Aquí teniu dues imatges de la taula de l'Anna i el Pere, els nostres amics vilafranquins, la taula que va acollir un sopar esplèndid i la posterior gatzara de l'arribada del nou Any! Comencem amb bon peu, amb bona companyia... Bon Any a tothom!
divendres, 1 de gener del 2016
Encarant el 2016!
Etiquetes de comentaris:
sopar de Cap d'any 2016
dijous, 31 de desembre del 2015
Bona entrada d'Any 2016!
Les tradicions es creen. També les particulars, les personals. Des de fa una colla d'anys celebrem l'entrada de l'Any Nou a casa dels nostres amics vilafranquins, l'Anna i el Pere. Aquesta fotografia està presa un d'aquests anys, en aquell moment en què, tot brindant, ens desitgem un bon any! Us desitjo un 2016 ben pròdig també per a vosaltres!
dilluns, 28 de desembre del 2015
Marededéu
Acompanyo aquesta imatge de Maria i Jesús infant, que pertany a la col.lecció de figures de pessebre de l'Associació de Pessebristes de Vilanova i la Geltrú, del poema Marededéu, que forma part de la suite Les Nadales del Museu:
Somriu amb cor de cirera.
Somriu amb cor de cirera.
Els ulls –ametlles tendres-
miren al lluny.
Com la memòria del pa
el cabells sense edat,
mel als pits inflats
que abeuren el Fill.
dijous, 24 de desembre del 2015
Nit de Nadal
Abans d'ahir vam anar a visitar l'exposició de diorames que cada any organitza l'Associació de Pessebristes de Vilanova i la Geltrú, una de les més actives i amb treballs de més qualitat de Catalunya. Vaig fotografiar alguns d'aquests diorames. En aquesta escena delicada -Josep, Maria i el Nen dormint en la nit del 24 de desembre-, hi ha un àngel trapella que els vol despertar del seu repòs. Enfilat dalt l'escala hi ha un colom blanc, figura de l'Esperit Sant.
Dies enrere, en una entrevista a La Vanguardia, a John Rutter, director i compositor de música coral, i autor de nadales molt conegudes, li preguntaven si creia que el relat del naixement de Jesús és històric. Pregunta clau, en aquests moments de pensament materialista, positivista i fins i tot nihilista i encara poca-solta i burleta. John Rutter, anglicà, deia que, certament, molts passatges de l'Evangeli semblen un conte... Però que per a ell l'important no era tant si la història era veritable sinó si era inspiradora! Hi estic d'acord. I com que la realitat no-és-d'una-sola-manera, també podem llegir-la, i sobretot, viure-la, de forma mítica, simbòlica, poètica i ben embolcallats en el misteri de l'Existència!
(el diorama de la imatge és de Jesús Rex)
dimarts, 22 de desembre del 2015
Nadala 2015
divendres, 18 de desembre del 2015
A la taula de Nadal
Es van fent els preparatius d’una festa que agafa
sentit al voltant d’una taula. Mentre faig el pessebre –m’agraden aquestes
representacions casolanes d’escenes del Nou Testament-, comprenc, cada any de
més a prop, perquè a la taula de Nadal hi ha un cert aire de melangia per part
dels grans. Una atmosfera que posa alguna llàgrima en les nostres cares que van
arrugant-se, certificació clara dels anys viscuts, i que només s’esvaeix quan
s’hi asseuen els infants amb aquella gatzara inconscient i visita diària al
paradís. El tió espera vora la llar de foc amagat sota una manta.
A taula
de Nadal hi ha molta gent. I és que ells, pares i avis, i algun oncle o tia
estimats que fa anys que van morir (en la memòria el temps no compta), també hi
són. Els nostres morts hi són amb una presència retallada amb precisió com les
estrelles enganxades en el paper blau del pessebre. Són una presència viva. Mentre
se serveix l’escudella, em vénen a la memòria les paraules de l’àvia, amb
aquella falda on hi cabia tothom. O la de l’avi, home lliurat al treball de les
seves vinyes. Patia, a l’estiu, per si els ceps agafaven malures. I em ve a la
memòria també el meu pare i el seu capteniment. Era home de poques paraules, però
les que deia ja te les podies aprendre de memòria: et servirien per tota la
vida.
A la
taula on m’asseuré a celebrar el Nadal ningú no veurà aquestes presències. Només
tenen santuari en el meu cor. Em fan companyia. No em faria res menjar només un
plat de sopes. A la meva taula de Nadal hi ha tot l’or del món, encara que
ningú no el vegi. Els meus records es van fent poema a cada cullerada del que
sigui. El meu pare encara em deia que m’havia de deixar un dit buit a
l’estómac. No he oblidat res del que deia el meu pare, ni del que em deien tots
aquests morts que a la taula de Nadal em bufaran coses precioses a les orelles.
Agraïda, somriuré, i faré moixaines als petits. Un dia els petits seran grans. I
en alguna taula de Nadal, vés a saber on, potser recordaran alguna de les coses
que els vam dir. I així un Nadal rere l’altre.
(article publicat al Diari de Vilanova, 20 de desembre de 2015)
dilluns, 14 de desembre del 2015
Una reflexió sobre art
La xifra és escandalosa: sembla que un 20% de les
obres d’art que circulen i s’exhibeixen són falses. Ho diuen les policies a les
quals els arriben denuncies per aquest tema arreu del món. Un quadre, un
gravat, un dibuix d’un artista cotitzat –qui decideix la cotització, també ens
podríem preguntar- augmenta de preu a mesura que cada dia que passa es pot
vendre més car (una bombolla que algun dia explotarà). D’aquí ve que es
falsifiquin algunes firmes, tots en tenim més d’una al cap. Es falsifica i s’especula
amb una cosa que és sagrada, o ho hauria de ser. Però en els nostres temps
seculars el que triomfa és l’art profà. I encara rai si té nivell.
Cada
època, i com més cap aquí anem, més, ha controlat la producció de l’art. I el
jove artista, entusiasta i amarat encara amb aquell esperit que el mou i
l’il.lumina, ha de bregar amb forces que suposa, però de les quals ignora el
poder fins que no les té al davant. El jove creador, o el vell creador que no
s’ha doblegat a això que en diem el mercat, ha de lluitar enfront d’uns valors
que no són humanístics sinó especulatius. Sempre hi ha excepcions, és clar, i
és possible que l’artista, malgrat les forces adverses, sobresurti. Però més
aviat es donen històries, sovint dramàtiques, com la de Vincent Van
Gogh, un creador noble, autèntic, sincer. L’aneguet lleig ho és per a la gent
cega de la seva generació, que no sap veure la seva naturalesa de cigne. Cal
dir que només es poden reconèixer els iguals. Per la seva mateixa condició,
l’ignorant no pot reconèixer el savi.
L’artista, l’home o la dona generosos en sentit artístic, és a dir, no
interessats, és el que hauria de ser normal, sense que això vagi en detriment
de guanyar-se la vida com en qualsevol altre ofici. Però en l’època dels
oripells, la majoria només volen ser famosos. M’ho comenta un veterà professor
de Belles Arts, arronsant les espatlles. L’artista autèntic aspira a que la
seva obra sigui mirada, la qual cosa significa l’oportunitat de poder establir
un diàleg amb l’espectador, i, per extensió, amb el món i amb les generacions
de l’avenir.
Pot passar que un artista noble, sincer, un artista que a desgrat d’haver fugit del cant de sirenes, o d’aquells que no tenen escrúpols a l’hora de prostituir ànimes, hagi sobresortit i sigui manipulat posteriorment, quan ell ja no hi és. I es falsifiquin obres seves, i es venguin a preu d’or passant per damunt de la biografia d’algú que ha treballat, ell sí, per amor a l’art, i sigui autor d’una obra aurífica, plena d’energia espiritual, una obra fruit d’aquell foc interior que traspassa les parets del temps. L’artista honest sap, perquè la sent com flama viva en el santuari de la seva ànima, quina és la veu que el guia, la veu del mestre interior. Com deia Francesc de Borja, no servir a senyor que es podreix. És a dir: servir amb amor al principi superior que, fins i tot des de la quàntica, entenem com a incorruptible, digueu-li el nom que vulgueu.
(article publicat a El 3 de vuit, 4 de desembre de 2015. A la imatge, una pintura de Vincent van Gogh)
diumenge, 13 de desembre del 2015
Santa Llúcia, Hannukà, el sol es pon a mar i Aquarel.la
Avui, Santa Llúcia, festa gran en el nostre calendari litúrgic a les envistes de Nadal. Coincideix amb la Hannukà jueva, que és també una festa de la Llum. A Vilanova i la Geltrú, per aquestes dates i fins d'aquí a un mes llarg, el sol es pon a mar. Ahir, però, el sol estava tenyit de plata, com es veu en aquesta imatge. També la vista d'aquest sol és pura meravella... Acompanyo aquest apunt amb un dels poemes de la suite Les Nadales del Museu, titulada Aquarel.la:
Un traç blau
recorre el paper
de dalt a baix.
Es un gest que respira,
aigua que es dóna en l’amor,
núvol i llàgrima,
cel que abraça la mar:
Naixement.
Etiquetes de comentaris:
Aquarel.la,
el sol es pon a mar,
Hannukà,
Les Nadales del Museu,
Santa Llúcia
dijous, 10 de desembre del 2015
L'hora de Clarice
El dia 10 de desembre, a molts llocs del món, és L'hora de Clarice. Tot fent referència al títol d'un dels seus llibres, L'hora de l'estrella, així s'anomena l'homenatge a l'escriptora en el dia del seu naixement. És una de les meves escriptores preferides. Reprodueixo aquí un article publicat al Diari de Vilanova (18-7-2014). Es tracta de la segona postal d'estiu, de les sis que vaig escriure dedicades a dones escriptores:
POSTALS D’ESTIU (2) Clarice Lispector i els espills
El
veritable pensament sembla sense autor, escriu Clarice Lispector a Aigua viva (Pagès
editors, 2006). Un veritable cop a l’ego, tan senyor ell, i
tan il.lús. L’ego és una màscara que tapa el rostre del veritable ésser, que en
realitat no en té, ocult en el més recòndit de cadascú. Clarice Lispector ho
sap i ho diu, poc escriptors
com ella han anat tan a fons de les entranyes de la realitat
en el seu doble vessant: físic i metafísic. Bé, potser sí: María Zambrano i
Rainer Maria Rilke.
No hi
ha cap frase en aquest relat excepcional que és Aigua viva que no mogui al pensament. Si algú volgués estudiar
filosofia sense obrir un llibre de filosofia en tindria prou en llegir-lo i
apamar-lo a fons. Tota l’escriptura de Lispector és una meditació en veu alta
d’on emergeixen les preguntes existencials i les mil-i-una respostes
aproximades. Viure és respondre a la vida. Per aquest motiu, l’autora utilitza sovint
la primera persona a l’hora de narrar i la tècnica del monòleg per a escriure
els seus contes i novel.les.
Els
personatges de Clarice Lispector (Txetxèlnik, Ucraïna, 1920 – Rio de Janeiro,
1977) sempre responen, tot i que de forma gens convencional. D’aquí
l’estranyesa que provoquen els seus textos: I
no tinc trama de vida? sóc inesperadament fragmentària. Ho sóc a poc a poc. La
meva història és viure (…) és una història d’instants que fugen com les vies
fugitives que es veuen des de la finestra del tren. Quanta lucidesa!
Aleshores: ‘ella’, o la seva protagonista, on és? És només en aquest instant de
presència pura de l’ésser abscòndit que necessita d’un cos per a transportar-se,
o fer-se visible a través del jo que actúa.
Així, l’autor del pensament, o l’autora de l’escriptura
d’Aigua viva, la protagonista
desdoblada en l’abstracció d’un objecte, diu: Què sóc en aquest instant? Sóc una màquina d’escriure fent ressonar les
tecles seques en la humida i fosca matinada. Consciència de ser a través
d’un cos –o la màquina que escriu com a metàfora-, així com s’espitlla en
aquest cos per a dir i per a dir-se (això vindria a ser també escriure). Som i
no som a una banda i l’altra del mirall de la vida.
En els relats de Clarice Lispector hi ha
molts espills: reals, al.legòrics i simbòlics. L’espill, imatge de l’aspecte
lunar de l’existència, reflecteix. Però, què reflecteix? Física i metafísica
una altra vegada com a companyes de ball. En realitat, l’espill és buit,
com nosaltres som buits sense ànima, o sense l’alè
vital. D’aquí
ve l’antiga superstició de tapar els miralls de les cases quan es moria algú.
L’espill ens mostra una imatge, un ‘doble’. Però en realitat no ‘som’ aquell o
aquella de l’espill. Qui mira un espill,
qui aconsegueix veure’l sense veure’s, qui entén que la seva profunditat
consisteix a ser [un espai] buit, qui camina cap a l’interior del seu espai
transparent sense deixar-hi el vestigi de la pròpia imatge, aquest ha entès el
seu misteri. Aquest o aquesta que aconsegueix veure l’espill en la seva
naturalesa pura entén el misteri de l’espill, però també entén el seu propi
misteri. Tan sensible és l’espill en la
seva qualitat de reflex lleu, només la imatge, no el cos. El cos de la cosa. Aquesta cosa és el que som? Som a imatge i
semblança de Déu, es diu a la
Bíblia. Així, doncs, espitllem (amb millor o pitjor cara)
aquesta realitat, posem-li el nom que vulguem? Tot el món va començar amb un sí. Som miríades de sís, pols d’estrelles, de fragments d’existència,
i ja és prou, ja que feina hi ha per veure’s més enllà de l’espill. Mentre tingui preguntes i no hi hagi
resposta continuaré escrivint, diu Lispector al relat L’hora de l’estrella. Perquè la meva
vida veritable i difícil de reconèixer és extremament interior i no té una sola
paraula que la
signifiqui. I tampoc no té espill, ja que en l’última realitat no
hi ha espill que l’espitlli, com diu Clarice Lispector. I, això no obstant, escriure
per a veure més enllà del que s’hi veu.
Etiquetes de comentaris:
10 desembre 2015,
Clarice Lispector,
L'hora de Clarice
dilluns, 7 de desembre del 2015
Pessebre
L'any 2009 vam passar la festes de Nadal a Còrdova i a Sevilla. La tradició de fer pessebres a les esglésies i als patis de les cases és vigent fins a tal punt que també es troben pessebres preciosos als aparadors de les botigues. Aquest és un dels pessebres que vaig fotografiar (en una església) aquell hivern benigne. Tot i que no l'inspira directament, jo pensava en els pessebres de casa, en la meva infantesa, il.lustra el primer poema de la sèrie Nadales del museu, i que es titula precisament, Pessebre:
El pessebre en un altar,
el cel de paper blau,
els turons nevats de sal.
De puntetes mira l’Infant que somriu
com ell en aquella fotografia
a la falda de la mare.
Alça les mans netes,
sense ferides.
Ja vindrà la set
i l’aigua amarga.
Etiquetes de comentaris:
Nadales del museu,
pessebre
divendres, 4 de desembre del 2015
Una casa singular
A l’àlbum Cases singulars,
personatges singulars (coeditat per Albertí Editor i l’Ajuntament de
Barcelona), Isabel Vallès Audouard i Laura Pastor Durán, provinents de l’àmbit
de la història de l’art, han fet una tria selecta de deu cases singulars
barcelonines: Palau Moxó, Casa de la Seda, Museu de l’Acadèmia, Casa Rocamora,
Palau Güell, Casa Amatller, Torre de Bellesguard, Estudi d’Oleguer Junyent,
Casa Lleó Morera i Casa Batlló.
En els seus records, cadascú evocarà una casa. O més d’una. En el segon pis
de la fabulosa Casa Amatller, durant uns anys s’hi va allotjar la Institució de
les Lletres Catalanes. Vaig adreçar no poques cartes personals, al director que
en aquell moment tenia l’ILLC. Aleshores encara s’escrivien cartes. Estic
parlant dels anys 1992-93 i sembla que faci mil anys!
De la lectura dels avatars d’aquestes cases singulars pel seu valor
artístic i per la personalitat dels seus estadants, voldria destacar el Museu
de l’Acadèmia de Belles Arts Sant Jordi, la “casa” més acostada a la meva època
de formació. Llegint la cronologia històrica de l’edifici on hi ha l’Acadèmia
de Belles Arts (l’edifici de la Llotja al passeig d’Isabel II), he evocat
moments d’emoció en posar els peus en aquesta construcció vetusta. Les aules
tenien uns sostres alts, catedralicis. A l’hivern era difícil escalfar aquells
espais. Durant el tercer curs, els estudiants que proveníem de les sucursals de
l’Escola d’Arts Aplicades i Oficis Artístics, més coneguda com Escola de la
Llotja, vam rebre unes classes que eren un tast de les especialitats que oferia
l’Escola. En aquell moment era en aquest edifici de la Llotja on encara tenien
lloc, ja que un any després la seu central de l’Escola de la Llotja va
traslladar-se a l’edifici nou, al carrer Ciutat de Balaguer. Les especialitats
que més em van interessar van ser modelat i disseny de vitralls. No vaig fer,
però, ni una cosa ni l’altra. Ja m’havia decantat per cursar disseny gràfic,
una especialitat que tot just feia un curs que havia començat a la nova seu. A
l’entrada de la “vella” Llotja hi havia una rèplica de l’escultura de Moisès,
de Miquel Àngel. M’impressionava. L’original forma part de la tomba del papa Juli
II. Anys després vaig admirar-la, amb sentiment crescut, a Sant Pere in Vicoli,
de Roma.
(article publicat al Diari de
Vilanova, 4 de desembre de 2015. En una imatge, la coberta de Cases singulars, personatges singulars.
En l’altra imatge, una vista de l’entrada de la seu de l’actual Escola Superior de Disseny i art "Llotja", al carrer Ciutat de Balaguer, 17, amb una fotografia, a la paret esquerra, de l’antiga
seu de la qual parlo en l’article a propòsit de l’Acadèmia de Belles Arts Sant Jordi, una
de les cases singulars esmentades al llibre)
Etiquetes de comentaris:
Acadèmia de Belles Arts Sant Jordi,
cases singulars,
Escola d'arts aplicades i Oficis Artístics,
Escola de la Llotja,
Escola Superior de Disseny i art "Llotja"
dissabte, 28 de novembre del 2015
Nadales al museu
M'agraden les pintures amb l'escena de l'Annunziata. Les fotografio a les esglésies, als museus. A vegades he de fer la fotografia a corre-cuita, d'amagat. Hi ha museus on està prohibit... Si algun dia m'atrapen diré: És una Annunziata, no us farà cap mal que en vulgui conservar-ne una imatge... Ahir, dia 27 de novembre, al recital de Poesia religiosa i transcendent que es va fer al Reial Cercle Artístic de Barcelona, vaig llegir una col.lecció de deu poemes molt curts que es titula Nadales al museu. Una de les nadales és una Annunziata, inspirada en aquest episodi bíblic, que trobareu tot seguit:
Com una barca minúscula,
la Paraula navega endins.
Sota les parpelles de la Verge
la idea vaga d’una plenitud.
Que així sigui.
(la imatge està presa, amb permís del guarda!, a la Pinacoteca de Berlín, aquest juny passat)
dijous, 26 de novembre del 2015
Empatia amb les víctimes de la violència masclista
L'any 2008 vaig publicar El mirall de Circe (Editorial Comte d'Aure), un llibre de poemes escrit des de l'empatia per les víctimes del masclisme. Uns anys després, el pintor vilanoví Ferran Ferrer Margalet va fer aquest dibuix, inspirat en un dels poemes, Ets aquí, i que reprodueixo a continuació:
Sang a la cara,
els ulls enfonsats.
Estic parlant de mi després de cada encontre.
Les llàgrimes couen als ulls.
No em penedeixo de res,
no em penedeixo d’haver compartit amb tu la vida.
Ets aquí, ben endins,
fins que el teu odi ens separi.
Etiquetes de comentaris:
25 de novembre,
Dia de la No Violència vers les Dones
divendres, 20 de novembre del 2015
Economia domèstica
Ho heu sentit a dir: als programes de Formació Professional s’hi volen
incorporar ensenyaments de les tasques de la llar, d’economia domèstica, de
cuina, etc. Tothom hauria de passar per aquests ensenyaments bàsics, crec jo, i
ampliats per aquells que s’hi voldran especialitzar, que els voldran
desenvolupar amb més competència professional. En l’àmbit de la cuina ja es fa
amb èxit. Cada dia serà més necessari.
Tothom creu que en sap, de fer llits, fregar, planxar, cuinar, rentar i
estendre la roba, fer comptes. I no tothom en sap. La meva àvia, que era molt
enginyosa, deia que hi ha gent que per comptes de mans tenen peus, com volent
dir que eren ben maldestres. També parlava de les mans foradades, amb la qual
cosa volia dir que hi ha persones que no tenen mai ni cinc, que no estalvien,
que malgasten. Aquí entra l’economia domèstica, una ciència que no només
s’hauria d’aprovar sinó fer un màster.
En les tasques de la llar, d’una gran perfecció i bon gust, de cuinar amb
grau d’excel.lent, i d’una gran intel.ligència quant a economia domèstica, a la
meva mare li haurien de concedir el cum
laude. En els anys cinquanta, amb el sou tan prim que guanyava el meu pare,
ella feia miracles, ho sé perquè els vaig viure. Quan sortíem de casa ningú no
hauria dit que aquella era una llar senzilla. La mare rentava i planxava la
nostra robeta cada dia, i ho feia tan bé que tot semblava com acabat de sortir
de la botiga. Amb
91 anys, tres de vídua i amb la salut precària, la meva mare ara té ajuda a
casa, només faltaria, però va a comprar i cuina cada dia per no perdre fil de
la seva saviesa gastronòmica, i encara realitza tasques com planxar fins i tot
els llençols (no cal arribar a aquests extrems, li dic). Aquesta saviesa mai no
ha estat compensada. M’agradaria calcular els milers d’euros que la meva mare
ha estalviat (una manera de guanyar-los) fent-se ella mateixa la feina fins a
una edat avançada, fent de mainadera, de planxadora, de cuinera, fent bé els
comptes, estalviant. En els nostres dies, la majoria de dones treballem i
deleguem bona part d’aquesta feina que s’ha de valorar en el que val en
aptituds, en confort i en diners. Té sentit tant saber-la fer bé per a un
mateix com que es professionalitzi.
(article publicat al Diari de
Vilanova, 20 de novembre de 2015.
A la fotografia, la meva mare de molt jove, quan festejava amb el meu pare, la foto li va fer ell, al terrat de la casa on va néixer la meva mare)
Etiquetes de comentaris:
economia domèstica,
Neus Gramunt
dimecres, 18 de novembre del 2015
Màscares penjades
Aquesta imatge -instantània presa al vol, tot passant, el juny de 2012- podia haver estat presa a Venècia, però no, està presa a Pisa, en un quiosc de souvenirs. No estem en època de Carnaval, pròpiament. Però per a qui tingui la mirada fina veurà màscares penjades arreu, i no pas tan belles com aquestes sinó màscares de l'horror, del terror les més angunioses i mortíferes. Altres màscares, però, fan pampallugues en el món de la política, ben esgavellada, aquests dies. No és or tot el que vol lluir... No conec ningú que estigui tan net com per tirar la primera pedra. Crec que s'hauria de ser més honest. El catarisme (purisme) a vegades provoca més mal del que vol evitar. En el món del fang un s'ha d'embrutar les mans si vol construir una figura bella.
Etiquetes de comentaris:
catarisme,
màscares belles,
màscares de l'horror,
política
dilluns, 16 de novembre del 2015
La bellesa de l'instant
L'objectiu de la màquina de fotografiar captura instants de bellesa com aquest. Mai més la fulla que mou el vent no es dreçarà de la mateixa manera en l'horitzontal dels núvols que es retallen en el cel blavíssim i net. Ho sé. Al món hi ha molt de dolor, i el sento com una esgarrapada. Però els ulls se me'n van en la contemplació de la bellesa d'aquest instant.
Etiquetes de comentaris:
al món hi ha dolor,
la bellesa de l'instant
divendres, 13 de novembre del 2015
Imatge humil de tardor
Aquests dies d'intens dramatisme parlamentari, amb tants ais al cor, goso presentar-vos aquesta imatge humil de tardor. Perquè potser és el que fa falta: una gran humilitat per discernir els límits i, sobretot, no llençar a mar el patrimoni aconseguit fins al dia d'avui, amb tant d'esforç.
Etiquetes de comentaris:
imatge humil de tardor
dilluns, 9 de novembre del 2015
Castell de Penyafort
Ahir, segon diumenge de mes, es podia visitar el castell de Penyafort, que es troba al municipi de Santa Margarida i els Monjos. La torre que es veu a la fotografia, al costat del que va ser una casa forta de l'època (al seu lloc hi ha una gran església), és la casa natal del dominic Raimon de Penyafort (1185-1275), sant Raimon a partir del 1601, tot i que va ser l'introductor del Tribunal de la Inquisició a Catalunya (algú demanarà perdó per les dones remeieres que el 'sant tribunal' va fer cremar?). Savi ho va ser, Raimon, ja que era especialista en dret canònic i doctor en teologia escolàstica.
Etiquetes de comentaris:
castell de Penyafort,
Inquisició,
Raimon de Penyafort
Per la porta del Parlament...
En aquest moment, al Parlament de Catalunya hi té lloc un acte de gran transcendència. Espero que aquest matí per la porta hi hagi entrat un àngel...
Etiquetes de comentaris:
Parlament de Catalunya
divendres, 6 de novembre del 2015
Lola Anglada i Enric-C. Ricart
¿Us imagineu Enric-C. Ricart cantant cançons catalanes acompanyant-se d’un
acordió? Ho explica Lola Anglada a les seves Memòries 1892-1984, recentment publicades per la Diputació de
Barcelona, dipositària del seu llegat, en una edició a cura de Núria Rius
Vernet i Teresa Sanz
Coll. Es tracta d’un bell volum, maquetat amb gust, deixant marges perquè el
text respiri. El volum conté també moltes il.lustracions, com s’escau en les
memòries d’una artista de primera fila, la creadora, entre d’altres, del
simbòlic personatge El més petit de tots.
Lola Anglada, gran dibuixant que suspenia la perspectiva, com ella mateixa
explica del seu aprenentatge a l’Escola de Belles Arts de Llotja, va conèixer
Ricart a l’acadèmia del mestre Galí, on també va conèixer Joan Miró, Josep
Ràfols, Marian Espinal, mossèn Josep Garriga. Ella era l’única noia d’una colla
de joves artistes que sempre estaven alegres, i que així que en tenien l’ocasió
anaven a visitar exposicions de pintura.
Una vegada el mossèn no reeixia en la pintura d’un bodegó. Es va posar de
tant mal humor que va començar a tirar la fruita pel balcó, bo i fent blanc en el guarda de punt. Quan
el guarda, enfurismat, va mirar cap al casalot, els cinc balcons que donaven al
carrer es van tancar de cop, al mateix temps. En el casalot hi tenien estudi
els cinc estudiants de can Galí. Lola Anglada explica que el mossèn treballava
amb la sotana arremangada, que Miró es tombava el trajo per no embrutar-se’l i
que Ricart es vestia amb un batí blanc fins als peus, fantasmagòric.
D’entre aquests companys jo
apreuava l’Enric Cristòfol Ricart com el més ben dotat, posseïa ja una
personalitat, la seva tècnica era meravellosa, cisellava al boix directament,
el seu cop d’eina no fallava. I era un bon amic, de caràcter agradable i
excel.lent persona, posseïa una ironia fina per fer broma del pròxim sense
molestar ningú. Anglada
admirava Ricart perquè veia que no divagava en el seu art, que el seu camí era
sòlid, que tenia personalitat. Joan Miró en canvi era reservat, poc conversava.
Només una vegada va obrir la boca per dir als amics que potser ell, en un atac
de bogeria, potser també s’hauria tallat l’orella com Van Gogh.
Galí havia dit a la
jove Lola Anglada: Treballeu
i estudieu segons la vostra orientació i personalitat; vós sola trobareu el
camí. A Ricart, com a la
mateixa Anglada, li agradaven Giotto, Fra Angelico. La
influència dels mestres italians és visible en l’obra de caràcter noucentista
de tots dos.
(article publicat al Diari de
Vilanova, 6 de novembre de 2015. A la imatge, una escultura de Ricart realitzada per Manolo Hugué, l'any 1941)
Etiquetes de comentaris:
Enric-C. Ricart,
Lola Anglada,
memòries,
mestre Galí,
Núria Rius Vernet,
Teresa Sanz Coll
Subscriure's a:
Missatges (Atom)