En una de les seves glosses,
María Zambrano parla dels llibres com a éssers vivents, fins i tot dotats
d’ànima, de vibració, de pes, de número, de so. És la seva percepció, que
alguns també compartim. Una percepció basada no només en la fisicitat dels llibres,
ja que sinó no els veuríem –sentiríem- com a éssers vivents. Els llibres dels
quals parlem no són llibres per omplir uns prestatges o moblar les parets, sinó
llibres llegits, llibres estudiats, pensats, treballats, viscuts.
dilluns, 26 de novembre del 2012
divendres, 23 de novembre del 2012
L'hora dels pobles
Amb el bombardeig mediàtic, amb
la deshonestedat intel.lectual i amb les invectives que alguns llancen en
contra de les legítimes aspiracions de sobirania de Catalunya, però sobretot
amb els espantalls amb què cada dia se’ns amenaça, moltes persones
s’interroguen pel camí que s’ha iniciat des de la colossal manifestació
ciutadana de l’Onze de Setembre. Que, és evident, tant demanava una resposta
política d’alt nivell com un compromís a dur-la a terme. I això és el que marca
les campanyes electorals dels partits, en un sentit o en un altre.
Ho afirma la ciència física, i
també la ciència històrica: a tota realitat, per revessa que es presenti, quan
li arriba el temps li arriba el temps, com ja es diu al llibre de Cohèlet o
Eclesiastès (3, 1-8). Així, un bon dia, i també per a sorpresa de molts, va
caure el mur de Berlin amb tot el que aquest fet té de real i de simbòlic per a
Europa. Roma, un dels grans imperis de l’antiguitat, corromput i decadent es va
dividir i al final va desaparèixer. La mateixa sort han corregut altres
imperis, inclòs l’espanyol amb les successives pèrdues de les colònies.
Els pobles, com les persones,
tenen la seva hora. I com que l’hora no la sap ningú cal estar preparats per
quan passi el tren. Moltes són les persones i entitats, del passat i del
present (penso en l’Assemblea Nacional Catalana, les Plataformes per la
Independència i tantes d’altres), que han treballat per tenir la casa a punt.
L’Onze de setembre passat, mentre avançava per la Via Laietana, recordava amb
gran enyorança Jordi Llimona, que just aquell dia feia 13 anys de la seva mort.
L’any 1993, Jordi Llimona va publicar L’hora
dels pobles (Edicions 62). En la dedicatòria, va escriure amb data 19 de
novembre: A tu, Teresa, perquè entre
somni i somni arribem al gran somni de la nostra plena llibertat.
Jordi Llimona, caputxí que es
proclamava catalanista de pedra picada, i que va pertànyer a aquell socialisme
dels primers temps de la democràcia, avui fagocitat, escriu al pròleg del seu
assaig: Aquest llibre és un al.legat a
favor de les nacions sense Estat. No sols n’afirma la identitat nacional, sinó
també el dret a una estructuració política pròpia i a una personalitat jurídica
reconeguda pel dret internacional…
L’hora dels pobles, de Jordi Llimona, llibre de referència en el
seu camp, sembla escrit ahir mateix i
fent pinya amb amb la munió de llibres recents que proposen, amb cristeris
contrastats, vies de sortida a una dependència que ens limita en tots sentits.
En el capítol titulat: Objectiu final,
escriu Llimona: El nostre objectiu
polític, doncs, és i ha de ser Catalunya. La nostra nació constitueix la
primera finalitat política dels catalans quant a catalans. L’estructura política
que serveixi aquest objectiu i els mitjans per assolir aquest objectiu, formen
part d’una altra qüestió que serà tractada al seu temps. Tot té el seu
temps, i el temps ha arribat.
Catalunya ha estat, i és encara,
sistemàticament negada com a subjecte de dret. És precisament des d’aquesta
realitat negada d’on ara parteixen amb vigor i amb sentit de justícia històrica
les aspiracions sobiranistes. S’ha engegat un procès democràtic cap a un Estat
propi, l’estructura necessària per donar-li el cos polític del qual parla
Llimona. Fins i tot si no es tinguessin en compte els greuges de tota mena que
pateix Catalunya –el seu poble en conjunt, pensi cadascú el que pensi, tots som
tractats amb injustícia evident-, el per què es vol un Estat propi és obvi: Catalunya
és una nació, i europea, que té dret a la plena llibertat.
(article publicat al Diari de Vilanova, 23 de novembre de
2012. La foto està presa a la manifestació del dia Onze de Setembre de 2012)
Etiquetes de comentaris:
Catalunya,
dret a decidir,
Estat propi,
Jordi Llimona,
L'hora dels pobles,
nació
dijous, 22 de novembre del 2012
Escriptura i filosofia
L’escriptor o l’escriptora pot
ser, i ho és sovint, un contador d’històries.
No em sembla una definició
completa. I és que tal com jo entenc l’escriptura (en la qual també hi
contemplo una recerca de la bondat i la bellesa), aquesta és una disciplina
veïna de la filosofia, si és que no és també una forma de filosofia.
En la meva experiència lectora,
he comprovat sovint que els bons filòsofs són també bons escriptors, i que els
bons escriptors són també bons filòsofs.
(a la imatge, casa del Bocaccio a Certaldo, juny de 2012)
Etiquetes de comentaris:
escriptura,
filosofia
dimecres, 21 de novembre del 2012
Resiliència
Aquests dies, i davant d’unes
eleccions històriques com les que som a punt de dur a terme, penso en la
capacitat de resistència que podem arribar a tenir i a necessitar, algun cap de
llista per descomptat, però també la gent que volem decidir el nostre futur com
a nació. És clar que partim de considerar la nació com a subjecte de dret, i
això és precisament el que es vol negar, l’estat espanyol l’ha negat
sistemàticament, fos quin fos el règim imperant, des de fa tres-cents anys. Perdre
una guerra (els aliats anglesos ens van deixar ben penjats a canvi de
Gibraltar) no vol dir no tenir raó: hi ha molts exemples històrics de raons
massacrades a sang i foc. Ara: mirant endavant, i en ple segle XXI, podem
preguntar-nos per què aquí hi ha tants ‘demòcrates’, dins i fora del territori
català, defensors dels drets de tots els pobles menys el del poble de
Catalunya.
(foto feta l'Onze de Setembre de 2012)
(foto feta l'Onze de Setembre de 2012)
Etiquetes de comentaris:
Catalunya,
eleccions,
nació,
raó,
resiliència
dimarts, 20 de novembre del 2012
Potències espirituals
En el nostre viatge a Madrid i
Salamanca d’aquest estiu passat vam visitar, com sempre fem, moltes llibreries
de vell. Hi ha immensos tresors en paper imprès que es troben en aquests establiments!
En una llibreria de Salamanca vaig trobar un títol que em va cridar molt
l’atenció: Capacidad de sufrimiento en
los espíritus superiores, de Roberto Molina, premi nacional de literatura,
un autor que jo ignorava completament. El llibre és de 1955. El vaig llegir amb
interès perquè sempre he cregut que l’esperit es fa superior a base de mantenir
l’ànim i la dignitat davant les dificultats. Les dificultats i el dolor, ja
sigui físic o moral, ens posen a prova. L’autor parla de Sòcrates, Teresa de Jesús,
Cervantes, Fray Luis de León i d’altres personatges que, com al mateix Molina,
jo desconeixia.
Roberto Molina, amb un llenguatge
molt de la seva època, això sí, parla de les potències espirituals de l’ànima,
potències que avui dia, com la mateixa noció d’ànima, sonen a música antiga,
desfasada a ulls d’un cert progressisme de posa i buit com la closca d’una nou.
Jo continuo creient en l’ànima potser perquè me la sento ser i no puc deixar de
creure en allò que sento viu dins meu. I crec en aquestes potències que tots hi
tenim. És potestat de cadascú ennoblir-se. Per molt restrictives que siguin les
circumstàncies exteriors, tenim aquesta llibertat, no hi excuses, em sembla, per a la
baixesa.
Etiquetes de comentaris:
Capacidad de sufrimiento de los espíritus superiores,
Cervantes,
Fray Luís de León,
Roberto Molina,
Sòcrates,
Teresa de Jesús
dilluns, 19 de novembre del 2012
La ferida lluminosa, s.l.
El dia 29 de novembre, a les 7 de la tarda, s'inaugura l'exposició amb un títol d'inspiració sagarriana que hem dut a terme un grup d'artistes autoanomenat La ferida lluminosa, s.l. Som els artistes plàstics: Rufino Mesa, Adelaida Murillo, Dolors Puigdemont, Assumpció Mateu, Rosa Cortés, i les escriptores Glòria Bosch i servidora. Es tracta d'una experiència creativa que esperem que sigui del vostre interès. L'any passat la vam dur al Museu de Valls, ara la podreu veure a l'Espai Betúlia, que molts coneixeu. Sereu molt benvinguts/es!
Etiquetes de comentaris:
Adelaida Murillo,
Assumpció Mateu,
Dolors Puigdemont,
Espai Betúlia,
Glòria Bosch,
La ferida lluminosa,
Rosa Cortés,
Rufino Mesa,
s.l.,
Teresa Costa-Gramunt
diumenge, 18 de novembre del 2012
Sobreamor
Per haver viscut sobreamor, si bé
dirigit a persona profana*, em van commoure d’una manera reveladora els Poemes sufís de Rumí, publicats per
Hiperion l’any 1988. Encara em veig llegint un vers d’aquell llibre, i
tradueixo: Quan retires el teu rostre, la
lluna s’enfosqueix de dolor… Semblava que el vers anés directament al cor
del dolor del qual encara podia sentir-ne el batec, tot i els anys que ja
havien passat. Prou sabia jo que el gran poeta místic es dirigia a l’amor de Déu,
però m’identificava amb aquell sentiment de desolació. Alguna cosa té de sant,
l’amor d’una noia de vint anys que creu en l’amor com una cosa santa.
Hi ha un aforisme sufí que afirma
que el savi ho és per a tot el món. D’aquí ve que poguem sentir com a
veritables paraules llunyanes tant geogràficament com temporalment. Rumí deia
amb paraules clares sentiments que jo havia sentit: Barreges el verí amb el sucre, no ho facis…
Un llibre meravellós, amb el
títol de Sobreamor (Obrador Edèndum),
ha vingut a augmentar la lleixa on des d’aleshores he anat aplegant textos que
expressen aquest amor abundant, total, com el de la beguina Hadewijch d’Anvers
quan escriu: Si l’Amat de l’amor només
donés allò amable/ el seu amor no seria complet.
Devem Sobreamor, que l’estudia en l’obra d’Ausiàs March, Ibn Zaydûn, Ibn
Arabî i Ramon Llull, a Jad Hatem, professor de filosofia i literatura a la
Universitat Saint Joseph de Beirut. La traducció al català d’aquest treball
escrit en francès és de la romanista i professora de la Universitat Rovira i
Virgili, Elena de la Cruz Vergari.
En el seu text d’introducció, el
professor Jad Hatem escriu que el terme sobreamor,
extret de Ramon Llull i reprès per Ausiàs March, designa un amor excessiu que
comporta sobredolor. El sobrecreix,
però, es manifesta en la intensitat de dues línies divergents, escriu el
professor Hatem: l’una és la que porta el
desig cap a l’absolut i la follia; l’altra és la que origina l’amor pur. En
el seu assaig, el professor Hatem ens fa veure com s’entrecreuen aquestes dues
línies en les eminents figures esmentades més amunt pertanyents a la poesia i a
la filosofia andalusina i catalana.
El sobreamor és lliurament pur i tendeix a enlairar-se, escriu Jad
Hatem. Cerca un límit que li calgui
superar. I esmenta Ausiàs March, quan diu que el seu subjecte és un “extrem
amador”, a “tot extrem posat” a causa de l’amada. I aquí és on anem entenent
els extrems de l’amor profà quan a causa de l’amor pur tendeix a enlairar-se, a
fer-se sagrat.
Cal considerar, com Ibn Arabî,
l’amor com una religió? Una lectura moderna ens portaria a considerar l’amor no
tant com una religió en els termes que s’entén la religió, sinó com una forma
d’espiritualitat. La concepció moderna de l’ésser humà ja no separa el cos de
l’esperit. Per tant, es tractaria d’estimar de manera que aquest impuls ens
portés a encarnar l’esperit tot espiritualitzant el cos.
Hadewijch d’Anvers, segons com
tan pròxima a la concepció sufí de l’amor, intuïa aquesta crida íntima: L’ordre que em dóna Amor/ llança el meu
esperit a l’aventura:/ alguna cosa sense forma encara…Així, Amor es
materialitza en el mateix amor que es llança a estimar sense perquè, però que clarament se sent. Amor pren totes les
formes possibles. Ibn Arabî ho diu d’aquesta manera: El meu cor ha esdevingut capaç de rebre qualsevol forma: una pastura
per a gaseles o un convent per a monjos.
- La crisàlide, Teresa Costa-Gramunt (Pagès editors, 2002)
- Article publicat a L’Eco de Sitges, 26 d’octubre de 2012
Etiquetes de comentaris:
Ausiàs Marc,
Hadewijch d'Anvers,
Ibn Arabî,
Jad Hatem,
Ramon Llull Ibn Zaydûn,
Rumí,
sobreamor
divendres, 16 de novembre del 2012
La sonata del clar de lluna
És possible que les relacions més
equilibrades entre els homes i les dones d’avui i del futur canviïn la forma de
viure trasbalsos afectius com ara la mort del marit o de la muller. I és que la
viduïtat encara presenta actituds diferenciades que no sé si són instintives,
pròpies del gènere, o si són culturals. El temps ho anirà aclarint, ja que la
simple observació diu que la majoria de vídues acostumen a ser-ho de manera
definitiva i en el cas dels vidus sovint és al contrari. Un exemple: el poeta
Paul Éluard, etern enamorat de Gala tot i el divorci de la parella, i desfet
per la mort prematura de l’abnegada Nusch, no va trigar gaire a casar-se amb
Dominique. El moviment surrealista, tan trencador, no va acabar pas amb el
somni de l’harem.
La vídua encara avui és una
poderosa figura arquetípica en el marc de la tragèdia existencial que pot ser
encarnada en qualsevol moment tant per una dona senzilla, anònima, com per un
personatge reconegut com ara va ser el cas de la poeta Melissanthi,
protagonista literària del monòleg poètic de Iannis Ritsos, La sonata del clar de lluna (Adesiara).
Conta l’anècdota que l’any 1956,
el poeta Dimitris Doukaris, amic de Iannis Ritsos, va anar a donar el condol a
la poeta Melissanthi (pseudònim literari d’Ivi Koúgia) per la mort del seu
marit. Quan va arribar l’hora del comiat, i davant l’evidència de la solitud,
la dona li va dir que l’acompanyaria un tros de carrer. El trajecte finalment
va allargar-se fins arribar a la casa de Doukaris. El camí de tornada feia
pujada. Quan va arribar al capdamunt del turó, la silueta vestida de dol de
Melissanthi va retallar-se amb nitidesa en la lluna plena que en aquell moment
s’alçava al firmament. Aquesta imatge impactant que Doukaris va explicar a
Ritsos va inspirar aquest bellíssim, intens i líric poema monologat que és La sonata del clar de lluna.
Com assenyala Joan Casas,
l’excel.lent traductor d’aquest poema i autor d’un pròleg molt aclaridor que
l’acompanya, aquest monòleg ha donat lloc a diverses interpretacions, entre
elles que Ritsos, que pertanyia al Partit Comunista, hi va voler mostrar el
carreró sense sortida de l’individualisme i de la civilització burgesa… Louis
Aragon emparenta aquest monòleg amb els hermètics Lautréamont i Rimbaud. Altres
crítics apunten simplement a la creació per part de Ritsos d’una veu que durant
el monòleg va explorant les seves possibilitats dramàtiques fins a esgotar-les,
posant fi d’aquesta forma a la tensió dramàtica.
Pot veure’s així, però també de
tantes altres maneres. Al meu parer, la genialitat de Ritsos beu de les fonts
de la pròpia tragèdia grega que tant ha fertilitzat el nostre imaginari
cultural. Seguint aquesta corrent, a La
sonata del clar de lluna hi desplega amb gran mestria i imaginació la veu
d’un personatge femení que no s’allunya de la figura de la dona que la tradició
lliga al cicle lunar, i que en aquesta imatge tan gràfica de la dona de negre
retallant-se en el blanc de la lluna agafa un profund sentit simbòlic.
En el cicle menstrual de la dona
hi ha la mort de l’òvul pel qual, de manera conscient o inconscient, ella
sempre fa un dol. En la figura arquetípica de la dona vídua, doncs, s’hi poden
concentrar tants sentiments de pèrdua: el sentiment de buidor per l’espòs mort,
la solitud que ho emplena tot, la possibilitat de donar cos a una nova vida
mitjançant l’intercanvi amorós. La vídua persevera en la memòria de l’espós,
pur acte d’amor ja que no té correspondència. Aquesta memòria es constitueix en
una presència no moridora. I justament perquè l’absència del martit mort va
esdevenint una presència no moridora, la vídua resulta alliberada del pes i de
les seduccions de la carn per sentir les
passes del món, si així ho vol. Com he dit més amunt, gairebé sempre ho
vol, ja sigui per instint o ja sigui per imperatiu cultural. El tema resta
obert.
(article publicat a L’Eco de Sitges, 9 de novembre de 2012. A la fotografia la lluna d'agost de 2012 sobre els terrats de Burgo de Osma, Sòria).
Etiquetes de comentaris:
Dimitris Doukaris,
Iannis Ritsos,
Joan Casas,
La sonata del clar de lluna,
Melissanthi
dijous, 15 de novembre del 2012
Imatge bíblica
Hi ha una imatge bíblica que no
només m’agrada estèticament sinó que estira cap amunt el meu pensament:
l’escala que Jacob va veure en somnis. En aquesta escala hi pujaven i hi
baixaven àngels. Tal vegada aquest fet sigui una realitat quotidiana, àngels amunt,
àngels avall. Tal vegada només sigui l’expressió d’un desig, d’un impuls de
l’ànima qui construeix aquesta bella imatge. En tinc prou del símbol que
representa i que es fa realitat en l’impuls de la voluntat de pujar per damunt
de mi mateixa i tentar el vol de l’esperit.
(A la imatge, presa a principis de novembre al cementiri
de Montjuïc, una escala útil per posar flors en les tombes enlairades)
Etiquetes de comentaris:
àngels,
escala de Jacob
dijous, 8 de novembre del 2012
Aurores
La modernitat va començar a Occident al segle XVII i va finalitzar a mitjans del segle XX, just quan vaig néixer, és a dir, sóc una dona de la postmodernitat. Que, no obstant això, i juntament als meus contemporanis més joves i més grans, em trobo a l'albada d'un altre paradigma, una altra forma de veure i de viure el món que, entre d'altres descobriments, devem a la teoria de la relativitat i, sobretot, a la física quàntica, que ho capgira tot.
La crisi actual, que s'expressa en tants camps, podem pensar que no és altra cosa que els treballs del part d'una nova època. Fins ara ens hem representat el món d'unes determinades maneres. Però aquestes maneres, tan fugisseres com el nostre temps mortal, van donant lloc a unes altres. Tot i que no siguin tan fàcils de veure, certament percebem noves realitats que ens incomoden o ens alegren, sempre depèn, ja que la realitat que vivim cadascú és subjectiva.
No és fàcil ubicar-se en els canvis, i més quan es produeixen d'una manera tan accelerada. Ara bé: hi ha uns principis inalterables que romanen en el centre del nostre ésser. Enmig de l'huracà, el centre de l'huracà i el nostre centre es troben. És una guia per a no perdre's, si més no.
Estem vivint temps aurorals. I malgrat la incertesa, l'aurora encomana una mena d'alegria serena, confiada.
(a la fotografia, una aurora a la finestra de casa)
Etiquetes de comentaris:
alegria serena i confiada,
aurora,
crisi,
física quàntica,
modernitat,
postmodernitat
dimarts, 6 de novembre del 2012
Imatges que parlen
Aquesta imatge, presa ahir tarda al cementiri de Montjuïc, parla per ella mateixa. La seva bellesa, mentrestant, em va colpir.
Etiquetes de comentaris:
cementiri de Montjuïc,
tomba
diumenge, 4 de novembre del 2012
Llibre de la Creació
El Llibre de la Creació, recentment publicat per Fragmenta, és un text anònim la redacció del qual se situa cap al segle XIII, tot i que s’atribueixi la seva paternitat, cal entendre que oral, al mateix patriarca Abraham.
En el text d’introducció a la seva acurada versió al català, Manuel Forcano, poeta, traductor i doctor en filologia semítica, diu que misteri és la millor paraula per definir el Llibre de la Creació, un breu i antic opuscle d’especulació cosmològica i cosmogònica d’origen imprecís. En efecte, ja que es tracta d’un text d’escriptura hermètica, lluny de la redacció metafòrica i esdevinguda més popular del Gènesi.
El Llibre de la Creació, el primer assaig especulatiu conegut del pensament i la filosofia jueva, és també considerat el text fundacional de la Càbala. El llenguatge del Llibre de la Creació resulta clos perquè està escrit amb un llenguatge simbòlic. La Càbala, que tant com un camí místic és una ciència, segons Gershom Scholem tracta d’endinsar-se en el que Déu revela de sí, s’hi aproxima per tal d’estudiar-ne l’essència. I l’essència de Déu es revela en l’acte creatiu, en la Creació.
En el petit opuscle del Séfer Yetsirà o Llibre de la Creació (o modelació, com apunta Scholem), s’hi explica que Déu va crear el món mitjançant “les 32 senderes meravelloses de la Sofia”, és a dir, de la Shekinah o Saviesa. Aquestes senderes consisteixen en els 10 números originaris, al Llibre anomenats sefirot, que són els poders fonamentals de l’ordre de la Creació, i en les 22 lletres consonants que són els elements amb què està constituït tot el creat. La manera com es relacionen els números amb les lletres és el misteri que cal desenterinyar, i molt que s’hi han aplicat generacions d’estudiosos i cabalistes.
Després de llegir el Llibre de la Creació, una cosa queda clara: que la paraula viva, és a dir, vivificada a través de l’esperit, és creadora de realitat. Diu Scholem que en el judaisme l’essència de la veritat es manifesta en la paraula de Déu en la seva percepció, és a dir, parlada. La ‘revelació’ no és un fet visual, en el judaisme, sinó un fet acústic. Basti recordar l’episodi de Moisès al Sinaí: la revelació de la Llei es produeix a través d’una veu.
En el seu text, esmenta Manuel Forcano una tradició que informa que el profeta Jeremies va voler fer ús del Llibre de la Creació i que, estudiant-lo a fons amb el seu fill Ben Sira, van ser capaços de crear un golem, paraula hebrea que defineix una creatura d’argila de forma humana creada de manera artificial en virtut d’un acte màgic. El mateix es diu que va fer un rabí al segle XVI: Rabí Löw va crear del fang el Gòlem, una creatura que havia de protegir els jueus que en aquell temps vivien al gueto de Praga. Li va donar vida posant-li a la boca una tauleta d’argila gravada amb paraules màgiques.
Ens trobem davant d’una vella qüestió: l’aspiració humana a ser déus. Però el Llibre de la Creació, certament enigmàtic, no em sembla que sigui un tractat per crear vida diguem-ne humana, sinó que a través del llenguatge simbòlic crec que se’ns invita a la pròpia recreació. És a dir: caminant a través de les sefirot de l’Arbre de la Càbala, caminant a través de les senderes d’aquestes savieses, se’ns convida a esdevenir no déus sinó humans de veritat, fins al punt de fer efectiva la frase que Sarastro pronuncia, respecte de Tamino, a l’òpera La flauta màgica de Mozart: És més que un príncep: és un home. Una interpretació d’una humanitat en evolució ens fa veure que la humanitat a què aspirem és una obra d’autocreació en les senderes de la Saviesa, i això dura tota la vida.
(article publicat a L’Eco de Sitges, 19 d’octubre de 2012)
Etiquetes de comentaris:
Càbala o Kabbalah,
Gershom Scholem,
Gòlem,
Llibre de la Creació,
Manuel Forcano,
Mozart,
Rabí Law,
Sarastro,
Séfer Yetsirà,
Shekinah,
Tamino
dissabte, 3 de novembre del 2012
Bona mort
Més lentament o més de pressa, tots fem via cap al mateix, escriu Ovidi a Les metamorfosis. És així, però sovint ho oblidem.
En aquests primers dies de novembre en què amb les trobades familiars per menjar castanyes, panellets i moniatos celebrem la festa de Tots Sants i fem memòria dels nostres morts el dia dels Fidels Difunts, el calendari litúrgic ens ofereix una bona ocasió per reflexionar sobre l’única certesa que els humans tenim, la mort, i com a partir de la mort d’algun ésser estimat vivim aquest fet tan inexorable però també tan preciós, ja que segella el recorregut de les nostres vides.
Ho sentim a dir tant en converses de cafè com en converses serioses: molts voldrien morir de cop, sense patir, sense consciència del fet de morir-se i sense comiat, ja que a tants resulta dolorós enfrontar-se a aquesta situació límit difícil d’encarar. Sembla que mai no acabem d’estar preparats per a dir d’una manera definitiva a la gent que estimem paraules plenes de contingut, paraules essencials.
Preservar la consciència fins al final del nostre temps és un privilegi. Ho anem veient amb l’augment dels anys de vida. Gràcies a un cert benestar ambient i als indiscutibles avenços de la ciència, estem, però, cada dia més exposats a patir Alzheimer, o a alguna altra malaltia degenerativa, pròpia de la vellesa, que disminueixi les facultats cognitives. D’aquí ve que quan arriba el moment de creuar el llac Estígia en la barca de Caront, sigui també un privilegi viure amb tota lucidesa la cerimònia del comiat.
Una mort sobtada i insconscient no em sembla que sigui la mort desitjable. Al met parer, una bona mort ha de ser evitant el sofriment innecessari –afortunadament avui en dia les cures pal.liatives permeten el trànsit sense dolor-, amb consciència i amb l’oportunitat de poder acomiadar-nos dels nostres familiars.
Perquè si tenim la sort de poder preparar el darrer comiat, si som conscients de l’oportunitat que la vida encara ens ofereix en aquest moment àlgid, cal pensar quines paraules direm a les persones estimades, ja que aquestes paraules, tan senzilles com transcendents, només podran ser dites per última vegada.
La cerimònia de l’adéu permet agrair la companyia, l’atenció i l’amor dels qui han estat al nostre costat una part important de la nostra existència: marit o muller, fills, néts, parents, amics, companys, cuidadors. Aleshores aquesta hora de l’últim comiat, l’adéu més intensament emotiu que pot existir, es constitueix en un ritual sagrat, en una cerimònia santa a desgrat que molt sovint sigui viscuda en una habitació d’hospital.
Lligar els fils de l’existència amb un comiat conscient, agraït, amorós, permet nuar el nostre pas pel món amb la vivència d’un últim moment de plenitud humana que li dóna sentit. Si el naixement és un do de la vida, la mort en pot ser un cant. Una mort serena i lúcida és la corona més bella a què pot aspirar tota persona al final del seu trajecte vital.
(article publicat a El 3 de vuit, 2 de novembre de 2012)
dijous, 1 de novembre del 2012
Absent per uns dies
Les tempestes d'aquests últims dies han deixat les nostres instal.lacions elèctriques i informàtiques a les fosques... Un cop reparades -tot just ahir després d'una setmana-, em trobo amb un saldo negatiu: l'ordinador espatllat! Ara escric aquest post des d'un ordinador manllevat... He trobat a faltar molt poder connectar-me a Internet i llegir els correus, escriure el post i visitar els blocs que acostumo... Ben a contracor, doncs, he estat absent per uns dies.
dissabte, 20 d’octubre del 2012
En Font
L’altre dia, i mira que m’hi he
aplicat sovint, finalment vaig recordar el nom d’un dels companys-camarades del
meu pare en el temps d’instrucció militar, guerra i estada al camp de
concentració: Font. El meu pare parlava d’en Font amb un gran sentiment, i això
que era un home d’expressió continguda. En una fotografia que conservem d’aquesta
època el meu pare està enmig de dos amics, en Font entre ells. Però quin dels
dos és en Font? La fotografia deu estar presa en el temps d’instrucció militar,
quan aquests joves de divuit anys encara no havien passat les misèries del
front.
(extret de la Capsa verda)
Etiquetes de comentaris:
Font,
Laureà Costa Iglesias
divendres, 19 d’octubre del 2012
dijous, 18 d’octubre del 2012
Cervantes
A Don Miguel, el judío de Cervantes (Cervantes és un poble de
Sanabria, Zamora), Leandro Rodríguez sosté que Cervantes tenia arrels jueves (també
Teresa d’Àvila era filla d’un convers). L’àvia i la mare de Cervantes li van
ensenyar les Sagrades Escriptures. Certament moltes cites de la Torah (els cinc
primers llibres de la Bíblia) abunden en el Quixot en una època que poc es
coneixien les Sagrades Escriptures. Diu Leandro Rodríguez que el Quixot és
l’ànima ambulant de Miguel de Cervantes. La seva dama i guia, Dulcinea, és una
imatge de la Shekinah, la Saviesa, o si ho voleu dir d’una altra manera, la imatge
del Mestre Interior.
(imatge d'un molí de vent presa camí d'Andalusia)
dilluns, 15 d’octubre del 2012
Teresa de Jesús va morir a Alba de Tormes el dia 4 d'octubre de 1582.
A la imatge, el seu sepulcre amb el que queda de les seves despulles. En van fer una estripada gran. Ja sé que eren altres temps i que en aquell temps les relíquies dels sants eren molt apreciades. Al petit museu que hi ha al convent es pot veure el cor incorrupte, tot i que encongit, de la santa.
Celebro la meva patrona imaginant-la en la quietud de la seva cel.la escrivint amb bella caligrafia:
Estando una vez en oración, se me representó muy en breve... cómo se ven en Dios todas las cosas y como las tiene todas en Sí.
Etiquetes de comentaris:
Alba de Tormes,
Teresa de Jesús
diumenge, 14 d’octubre del 2012
En el principi
Quan diem que tot en la
naturalesa expressa, diu la immensitat de la Creació, o de l’Evolució, segons
cadascú ho vegi, estem parlant d’una forma de llenguatge. Aquest és el sentit
la cita evangèlica de Sant Joan: En el
principi va ser la Paraula, és a dir, la Paraula (l’alè de Déu o el
Principi fonamental) es va manifestant en tot allò creat.
(El gerundi del verb manifestar
simplement indica que la Creació és un procès).
dijous, 11 d’octubre del 2012
Instant de meravella
El quadre, l’escultura, la peça
ceràmica, la composició musical, la pel.lícula, el poema, la narració són aquí.
Brillen amb la seva llum.
I el pintor, l’escultor, el
ceramista, el músic, el cineasta, el poeta, el narrador se’n meravellen.
El treball, sovint tan lent i ple
de fatics, per un instant de meravella.
Etiquetes de comentaris:
instant de meravella,
treball
Subscriure's a:
Missatges (Atom)