Just quan entrava el solstici d'estiu vam arribar del viatge a Malta. A l'illa hi vam trobar una calor veritablement africana. Però a l'Hypogeu megalític (3600 - 2500 a.C) excavat sota terra de Hal Saflieni (Paola, Malta), on a principis del segle passat es va trobar aquesta figura de ceràmica, hi havia una frescor moderada que ha preservat, per mil.lennis, aquest impressionant temple subterrani. Aquesta figura de petites dimensions (12 cm.) que vam veure al Museu Arqueològic de la Vallette, la capital de l'illa, és coneguda com la Dama Adormida o Dona Adormida. Ateses les altres figures femenines de ceràmica que s'han trobat en el mateix indret, i que per la seves rodoneses recorden tantes venus de la fertilitat, més aviat fa pensar, com ja va deixar establert l'estudiós J. J. Bachofen al seu llibre El matriarcat (1861), que ens trobem davant d'una cultura de signe matriarcal que retia culte a la Deessa Mare. Així, doncs, per què no anomenar aquesta joia del món prehistòric la Deessa Adormida?
dimarts, 25 de juny del 2013
divendres, 14 de juny del 2013
A les envistes
A les envistes de l'estiu, tot són desitjos de períodes de descans... A vegades descans cansat, com ara algun viatge que ens farà caminar de valent, i potser sota un sol de justícia. Però als dies de 'descans' no se'ls plany res, oi? Obro un petit parèntesi en aquest blog, serà curt. A la tornada us explicaré el què de tot plegat. Abraçades.
Etiquetes de comentaris:
a les envistes de l'estiu
dijous, 13 de juny del 2013
Educació i cultura contra la barbàrie
Iván Mañero fa miracles. Mañero
és cirurgià plàstic, encara que ell s’estima més dir-se reconstructor. Amb el
deixant dels guanys que donen les operacions d’estètica ha creat una oenagé a Guinea
Bissau, Àfrica. Opera nens cremats i mutilats, també reconstrueix ablacions
femenines, aquesta pràctica ritual salvatge. Ho llegeixo a l’entrevista
publicada a La Contra de La Vanguardia (11-6-2013). En un moment
donat, el cor em queda en suspens quan llegeixo el relat de tradicions tan bàrbares,
com ara que als infants estràbics (als quals consideren endimoniats!), i també
als nens albins, se’ls enterra en un formiguer: no en queda res.
He estat operada d’estrabisme, i
tanta gent que conec que és estràbica, gent que ha donat tants fruits a la vida
i a la societat on viu! Per la fotografia veig que el mateix Mañero és
estràbic, si bé de manera gairebé imperceptible. Només l’educació i la cultura
pots curar-nos de la barbàrie!
Etiquetes de comentaris:
educació i cultura contra la barbàrie,
Iván Mañero
dimarts, 11 de juny del 2013
El pou
El pou.
La imatge és negra, fonda, opaca
com l’ull buit d’una calavera.
Però no hi ha buit on hi ha record.
Record de què.
D’un home mort que hi va caure mentre el construïa.
L’inici de la tragèdia.
L’inici d’una buidor més terrible
que l’absència.
Es va perdre l’amor en aquella fondària,
es va extingir en aquella foscor.
(poema inèdit. L'acompanya una fotografia fallida)
divendres, 7 de juny del 2013
La nova realitat
El canvi està en la naturalesa de
coses i fenomens, com ja va deixar dit Lucreci a De Rerum Natura. Tot i que algunes persones i col.lectius de
mentalitat retardatària les voldrien fossilitzar a conveniència (exemple polític:
la llei Wert). El nostre és un temps convuls perquè els canvis físics i de
consciència s’han accelerat de tal manera que poc tenim temps per
d’assimilar-los, tot i que l’ésser humà ha avançat gràcies a anar-se adaptant
al medi.
A ningú no escapa que estem
immersos en una nova realitat. Som en una època de transició de durada
indefinida. Ens bressolem entre dues aigües, naveguem fent tentines entre el
vell i el nou món. Nous filòsofs com Jordi Pigem contribueixen a posar llum en
els diversos aspectes que presenta l’emergència d’aquesta nova realitat. Que,
cal dir, ja va començar fa cent anys amb la teoria de la relativitat i les
tesis de la física quàntica, com de manera tan didàctica descriu el físic Fred
Alan Wolf al seu llibre Bucles temporales
y pliegues espaciales (Ediciones Obelisco). Amb empenta intel.lectual, Wolf
proporciona una nova visió sobre la relació entre ciència i consciència, i com
a persona que considera la vida espiritual com una via de coneixement, obre les
portes a la comprensió de la ‘ment de Déu’.
Jordi Pigem, bon articulista a la
premsa i que durant molt de temps va ser coordinador de la revista Integral, és un filòsof que escriu sobre
filosofia de la ciència i pensament ecològic. És un pioner a nivell
internacional, i això és rellevant, en l’estudi i la divulgació del nou
paradigma. És autor de més d’una desena de llibres, l’últim dels quals (al meu
parer d’inprescindible lectura per no estar a l’escapça del món en el qual
vivim) és el recentment publicat La nueva
realidad. Del economicismo a la conciencia cuántica (Kairós).
En aquest assaig, Jordi Pigem va
desgranant tot un seguit de reflexions que van des de l’economicisme imperant,
on tot i tothom té un preu (o cap preu si un en queda al marge) i, per tant, un
món on els humans hi estem considerats com a simples objectes, fins a anar-nos
situant en la via de la nova consciència, una via d’un humanisme humanitzat
(anem descobrint que la realitat no està feta d’objectes sinó de relacions en
xarxa!). Nova consciència mercès a quàntica, amb les seves fabuloses
revelacions en el camp de la física i de la neurociència. Paràmetres
d’observació de la realitat que, d’altra banda, ja havien estat intuïts pels
savis de moltes cultures i èpoques antigues.
Entre altres consideracions,
Pigem aboga per un món on el fet de tenir
estigui al servei del ser, on
allò material estigui al servei d’allò personal, on de l’alienació (aquella
sensació de sentir-nos arrossegats per forces que no controlem) poguem passar a
donar un sentit més humà a la nostra vida, un món on la cobdícia de l’ego es
vagi substituint per una consciència holística, planetària… És la realitat que
ve, encara que els vells motlles no estiguin trencats del tot.
(article publicat a El 3 de vuit,
7 de juny de 2013)
dijous, 6 de juny del 2013
Acordar
L’entrevistador pregunta a Paul
Nurse, premi Nobel de Medicina: No creu que la genètica és injusta? Ho és –respon Nurse. Quan neixes et toquen unes cartes a l’atzar,
però com les jugues només depèn de tu…
Vet aquí. Però s’ha de tenir prou
habilitat, i s’ha de fer un esforç…
És clar.
La creació és una, però no
uniforme. Som éssers únics amb els seus talents particulars. Com en la paràbola
del Nou Testament, els talents –que en el relat hi figuren en forma de monedes-
no s’han d’enterrar sinó fer treballar, fer crèixer, cadascú de la seva manera,
amb el seu segell singular. Com jugar les cartes que ens ha tocat forma part
d’una de les qualitats que ens fa humans: el lliure albir. Ara: la vida a
vegades ens exigeix molt, massa i tot en molts casos. Cal pensar, però, i això
dóna força, que sempre podem fer alguna cosa per acordar exigències i talents.
Etiquetes de comentaris:
acordar,
atzar,
exigències,
genètica,
lliure albir
dimarts, 4 de juny del 2013
Pensaments solts
La memòria és una creació. Amb
les dades que subministrem al cervell, reals i figurades, es construeix la
memòria. Allò que anomenem real sens dubte no té forma fins que no la creem. La
nostra realitat és creació nostra. És quan deixem la ment en blanc que sorgeix
el real, increat encara. El real és el que és, possibilitat i concreció alhora.
dissabte, 1 de juny del 2013
En estat d'amor
En estat d’amor estem en sintonia harmònica amb nosaltres
mateixos i, per tant, també amb els altres i amb l’entorn. Quan una colla
d’ímputs negatius ens treu d’aquest estat d’amor, experimentem malestar.
L’amor, el veritable, és una emoció intel.ligent que no només ens proporciona
benestar sinó també lucidesa.
Etiquetes de comentaris:
benestar,
estat d'amor,
lucidesa
dimarts, 28 de maig del 2013
La gran obra
Fer-se vell incomoda. Mirar-se al
mirall i no reconèixer aquell rostre bonic, perquè no dir-ho, el rostre
d’aquella foto dels vint, dels trenta anys, dels quaranta, i fins i tot més
enllà. Després ja no és el mateix, no, i costa acceptar-ho. O no. Perquè el fet
d’envellir facilita el camí del trànsit que, es vulgui o no, arribarà tard o
d’hora. Al mateix temps que ens anem arrugant ens anem alliberant, si així ho
volem perquè la natura ens ho posa en safata, de les passions humanes associades
a la corporalitat i que tantes vegades tiranitzen. Hi ha, però, qui no vol fer-se
vell de cap de les maneres perquè ha entronitzat el cos (jove) en la seva part
superficial, ja que de cos en tenim fins que ens morim. Envellir facilita no
esculpir el cos, com vol el màrqueting de l’estètica, sinó esculpir l’ésser
intern. La gran obra, com ja ens havien dit els vells alquimistes.
(a la imatge, pintura romànica, Terrassa)
Etiquetes de comentaris:
envellir,
esculpir l'ésser intern,
la gran obra alquímica
dilluns, 27 de maig del 2013
Seducció de la ciència
La ciència té en mi un gran poder
seductor. Tant com la filosofia, la mística o la poesia. I és que tot és el
mateix, només que cada àrea explica això que anomenem realitat amb un
llenguatge propi. Per exemple: taquions* accelerats a través del cervell poden
‘recordar’ esdeveniments passats que apareixen com a imatges virtuals o vols de
la imaginació. Pura física (quàntica) i pura poesia per definir una part del
que som: memòria, encara que no estigui localitzada enlloc!
*Partícula subatòmica hipotètica
que es mou de manera més ràpida que la llum.
(a la imatge, fragment d'una obra de la pintora Carme Riera)
Etiquetes de comentaris:
ciència,
física quàntica,
memòria,
taquions,
velocitat de la llum
diumenge, 26 de maig del 2013
Pecat original
Sembla que sempre arriba un
moment en què es fa necessari obrir les portes d’allò ocult de la nostra
existència. Sobretot quan es percep que la vida no s’allargarà gaire i de
manera lúcida es decideix alleugerir l’equipatge de cara al viatge definitiu.
Així, en l’atalaia que li atorga el temps de vellesa, comença el seu relat la
protagonista de Pecat original (Plataforma), de Maria Helena Feliu.
El relat és la reconstrucció novel.lada d’una experiència dràmatica viscuda en
primera persona: la de filla il.legítima en una època com la de la Guerra Civil
i la de la llarga postguerra, mentalment tan gris i moralment tan restrictiva.
El relat és estremidor i molt
vàlid quant a testimoni d’un drama personal en el qual incideixen, i molt, la
repressió ambient, el pes de les convencions socials i les estretors
econòmiques. Amb tot, en la vida de la nena Irene (nom figurat de Maria Helena)
s’acaben imposant l’afecte incondicional de la família d’acollida i les seves
pròpies ganes de viure i de fer-se un lloc al món. La prova és la trajectòria
de Maria Helena Feliu, casada i mare de quatre fills, llicenciada en Filosofia
i Psicologia clínica, membre fundador del Gabinet Col.lectiu Galton i autora de
llibres sobre conflictes de parella.
La tria acadèmica i professional
de Maria Helena Feliu no sembla aliena a les preocupacions metafísiques que una
història personal com la d’ella deuen haver provocat. Som fills dels nostres
pares, tot i que a vegades no siguin aquests pares qui tinguin cura de
nosaltres, com en el cas de l’autora de Pecat
original. La relació amb la família d’acollida, base importantíssima en la
seva educació emocional, és explicada amb tot detall per Feliu, així com la
inclusió de la presència intermitent d’uns visitants, una ‘senyoreta’ i un
‘senyor’, que van resultar ser els seus pares biològics.
A la història, per ella mateixa
colpidora, s’hi ha afegit ara l’apertura d’un misteri que Maria Helena Feliu no
havia desvetllat al llibre per respecte i consideració als seus progenitors
pels quals no mostra ressentiment malgrat l’abandó. Després de la publicació
dels Dietaris d’aquell gran
intel.lectual que va ser Joan Estelrich, hem sabut que Maria Helena Feliu era
el fruit de la relació sentimental que va mantenir durant molts anys amb
l’escriptora Paulina Pi de la Serra. Joan Estelrich estava casat i tenia fills.
Paulina Pi de la Serra provenia d’una família molt conservadora de Terrassa, la
qual cosa la va constrenyir a no voler admetre mai de cara a la família ni de
cara a la societat que l’envoltava, i en la qual va incidir molt
intel.lectualment, l’existència de Maria Helena.
En la narració per capítols de
Maria Helena Feliu s’hi intercalen un seguit de cartes dels seus pares a ella,
que podem imaginar molt properes a les que probablement es van escriure,
sobretot mentre el pare va ser viu. La relació epistolar amb la mare és molt
més escassa, llevat d’un capítol al final del llibre on hi figuren les
anotacions d’un suposat o real diari
de la mare, en el qual explica la història de la seva relació amb el pare i amb
ella, si bé de forma molt sintètica i des de la seva òptica. Així ens trobem
que Pecat original és un relat coral,
elaborat de manera inclusiva per part de la narradora. I és que, del dret o del
revès, en la psique de tota persona hi ha la petja indeleble de la parella
primordial que ens ha donat la vida, hagin fet aquest paper millor o pitjor. En
aquest cas, em sembla veure que davant la necessitat d’integrar de manera
harmònica aquestes figures en el nostre relat íntim, es busqui, com fa Maria
Helena Feliu, una manera salvífica de fer-ho, i de la qual la literatura en
resulta un camí excel.lent.
(article publicat a L’Eco de Sitges, 24 de maig de 2013. A la imatge, un fragment de la portada del llibre)
Etiquetes de comentaris:
Maria Helena Feliu,
Pecat original
dijous, 23 de maig del 2013
Llum, realitat, Déu
Diu Sant Pau: Déu viu en una llum on ningú no pot arribar.
Ho podem mirar des del punt de vista de creient tradicional i ‘personalitzar’,
com s’acostuma, aquest Déu que des de Jesús rep el qualificatiu de Pare, i que
es troba immers en una llum massa potent per als nostres ulls (és pura energia)
i molt llunyana en un espai indefinit. Des del punt de vista filosòfic clàssic
podem dir que Déu habita el coneixement pur de la realitat, que Ell mateix és el
Coneixement de la Realitat i, per tant, la Veritat, terme absolut que s’escapa
a la comprensió del relatiu. Si ho mirem des del punt de vista quàntic, sabem
que la matèria està feta de llum! Anys llum, diem per calcular distàncies
astronòmiques. Tanmateix, sembla que la llum no es mou i és temps immòbil, qui
es mou és allò que entenem per cosmos, la creació, nosaltres, subjectes al
temps. ‘Déu’ és aquesta llum on ningú (el relatiu) no pot arribar perquè no pot
comprendre el que no pot experimentar, la totalitat. Llevat, potser, en
l’experiència mística, on la part (nosaltres) queda absorbida en el Tot. En
aquest moment de durada imprecisa desapareix la noció del temps i l’espai. Ja
hem dit que la llum és el temps immòbil i que nosaltres per aproximació en diem
etern.
dimarts, 21 de maig del 2013
El crim del soldat
Erri de Luca, nascut a Nàpols
l’any 1950, és un escriptor candidat al premi de Nobel de Literatura. Si encara
no hi és, hauria de ser a les llistes. Escriptor tardà, la seva obra, escrita amb
una gran puresa estilística, és d’una gran intensitat humana i projecció
espiritual, producte de la seva pròpia experiència, sovint viscuda al límit,
que li dóna una àmplia visió de la realitat. Amb un passat d’activista polític
en el moviment revolucionari Lotta
Continua i home que ha fet mil oficis, és traductor de l’hebreu per gust a
més d’un apassionat de la muntanya. És des d’aquestes experiències, la
d’escalador de muntanyes i la de traductor de l’hebreu, que parteix el seu
últim lliurament literari, El crim del
soldat (Bromera).
L’estudi de qualsevol llengua
obre moltes portes. Però quan s’estudia l’hebreu s’obren portes a una cultura
que, almenys a Occident, ens projecta fins a les pròpies arrels, si més no
simbòliques. L’estudi de l’hebreu comporta alguna cosa més que l’estudi de la
gramàtica d’aquesta llengua: comporta l’estudi de la guematria, ciència que té
en compte la valència numèrica de cada lletra. La Càbala té com a base aquesta
ciència. Per aquest motiu, segons es llegeix a El crim del soldat, una última paraula en un text escrit en
jiddisch, venjança, adquireix una
importància definitiva.
En la diàspora dels jueus, en
certs llocs d’Europa l’hebreu va donar una altra llengua, el jiddisch. Després
de l’Holocaust, gairebé no es parla ni s’escriu, per la qual cosa actualment
s’està fent un esforç per traduir a totes les llengües possibles la literatura
escrita en jiddisch. En castellà ho està fent de manera exemplar una amiga
meva, la Varda Fiszbein. A El crim del
soldat trobem en la mateixa tasca traductora d’un text en jiddisch a
l’italià a l’elter ego d’Erri de Luca, el narrador d’aquesta història
escruixidora.
El narrador, que acaba de baixar
d’una excursió a la muntanya, és en una fonda per a restaurar-se. Menja tot sol,
però s’acompanya d’uns folis en jiddisch que està traduint. En una altra taula
s’asseuen un home gran i la seva filla que, segons llegirem durant el relat, es
troba emotivament dividida entre la repulsió que li ha causat saber en un
moment donat (quan la mare abandona el marit) que el seu pare és un nazi
fugitiu i el seu deure de filla de tenir-ne cura. Amb una llambregada a la
taula veïna, el vell nazi s’adona de la llengua en la qual estan escrits els
folis, llengua que coneix perquè ha
estudiat també l’hebreu fins a obsessionar-se també en l’estudi de la Càbala.
La paraula venjança li salta a la
vista. Com a home perseguit durant dècades, ara se sent amenaçat per la
presència del veí, que ell interpreta com l’encarnació de la venjança. I amb el propòsit que ‘ells’,
els perseguidors jueus dels nazis, no l’atrapin, precipita el seu final.
Però, quin és el crim del soldat?
Segons el vell nazi, el crim del soldat és la derrota. Altrament no hauria
hagut de passar-se la vida fugint, amagant-se, ja que els criminals i
perseguits haurien estat els altres. La victoria hauria justificat aquella
guerra tan cruenta per a Europa, així com la destrucció dels milions de vides
que va comportar l’Holocaust. Aquest és un dels diversos fils argumentals que
s’entrecreuen en aquesta nouvelle
escrita amb un ritme ben modulat que permet la meditació serena, però
indefugible, d’aspectes també tan candents com ara la dificultat d’una filla
per jutjar la conducta del pare, tot i que no l’exculpa absolutament de res.
Tanmateix, aquest passat patern, mantingut en secret per part dels pares durant
tots els anys de la seva infantesa i adolescència, condiciona la vida futura de
la filla, que renuncia al matrimoni i a la descendència a fi i efecte de no
perpetuar en cap criatura la llavor criminal del pare. El crim del soldat, d’Erri de Luca, és una obra mestra.
(article publicat a L'Eco de Sitges, 17 de maig de 2013)
Etiquetes de comentaris:
càbala,
El crim del soldat,
Erri de Luca,
jiddisch,
Varda Fiszbein
dilluns, 20 de maig del 2013
Wert i l'obscurantisme
La llei Wert, d’altra banda tan
bel.ligerant amb la cultura i la llengua catalana, és un atemptat contra el
necessari coneixement per a considerar-nos civilitzats. Remeto els lectors a
una carta enviada des de Palma de Mallorca a La Vanguardia (18 de maig de 2013) per part de la professora de filosofia Eva Navarro Martínez. Al
final de l’article diu, literalment: Ver
el mundo sin la percepción de la filosofia es sinónimo de padecer una miopía
mental. Desde luego, en España no saldremos del oscurantismo sólo con traducir
al inglés la ignorancia que padecemos. Amb propietat, la professora Navarro
parla en present: la ignorància que patim. És clar. Perquè, llevat d’un tant
per cent no gaire gran, no tinc la impressió que mai hàgim sortit de l’obscurantisme,
i ara encara ens volen fer anar més lluny en aquest camí del qual hem de buscar
una drecera urgent!
Etiquetes de comentaris:
coneixement,
miopia mental,
obscurantisme,
Wert
dissabte, 18 de maig del 2013
Mandala
El mandala és femení, escriu Carl Gustav Jung. Correspon a la rosa occidental en la qual està assegut el Rei de la Glòria, sovint sobre una base formada pels quatre evangelistes, que es corresponen als quatre punts cardinals. La flor del lotus, la figura de la qual sovint s'empra per a dibuixar mandales, és la seu del naixement dels déus. El naixement dels déus no es correspon a l'infantament en cadascú de nosaltres de la nostra part divina? Digueu-li Bondat, Bellesa, Saviesa.
(a la imatge, un mandala tibetà)
Etiquetes de comentaris:
Carl G. Jung,
flor del lotus,
mandala,
naixement dels déus
divendres, 17 de maig del 2013
Surreal o real?
La pintora Remedios Varo va ser
una de les dones artistes que van ser admeses a l’exclusiu grup dels
surrealistes francesos capitanejat per André Breton. La seva obra, de factura realista,
és a dir, figurativa, ens interroga amb la seva aura de misteri. Remedios Varo,
nascuda a Anglès, Girona, l’any 1908, va morir l’any 1963 a Mèxic D.F., on la
seva obra és molt celebrada. Enguany es commemoren els 50 anys de la seva mort.
De tots els indrets que Remedios
Varo podia haver escollit per al seu exili des de l’any 1942 (la guerra va
foragitar d’Europa tants creadors i intel.lectuals de mèrit!), Mèxic sembla fet
exprès per acollir, sense estranyesa, el seu art. Una ullada a la imatgeria
popular mexicana ens convoca a considerar-lo com una expressió del màgic en el
surrealisme. Per aquest motiu, l’artista mexicana Frida Kahlo va ser titllada
de surrealista per André Breton. Frida Kahlo no era, però, surrealista de forma
adjectiva com pretenien els surrealistes, sinó de forma substantiva, és a dir,
genuïna. Com la mateixa Remedios Varo.
Hi ha una pintura de Varo que,
com tantes de les seves obres, pot ser vista com la imatge d’un somni, o com
una figuració mental en la vigília, o com una imatge d’una pel.lícula d’època
indefinida, o com una figura que explica una condició real, si bé utilitzant un
llenguatge per a ser interpretat a base d’analogies. En aquesta pintura es veu
una dona amb una daga enorme clavada a l’esquena. Situada d’esquena a
l’espectador, aquesta figura femenina està lligada amb unes cadenes a una
columna d’una sala hipòstila amb el terra d’escaquer com per indicar la
dualitat amb què es presenta la realitat. Els núvols que floten entre columnes
sembla que vulguin donar al quadre un aire paisatgístic, tot i que aquesta
pintura respira una atmosfera d’interior. Les metàfores presents en aquesta
imatge pictòrica poden tenir una lectura personal, subjectiva, referida al fet
de ser apunyalats per l’esquena, i una altra de general referida a la subjecció
per qüestió de gènere. Però aquestes imatges, com totes les de Remedios Varo,
conviden a anar més enllà en la interpretació. Aquest quadre sembla una
transposició de l’episodi de la flagel.lació de Jesús. Remedios Varo sovint
canvia el valor d’unes imatges per unes altres, modificant així el discurs
convencional. Aquí el flagel.lat és una dona, i potser ella mateixa.
A Remedios Varo i Uranga. L’encontre dels seus dibuixos amb el
surrealisme francès (Arola editors), una important aportació intel.lectual
a l’estudi sobre l’art, sobretot dibuixístic, de Remedios Varo, la seva autora,
la pintora i doctora en Belles Arts Eva Cortès i Giner (1967) escriu que en
l’obra de Varo hi ha molt d’autobiogràfic. Com en Kahlo. Com en tantes de les
obres, plàstiques o literàries, realitzades per dones. I és que les dones a poc
a poc han anat passant de ser objectes inspiradors de la pintura o de la
literatura per esdevenir, i ha estat necessari que així fos, elles mateixes subjectes
d’art. No hi ha dubte, per exemple, de l’entramat autobiogràfic que compon
l’obra literària de Marguerite Yourcenar o la de Mercè Rodoreda, i això sense
perdre ni un bri d’universalitat.
Universals, arquetípiques, són
moltes de les imatges de la pintura i dels dibuixos de Varo, com ara el llenç
on es veu una població-muralla que s’enrotlla en espiral; o com ara els
personatges-ocell d’alguns dels seus dibuixos. Varo va crear de forma genial
imatges fora de l’establert, i que tanmateix reflecteixen amb gran precisió
formal ‘realitats’ somniades o imaginades, com també va fer aquell surrealista avant la lettre que va ser Hieronymus
Bosch, o el més poètic Odile Redon, un exemple més proper en el temps d’aquesta
tendència a expressar, de forma visionària, el món de la metafísica. Hi ha prou
motius, doncs, perquè la personalitat artística de Remedios Varo tingui un lloc
ben destacat en la història de l’art universal.
(article publicat al Diari de Vilanova, 17 de maig de 2013. A la imatge una pintura de Remedios Varo)
dimarts, 14 de maig del 2013
Començar
Cada dia és com una fulla en blanc. Sí, ja sé que quan ens llevem venim d'un temps passat, d'una història, i que som com una casa que costosament s'enlaira maó a maó. Però també som com una fulla en blanc on redirmir-nos de les pedres del camí, de les parets enrunades, dels vidres trencats.
dissabte, 11 de maig del 2013
Canvi de lògica
Hi ha una visió perversa entre el
deute de moltes famílies (hipoteca de la casa on viuen) i el que ara el
‘sistema’ en diu culpa per haver-se endeutat, quan es veu fins a quin punt ens
han abocat a endeutar-nos en benefici del ‘sistema’. Un exemple: a principis
dels anys vuitanta va desaparèixer gairebé d’un dia per l’altre l’oferta de
pisos de lloguer a Barcelona. Al mateix moment s’abaratia el lloguer del diner,
és a dir, el crèdit…, començant així la bombolla, immobiliària, però també
financera a base d’especulació borsària (un casino, si em permeteu), que ens ha
dut fins aquí. És clar que hi ha gent beneita que gasta el que no té. Però és
una minoria. Però interessa fer culpable a la gent. Un sistema antic, però
efectiu. Perquè hi ha una relació cultural (bíblica) entre la paraula deute i
culpa. En alemany per dir deute i culpa s’utilitza la mateixa paraula, schuld, com posa de manifest Jordi Pigem
al seu llibre de lectura molt recomanable La
nueva realidad (Kairós). A partir d’aquí es poden fer totes les lectures
que es vulguin, tan concretes com simbòliques. La solució? Intentar trencar
aquesta lògica. I és que situar-se en la nova realitat, tan necessària, passarà
per canviar la vella lògica.
Etiquetes de comentaris:
deute i culpa,
Jordi Pigem,
La nueva realidad
divendres, 10 de maig del 2013
Harmonia
La paraula harmonia procedeix del
grec harmos, que vol dir “unió”. Quan
estem en disposició de ressonar amb alguna cosa, estem oferint-nos a nosaltres
mateixos en harmonia amb aquesta cosa. L’experiència (interior) d’aquesta
harmonia és una experiència del nostre ésser fonamental… que comprèn el jo però
és més que el jo.
dimecres, 8 de maig del 2013
El Capricho
Hem estat uns dies a Madrid. Aprofitant que allà era festa, el dia 2 de maig vam visitar el parc El Capricho, només visitable les festes. Com l'artista japonés que es va perdre en el seu quadre, jo també em vaig perdre en imatges com aquesta capturada per la meva càmera de butxaca... El parc va ser creat al segle XVIII per la comtessa-duquessa de Benavente. Goya el va utilitzar en més d'una de les seves pintures alegres i acolorides. Tot el parc feia olor de primavera, amb els seus lilàs florits.
Subscriure's a:
Missatges (Atom)