La llengua escrita i la llengua
oral són com dues meitats que a l’hora de llegir s’uneixen. Llegir, doncs, no
és pas una activitat passiva sinó ben al contrari. Llegir significa unir una
parella sagrada en la paraula. El signe està incomplet sense l’alè oral, que,
està clar, pot donar-se de manera interna. Quan llegim pronunciant interiorment
els mots, els donem vida…
dimecres, 24 de juliol del 2013
diumenge, 21 de juliol del 2013
Núria Tortras i Planas
La Núria Tortras i Planas, escultora, ens ha deixat aquest 20 de juliol. La Núria formava part de l'Associació Dones Artistes SOM 7. Durant bastants anys vam ser molt actives. En aquesta fotografia la Núria i jo som a l'stand que teníem a la Mostra d'Activitats de la Dona (maig 1994), organitzada per l'ICD. S'hi veu una escultura seva. Va estudiar a l'Escola de Belles Arts de Barcelona amb l'artista Joan Rebull. L'estil de la Núria, una dona forta i de caràcter optimista, és clàssic, deutor de les harmonies gregues i proporcions egípcies. Tenia nombroses distincions, entre elles el premi Ciutat de Barcelona i la Creu de Sant Jordi. Encara recordo les seves rialles en el viatge que vam fer a Tailàndia el març de 1992. En aquest viatge de memòria tan feliç, un dia ens vam perdre i ben amoinades estàvem, les altres components del grup, però la Núria no va perdre mai l'humor ni la serenitat necessària i tot va acabar bé.
A reveure, Núria.
Etiquetes de comentaris:
Dones Artistes SOM 7,
Núria Tortras i Planas
divendres, 19 de juliol del 2013
La capsa dels fils
A casa dels meus pares hi ha una
habitació de dimensions reduïdes on ara s’hi allotja un armari i un moble de
calaixos. Tot hi és ben endreçat. En la meva infantesa no estava moblada així,
i, per tant, no és tal com jo la recordo, o la somnio, ja que aquesta cambra
apareix en alguns dels meus somnis recurrents. Té el seu sentit, ja que en
aquesta cambreta hi jugàvem el meu germà i jo, era el nostre racó de jocs.
En aquesta cambra que en el meu
record veig gran i alta!, hi havia una calaixera antiga, de fusta fosca, amb
grans calaixos que pel seu pes costaven una mica d’obrir. En un d’aquests
calaixos la mare hi tenia guardades madeixes de llana i de seda. Les de seda
eren de colors vius i tornassolats, que imantaven la meva mirada infantil. La
mare no em deixava jugar amb aquestes madeixes, que reservava per a les seves
labors de brodat, quan tenia temps!
En aquest calaix també hi havia
una capsa plena de meravelles, ja que quan l’obries hi trobaves rodets de fils
de colors, botons de totes mides, textures i colors, cintes de seda i de
vellut… Amb aquesta capsa la mare sí que m’hi deixava jugar. Parlo de quan
tenia dos, tres anys, i conta la llegenda familiar que treia tots aquests
tresors, els mirava amb atenció d’un en un, els tocava per apreciar-ne la
rugositat o la suavitat, i els tornava a desar per tornar a treure i tornar a
desar… Em devia saber de memòria el que hi havia en aquesta capsa, i per això
mateix cada vegada en feia un repàs exhaustiu, com és habitual en la canalla, a
qui tan agrada la repetició, els rituals.
La capsa dels fils, com
l’anomenàvem, era la meva joguina, no en tenia pas cap altra, eren altres
temps. La meva primera nina de debò –a l’estiu, quan anava a casa seva, la meva
àvia materna em comprava una pepa de
cartró- no la vaig tenir fins que ja tenia gairebé dotze anys, quan en feia
molts, molts, que no jugava amb nines. I és que de la capsa dels fils vaig
passar als quaderns per pintar i quan vaig aprendre a llegir, abans d’anar a
l’escola, de seguida em vaig submergir en el món de la imaginació dels llibres
de contes.
Ara, tot d’una, ha aparegut en la
meva memòria remota la capsa dels fils de la meva infantesa. El motiu ha estat
la visita a l’exposició Tàpies. Des de
l’interior. En la part de la mostra que s’exhibeix a la Fundació Tàpies
–l’altra part de la mostra es pot veure al MNAC- hi ha una peça realitzada
l’any 1946 que el pintor va titular Capsa
de cordills. Cordills que són fils que aquí s’estiren i allà s’embullen, i
que, segons la meva interpretació, creen una imatge on es pot endevinar la
composició dels fils del teixit de la nostra vida, o l’escenari de les
connexions neuronals en el cervell, o els dibuixos imaginaris que podem suposar
que es produeixen en un lloc-no-lloc quan ens connectem a Internet, tot i que
aleshores Tàpies no podia pas sospitar-ne ni l’existència ni la importància que
la Xarxa té en el nostre segle XXI.
Sovint sobrepassant l’autor,
l’art resulta profètic sense deixar d’entroncar amb els vells símbols tot
renovant-los a través del llenguatge artístic. En el catàleg de l’exposició es
llegeix que l’obra està realitzada de manera precària, amb elements pobres,
detritus, i que és desordenada i sembla inacabada, tota una provocació per part
de l’artista. I tant! I és que, ¿podria ser d’una altra manera, la imatge de la
nostra vida, a vegades tan precària, més que materialment espiritualment, i,
sobretot, inacabada? La Capsa de cordills
és una peça de les més simbòliques de l’exposició. I, en el meu àmbit
personal, un recordatori de la capsa de fils de la meva infantesa, símbol dels
dies en què aprenem jungant i deixant-nos amarar per la meravella.
(article publicat al Diari de Vilanova, 19 de juliol de 2013)
Etiquetes de comentaris:
Capsa de cordills,
record d'infantesa,
Tàpies
dilluns, 15 de juliol del 2013
Meditar
Llegeixo en un dels capítols
d’aquesta joia que és el breu assaig sobre la meditació, Biografia del silenci (Angle Editorial), de Pablo d’Ors, que es pot
viure d’una altra manera, sense barallar-se amb la vida, obrant-t’hi a favor.
Sembla tan lògic. Però vet aquí
que tants mentors, i la societat en pes amb l’entronització de certs valors,
ens han dit el contrari de mil maneres, ens han dit: lluita, passa al davant,
guanya! I ai de qui no ho fa perquè no li surt del cor. Aviat és titllat
d’ànima de canti, quan no de ruc o de covard, tot i que es necessita valentia
per no fer el que s’espera que facis a conveniència d’altri, és clar. Es
necessita ser força clarivident, o força clarioient, per seguir la veu interna
que et guia per aquell camí que només tu pots fer, el vers d’Antonio Machado ho
diu ben clar. D’aquí ve que sigui absurd passar davant de ningú. Fer-ho és
envair el camí dels altres, i el camí dels altres, com el propi, és
sagrat.
La cultura occidental ens
planteja la vida com una lluita aferrissada, com una disputa, com una
col.lisió... I no té perquè ser així, intuïm que pot ser d’una altra manera.
Però fins que no arribem a la consciència que la vida no té perquè ser una
guerra que calgui guanyar (amb morts, ferides i runes psíquiques com a
conseqüència), sinó que pot ser una construcció d’amor, a vegades ha passat mig
segle. I aleshores, torna a començar, és a dir, desfer el camí. Perquè entre
nosaltres ha imperat i impera encara una mentalitat de caçador, de guerrer, de
soldat o de guanyador peti qui peti. Estem immersos en un món de mentalitat
extremadament competitiva que dóna tanta crueltat i manca d’empatia, i tanta
gent que desconfia i es mira de reüll... S’ha escampat una llavor nefasta en
què fins i tot allò que anomenem amor s’ha convertit també en una cosa
utilitària quan no banal.
Tot això pel que fa a la conducta
externa. Perquè amb el propi món intern sovint s’actua de la mateixa manera.
Sembla mentida que lluitem contra nosaltres mateixos, que ens fem tant de mal
violentant-nos fins a no comprendre i, sobretot, acceptar, el que en podríem
dir principi de realitat. Perquè en el moment que parem de barallar-nos amb el
món o amb nosaltres mateixos, en el moment en què ens asseiem amb calma i posem
confiança en la vida, ens adonem que xocant-t’hi frontalment no anem d’acord
amb la vida que flueix. Veiem com no deixant-nos fluir amb la vida no respirem
amb la vida, que vivim agònicament.
Quan busquem una solució i ens hi
encaparrem, no surt res. Però quan no pensem en res aleshores s’encén un llum i
es troba la solució. Així, també un bon dia ens adonem que, més que
esforçar-nos de forma hostil (el treball és una altra cosa), el que ens cal és
lliurar-nos a aquella llum que, tard o d’hora, es manifestarà.
Tant l’art com la meditació neixen sempre de l’entrega; mai de l’esforç,
escriu Pablo d’Ors. I ens recorda el principi xinès del wu wei, ‘fer no fent’, o no posant obstacles. El wu wei consisteix a
posar-se a disposició, escriu d’Ors. En la meditació, que no és esforç sinó
entrega, experimentem la vida: Cada
sensació, per mínima que sembli, és digna de ser explorada. La il.luminació (és
a dir, aquella llum que ocasionalment s’encén dins nostre i ens ajuda a
comprendre la vida) s’amaga en els fets més diminuts i pot esdevenir en
qualsevol moment i circumstància. Viure bé suposa estar sempre en contacte amb
un mateix, una cosa que només fatiga quan es pensa intel.lectualment i que,
contràriament, ens fa descansar i fins i tot ens renova quan ho duem a terme. D’aquí
ve la importància de ser presents en cada acte, d’estar a disposició de la
vida, de ser-ne un canal receptor. Són actituds que, tal com em sembla veure,
provenen del femení i matern de cada persona, i que es troba no només en
algunes formes de cultura orientals com el wu
wei sinó també en el capteniment d’alguns místics cristians com ara Mestre
Eckhart, que per la lectura de Biografia
del silenci intueixo que Pablo d’Ors ha incorporat en el seu sentir per
compartir-lo, ja que en un moment determinat de la seva reflexió, escriu: Déu només entra en el que és buit [d’ego]
i pur. Per això Jesucrist va entrar al
ventre de la Verge Maria. Estem cridats, o jo ho veig així, a aquesta
fecunditat espiritual.
(article publicat al Diari de Vilanova, 12 de juliol de 2013. A la imatge, una fotografia presa fa unes poques setmanes al parc de la Creueta del Coll, Barcelona)
Etiquetes de comentaris:
Biografia del silenci,
meditació,
Mestre Eckhart,
Pablo d'Ors
dimecres, 10 de juliol del 2013
Coneixement
Aquella ciència adquirida a l'escola
és una cosa i l'amor és una altra,
diu el poeta sufí Jalal ad-Din-Rumi.
Ens ho han dit i repetit des de diferents creences i filosofies: el veritable coneixement procedeix de l'amor. L'amor és una força que acosta, que uneix allò que està separat. Des de la fragmentació no podem conèixer la Unitat. Som a l'exili, sens dubte, fins que no arribem al Lloc de l'Amor. El mateix amor és la guia.
(A la fotografia, un treball fet a la paret d'una cel.la del Palau de l'Inquisidor de Birgu, a l'illa de Malta. Aquesta era la cel.la de les dones. La rosa és un símbol de l'amor)
Etiquetes de comentaris:
amor,
coneixement,
exili,
fragmentació,
Jalal ad-Din-Rumi,
unitat
dilluns, 8 de juliol del 2013
La veritat és al cor
En dos dies de diferència he
viscut dos fets molt propers que em posen en alerta: hi ha un impuls, que pel que es veu es
irresistible, com si la voluntat o el seny haguessin desaparegut, de fer el mal
estúpidament. Val la pena, ferir un amic, o la família, per fer valer, amb un
gest d’autosuficiència, una cosa tan suprimible com una opinió en un article?
Llibertat d’opinió, sí. Però la llibertat, no ens hem de cansar de dir-ho, té
els seus límits. El més important: el de no ferir el cor de les persones. La veritat té la seva seu en el cor, d'aquí ve que els antics ens aconsellessin sempre escoltar el cor.
dimecres, 3 de juliol del 2013
Temps
No em canso de viure
la vida em passa lenta
no me n’adono i han passat vint anys.
El relatiu s’amaga dins l’absolut,
la mort dins la vida.
No em canso de viure
el futur em tira endavant
mentre contemplo el passat
davant la mar
sota el cel
sota un núvol
el pensament
en braços d’una gavina.
Subscriure's a:
Comentaris (Atom)
