Aquesta imatge l'haureu vist tantes vegades. Il.lustra un fet històric: la vaga de tramvies del març de 1951. El dia 13 de març encara hi havia vaga. Per això jo vaig néixer a casa, i no a l'hospital, com estava previst, i per això el meu pare em va veure néixer. La mare es va posar de part, tota sola. Un part sec. En el seu esforç per néixer, el nadó s'anava estrenyent el coll amb el cordó umbilical. La mare s'hauria mort -i jo també- si el meu pare no hagués vingut a casa més d'hora, i sense l'ajut d'una veïna que tenia una visita a casa: una infermera que va córrer, a peu, a buscar un ginecòleg al Clínic. El dia anterior hi va haver morts als carrers de Barcelona, sembla ser, i l'encarregat va fer plegar de la feina el meu pare i tots els altres treballadors. Avui fa 65 anys d'aquesta història, la general i la personal entrellaçades. Estic molt agraïda a la vida.
diumenge, 13 de març del 2016
divendres, 11 de març del 2016
Viatge i literatura
Segurament que tot el que li cal saber a l’ànima ho podria saber (comptant
sempre amb els límits intel.lectius) sense moure’m de lloc, com deien Laozi,
Séneca o Xavier de Maestre. Però aviat vaig mostrar interès per viatjar. Potser
aquest impuls es deu a què volia conèixer, obrir-me als paisatges a les
cultures tan diverses que havia trobat en les meves lectures de jove.
El viatge forma part de la condició humana des del mateix moment en què
podem considerar la vida com un pelegrinatge, com un viatge. No estic parlant
de moviments exodals, de migracions o de rutes comercials com la de la seda
(tot i que poden constituir-se en viatge si l’ànima s’hi predisposa). I ni molt
menys estic parlant de turisme, tot i que el món globalitzat fa turista a
tothom, el viatger queda ocult en la massa. El viatge és una altra cosa. Té a
veure amb la descoberta, malgrat que al món no hi hagi un pam per descobrir, o
gairebé, perquè l’existència és plena de sorpreses.
El viatge té a veure amb la màgia de la descoberta, amb el sentit de
meravella, ni que sigui plena de llums i ombres, i que és l’ingredient bàsic de
la literatura. I
és que viatge i literatura van estretament lligats. I perquè sempre ho he
sentit així, i perquè sempre ho he manifestat d’aquesta manera: escrivint el
viatge, faig meves unes paraules de Poètica
del viatge, de Xavier Jové: Com
l’escriptura, i com la lectura, el viatge és en essència un fet individual, una
creació de cada individu. Per això, en el fons, un viatge que no
s’escriu-llegeix, que no es textualitza, i es re-crea, que no s’incorpora a
l’imaginari literari (col.lectiu i alhora personal), és inútil i en darrera
instància no existeix.
El viatge és interrogació i confronta amb l’alteritat, que és una manera
d’interrogar-se un mateix. El viatge és filosofia i transformació. Mai més no
som els mateixos després d’un viatge de debò.
(article publicat al Diari de
Vilanova, 11 de març de 2016.
A la imatge, estació del tren de Sóller, Mallorca,
fotografia presa el passat 5 de febrer)
divendres, 4 de març del 2016
De la Werlisa a la Minolta
Quan vaig començar a treballar, estalviant un temps les cent pessetes que
la mare em donava cada mes, em vaig comprar una Werlisa, una càmera de
fotografiar de cost assequible que es fabricava a Vic. Sempre m’ha agradat la
fotografia, no tant per dedicar-m’hi professionalment com per captar aquells
instants de bellesa efímera, o aquells monuments o panorames que volia
conservar a la retina, o per deixar constància de moments amistosos amb la
colla, o per visualitzar les festes familiars.
Durant molts anys la Werlisa va viatjar amb mi, i molts diumenges m’enduia
la Werlisa en les passejades al port amb les amigues, o a Montjuïc, o al
laberint d’Horta, o al Park Güell, o al monestir de Pedralbes, o allà fos que
anéssim. Hi ha centenars de fotografies d’aquella època, fotografies en blanc i
negre. Però la Werlisa que tan feliç m’havia fet es va perdre a París. En
realitat no es va perdre sinó que la van robar al meu germà just el dia abans
en què es disposava a tornar a casa en tren. Vés a saber què en va fer, el
lladregot, de les fotografies que el meu germà va fer a París!
Les fotos de París van venir més tard. Les vaig fer amb una Minolta
fantàstica, una senyora càmera obsequi dels meus pares quan vaig acabar els
estudis de Disseny gràfic. La Minolta va córrer bastant pel món. Ha estat una
càmera molt viatgera, ja que el de París va ser el primer de molts viatges per
Europa. Amb la Minolta també vaig fotografiar mig Espanya i vaig fer les
primeres i moltes de les fotografies dels meus fills quan eren nens. La Minolta
ha tingut un llarg recorregut fins que ha estat substituïda per les càmeres
digitals, que alterno segons la circumstància. Entremig
hi han hagut altres càmeres analògiques de prèstec, vull dir propietat de la
gent de casa. Així, amb la Pentax vaig fer les fotografies del viatge a
l’Índia, a Cuba, a Washington, a Mèxic, al Brasil, etc.
Hi ha mil històries pel camí, com ara aquesta història protagonitzada per
l’estimada Werlisa. En un calaix de la meva habitació de soltera a casa dels
meus pares tinc guardades les fotografies que vaig prendre amb la Werlisa en el
meu primer viatge fora de Catalunya, que va ser… a Madrid. Tenia cap a 16 anys.
Hi vaig anar amb un grup d’estudiants de l’aula de pintura de l’escola de
Llotja. Dos dies sencers visitant les meravelles del Prado! En els passejos i
excursions vaig fer fotografies de la plaça Major, de les façanes d’alguna botiga amb
regust de les històries de Benito Pérez Galdós, del viatge a Toledo, a San Juan
de los Reyes, al Valle de los Caídos, a l’Escorial. En aquestes imatges s’hi
reflecteix la meva mirada estètica del Madrid de l’any 1967, amb el seu tipisme
esclerositzat, i amb tants senyors encara amb bigotet i cabells planxats. Ja
llavors em va semblar la capital d’una determinada Espanya. Perquè de Catalunya
no. Catalunya ja aleshores anava mil passes endavant amb la seva visió del món
tan diferenciada, una distància mental que ni en tants anys de suposada
democràcia no ha disminuït.
(article publicat al setmanari El 3 de vuit, 4 de març de 2016. A la fotografia, una Werlisa en un aparador de l'Avinguda del Paral.lel. La vaig fer el 2010)
diumenge, 28 de febrer del 2016
Favelas (Quan Jurupari era déu)
Les veig, Jurupari,
només girant el cap.
Barraques de fusta,
piràmides de xapa,
temples de pobresa
on s’encenen magres llums.
Darrere la franja dels grans hotels de Copacabana
els joves somien
convertir-se en futbolistes,
en balladors de samba,
en Carlinhos Brown.
(Favelas, poema publicat a Quan Jurupai era déu (Un viatge al Brasil). La fotografia no és molt bona, ja que està escanejada de la impressió en paper. La vaig prendre a la platja de Copacabana, Rio de Janeiro, el juliol de 2003)
dissabte, 27 de febrer del 2016
Les 7 dones de Lydie Salvayre
Lydie Salvayre, de soltera Arjona, és una reconeguda escriptora francesa
d’origen català i andalús. Va néixer a la població d’Autainville l’any 1948 de
pares republicans refugiats de la guerra civil espanyola. Lydie Salvayre es va
llicenciar en llengües modernes i en medicina a Tolosa. Posteriorment es va
especialitzar en psiquiatria a Marsella. Establerta a París el 1983, ja en els
anys setanta va començar a escriure en revistes. És autora d’una vintena de
llibres, alguns premiats. Algunes de les seves novel.les han estat adaptades al
teatre. Amb Pas pleurer, llibre que
va obtenir un notable èxit de crítica i de públic, va guanyar el prestigiós premi Goncourt l’any 2014.
El 2013 Lydie Salvayre va publicar 7
femmes, que ara podem llegir en la traducció catalana de Jordi Vidal Tubau publicat a
Pagès editors dins la
col.lecció Lo Marraco blau. Escriptura de Dones, que amb tant
d’encert dirigeix la professora Àngels Santa.
7 dones va ser escrit després d’un temps de
sequera de Lydie Salvayre. És a dir, en un d’aquells moments en què per una
sèrie de circumstàncies sembla que es fa difícil escriure. Temps que s’ha de
respectar, i que fins i tot pot ser necessari, com el guaret és necessari
perquè la terra doni fruit. En aquest moment de parèntesi, l’autora va rellegir
els llibres d’aquelles autores que l’havien impressionada, i que potser
l’havien influïda. Lydie Salvayre els va anotar i absorbir des de la seva
maduresa com a persona i com a escriptora. El resultat és aquest magnífic
recull 7 dones, set escriptores amb
els seus recorreguts vitals plens d’obstacles i, no obstant això, per a les
quals l’escriptura no és una activitat complementària sinó la vida mateixa.
Lydie Salvayre s’hi identifica, perquè no.
Vet aquí les meves
admirades, que són d’un altre món, que són d’un altre temps, escriu Salvayre. Però malgrat el temps
que ens separa de les set autores, quan les llegim les sentim tan vives! En
aquest moment de guaret, Salvayre no només va rellegir les obres de les autores
que l’havien marcada sinó que també va llegir les biografies. És d’aquesta
doble lectura, de la vida i de l’obra de les set escriptores, que sorgeix el
llibre 7 dones.
I quines són, aquestes set dones? Emily Brontë, Djuna Barnes, Sylvia Plath,
Colette, Marina Tsvetàieva, Virginia Woolf i Ingeborg Bachmann. Dones amb una
vida difícil, algunes amb un destí ben tràgic (com Marina Tsvietàieva, que mai
no em cansaré de llegir; sí, perquè cadascú té la seva pròpia genealogia, la
seva pròpia família espiritual).
No hi ha res fàcil, en la vida d’aquestes dones, d’intel.ligència poc
comuna i tan apassionades. I, no obstant les altes parets que van haver de
salvar, van lluitar per escriure. L’escriptura per a elles no és un divertiment
sinó una manera de ser al món. Tampoc per a Lydie Salvayre l’escriptura no és
un divertiment. Per aquest motiu consigna opinions (que podrien ser les seves)
de les seves admirades, com ara l’opinió gens convencional expressada en la
carta, aquest espai íntim, que Marina Tsvietàieva adreça a Boris Pasternak. Diu
Tsvietàieva en un fragment del seu escrit: Provar
la gent (fer-la patir) amb una sinceritat excesiva, sense precedents… La
temptació per la veritat. Qui la suportarà? És difícil suportar la veritat.
És difícil perquè acceptar-la ens obliga no només a reflexionar sinó a actuar.
I ja estem bé, en la nostra zona de confort. Però també és cert que no
sortir-ne fossilitza, impedeix l’evolució.
Elles, les set dones (vuit si comptem Lydie Salvayre), les set escriptores
van sortir de la seva zona de confort per fer la seva obra bella, incandescent
malgrat els forats de les ferides existencials que sovint s’hi llegeix. Però és
que és possible escriure sense sortir de la zona de confort? Vull dir escriure
més enllà d’una història, més enllà d’una impressió, més enllà d’una estètica.
Em refereixo al fet d’escriure com un acte de resposta a la vida, sigui com
sigui aquesta vida. Un acte imprescindible perquè sinó, la vida què és? Al certificat
de defunció de Marina Tsvietàieva, el secretari municipal va anotar fredament,
amb ignorància de qui era aquella dona per a la qual escriure equivalia a
estimar, va anotar a l’apartat de la professió: evacuada. Avui dia -escriu Lydie Salvayre- tots els seus llibres esmenten: Tsvietàieva, una de les grans
escriptores russes del segle XX.
Per aquestes set dones de Lydie Salvayre amb viure no n’hi havia prou.
Tampoc per a ella. Per això se les fa seves, s’agermana aquestes dones
escriptores. D’elles aprèn, o ratifica el que ja sap a través de la pròpia
escriptura: Un escriptor, com el cor o
les marees, un escriptor té el seu ritme interior. I si no sent el seu ritme
interior, no és escriptor. És així de senzill i implacable. El ritme és l’escriptor.
La veu pròpia. Inimitable.
(article publicat a Núvol, 20 de
febrer de 2016)
Etiquetes de comentaris:
7 femmes,
Lydie Salvayre
dimarts, 16 de febrer del 2016
Nou poemari: Quan Jurupari era déu (Un viatge al Brasil)
Aquí teniu la coberta del meu últim poemari: Quan Jurupari era déu (Un viatge al Brasil), publicat a la col.lecció Cadre Noir de l'Editorial Comte d'Aure. A continuació, els fragments del pròleg que es poden llegir a la contracoberta:
Una matinada de juliol vam aterrar a l’aeroport de Sao Paulo. Així va començar el meu viatge per diversos indrets del Brasil, que cal considerar un veritable subcontinent. Es tracta d’un viatge al Brasil, és a dir, una petita panoràmica personal de la descoberta, ja que conèixer el Brasil demanaria anys, tasca difícil per al viatger d’ocasió.
La cultura brasilera és una cultura mestissa. Diverses ètnies índies habitaven aquest territori, ètnies que tenien la seva cultura i els seus déus. Un déu hi destacava : Jurupari. Al segle XVI, amb la conquesta, els portuguesos van emprendre l’evangelització del Brasil que, pel que sembla, va requerir diverses fases que inclouen la presència de Tupá, una deïtat que prové de la mitologia del indis guaraní.
Els vells Jurupari i Tupá han estat superats per la Història, com un dia en la cultura grecollatina va ser superat el vell Zeus. Un cop instal.lat el cristianisme, la realitat del Brasil, en matèria religiosa, ha anat més lluny. Com en d’altres països d’Amèrica, els esclaus africans hi han deixat una petja profunda. Tan profunda és aquesta petja, que, a les oïdes del viatger, ressonen noms rítmics i exòtics com Macumba, Candomblé, Umbanda, Quimbanda… Són noms de religions afrobrasileres. No és fàcil conèixer-ne les diferències que a vegades només ho són de matís. Al final del llibre incloc un petit glossari orientatiu al respecte.
Altres imatges poblen aquest poemari que, tot
anant a les arrels, arriba fins als nostres dies descobrint-hi paisatges de favelas i sentint, per empatia, el dol
per les morts dels nens del carrer.
(La fotografia de la coberta la vaig prendre en la visita en el museu de les cultures indígenes com la guaraní)
dilluns, 15 de febrer del 2016
Llibre prohibit
Tenia poc més de 20 anys quan vaig anar a París per primera vegada. Hi vaig
anar amb la Natàlia Senmartí Tarragó, companya meva a l’escola de Llotja i
amiga de l’època de noia guia. Va ser un viatge sensacional. La primavera a
París és un espectacle –els jardins es desperten!-, les passejades pel museu
del Louvre són un atractiu sense límits; la visita a Montmartre i als bouquinistes a la riba del Sena, camps
de pintures i de llibres per explorar.
A la Natàlia sempre li ha agradat travessar fronteres (viu a Andorra des de
fa més de 30 anys), també fronteres artístiques i personals (professora de
belles arts i cinema, el 2014 va publicar La
paz de Troya). Jo sempre he estat més contemplativa. Precisament per aquest
tarannà, la Natàlia em va convèncer que jo no seria sospitosa. Sospitosa de què, de seguida li vaig
dir, una mica esverada. Vull comprar un
llibre de les Éditions Ruedo Ibérico: Francisco Franco. Historia de un
mesianismo, de Luis Ramírez. Es tracta
d’un pseudònim, és clar, és un llibre antifranquista, un llibre prohibit a
Espanya... Vam anar a una llibreria del barri llatí i vam comprar el llibre
que d’amagatotis va viatjar a la meva maleta emparat pel meu posat de no haver
trencat gaires plats. No les teníem totes, però. De forma aleatòria, a
l’aeroport a vegades s’obrien maletes de gent amb tan males intencions com
portar llibres a l’equipatge. Llibres il.legals, clandestins.
El llibre va arribar sa i estalvi. Encara veig la cara de la meva mare quan
vaig desfer la maleta: Què és ‘això’?
Joves de la generació contestatària, vam voler dur a terme aquesta ínfima
transgressió amb la voluntat de saltar les altes parets d’un franquisme ja
caduc, però que encara era una mena de presó invisible que, juntament al
tancament polític, volia castrar la possibilitat de formació cultural més enllà
del permès per la censura.
(article publicat al Diari de
Vilanova, 12 de febrer de 2016.
A la imatge, un ventall de quaderns editats per Ruedo Ibérico)
Etiquetes de comentaris:
Natàlia Senmartí Tarragó,
París,
Ruedo Ibérico
divendres, 12 de febrer del 2016
A Mallorca amb Llull, Mascaró, Porcel... i Miró, Barceló...
Hem estat una setmana a Mallorca. Amb Ramon Llull, per descomptat, seguint les seves petges. 700 anys no són pocs, cal celebrar-los. Però també hem seguit les petges de Joan Mascaró; i Baltasar Porcel; i Costa i Llobera; i Alcover; i Jovellanos, presoner al castell de Bellver. I Miró, i Barceló i la seva intervenció ceràmica a la capella del Santíssim a la catedral de Palma després de 7 anys de treball. Vam veure aquesta 'pell' ceràmica quan encara s'estava muntant... Encara no hi havia l'altar que es veu a la fotografia feta el passat dia 6 de febrer. Al santuari de Lluc, al cor de l'illa, vam escoltar els 'blauets'...
dimecres, 3 de febrer del 2016
La màgia de l'ordre
La japonesa Marie Kondo és una experta en l’ordre.
Marie Kondo es dedica professionalment a l’organització d’espais, ajuda als
seus clients a ordenar casa seva o el lloc de treball, a transformar l’espai en
un lloc endreçat. Amb els seus coneixements i experiència, Marie Kondo ha
escrit un llibre, publicat a més de 30 països, que és un éxit de vendes: La màgia de l’ordre (Ara llibres).
Tant si
som persones més o menys endreçades o desendreçades del tot, és a dir,
caòtiques, la lectura d’aquest llibre resulta molt útil. Ho provem sovint, de
fer net d’una vegada, però pocs se’n surten. Perquè del que es tracta, segons
Marie Kondo, és, en efecte, de fet net una sola vegada per totes. Cal, això sí,
fer-ho bé, cal fer-ho a consciència per mantenir aquest ordre, perseverar-hi.
Al seu llibre Marie Kondo explica com fer-ho. Es necessita un gran determini
per destriar el gra de la palla, és a dir, allò que has de guardar i endreçar
de la millor manera possible, ja que un espai endreçat no només resulta airós,
al meu entendre, sinó també bell en la seva organització. L’ordre com a
estètica.
Marie
Kondo, que en el seu llibre per fer-lo més proper i didàctic també ens parla
d’ella mateixa i la seva batalla enfront de l’ordre, es declara una
perfeccionista que es va passar anys, els de la seva jovenesa, mirant de trobar
maneres d’endreçar el seu espai vital, la seva cambra, però també la casa
familiar.
Aquest
fet resulta curiós, perquè la idea que tenim a Occident del Japó és precisament
l’ordre, la seva contenció i polidesa, lluny del barroquisme i l’horror vacui.
Aquesta imatge ens ha arribat a través de pintures, gravats i pel.lícules en
les quals hem vist espais que són el súmmum de l’ordre i del bon gust, amb pocs
objectes a la vista i sempre molt escollits segons l’època de l’any. Però
potser en les últimes dècades, amb el consumisme rampant que a uns i altres ens
omple els espais d’andròmines, això ha variat, i cal retornar a les fonts, és a
dir, a no tenir més del que es necessita, a no acumular, sobretot si les llars
no són gaire grans. I si acompanya i és inspiradora una paret plena de quadres,
com en un museu, o tenim lleixes fins al sostre plenes des nostres llibres
estimats amb els quals dialogar, també ha de ser ben estimulant per a l’esperit
moure’s en espais zen, la qual cosa és ben pròpia de la cultura japonesa
tradicional.
Marie
Kondo és de l’opinió que ordenar casa nostra és ordenar la pròpia vida, que una
cosa porta a l’altra. Potser per aquesta raó l’autora titula el seu llibre La màgia de l’ordre. Perquè més enllà de
l’ordre que ens facilita la vida, l’ordre també ens la pot canviar com per art
de màgia. Explica Marie Kondo en el seu llibre que algunes de les seves
clientes –no sembla que els homes es preocupin gaire per l’ordre, en els seus
exemples no surten gaires homes- li diuen que quan han fet aquesta posada en
escena de l’ordre que necessitaven per trobar-se a gust en el seu espai, ja
sigui a casa o al despatx professional, comencen a veure què necessitaven de
debò en l’aspecte més personal de les seves vides. És clar. Perquè quan ha fugit
del camp visual tot allò que fa de pantalla, deixa prou espai mental com perquè
sorgeixi, acompanyat d’una certa alegria íntima, un confort interior, un respir
que surt del més profund de la persona. Sorgeix del nostre interior un respir
espiritual com quan s’entra en una petita església o en un temple, espais que
per la seva mateixa naturalesa provoquen recolliment i sensació de pau.
(article publicat a Eix Diari, 1 de febrer de 2016. A la fotografia feta a casa, llibres apilats amb bones intencions... I és que a casa hi ha unes quantes piles, així, abans de ser col.locats a les lleixes)
Etiquetes de comentaris:
La màgia de l'ordre,
Marie Kondo
dijous, 28 de gener del 2016
Carnaval a la fi del món
Ja ho sabeu: comencen les festes de Carnaval... A Vilanova i la Geltrú, la ciutat on visc, s'hi celebren d'una manera molt especial. Aquest fet ha propiciat que cada any escrigui sobre el Carnaval, el de Vilanova, però també el de Sitges, els més coneguts de la comarca del Garraf. Però el tema és extensiu, el Carnaval té moltes cares. De manera que he anat escrivint articles per explicar els diversos Carnavals, però també n'hi ha que reflexionen d'una manera més general sobre aquest període de disbauxa que obre la porta a la Quaresma. Aquest estiu vam ser a la Vall de Boí, i allà també el celebren segons els seus costums, que són ben peculiars. Aquí sota teniu l'escrit, una versió abreujada del qual (els espais disponibles a la premsa són els que són!) es publicarà demà al Diari de Vilanova. La fotografia que il.lustra aquest post està presa a la població d'Erill la Vall. Per cert: ahir en el programa El foraster es va parlar de la Vall de Boí. Feliç avinentesa.
Aquí, a la Vall de la fi del
món, com en dèiem de la Vall de Boí quan jo era noi, la celebració del Carnaval
mai no es va interrompre des de l’edat mitjana. Qui així s’expressa, més o menys amb aquestes
paraules, és Francesc Ribes Juanati, que va néixer a casa Múria, de Taüll,
l’any 1941. Ho explica en un capítol del seu llibre La Vall de la fi del món (Pagès editors, 2013).
La Vall de Boí, aleshores de tan difícil accés, en efecte era allà on
Nostre Senyor va perdre les sandàlies. La Vall de Boí, tan aïllada, era un
petit univers, amb el seu clima duríssim, on
cada hivern matava el bon temps, com escriu Ribes Juanati. Aquest hivern
(ara la calefacció l’ha mitigat no poc) durava des de setembre fins a maig, vuit mesos d’hivern i quatre d’infern,
amb la gent caminant de pressa, amb la gorra o el mocador de llana al cap, el
nas vermell, les mans a les butxaques.
Enmig d’aquest fred gelat, entre febrer i març, depenent de la lluna, el
Carnaval arribava, pletòric d’alegria, a la Vall de Boí. Carnaval era una de
les festes grosses de Taüll i de tota la Vall en aquells tristos i foscos anys
quaranta i cinquanta. En aquella
microsocietat, més aviat pobra i amb poc prestigi i poder, les persones podien
esmunyir-se sense gaires problemes de l’autoritat política i viure amb
llibertat, escriu aquest fill de casa Múria de Taüll, ordenat sacerdot
l’any 1966, i secularitzat l’any 1978.
La celebració del Carnaval és la festa de la llibertat per excel.lència.
Segons la crònica de Francesc Ribes, deia Ton de Call que el Carnestoltes era
el ‘Sant’ més poderós, ja que tothom el seguia, grans i petits, homes i dones.
Durant tres dies ningú treballava. Es llogava fins i tot un músic (que bevia
bastant, amb aquell fred tocant al mig del carrer!), es jugava al subhastat, es
cantava i ballava, la gent es disfressava, sobretot els joves i la mainada. Abrigats
amb tot el que es podien posar al damunt, la disfressa que duien més aviat
consistia en una careta feta a casa, de manera artesana. Allò sí que era una
veritable manifestació de la imaginació al poder!
El diumenge de Carnestoltes era el dia dels solters. El Carnaval sempre ha
estat una celebració que posa en joc els futurs aparellaments, o la
consolidació dels que es troben a mitges tintes. L’hora de passar la plega era ‘quan s’escau’ (no teníem rellotge). Els
fadrins solters passaven la plega per totes les cases començant per la plaça Maior. Disfressats de
gitanos, animals, senyors, soldats… amb caretes que amagaven la identitat,
perseguien la canalla i, sobretot, les dones sense distinció de casades o
solteres. Ja us podeu imaginar les rialles, les picades d’ullet, i els
esgarips si alguna mà s’allargava massa. I és que, durant la plega els fadrins mascaraven amb sutja del cul de les
paelles, cassoles i calders les noies i
les casades acaçant-les per tota la casa… La plega era una excusa
formidable per alguna trobada més íntima, o íntima del tot.
La plega consistia a portar una gran panera que aviat s’omplia d’ous, de
trossos de cansalada, de botifarres, de llonganisses… A part de fer-ne un bon
àpat compartit per tot el poble, també es venien per poder pagar el músic, el
vi, el conyac, la coca. I
visca l’alegria! A la fi del Carnaval, el Carnestoltes era jutjat amb gran
cerimonial a la plaça del poble i era l’ocasió de fer un repàs picant de la
vida de la petita comunitat. Al Carnestoltes se’l condemnava a la foguera. Abans de
morir cremat, donava un últim missatge: Deixeu
de resar i gaudiu de la vida, treballeu, canteu, balleu, divertir-vos… La
vostra sexualitat no és una cosa dolenta. El sexe és un regal dels déus perquè
pogueu expressar el vostre amor (…) Fins l’any que ve, estimats, enyorats
ciutadants de Taüll! I així, si fa no fa, en tots els pobles de la Vall de
la fi del món.
Etiquetes de comentaris:
Carnaval,
Francesc Ribes Juanati,
Vall de Boí
dilluns, 25 de gener del 2016
Una imatge de mi
Ahir tarda la meva néta Carla va dibuixar en la seva pissarra a tots els membres de la família. Aquesta sóc jo als seus ulls, que ho són també del seu cor, ja que a la banda dreta del dibuix hi va dibuixar un cor, en equilibri amb les lletres on va escriure iaia. La Carla té 4 anys, comprèn les coses i les explica molt bé.
dilluns, 18 de gener del 2016
Posta de sol a Vilanova i la Geltrú
Aquesta imatge de la posta de sol al mar de Vilanova i la Geltrú està feta ahir, dia 17 de gener de 2016. A part de la seva majestuositat, no és un fenomen que es pugui veure sempre: dura poc més d'un mes, entre desembre i gener. Així, doncs, encara que es passi una mica de fred -i el d'ahir era ben viu- val la pena atansar-se a la platja i contemplar-la.
Etiquetes de comentaris:
posta de sol a Vilanova i la Geltrú
divendres, 15 de gener del 2016
Endavant!
Tot d’una la política ha fet una marrada i ens ha col.locat en un altre
escenari. Els catalans no sóm previsibles, i a grans problemes solucions
creatives. Partícules del geni de Gaudí, no hem trencat els plats i hem
construït un trencadís. Hi ha hagut acord entre JuntsxSí i la Cup, i no per por
de les urnes, com s’ha dit amb tan poca finor. A cap demòcrata li fan por les
urnes. Hi ha hagut acord, i si tothom hi ha perdut alguna cosa, el cert és que
qui guanya és la democràcia. És a través de la democràcia que volem assolir no
un país nou, perquè el nostre és un país antic, noble, amb solera, sinó un país
renovat, dinàmic i amb la cara neta.
Pel camí d’aquest temps de desgast (alguns fins i tot parlaven de tortura)
fins arribar al punt on som, amb nou president de la Generalitat en la persona
de Carles Puigdemont, i un nou govern amb condicions estables no només per a la
governabilitat sinó també per emprendre amb força el procés constituent cap a la República Catalana,
hem fet un màster en conducta humana. S’ha de lamentar l’espectacle de
l’animadversió visceral a Artur Mas. És un sentiment estrany, incomprensible,
ja que Mas ha representat sobretot les classes mitjanes i populars del país, és
a dir, a una gran majoria de gent treballadora i emprenedora que ben
legítimament aspira a evolucionar com a persones i com a societat.
Esperàvem l’acord. Però també sabíem que si no es donava ara el procés no
té marxa enrere. Un cop una idea potent té possibilitats de fer-se realitat és
imparable. Els qui volem un estat per Catalunya, un governem-nos de debò, no
ens hauríem rendit perquè ja hem començat a ser independents. El rebel (encara
no fracassat) que portem a dins treballa, pensa, escriu amb llibertat i
n’accepta les responsabilitats que se’n deriven. Treballem per una Catalunya no
subalterna, i això no té data de caducitat fins que s’acompleixi.
(article publicat al Diari de Vilanova, 15 de gener de 2016)
Etiquetes de comentaris:
Artur Mas,
Carles Puigdemont,
Catalunya,
Cup,
JuntsxSí
diumenge, 10 de gener del 2016
Cap a Ítaca...
Amb la mirada posada a Ítaca, figura del futur de Catalunya pel qual hem treballat, es treballa, treballarem.
(La imatge està presa a la platja de Vilanova i la Geltrú el dia 8 de gener de 2016).
(La imatge està presa a la platja de Vilanova i la Geltrú el dia 8 de gener de 2016).
divendres, 8 de gener del 2016
Notícia de La Taverna dels 11
Una bona notícia: aquesta setmana es parla de La Taverna dels 11 a la revista Time Out. Vaig anunciar aquí mateix l'apertura d'aquest establiment a finals de setembre. El Rubén i la Cristina, la meva filla, estan molt contents amb aquest article. Un bon regal de Reis, sens dubte. Aneu-hi!
Etiquetes de comentaris:
la taverna dels 11,
Time Out
divendres, 1 de gener del 2016
Encarant el 2016!
Aquí teniu dues imatges de la taula de l'Anna i el Pere, els nostres amics vilafranquins, la taula que va acollir un sopar esplèndid i la posterior gatzara de l'arribada del nou Any! Comencem amb bon peu, amb bona companyia... Bon Any a tothom!
Etiquetes de comentaris:
sopar de Cap d'any 2016
dijous, 31 de desembre del 2015
Bona entrada d'Any 2016!
Les tradicions es creen. També les particulars, les personals. Des de fa una colla d'anys celebrem l'entrada de l'Any Nou a casa dels nostres amics vilafranquins, l'Anna i el Pere. Aquesta fotografia està presa un d'aquests anys, en aquell moment en què, tot brindant, ens desitgem un bon any! Us desitjo un 2016 ben pròdig també per a vosaltres!
dilluns, 28 de desembre del 2015
Marededéu
Acompanyo aquesta imatge de Maria i Jesús infant, que pertany a la col.lecció de figures de pessebre de l'Associació de Pessebristes de Vilanova i la Geltrú, del poema Marededéu, que forma part de la suite Les Nadales del Museu:
Somriu amb cor de cirera.
Somriu amb cor de cirera.
Els ulls –ametlles tendres-
miren al lluny.
Com la memòria del pa
el cabells sense edat,
mel als pits inflats
que abeuren el Fill.
dijous, 24 de desembre del 2015
Nit de Nadal
Abans d'ahir vam anar a visitar l'exposició de diorames que cada any organitza l'Associació de Pessebristes de Vilanova i la Geltrú, una de les més actives i amb treballs de més qualitat de Catalunya. Vaig fotografiar alguns d'aquests diorames. En aquesta escena delicada -Josep, Maria i el Nen dormint en la nit del 24 de desembre-, hi ha un àngel trapella que els vol despertar del seu repòs. Enfilat dalt l'escala hi ha un colom blanc, figura de l'Esperit Sant.
Dies enrere, en una entrevista a La Vanguardia, a John Rutter, director i compositor de música coral, i autor de nadales molt conegudes, li preguntaven si creia que el relat del naixement de Jesús és històric. Pregunta clau, en aquests moments de pensament materialista, positivista i fins i tot nihilista i encara poca-solta i burleta. John Rutter, anglicà, deia que, certament, molts passatges de l'Evangeli semblen un conte... Però que per a ell l'important no era tant si la història era veritable sinó si era inspiradora! Hi estic d'acord. I com que la realitat no-és-d'una-sola-manera, també podem llegir-la, i sobretot, viure-la, de forma mítica, simbòlica, poètica i ben embolcallats en el misteri de l'Existència!
(el diorama de la imatge és de Jesús Rex)
dimarts, 22 de desembre del 2015
Nadala 2015
Subscriure's a:
Missatges (Atom)