diumenge, 6 de gener del 2013
La Carla i el Rei Ros
La Carla mirava ahir molt atentament el Rei Ros, que té a les mans un caramel, preludi del que ha estat avui, un dia màgic per a tants infants!
divendres, 4 de gener del 2013
Mà angèlica
Mà angèlica, obre’m el cor.
No amb els dits del dubte de Tomàs
sinó amb els dits de l’aurora.
Obre en el meu cor una galeria de llum
que travessi de bat a bat
la muntanya de dolor.
No temo la teva mà d’aigua
ni la teva mà de foc.
He sembrat aquesta terra amb paciència
i ja sento a l’oïda el vent del nord.
(a la fotografia, primer pla d'un dels àngels que viuen a casa)
dimecres, 2 de gener del 2013
Moisès Broggi
El dia 31 de desembre de 2012, amb
una gran lucidesa va morir a 104 anys el doctor Moisès Broggi, humanista
promotor de la bioètica, pacifista i patriota català, metge cirurgià noble de
cor que havia salvat moltes vides.
Quan va saber la notícia, la mare
de seguida em va recordar que va ser ell qui va operar la meva cama esquerra
quan me la vaig trencar als tretze mesos. Diu que cantava mentre m’operava. M’agrada
la gent que es mostra feliç de fer el que fa i el doctor Broggi era feliç amb
el seu ofici humanitari.
Després d’operada, la cama va començar
a gangrenar-se. El doctor Broggi em va donar per morta. Tant és així que les
monges d’aquella senzilla clínica privada –Broggi havia estat destituït del seu
càrrec a l’Hospital Clínic per la repressió franquista-, compadides de la jove
mare i de la nena que explicava a tothom que ho volgués escoltar com s’havia
trencat la cama, van anar a la capella a resar. Potser esperaven un miracle i
el miracle es va produir. Un metge jove, amb iniciativa, segurament un bon
deixeble del doctor Broggi, davant del cas va decidir dur a terme una cirurgia
dràstica, radical. Amb el bisturí va anar apartant la carn podrida que ja anava
enfilant-se per la cama infantil fins a deixar-la pelada com un os. La cura
salvatge va resultar salvadora, la carn va començar a crèixer i d’aquell
trasbals de la matèria viva només en resta una cicatriu. Això sí, tinc poc
muscle en aquesta cama i és uns mil.límetres més curta que l’altra, la qual
cosa no es veu gens, però en els meus primers anys joves es va descobrir que
havia condicionat el desenvolupament de la meva columna vertebral. No recordo
cap dia de la meva vida que la columna no em faci mal. Però estic viva.
(extret de La capsa verda. A la imatge, Moisès Broggi de jove)
dimarts, 1 de gener del 2013
1 de gener de 2013
Benvingut, 2013! Alguns diuen que serà un any dolent perquè porta el número 13. Provem de mirar una mica més enllà del que es veu i sumem els números que el componen. Dóna 6. Entre els símbols que porta aparellats el número 6 anotem aquest: el número 6 és el número de la creació, ja que, segons el relat bíblic, al sisè dia es va completar l'Obra. No sembla, doncs, que sigui pas de mal auguri... Desitjo que tot allò que tingueu entre mans (i aixó val també per al nostre país) es completi i us doni la merescuda satisfacció i que la poguem compartir, com nosaltres ahir vam compartir el sopar fraternal per rebre el nou any a casa dels nostres amics vilafranquins, l'Anna Ruiz i el Pere Martí. A la fotografia, una imatge de la recepció del 2013!
Etiquetes de comentaris:
6: número de la creació,
Anna Ruiz,
Pere Martí,
recepció del 2013
dilluns, 31 de desembre del 2012
Bon Cap d'Any 2013!
L'ànima ha de trencar-se, obrir-se en la seva pròpia llum -escriu Mestre Eckhart. De la nit i de la llum brolla un foc, un amor. És així com l'ànima ha d'entrar en l'ordre diví.
Que d'aquesta nit, l'última de 2012 i la primera de 2013, brolli un amor que il.lumini tots els dies de l'any que som a punt d'entrar!
dissabte, 29 de desembre del 2012
Aniversari
Aquesta nena de quatre mesos que es mira amb atenció la seva mà, va néixer tal dia com avui fa 33 anys...
Per molts anys, Cristina!
Etiquetes de comentaris:
Cristina Oromí Costa
dijous, 27 de desembre del 2012
Gilbert Durand
Nascut l’any 1921, el passat 7 de desembre va morir Gilbert Durand,
antropòleg, iconòleg, especialista en mitologia i crític d’art francès. Autor
del famós llibre L’imagination Symbolique,
publicat per primera vegada a París l’any 1964, cal vincular la seva obra
teòrica al Cercle Eranos. Així, doncs, marcat per les investigacions de qui ell
sempre va considerar els seus mestres: Carl G. Jung, Mircea Eliade, Gaston
Bachelard i Henry Corbin, l’any 1966 Gilbert Durand va fundar a l’Université de
Grenoble el Centre de Recherches sur l’Imaginaire, sembrant pels cinc
continents més d’una seixantena de laboratoris de recerca sobre l’imaginari.
Sota la direcció d’Henry Corbin, va ser també vicepresident de l’Université
Saint Jean de Jérusalem. Dedicat precisament a Henry Corbin, l’any 2002 Durand va publicar un altre llibre cabdal en aquest
camp d’investigació: Les Grands Mythes
Fondateurs de la Franc-maçonnerie.
Gilbert Durand va tenir molts deixebles.
Així, l’any 1985, creat i coordinat per Alain Verjat Massmann, un d’aquests
seixanta laboratoris de recerca de l’imaginari va operar molt activament a la
Universitat de Barcelona.
A rel de la mort del mestre Gilbert
Durand, escriu Alain Verjat: Gilbert
Durand era filòsof, sociòleg, antropòleg, literat, expert en pintura de tots
els segles, profund coneixedor de la música i especialment de l’obra de Wagner;
si estiguéssim en el segle XVI, diria que era un humanista; en el XVII, un
“honnête homme”, en el XVIII, un “filòsof il·lustrat”; un pou de ciència obert
a tot, curiòs de tot, amic de físics quàntics, de psicoanalistes, de biòlegs o
de matemàtics com René Thom. Aquesta ment privilegiada, universalista, que
hagués pogut dominar el món universitari de la segona meitat del segle XX, va
rebutjar la brillant carrera a la que podia pretendre de la mateixa manera que
rebutjava els compromisos politico-acadèmics; va ser fidel a les seves
muntanyes, a l’universitat de Grenoble com va ser fidel als centenars d’amics i
milers de seguidors, que tenia arreu del món. Perquè era un home generós. La
majoria dels grans savis són malhumorats i gelosos dels seus coneixements. Però
els molt grans, no.
Gilbert Durand ho regalava tot: el seu somriure, des del primer moment, els seus coneixements, i per poc la seva vida, quan es tractava de resistir a l’invasor nazi. A nosaltres, els seus lectors espanyols, ens va regalar, cada vegada que li ho demanàrem, els drets de traducció de les seves obres, per tal de facilitar-ne la publicació per part d’editors que podien desconfiar. Aquesta generositat és molt important. Però és molt més encara el que ens va ensenyar. Per fer-ho curt: ens va ensenyar a llegir el món, la gent, les obres literàries, la pintura, la música, la filosofia i la religió, tot a l’hora, en uns recorreguts transversals vertiginosos que ens han revelat el sentit profund de l’història humana. Va inventar la pluridisciplinarietat abans que se’n parlés, i la literatura comparada moderna abans que es descobrís. Tant de bó que les seves lliçons, tan profundes i tan enriquidores, siguin llavor fecunda per les generacions que ens seguiran.”
Gilbert Durand ho regalava tot: el seu somriure, des del primer moment, els seus coneixements, i per poc la seva vida, quan es tractava de resistir a l’invasor nazi. A nosaltres, els seus lectors espanyols, ens va regalar, cada vegada que li ho demanàrem, els drets de traducció de les seves obres, per tal de facilitar-ne la publicació per part d’editors que podien desconfiar. Aquesta generositat és molt important. Però és molt més encara el que ens va ensenyar. Per fer-ho curt: ens va ensenyar a llegir el món, la gent, les obres literàries, la pintura, la música, la filosofia i la religió, tot a l’hora, en uns recorreguts transversals vertiginosos que ens han revelat el sentit profund de l’història humana. Va inventar la pluridisciplinarietat abans que se’n parlés, i la literatura comparada moderna abans que es descobrís. Tant de bó que les seves lliçons, tan profundes i tan enriquidores, siguin llavor fecunda per les generacions que ens seguiran.”
Tant de bo. Mentrestant recordem Gilbert Durand quan es refereix a les
característiques del símbol: La virtut
essencial del símbol és assegurar la presència de la transcendència en el sí
del misteri personal. En efecte: el símbol, llenguatge amb què ens parla
l’esperit, no té un sol significat sinó que per a cadascú se’n revela un de
significatiu per a cadascú. D’aquí ve que les ortodòxies més dogmàtiques, ja
siguin religioses o científiques, temin aquesta virtut, com saben molt bé espirituals,
místics i fins i tot alguns poetes de tots els temps.
(publicat a L'Eco de Sitges, 21 de desembre de 2012)
Etiquetes de comentaris:
Alain Verjat,
Carl G. Jung,
Cercle eranos,
Gaston Bachelard,
Gilbert Durand,
Henry Corbin,
imaginació simbòlica,
Mircea Eliade
dimarts, 25 de desembre del 2012
Nadal
L'Àngel anuncia als pastors l'Infant que aquesta Nit ha nascut als nostres cors! Que tingueu un Bon dia de Nadal!
(a la imatge, aquest meravellós diorama, obra de Jesús Rex, de l'Associació de Pessebristes de Vilanova i la Geltrú)
dilluns, 24 de desembre del 2012
Nit de Nadal
Els qui la celebreu, que tingueu una bona Nit de Nadal!
A la imatge, un fragment del pessebre que hi ha a la Plaça de la Vila, de Vilanova i la Geltrú, amb la Masia en Cabanyes de fons.
A la imatge, un fragment del pessebre que hi ha a la Plaça de la Vila, de Vilanova i la Geltrú, amb la Masia en Cabanyes de fons.
Etiquetes de comentaris:
Masia en Cabanyes,
Nit de Nadal,
pessebre
diumenge, 23 de desembre del 2012
Llum en la fosca
És de nit, les portes són tancades.
Només de tant en tant es veu una finestra il.luminada.
Algú insomne, algú malalt, algú resant, algú vetllant
posa llum a la fosca, una llum petita que somriu,
que alimenta l’esperança dins el pit
com una flor nova que s’obre.
Un àngel fa via entre carrers tenebrosos,
alça els ulls i mira enlaire,
esperança amb esperança es troben
en el carrer, en la finestra.
(23-12-2012)
dissabte, 22 de desembre del 2012
Simple i confús
El bé és simple, clar; en canvi, el mal és multiforme fins a la
confusió. Simple és la veritat; multiforme és la mentida, escriu
l’alexandrí Orígenes cap allà el segle segon després de Crist.
Aquestes paraules podríen ser una
bona meditació davant del misteri del Nadal. Però també ho són quant a la vida
quotidiana: només cal observar la realitat que ens envolta, ja sigui en l’àmbit
personal o en l’àmbit col.lectiu.
divendres, 21 de desembre del 2012
Essència i realitat
“No hem d’actuar per una
recompensa, sigui la que sigui, sinó només per allò que és la nostra pròpia
essència i la nostra pròpia vida i resideix en nosaltres”, diu Mestre Eckhart.
Des del punt de vista de Mestre
Eckhart hem de treballar per aquesta nostra realitat interior que és la
realitat de la Vida, és la Vida mateixa, una realitat no-dual on tot hi és
inclòs.
dimecres, 19 de desembre del 2012
Geni i follia
Una vegada més torno al tema del
geni i la follia, que ja en els meus anys joves em va dur a explorar el camp de
la psicologia. No sempre el geni, l’artístic sobretot, va lligat a la follia. Però
moltes vegades, sí. Follies benignes i transportables la majoria, però al
capdavall follies.
Juan Rof Carballo, a qui he
llegit força darrerament, entre d’altres el seu llibre Fronteras vivas del psicoanálisis (1975), es va interessar per
aquesta germandat mental. Perquè tot passa per la ment, també la memòria que
ens dóna la noció d’identitat.
Tinc un amic, un artista integral
que conrea diverses disciplines amb mestria considerable i amb una imaginació
creadora fora del comú, que després d’un episodi tan traumàtic com és un intent
de voler morir per la pròpia mà, m’ha repetit diverses vegades que mai no s’ha
atrevit a psicoanalitzar-se a fons. El motiu: el temor a deixar pel camí
aquella part del seu geni que ell intueix lligat a un diguem-ne forat
existencial de dimensions desconegudes que precisament l’art sargeix o sublima.
He retornat al binomi geni i
follia a través de la lectura de Maruja
Mallo (Circe), de Shirley Mangini. En aquesta biografia dedicada a
l’excèntrica i controvertida pintora Maruja Mallo, i de la qual parlaré en un
altre moment, Shirley Mangini esmenta una contemporània seva, la pintora
Ángeles Santos. Sense antecedents sobre la vida d’aquesta artista, resulta
sorprenent la diferència que es troba en les teles surrealistes de la primera
època de Santos, amb les teles tan convencionals que va pintar després. Fa
estrany contemplar aquestes darreres quan s’han vist, per exemple, obres de
poderosa imaginació creativa com la titulada Un món (possiblement influïda per les pintures d’El Bosco, que
Ángeles Santos havia vist al Prado, pintures que també havien seduït Mallo i
Dalí).
Relata Mangini que una vegada el
guru avanguardista Ramón Gómez de la Serna va anar a visitar Àngeles Santos a
Valladolid, on la jove pintora vivia llavors amb la seva família. Gómez de la
Serna va trobar la noia presa d’una gran angoixa i sofriment com a resultat
d’haver treballat fins a l’extenuació. Ángeles Santos va lamentar-se davant
d’aquell home que no era misogin, dels pocs que hi havia a la seva època!, com
se sentia presonera per ser dona en aquell món i com això l’ofegava… Més tard,
quan Gómez de la Serna es trobava a París, Santos li va escriure una carta on
en un dels paràgrafs es llegeix: (…) i
després me n’aniré pel camp, fugint de que em vulguin convertir en un animal
domèstic.
Ángeles Santos va escapar-se de
casa aquella primavera de 1930. Hi ha qui diu que va voler suicidar-se. Quan la
van localitzar, el seu pare la va tancar en un sanatori de Madrid. Quan se’n va
assabentar, Ramón Gómez de la Serna va comdemnar la decisió de la família i va
insistir en la llibertat artística i personal de Santos. En un article, va
escriure: Els folls artistes i els
artistes folls han de ser al carrer!, em diu l’amic que m’escriu, i amb aquestes
paraules vaig comprendre de manera admirable el dret a la llibertat que tenen
els éssers genials, per perturbats que a nosaltres ens semblin.
En sortir del sanatori i tornar a
casa, Ángeles Santos va abandonar per sempre més la seva imaginativa,
enigmàtica i trencadora pintura. Amb el tancament i tractament oportú, s’havia
aconseguit justament allò del qual Santos havia volgut fugir: la domesticació
de la seva persona i del seu talent artístic, que alguns poden considerar
al.lucinat, i d’altres simplement genial.
(publicat a L’Eco de Sitges, 7 de desembre de 2012. A la imatge, Un món, d'Ángeles Santos)
diumenge, 16 de desembre del 2012
Missatgers
El missatger és un arquetip que
es va actualitzant cada vegada que algú opera des de la circumstància de fer
arribar un missatge d’un lloc a l’altre. El món bíblic ha popularitzat la
figura del missatger o malak, o mal’aj, com també he vist escrit,
paraula hebrea que vol dir emissari; el grec la converteix en aggelos i el llatí en angelus. Al seu llibre Els nostres àngels (Editorial Pòrtic,
1981), Jordi Llimona escriu: Malgrat que
en alguns passatges bíblics els àngels hi figuren amb un cert caràcter
subsistent, individualitzat [caldria afegir fins i tot amb nom], en general hi
són descrits com a símbols de Déu mateix, de la seva presència actuosa al món i
en la història.
El nou Testament continua
confiant missions entre el cel i la terra als mal’ajim (plural de mal’aj),
i relata que un àngel de nom Gabriel
anuncia a Maria la seva concepció; un àngel del Senyor, aquest anònim, comunica
a Josep l’esdeveniment l’origen del qual és diví. Més enllà de l’existència
individualitzada dels àngels i de creure-hi o no, l’arquetip del missatger és
comú a totes les religions, fins i tot les considerades paganes. Els déus
Mercuri i Eros apareixen en els mites grecs com a aggelos de ben provada eficàcia comunicativa entre el macrocosmos i
el microcosmos; o el que és el mateix: les forces còsmiques i la vida humana.
Al seu llibre Encuentros divinos
(Ediciones Obelisco), l’historiador Zecharia Sitchin ofereix una gran quantitat
d’informació sobre aquestes ‘trobades amb allò diví i també amb éssers divins’
provinent d’estudis arquelògics i textos antics, no només bíblics sinó també
sumeris, egipcis, babilònics, etc.
Es fa difícil a la ment moderna
considerar la figura de l’àngel si no és en el seu vessant simbòlic i encara,
ja que el pensament simbòlic, per metafísic, es també rar en els nostres dies.
En canvi no ens resulta tan estranya la figura del missatger: aquell o aquella
que intermedia entre una realitat i una altra, posem per cas entre el món de la
prosa i la poesia, com deia Rusiñol; o, simplement, com a ésser real que fa
aquesta funció amb més o menys èxit, i fins i tot si fracassa estrepitosament
en el seu treball.
També podria ser que, malgrat la
seva bona intenció, el missatger no arribi mai com s’esdevé a Els missatgers no arriben mai, de Biel
Mesquida, una obra de teatre d’una gran bellesa plàsticolingüística que es va
estrenar el passat 8 de novembre a l’Espai Brossa de Barcelona, en un muntatge
interpretat per Pepa Lòpez, Rosa Novell i Anna Ycobalzeta, i dirigit per Rosa
Novell.
En aquesta obra teatral de petit
format i gran fondària dramàtica, Biel Mesquida s’ha emmirallat en personatges
femenins de les grans tragèdies gregues, personatges secundaris que
‘intermedien’ en la posada en escena del relat. Així Fedra apareix via Enona,
Dido via Anna, Agamènmnon via Clitemnestra i Antígona via Ismene. Des de la
seva posició fora del focus del mite, aquestes figures que hi apareixen de
biaix, com escriu Mesquida al seu pròleg, a Els
missatgers no arriben mai prenen tot el protagonisme que es visualitza en
la ineficàcia de la seva comesa ‘angèlica’. Tot i l’explícita voluntat de
ser-hi a temps, Enona, Anna, Clitemnestra i Ismene sempre arriben tard i no
assoleixen d’impedir la tragèdia.
I és que tal vegada el veritable
missatger entre el cel i la terra sigui una força subtil, en efecte sense carn
ni ossos. Com ja veien els més antics, tal vegada sigui la figura impalpable
del destí o de l’atzar, que encara no ens hem posat d’acord amb el pes que l’un
i l’altre tenen en les nostres vides humanes.
(article publicat al Diari de Vilanova, 14 de desembre de
2012. A la imatge, pessebre fotografiat el Nadal de 2008 a Còrdova)
divendres, 14 de desembre del 2012
Arbre amunt
La majoria de gent –diu
l’estudiós Joseph Campbell- es mou pel principi del plaer (i esmenta Freud) i
del poder (i esmenta Adler). Es tracta dels nivells primaris, els que més ens
acosten a la biologia. Més rares són les persones que s’enfilen arbre amunt d’ells
mateixos, cap a nivells més alts, progressivament.
Ens enganya la tecnologia. Pensem
que hem avançat, però només cal observar l’entorn, només cal observar les
motivacions que empenyen, més encara, engoleixen a tants. Hem sortit de les
cavernes, però mentalment potser encara hi som.
Etiquetes de comentaris:
Adler,
Campbell,
Freud,
principis de plaer i de poder
dimecres, 12 de desembre del 2012
dilluns, 10 de desembre del 2012
El Minotaure global
Des de fa un temps –uns anys, ja-
que llegeixo amb veritable interès les pàgines d’economia de La Vanguardia. No
m’he fet una experta, això demanaria estudis especialitzats, però començo a
entendre alguna cosa. Va bé anar adquirint opinió de com va l’economia mundial,
ja que en aquest camp estem plenament globalitzats.
En la lectura d’ahir em va cridar
l'atenció l’article de Justo Barranco en el qual comenta el llibre El Minotaure global, de l’economista grec Yanis Varoufakis. Per a la seva
tesi, Varoufakis utilitza una metàfora ben trobada: la del monstre cretenc que
cada any rebia set nois i set noies d’Atenes per tal d’alimentar la seva fam
insaciable…Vet aquí la voracitat del capital!
Però el que més m’ha sorprès, i perdoneu
la meva ignorància, és tenir coneixement de que bona part del problema econòmic que
arrosseguem amb alts i baixos (abans hi van haver les crisis dels setanta i
dels noranta), sembla que entronca amb la guerra del Vietnam. Ja sabíem que
‘allò’, a més d’una ignomínia, va ser una ruïna. Però el que Varoufakis posa de
manifest en el seu assaig és que els EEUU va decidir que els dèficits causats
els pagaria la resta del món. Així es va establir un joc d’equilibris fins que
tot s’ha desequilibrat.
Els europeus teníem notícia del
deute que durant anys i panys va pagar Alemanya després d’haver perdut la
segona guerra mundial. Però el ‘pagament global’ d’aquest deute provocat per la
guerra del Vietnam m’ha deixat sense alè. No sé si recordeu les manifestacions
pels carrers de Barcelona en contra… Tot això, aquí explicat de manera resumida
i maldestra, és molt més complicat perquè es tracta de martingales entre
estats, banquers, altes finances… Anem sabent totes aquestes notícies en
comptagotes. És esfereïdor, ja que cal preguntar-se qui s’encararà al Minotaure
abans no siguem devorats.
P.D. No sé si Costa-Gavras (per cert, un altre grec) havia llegit aquest llibre abans de filmar El capital, la pel.lícula que aquests dies es pot veure en moltes sales de cinema, i que ajuda a visualitzar a través d'una trama de ficció aquesta golafreria monetària, d'altra banda tan vella com el món.
(a la imatge, pintura del Minotaure de George Frederic Watts, 1885)
Etiquetes de comentaris:
Costa-Gavras,
El minotaure global,
guerra del Vietnam,
Yanis Varoufakis
dissabte, 8 de desembre del 2012
Mo Yan homenatja la seva mare
Molt controvertit ha estat, el
darrer Premi Nobel de Literatura, Mo Yan. Les opinions són molt contrastades.
Caldrà, doncs, llegir-lo per fer-se’n una opinió personal al marge de les
‘flors, les pedres i l’aigua bruta’ que li han tirat, segons va dir ell mateix
ahir en el discurs de recepció del premi.
Personalment m’han commogut les
paraules d’homenatge que Mo Yan va dedicar a la seva mare que va morir el 1994.
No gaire agraciat físicament, Mo Yan nen era objecte de burla dels seus
companys i això el feia patir. Quan això passava, la seva mare li deia: “Si
continues fent coses bones, encara que fossis lleig de veritat, et convertiràs
en un noi maco.”
Gairebé paraula per paraula són
les mateixes paraules que em deia la meva mare quan jo era una nena tan bonica
com un aneguet lleig. La meva mare mai no em va mentir sobre el meu aspecte
físic. Simplement orientava el meu esperit cap a la bondat que potser acabaria
sent una forma de bellesa.
Etiquetes de comentaris:
Mo Yan,
Premi Nobel de Literatura 2012
divendres, 7 de desembre del 2012
Inspiracions
En moments de crisis agudes, i
aquest que vivim ho és en tants camps, acompanya i il.lumina llegir els
clàssics, així com els estudiosos de matèries diverses. Aquestes lectures inspiren
els moments d’exili interior, sempre tan necessaris per posar ordre al
pensament alterat i reflexionar.
María Zambrano, que va escriure
la millor part de la seva obra de pensament a l’exili – després de la guerra
civil espanyola, el seu exili va ser doble: interior i exterior-, és una veu
que m’acompanya i m’inspira. En una de les seves glosses, publicades
pòstumament a Las palabras del regreso (Cátedra,
2009), parla de l’adveniment de la primavera. Es pot pensar que aquest és un
lloc comú, que cada any arriba la primavera inexorablement. Però no és el
mateix que hàgim viscut un hivern suau que un hivern tan diabòlicament cru que
ens ha deixat gairebé a la intempèrie.
Si bé aquest és el fet concret,
l’arribada de la primavera després de l’hivern, el fet pot llegir-se de manera
literal o de manera simbòlica, però més rarament entreteixint les dues maneres.
Entreteixir mirades és el camí escollit per Zambrano, la filòsofa que va crear
una forma de pensament que engloba raó i poesia i que s’expressa en un
llenguatge que harmonitza el pensament lògic i l’anàlogic.
Per ser més precisos, Zambrano
parla de raó poètica. Podria dir-se que aquesta és una forma de pensar més
pròpia de músics i poetes, rarament dels filòsofs, tot i que hi ha excepcions
com ara Nietzsche. En aquesta línia hi podríem incloure el pensament de Jeanne
Hersch, deixebla de Heidegger, com María Zambrano ho va ser d’Ortega i Gasset.
Però l’una i l’altra van allunyar-se progressivament dels seus mestres creant
noves formes de pensament que tenen continuïtat, amb aportacions ben originals
que entronquen amb les filosofies orientals, en la poeta filòsofa Chantal
Maillard.
En la seva glossa dedicada a la
primavera, Zambrano diu que els passos
són, o hauríen de ser, sagrats. Perquè són còsmics, els passos de la
primavera són sagrats, com ho són els passos de les altres estacions de l’any.
Depèn de nosaltres, els éssers humans, depèn de la nostra sensibilitat
percebre’ls també amb categoria simbòlica. Més enllà del fet natural, ¿no
intuïm que aquest fet és portador d’alguna cosa sagrada que ens connecta amb la
respiració gojosa de l’univers? Així mateix, ¿no sentim que amb el Nadal
celebrem alguna cosa més que l’adveniment del solstici d’hivern?
Immersos en la modernitat més
idolàtrica del materialisme i la fisicitat dels fets sembla que ens hem
desacostumat a pensar també simbòlicament la realitat (no oblidem que Jesús
parlava en paràboles i la gent l’entenia) i la llegim massa literalment, la
qual cosa, per àrida, ens provoca un estat d’ànim tan desolat i sovint
depressiu. Joseph Campbell, estudiós dels mites i les religions, diu que assumim que el Déu de l’Antic Testament és
un fet, no un símbol. I és que fet i símbol són les dues cares de la
realitat, immanent i transcendent.
A través del símbol mirem més
enllà del que es veu a simple vista. Per anar entrant en matèria podríem
situar-nos en els passos sagrats de la primavera; o en els passos sagrats que
tenim més propers en el temps: els de Nadal, Cap d’Any, Reis.
(article publicat al Diari de Vilanova, 7 de desembre de
2012)
Etiquetes de comentaris:
Chantal Maillard,
Heidegger,
Jeanne Hersch,
Joseph Campbell,
María Zambrano,
Ortega y Gasset
dijous, 6 de desembre del 2012
L'àngel dels camins
Al seu llibre Els nostres àngels, no pas els bíblics
ni els dels pastorets, sinó figures
de les ‘nostres’ coses, com deia el seu autor, Jordi Llimona, hi un àngel dels
camins. Tots els camins tenen un àngel, en efecte, i que no sempre es presenta
amb la seva cara més bonica. A vegades fa estremir de por, tot i que Llimona
escrivia que aquest àngel sempre ens porta a port. Cal confiar, doncs, en què
tots els camins són bons, fins i tot els que ens fan errar. “Resa un parenostre
pels que anem errats”, em deia sempre el meu pare, sabent com sabia que l’error
és tan humà.
(L'àngel de la fotografia està al cementiri de Montjuïc. Final d'un camí o el principi?)
Etiquetes de comentaris:
Els nostres àngels,
Jordi Llimona,
l'angel dels camins
Subscriure's a:
Missatges (Atom)