Dissabte, 26 de novembre de 2016, va morir Fidel Castro. "La historia me absolverá" havia dit i repetit. Un home amb carisma, sens dubte. Però va mantenir el seu poble en la minoria d'edat. He estat a Cuba en dues ocasions. Vaig veure i observar molt de patiment, també molta dignitat per part dels cubans. Amb això comptava el dictador, diria. El primer viatge, l'any 1998, va donar com a fruit Estampes de Cuba. Em vaig enamorar de Cuba. Vaig publicar el llibre l'any 2001.
dilluns, 28 de novembre del 2016
Cuba
Etiquetes de comentaris:
Cuba,
Estampes de Cuba,
fidel Castro
dimecres, 16 de novembre del 2016
La vida de dins i la de fora
En una entrevista de l’any 1988, deia Leonard Cohen que tenia la impressió que estàvem vivint un període en el qual el món interior i el món exterior estaven molt separats. Com si no hi hagués vida pública, s’exclamava, o, millor dit, com si ningú no li digués res. És clar que, i devia mirar el seu interlocutor amb aquell somriure trist que sempre l’acompanyava, seguia els temes polítics i de tant en tant anava al cinema. El poeta, però, insistia a dir que era com si ningú li estigués parlant. "Cap polític i molts pocs artistes parlen del seu món interior. De manera que l’abisme que existeix entre el món interior i el món públic ara és enorme".
Han passat 28 anys, i l’abisme, la dissociació entre el món interior i el món exterior és encara més gran. "Cap polític i molts pocs artistes parlen del seu món interior..." I com si l’escoltéssim ara mateix sentim, perquè el veiem, que el paisatge és desolador. Es parla més que mai, es fa més xafarderia que mai, fins i tot s’esventen coses íntimes fins a la més obscena pornografia biogràfica. Reality Show, en diuen, per no parlar de les màscares i carnavals polítics que desfilen per tants carrers i places del món. Del món interior al qual es refereix Leonard Cohen no se’n parla. Aquesta veu, que és la veu de l’ànima, hi és, però es fa inaudible entre tant soroll. Com si l’ànima s’anés morint seguint la sendera de la mort de Déu.
"Déu és en trànsit, Déu mai no va morir", va escriure Leonard Cohen a la seva novel.la Bells perdedors. Era la seva fe. Per això Leonard Cohen parla del creixent buit de vida amb sentit. I per això en la seva poesia hi ha un delit, un afany per cosir aquest estrip existencial, aquest forat negre entre la vida de dins i la vida de fora que ens trenca, que ens fragmenta, que ens provoca tant de dolor. L’ànima se’n dol. L’amor és la solució, diu Leonard Cohen cançó rere cançó sabent que també en l’amor som imperfectes. Però l’amor és un camí que porta a l’aproximació d’una realitat immaterial que no té ni dins ni fora, i que no percebem en la dualitat que, tallant, ens fereix. L’amor ens unifica ni que sigui amor sentit per un instant, Déu sentit per un instant, Déu en trànsit.
(publicat a Catorze14. 15 de novembre de 2016)
diumenge, 13 de novembre del 2016
S'anuncia...
No es pot dir que no sigui ben visible l'activitat que s'anunciava a la seu de la nostra editorial vilanovina, El Cep i la Nansa a través d'aquest cartell. La jornada que va tenir lloc ahir al voltant del llibre, de la literatura i del fet d'escriure va resultar ben gratificant per tots els assistents. S'hi van presentar també llibres de publicació recent i se'n van anunciar d'altres... Entre aquestes novetats hi ha el meu Carnaval i les seves figures, d'aparició imminent.
dilluns, 31 d’octubre del 2016
El pou (in memoriam)
El pou.
Imatge negra, fonda, opaca.
Ull buit, ull de calavera.
No hi ha buit en el record.
Record de què.
T’ho diré:
un home va caure al pou mentre el construïa.
Inici de la tragèdia.
Inici de la buidor terrible.
Absència del pare.
Es va perdre l’amor en aquella fondària.
Es va extingir en aquella foscor.
La memòria,
amor i dol transfigurats,
roman.
(aquest poema, que pertany al llibre de poemes inèdit, Mans, còdols, el cel, està escrit en memòria del meu pare i del seu pare. La fotografia està presa al cementiri de Montjuïc, on fa quatre anys està enterrat el meu pare)
Etiquetes de comentaris:
in memoriam,
Laureà Costa Iglesias
dilluns, 24 d’octubre del 2016
Escriure a mà
Hi ha expressions
artesanals que comencen a ser rareses. Escriure a mà n’és una. Quan jo era nena
se’ns ensenyava a escriure a mà, com ara, però també se’ns ensenyava
cal.ligrafia. No és el mateix. La cal.ligrafia, executada amb una ploma
especial, era tot un art. En vaig aprendre, i durant bastant temps la meva
lletra va estar impregnada d’aquell gest que dóna l’aprenentatge de la
cal.ligrafia. La meva lletra ha anat evolucionant, i de quina manera!, però no
ha perdut aquell gest en el qual s’hi pot llegir, per exemple, la sensibilitat
de la persona.
Escrivim amb la mà, però qui dirigeix
l’operació és el cervell. Escriure a mà demana un temps que no s’adiu gaire als
temps accelerats que vivim. Amb l’invent de les màquines d’escriure vam
començar una carrera que l’ordinador encara ha fet anar més lluny. A la mateixa
escola on em van ensenyar a escriure a mà i a fer cal.ligrafia, també em van
ensenyar a escriure a màquina. Tot m’ha servit a l’hora de dibuixar i
d’escriure, que són les dues línies que van paral.leles en la meva realització
professional i personal.
Poc escrivim a mà, ara, i molt menys fem
cal.ligrafia! I, no obstant això, és recomanable adquirir destresa amb les mans
escrivint a mà, aprendre a fer una lletra clara a més de resoldre problemes
matemàtics, situar-se al mapa, saber història, escriure sense faltes
d’ortografia, entendre el que es llegeix, saber el teorema d’Arquímedes i el
que més convingui per donar eines de base per edificar això que en diem
cultura, coneixement.
En alguna ocasió m’han preguntat si
escrivia versos a l’ordinador. Sí, perquè a vegades em ve un vers al cap i l’escric
de seguida. Però molts altres versos els escric en papers minúsculs, o darrere
la targeta T-10 per la mateixa raó de seguir la veta inspirada. Guardo alguns
d’aquests papers on es veu el ritme del pensament quan enllaça amb la imatge
poètica... Això només és possible veure-ho en un paper escrit a mà.
(article publicat al Diari de Vilanova, 21 d'octubre de 2016. El text manuscrit, antic, procedeix d'una fotografia del meu arxiu)
Etiquetes de comentaris:
cal.ligrafia,
escriure a mà
dissabte, 15 d’octubre del 2016
Els poetes se n'alegren
Parlo de Robert Zimmerman, que va prendre el nom del poeta Dylan Thomas, no perquè sí. Hi ha un debat encès entorn de la concessió a Dylan del Premi Nobel de Literatura 2016. Defensors i detractors es tiren els plats pel cap. On s’és vist, el Nobel de Literatura és per a l’alta literatura. No sóc gens sospitosa d’escriure res intranscendent fins allà on arriben les meves llums i, en canvi, m’he alegrat que l’Acadèmia Sueca hagi premiat el fet d’haver creat "noves expressions poètiques dins la gran història de la cançó americana". Tot innovant-la, la poètica de Dylan segueix el fil de la tradició, passant per la beat generation.
Ha estat un fenomen, el debat a favor i en contra de Dylan, que no ha dit res. El que havia de dir ho diu amb les seves cançons. Sempre he considerat Dylan més poeta que cantant. Les seves lletres, traduïdes al català pels grups de folk dels meus anys joves, són en el meu paisatge literari al costat de Zweig, Tolstoi, Dickinson, Musil, Hesse, Tsvietàieva, Lispector, Zambrano, Lao Zi, Basho, Khayyam, per posar noms als quals afegeixo el de Cohen, poeta i cantant com Dylan. És contradictori? Al jardí de la literatura hi creixen moltes flors. Així, quan vaig començar a confegir la meva genealogia com a escriptora vaig descobrir les trobairitz. Com els antics aedes grecs, aquestes dones de l’Edat Mitjana cantaven poemes compostos per elles mateixes.
Sempre he trobat meravellós que un poema inspiri música. He plorat en escoltar en el piano i en la veu del jove Salvador Pané composicions musicals inspirades en els meus poemes Amor que descansa i La casa és de pedra. Jo no en sóc capaç i admiro qui en sàpiga, com admiro veus poètiques a contra corrent com la de Blake, Whitman o Lorca, que mai no van guanyar un Nobel. Ja se sap que el suec és un premi que té molt de polític i potser ara el que premia, obrint el compàs de la percepció de la literatura, és una manera de veure el món, una actitud. Per això mateix crec que els poetes que admiro s’alegren del reconeixement de Dylan, jove rebel que ha cantat com ho ha fet perquè ells li van obrir el camí amb les seves pròpies rebel·lies.
(article publicat a Catorze14, 14 d'octubre de 2016)
dissabte, 8 d’octubre del 2016
Noies guies
Moltes de nosaltres hem
estat Noies Guies, Girls Guides, la
branca per a noies scouts fundada
anys després del 1907, quan l’anglès Baden-Powel va fundar l’escoltisme, una
escola de formació humana de primer ordre. L’escoltisme s’inspira en la idea
que es pot arribar al nostre màxim potencial sempre que ho treballem, és clar.
En un reportatge que signa Bea G. Aranda informa
que Hillary Clinton, que pot arribar a la presidència dels Estats Units, va ser
noia guia. El seu pare li va suggerir apuntar-s’hi perquè la filla volia tenir
una professió de noi i ell era conservador. La jugada no va sortir bé, ja que
ser girl scout no va treure els
ocells del cap de Hillary sinó al contrari: la va empènyer a volar.
L’escoltisme, que dóna recursos pràctics
per ser autosuficient, també dóna eines per dur a terme feines de lideratge com
planificar, analitzar problemes i resoldre’ls, reaccionar de forma positiva
davant les dificultats... Recordeu les que heu estat cap de garba (així s’anomenen en català els
diversos grups de què es compon un esplet,
o agrupació escolta de noies guies), recordeu la responsabilitat de comandar la
vostra garba i dirigir-la amb
eficàcia sense autoritarisme, tal com crèiem. Vam aprendre a exercir autoritat,
més que poder, que ja sabem com les gasta.
Hi ha un aspecte viscut en aquells anys de
noies guies: l’aprenentatge d’un feminisme militant que no hem deixat, i dues
de les fites que es treballen en l’escoltisme. Una: la màxima Sempre a punt, afirmada en la cerimònia
de la promesa, i l’altra la recomanació de fer un BO diària. Què és la BO? Una
bona obra, una obra bona, apuntar al millor, a l’excel.lència. Allò que fem bé
repercuteix positivament en els altres. El món no canvia sol ni el canvien els
de dalt, sigui on sigui aquest dalt. Nosaltres contribuïm al canvi.
Això és la BO: responsabilitat individual en consonància amb l’entorn. La BO és
per sempre, perquè sempre ens estem fent.
(article publicat al Diari de Vilanova, 7 d'octubre de 2016. A la imatge, les noies guies que integràvem la garba Carlines (les garbes del meu esplet duien noms de flors silvestres. La fotografia està presa en una excursió a Palau de Plegamans i crec que devia ser l'any 1965. La cap de garba, en aquell moment Natàlia Senmartí, mostra l'ensenya en el bordó)
Etiquetes de comentaris:
Badel-Powel,
escoltisme,
girls guides,
Hillary Clinton,
noies guies
divendres, 7 d’octubre del 2016
La força de la nació
Fa poc el president
Obama va inaugurar el Museu Nacional d’Història i Cultura Afroamericana, on es
visualitza la història dels esclaus negres als Estats Units. Posar de manifest
una vergonya nacional honora les víctimes i les restaura de la violència de
l’esclavitud que van patir de forma tan injusta com cruel. Aquest tipus de
museus es fan perquè es reconeixen les raons morals que han d’emparar la
llibertat de pobles, col.lectius i persones.
Vaig recordar aquest esdeveniment que
potser ha arribat una mica tard, però ha arribat, esdeveniment que reconeix les
raons morals de col.lectius i persones dels EUA, mentre llegia La nació necessària (Angle Editorial), l’assaig
de filosofia política de Joan Vergés Gifra, premi Ramon Trias Fargas. Aquest
professor diu que els catalans, que no tenim armes ni diners ni ambaixades ni
aliats poderosos, tenim una força fonamental per sortir-nos-en amb el procés
sobiranista: raons morals.
Les raons morals són imbatibles, o ho
haurien de ser en les societats democràtiques o amb vocació d’assolir la plena
democràcia. Hi ha antigues raons històriques de voluntat d’esclafament de Catalunya,
de persecució i aniquilació de la llengua i la cultura (Josep Benet parlava de
genocidi cultural), i de maltractament econòmic fins i tot en els darrers
temps, teòricament democràtics. Són raons fortes, de pes, raons que alimenten
per elles mateixes el desig d’autodeterminació de tants catalans. Però hi ha
una raó encara més poderosa: la raó moral, un dret humà, es miri com es miri.
Però hem d’explicar-ho bé perquè no es vol sentir, potser perquè s’hauria de
reconèixer aquesta raó moral.
Amb tot, imaginem, diu Vergés, que algú fa
la pregunta: “Catalunya, perquè té dret a la independència?” La resposta és tan
senzilla com concloent, ja que no mira només al passat sinó que descriu el
moment present, el moment definitiu en el qual hem pres consciència d’una manca
total d’eines per a desenvolupar-nos com a persones autònomes i amb totes les
potencialitats, i això val per a tots els catalans, siguin o no
independentistes, tots som al mateix vaixell: “Catalunya té dret a la independència
perquè els fets recents i la història demostren que l’Estat espanyol no
reconeix Catalunya com a nació ni té la intenció de fer-ho (el subratllat
és meu). Aquest no reconeixement constitueix una injustícia, perquè els
catalans han demostrat reiteradament que Catalunya és una nació. En tant que
nació [maltractada i menystinguda] té dret a crear un estat propi si una
majoria de catalans així ho desitgen”.
La nació és, doncs, tan necessària com un
dret fonamental i moral del catalans. I els demòcrates, d’aquí i d’allà, haurien
de recolzar aquest dret com amb pretensions universalistes recolzen els drets
d’altres pobles. No es pot ser tan cínic, no es pot parlar dels drets humans i
morals dels més diversos pobles i nacions del món sense respectar i reconèixer els
drets dels pobles d’una Espanya que es nega a reconèixer a ser plurinacional.
(article publicat a El 3 de vuit, 7 d'octubre de 2016. Imatge de l'estelada penjada a casa nostra un 11 de setembre)
Etiquetes de comentaris:
Joan Vergés Gifra,
La nació necessària
divendres, 30 de setembre del 2016
Maria Pascual
Inaugurada el passat 6
de setembre, i fins al 10 d’octubre es podrà visitar a l’Espai Zero de la
Biblioteca de Catalunya l’exposició Maria
Pascual. Han tingut cura d’aquesta mostra Roser Pintó Fàbregas, directora
de la Unitat Gràfica de la BC, i Anna Biosca Curell, editora i biògrafa de
Maria Pascual, amb la col.laboració de Ferran Pujol Querol (SEPIC) i el
dibuixant Kap (Jaume Capdevila Herrero).
Maria Pascual i Alberich (Barcelona,
1933-2011), una dona elegant i de tracte encantador, va ser una il.lustradora
que va dibuixar molt i al llarg de més de seixanta anys, ja que quan encara no en
tenia 14 va començar a il.lustrar còmics de fades a la col.lecció Azucena, de l’editorial Toray.
En les dècades dels anys cinquanta i
seixanta Maria Pascual va adquirir el seu prestigi com una autora dins del que,
com es diu en el fulletó de mà d’aquesta exposició a la Biblioteca de
Catalunya, podem anomenar còmic romàntic. Maria Pascual va publicar, entre
d’altres, a les conegudes col.leccions Rosas
Blancas, Serenata, Susana i Guendalina, que des de fa anys són objectiu de col.leccionisme.
¿Qui, de la meva edat, anys amunt anys
avall, no esperava amb candeletes el dia que sortia a la venda el nou exemplar
d’aquestes historietes il.lustrades? Maria Pascual brillava en aquestes
publicacions populars amb el seus dibuixos de traç tan segur com delicat, i amb
formes tan amables com agosarades apostes de modernitat, sobretot en els anys
seixanta. Els seus personatges femenins van anar evolucionant de les primeres
fades i princeses de conte fins a les noies modernes vestides amb pantalons
estrets. Si fa no fa aquesta evolució va anar aparellada a la nostra, lectores
que portant una fada o maga a dins, ens mostràvem batxilleres amb alegres
faldilles decreixents i pantalons cenyits.
Maria Pasqual va treballar amb diverses
editorials: Ameller, Toray, Susaeta, Bruguera, Elfos i Océano, entre d’altres.
Els seus dibuixos van de l’àmbit del còmic romàntic abans esmentat, fins a les
col.leccions de nines retallables amb els seus vestits i complements (quantes
tardes de les nostres convalescències d’infantesa no van transcórrer retallant
i vestint nines de paper!), així com aquells bonics contes encunyats de feliç
memòria de les jovenetes de l’època, consells en publicacions de moda...
Després van venir els treballs més elaborats tècnicament i a tot color dels contes
populars com la Caputxeta Vermella o els Contes de les Mil-i-una nits, la
Bíblia per a infants, etc. Posteriorment Maria Pasqual va publicar exquisides il.lustracions
a la col.lecció Miniatures selectes,
de l’editorial Elfos, ja en la dècada dels anys vuitanta, com El jardín romántico. L’últim llibre
publicat per aquesta il.lustradora és Aprendo
a dibujar con Maria Pascual, a l’Editorial Océano.
En aquesta mostra que ara es pot visitar a
la Biblioteca de Catalunya hi ha una selecció representativa dels originals de Maria
Pascual de totes les èpoques, alguns en altres llengües, ja que bona part de la
seva obra es va difondre per l’Amèrica hispana, Europa, Rússia inclosa, i
Turquia.
Maria Pascual va llegar 3.250 dibuixos i
il.lustracions a la Biblioteca de Catalunya gràcies al fet d’haver-ne pogut
conservar molts originals. I és que en el passat segle XX era força habitual
que, un cop impresa l’obra, les editorials no retornessin els dibuixos
originals als il.lustradors. Sovint eren arraconats, destruïts o, pitjor!,
reutilitzats sense pagar els drets d’autor. Jo mateixa sóc víctima d’aquesta
mala pràctica que va ser un dels temes seriosos a reivindicar en l’època que
vaig pertànyer a l’Associació Professional d’Il.lustradors de Catalunya. L’APIC
es va fundar l’any 1981 amb l’objectiu de defensar els drets professionals de
dibuixants i il.lustradors. Amb aquesta exposició de visita recomanable, cal
celebrar la conservació d’aquests dibuixos i il.lustracions originals de Maria
Pascual de cara a futurs investigadors d’aquest àmbit de la gràfica. Aquesta
autora amb un univers creatiu propi, que es reconeix de seguida, aquest dibuix
és de Maria Pascual!, és un dels referents de l’imaginari juvenil de les
dècades que van del 1950 al 1980.
(La imatge d'aquesta historieta traduïda al francès correspon a la fotografia que vaig fer de la visita a l'exposició Maria Pascual)
divendres, 23 de setembre del 2016
Convertir-se en persona
Ens sembla que som
persones, i ho som. Però quan diem fulanito
de tal és molt persona, què estem dient? Estem dient que ser persona és
alguna cosa més que haver nascut, estar al món i ser bona persona descomptant
les mancances que tots tenim. Comprenem que ser persona és ser. Precisem: ser
allò que un, una, és de debò quan abandonem, finalment!, la façana, la màscara
o com en vulguem dir d’allò que empresona, o que ha emmalaltit del nostre ser.
Aquest és un tema filosòfic de primer
ordre, diran uns. Aquest és un tema espiritual de primer ordre, diran uns
altres. Aquest és un tema fisiològic, diran els de més enllà. Aquest és un tema
que ateny la psicologia diran els de cap aquí. Tots tenen raó. Ser persona
engloba totes aquestes dimensions. Ser persona és ser globalment, íntegrament
en carn i ànima, en intel.lecte i esperit. Ser és ser persona íntegra, tot i
que amb consciència que som éssers inacabats, en evolució com la mateixa vida.
Mai no és tard per fer un canvi copernicà,
si molt convé, en el moment que s’adverteix l’íntima insatisfacció de viure una
vida manllevada. En un moment donat, i davant d’un mateix, un, una, es pregunta
com pot arribar al seu veritable ser, en
cas que aquest existeixi, com diu Carl Rogers en el seu llibre sobre el
procés de convertir-se en persona.
El mestre terapeuta Rogers, que aquí vam
conèixer els anys vuitanta quan es va publicar el seu llibre de referència, sap
que el ser existeix. Es tracta d’una estratègia inicial de cara al pacient
preguntar per aquest ser a algú que si busca descobrir-se és perquè intueix que
si experimenta malestar és perquè està sent qui no és... Vet aquí la qüestió.
És un treball titànic convertir-se en
persona, ser la persona que som. És dolorós i difícil, diu Carl Rogers,
convertir-se en persona. És clar. És com tornar a néixer. Però l’experiència
profunda de donar-nos a llum per pensar, per sentir i per ser qui som és
alliberador.
(article publicat al Diari de Vilanova, 23 de setembre de 2016. La bonica imatge que il.lustra aquest apunt és un dibuix de la meva néta Carla, fet a principis de juny d'aquest any)
Etiquetes de comentaris:
Carl Rogers,
convertir-se en persona
dilluns, 12 de setembre del 2016
Tres imatges de la Diada 11 de setembre 2016
Tres fotografies de la Diada, a les quals he posat títol: A punt, és l'hora; Minerva vigila...; Muriel.
Etiquetes de comentaris:
Diada Onze de Setembre de 2016
divendres, 9 de setembre del 2016
Josep Benet tenia raó
L’estiu, temps per a la
vacança, és també temps per a la meditació. A vegades hi du la contemplació del
paisatge, o una lectura, o una conversa en la qual dic que recordo un estiu a
Martinet de la Cerdanya, l’estada en un campament de noies guies. Tenia dotze o
tretze anys. Vam comprar unes postals per enviar a casa. “Queridos padres”,
vaig escriure. Em vaig aturar en sec, no vaig poder continuar. Qui eren aquells
queridos padres? No podia escriure queridos padres als meus estimats pares,
que és el que vaig acabar escrivint sense saber escriure en la meva pròpia
llengua.
Josep Benet tenia raó, dic en la conversa.
Es va voler cometre un genocidi amb la llengua catalana per molt que, de forma
desvergonyida, el rei Joan Carles digués que aquí mai no s’havia prohibit el
català. Havia acabat l’ensenyament primari, tot en castellà, ni una paraula en
català a l’escola Grupo Escolar Reyes Católicos. I quan dic ni una vull dir ni
tan sols al pati. Si et “pillaven” parlant en català eres castigat, per la qual
cosa ningú no el parlava. És un miracle que hàgim conservat el català. La gent
de la meva generació hem hagut d’aprendre’l a escriure de grans, fora de
l’escolarització.
José Costa Gramunt, es llegia al DNI del
meu germà, fins a la mort del dictador. Ell no era José, sinó Josep. El nom fa
la cosa. Per aquesta raó fets com aquest produeixen esquizofrènia. Era fet
expressament, van voler crear una societat malalta, que se sentís estranya i
marginada d’ella mateixa. Et sents estrany quan t’anomenen amb un nom que no és
el teu. Però no se’n van sortir. Hem resistit al genocidi programat. Avui i
aquí no se li canvia a ningú el nom amb el qual vol ser anomenat. Per exemple:
José Montilla, i tots tan contents, tant si el vol conservar com si se’l
canvia, hi ha llibertat. Vet aquí la diferència. Quant al genocidi, no és un
crim? El podem perdonar, i ho fem. Però no s’ha d’oblidar cap genocidi. És un
acte humanitari no oblidar els genocidis.
(article publicat al Diari de Vilanova, 9 de setembre de 2016. La foto és antiga... jo al jardí de casa l'agost de 1994...)
Etiquetes de comentaris:
català,
genocidi cultural,
Josep Benet
diumenge, 4 de setembre del 2016
Marxa per la llibertat
Aquest estiu ha fet quaranta anys de la Marxa de la llibertat.
La marxa va consistir en un conjunt de marxes (anomenades columnes) dutes a terme l'estiu de 1976, per reclamar l'amnistia, les llibertats bàsiques, la recuperació de l'Estatut d'Autonomia.
La marxa va recórrer molts indrets dels Països Catalans.
Poble català posa't a caminar, es deia a la part del darrere de la samarreta que porta Oriol Pi de Cabanyes. La fotografia està feta per Quim Curbet a Girona, en la festa del premi Bertrana. Ara volem anar més lluny, hi arribarem.
dimarts, 30 d’agost del 2016
Espai Far
Avui hem visitat l'Espai Far, que està situat en l'emblemàtic espai del Far de Sant Cristòfol. Des de començaments d'estiu que és un centre museístic que mostra el patrimoni mariner vilanoví.
L'Espai Far comprèn tres espais: el Museu del Mar de Vilanova i la Geltrú, situat en l'antiga casa del faroner. En aquest espai s'hi exhibeixen objectes relacionats amb el món de la pesca i la tradició marinera, que l'Associació del Museu del Mar ha anat rebent de donacions de pescadors i veïns del barri de Mar.
A l'Espai Víctor Rojas hi ha el bot de salvament de nàufrags Víctor Rojas, un dels tres únics bots d'aquesta tipologia que es conserva a Catalunya.
Al Museu de Curiositats Marineres Roig Toqués es mostra la col.lecció d'objectes relacionats amb el mar que va aplegar Francesc Roig Toqués, que va ser molt conegut també a través de la seva famosa Carpa Juanita, un peix ensinistrat que bevia en porró i menjava amb cullereta... Se li ret homenatge en aquest espai singular, amarat, en efecte, de curiositats marineres.
La visita a l'Espai Far val la pena.
(a la fotografia, una imatge del Museu del Mar)
divendres, 26 d’agost del 2016
Mestre de literatura
Va entrar a classe amb
un somriure als ulls, que li brillaven. Venia amb un feix de fotocòpies a la
mà. Les va repartir morosament, sense pressa, amb els gestos amables ben
coordinats, com en un ritual. Ho era, un ritual. Ja sabeu: no només de pa viu
l’home, i la dona, és clar.
Va dir amb veu pausada el que potser ja
han dit centenars de mestres de literatura com ell, com ella: La llengua
literària ha de poder llegir-se en veu alta... no només ha de dependre de la
lletra escrita sinó que també ha de dependre del so. El so és l’ànima del
llenguatge... I així. I nosaltres, alumnes amb els diferents batxillerats que dóna
la vida i els llibres llegits fins aquell moment, l’escoltàvem amb els ulls
posats en aquell rostre que era pura llum d’enamorat com estava aquell mestre
de la literatura viva.
Llegeix, em va dir. I jo vaig començar a
llegir, paladejant-lo, assaborint-ne totes les modulacions i ritmes, aquell
text de Guillem Viladot: un record d’infantesa. Quan vaig conèixer l’autor li
vaig dir que m’havia enamorat d’aquell text gràcies a la seducció d’aquell
mestre que estimava la literatura i la llengua amb què estava escrita: un
català amb ànima, nodrit per la terra, no un català desfibrat pels gramàtics
positivistes que la tracten com si fos en un quiròfan.
La llengua s’ha d’ensenyar a través dels
qui l’escriuen amb ànima. I ens feia llegir en veu alta per escoltar la
musicalitat, a vegades també adusta o tallant, que de tot hi ha en les llums i ombres
de la vida, o en els estats d’ànim de la vida, o en els tràfecs del sublim i
del quotidià.
El
mestre imantava els alumnes, pura energia en moviment que seduïa l’orella,
també la interna. La llengua no entén de lògica sinó de poesia, no la feu patir
sinó florir, deia el mestre de literatura. I ara diuen que els volen treure,
que no es vol ensenyar literatura a les escoles. Doncs morirem. No només de
pena, sinó d’ànima.
(article publicat al Diari de Vilanova, 26 d'agost de 2016. A la imatge, foli manuscrit de Josep Anton de Cabanyes, germà de Manuel de Cabanyes, el poeta)
Etiquetes de comentaris:
Guillem Viladot,
mestre de literatura
dimarts, 16 d’agost del 2016
Rio de Janeiro
El paradís, el pur,
només existeix en la nostra imaginació. Potser al principi hi havia un paradís.
Però qui sap on és. Això no obstant, hi ha llocs la bellesa misteriosa dels
quals ens el recorda encara que només sigui a través de la nostra mirada vers
el bell, que això sí que existeix. Rio de Janeiro és una ciutat bella, però
perillosa. Els dies que nosaltres hi vam ser, l’estiu del 2003, vam llegir a la
premsa que van matar un viatger com nosaltres.
No s’hi val a badar, adverteixen des del
Consell Superior d’Esports. A punt de començar els Jocs Olímpics es va redactar
un manual de 40 pàgines amb instruccions. Fa tretze anys, el sentit comú ja ens
va dir que havíem d’anar vestits amb roba senzilla i sense cap joia, que no
havíem de sortir de nit amb la nostra cara de babaus estrangers, que havíem de
dur els diners justos per a les despeses del dia. No ha canviat res, tot ha
anat a pitjor, sembla, el perill és real. Com és real que les aigües de la
badia de Guanabara avui són més brutes. Les proves olímpiques s’hauran de fer
en lamentables condicions. Nedaran entre
merda, ha dit el metge brasiler Daniel Becker.
Brasil és un paradís. Vaig enamorar-me
d’aquest paradís. Vaig cantar aquest paradís a Quan Jurupari era déu. En versos essencials, d’una gran nuesa
estilística per no deixar-me anar pel rost del sentimentalisme, vaig escriure
sobre aquest paradís sense amagar les ombres. Vaig veure ombres a Sao Paulo, a
Belo Horizonte, però sobretot a Rio de Janeiro. Per això he trigat anys a
publicar aquest llibre. Hi ha poemes poc amables: les favelas no són espais amables, les morts dels nens del carrer no
són fets amables, i els somnis dels aprenents de futbolistes que cada dia juguen
a la platja és una forma de fugir d’un paradís que és i no és. Els assalts són
a l’ordre del dia, s’adverteix, i el Zika amenaça les dones embarassades de
poc. Ah, Jurupari, si veiessis el teu paradís. Amb tot, hi ha alegria i color,
samba i el desig de retornar a la puresa dels teus orígens.
(article publicat al Diari de Vilanova, 12 d'agost de 2016. La fotografia està presa a la platja de Copacabana, de Rio de Janeiro, el juliol de 2003)
divendres, 5 d’agost del 2016
Àngel d'estiu
N’hi ha tot l’any,
d’àngels, com hi ha dimonis tot l’any, són fàcilment identificables. Enguany
els esdeveniments n’han servit un plat ben fosc. Però a l’estiu sembla que anem
més desorientats, amb tantes seduccions. L’estiu és una època abocada a
l’exterior, i els àngels són cosa interna (són la cara de les bones qualitats,
les qualitats angèliques), tot i que la mitologia judeocristiana els hagi donat
tants rostres, tants noms: Gabriel, Miquel, Rafael, que són de la categoria
dels arcàngels, però també hi ha els familiars, els custodis: Ariel, Aniel...
fins arribar a 72, segons reporta Félix
Llaugé al seu llibre Tu ángel
custodio (Ediciones Obelisco). L’autor es pregunta si en ple segle XXI la
pregària té sentit, i si invocar l’àngel és necessari o serveix per alguna
cosa. Però dóna orientació dels noms i les potències invisibles que els àngels
ofereixen als seus custodiats.
Aquests àngels guardians, que eren molt
estimats en el temps de la meva infantesa, i als quals les àvies ens deien que
havíem de demanar protecció, també eren ben estimats per Eugeni d’Ors, que va
fer una teoria filosòfica sobre la figura de l’àngel al seu llibre Introducción a la vida angélica (publicat
a Buenos Aires el 1939). Una metafísica que, entre d’altres, va rebre la idea
de la mística sufí del doble angèlic que tenim. Reivindicant la figura de
l’àngel en sentit filosòfic, el també filòsof Massimo Cacciari va publicar L’Angelo necessario (1986). I cal
recordar l’escala de l’evolució humana de Ramon Llull, en la qual l’àngel està
per damunt del cel, i el cel per damunt de l’home, així com l’escala ideada per
Francesc Pujols, en la qual també hi ha per damunt de la humana la categoria de
l’àngel.
Partint de la idea que els humans som part
del visible i de l’invisible de la vida, que som matèria i esperit al mateix
temps, en el cos dolençós som també el cos lluminós de l’àngel, tot i que l’imaginari
de les creences jueva, cristiana i musulmana també situï fora de nosaltres la
figura de l’aggelos com a mitjancer
entre Déu i les criatures. Sens dubte hi ha àngel en aquell o aquella que en un
moment determinat actua de forma angèlica, quan per exemple exerceix un paper
de guaridor, que és el que representa Rafael, o d’àngel anunciador d’una
benaurança com és la maternitat en el cas de Gabriel anunciant a Maria la
concepció del fill.
No està de més, doncs, tenir notícia de
l’àngel que ens correspon segons el dia de naixença, i rebre’n forces tot
invocant-lo en moments de manca. Els nascuts entre l’11 i el 15 de març tenim
Haiaiel. Entre altres dons, ajuda en la lluita per ser lliure, independent.
Entenc que és en doble direcció: persona de pensament lliure perquè s’allibera
del propis pesos morts en un marc on la gent pugui ser lliure i independent.
M’aplico, doncs, a invocar-lo tot l’estiu, ja que a partir de setembre hi haurà
molta feina! No tinc cap dubte de la força positiva que també contenim.
(article publicat al setmanari El 3 de vuit, de Vilafranca del Penedès, 5 d'agost de 2016. A la imatge, un àngel de l'església de San Giusto, de Trieste, foto feta el 30 de juny de 2016)
Etiquetes de comentaris:
àngel custodi,
àngel d'estiu,
Eugeni d'Ors,
Félix Llaugé,
Francesc Pujols,
Massimo Cacciari,
Ramon Llull
diumenge, 31 de juliol del 2016
Trieste amb ulls de dona
Hi ha diverses formes
d’escriure guies de llocs i ciutats, i una és escriure una guia sentimental, la
qual cosa vol dir anar més enllà de les dades i la història i donar fe
d’aquells aspectes que són percebuts de forma personal. Si aneu a Trieste,
recomano que entreu a les llibreries (n’hi ha moltes!) i compreu llibres sobre
Trieste. Són de qualitat, tan informativa com literària. Entre aquesta plèiade,
vaig descobrir Guida sentimentale di
Trieste. La ciutat està escrita per dones que viuen a Trieste, ja siguin
autòctones (italianes o eslovenes) o nascudes en altres llocs d’Itàlia o de
l’estranger, i que s’han incorporat a una ciutat una de les característiques de
la qual és ser una ciutat de frontera.
A Guida
sentimentale de Trieste trobem una mirada polièdrica per part de les dones
que, unes més escriptores que les altres, han escrit textos molt bells, fruit
d’un laboratori d’escriptura promogut per la Casa Internazionale delle Donne di Trieste. En els textos publicats
(2014), s’expressa la vivència dels llocs d’una manera subjectiva i en diàleg
amb el passat i el present de la ciutat, tot fent visible a través dels relats
personals la seva idiosincràsia cultural, social i de convivència. El resultat
és un llibre viu, dinàmic, tot i que no hi manquin les referències
bibliogràfiques que fan de Trieste una ciutat literària pel fet que tants
escriptors/es han escrit sobre les seves seduccions.
L’interès d’aquesta Guia sentimentale di Trieste és tant cultural com sociològic, amb
la progressiva incorporació de la dona en tots els àmbits de la vida
comunitària. Així llegim les places, carrers, escoles, universitats, llocs de
treball, etc., amb els ulls d’aquestes dones que, amb la seva presència i
activitat, han modificat l’imaginari col.lectiu d’una ciutat que, com totes en
el passat, pecava de patriarcal. És l’hora dels equilibris, també en la visió
de les ciutats.
(article publicat al Diari de Vilanova, 29 de juliol de 2016)
Etiquetes de comentaris:
ciutat literària,
Guida sentimentale di Trieste,
ulls de dona
diumenge, 24 de juliol del 2016
La Barcelona jueva
Amb un pròleg de Pilar
Rahola, escriptora i comunicadora sensible a la història passada i present del
poble jueu, acaba de publicar-se La
Barcelona jueva, coeditada per l’Ajuntament de Barcelona i Cossetània
Edicions. L’autor d’aquest llibre que pretén redescobrir les petges materials i
immaterials de la presència jueva a la ciutat comtal és Josep Alert (Igualada,
1966), historiador i gestor cultural d’àmplia experiència.
Recordo que uns quants anys enrere, tal
com es publicava a la premsa, es buscava l’emplaçament del que havia estat la
Sinagoga Major del Call de Barcelona... Hi havia interès per trobar i
identificar la presència de la comunitat jueva barcelonina i la seva història plena
de clarobscurs. Aquesta recerca ha anat fent camí des d’aleshores fins arribar
als nostres dies.
A fer llum en aquesta presència hi col.laboren
publicacions com La Barcelona jueva, un
treball divulgatiu de nivell que ha d’interessar no només als jueus de tot el
món que ens visiten –cada any són més- sinó també a nosaltres. Almenys a tants
de nosaltres que, pels cognoms, podem pensar que potser som hereus de jueus
conversos a la força després dels avalots i el saqueig que va patir el Call
barceloní el 1391. Sense deixar d’estimar el cristianisme i els valors ètics i
espirituals amb els quals ens hem format com a persones, experimentem una fraternitat
subtil envers el destí d’aquest poble en diàspora d’ençà que l’any 70 d.C. es
va destruir el Temple de Jerusalem. Se sap que a la Barcino romana ja hi havia
jueus.
Deia que experimentem un sentiment de fraternitat
que s’afegeix a l’admiració per una cultura que, malgrat la diàspora, ha
aglutinat i comunicat tantes formes de saber (ciències diverses, estudis de les
Escriptures bíbliques i la Càbala, literatura, música, artesania, habilitat per
portar comptes, etc.). Una cultura que des de sempre ha promogut que la gent
sabés llegir i escriure, i això era molt visible en temps en què regnava
l’analfabetisme rampant, la qual cosa va ser, i ha estat utilitzada per dominar
les ments i els cors de la gent senzilla.
Tot llegint els capítols de La Barcelona jueva en què es parla de
l’arraconament i segregació primer, fins arribar a la persecució i aldarulls
del 1391 que van provocar la mort de tants jueus a mans dels cristians, amb el
resultat d’haver de triar entre l’obligació de la conversió o l’exili, cal
preguntar-se per què l’Església va exercir aquest paper inquisidor, de botxí,
contravenint, i gairebé sembla de criatures recordar-ho, els principis
fonamentals de l’amor fratern que va predicar Jesús, que no s’ha d’oblidar que
era jueu.
La
Barcelona jueva, de Josep Alert, ofereix als lectors un doble itinerari. En
primer lloc, el recorregut que explica la historia dels jueus catalans en totes
les seves fases, amb informacions sobre fets i personatges rellevants que l’il.lustren.
En segon lloc, trobem els itineraris dels espais barcelonins on es fa més o
menys visible la memòria de la Barcelona jueva. La majoria d’aquests indrets
estan situats al cor de Barcelona, a la Barcelona Vella, amb epicentre a la
Plaça de Sant Jaume. A partir de la destrucció del Call –fins aquí va arribar
la barbàrie- la presència jueva es difumina, es fa gairebé invisible a la
ciutat. En els darrers temps, i a poc a poc, s’ha anat redescobrint i
assimilant una presència que va tenir el seu segle d’or en la mateixa època que
els dies d’esplendor dels reis catalans de més prestigi i seny governatiu, amb
Jaume I al capdavant. Aquests reis assenyats protegien els jueus. Però la
pressió de l’Església va vèncer la voluntat d’aquests reis, víctima del que
avui anomenaríem síndrome (i pecat) de superioritat espiritual envers els
altres col.lectius religiosos.
Seguint el curs del relat anem tenint
notícia, si no la sabíem, dels autors intel.lectuals d’aquests fets
lamentables, precedents, cal dir-ho, del que avui abominem: l’Holocaust. La
marea antijueva es va donar a tot Europa, cert, també a Espanya, amb l’expulsió
definitiva per part dels Reis Catòlics el 1492. Catalunya no se’n va salvar. També
nosaltres, atiats per segons quins sermons en esglésies i catedrals, vam
mostrar-nos antijueus. En el daltabaix del 1391, la catedral de Barcelona va
ser l’escenari de la conversió forçada de jueus.
La
llengua dels jueus catalans era el català, tot i que, com era habitual a
l’època, escrivissin les seves obres literàries en hebreu, com també era
habitual que els cristians escrivissin en llatí. Considerat com l’última figura
de les lletres hebrees catalanes, Salomó ben Rovèn Bonafed, conegut com a
Astruc Bonafeu (1370-1445), a diferència del pare i el germà, va dir no a la
conversió. En els seus escrits va cantar, amb tristesa i amarguesa, l’agonia
del judaisme a Catalunya.
Cal fer esment, entre d’altres escriptors catalans
d’altura com Joan Maragall i Carles Riba, la influència de la cultura jueva en
l’obra de Salvador Espriu, ‘que es va servir del concepte Sepharad per
construir una al.legoria crítica a Espanya’, escriu Alert.
El relat de La Barcelona jueva, de Josep Alert, que es llegeix amb interès
creixent, arriba fins als nostres dies. La represa de la presència de jueus a
Barcelona es va donar a principis del segle XX. Eren jueus fugits d’una Europa
que donava noves mostres d’antisemitisme bel.ligerant, i ja sabem com va
acabar. Entre d’altres relats, llegim el que mostra la història de les caixes
amagades que va trobar Dory Sontheimer a la mort de la seva mare. En les cartes
i papers ocults s’explica la tragèdia de la seva família, materna i paterna, pràcticament
tota víctima de l’Holocaust.
També trobem en aquest llibre d’Alert el
relat més recent, i viscut per nosaltres, de la història d’una simbiosis entre
jueus i catalans (que encara dura!) per part del franquisme. Ja se sap que de
tot en van tenir la culpa rojos, jueus, maçons i catalans separatistes (¡!).
Aquesta persecució, afegeixo perquè no hem d’oblidar-ho, va fer víctimes. Molta
gent va morir per aquests motius. Aquí avui no es mata per aquests motius, no
estaria ben vist, les democràcies europees se’n farien creus, l’efecte de la
vacuna de l’Holocaust i dels Gulags soviètics encara dura; però es fa morir a
la vida civil l’adversari, difamant-lo, o el que convingui, per liquidar la
persona en el seu honor i dignitat. L’episodi de la caça de bruixes per part
del ministre de l’Interior, o de qui sigui que la dugui a terme, no és una
anècdota: és una pràctica habitual. La nostra democràcia és encara molt prima,
és per això que cal enfortir-la de forma ètica i honesta.
En aquests moments Barcelona compta amb
quatre comunitats jueves, molt actives en el camp cultural. Les petges jueves
en la història catalana, amb diversos enclavaments disseminats per tot el
territori, són d’un gran atractiu per al turisme israelià i jueu en general.
Barcelona és la setena ciutat del món més visitada pels turistes hebreus. Quan
visiten la muntanya de Montjuïc, el lloc on hi havia el cementiri dels jueus
barcelonins de l’edat mitjana, experimenten un sentiment molt íntim... És el
natural, en el seu cas. També nosaltres experimentem emoció, ja que la terra
dels cementiris és la terra d’aquells morts i de tots els morts, dels nostres ancestres;
la dels cementiris és terra sagrada i cal trepitjar-la amb reverència.
(article publicat a l'Eix Diari, 19 de juliol de 2016. La imatge de la tomba de la fotografia està presa el dia 28 de juny al cementiri jueu de Trieste).
Etiquetes de comentaris:
Josep Alert,
La Barcelona jueva
divendres, 15 de juliol del 2016
Una postal de Trieste
La ciutat de Trieste regala postals precioses, lluminoses. Però hi ha angles de foscor, fins i tot en el paradís. És un d'aquests angles foscos el que s'expressa en aquesta postal de Trieste, text que he publicat avui al Diari de Vilanova,15 de juliol de 2016. La imatge la vaig prendre el passat 28 de juny.
"Hi ha postals en blanc
i negre, i no perquè siguin antigues. A la imatge es veu una torre molt alta,
feta de maó vista, igual que el gran edifici de tres i quatre pisos, amb
finestres a pocs metres l’una de l’altra. L’any 1913, al barri de San Sabba de
Trieste es va construir aquest establiment destinat a la neteja i preparació d’arròs
per al consum. Una fàbrica, doncs, al servei de la ciutat i voltants.
La foscor de la postal ve de trenta anys
després, quan els nazis van convertir la fàbrica en un camp de trànsit cap als
forns crematoris del Tercer Reich. Posteriorment, la mateixa Risiera di San
Sabba es va convertir en un camp de tortura i mort, amb forn crematori propi.
En aquest indret, avui monument nacional, encara es poden veure les cel.les de
tortura abans de cremar els cossos amb àcid o reduir-los a cendres.
En la visita que vam fer a la sinagoga de
Trieste, un bell edifici amb detalls modernistes, molt de l’època en què va ser
alçat, la voluntària ens va explicar que d’un dia per l’altre els veïns van
deixar de saludar els jueus. Ningú no esperava, a la moderna i ciutat de bona
convivència entre diversos col.lectius com era, com és Trieste, ciutat de
frontera, un discurs com el que va pronunciar el Duce el 18 de setembre de
1938, quan va visitar la ciutat: I per al
prestigi cal una clara i severa consciència racial, que no tan sols estableixi
diferències, sinó també nítides superioritats (...) Amb ells [els jueus] se
seguirà una política de segregació.
Aquesta política va ser
molt més que una política de segregació: va ser una política d’eliminació, de
voluntat d’extinció d’un grup humà, també a Trieste. La postal que veiem en viu
de la Risiera di San Sabba parla per ella mateixa. Ningú no oculta el que va
passar, se’n fa memòria, es demana perdó. També els visitants demanem perdó per
la bèstia que portem a dins malgrat hàgim nascut tants anys després d’aquell
horror, d’aquella tragèdia."
Subscriure's a:
Missatges (Atom)