Un amic m’ha enviat per correu electrònic dos paràgrafs d’un article: «què et sembla», em diu, i jo, després de llegir-los, li he contestat: «ja ho sé, no et pensis». Els dos paràgrafs són aquests: «Ser cultureta cada vez mola menos: las alucinantes metamorfosis del capital cultural (...) La erudición y los gustos refinados propios de los ‘gafapastas’ son sustituidos por el capital subcultural, que sale de lo popular e internet, y el interés por la creatividad digital...». Aquestes reflexions sobre la realitat ambient detecten que la cultura ja no ‘mola’ i es posa de cara a la paret començant per dir-ne cultureta, és a dir: rebaixant-la, perdent-li el respecte, la consideració. En aquest punt he recordat Eduard Tell (1936-2000), que tenia les parets de casa seva folrades de llibres de dalt a baix. Home tan culte com d’acció, llegia molt. Havia ensenyat a la Universitat Lliure de Lovaina. Va retornar del seu llarg exili després de la mort del dictador.
Quan l’any
1991 es va publicar El vel d’Harmonia,
el llibre amb què vaig guanyar el premi Don-na, les galerades van trobat un
primer lector: Eduard Tell, que es va oferir a corregir-les amb mi per si hi
havia algun error, «quatre ulls hi veuen més que dos». Era el meu primer llibre
publicat i, per tant, jo era una autora inexperta. Quan em va retornar les galerades
em va dir que el llibre li havia interessat tant per l’argument que relliga les
tres històries com pels referents cultes que havien donat un sentit
transcendent al text. «La literatura també està feta d’idees. Fixa’t en Hugo,
Mann, Hesse, Woolf, Tsvetàieva». Els havíem comentat en les nostres converses.