La novel.la La Ben Plantada d’Eugeni d’Ors s’allunya molt de la novel.la
convencional. I no només perquè és una novel.la d’idees, filosòfica, sinó també
en la seva estructura i estil que per la seva concisió formal i densitat
interior va inspirar-me l’escriptura de Verònica
o el retrat als inicis del meu camí
literari. Aquesta novel.la inèdita va quedar finalista al premi Don-na de l’any
1990. Amb la sensació d’haver après una mica l’ofici d’escriure, fa uns anys
vaig voler-la refer, però no vaig concloure aquest treball com sol passar més
atreta per noves idees i arguments estilitzats, essencialitzats, amb l’anècdota
imprescindible per donar cos al relat. D’aquí ve l’atractiu que em provoquen
les novel.les d’Eugeni d’Ors: és aquesta essencialització, aquest despullament per
posar de relleu el moll de l’ós del tema. És una manera de fer tan allunyada
també de la novel.la actual, però no de la meva sensibilitat artística, que es
troba en una escriptura que trena en una mateixa corda narrativa, prosa poètica
i assaig.
(a la imatge, figura de terracota de Fidel Aguilar)
Què ho fa que ens costa tant refer textos antics? Són com fotografies d'un moment, d'un estat d'ànim, d'una manera de ser, i ja n'hem perdut el fil, oi?
ResponElimina