dilluns, 25 de juny del 2018
El somriure de l'esfinx
Amb alegria íntima anuncio aquesta novetat... L'ha editat Pagès editors i aquesta setmana ja es distribuirà a les llibreries.
Etiquetes de comentaris:
El somriure de l'esfinx
divendres, 1 de juny del 2018
Dones fortes
Nou anys i nou dones
entrevistades, de les quals Monika Zgustova en fa un retrat a Vestides per a un ball a la neu i les
compara, pel seu capteniment, amb figures de l’imaginari jueu com Judith i la
dona de Lot, o grec, com Penèlope, Minerva, Ulisses, Ariadna, Psique, Antígona
i Eurídice. Zgustova les va anar a trobar a les seves cases de Moscou, Londres
o París. Dones sobrevivents als gulags siberians, camps de càstig i treballs
forçats del règim estalinista on la repressió era brutal, tantes hi van deixar
la pell. La policia secreta les detenia a qualsevol hora i per causes arbitràries.
En un cas, la detinguda duia un vestit de ball, que aviat va mudar en un
parrac. Nou dones de les quals anem sabent les credencials: científiques, mestres,
matemàtiques, poetes, actrius.
En
les entrevistes, narrades amb el seu talent d’escriptora, Zgustova ens presenta
dones fortes. Ho havien de ser. O s’hi van tornar. ¿Què les ajudava a passar anys
menjant a penes res i treballant per sobre de les forces dels seus cossos
migrats? Sovint, la cultura. I la fraternitat entre les preses, l’ajuda mútua.
Aquestes amistats eren com bastons que ajuden a caminar. En algun moment
d’aquests relats que no he pogut llegir seguits perquè em feien mal a les
entranyes i els havia d’anar paint a poc a poc, he recordat el llibre de Margarete
Buber-Neumann sobre la seva amistat amb Milena Jesenská, l’estimada de Kafka.
Es van trobar en el camp de concentració nazi de Ravensbrük. De Milena, que va
morir al camp, havia escrit Kafka que era un foc ardent com no havia vist mai.
També les entrevistades per Monika Zgustova: Ziara Vessiòlaia, Susanna Petxuro,
Ela Markman, Elena Korybut-Daszkiewicz, Valentina Íevleva, Natàlia Gorbanévskaia,
Janina Misik, Gàlia Safónova i Irina Emeliànova semblen il·luminades per aquest
esperit, aquest foc viu a desgrat d’una situació que denigra la persona, que la
vol deshumanitzar. Aquestes dones confinades van mantenir la seva dignitat. Els
seus cossos van quedar malmesos, la salut, fràgil, totes tenien problemes de
mobilitat quan Zgustova les va visitar. Però l’ànim, aquella seguretat interna,
era dempeus.
(article publicat a El 3 de vuit, 1 de juny de 2018. La imatge que il·lustra aquesta entrada de fet està feta a Weimar l'estiu de 2010, en un cementiri on hi ha enterrats comunistes russos)
Etiquetes de comentaris:
dones sobrevivents,
gulags,
Monika Zgustova
divendres, 25 de maig del 2018
El senequisme de la Trini
Es deia Trini L. R. Era
una dona soferta i generosa, treballadora i pragmàtica. Havia emigrat a Catalunya,
a Barcelona va construir la seva vida, va formar una família. Després d’una estada
breu a cures pal·liatives –hi ha mals terribles que necessiten aquest consol-, ha
mort amb lucidesa, deixant les coses ben endreçades com a bona cuidadora que
era dels seus. Benaurats els moribunds i famílies que poden acomiadar-se així,
amb aquesta pau.
Pensava en aquestes coses mentre es
celebrava el funeral de la Trini, i com un flaix em va venir al cap la figura
d’aquell gran pensador que va ser Sèneca i el que en podríem dir el senequisme,
que més que una idea filosòfica és una actitud que no només propicia un art de
viure sinó també un art de morir. No en va, molts escrits de Sèneca, que havia nascut
a l’Espanya romana, temps a venir van ser incorporats per l’Església catòlica al
repertori dels sermons populars. Les Cartes
a Lucili o les consolacions a Hèlvia, a Màrcia, es predicaven des de la
trona i així arribaven a tothom.
De la veritat de la mort, i de la seva
comprensió cabal, depèn la nostra actitud davant de la vida. Els nostres temps
postmoderns, asèptics i descreguts miren de lluny la mort amb una incomprensibilitat
que sembla impròpia de les societats més alfabetitzades i informades de la
història. És una actitud senequista contemplar la realitat tal com es presenta,
i negociar-hi tot el que faci falta, com convida a fer el filòsof. L’hàbit de
l’estrateg, tan útil en qualsevol campanya que emprenguem, es mostra en la vida
i, si pot, també davant la mort, ja que no sempre ens són donats aquests
moments de lucidesa si morim de forma malaguanyada, com és un accident o un
atemptat, posem per cas.
Els estoics, i Sèneca ho era, aguanten el
tipus. Res més antisenequista que la queixa de Job, el ploricó, el demanar
comptes a la divinitat, la que sigui. Quina elegància, la dignitat humana. És
la màxima bellesa, al meu entendre, aquest capteniment auster que es retira del
pensament i de l’acció vulgar o inútil. Sèneca, el senequisme, procedeix amb
raó, però molt més tendeix a procedir amb harmonia, que vindria a ser
l’estètica de l’ètica. Tot un estil.
(article publicat a La Fura, 25 de maig de 2018)
Etiquetes de comentaris:
estoicisme,
mort,
senequisme,
Trini L.R. Sèneca
divendres, 4 de maig del 2018
Jocs Florals a la Llar Pàdua
Juntament amb Marta
Miró, Quim Boleda i Miquel Lligadas, i invitada per Xènia Milà, responsable del
Grup Atra, he exercit de jurat als IV Jocs Florals convocats per la Llar
Residència Pàdua, Pisos, Club Social i Actua tots per tots. Els treballs
presentats, 34. Els premiats, que també ho van ser en la modalitat de dibuix,
van rebre el guardó amb aquella alegria íntima que fa de tan bon sentir.
En molts moments els qui escrivim som
sol·licitats per exercir de jurats de Jocs Florals. La lectura dels treballs
demana atenció a tots els nivells, el literari per descomptat, però també
l’humà, aquell fons que dóna llum a la forma, que la il·lumina, que crida des
de dins amb aquell so de les mars profundes. I més en aquest cas, ja que es
tractava de la recepció d’escrits de persones amb un trastorn mental, sovint
sever. Justament l’escriptura creativa, un primer graó en l’escala literària,
és un sender benèfic per al procés d’integració i normalització social de les
persones usuàries d’establiments com la Llar Residència Pàdua o el Club Social
del Garraf.
Manllevo unes paraules del psiquiatra
Ricardo Ramos quan diu que les persones no tenen una història sinó un passat, i
que aquest passat és un viver d’històries virtuals. D’històries virtuals és
plena la literatura alimentada per la vida. Parlant amb Marta Miró, que
condueix un taller d’escriptura creativa al Club Social, em deia que quan a
algun dels seus alumnes li feia la pregunta de si allò que havia escrit tenia
res a veure amb una experiència pròpia, la resposta era que s’ho havia
inventat. Com sigui, és cert. Perquè el que anomenem memòria és una
reconstrucció dels fets. D’aquí ve que una teràpia que ajudi a construir una
història alternativa pugui oferir possibilitats de reduir el sofriment mental.
En artistes plàstics com Joaquim Pijoan, i dit per ell mateix, l’escriptura,
que li ha fet guanyar bastants premis literaris, li ha servit de teràpia.
(aquest article s'havia d'haver publicat avui, 4 de maig de 2018 al DV -Diari de Vilanova-. Avui mateix s'ha sabut que aquesta capçalera ha acomiadat tota la plantilla després d'un procés empresarial fallit. Em fa tant de mal al cor, aquesta pèrdua, que ni sé què dir)
Etiquetes de comentaris:
DV -Diari de Vilanova-,
Jocs Florals,
Llar Residència Pàdua
dilluns, 23 d’abril del 2018
Romanç del cavaller sant Jordi
La foscor
era sota les parpelles closes.
Aquesta és
la foscor dels ulls.
L’altra, la
immensa,
era veïna de
la clarícia.
El cavaller
va obrir camí en el nu,
en l’espadat
de l’existència;
va fer-se
pas en un bosc sense ocells, ni aire;
sentia el
plor de la rosa.
I ho va
escriure.
I la nació
va saber que hi havia hagut
nit en el
terra humit,
camp fèrtil,
avui, que el sol il·lumina.
23 d'abril de 2018. Bona Diada!
divendres, 20 d’abril del 2018
Sant Jordi agredolç
Hauria d’estar
contenta, aquest sant Jordi. Tinc dos llibres de publicació recent: un de
poesia i un altre d’assaig, treballats, com sempre, amb aquell instint de vida
per florir i amb aquella vocació insubornable que demanava Rainer Maria Rilke
al jove poeta a l’hora de dedicar-se a un mester amb tanta exigència com és la
poesia i el pensament.
Però entre les roses vermelles com cor
oberts a l’aire càlid d’abril, hi ha les roses grogues, com els llaços que
ofenen. Cal llegir entre ratlles, cal llegir en el subconscient del qual poca
idea en té el jo conscient, a vegades. Quan un ministre dies enrere afirmava,
irat, que el llaç groc ofèn, està dient per objecte interposat que és la
catalanitat la que ofèn. Tota manifestació, pacífica o reivindicativa, s’ha
convertit en una gran ofensa. Ja ho heu sentit: tot el que fem, mostres de
terrorisme. Pensem una mica sense enfilar-nos en gaires conceptes filosòfics
sense descuidar els psicològics, això ho farem un altre dia. Només direm que un
poble que fa dels llibres, de les roses i dels llaços grocs símbols de cultura,
d’amor i de fraternitat és un poble amb un nivell de civilitat i democràcia
remarcable. No hi és tothom, dins aquest poble, ja sento dir. Cadascú és allà
on és. Hi ha una cosa certa i és allò que fa cadascú. Les obres. Si es va
estrenyent el cercle fins arribar a l’escriptura –amb l’expressió plàstica i la
musical ja ha passat-, alguns podem ser acusats de terroristes. Mireu-nos bé,
acusadors. Amb quina cara gosareu apuntar-nos, coneixent les nostres obres?
Un
sant Jordi agredolç. No puc estar contenta. Em fa mal ofendre perquè no ofenc.
Em fa mal que se’ns digui terroristes, que se’ns llanci aquesta fletxa
enverinada a l’ànima amb voluntat d’exterminar-hi la catalanitat. Les paraules
no només són portadores de conceptes sinó també de símbols. Malgrat tot,
tinguem una bona Diada!
(article publicat al DV -Diari de Vilanova-, 20 d'abril de 2018. Tinguem presents els Jordis empresonats)
Etiquetes de comentaris:
Diada de Sant Jordi 2018,
Jordis empresonats,
llibres,
Rainer Maria Rilke,
roses
dimecres, 11 d’abril del 2018
Excèntric William Morris
He anat al Museu
Nacional d’Art de Catalunya a visitar l’exposició William Morris i el moviment Arts&Crafts a Gran Bretanya. En el
meu primer viatge a Londres ja vaig seguir les seves petges per la ciutat
imantada per la seva figura imponent i excèntrica, per a mi admirable ja que, com
ell, detesto l’adotzenament. Com ell penso que en la mesura de les nostres
possibilitats i límits hauríem de fer per produir bellesa, coses belles, tant
amb les mans com amb el pensament.
William Morris (1834-1896), que aquí ens
va anostrar aquell gran sensible a la bellesa de l’art i l’artesania que també va
ser Alexandre de Riquer, va ser un renaixentista en ple apogeu del capitalisme
industrial, un esteta refinat davant la vulgaritat de la producció en massa, un
poeta atret per l’imaginari medieval i les sagues nòrdiques pròpies de la seva
cultura, un dissenyador tèxtil inspirat –les peces exposades al MNAC són d’una
bellesa corprenedora-, i un agitador socialista fervent, o, millor encara, un
lliurepensador convençut que la qualitat humana s’havia de preservar de l’alienació
que la industria capitalista provocava en la triomfant, altiva societat
victoriana que li va tocar viure.
William Morris és un exemple d’home culte fill
de casa bona que va emprar tota la seva energia, que no era poca, a crear art
en cada peça que dissenyava, alhora que s’escarrassava per defensar els drets
humans de la classe treballadora explotada. En el seu empeny, Morris va decidir
donar nova forma als moviments culturals i estètics del segle per resistir les
bosses de misèria que s’anaven instal·lant, ja que la misèria no només és
econòmica sinó moral. Morris es va erigir en una veu radical en contra de la
lletgesa que el món industrial anava afaiçonant en la seva desconsideració i
depredació de la natura i de la vida humana en la seva senzillesa. En la ment
de Morris, la tècnica no podia ser altra cosa que un mode més d’ètica i no un
temple per sacrificar la humanitat de la vida. A vegades tenim la sensació que
no hem sortit d’una sínia que va donant voltes sobre ella mateixa, ja que ara
podríem dir el mateix.
(article publicat al setmanari El 3 de vuit, de Vilafranca del Penedès, 6 d'abril de 2018.
A la imatge, publicacions de William Morris o referides a ell)
Etiquetes de comentaris:
Alexandre de Riquer,
Arts&Crafts,
William Morris
Subscriure's a:
Comentaris (Atom)





