, una vista que vaig prendre a l'interior d'una església. La llum que entra pel finestral dóna en el reclinatori diversificada en colors)
Etiquetes de comentaris:
experiència contemplativa,
Pablo d'Ors,
visió
dimecres, 31 de maig del 2017
25 anys de l'Associació Dones Artistes SOM 7
L'Associació Dones Artistes SOM 7, que presideixo, aquest any en compleix 25. Ahir tarda es va fer un acte de reconeixement a entitats de dones que aquest any compleixen un quart de segle de trajectòria. L'acte, presidit per la Consellera de la Presidència i la Presidenta de l'Institut Català de les Dones, va tenir lloc al Palau de la Generalitat. Hi vaig assistir amb la pintora Adelaida Murillo. En la placa es llegeixen unes paraules de Montserrat Roig: Continuar, aquesta és la paraula. És on som. Dues de nosaltres, però, no han pogut celebrar l'efemèride: la pintora Claude Collet i l'escultora Núria Tortras. Us hem trobat a faltar, però ens feu tanta companyia des del record.
divendres, 19 de maig del 2017
Keats i l'amor
El 23 de febrer de
1821, John Keats, malalt de tuberculosi, va morir a les onze del matí. Va ser
enterrat al Cimitero Acattolico de Roma. La notícia de la seva mort va arribar
a Anglaterra el 17 de març. Avui ho sabríem a l’instant, amb un tuit. Penso que seré entre els poetes anglesos
després de la meva mort, havia afirmat amb seguretat íntima. En efecte:
avui és considerat un dels més grans poetes anglesos, i no només entre els romàntics.
En la seva tomba anònima es llegeix: Aquí
jeu un el nom del qual va ser escrit a l’aigua. Un desig de lleugeresa i
frescor. Perquè tot li va pesar, en vida, tot en la vida quotidiana el colpia.
Sensible, era ésser d’un altre planeta. Potser tots els poetes d’aquesta cintura
ho són.
Asseguda davant
l’estela de John Keats llegeixo Leggiadra
Stella (Àgil estrella), un recull de les cartes que abans de venir a Roma
va escriure a Fanny Brawne, la jove per la qual el poeta va perdre el cap, com
escriu la filòsofa, feminista i estudiosa de la literatura Nadia Fusini al
pròleg. Cartes febroses d’amor que no amaguen gelosia i sentiments possessius.
Amor que tendeix a l’absolut, i potser sempre és així, en l’ànima humana, i més
en l’ànima romàntica. Però avui dia aquest amor no sembla suportable per a una
noia moderna, independent, subjecte d’ella mateixa. Amb tot, diu Fusini que
aquestes cartes d’amor són de les més belles que s’han escrit mai. Apuntava a
l’horitzó l’amor indigent dels nostres dies, com escriurà María Zambrano? No és
que no hi hagi amor, diu Zambrano, és que l’amor no troba el seu lloc, no troba
acollida en la nostra ment. L’amor està confós en una multiplicitat de
sentiments que n’obscureixen l’essència? Els poetes romàntics –ells no
s’anomenaven pas així- van fer aflorar a la superfície un amor en
incandescència de forma tan sublim com imperativa. Potser només ells el vivien
així. Perquè quan la flama és massa viva, crema.
(article publicat a DV -Diari de Vilanova- 19 de maig de 2017. A la imatge, llibres dedicats a John Keats, comprats a Roma)
Etiquetes de comentaris:
Fanny Brawne,
John Keats,
María Zambrano,
Nadia Fusini,
Roma
Subscriure's a:
Missatges (Atom)