“Estic terroritzada del tipus de món on creixen les meves
filles, una societat en què a les dones se les jutja pel pes”, deia Caitlin Moran en una entrevista. Caitlin Moran, columnista molt
llegida al The Times i autora del
llibre Cómo ser mujer (Anagrama),
posava el dit a la nafra d’un nou tipus d’esclavatge al qual estem sotmeses les
dones de totes les edats.
Mentre llegia
l’entrevista a Caitlin Moran em va venir al cap una conversa que vaig tenir amb
Maria Aurèlia Capmany un temps després que fos operada del seu càncer de pit.
Èrem en un acte a la
Casa Elizalde i Capmany portava un vestit blanc de fil, una
túnica elegantíssima. A penes tenia cabell al cap, estava fent quimioteràpia.
Vam parlar de literatura força estona. Però en un moment donat vam recordar el
mocador que s’havia posat l’escriptora Helena Valentí per ocultar la calvície
ocasionada pel tractament químic contra el seu càncer. El mocador li estava
molt bé i, al nostre parer, embellia Valentí, però amb el seu caràcter
abrandat, Capmany va reclamar el dret a la calvície de les dones, fos quina fos
la causa!
Les dones hem
avançat molt en drets, en estudis, laboralment, a les llars, en el lloc que
ocupem a la societat i a les famílies. Però hi ha un terreny en el qual la
societat ens vol tenir ben collades i és en la tirania de l’estètica. Molt
riure de les dames encotillades del segle dinou, però no hi ha cotilla més
terrorífica que la
mental. Avui dia les noies i les dones hem d’estar primes com
una escultura de Giacometti, tenir el pit de la Sofia Loren (un
contrasentit amb la magresa i, per tant, el pit ha de ser remodelat a base de
bisturí), ser glamurosa i sexi (un altre contrasentit, l’elegància és discreta)
i les arrugues s’han d’estirar amb botox o amb el que sigui que planxi la pell.
En una època de
tants drets individuals guanyats no sense esforç per les dones, resulta estrany
que estiguem presoneres d’uns cànons estètics tan constrenyidors. Algunes
amigues fan l’observació: “Hi ha uns
tints naturals per als cabells blancs…” M’estan dient per via diplomàtica
que haig d’ocultar la meva vellesa, que haig d’amagar els meus cabells blancs,
que jo estimo tant com les meves arrugues, i que ja m’està bé una cosa i
l’altra, i que ‘jo’ no sóc ni els meus cabells blancs ni les meves arrugues,
simplement tinc arrugues i cabells blancs, tinc més de seixanta anys, és el
natural.
Crec que cadascú ha
de fer el que cregui més convenient, es tracta de la llibertat personal. Per
això a vegades el cor se m’encongeix davant del patiment psíquic d’algunes
amigues davant la tirania de la
moda. Patim un esclavatge encobert atrapades en un ideal
masculí que nosaltres ens hem cregut i que imposa cossos i rostres impossibles.
Hem de ser perfectes com una venus de Botticelli, un ideal que rares vegades es
dóna a la realitat, sobretot després d’haver parit un fill o més, o d’haver
entrat a la menopausa.
Maria Aurèlia Capmany, la personalitat de la qual vaig conèixer més a fons
aquell dia d’estiu, volia subvertir els cànons estètics. Tota
construcció humana es pot canviar, els cànons estètics són una construcció
cultural, la prova és que varien amb el temps. Així, doncs, potser aviat hi
haurà una presa de consciència i ens posarem a treballar a favor d’una cultura
on la bellesa no estigui tan subjecta als interessos de vés a saber quines
multinacionals, una cultura de la bellesa que no sigui tan coercitiva per a les
dones i abogarem per una bellesa basada en els trets de la pròpia personalitat,
allò que realment ens distingeix. La qual cosa no vol dir que no hàgim de fer
servir la cosmètica, simplement no dependre’n tant per ser nosaltres mateixes.
Hi ha molta bellesa en un home i una dona lliures, que es mostren amb
naturalitat i sense por als canvis físics que de forma inexorable comporta el
fet de viure.
(publicat al Diari
de Vilanova, 11 d’octubre de 2013. A la imatge, una fotografia d'una dama de l'antigor presa al Museu Arqueològic de Fira, la capital de Santorini)