Hem estat uns dies a la Vall de Boí. Han estat pocs dies de calendari, però tinc la sensació interna d'haver viatjat fins molt enllà del temps i d'haver fet una immersió en la natura, que no només ha consistit en una intensa contemplació d'aquest paisatge de muntanya, sinó també pel fet d'haver gaudit dels serveis termals del balneari de Caldes de Boí, que recomano. Hem visitat pràcticament tot el conjunt romànic de la Vall: Sant Feliu de Barruera, Santa Eulàlia d'Erill la Vall, Sant Joan de Boí (que recordava de quan vam anar, uns anys enrere, al Parc Nacional d'Aigüestortes), Sant Climent de Taüll i Santa Maria de Taüll i la Nativitat de Durro. La imatge correspon a l'altar de Sant Climent de Taüll. Les pintures originals, ja ho sabeu, són al MNAC. Les que es veuen són una còpia molt fidel. Malgrat ser còpies, impressionen. Vaig prendre aquesta fotografia de l'interior de Sant Climent de Taüll el matí del'11 d'agost. A fora feia un sol esplèndid.
dijous, 13 d’agost del 2015
divendres, 7 d’agost del 2015
Primer viatge en tren a Vilanova
Coincidint amb la
Festa Major del 1990, es va inaugurar el Museu del
Ferrocarril de Vilanova i la
Geltrú. Aquest any compleix un quart de segle. Per molts
anys, Pilar Garcia, Ana Grande i tot l’equip que li dóna carta d’identitat! El
Museu del Ferrocarril és un museu molt estimat pels vilanovins, amb tanta
tradició ferroviària. Però també per tots aquells que al llarg d’aquests
vint-i-cinc anys l’han visitat, alguns més d’una vegada, atrets per la màgia del
tren, icona d’un transport que, per curt que sigui l’itinerari, sempre es
converteix en un viatge. Ja sabeu: el viatge sempre és una experiència, un
aprenentatge, i a vegades una aventura i tot.
La primera vegada que vaig venir a Vilanova i la Geltrú va ser en tren,
però va ser per error. Em vaig perdre. No acostumo a perdre’m, tinc bon sentit
de la orientació, llegeixo bé els mapes i tinc la previsió de buscar sempre
algun punt de referència. Però alguna vegada m’he perdut viatjant en metro o en
tren. La causa és perquè no feia atenció, perquè tenia el cap en un altre lloc,
perquè algun pensament em tenia atrapada.
Els que tinguin la meva edat recordaran l’antiga estació de Sants (l’actual
es va inaugurar l’any 1979). No era una meravella arquitectònica com l’estació
del Nord. Amb els pares i el meu germà hi anàvem de tant en tant, quan no
agafàvem la llacuna, així era com
anomenàvem el cotxe de línia que anava a aquesta població frontissa entre les
comarques de l’Alt Penedès i l’Anoia. Nosaltres baixàvem molt abans, a la
carretera a l’altura de Can Canals, a uns pocs quilòmetres de Monistrol
d’Anoia. El poble de la meva mare, Can Benet de la Prua, està entremig, amagat
entre vinyes, boscos, torrents i timbes. El poble de la meva mare és un veïnat
de Sant Sadurní d’Anoia. El tren té estació en aquesta vila, aleshores capital
del xampany. Però, igual que ara, s’havia d’anar en compte (això no ha
canviat!) i agafar la línia que va a Vilafranca del Penedès. Altrament podies
anar a parar a Vilanova i la Geltrú, i això és el que em va passar.
Hivern del 1975. Feia fred. Va començar a nevar. Era romàntic veure com
nevava allà, a l’andana de l’estació de Sants. El contrast entre la foscor del
dia i del paraigua de ferro de l’estació amb la neu blanca era de pel.lícula.
Hi pensava mentre ho contemplava. Però en la contemplació d’aquell instant
epifànic hi havia un altre pensament que m’encongia el cor. Anava a veure la tia Angeleta, germana
de la meva mare, que estava malalta de càncer. Sabia que li quedava poc temps
de vida. Havia de baixar a l’estació de Lavern, aquell dia de fred, de neu
blanca i flonja que enfarinava la via.
Per l’altaveu prou que ho devien dir que el tren que entrava a l’andana
anava a Vilanova i la
Geltrú. Aleshores no hi havia tantes andanes, el tren de
Vilafranca i el de Vilanova passaven per la mateixa via, alternant-se. Però jo
mirava com queia la neu, enfredorida com enfredorit tenia l’ànim amb el pes
feixuc de la malaltia d’aquella dona càlida que tantes vegades m’havia fet de
mare.
Vaig agafar el tren com un autòmat. Vaig asseure’m al costat de la
finestra com un autòmat. Tenia el pensament penjat en vés a saber quins
llimbs. Perquè no va ser fins que el tren passava a prop del mar que vaig
adonar-me que m’havia equivocat de tren. A Vilanova i la Geltrú, aquella
vegada, hi vaig arribar per equivocació. Ara hi visc, i ja fa vint-i-dos anys,
per vocació.
(article publicat al Diari de
Vilanova, 7 d’agost de 2015.
A la imatge, una postal antiga de l’estació de tren de
Vilanova i la Geltrú)
divendres, 31 de juliol del 2015
Maria de les Neus
Quan amb motiu de la
Festa Major de l’any 2011 vaig ser invitada a pronunciar el
Convit a la Festa, vaig pensar que, en la talaia del segle XXI, potser valia la
pena retornar al moll de l’os de la celebració: el patronatge de Maria de les
Neus, tot fent una aproximació en els avatars de la devoció mariana que li va
donar sentit religiós. Alhora feia esment dels referents antropològics que
tanta llum fan sobre la força dels arquetips, agents dinamitzadors i recreadors
de l’imaginari col.lectiu.
En Maria de les Neus, Verge de les Neus o Marededéu de les Neus, hi batega
el cor del vell arquetip de la mare condensat en les figures de la Deessa Mare, que la
religió popular, amb la cristianització, va anar fent florir amb tants noms
afegits al nom de Maria, i dels quals Maria de les Neus n’és un, com ho és el
de Montserrat, Núria, Vinyet, Queralt, Cinta o Meritxell.
Ara s’acaba de publicar De la Diosa a
Maria. Una aproximación desde la teoría de los arquetipos (Publicacions de
l’Abadia de Montserrat, 2015), un molt atractiu intel.lectualment treball del
catedràtic de Filosofia i doctor en Antropologia Filosòfica, Joaquín Campos
Herrero. Conscient de la importància de la teoria dels arquetips, l’artífex
modern de la qual és Carl G. Jung (la base cal trobar-la en Plató), en el seu
assaig el professor Campos posa en antecedents als lectors sobre l’activació i
manifestació periòdica dels arquetips en la psique humana. Un dels arquetips
més potents en la nostra psique és el de la mare. Ningú no pot parlar d’ell
mateix sense esmentar la mare. En l’inconscient col.lectiu, on de forma
universal regna, doncs, l’arquetip de la mare, es troba també un fons ecumènic
del qual emergeixen (i convergeixen) totes les formes espirituals, com escriu
el professor Campos, tot fent memòria dels treballs de fenomenologia de les
religions de Mircea Eliade.
Amb amplis coneixements de base, rigor intel.lectual i consideració per la
figura cristiana de Maria, així com amb els seus estudis pacients –aquest
treball de Joaquín Campos dóna la sensació que ha estat fet sense aquelles
preses que esguerren qualsevol reflexió-, l’autor s’aproxima a la figura de
Maria, mare del Jesús històric esdevingut el Crist postpasqual. S’hi apropa per
posar el focus en la seva indubtable condició d’arquetip universal, alhora que
té en compte Maria des del personatge que d’ella es visualitza través de les
escriptures del nou Testament.
És justament per la seva condició de representació del matern universal,
que Maria, vista alhora com a verge i com a mare, va poder calar tan a fons en
l’imaginari de la gent que ja tenia devoció per l’espiritual i el simbòlic de
la figura materna, o sigui: més enllà de l’estima per la pròpia mare. Les dessees
que han precedit la figura d’una Maria celeste no eren, doncs, simples icones,
com no són simples icones les representacions de les diverses Maries que tenen
dia de celebració en el calendari litúrgic.
En l’interessantíssim assaig De la
Diosa a María, de Joaquín Campos, hi ha reflexions fonamentals per entendre
una de les pulsions més humanes que, a desgrat de la galopant secularització
dels nostres dies, ens inviten, des del més profund del misteri de la vida, al
conreu del seu aspecte espiritual. En la memòria col.lectiva hi ha les petges
de les deïtats femenines que amb la seva energia espiritual van estimular la
religiositat precristiana. El posterior cristianisme, forma religiosa que tant
ha inspirat, d’art i de cultura, la nostra complexa civilització occidental,
hereta les diverses deesses mares en la figura sublimada de Maria. Per als
vilanovins i vilanovines, Maria de les Neus. Bona Festa Major!
(article publicat al Diari de
Vilanova, 31 de juliol de 2015. En la fotografia, una imatge de Maria de
les Neus)
Etiquetes de comentaris:
Convit a la Festa Major de VNG,
De la diosa a María. Una aproximación desde la teorís de los arquetipos,
Eliade,
Joaquín Campos Herrero,
Jung,
Maria de les Neus
divendres, 24 de juliol del 2015
Ecologia global
La imatge del crucifix tallat sobre un martell i la falç no va plaure gaire
al papa Francesc en el seu viatge a Bolívia, i, espontani com es mostra ben
sovint, no se’n va estar de manifestar-ho, amb gest i paraules, al president
Evo Morales. Dies després s’ha sabut qui és l’autor de la idea: un jesuïta
català, Lluís Espinal Camps, partidari, com el bisbe Pere Casaldàliga, de la
teologia de l’alliberament, i assassinat el 1980. L’impacte de la imatge va ser
colossal. Passats uns dies, el papa Francesc ha matisat la seva opinió inicial
i ara ha dit que la peça és una mostra d’art de protesta… I se l’ha endut a
Roma.
D’entrada la imatge xoca; després fa pensar. En una lliure associació
d’idees, en aquesta icona doblada vaig relacionar la recent encíclica del Papa
sobre el clima i el medi ambient, Laudato
Si (Alabat siguis, en referència a una pregària de sant Francesc d’Assís,
esdevingut patró de l’ecologia) amb un llibre, Manifest per la Terra, que
l’any 2003 va publicar Mikhaïl Gorbatxov, que va posar potes enlaire l’antiga
URSS. Algun dia la Història li haurà de fer justícia, ja que va ser el primer a
predicar la gladnost, la
transparència en l’àmbit de la política.
Les Nacions Unides han celebrat la nova encíclica del papa Francesc. Perquè
ja és urgent, molt urgent, prendre mesures que garanteixin el futur de la
humanitat. Aquest Papa desperta simpaties entre creients i no creients, té
autoritat. El 2003 Gorbatxov va ser escoltat? Deia coses tan assenyades com que
s’havia d’aplicar la transparència operativa i la reorganització política en
tot allò que afecta la nostra vida al planeta Terra. I afegia que no es tracta
d’intervenir només en els aspectes ambientals, sinó que aquesta mentalitat
ecològica s’ha d’estendre i ha de promoure canvis en els àmbits econòmics,
polítics, tecnològics, socials i culturals en els quals estem immersos.
És clar: l’ecologia és una actitud davant de la vida. En el moment
d’escriure Manifest per la Terra,
Gorbatxov era el president de l’ONG Creu Verda. Sensible al respir de la Terra
que ens alimenta, molta gent ha posat l’orella en terra, com els indis, i
n’escolta el plany. En aquest llibre, Gorbatxov evoca la filosofia verda dels
indis americans. Quan tallaven un arbre li demanaven excuses, ho fem per
necessitat, deien. El desenvolupament
sostenible –escriu Gorbatxov- no és
un projecte per un món nou, és més aviat un projecte “terrenal”, destinat a
garantir la supervivència de la humanitat.
El progrés humà no pot ser-ho de forma integral sense horitzons
espirituals. En aquest sentit, Raimon
Panikkar parla d’ecosofia. Hem de treballar per una espiritualitat de la Terra,
va escriure el 1994. No n’hi ha prou de
considerar tot tros de terra com el propi cos, també és necessari recuperar les
dimensions de l’infinit sense les quals l’home s’asfixia…
Tenir cura de la comunitat
de vida amb enteniment, compassió i amor, es llegeix al Manifest per la Terra de Gorbatxov. El desafiament urgent de protegir la nostra casa comuna inclou la
preocupació d’unir tota la família humana en la recerca d’un desenvolupament
sostenible i integral, diu el papa Bergoglio a la seva encíclica. La Vida
en majúscules ens reclama seny i amor, demana que ens posem d’acord davant la
necessitat, global, d’un gir en la nostra mentalitat depredadora.
(article publicat al Diari de Vilanova, 24 de juliol de 2015)
Etiquetes de comentaris:
Creu Verda,
Evo Morales,
Laudato Si,
Lluís Espinal Camps,
Manifest per la Terra,
Mikhaïl Gorbatxov,
papa Francesc,
Raimon Panikkar
dilluns, 20 de juliol del 2015
Una biografia de Teresa de Jesús
Hi ha personatges l’atractiu dels quals travessa els segles. Teresa de
Cepeda y Ahumada, de nom monàstic Teresa de Jesús, és un d’aquests personatges
que, en paraules del poeta Joan Maragall, fa llum. Quan tants segles després
del seu pas per la vida llegim la seva Vida,
o qualsevol de les seves cartes o Cuentas,
o ens endinsem en les Moradas del
castillo interior, a desgrat del llenguatge barroc, propi de la seva època,
sembla que tinguem Teresa d’Àvila al costat, que la santa ens parli a cau
d’orella. La proximitat és total.
El que entenem per immortalitat, més enllà de la creença en una vida
ultraterrenal, és això. Així, llegint-la, la immortal Teresa de Jesús pren vida,
s’alça pletòrica i primaveral enmig dels nostres temps tan atabalats, tanmateix
com els que va viure ella, i això que es delia per la contemplació i la pau.
Teresa de Jesús, però, no ha estat fàcil de llegir als nostres dies i en les
nostres contrades. Que un dictador com Franco se servís d’una de les seves
relíquies, per exemple, no ha facilitat gens que la gent de la meva generació
‘progre’ llegís Teresa de Jesús sense aquests prejudicis al cap. Als quals, per
acabar-ho d’adobar, cal afegir-hi el de mística. Per a segons qui, i no cal dir
que sense saber gaire en què consisteix el misticisme com a forma espiritual,
el de mística és un adjectiu amb connotacions negatives.
Si per a fer-se una opinió pròpia sobre les coses cal saltar les barreres
del pensament únic, o adotzenat, en el cas de fer-se una opinió sobre Teresa de
Jesús les que calia saltar eren ben altes. No recordo exactament quan vaig
llegir per primera vegada el llibre de la seva Vida. El que sí recordo és l’impacte colossal que em va causar. A
l’escola ens havien fet llegir els seus poemes, que a penes podíem entendre, és
clar, mainada com érem, i sense conèixer a fons els referents espirituals que
els van motivar. En canvi, la dicció que vaig trobar a la Vida em va resultar tan diàfana que fins podia identificar-me amb
aquella dona amb inquietuds, que són les de qualsevol persona que no es
conformi amb una vida d’anar fent, amb poc esperit per conèixer-se i
perfeccionar-se. Llegir la Vida de
Teresa de Jesús convida a esdevenir algú amb cara i ulls per a una mateixa tant
com per als altres, ja que ens fem com a persones entre i amb els altres.
Em va semblar entendre que Teresa d’Àvila no pensava tant en fer-se santa
com esdevenir cada dia una persona una mica millor, i que si s’hi esforçava
podia ser-ho. Comptant, és clar, no només amb la seva voluntat i treballs
–Teresa sempre parla de treballs, perquè hi són-, sinó també amb aquella
empenta interior sorgida del seu desig d’amistat amb Jesús. Para Vos nací, escriu.
Per entendre l’aposta personal de Teresa de Jesús –insisteixo en el terme
personal perquè això és el que la distingeix i la fa atractiva als ulls del
nostre segle-, cal aproximar-nos tant a la seva època a l’alba de l’edat
moderna, com allunyar-nos dels nostres prejudicis postmoderns. En aquest sentit,
ho ha fet amb altura intel.lectual i pacient treball de recerca l’escriptora
neoiorquina Cathleen Medwick a Teresa de
Jesús. Una mujer extraordinaria (Maeva). Aquesta biografia de la
reformadora del Carmel, publicada per la seva autora l’any 1999, ha estat publicada
ara en castellà (en una bona traducció) amb motiu de la commemoració del Vè.
centenari del seu naixement.
Explica Cathleen Medwick (i no és dada intranscendent ja que descriu la seva
implicació en el projecte), que va conviure amb l’escriptura de la biografia de
Teresa de Jesús des que el seu primer fill era un bebè fins que els seus dos
fills eren adolescents. Teresa d’Àvila, doncs, va fer-se present durant una
bona colla d’anys en aquella llar a l’altra banda de l’Atlàntic amb la força
poderosa d’una vida que, essent profundament espiritual, s’encarnava dia rere
dia en els més envitricollats esdeveniments quotidians, tot fent bona la
proclama dels benedictins: Ora et labora.
Aquest llibre és un intent
de contemplar la santa mentre ella fa la seva travessia pel segle XX, escriu Medwick. Ara cal afegir-hi els
primers quinze anys del segle XXI. Es diu que cada època demana una relectura
dels clàssics. Teresa de Jesús ho és quant a escriptora, però la seva
personalitat humana va més enllà ja que, com diu l’escriptor Pablo d’Ors en la
introducció del llibre, els sants grans
no entren en categories sinó que les creen.
El relat de la vida i obra d’aquesta santa entre els grans sants (no en va
va esdevenir doctora de l’Església l’any 1970), és un relat que es llegeix com
una novel.la i en el qual, ben oportunament, s’hi intercalen els propis escrits
d’una dona que, es veu ben clar, es va avançar als seus temps. En aquest relat
biogràfic, els lectors més exigents trobaran la tan desacomplexada com ben
elaborada narració de Cathleen Medwick de les picabaralles que hi va haver
entre els carmelites calçats i els descalços de la reforma que de forma valenta
i intel.ligent Teresa de Jesús va propiciar, les maledicències i falses acusacions
que provocaven excomunions o plets amb la Inquisició, la fira de les vanitats
dins i fora del claustre, els embolics de la vida cortesana i l’eclesiàstica,
la competència, o no, dels confessors que li van tocar en sort, els interessos
mundans que provoquen interferències en la vida dels convents, els
personalismes d’alguns abats i abadesses, les dificultats per a la negociació
en una societat marcada per l’arrogància, la intolerància i el caprici dels
poderosos, etc.
Res que no puguem reconèixer i compartir mentalment i coralment amb el món
actual. D’aquí ve que a mesura que avancem en els capítols que componen Teresa de Jesús, de Cathleen Medwick,
ens amari una sensació de veïnatge, de familiaritat entre els tràfecs d’aquella
societat i la nostra, i comprenguem, en consciència, la indomable lluita per
l’honestedat i per la justícia per part d’éssers poc conformistes amb un statu quo com el que Teresa de Jesús va
trobar en l’època i en el país on va néixer.
Té raó, l’estudiosa i periodista Cathleen Medwick quan escriu que, com
altres personatges religiosos de gran nivell, Teresa de Jesús té una aura que
surt a la superfície amb cada traducció de la seva obra. A la qual cosa cal
afegir que la formidable personalitat humana, literària i espiritual de Teresa
de Jesús, reverbera a cada biografia que s’escriu d’ella.
Un exemple reeixit és la biografia que sobre la santa n’ha fet la mateixa Cathleen Medwick,
fins al punt que l’escriptor Frank McCourt, autor de Les cendres d’Àngela, afirma que fins i tot a Teresa de Jesús li
hauria agradat llegir aquest llibre sobre ella. En el qual, si bé s’hi
projecten totes les seves llums, no és una hagiografia, no hi manquen les seves
ombres. La mateixa santa d’Àvila les veia ben clares, les seves ombres, quan
parlava d’ella mateixa sense plànyer els seus defectes, o roïneses, com en deia
ella. És per aquest motiu que la seva santedat (avui en diríem persona
realitzada de forma integral) ens sembla tan humana en el seu esforç per donar
un sentit transcendent al seu viatge existencial. Que en el seu cas es resumeix
en la total dedicació a l’amor de la seva vida: Jesús, ja fos prenent el seu
nom, ja fos reformant el Carmel i fundant monestirs, ja fos escrivint sobre els
camins de la perfecció de l’ànima per arribar als seus braços.
(article publicat a: https://castellinterior.wordpress.com)
Etiquetes de comentaris:
Cathleen Medwick,
Teresa de Jesús
divendres, 17 de juliol del 2015
Barcelona maçònica
Josep Maria Casas (Barcelona 1947), aparellador i API, després de viatjar
per mig món (una cinquantena de països), l’estima per la Història i la Cultura
l’ha dut a escriure diversos llibres, entre els quals: La mirada d’un turista: Barcelona, Una passejada per Barcelona, i
Descobrint la Barcelona maçònica (Quarentena
edicions, 2014).
Barcelona és més que una ciutat: és un univers. Per conèixer Barcelona es
necessiten molts viatges, molts passejos, moltes visites. Hi ha una Barcelona a
la vista i una Barcelona incògnita. Descobrir-les no només demana temps,
interès i atenció: demana traça i intuïció. Ara que Barcelona s’ha convertit en
una de les ciutats més visitades del planeta, s’han multiplicat les guies de la
ciutat, les visites guiades. Turistes i viatgers d’arreu del món s’afanyen a
apamar la fesomia i l’esperit d’una ciutat que deixa bocabadat.
Ara que som a l’estiu, també nosaltres podem prendre’ns un dia, o més d’un
dia, i provar de visitar Barcelona amb ulls de turista; o millor encara: amb
ulls de viatger. Tot i que en coneixem força topants, segur que encara queden
aspectes de la ciutat per descobrir. Un d’aquests aspectes és una Barcelona
que, tot i que no està pas amagada, resta incògnita, ja que cal saber llegir
els símbols amb què es presenta. És la Barcelona maçònica, aquesta paraula
endimoniada a la qual cal treure no el misteri, que això és el que la fa tan
atractiva, sinó el prejudici decimonònic i el pitjor: el franquista. Som o no
som al segle XXI?
El llibre de Josep Maria Casas per descobrir la Barcelona maçònica no només
és útil quant a descobrir signes maçònics en llocs emblemàtics de la ciutat de
Barcelona (alguns de ben sorprenents, per cert), sinó que, com en la pantalla
de l’ordinador, obre moltes finestres per saber de què estem parlant quan
parlem de maçoneria, juntament a la seva història, a la seva tradició i els
avatars que han dut a aquesta escola de progrés personal i, per tant, també de
progrés per a la humanitat, fins al dia d’avui.
La confecció d’aquest llibre-guia-crònica té la seva gràcia. Casas proposa
almenys tres dies (tal com els va fer ell amb un grup amb el qual el lector
aviat ens familiaritza), a distribuir entre caminades per la ciutat i visites a
llocs concrets, i tot això introduït amb xerrades prèvies del que cal saber per
posar els visitants en antecedents.
En el mapa que planteja Josep Maria Casas hi ha tretze punts d’interès que
cal visitar amb els ulls com unes taronges, i amb les orelles atentes a les
explicacions, i tot això amanit amb les preguntes que van sorgint dels passejos
i de les visites. Naturalment, qui ja hagi llegit el llibre Descobrint la Barcelona maçònica jugarà
amb avantatge i mirarà amb uns altres ulls l’extraordinari llegat maçó que
tenim a Barcelona, molt més interessant, cal dir, que el de Londres. Les petges
maçòniques en monuments, edificis i façanes de la ciutat del Tàmesis no són, ni
de bon tros, tan espectaculars. Els nostres artistes i artesans s’hi van lluir
d’allò més.
Als qui hagin llegit el llibre de Josep Maria Casas, quan entrin en un dels
temples maçònics que es visiten en les rutes per la Barcelona maçònica (a
Internet hi ha molta informació), ja no els vindrà de nou la simbologia
maçònica que s’hi contempla. Sembla, però, que el més interessant no rau tant
en el significat d’aquests símbols (això també es pot trobar en una bona
enciclopèdia), sinó el que aquests símbols acaben per fer descobrir dins d’un
mateix, de forma semblant que per saber què és el ioga cal fer ioga. Tal com
deia Jung, símbols i arquetips són la ciència de l’ànima, i, en tant que
universals, es revelen a cadascú segons la seva idiosincràsia. Així, doncs, el
misteri de la maçoneria continua. (Post
scriptum. A Vilanova tenim un important llegat maçó: la Biblioteca Museu Víctor
Balaguer).
(article publicat al Diari de Vilanova, 17 de juliol de
2015)
dijous, 16 de juliol del 2015
Atrapar la màgia
És un dels reductes en el món actual, tan dessacralitzat i descregut, on
encara es poden assaborir gotims de màgia: estem parlant del circ. Hi ha
dedicat molta atenció el pintor i dibuixant Joan Soler-Jové. Fa un grapat
d’anys que a través dels seus dibuixos persegueix –i ho aconsegueix- transmetre
aquest estat de gràcia que es dóna en el món del circ. Allà sembla que encara
hi brilli la llum de la innocència. És per aquest motiu que entre els altres
mons imaginaris que ens ofereix la modernitat, aquesta innocència roman com un
record antic posat al dia cada vegada que es dóna una funció de circ sota la
carpa.
Joan Soler-Jové (Barcelona, 1934), membre de la Reial Acadèmia de
Belles Arts de Sant Jordi, és sens dubte un dels artistes de casa nostra que,
seduït per l’univers i l’espectacle circense, l’ha sabut copsar amb els seus
apunts inconfusibles. Com inconfusible és la silueta i els característics
posats del pallasso Charlie Rivel, que tantes vegades ha dibuixat. Cal fer
esment que després de la mort de Rivel, Soler-Juvé va promoure els memorials
Charlie Rivel, a qui va conèixer d’a prop. Ja en vida del gran còmic li havia
organitzat homenatges arreu de Catalunya i països europeus.
Amb una introducció de Javier Sáinz Moreno, de la Fundation Circus Arts,
Joan Soler-Jové acaba de publicar un àlbum preciós: Dibuixos del Circ, el qual s’incorpora a la seva ja important
trajectòria artística-literària, amb diverses publicacions sobre la temàtica
del circ. A la vista dels dibuixos de Joan Soler-Jové, l’espectador de seguida
se situa en aquell angle de visió que proporciona l’espectacle del circ, en
copsa el moviment, i de seguida se sent amarat pels sentiments i estats d’ànim
contrastats que aquest univers nòmada i acolorit desperta: alegria i melangia,
rialla franca, tendresa, embadaliment, sorpresa, ensurt, autenticitat i regne
de la màgia per excel.lència.
Només algú amb el talent de Soler-Jové pot atrapar aquell gest inesperat
del pallasso sobre una cadira o tocant l’acordió; o aquella voltereta a l’aire,
amb aquell domini del cos dels equilibristes; o aquell posat seriós del
presentador vestit de frac, anunciant els números de la funció de circ. Joan
Solé-Jové hi excel.leix amb el seu traç directe, amo d’un pols privilegiat. Amb
Dibuixos del Circ tenim una mostra
contemporània del circ de tota la vida, és a dir, amb l’esperit que no es
marceix; una mostra que ens recorda els dies de la nostra infantesa, i que ens
invita a la contemplació pausada d’un art que per naturalesa és mòbil, una
seqüència de quadres, de performances
diverses, tanmateix com la vida.
(article publicat a El 3 de vuit,
10 de juliol de 2015. En les imatges: coberta del llibre, i una de les moltes imatges
de Charlie Rivel sorgides de la ploma de Joan Soler-Jové)
Subscriure's a:
Comentaris (Atom)







