El veritable Déu existeix. I no mor perquè Déu significa la veritat més alta, l'energia fonamental de l'univers. Déu existeix, però la humanitat ha fugit d'ell, la civilització moderna ha girat completament l'esquena a l'ordre de l'univers. Aquestes paraules són del reconegut monjo zen, Taisen Deshimaru. Si la paraula Déu incomoda, escriviu energia fonamental de l'univers, allò que som en la nostra fisicitat i més enllà de la fisicitat, tot i que això ens resulti un misteri. Quant a l'ordre de l'univers, per més que no el poguem comprendre, hi és perquè la vida a través de la qual es manifesta és...
dijous, 24 de gener del 2013
La vida és
Etiquetes de comentaris:
energia fonamental,
Taisen Deshimaru,
vida
dilluns, 21 de gener del 2013
Gent de bona voluntat i el poder
L’experiència –viscuda o
observada- ens diu que els profetes (o gent de bona voluntat i amb coratge) acaben
malament. Molesten perquè denuncien les institucions de poder. Així, doncs, pel
que fa a la nostra tradició, el conflicte no va ser entre Jesús i el judaisme
–és a dir: la creença espiritual-, sinó amb el poder establert. Sembla que
sempre ens trobem en el mateix lloc, i en això no es diferencia pas l’àmbit
profà del sagrat. Només cal mirar entorn.
(a la imatge, una fotografia d'Escaladei, estiu de 2006)
Etiquetes de comentaris:
gent de bona voluntat,
Jesús,
judaisme,
poder,
profeta
divendres, 18 de gener del 2013
De quan érem hippies
“Jo era massa pobra per ser
hippy” –diu en una entrevista la soprano lírica i intèrpret de jazz Barbara
Hendricks, nascuda a Arkansas. “Els hippies eren nois rics que passaven els
caps de setmana en cases molt boniques.”
Vet aquí. Com aquella bohèmia que
a principis del segle XX només podien practicar els nois (no les noies!) de
casa bona… Ho he afirmat en moltes ocasions, quan parlo de la nostra època
hippy, afortunadament més equitativa quant a sexes. La majoria érem hippies de
cor perquè no en podíem exercir, ja que érem gent que treballava de dia i
estudiava els capvespres amb ànim de fer estudis superiors, de no interrompre
la formació que consideràvem imprescindible. I quan dic hippies vull dir el seu
vessant romàntic d’estimar la poesia tan empeltada d’Orient, la pau en aquella
època de guerra al Vietnam, a Israel, la llibertat de pensament enfront del
pensament únic que imperava a la península i que vam esberlar a les catacombes.
Això sí, anàvem vestits de hippies, al meu parer aquell estil de robes era
bonic, era alegre, ens estava bé, als joves. Però fèiem una vida ben complexa,
complint amb la responsabilitat i els horaris de treball, i expandint-nos
estudiant i estudiant, com si ens haguéssim de beure biblioteques senceres. La
bohèmia no hi tenia gaire lloc, en aquesta vida, tot i que segurament molts
n’hauríem volgut viure alguns bocins encara que només fos per tastar-la.
(extret de La capsa verda. Fotografia extreta d'Internet)
Etiquetes de comentaris:
Barbara Hendricks,
bohèmia,
hippies,
llibertat de pensament,
pacifistes
dimecres, 16 de gener del 2013
Aprenentatge
El fracàs, les equivocacions, els
errors no ensenyen en el mateix moment que la persona els comet. S’ha d’esperar
que baixi la temperatura de la desil.lusió, del desengany, fins i tot de
l’autopunició. L’aprenentatge és posterior, es produeix per reflexió.
Aprenentatge necessari perquè la vida humana vagi agafant un sentit humà,
precisament.
(a la fotografia, arc de Sant Martí a Vilanova i la Geltrú)
Etiquetes de comentaris:
aprenentatge,
sentit de la vida humana
dilluns, 14 de gener del 2013
Fulguració
Som éssers periples, això diu la
carn. Però en algún racó d’aquesta carn s’hi amaga una fulguració que ens
llança més enllà del límit de la matèria: la memòria d’aquells que ens estimen,
l’admiració d’aquells que tenen el cor obert com per admirar… Però també hi ha
alguna cosa, en aquesta fulguració, que ens diu que no mor. Perquè vivim en la
carn, però també en aquesta fulguració que la sobrepassa.
Etiquetes de comentaris:
éssers periples,
fulguració,
memòria
dijous, 10 de gener del 2013
Regeneració
Com suposàvem, el 21 de desembre
va portar el solstici, però no la fi del món. En companyia de la família i dels
amics, i brindant amb cava, hem encetat el 2013. Un any de crisi encara, però
per aquesta mateixa causa, una porta oberta a la regeneració dels valors que
potser ens hi han dut.
Moltes veus coincideixen, a les
acadèmies, al carrer, a les cases: és un fet que els homes i les dones
occidentals (i els orientals que ens imiten) cada dia s’han obsessionat més amb
els aspectes materials de la vida i s’identifiquen amb la seva personalitat, en
realitat una màscara que ens allunya de la nostra naturalesa veritable, que és
espiritual, i que en el passat ha estat cultivada a través de creences i
religions. Que, sovint materialitzades elles també, han acabat per ser gairebé
només una representació. És evident que estem generalitzant, ja que hi ha
exemplars i valentes excepcions. En la nostra tradició penso ara en Teresa Forcades,
en Xavier Melloni o en el desaparegut Raimon Panikkar, i molts més que no
cabrien en aquest full.
La vida quotidiana no està
deslligada de la transcendència, i aquesta experiència conjunta de l’immanent i
el transcendent forma part dels continguts fonamentals dels camins espirituals
que els humans hem estat capaços de crear per viure una vida amb sentit, per a
cada cultura el seu i per a cada persona el seu. Fins i tot filòsofs de la
sospita com Freud han pouat camins que pensen la naturalesa humana més enllà de
l’estricta materialitat, tot i que, està clar, la continguin. Psicologies
avançades com la transpersonal ja contemplen l’ésser humà en la seva
globalitat, tal com l’entenien els savis antics: carn, ànima o psique, i
esperit.
Cal pensar, perquè així
s’experimenta, que, segons diu Maslow, dins de cadascú hi ha una naturalesa
innata, intrínseca i immutable. Un nucli essencialment bo, ètic i sobretot
real, més real que la nostra personalitat. Sembla difícil veure’ns així quan el
que observem és força mala fe i el mal en formes diferents. Quan no sense un
treball herculi per part nostra assolim d’apartar el vel de la ignorància –el
mal és sobretot ignorància-, podem reconèixer en nosaltres aquest Ser que som
més enllà de tota contingència. És difícil salvar la distància entre el nostre
ego i aquest Ser, que la Bíblia diu que és a imatge de Déu, i que Jung
identifica amb el Sí-mateix o Jo superior.
Si pensem que aquest nucli de
veritat ens pot empènyer a la realització de la seva bondat i bellesa, si
creiem que aquest nucli té la necessitat de manifestar-se amb tota la seva
intel.ligència, amb tota la seva llum, donem-li pas i cultivem-lo en la mesura
de les nostres forces. La natura, que és mestra, ens ensenya que tot fruit està
contingut en la seva llavor. L’esperit del Nadal i el naixement de l’any nou
pot ser viscut com un infantar aquest Ser interior perquè visqui i maduri
durant l’any. És un lloc comú dir que tota evolució i regeneració comença per
un mateix. Però és així.
(article publicat a El 3 de vuit, 4 de gener de 2013)
dimarts, 8 de gener del 2013
Actitud auroral
Dies enrere vaig llegir que José
María Torres, excampió del món de karate, quan va deixar aquesta pràctica per
crear una empresa, va llençar a les escombreries tots els trofeus que havia
guanyat. Volia partir de zero, molt d’acord amb l’esperit que inspira el
karate.
L’any 1993, uns pocs anys després
d’haver decidit entrar en el camp de les lletres, vaig llençar el munt de trofeus
que havia aconseguit presentant-me a premis de tercera fila, és clar, però que
van donar empenta a la meva autoestima, però de la qual vaig voler prescindir
en aquest moment com a agafador. I és que de seguida vaig veure que el camí
literari que havia agafat cada dia seria més estret i encara no preveia fins a
quin punt.
Sempre m’ha semblat adient anar
deixant llast, que no em pesi res a l’hora de posar-me davant del paper. I si
alguna cosa em pesa la deixo ben allisada precisament al paper…
No parteixo de zero, a l’hora
d’escriure, ans al contrari. La memòria, l’experiència i la reflexió són
ingredients bàsics en el meu obrador. Però sí que parteixo de zero quant a la
meva actitud, que voldria sempre auroral. Aquesta llum naixent i amb olor de
bugada m’obre la ment i el cor. Així devia ser el primer dia… –aventuro amb la
imaginació. I em situo en l’aire net d’aquest primer dia sense por, mirant de
conduint la por, mirant de transmutar la por en llibertat en la mesura de les
meves forces, que són les que són més el desig de superar-les, conscient que
allò que m’empeny és més que el meu jo.
(extret de La capsa verda. A la imatge, una aurora en una finestra de casa)
Etiquetes de comentaris:
actitud auroral,
deixar llast
diumenge, 6 de gener del 2013
La Carla i el Rei Ros
La Carla mirava ahir molt atentament el Rei Ros, que té a les mans un caramel, preludi del que ha estat avui, un dia màgic per a tants infants!
divendres, 4 de gener del 2013
Mà angèlica
Mà angèlica, obre’m el cor.
No amb els dits del dubte de Tomàs
sinó amb els dits de l’aurora.
Obre en el meu cor una galeria de llum
que travessi de bat a bat
la muntanya de dolor.
No temo la teva mà d’aigua
ni la teva mà de foc.
He sembrat aquesta terra amb paciència
i ja sento a l’oïda el vent del nord.
(a la fotografia, primer pla d'un dels àngels que viuen a casa)
dimecres, 2 de gener del 2013
Moisès Broggi
El dia 31 de desembre de 2012, amb
una gran lucidesa va morir a 104 anys el doctor Moisès Broggi, humanista
promotor de la bioètica, pacifista i patriota català, metge cirurgià noble de
cor que havia salvat moltes vides.
Quan va saber la notícia, la mare
de seguida em va recordar que va ser ell qui va operar la meva cama esquerra
quan me la vaig trencar als tretze mesos. Diu que cantava mentre m’operava. M’agrada
la gent que es mostra feliç de fer el que fa i el doctor Broggi era feliç amb
el seu ofici humanitari.
Després d’operada, la cama va començar
a gangrenar-se. El doctor Broggi em va donar per morta. Tant és així que les
monges d’aquella senzilla clínica privada –Broggi havia estat destituït del seu
càrrec a l’Hospital Clínic per la repressió franquista-, compadides de la jove
mare i de la nena que explicava a tothom que ho volgués escoltar com s’havia
trencat la cama, van anar a la capella a resar. Potser esperaven un miracle i
el miracle es va produir. Un metge jove, amb iniciativa, segurament un bon
deixeble del doctor Broggi, davant del cas va decidir dur a terme una cirurgia
dràstica, radical. Amb el bisturí va anar apartant la carn podrida que ja anava
enfilant-se per la cama infantil fins a deixar-la pelada com un os. La cura
salvatge va resultar salvadora, la carn va començar a crèixer i d’aquell
trasbals de la matèria viva només en resta una cicatriu. Això sí, tinc poc
muscle en aquesta cama i és uns mil.límetres més curta que l’altra, la qual
cosa no es veu gens, però en els meus primers anys joves es va descobrir que
havia condicionat el desenvolupament de la meva columna vertebral. No recordo
cap dia de la meva vida que la columna no em faci mal. Però estic viva.
(extret de La capsa verda. A la imatge, Moisès Broggi de jove)
dimarts, 1 de gener del 2013
1 de gener de 2013
Benvingut, 2013! Alguns diuen que serà un any dolent perquè porta el número 13. Provem de mirar una mica més enllà del que es veu i sumem els números que el componen. Dóna 6. Entre els símbols que porta aparellats el número 6 anotem aquest: el número 6 és el número de la creació, ja que, segons el relat bíblic, al sisè dia es va completar l'Obra. No sembla, doncs, que sigui pas de mal auguri... Desitjo que tot allò que tingueu entre mans (i aixó val també per al nostre país) es completi i us doni la merescuda satisfacció i que la poguem compartir, com nosaltres ahir vam compartir el sopar fraternal per rebre el nou any a casa dels nostres amics vilafranquins, l'Anna Ruiz i el Pere Martí. A la fotografia, una imatge de la recepció del 2013!
Etiquetes de comentaris:
6: número de la creació,
Anna Ruiz,
Pere Martí,
recepció del 2013
dilluns, 31 de desembre del 2012
Bon Cap d'Any 2013!
L'ànima ha de trencar-se, obrir-se en la seva pròpia llum -escriu Mestre Eckhart. De la nit i de la llum brolla un foc, un amor. És així com l'ànima ha d'entrar en l'ordre diví.
Que d'aquesta nit, l'última de 2012 i la primera de 2013, brolli un amor que il.lumini tots els dies de l'any que som a punt d'entrar!
dissabte, 29 de desembre del 2012
Aniversari
Aquesta nena de quatre mesos que es mira amb atenció la seva mà, va néixer tal dia com avui fa 33 anys...
Per molts anys, Cristina!
Etiquetes de comentaris:
Cristina Oromí Costa
dijous, 27 de desembre del 2012
Gilbert Durand
Nascut l’any 1921, el passat 7 de desembre va morir Gilbert Durand,
antropòleg, iconòleg, especialista en mitologia i crític d’art francès. Autor
del famós llibre L’imagination Symbolique,
publicat per primera vegada a París l’any 1964, cal vincular la seva obra
teòrica al Cercle Eranos. Així, doncs, marcat per les investigacions de qui ell
sempre va considerar els seus mestres: Carl G. Jung, Mircea Eliade, Gaston
Bachelard i Henry Corbin, l’any 1966 Gilbert Durand va fundar a l’Université de
Grenoble el Centre de Recherches sur l’Imaginaire, sembrant pels cinc
continents més d’una seixantena de laboratoris de recerca sobre l’imaginari.
Sota la direcció d’Henry Corbin, va ser també vicepresident de l’Université
Saint Jean de Jérusalem. Dedicat precisament a Henry Corbin, l’any 2002 Durand va publicar un altre llibre cabdal en aquest
camp d’investigació: Les Grands Mythes
Fondateurs de la Franc-maçonnerie.
Gilbert Durand va tenir molts deixebles.
Així, l’any 1985, creat i coordinat per Alain Verjat Massmann, un d’aquests
seixanta laboratoris de recerca de l’imaginari va operar molt activament a la
Universitat de Barcelona.
A rel de la mort del mestre Gilbert
Durand, escriu Alain Verjat: Gilbert
Durand era filòsof, sociòleg, antropòleg, literat, expert en pintura de tots
els segles, profund coneixedor de la música i especialment de l’obra de Wagner;
si estiguéssim en el segle XVI, diria que era un humanista; en el XVII, un
“honnête homme”, en el XVIII, un “filòsof il·lustrat”; un pou de ciència obert
a tot, curiòs de tot, amic de físics quàntics, de psicoanalistes, de biòlegs o
de matemàtics com René Thom. Aquesta ment privilegiada, universalista, que
hagués pogut dominar el món universitari de la segona meitat del segle XX, va
rebutjar la brillant carrera a la que podia pretendre de la mateixa manera que
rebutjava els compromisos politico-acadèmics; va ser fidel a les seves
muntanyes, a l’universitat de Grenoble com va ser fidel als centenars d’amics i
milers de seguidors, que tenia arreu del món. Perquè era un home generós. La
majoria dels grans savis són malhumorats i gelosos dels seus coneixements. Però
els molt grans, no.
Gilbert Durand ho regalava tot: el seu somriure, des del primer moment, els seus coneixements, i per poc la seva vida, quan es tractava de resistir a l’invasor nazi. A nosaltres, els seus lectors espanyols, ens va regalar, cada vegada que li ho demanàrem, els drets de traducció de les seves obres, per tal de facilitar-ne la publicació per part d’editors que podien desconfiar. Aquesta generositat és molt important. Però és molt més encara el que ens va ensenyar. Per fer-ho curt: ens va ensenyar a llegir el món, la gent, les obres literàries, la pintura, la música, la filosofia i la religió, tot a l’hora, en uns recorreguts transversals vertiginosos que ens han revelat el sentit profund de l’història humana. Va inventar la pluridisciplinarietat abans que se’n parlés, i la literatura comparada moderna abans que es descobrís. Tant de bó que les seves lliçons, tan profundes i tan enriquidores, siguin llavor fecunda per les generacions que ens seguiran.”
Gilbert Durand ho regalava tot: el seu somriure, des del primer moment, els seus coneixements, i per poc la seva vida, quan es tractava de resistir a l’invasor nazi. A nosaltres, els seus lectors espanyols, ens va regalar, cada vegada que li ho demanàrem, els drets de traducció de les seves obres, per tal de facilitar-ne la publicació per part d’editors que podien desconfiar. Aquesta generositat és molt important. Però és molt més encara el que ens va ensenyar. Per fer-ho curt: ens va ensenyar a llegir el món, la gent, les obres literàries, la pintura, la música, la filosofia i la religió, tot a l’hora, en uns recorreguts transversals vertiginosos que ens han revelat el sentit profund de l’història humana. Va inventar la pluridisciplinarietat abans que se’n parlés, i la literatura comparada moderna abans que es descobrís. Tant de bó que les seves lliçons, tan profundes i tan enriquidores, siguin llavor fecunda per les generacions que ens seguiran.”
Tant de bo. Mentrestant recordem Gilbert Durand quan es refereix a les
característiques del símbol: La virtut
essencial del símbol és assegurar la presència de la transcendència en el sí
del misteri personal. En efecte: el símbol, llenguatge amb què ens parla
l’esperit, no té un sol significat sinó que per a cadascú se’n revela un de
significatiu per a cadascú. D’aquí ve que les ortodòxies més dogmàtiques, ja
siguin religioses o científiques, temin aquesta virtut, com saben molt bé espirituals,
místics i fins i tot alguns poetes de tots els temps.
(publicat a L'Eco de Sitges, 21 de desembre de 2012)
Etiquetes de comentaris:
Alain Verjat,
Carl G. Jung,
Cercle eranos,
Gaston Bachelard,
Gilbert Durand,
Henry Corbin,
imaginació simbòlica,
Mircea Eliade
dimarts, 25 de desembre del 2012
Nadal
L'Àngel anuncia als pastors l'Infant que aquesta Nit ha nascut als nostres cors! Que tingueu un Bon dia de Nadal!
(a la imatge, aquest meravellós diorama, obra de Jesús Rex, de l'Associació de Pessebristes de Vilanova i la Geltrú)
dilluns, 24 de desembre del 2012
Nit de Nadal
Els qui la celebreu, que tingueu una bona Nit de Nadal!
A la imatge, un fragment del pessebre que hi ha a la Plaça de la Vila, de Vilanova i la Geltrú, amb la Masia en Cabanyes de fons.
A la imatge, un fragment del pessebre que hi ha a la Plaça de la Vila, de Vilanova i la Geltrú, amb la Masia en Cabanyes de fons.
Etiquetes de comentaris:
Masia en Cabanyes,
Nit de Nadal,
pessebre
diumenge, 23 de desembre del 2012
Llum en la fosca
És de nit, les portes són tancades.
Només de tant en tant es veu una finestra il.luminada.
Algú insomne, algú malalt, algú resant, algú vetllant
posa llum a la fosca, una llum petita que somriu,
que alimenta l’esperança dins el pit
com una flor nova que s’obre.
Un àngel fa via entre carrers tenebrosos,
alça els ulls i mira enlaire,
esperança amb esperança es troben
en el carrer, en la finestra.
(23-12-2012)
dissabte, 22 de desembre del 2012
Simple i confús
El bé és simple, clar; en canvi, el mal és multiforme fins a la
confusió. Simple és la veritat; multiforme és la mentida, escriu
l’alexandrí Orígenes cap allà el segle segon després de Crist.
Aquestes paraules podríen ser una
bona meditació davant del misteri del Nadal. Però també ho són quant a la vida
quotidiana: només cal observar la realitat que ens envolta, ja sigui en l’àmbit
personal o en l’àmbit col.lectiu.
divendres, 21 de desembre del 2012
Essència i realitat
“No hem d’actuar per una
recompensa, sigui la que sigui, sinó només per allò que és la nostra pròpia
essència i la nostra pròpia vida i resideix en nosaltres”, diu Mestre Eckhart.
Des del punt de vista de Mestre
Eckhart hem de treballar per aquesta nostra realitat interior que és la
realitat de la Vida, és la Vida mateixa, una realitat no-dual on tot hi és
inclòs.
dimecres, 19 de desembre del 2012
Geni i follia
Una vegada més torno al tema del
geni i la follia, que ja en els meus anys joves em va dur a explorar el camp de
la psicologia. No sempre el geni, l’artístic sobretot, va lligat a la follia. Però
moltes vegades, sí. Follies benignes i transportables la majoria, però al
capdavall follies.
Juan Rof Carballo, a qui he
llegit força darrerament, entre d’altres el seu llibre Fronteras vivas del psicoanálisis (1975), es va interessar per
aquesta germandat mental. Perquè tot passa per la ment, també la memòria que
ens dóna la noció d’identitat.
Tinc un amic, un artista integral
que conrea diverses disciplines amb mestria considerable i amb una imaginació
creadora fora del comú, que després d’un episodi tan traumàtic com és un intent
de voler morir per la pròpia mà, m’ha repetit diverses vegades que mai no s’ha
atrevit a psicoanalitzar-se a fons. El motiu: el temor a deixar pel camí
aquella part del seu geni que ell intueix lligat a un diguem-ne forat
existencial de dimensions desconegudes que precisament l’art sargeix o sublima.
He retornat al binomi geni i
follia a través de la lectura de Maruja
Mallo (Circe), de Shirley Mangini. En aquesta biografia dedicada a
l’excèntrica i controvertida pintora Maruja Mallo, i de la qual parlaré en un
altre moment, Shirley Mangini esmenta una contemporània seva, la pintora
Ángeles Santos. Sense antecedents sobre la vida d’aquesta artista, resulta
sorprenent la diferència que es troba en les teles surrealistes de la primera
època de Santos, amb les teles tan convencionals que va pintar després. Fa
estrany contemplar aquestes darreres quan s’han vist, per exemple, obres de
poderosa imaginació creativa com la titulada Un món (possiblement influïda per les pintures d’El Bosco, que
Ángeles Santos havia vist al Prado, pintures que també havien seduït Mallo i
Dalí).
Relata Mangini que una vegada el
guru avanguardista Ramón Gómez de la Serna va anar a visitar Àngeles Santos a
Valladolid, on la jove pintora vivia llavors amb la seva família. Gómez de la
Serna va trobar la noia presa d’una gran angoixa i sofriment com a resultat
d’haver treballat fins a l’extenuació. Ángeles Santos va lamentar-se davant
d’aquell home que no era misogin, dels pocs que hi havia a la seva època!, com
se sentia presonera per ser dona en aquell món i com això l’ofegava… Més tard,
quan Gómez de la Serna es trobava a París, Santos li va escriure una carta on
en un dels paràgrafs es llegeix: (…) i
després me n’aniré pel camp, fugint de que em vulguin convertir en un animal
domèstic.
Ángeles Santos va escapar-se de
casa aquella primavera de 1930. Hi ha qui diu que va voler suicidar-se. Quan la
van localitzar, el seu pare la va tancar en un sanatori de Madrid. Quan se’n va
assabentar, Ramón Gómez de la Serna va comdemnar la decisió de la família i va
insistir en la llibertat artística i personal de Santos. En un article, va
escriure: Els folls artistes i els
artistes folls han de ser al carrer!, em diu l’amic que m’escriu, i amb aquestes
paraules vaig comprendre de manera admirable el dret a la llibertat que tenen
els éssers genials, per perturbats que a nosaltres ens semblin.
En sortir del sanatori i tornar a
casa, Ángeles Santos va abandonar per sempre més la seva imaginativa,
enigmàtica i trencadora pintura. Amb el tancament i tractament oportú, s’havia
aconseguit justament allò del qual Santos havia volgut fugir: la domesticació
de la seva persona i del seu talent artístic, que alguns poden considerar
al.lucinat, i d’altres simplement genial.
(publicat a L’Eco de Sitges, 7 de desembre de 2012. A la imatge, Un món, d'Ángeles Santos)
Subscriure's a:
Missatges (Atom)