El mateix dia que la meva mare va fer 91 anys, el dia 17 de febrer, al jardí de casa floria la mimosa. No és primavera encara, falta un mes, però amb les seves flors solars ja l'anuncia...
dijous, 19 de febrer del 2015
Mimosa florida...
Etiquetes de comentaris:
mimosa florida,
primavera
diumenge, 15 de febrer del 2015
Tres imatges de Carnaval
Aquestes tres boniques imatges de Carnaval estan fetes ahir vespre, a peu de carrer. Jo anava vestida amb anorac, jersei de llana, bufanda. Sens dubte els Carnavals (les fotos pertanyen al Carnaval de Cunit, un dels més antics que se celebren al Baix Penedès, els Carnavals de Vilanova i la Geltrú i Sitges, al Garraf, són una altra cosa!) s'han empeltat dels aires brasilers. Al Brasil, però, la temperatura és una altra, pensava mentre no podia deixar d'admirar l'enginy del disseny dels vestits, dels colors en joc, de la imaginació en l'atrezzo de les carrosses, de la música que invita a la dansa.
Etiquetes de comentaris:
Brasil,
Carnaval,
Cunit,
de Vilanova i la Geltrú,
Sitges
divendres, 13 de febrer del 2015
El carnaval de la Berta
Fent neteja dels prestatges i posant un nou ordre a la nostra biblioteca
(força extensa, tant que a vegades perdo llibres i en retrobo d’altres), em va
sortir al pas Carnaval, un recull de
quinze contes que la seva autora, Berta Jardí, va publicar a Edicions de la
Magrana el 1986. Era la seva opera prima.
Després hi va haver un silenci una mica llarg quant a publicacions via
editorial, perquè Berta Jardí no ha deixat d’escriure i de publicar els seus
treballs en diverses revistes. Amb la novel.la La portentosa vida del sastre Bariloche (Columna, 2011), aquesta
autora barcelonina que el 2011 ja feia una pila d’anys que vivia al barri del
Grabuach de Font-rubí (Alt Penedès), va tornar a la palestra literària.
Posteriorment ha publicat la novel.la Un
concert memorable (Columna, 2014).
He rellegit el conte que dóna títol al primer llibre de Berta Jardí.
L’escenari és Venècia i el seu espectacular carnaval, tan inspirador per la seva
estètica de caire barroc que no deixa ningú indiferent. La màscara protagonista
del relat es complau a caminar (amb actitud majestàtica i a l’escolta del
cruixit de les seves botines de xarol sobre les llambordes) per la ciutat dels
carrers i canals silenciosos en aquella hora de l’alba, abans no siguin
invadits per les gernacions sorolloses i més aviat ordinàries.
La festa no havia mort
encara, escriu Berta
Jardí al seu relat de carnaval. No, la festa no ha mort ni morirà, tot i que
perilla en les seves formes tradicionals, adulterades no per mala fe sinó per
la banalitat creixent que s’ha anat emparant de les nostres societats
postmodernes. Del carnaval tradicional només en va quedant el xassís, el seu
esperit es va diluint perquè s’ha anat fent fonedissa la concepció del sagrat
en l’existència. Però, un cop s’hagi tocat fons, cal esperar un renaixement.
Després de l’hivern sempre ve la primavera, el nostre món és cíclic, com el
mateix carnaval, que torna cada febrer.
La màscara de Berta Jardí es va mesclant amb la gent que ocupa la plaça de
San Marco: La plaça gran, vibrava de
festa. Vermells intensos, verds llampants, daurats opacs, refulgents... Mil
tons diferents bigarrats en un moviment desigual. La música, com els colors, es
barrejava, el rock cavalcava sobre un trio barroc, el so d’un continu es
filtrava entre els compassos simples d’una orquestrina de ball, música càlida
amb sol i platges blanques, crits... constants, inconnexos en cent llengües
diverses i, per sobre de tot, un brogit encomanadís que s’expandia per l’aire
com una invisible espiral.
Podem imaginar l’escena, fins i tot viure-la en la memòria, atrapats en un
bucle del temps. Tot recomença una vegada i una altra, també en la simbòlica
història que relata Berta Jardí. Així, mentre la màscara escolta embadalida el
cant blau d’una dona-ocell, la va
descobrir. També havia vingut… Aquella nit era un unicorn de testa daurada (…)
Tants anys, tants carnavals havia durat aquella persecució mútua i implacable…
La lluita era vella, tan antiga com el seu origen.
Lluita entre dues màscares… També massa sovint hi ha lluita entre els
humans que les han inventades. Una mateixa característica les unia, les feia
companyes, companyes d’allò neutre, d’allò ambigu. La testa, l’unicorn, era una
més d’elles… de les màscares. N’hi ha a centenars de milers, de màscares, i
cap d’elles no pot resistir tenir una
competidora, escriu Jardí. D’aquesta faula cal interpretar que així va
començar el món, amb la lluita fratricida entre Caïm i Abel. Caïm sobreviu en
els seus descendents, però també hi ha els descendents de Seth, el tercer
germà. I tots es troben al febrer, cadascú amb la seva màscara. ¿Fins quan no
es podran mirar a cara oberta, totes amb un somriure amic i els ulls nets?
(article publicat al Diari de Vilanova, 13 de febrer de 2015. A la imatge, una màscara
dibuixada per la meva filla Cristina a l’escola, quan era una nena de pocs
anys)
Etiquetes de comentaris:
Berta Jardí,
Carnaval,
màscares,
Venècia
dimarts, 10 de febrer del 2015
El cervell espiritual
Fragmenta Editorial acaba de publicar El
cerebro espiritual, de l’eminent doctor Francisco J. Rubia. Un assaig
interessantíssim. I més en uns temps tan secularitzats com els nostres, en els
quals, però, hi sura una sensibilitat per tot allò espiritual en el cervell
d’alguns, que no s’amorteix de cap manera, a desgrat del positivisme i
materialisme ambient. Es pot dir de forma resumida que l’espiritualitat és una
sensibilitat que es té o no es té. I encara es pot fer una altra distinció
entre religió i espiritualitat. L’espiritualitat és un terme més ampli que el
de la religió, ja que hi ha espiritualitats sense religió, tot i que de
l’espiritualitat a la religió només hi ha un pas.
Però, ¿què passa en el cervell perquè es pugui parlar d’un cervell
espiritual? El doctor J. Rubia diu que dins del cervell existeixen unes
estructures que, quan són estimulades, són capaces de generar experiències
espirituals, místiques, numinoses o de transcendència. És evident que els
humans podem viure en dos plans de l’existència, o, si es vol, en dues
realitats. Aquesta segona realitat, o realitat transcendent, es pot viure de
forma espontània mercès aquella sensibilitat extrema de què parlava més amunt.
Però històricament són coneguts altres sistemes per arribar a aquesta
segona realitat com és el rés, la meditació, la repetició d’un mantra, la
dansa; o també a través de substàncies anomenades al.lucinògenes que modifiquen
la química cerebral i que actuen sobre la transmissió de la informació entre
les cèl.lules del cervell. Aquest tipus de substàncies han estat utilitzades
des de temps immemorials per sacerdots i xamans.
Arribats aquí, i més enllà de fes i creences, ens podem preguntar per quina
raó els humans volem viure també aquesta segona realitat; o perquè hi ha
persones que la viuen i d’altres que sembla que la tenen adormida. La resposta
la podem trobar en el que el doctor J. Rubia anomena consciència límbica i consciència
egòtica. Com més gran és la consciència
egòtica més petita és la consciència
límbica, la que proporciona experiències espirituals.
Tinguem ben present, doncs, que tant una consciència com l’altra es generen
en el cervell, que la Terra i el Cel, per dir-ho de forma poètica, es generen
en aquest quilo i mig de massa gris, i que tant una realitat com l’altra tenen
el mateix valor, la mateixa consistència. En les creences hinduistes ja es
parla de la realitat quotidiana com maia,
il.lusió, de manera que el jo, tan exalçat com el tenim, també és maia. Aleshores, quan apartem el jo, o
la consciència egòtica, com en els
vasos comunicants sura la consciència
límbica que dóna pas a les experiències transcendents o oceàniques, com
deia Romain Rolland. Quant al tema de Déu, el doctor J. Rubia es cura en salut
i diu que Déu és un tema teològic, i que els científics només poden parlar de
les seves investigacions. Saber de forma científica que tenim un cervell
espiritual obre més espais a la reflexió.
(article publicat a El 3 de vuit,
6 de febrer de 2015. A
la imatge, cim de la stupa del monestir budista del Garraf, amb oracions impreses
voleiant)
divendres, 6 de febrer del 2015
Natalia Bolívar
El passat 16 de setembre de 2014, l’etnòloga Natalia Bolívar Aróstegui va
fer 80 anys. En dóna fe la periodista Gisselle Morales en una entrevista
publicada el dia 25 de setembre de 2014 a Escambray,
periòdic de Sancti Spiritus, Cuba. En aquesta entrevista apareix una fotografia
de Natalia Bolívar. Cabells blancs ondulats tallats curtets, els collarets
típics de cada orisha al coll, mirada intel.ligent darrere les ulleres de
llegir a prop, gest amable però resolutiu.
Aquesta
determinació en el gest li ve de lluny. Natalia Bolívar és descendent de la
branca cubana de Simón Bolívar, líder revolucionari que, com sabem, va lluitar
per la indepèndencia de Veneçuela, Colòmbia, Perú i Equador. Juntament amb
Fernando Ortiz i Lidia Cabrera, Natalia Bolívar és un dels noms més
significatius en els estudis sobre el món espiritual i religiós de Cuba lligat
als seus orígens africans. Al respecte, diu a l’entrevista, i tradueixo: Hi ha dos mètodes d’investigació: el científic i el fonamentat en la
tradició oral. La reina de la tradició oral va ser Lidia Cabrera; del
científic, Fernando Ortiz. Si tu no estudies a Lidia Cabrera i a Fernando Ortiz
estàs out per força (...) Jo sempre em vaig moure en el cercle de les investigacions
del folklore (...) em va aportar molt el fet d’haver estat deixebla de Lidia
Cabrera; a penes tenia 19 o 20 anys quan vaig començar a beure de les seves
investigacions.
De formació humanística àmplia, Natalia Bolívar
es va voler preparar a fons per seguir la seva vocació, tot i que s’havia
iniciat en l’àmbit de les Belles Arts. Així, des del 1955 fins al 1958, Natalia
Bolívar va estudiar Metodologia de la Investigació, Etnografia i Etnografia
Afrocubana amb el doctor Fernando Ortiz i amb la doctora Lidia Cabrera. En
l’entrevista amb motiu dels seus 80 anys, Natalia Bolívar expressa amb
convicció la seva idea: Les religions del
poble no es poden ocultar.
Si es vol profunditzar en el coneixement de les
deïtats del panteó yoruba arrelades a l’illa, s’ha de llegir Los orishas en Cuba, de Natalia Bolívar.
L’edició que jo tinc és de l’any 1990, publicada en les Ediciones Unión, de
l’Unión de Escritores y Artistas de Cuba. Aquesta és l’oficial, la que a mi em
va costar 10 dòlars. Perquè durant força temps en van circular còpies que es
venien d’esquena a l’autora...
Expliquem els fets a través de les paraules de la mateixa Natalia Bolívar:
Mira –li diu a la periodista Gisselle
Morales-, em va fer una
ràbia que no te la puc ni explicar. Jo havia començat a escriure el llibre
l’any 1980 perquè molts directors de cinema i de televisió constantment em
demanaven que els assessorés en tot allò que feia referència als cultes
d’origen africà. Em deien: ‘Natalia, per què no fas una espècie de manual amb
les característiques de cada orisha, els menjars, els colors i les formes de
manifestar-se a fi i efecte que no t’hàgim de molestar a tothora?’ I jo els
vaig fer cas. Un cop enllestit, el llibre va quedar aparcat a l’editorial,
la censura hi havia de dir la seva. Però al cap d’un temps van començar a
circular còpies d’estranquis, i l’autora sense veure’n ni cinc, del seu
treball, per poc que fos, que ja se sap que no hi ha gaires afortunats que
viuen d’escriure només, tampoc a Cuba.
Vaig sentir explicar aquesta història. Per aquest
motiu no vaig comprar el llibre fotocopiat que hi havia als mercats del carrer,
on el venien més barat és clar, per pocs dòlars, i vaig anar directament a la
llibreria oficial. Aquest llibre de Natalia Bolívar està fet amb un paper
senzill, fosc, reciclat, però està relligat i té les tapes dures. Una joia en
la nostra biblioteca de temes cubans, ja que de la mà de Natalia Bolívar vaig
poder conèixer a fons la poesia de les llegendes del panteó yoruba i els
caràcters arquetípics els seus déus o orishas.
(article publicat al Diari de Vilanova, 6 de febrer de 2015. A la imatge, coberta de Los orishas en Cuba, de Natalia Bolívar Aróstegui)
dimecres, 4 de febrer del 2015
Neu al jardí de casa
Al jardí de casa la neu hi ha deixat petja, però poca. Tingueu present que som a nivell del mar. Amb tot, el fred era viu, aquest matí, quan he fet aquesta fotografia testimonial.
divendres, 30 de gener del 2015
Viatge a l'Índia
Des del novembre passat, una amiga, una jove llibretera barcelonina, és a
l’Índia i només tornarà quan se li acabin els diners, em diu la seva mare. Quan
em va anunciar el viatge, amb una espurna de llum als ulls, vaig gosar dir-li,
emparada per la confiança: l’Índia o agrada molt o no agrada gens, hi ha qui
s’hi quedaria i hi ha qui al cap d’un dia ja agafa l’avió i torna a casa. Ho
sé, em va dir. Per això vull fer l’experiència.
Simplificant molt i per comparació, es podria dir que l’Índia és com les
figures o conceptes de la divinitat: s’hi és sensible o no. La fascinació o el
rebuig per l’Índia està bastant condicionat per la diversitat de religions i filosofies,
sovint estretament lligades, que aquest subcontinent ha creat, la qual cosa
configura la multiplicitat de les seves cultures que, està clar, conformen unes
determinades visions del món.
L’Índia, que el visitant veu com una realitat poderosa i compacta que o el
fascina o l’estaborneix, en realitat és la suma d’una complexitat cultural que
segons com fa venir mareig. Però aquesta marea impressionant és justament
l’atractiu per aquells que s’enamoren de l’Índia i la volen conèixer més a fons,
malgrat les seves ombres o dimonis, com va escriure Domènec Pastor Petit al seu
llibre Índia. Ángeles o demonios (Editorial
Complutense, 1997).
L’any 1997, l’editorial Etnos va publicar el llibre Los Seis Sistemas de filosofia índia, l’autor del qual és N.D.
Rajadhyaksha, un reconegut filòsof indi. Per començar, doncs, l’Índia té sis
sistemes de filosofia! Però això no és tot. Ja en el pròleg s’adverteix al
lector que les escoles de filosofia índia es divideixen en dues àmplies
categories: l’ortodoxa (astika) i
l’heterodoxa (nastika). No cregui el
lector que estem parlant, per exemple, de la divisió entre pensadors teístes i ateus, com acostumem a fer-ho a Occident. Els sistemes ortodoxos de
filosofia índia són els que acepten l’autoritat dels Vedes, mentre que els
heterodoxos la rebutgen, i n’hi ha una bona pila. En el primer grup, és a dir,
en la categoria ortodoxa o astita, hi
ha les sis visions o sis sistemes de filosofia índia que s’estudien i es
treballen, ja que aquestes filosofies no són estàtiques, simplement es tracta
de vies de pensament, però sobretot d’experiències diferents: Nyaya, Vaishesshika, Samkhya, Yoga, Mimamsa i Vedanta.
D’una manera aproximada aquí es coneix el Yoga. I el nostre filòsof Raimon Panikkar va sentir-se molt atret
pel Vedanta, amb el seu concepte d’advaita, o no-dualitat. En paraules de
l’erudit Georg Feuerstein, l’advaita vindria
a explicar-se així: L’univers múltiple
és, en veritat, una Realitat Única. Només hi ha un Ésser, que els savis
anomenen Brahman –per als occidentals, Déu-, en el qual resideixen totes les incontables formes de l’existència.
Aquest Ésser és Consciència absoluta, i és la mateixa Essència o Ésser (Atman)
de tots els éssers. L’atman és l’ànima per a nosaltres.
L’any 1997, Raimon Panikkar va publicar L’experiència
filosófica de la Índia (Trotta). Ja en el títol deixa entreveure que la
filosofia a l’Índia no és només especulació mental sinó fruit de l’experiència
humana. Al pròleg, escriu, i tradueixo: Els
tres capítols que constitueixen aquest llibre abarquen un arc de mig segle de
la meva vida. Intenten presentar una cultura diferent de l’occidental. La
interculturalitat no és folklore per descansar ni turisme per entretenir.
En aquest sentit, queda clar el desig de la meva amiga: fer l’experiència
índia, transitar per algun d’aquests camins per arribar al cap d’una mateixa
alhora que es percep que som part d’aquella Realitat Única i Multiforme.
Perquè, com diu Raimon Panikkar, no podem
saltar per damunt de la nostra ombra, ni l’ombra de la humanitat sencera,
podríem afegir. D’aquí ve que l’Índia, quina cosa tan prodigiosa, faci de
catalitzador, ens provoqui. Després d’un viatge a l’Índia (com passa amb un
viatge a Terra Santa) mai més no som els mateixos.
(article publicat al Diari de
Vilanova, 30 de gener de 2015. En la imatge, coberta de La Porta Índia, Edi-Liber, 1997)
Etiquetes de comentaris:
Domènec Pastor Petit,
Georg Feuerstein,
Índia,
Índia. Ángeles y demonios,
La Porta Índia,
Los seis sistemas de filosofia índia,
N.D. Rajadhyaksha,
Raimon Panikkar
Subscriure's a:
Comentaris (Atom)




