L'Associació Dones Artistes SOM 7, que presideixo, aquest any en compleix 25. Ahir tarda es va fer un acte de reconeixement a entitats de dones que aquest any compleixen un quart de segle de trajectòria. L'acte, presidit per la Consellera de la Presidència i la Presidenta de l'Institut Català de les Dones, va tenir lloc al Palau de la Generalitat. Hi vaig assistir amb la pintora Adelaida Murillo. En la placa es llegeixen unes paraules de Montserrat Roig: Continuar, aquesta és la paraula. És on som. Dues de nosaltres, però, no han pogut celebrar l'efemèride: la pintora Claude Collet i l'escultora Núria Tortras. Us hem trobat a faltar, però ens feu tanta companyia des del record.
dimecres, 31 de maig del 2017
divendres, 19 de maig del 2017
Keats i l'amor
El 23 de febrer de
1821, John Keats, malalt de tuberculosi, va morir a les onze del matí. Va ser
enterrat al Cimitero Acattolico de Roma. La notícia de la seva mort va arribar
a Anglaterra el 17 de març. Avui ho sabríem a l’instant, amb un tuit. Penso que seré entre els poetes anglesos
després de la meva mort, havia afirmat amb seguretat íntima. En efecte:
avui és considerat un dels més grans poetes anglesos, i no només entre els romàntics.
En la seva tomba anònima es llegeix: Aquí
jeu un el nom del qual va ser escrit a l’aigua. Un desig de lleugeresa i
frescor. Perquè tot li va pesar, en vida, tot en la vida quotidiana el colpia.
Sensible, era ésser d’un altre planeta. Potser tots els poetes d’aquesta cintura
ho són.
Asseguda davant
l’estela de John Keats llegeixo Leggiadra
Stella (Àgil estrella), un recull de les cartes que abans de venir a Roma
va escriure a Fanny Brawne, la jove per la qual el poeta va perdre el cap, com
escriu la filòsofa, feminista i estudiosa de la literatura Nadia Fusini al
pròleg. Cartes febroses d’amor que no amaguen gelosia i sentiments possessius.
Amor que tendeix a l’absolut, i potser sempre és així, en l’ànima humana, i més
en l’ànima romàntica. Però avui dia aquest amor no sembla suportable per a una
noia moderna, independent, subjecte d’ella mateixa. Amb tot, diu Fusini que
aquestes cartes d’amor són de les més belles que s’han escrit mai. Apuntava a
l’horitzó l’amor indigent dels nostres dies, com escriurà María Zambrano? No és
que no hi hagi amor, diu Zambrano, és que l’amor no troba el seu lloc, no troba
acollida en la nostra ment. L’amor està confós en una multiplicitat de
sentiments que n’obscureixen l’essència? Els poetes romàntics –ells no
s’anomenaven pas així- van fer aflorar a la superfície un amor en
incandescència de forma tan sublim com imperativa. Potser només ells el vivien
així. Perquè quan la flama és massa viva, crema.
(article publicat a DV -Diari de Vilanova- 19 de maig de 2017. A la imatge, llibres dedicats a John Keats, comprats a Roma)
Etiquetes de comentaris:
Fanny Brawne,
John Keats,
María Zambrano,
Nadia Fusini,
Roma
divendres, 21 d’abril del 2017
Un poeta rebel
Manuel de Cabanyes va
ser un poeta rebel. A mesura que es va il.luminant la poesia de Cabanyes es va
descobrint aquesta veta d’or. En la lectura dels Poemes essencials en la traducció d’Oriol Pi de Cabanyes s’aprecia com
mai una ànima que té aquell instint, tan noble, de posar el dit a la nafra en
les injustícies, bo i sabent en edat tan jove que no hi ha pau sense justícia.
En alguns poemes, Cabanyes parla de guerres. En els seus dies hi havia mala
maror i el tema el preocupava com el preocuparia avui. Sembla que no hagi
passat el temps, o és que tan sols gaudim de paus efímeres.
Potser no hi ha un gran poeta que no sigui
un rebel. Aquest poeta ve a ser com una mena de Prometeu que pren el foc als déus
per donar-lo als mortals. Aquest poeta és un intermediari entre el cel i la
terra, per dir-ho amb una imatge metafòrica, o entre l’immaterial i el manifestat.
Això té un preu. El càstig que va patir Prometeu és cruel: lligat a un arbre,
una àguila se li menjava el fetge, li tornava a créixer i l’àguila li tornava a
menjar. Els déus grecs tenen un caràcter fort. No menys fort és el caràcter de
Yahvé, a qui el poeta, jove de fe i vida espiritual profunda, invocava sovint
tot apreciant que les forces de la creació que representen els déus grecs i el
Déu bíblic no semblen alterar-se per causa humana. Cel i olimp són lluny. Per
això la justícia és aquí, fruit del lliure albir. Amb sentit d’equitat podem
redreçar les injustícies en la mesura de la intel.ligència del cor.
Format en el neoclassicisme, Manuel de Cabanyes, que va escriure uns poemes d’un aire trobadoresc i stil nuovo que el situen en el romanticisme, tenia una fibra rebel que el situa en l’àmbit de la denuncia i la reivindicació que farien eclosió en el segle XX. Els poemes de Cabanyes, antiesclavistes, pacifistes i reivindicatius de la poesia com a forma d’art i de justícia, eren la seva plaça, la seva pancarta, el seu vot.
(article publicat al Diari de Vilanova, 21 d'abril de 2017. Demà, dia 22, a la Masia En Cabanyes es presentarà el llibre Poemes essencials de Manuel de Cabanyes, traduïts per Oriol Pi de Cabanyes)
Etiquetes de comentaris:
Manuel de Cabanyes,
Oriol Pi de Cabanyes,
Poemes essencials
Un retrat de Palau i Fabre, en homenatge i amistat
Ho recalco: un retrat de Palau i Fabre, no el retrat de Palau i Fabre. És molt
difícil fer un retrat, ja sigui pictòric o literari. Fins al punt que hi ha
pintors de retrats excel.lents que no en volen fer perquè el retratat mai no es
veu afavorit. És també per aquest motiu que tants no es vulguin mirar gaire
endins no fos cas que en aquelles fondàries es trobessin amb algú que no els
agrada.
Els rostres humans tenen molts replecs,
moltes arestes encara que no siguin visibles a ull nu. Cal comptar també amb la
mirada de qui fa el retrat, que no és neutra. De la mateixa manera que escrivim
des del conscient i des del subconscient, també veiem la realitat des del conscient
i des del subconscient. Sigmund Freud no va témer mirar fit el subconscient,
els àngels i dimonis que hi pul.lulen. D’altra banda, és en aquest magma
poderós i fèrtil, però també abissal, on hi la font misteriosa de la
creativitat.
A Josep Palau i Fabre, que tant va estimar
Picasso, que va fer tants estudis sobre la seva obra artística i que li va
dedicar un llibre de records, Estimat
Picasso, tal vegada li hauria agradat que el gran artista li hagués fet un
retrat. Potser hauria quedat complagut amb el resultat perquè a Picasso Palau i
Fabre li perdonava tot, per a ell era com un déu. Però també podria haver
passat que hagués hagut d’amagar els seus sentiments respecte el retrat ofert
pel mestre. Perquè ja sabem com les gastava el gran pintor de caràcter fort,
amb els seus retrats cubistes, de rostres estrafets en els quals, però, sempre hi
ha alguna cosa del retratat que ens el fa reconèixer en els seus trets
diferencials.
Podem imaginar un retrat de Palau i Fabre sorgit de la mà de Picasso? Provem-ho. Rostre
de pell fosca, grans ulls, o un sol ull de perfil, el nas semític, la barba
espessa dels últims temps. Res de color. Tota la composició de la fesomia resolta
en gradacions d’aquell color gris del Gernika.
Som davant d’un rostre concentrat, que mira cap endins i que oculta emocions
intenses i profundes. Aquesta imatge té poc a veure amb descripcions com ara
que el poeta era un home vitalista, alegre, trempat, extrovertit, divertit. Ho
podia ser de visita, fins i tot els grans tímids poden mostrar-se extrovertits
i divertits en públic. Però aquests trets del caràcter no s’adiuen amb el
retrat de Picasso inspirat en les fotografies que es conserven del poeta
alquimista, com Palau i Fabre es feia dir. No es trasllueixen tampoc aquests
trets temperamentals a la vista de la seva lletra. La lletra de Palau i Fabre
té una gran semblança amb la lletra de Salvador Espriu, un home de rostre
igualment concentrat. No escrivim amb la mà sinó a través d’impulsos del cervell,
i el que la lletra diu sobre el nostre caràcter té poc marge d’error.
Al rostre de Palau i Fabre que aquí
imaginem fet per Picasso s’hi entreveu el mateix que a la seva lletra: un gran
doll d’energia concentrada, geni i tot, però no alegria ni extroversió sinó
l’expressió d’una vida interior entotsolada, meditativa, i amb un profund anhel
d’afuament de l’ànima, d’espiritualitat que es va manifestar en un dels seus
grans poemes: El cant espiritual (No crec en tu, Senyor, però tinc tanta
necessitat de creure en tu, que sovint parlo i t’imploro com si existissis );
o també en el més dolç poema Ombra d’Anna,
una figura de la Beatriu del Dant.
S’ha parlat molt de l’impuls del desig en
l’obra de Palau i Fabre. Hi ha desig, i tant, en l’obra, en el rostre, en els
ulls, en la lletra de Palau i Fabre. Però el desig és això: desig. No hi ha res
que sigui més durador que el desig que es manté en desig, com no hi ha amor més
etern que el que no es consuma. En Palau i Fabre el desig i l’amor com a forces
generadores, creadores, sempre es manifesten en forces en tensió permanent.
Un
retrat no és el retrat sinó una
aproximació, un acostament a la personalitat del retratat. El rostre de Josep Palau
i Fabre que aquí s’exposa té una semblança amb l’efígie del Conde de Orgaz
pintat pel Greco, amb aquella flama interna que se li endevina, una flama que
escalfa, que l’amara per dins, però que no li crema l’ànima, ans al contrari,
és aquest braser incandescent el que la manté tan viva.
Vet aquí la vivesa que expressa el rostre
i la lletra manuscrita de Palau i Fabre. Vivesa interior. Aquesta vivesa,
aquesta energia interna li va donar la força via tragèdia, no via comèdia, per
escriure poemes de despullament moral com La
sabata. És tant un cop de puny com un prec. A La sabata no hi ha un home extrovertit sinó un home sofrent que vol
mostrar el seu veritable rostre. Aquest home que es busca, com dirà sempre el
poeta, aquí filòsof, vol que l’estimin pel que és, no pel que representa: No vull més ficcions al voltant de la vida./
Aquella mascarada ha durat massa temps.
En la poesia de Josep Palau i Fabre hi ha
el rostre que sospitem que Picasso hauria pintat del seu amic. El rostre d’un
nu integral perquè és el rostre de l’ànima. Un rostre sense màscara, amb les
entranyes de l’ànima a la vista, aquest tresor que il.luminava el poeta com la
llum que desprèn la ferida de sentir-se
ser home en carn viva.
(Avui Josep Palau i Fabre hauria fet 100 anys. Article publicat a Núvol, 21 d'abril de 2017. En homenatge i amistat. La fotografia està presa a Gifreu l'agost de 2001)
Etiquetes de comentaris:
centenari del naixement,
Josep Palau i Fabre
dimarts, 11 d’abril del 2017
Evolució
Tot és perible. La
immobilitat és reaccionària perquè en la vida tot és mòbil i canviant. També les lleis i constitucions humanes. Les mentalitats evolucionen, i, si no, malament
rai.
Biblioteques i hemeroteques no només són
un tresor de coneixements sinó que, a més, mostren en el present estadis de l’evolució
humana. Així m’apareix entre els meus llibres d’antropologia i etnologia Resumen de etnología. Las etapas de la
cultura, de Francisco Jordá Cerdá, editat per Editorial Seix Barral l’any
1951, l’any que vaig néixer. Jordá diu: La
cultura es el resultado de la acción del hombre sobre las fuerzas de la
Naturaleza. Fins aquí, bé, perquè ja li podem perdonar que no esmenti les
dones. Llavors la nostra societat era lluny de les reivindicacions feministes
que vam dur a terme amb força la nostra generació.
Per
això fa mal a l’enteniment llegir: El
hombre por su naturaleza es un ser activo y vertido hacia el exterior. Le atrae
la lejanía y lo abstracto. Dispara su intelecto a la caza de ideas igual que
dispara su arco o fusil para cazar animales. La mujer por el contrario es constitutivamente
pasiva, no razona, sino siente e intuye, prefiere la contemplación y es
amante del trabajo continuado y sencillo, no brilla por sus ideas y sí
tan solo por sus sentimientos. Els subratllats són meus. Mots d’escàndol.
Segons aquestes idees, les dones fa dies
que hem deixat de ser dones d’aquesta forma, si és que mai hem sigut així. Poso
l’exemple que tinc més a prop: no sóc passiva, raono, potser massa i tot pel
que és convenient en una societat que mal interpreta la igualtat i talla el cap
a qui pensa pel seu compte. Les meves idees potser no brillen de forma genial, però
haberlas hailas. D’ençà l’escrit de
Jordá sens dubte hi ha hagut un salt de mentalitat que fa que es compleixi
l’única llei estable, que ho és de la natura i de la cultura: l’evolució, també
de les idees.
(article publicat al Diari de Vilanova, 7 d'abril de 2017)
Etiquetes de comentaris:
antropologia,
etnologia,
Francisco Jordá Cerdá
divendres, 7 d’abril del 2017
Palau i el senyor Esteve

Aquest any es commemora
el centenari del naixement de Josep Palau i Fabre (Barcelona, 1917-2008),
poeta, picassòleg, narrador i assagista. Una de les millors formes
d’homenatjar-lo és llegir-lo. Aquest poeta excel.lent que es feia dir
alquimista –tota poesia veritable és fruit d’un procés de transformació de la
matèria basta en una obra subtil-, va escriure un conjunt d’assaigs que va
titular Quaderns de vella i nova
alquímia. En aquests Quaderns hi
ha textos on l’autor assaja sobre temes complexos, entre d’altres, el treball
de Ramon Llull, reflexions sobre episodis bíblics o l’actitud del poeta davant
de la seva obra. Però en aquests Quaderns
que fan de bon llegir també hi ha textos curts i saborosos, on l’autor reïx a posar
damunt la taula temes com ara la idiosincràsia del senyor Esteve, la criatura
creada per aquell altre escriptor genial que va ser Santiago Rusiñol. Per la
seva actualitat, tot i que estem en procés de girar-la, no resisteixo la
temptació de reproduir el text que Palau signa el 17 d’abril de 1994.
El
senyor Esteve? Tots en som fills, o néts, o besnéts. El senyor Esteve és l’home
d’un país ocupat, que prou feina té a guanyar-se la vida, i que no vol saber
res de res que no sigui aquest guanyar-se la vida amb el treball obstinat i
incessant, perquè qualsevol cosa li fa por que pugui comprometre la seva
activitat, l’única que durant molt de temps li fou permesa. Guanyar-se la vida,
i gràcies!
Rusiñol tingué prou flaire per donar-li un
nét artista. Després de moltes generacions de treball anònim apareix el luxe.
El cas és que el senyor Esteve s’ha
revoltat, s’ha cansat no de treballar, que treballa com llavors, de sol a sol,
sinó de l’abús exercit més que mai pel país ocupant, i d’aguantar el menyspreu
que li esmussa la dignitat. El senyor Esteve ha dit prou, estimat Josep Palau i
Fabre, i aquest luxe, aquesta veta
creativa del nét, ha donat lloc a unes generacions que hem perdut la por i
estem a punt de convertir-nos en els artistes del segle. Tant que som a punt
d’afaiçonar un nou país, el que ens volem permetre. Tu n’estaries content, poeta.
(article publicat al setmanari El 3 de vuit, 7 d'abril de 2017. A la imatge, l'ex-libris que vaig dedicar a Josep Palau i Fabre i publicat a la carpera A sis veus)
Etiquetes de comentaris:
Josep Palau i Fabre,
Ramon Llull,
Santiago Rusiñol,
senyor Esteve
divendres, 24 de març del 2017
Visita guiada
La idea d’una visita
guiada a una exposició és un encert. El dia 16 de març, amb Adelaida Murillo,
l’autora dels dibuixos o figures d’El
Carnaval i les seves figures (El Cep i la Nansa Edicions), vam fer una
visita guiada a l’exposició Literatura i
Carnaval, que es presenta com un llibre obert, i que fins el 31 de març es
podrà veure a l’Espai Betúlia, de Badalona.
Vam trobar-nos amb un grup de gent ben interessada
en la relació de la literatura i el Carnaval. Després d’explicar les
motivacions d’escriure articles sobre el Carnaval, i posteriorment posats en
diàleg amb les imatges vigoroses d’Adelaida Murillo, alguns assistents van fer
preguntes sobre el que en podríem dir el laboratori de l’escriptura i de l’obra
plàstica.
Els mètodes (hi ha tants mètodes com persones i tots són bons) que tenim l’Adelaida i jo s’assemblen. L’Adelaida no esbossa, ataca directament el paper o la tela, això sí, amb una idea preconcebuda al cap, però que en el transcurs de la realització pot variar i, encara, pot sorprendre la mateixa autora. Jo tampoc no faig un esquema del llibre a priori, tot i que l’acaba tenint, però això respon a la segona fase, la reescriptura. D’entrada hi ha l’espurna d’una idea que madurarà uns mesos, anys i tot. Però un cop he trobat la veu, llavors em llanço a l’escriptura que no diré que sigui visionària, però gairebé. És clar que parlo de poesia, i de narrativa fluïda, tot i que després la treballi com l’orfebre la plata. També a l’hora d’escriure articles. Una idea clara com a tronc essencial, i després la faig créixer amb arguments i relacions que la sostinguin i eixamplin. També a mi m’agrada sobretot el camí d’escriure, i la sorpresa del resultat. Pura meravella, encara que l’obra no sigui mai la que voldria escriure. En aquest punt, el públic ja se’ns havia acostant tant que hauríem pogut anar a sopar plegats. Miracles de les visites guiades quan reïxen.
(article publicat al Diari de Vilanova, 24 de març de 2017. En les imatges es visualitza una vista de la mostra i una de les figures o il.lustracions exposades)
Subscriure's a:
Comentaris (Atom)






