En molts indrets de casa nostra, les celebracions tradicionals i populars de la Setmana Santa ofereixen oportunitats de veure escenes o passos de la Passió de Jesús per contemplar o meditar al carrer, tot i la gentada que sovint les acompanya. Aquesta escena la vaig fotografiar ahir a la tarda a Montblanc. En aquest pas es reprodueix l'episodi de la flagel.lació de Jesús. Els dos flagel.ladors s'hi ben acarnissen. La contemplació d'aquest acarnissament amb una víctima que sabem que és innocent punyeix perquè ens remet a tanta ferotgia desfermada avui mateix quan pensàvem que potser ja n'erem lluny.
dissabte, 30 de març del 2013
Flagell
Etiquetes de comentaris:
Montblanc,
pas de la flagel.lació de Jesús
dimarts, 26 de març del 2013
Poderoses a l'espera
Quan les dones tenen l’edat suficient per haver-se alliberat del treball
de ser dones i poden esplaiar-se a pleret en la seva força, deuen ser les
criatures més poderoses de la terra –diu un
personatge d’Isak Dinesen.
Quan tenen l'edat suficient per haver-se alliberat de la criança dels fills, de la cura dels seus, grans i petits, i del treball professional que han de compaginar amb tot plegat... Poderoses a l'espera de poder-ho ser, vet aquí. Isak Dinesen (pseudònim masculí de Karen Blixen) sabia de què parlava.
Etiquetes de comentaris:
Isak Dinesen (Karen Blixen)
divendres, 22 de març del 2013
El que em motiva
Penso que els articles d’opinió
són un valor afegit als diaris. Tinc les meves preferències, com tothom, però
acostumo a llegir-los tots amb interès, ja que em donen l’oportunitat de
contrastar parers, sempre hi aprenc alguna cosa, reflexionant’hi se m’eixamplen
els horitzons.
A vegades em trobo que
subscriuria una frase sencera. Em va passar dies enrere amb un article de Julià
Guillamon publicat a La Vanguardia.
Guillamon parlava de llibres, de les portades dels llibres, de la mida dels
llibres, del gruix dels llibres i del valor (literari) dels llibres.
Tan important és l’aspecte dels
llibres? Sí, és important, ja que ara com ara el llibre és un objecte (els
llibres digitals són una altra cosa) i en tant que objecte té unes
particularitats que el fan més o menys atractiu visualment. Guillamon es
lamentava de l’aparença d’algunes portades, francament lletges. Jo ja fa temps
que em fixo en aquelles portades de colors estridents i lluents que tant de mal
em fan als ulls, però és que, diuen, venen més. Valga’m Déu. Ja veig que les
que jo dissenyaria no vendrien ni un misto, encara que el text fos candidat a
un bon premi de reconeixement de la ciutat de Barcelona, com ara és el cas de Sense alè, de Josefa Contijoch.
Resulta que els llibres gruixuts
també venen més, diuen. Un altre càrrec en contra del meu gust, ja que el
format que aprecio més (per elegància, per contenció, per intensitat, per
vibració) és el de la nouvelle, i ho
aprecio tant com a lectora com com a escriptora. Guillamon diu, i em consola
que ho digui algú que per ofici ha de llegir molt, que a molts llibres els
sobren pàgines. Hi estic d’acord. Més d’una vegada he tingut la impressió que el
text ha estat allargassat innecesàriament, amb la qual cosa es perd intensitat,
vibració, com si alguna cosa s’anés deixatant.
Per formació acadèmica em fixo
molt en els dissenys de les portades, en la tipografia, en els espais en blanc
que jo sempre voldria generosos. Per aquest motiu he hagut d’empassar-me més
d’una llàgrima en veure la imatge física d’algun llibre la confecció del qual
ni tan sols m’ha estat consultada. Altres vegades he tingut la sort de poder
treballar amb l’editor aquest aspecte i la meva sensibilitat estètica ho ha
agraït molt, sobretot al dissenyador, sovint amagat en algun despatx o estudi,
fent silenciosament i eficaçment la bella tasca de donar visibilitat a la idea
del llibre, la qual cosa vol dir que s’ha llegit el text, cosa que no sempre
passa!
Una altra cosa de la qual es
lamenta el crític literari Guillamon: L’edició
catalana –i l’edició en general, però el cas català es veu més de prop- viu
obsessionada amb la idea d’eliminar dels llibres qualsevol connotació cultural.
El tema és molt ampli, i preocupant. Molts llibres ja fa temps que han deixat
de ser cultura per ser entreteniment, ben legítim, però entreteniment. El
problema és la confusió que ha portat la literatura a una gran desconsideració
perquè tot es posa al mateix sac. Si un llibre no ven és que no val un pito.
Fins aquest punt hem arribat, i ja fa anys. Recordo que Baltasar Porcel, un
escriptoràs, ja se’n queixava, d’aquesta confusió. La literatura no ven gaire
perquè demana una actitud activa per part del lector i el que ven és el text
fàcil, mastegat, quan no banal.
Les coses pel seu nom com, tot i
que incomodi: Els editors (no tots, és clar) miren d’eliminar les connotacions
culturals dels llibres… Ni un misto, no vendré, a aquest pas. Però no escric
pas per vendre sinó per fer art. És el que veritablement em motiva perquè l’art
mostra qui som, però també qui podem ser quan amb totes les nostres forces i
limitacions intentem fer el camí de l’ànima, allò que no hauríem de perdre ni
vendre.
(article publicat al setmanari L’Eco de Sitges, 22 de març de 2013. A la imatge, vitrina de l'Espai Betúlia on es va exposar el material utilitzat en l'escriptura de La crisàlide)
dijous, 21 de març del 2013
Oriol M. Diví
A la nit que donava entrada al 20 de març, va morir el P. Oriol M. Diví, monjo de Montserrat. En aquell instant de plenitud, Déu, que, tal com crec, ja l'esperava amb el braços amorosos d'una mare, va voler que el seu càlid esperit i l'esperit incipient i càlid de la primavera es creuessin en la nit quieta.
Benedictí exemplar, era un referent espiritual per a moltes persones. El pare Diví era també molt conegut i estimat en el món de l'exlibrisme nacional i internacional per la seva obra de traç límpid i serè com la seva ànima. Va gravar al boix 572 ex-libris. Va practicar d'una manera efectiva i constant l'ora et labora. Descansi en pau.
Etiquetes de comentaris:
benedictí exemplar,
gravador d'ex-libris,
Oriol M. Diví
dimarts, 19 de març del 2013
Ara que s'acosta la primavera...
Com més es copsa la vida a través d'una pantalla mental d'abstraccions i conceptualitzacions, més pla i sense vida esdevé el món del teu voltant, diu Eckhart Tolle.
Ara que ve la primavera... oloreu-la fins a amarar-vos-en, toqueu-la amb els dits, esconteu-la com una cançó, viviu-la perquè esteu vius!
(a la imatge, unes flors de magraner del jardí de casa)
dissabte, 16 de març del 2013
Un infant al jardí del Laberint d'Horta
La néta Carla donant de menjar els coloms al jardí del Laberint d'Horta. La foto està feta pel seu pare, el meu fill Daniel.
dijous, 14 de març del 2013
Renovació
Habemus Papam. Francesc I és el
nom, ben significatiu, que ha escollit el qui fins ahir, dia 13 de març de 2013, era el cardenal Bergoglio. S’obren
tants interrogants com esperances per als catòlics de cor. Pel que fa a les dones, hi ha un tema crucial a
resoldre: les creients catòliques deixaran de ser subalternes en aquest nou papat?
Etiquetes de comentaris:
cardenal Bergoglio,
dones subalternes,
Francesc I
dimecres, 13 de març del 2013
Aniversari
Avui compleixo 62 anys. Aquell
dia 13 de març de 1951 hi havia vaga de tramvies a Barcelona. Era la primera
revolta contra el règim franquista. Sempre he volgut creure que els
esdeveniments generals d’alguna manera marquen els particulars. Avui es
compleix un any de la mort de l’escriptora Teresa Pàmies. Ens havíem enviat nadales
d’ençà que ens vam conèixer i ella va desitjar sort a l’escriptora que era a
punt d’estrenar-se com a tal. Aquell dia de desembre de 1990 era el dia
anterior a la concessió del premi Don-na, que vaig guanyar. La distància ideològica
amb Teresa Pàmies era molt gran, així com també la distància estètica. Ho
sabíem. Per part meva, sempre he tingut tendència a admirar la gent que fa
coses i vol fer-les bé, i més tractant-se d’una escriptora. Hem hagut de
batallar molt per arribar on som.
(Fotografia feta pel meu pare al capdavall de la Rambla barcelonina, devíem anar a veure la tieta Trini, germana seva. Tinc el posat una mica ferreny, potser perquè al darrere s'hi veu la figura un guàrdia civil? Devia tenir cap a tres anys i no m'agradava gaire que em fotografiessin)
Etiquetes de comentaris:
Aniversari,
Teresa Pàmies,
vaga de tramvies
dimarts, 12 de març del 2013
L'enamorament és creatiu
Segurament estarem d’acord a
afirmar que els enamorats són creatius. Potser quan vivim la vida normal,
quotidiana, la creativitat amorosa se’ns va desfent com el fum. L’art potser
seria nodrir aquesta creativitat que ens porta a projectar en l’altre i en
nosaltres mateixos la pila de virtuts que ens enamoren!
(a la imatge, balcó guarnit)
Etiquetes de comentaris:
creativitat,
enamorament
dissabte, 9 de març del 2013
Naixença major
Un dia i mig abans que morís el
meu pare, vam observar que tot d’una sortia de la somnolència que dóna la forta
medicació pel dolor. Ens va demanar amb un gest i amb un moviment dels llavis que
tanquéssim la televisió que, d’altra banda, ningú no mirava i que havíem deixat
sense so. Va tornar a cloure les parpelles i va estar una estona així fins que va
tornar a obrir els ulls i fins mig va incorporar el cap fins allà on les forces
li van permetre, que ja eren escasses. Aleshores va mirar enlaire un temps com
si veiés algú i hi va parlar fins que va fer un gest afirmatiu, com si es donés
a aquest algú, a una realitat més alta, com jo tantes vegades he imaginat que
devia ser el ‘sí’ de Maria. He escrit en altres llocs que el meu pare va morir
conscient que es moria. Però crec que també va morir conscient que no havia de
tèmer res ja que la mort és una major naixença, com va escriure Joan Maragall.
Però els dolors del part no els estalvia ningú, ni a l’entrada ni a la sortida.
Entrar a la matèria no deu ser fàcil com sortir-ne tampoc. No recordem l’esforç
per néixer, tot i que el vam fer. L’esforç del traspàs no el sabem, però no
sembla beneit pensar que alguna cosa de nosaltres oblidarà també aquest esforç de
néixer.
(extret de La capsa verda)
dijous, 7 de març del 2013
Igualtat
Les paraules que serveixen per
entendre’ns també serveixen per confondre’ns, ja que tota realitat concreta ho
és des d’una determinada perspectiva. Hi ha una paraula que ens ha enredat de
mala manera, i és la paraula igualtat. Perquè els humans som iguals i no som
iguals. Si hi meditem honestament i ben a fons, tots sabem que és així. Però es
branda la bandera de la igualtat, peti qui peti, en nom d’una idea falsa i així
hem anat caient pel rost. Una altra cosa són els drets humans, però també les
obligacions que comporten aquests drets humans, que són per a tothom si volem
que hi hagi una mínima harmonia en la convivència.
(a la foto, un mosaic, una imatge de la diferència de cada tesel.la que el compon tot i la seva aparença d'igualtat)
Etiquetes de comentaris:
drets,
igualtat,
obligacions,
paraules
dilluns, 4 de març del 2013
El femení de l'existència
Tinc llibres que vaig llegint a
dosis homeopàtiques, a poc a poc, perquè cada frase m’obliga a una reflexió que
sovint faig ben de gust, ja que el tema no només m’interessa sinó que
m’interpel.la. A Sofía (Kairós), de
Susanne Schaup, l’autora recull l’estudi d’Otfried Eberz sobre aspectes del
femení de l’existència. Opina Eberz (i ho escric tenint en compte que som a
prop de la celebració del Dia Internacional de les Dones, que ara com ara
sembla que encara cal commemorar): Tota
violència té el seu origen en la violació del sexe femení, que va tenir lloc en
temps prehistòrics. La violència contra la naturalesa i contra els éssers més
febles és només una conseqüència d’aquella violació.
Ah, el poder, perquè el poder com
a força dominadora i depredadora neix d’aquí. Però jo tinc la impressió que
veritablement els temps estan canviant (malauradament no sense deixar moltes
víctimes pel mig) i hi ha un retorn a com devia ser al principi la convivència
entre el masculí i el femení de l’existència, ja sigui des de cada sexe, ja
sigui des de l’interior de cadascú.
(A la imatge, la màndorla mística).
(A la imatge, la màndorla mística).
Etiquetes de comentaris:
el femení de l'existència,
Otfried Eberz,
Sofia,
Susanne Schaup
divendres, 1 de març del 2013
L'ombra és ommipresent
Com el tema del bé i el mal,
conceptes arquetípics, el tema de l’ombra, el negatiu que hi ha en la
naturalesa humana, sempre m’ha atret de manera poderosa perquè voldria entendre
el que sembla difícil d’entendre. Perquè encara que costi d’acceptar-ho, el
cert és que el mal i les monstruositats que genera són omnipresents tant en la
nostra història personal com en la història col.lectiva. Només cal mirar
entorn.
Maldats en aparença innocent com
veure algú que riu de la relliscada d’un altre, a algunes persones ens provoca
desassossec. Ens preguntem què fa riure, què mou a riure davant l’espectacle
d’un mal pas, d’un error de càlcul, d’un desgraciat accident. El que es troba
al fons d’aquesta pulsió és instintiu. En un primari instint de supervivència,
la caiguda d’un altre ens col.loca en avantatge en la cursa. Així, doncs, no és
necessari recórrer a la figura del diable per saber què és el mal, ja que
nosaltres podem encarnar aquest mal que sembla petit però, com diu la dita, qui
en fa un cove en fa un cistell.
Ho van veure de seguida, els
nostres ancestres, quan en diferents salts civilitzatoris van idear mil formes
de contenir l’instint egoista, depredador, salvatge, però que, per fortuna,
s’alternava amb formes d’amor com ara la cura dels nadons, dels malalts, o el
ritual d’enterrar els morts en terra sagrada.
Llums i ombres sempre conviuen,
el negatiu i el positiu forma part de la realitat. Però hi ha moments històrics
com el nostre en què l’ombra es fa més espessa fins a provocar l’ofec
existencial. Moltes persones avui en dia senten el pes d’aquesta ombra que ens
aclapara, però el reconeixement de la llum que també som capaços de crear
permet mantenir dempeus l’esperança.
La psicologia troba el seu límit
en moments així. Al costat d’actituds humanes destructives, negatives, es
troben actituds humanes que miren cara a cara l’ombra per veure com la poden
guanyar. No es guanya res que no es conegui a fons. Així, observant la pròpia
ombra i domesticant-la com Sant Jordi va domesticar el drac, és possible posar
fronteres a l’agressivitat de la nostra pròpia bèstia i conduir-nos sinó amb
bondat, almenys amb honestedat i decència. Si som capaços de veure’ns com a
botxins sembla més fàcil no posar-se en situació de fer víctimes, ja que, a la
bona gent, la sola idea ja l’horroritza.
Cal practicar l’apertura del cor.
Els antics egipcis deien que el cor era la seu de la intel.ligència humana, la
casa del discerniment entre el bé i el mal, més enllà de les lleis que hem
hagut de crear per alçar parets que ens protegeixin, fins i tot de nosaltres
mateixos. La decadència de les civilitzacions arriba quan es traspassen els
límits de forma descarada i descarnada com ara mateix estem veient fins a
experimentar vergonya aliena. Si tots al final anem on anem, no veure la
inutilitat del mal sembla una gran ceguesa. És evident que l’ombra té el poder
de cobrir-ho tot si la deixem campar al seu aire.
(article publicat a El 3 de vuit, 1 de març del 2013. Foto feta en un parc de Londres, estiu 2008)
Etiquetes de comentaris:
decadència d'Occident,
dialèctica bé-mal,
domesticar l'ombra
dimarts, 26 de febrer del 2013
Símbol
Enfront de la imatge o còpia més
o menys elaborada del sensible, i que es tanca en ella mateixa, el símbol dóna
sentit, és camí de veritat, però no un sol camí, ja que el símbol per
naturalesa és obert com la realitat que l’ha generat.
Etiquetes de comentaris:
realitat oberta,
símbol
dissabte, 23 de febrer del 2013
divendres, 22 de febrer del 2013
Laboratori del diable
Quan la intel.ligència del cor
cau en el laboratori del diable, malament. Tanmateix, el diable és murri, sovint es
presenta amb la seva cara més atractiva, és un engalipador.
(la fotografia està presa al Museu de la Guerra, de Londres. En diable no hi és, però sí una de les seves obres)
Etiquetes de comentaris:
intel.ligència del cor,
laboratori del diable
dimecres, 20 de febrer del 2013
Tocar fons
Al seu llibre La crisi del món modern, publicat per
primera vegada a Gallimard l’any 1946!, l’estudiós René Guénon va escriure: Arribarà el món modern fins al fons del
pendís fatal, o bé, com va esdevenir-se amb la decadència del món grecollatí,
es produirà un nou redreçament abans d’arribar al més profund del fons de l’abisme
al qual es veu arrossegat?
Que estem arribant a les
profunditats de l’abisme de la nostra civilització (bàsicament occidental,
s’entén) és un fet generalitzat. La pregunta és quan tocarem fons i tornarem a
pujar, segons la llei del pèndol.
Etiquetes de comentaris:
La crisi del món modern,
René Guénon,
tocar fons
dilluns, 18 de febrer del 2013
Males pràctiques
Una màquina, de fet, una
operació informàtica, decideix en quin compte corrent es pot embargar l’import
d’una multa. Un d’aquests embargaments s’ha dut a terme en el compte corrent
d’una àvia, família del multat. La dona, que no entén el que ha passat, del
disgust ha fet un trombo a la cama.
La multa en qüestió és tan arbitrària que s’experimenta
com a injusta. La indignació ciutadana, que hores d’ara ja comença a ser un deure
moral davant de tants atropellaments com es pateix, en el seu dia va dur el
multat a visitar el Defensor del Ciutadà. No ha servit per a res. I és que quan
la maquinària funcionarial es posa en marxa és com una piconadora que ho deixa
tot ben pla. La infracció ha estat reclamada per dues vegades amb sengles
escrits a l’autoritat pertinent, en aquest cas l’Agència Tributària de
Catalunya, avui per avui depenent de la Diputació de Barcelona.
Hi ha una dita popular castellana, molt
castissa, que diu: Abusa de los buenos,
que los malos no se dejan. Anem als
fets, que comencen amb un cotxe aparcat. Passa un poc temps de l’estipulat en
el tiquet que lluu, ben visible, al parabrisa. El conductor arriba cuita-corrents,
conscient del que li pot caure al damunt. Dóna la casualitat que veu venir l’encarregada
de vigilar els aparcaments i li pregunta si li ha posat multa… L’empleada se’l
mira i no diu res. El conductor respira fons quan comprova que no hi ha cap
paper d’infracció al parabrisa (és llàstima, però, i això ja és opinió meva, que
uns hagin d’anar pel món sempre amb la por de ser sancionats i d’altres s’ho
prenguin tot a la torera!)
La sorpresa i la indignació arriben amb la
notificació de la multa. ¿Què pretenia, l’empleada, no posant cap paper de
multa al parabrisa, ja que altrament el conductor hauria pogut pagar el recàrrec
el mateix moment dels fets? De forma incomprensible (o sí), l’empleada no li va
donar ocasió, com és de llei. Qui aplica la llei se la salta? No anem bé. Però
es veu que aquesta mala pràctica és bastant freqüent a Vilanova, però també
fora de Vilanova. El conductor indignat ha comentat l’afer amb altres persones,
que li han explicat casos d’abusos semblants, o pitjors. Fa angúnia pensar malament,
però aquestes pràctiques deshonestes sembla que vulguin obeir a un esperit
recaptatori que riute’n de la creu d’Hisenda.
Els ciutadans de bona llei estem transparents
davant la llei. Ja he dit que hi ha institucions que poden entrar als comptes
corrents tant si s’és el titular com si la titularitat es compartida amb un familiar,
la màquina va al gra!, i embargar l’import de les infraccions. El dret a la
privacitat, una enganyifa? Es donen massa casos de ciutadans indefensos davant dels
abusos d’alguna administració mal administrada… i lenta com un cargol. L’expedient
de la multa de la qual parlo està en tràmit i almenys es trigaran tres mesos a
conèixer-se la resolució. Mentrestant, l’embargament dels diners al compte
corrent dura vint dies al cap dels quals l’import es cobra de forma automàtica.
No hi fa res que al final l’expedient es resolgui a favor del demandant...
Ara el president Mas es proposa acabar amb
la corrupció que afecta tant estaments com persones. És una bona notícia. Ha de
ser així en el nou Estat que es vol construir. Molts esperem que les coses es
facin d’una altra manera, més eficaç i més justa. Els ciutadans lleials paguem
molts impostos i tenim dret a ser ben informats i, sobretot, ben tractats. Cal
lamentar actituds fraudulentes com la descrita més amunt, així com també actituds
poc empàtiques envers el ciutadà quan aquest reclama, per exemple, en alguna
oficina de l’Agència Tributària. Aquestes maneres de fer, que recorden altres
temps, no poden tenir futur. La regeneració ètica i el sentit social no només és
exigible a la clase política sinó a tothom.
(article publicat al Diari de Vilanova, 15 de febrer de 2013. Justament avui ha arribat la resolució, desestimada, de la multa, signada pel Cap de la Unitat de Multes, Sr. Francisco González. Sembla ben rar, ja que la informació que es va donar en el seu moment era que trigaria tres mesos a fer-se efectiva...)
Nèmesis
A la Teogonia, d’Hesíode, es llegeix que la Nit funesta va infantar
Nèmesis, flagell dels homes mortals. Els grecs antics van ser uns formidables
inventors de déus i arquetips que encarnen tant conceptes com esdeveniments
còsmics. Així, la figura de Nèmesis representa la venjança divina de les
accions humanes que amenacen de trasbalsar l’ordre del món. La gent pietosa
invocava la pietat de Nèmesis davant la seva ira, malauradament sempre
justificada.
divendres, 15 de febrer del 2013
Ex-libris d'Oriol M. Diví
El dia 12 de febrer, Oriol M.
Diví (Esplugues de Llobregat, 1924), en aquests moments amb la salut afeblida, ha
complert 89 anys. Aquest mateix dia farà dos mesos que a l’empara de la Reial
Acadèmia de Bones Lletres, l’Associació de Bibliòfils de Barcelona va presentar
una publicació molt acurada amb el repertori dels seus ex-libris. Aquesta
publicació, d’alta qualitat i en un nombre restringit a dos-cents exemplars
relligats, ha anat a càrrec dels bons oficis d’Elies Plana Ayats. Acompanyada
amb textos dels experts M. Carme Illa, Joan Roig i Sergi Mas, s’hi reprodueix
la totalitat d’obres de l’artista (570) realitzades fins al moment de la
publicació.
Tant pel volum de l’obra duta a terme de
manera sostinguda al llarg de cinquanta anys, com des del punt de vista de la
Història de l’Art, és imprescindible remarcar que Oriol M. Diví és el més
important mantenidor d’una tècnica ancestral de gravat, la xil.lografia,
donant-li un caràcter creatiu, com volien els seus antecessors en aquest art,
amb el geni d’Enric-C. Ricart al davant, passant pel seu mestre Antoni Ollé
Pinell, i estenent-se en diferents personalitats com la d’Antoni Gelabert,
Ricard Marlet i Enric Cluselles.
Des de la seva condició de monjo benedictí,
Oriol M. Diví ha practicat de manera perseverant i admirable la màxima ora et labora. A part de la realització
d’ex-libris, la seva bibliografia com a il.lustrador de llibres és tan
important com àmplia, incloent també el seu treball en el camp dels goigs. Vinculat
al món de l’exlibrisme des de principis dels anys seixanta, aleshores a través
de l’activa Asociación de Exlibristas de Barcelona, va començar a participar en
congressos i concursos internacionals d’ex-libris, obtenint importants premis i
reconeixements fins ahir mateix.
En el temps d’stand bye de l’Asociación de Exlibristas de Barcelona, que havia
decaigut a l’inici dels anys setanta, Oriol M. Diví va continuar connectat amb
el món exlibrista en l’àmbit internacional, de manera que, arribat el moment de
la represa gràcies a un petit grup d’entusiastes, va actuar d’enllaç amb la
nova etapa que es va iniciar amb la creació, l’any 1989, de l’Associació
Catalana d’Exlibristes (ACE). En aquests moments, l’ACE està treballant a fons en
un esdeveniment de gran envergadura: l’organització del 35è. Congrés
Internacional d’Ex-libris que tindrà lloc a Tarragona del 22 al 26 d’abril de
2014. L’efemèride coincidirà amb la celebració dels vint-i-cinc anys de vida de
l’ACE.
Respecte del treball artístic d’Oriol M.
Diví, escriu a les pàgines de la revista Serra d’Or (gener de 2013) l’estudiós
Francesc X. Puig Rovira: Del seu treball
podem destacar que executa quasi sempre el gravat per testa, sobre fusta de
boix i algunes vegades de cirerer,
amb un domini notable dels burins i altres eines, i del tractament de la fusta,
per aconseguir formes, les qualitats i els contrasts de blanc i negre, tant en
el conjunt com en cada una de les imatges o detalls.
Sobre el llenguatge estètic d’Oriol M.
Diví, que unes vegades s’expressa de forma referencial i en d’altres de forma
simbòlica, cal destacar la claredat expressiva com un dels trets més personals
d’aquest artista, així com cal fer esment d’una gran habilitat en la composició
de la imatge global de l’ex-libris, ja sigui que prengui formes simètriques o
asimètriques, el resultat sempre és d’una gran harmonia. Així, en l’obra
resultant, tant s’hi mostren els trets característics de qui encomana l’ex-libris
com s’hi visualitza l’esperit d’un creador de sensibilitat artística tan afuada
i transparent com la d’Oriol M. Diví.
(article publicat a L'Eco de Sitges, 15 de febrer de 2013. A la il.lustració, un ex-libris d'Oriol M. Diví dedicat a l'ACE)
Etiquetes de comentaris:
Associació Catalana d'Exlibristes,
ex-libris,
Oriol M. Diví
Subscriure's a:
Missatges (Atom)