El dia 10 de desembre, a molts llocs del món, és L'hora de Clarice. Tot fent referència al títol d'un dels seus llibres, L'hora de l'estrella, així s'anomena l'homenatge a l'escriptora en el dia del seu naixement. És una de les meves escriptores preferides. Reprodueixo aquí un article publicat al Diari de Vilanova (18-7-2014). Es tracta de la segona postal d'estiu, de les sis que vaig escriure dedicades a dones escriptores:
POSTALS D’ESTIU (2) Clarice Lispector i els espills
El
veritable pensament sembla sense autor, escriu Clarice Lispector a Aigua viva (Pagès
editors, 2006). Un veritable cop a l’ego, tan senyor ell, i
tan il.lús. L’ego és una màscara que tapa el rostre del veritable ésser, que en
realitat no en té, ocult en el més recòndit de cadascú. Clarice Lispector ho
sap i ho diu, poc escriptors
com ella han anat tan a fons de les entranyes de la realitat
en el seu doble vessant: físic i metafísic. Bé, potser sí: María Zambrano i
Rainer Maria Rilke.
No hi
ha cap frase en aquest relat excepcional que és Aigua viva que no mogui al pensament. Si algú volgués estudiar
filosofia sense obrir un llibre de filosofia en tindria prou en llegir-lo i
apamar-lo a fons. Tota l’escriptura de Lispector és una meditació en veu alta
d’on emergeixen les preguntes existencials i les mil-i-una respostes
aproximades. Viure és respondre a la vida. Per aquest motiu, l’autora utilitza sovint
la primera persona a l’hora de narrar i la tècnica del monòleg per a escriure
els seus contes i novel.les.
Els
personatges de Clarice Lispector (Txetxèlnik, Ucraïna, 1920 – Rio de Janeiro,
1977) sempre responen, tot i que de forma gens convencional. D’aquí
l’estranyesa que provoquen els seus textos: I
no tinc trama de vida? sóc inesperadament fragmentària. Ho sóc a poc a poc. La
meva història és viure (…) és una història d’instants que fugen com les vies
fugitives que es veuen des de la finestra del tren. Quanta lucidesa!
Aleshores: ‘ella’, o la seva protagonista, on és? És només en aquest instant de
presència pura de l’ésser abscòndit que necessita d’un cos per a transportar-se,
o fer-se visible a través del jo que actúa.
Així, l’autor del pensament, o l’autora de l’escriptura
d’Aigua viva, la protagonista
desdoblada en l’abstracció d’un objecte, diu: Què sóc en aquest instant? Sóc una màquina d’escriure fent ressonar les
tecles seques en la humida i fosca matinada. Consciència de ser a través
d’un cos –o la màquina que escriu com a metàfora-, així com s’espitlla en
aquest cos per a dir i per a dir-se (això vindria a ser també escriure). Som i
no som a una banda i l’altra del mirall de la vida.
En els relats de Clarice Lispector hi ha
molts espills: reals, al.legòrics i simbòlics. L’espill, imatge de l’aspecte
lunar de l’existència, reflecteix. Però, què reflecteix? Física i metafísica
una altra vegada com a companyes de ball. En realitat, l’espill és buit,
com nosaltres som buits sense ànima, o sense l’alè
vital. D’aquí
ve l’antiga superstició de tapar els miralls de les cases quan es moria algú.
L’espill ens mostra una imatge, un ‘doble’. Però en realitat no ‘som’ aquell o
aquella de l’espill. Qui mira un espill,
qui aconsegueix veure’l sense veure’s, qui entén que la seva profunditat
consisteix a ser [un espai] buit, qui camina cap a l’interior del seu espai
transparent sense deixar-hi el vestigi de la pròpia imatge, aquest ha entès el
seu misteri. Aquest o aquesta que aconsegueix veure l’espill en la seva
naturalesa pura entén el misteri de l’espill, però també entén el seu propi
misteri. Tan sensible és l’espill en la
seva qualitat de reflex lleu, només la imatge, no el cos. El cos de la cosa. Aquesta cosa és el que som? Som a imatge i
semblança de Déu, es diu a la
Bíblia. Així, doncs, espitllem (amb millor o pitjor cara)
aquesta realitat, posem-li el nom que vulguem? Tot el món va començar amb un sí. Som miríades de sís, pols d’estrelles, de fragments d’existència,
i ja és prou, ja que feina hi ha per veure’s més enllà de l’espill. Mentre tingui preguntes i no hi hagi
resposta continuaré escrivint, diu Lispector al relat L’hora de l’estrella. Perquè la meva
vida veritable i difícil de reconèixer és extremament interior i no té una sola
paraula que la
signifiqui. I tampoc no té espill, ja que en l’última realitat no
hi ha espill que l’espitlli, com diu Clarice Lispector. I, això no obstant, escriure
per a veure més enllà del que s’hi veu.
Gran escriptora,molt bon article.
ResponElimina