diumenge, 10 de febrer del 2013
Papallones vermelles
Ja sabeu: aquests dies som Carnaval... Papallones vermelles agafades al vol... de la càmara fotogràfica.
Etiquetes de comentaris:
Carnaval,
papallones vermelles
divendres, 8 de febrer del 2013
Des de Vílnius
Fa uns dies, via Internet, em va escriure l'artista Elvyra Katalina Kriauciunaite, la meva amiga lituana. La seva carta és de felicitació, ja que li havia arribat la notícia que al Parlament s'ha proclamat Catalunya poble sobirà, és a dir, amb capacitat (legítima) de decidir sobre el seu destí com a poble... Ella sap molt bé què significa això, tot i que, com li dic en la contestació a la seva carta, tan sols és un primer pas per al nou estat que molts volem. Lituània va retornar a ser un país lliure fa vint-dos anys, després de la desfeta de la Unió Soviètica. "Hi va haver molts problemes", em diu l'Elvyra. "Però val la pena suportar-los en ares de la llibertat." Jo li dic que sí, que, com les persones, també els pobles amb voluntat de ser-ho han de poder ser lliures.
(a la fotografia, una imatge de Vílnius)
(a la fotografia, una imatge de Vílnius)
Etiquetes de comentaris:
Catalunya,
Elvyra Katalina Kriauciunaite,
Lituània,
poble sobirà
L'ou o la gallina
No hi ha primer gra i l’ou ha
estat anterior a la gallina –escriu l’estudiós R.A. Schwaller de Lubicz. La substància d’aquest ou sempre ha existit
com a substància sense forma, Verge còsmica. L’esperma del gall, per contra, ha
arribat a ser, ha estat generat en
ell des de la nebulosa còsmica.
No desfarem avui el misteri de si
és primer l’ou o la gallina, o la inversa, en els orígens del món. Schwaller creu que primer va ser
l’ou. El meu pensament participa d’aquest mateix principi, però això no vol dir
res, encara que a mi em serveixi per sentir –això és la vida manifestada- el
que la meva raó no sap.
(a la fotografia, un gall del Penedès fotografiat aquest Nadal passat)
Etiquetes de comentaris:
gallina,
misteri dels orígens,
ou
dimecres, 6 de febrer del 2013
La veu de la terra
Algú dirà: aquesta dona té molta
imaginació. I és que sento la veu de la terra. Una veu que em parla amb la
llengua dels avantpassats, que la van pastar amb bona farina del llatí. Ha
vingut gent d’altres terres, direu, gent que parla altres llengües. Però la veu
d’aquesta terra és la que és i, amable com és, convida tothom a parlar amb
aquesta llengua a fi i efecte que se la sentin seva com es poden sentir seva
aquesta terra. La gent que ha vingut d’altres terres és possible que no senti aquesta
veu a la primeria. És natural. Però amb el temps, quan es para l’orella, la veu
de la terra pot sentir-se…
(a la fotografia, una imatge del paisatge del Priorat, estiu de 2006)
Etiquetes de comentaris:
la veu de la terra,
llengua
dissabte, 2 de febrer del 2013
"Moisés i Aaron" de Schönberg
La música atonal (i,
posteriorment, dodecafònica) d’Arnold Schönberg (Viena, 1874 – Los Ángeles,
1951), ens posa de cara a la paret, ens obliga a fer-nos-en una opinió segons les
nostres tendències estètiques. Perquè, sens dubte, en la música de Schönberg hi
ha una voluntat de provocació intel.lectual, però també de provocació sensorial
que trastoca els cànons.
Devem a Schönberg una
transformació radical en el llenguatge de la música, com resalta l’antropòleg
Lluís Duch en el text d’introducció del libretto
de l’òpera d’Arnold Schönberg Moisès
i Aaron (Fragmenta), per a la traducció del qual ha comptat també amb la
col.laboració del músic Josep Barcons.
Lluís Duch ens posa en
antecedents de les coordenades intel.lectuals que van guiar el sender arriscat
de Schönberg. Conèixer la biografia d’un autor, el que en podríem dir la seva
biografia espiritual més que no pas l’anecdòtica, facilita la comprensió de la
seva obra. Nascut en el si d’una família jueva, com tants joves Schönberg es va
declarar agnòstic. Més tard es va convertir al protestantisme. La Primera
Guerra Mundial, un daltabaix polític, social, però també d’estructures
psicològiques, que va saccejar el cor d’Europa, va fer prendre consciència a
Schönberg de la seva judeïtat posada en qüestió per un entorn tan advers com
beligerant. En aquest moment, l’any 1923, va retornar al judaísme, tot i que no
ho va fer públic fins al 1933.
Les composicions atonals de
Schönberg, que inicialment s’havien volgut trencadores amb una música pautada,
convencional, que reflectia l’ambient burgès, acomodat, frívol, de la Viena de
l’època, segueix aquest camí de preocupacions metafísiques. És des d’aquest
punt de vista que cal llegir Moisès i
Aaron. Partint del text bíblic i de la pròpia experiència espiritual com a
jueu, Schönberg posa en contrast el paper dels dos germans en la seva relació
amb Déu i la llei. Una relació que, d’alguna manera, també es pot trobar
reflectida en una època històrica que va provocar tanta conflictivitat.
Moisès rep al Sinaí la revelació
de la paraula de Déu i la seva llei, però és Aaron qui s’encarrega de
traduir-la al poble, i ja se sap que tota traducció comporta alguna forma de
traició a la paraula original. A l’òpera Moisès
i Aaron, Aaron hi escenifica la
bellesa; Moisès, la veritat –escriu Duch. En efecte. El text de Schönberg posa
en diàleg antagònic la religió més o menys idolàtrica del poble i la veritat
nua i pura. El Déu de Moisès es manifesta sense imatge, per tant és difícil de
conceptualitzar, és més, no s’hauria de representar de cap manera. Així, doncs,
Schönberg viu el Déu dels seus avantpassats a la manera mosaïca, sense
guarniments en la oratòria, que en algun moment, ai, sempre pot actuar
d’encantadora de serps.
Tal vegada el camí per retrobar
aquest Déu inaccessible sigui retornant al silenci tot abandonant les formes
convencionals que hem creat. Però com fer-ho? Schönberg va voler començar de
zero. Davant de la incomprensió, va pensar que algun ordre hi hauria d’haver
també per a la música atonal. I va inventar un sistema, el dodecafonisme, basat
en el mapa d’evolució espiritual que atorga la càbala jueva. A la vista de la
música, ja sigui culta o popular, dels nostres dies, algú pot preguntar-se si
Schönberg va fracassar en la seva proposta. Es diu que a Roma s’hi arriba per
tots els camins. A Déu i a la música també. Però la tendència es buscar camins
que resultin més fàcils de transitar. El de Schönberg, com el de Moisès amb el
qual el compositor s’identificava, certament no ho és.
(article publicat al Diari de Vilanova, 25 de gener de 2013)
(article publicat al Diari de Vilanova, 25 de gener de 2013)
Etiquetes de comentaris:
Arnold Schönberg,
Josep Barcons,
Lluís Duch,
Moisés i Aaron
dimecres, 30 de gener del 2013
Vers de Pitàgores
Etiquetes de comentaris:
Pitàgores,
versos d'or
diumenge, 27 de gener del 2013
Simbolisme del cos
El simbolisme del cos com a
temple (o casa de Déu) és universal i, per tant, corrent tant a Orient com a
Occident. Això és així perquè segons la tradició vam ser creats a imatge i
semblança de la divinitat. El microcosmos es correspon al macrocosmos, deien
els grecs; el que és a dalt és a baix, diu la doctrina hermètica.
(a la fotografia, ermita de la Marededéu de la Foia, Cabassers, Priorat, estiu de 2006)
Etiquetes de comentaris:
simbolisme del cos,
temple
dijous, 24 de gener del 2013
La vida és
El veritable Déu existeix. I no mor perquè Déu significa la veritat més alta, l'energia fonamental de l'univers. Déu existeix, però la humanitat ha fugit d'ell, la civilització moderna ha girat completament l'esquena a l'ordre de l'univers. Aquestes paraules són del reconegut monjo zen, Taisen Deshimaru. Si la paraula Déu incomoda, escriviu energia fonamental de l'univers, allò que som en la nostra fisicitat i més enllà de la fisicitat, tot i que això ens resulti un misteri. Quant a l'ordre de l'univers, per més que no el poguem comprendre, hi és perquè la vida a través de la qual es manifesta és...
Etiquetes de comentaris:
energia fonamental,
Taisen Deshimaru,
vida
dilluns, 21 de gener del 2013
Gent de bona voluntat i el poder
L’experiència –viscuda o
observada- ens diu que els profetes (o gent de bona voluntat i amb coratge) acaben
malament. Molesten perquè denuncien les institucions de poder. Així, doncs, pel
que fa a la nostra tradició, el conflicte no va ser entre Jesús i el judaisme
–és a dir: la creença espiritual-, sinó amb el poder establert. Sembla que
sempre ens trobem en el mateix lloc, i en això no es diferencia pas l’àmbit
profà del sagrat. Només cal mirar entorn.
(a la imatge, una fotografia d'Escaladei, estiu de 2006)
Etiquetes de comentaris:
gent de bona voluntat,
Jesús,
judaisme,
poder,
profeta
divendres, 18 de gener del 2013
De quan érem hippies
“Jo era massa pobra per ser
hippy” –diu en una entrevista la soprano lírica i intèrpret de jazz Barbara
Hendricks, nascuda a Arkansas. “Els hippies eren nois rics que passaven els
caps de setmana en cases molt boniques.”
Vet aquí. Com aquella bohèmia que
a principis del segle XX només podien practicar els nois (no les noies!) de
casa bona… Ho he afirmat en moltes ocasions, quan parlo de la nostra època
hippy, afortunadament més equitativa quant a sexes. La majoria érem hippies de
cor perquè no en podíem exercir, ja que érem gent que treballava de dia i
estudiava els capvespres amb ànim de fer estudis superiors, de no interrompre
la formació que consideràvem imprescindible. I quan dic hippies vull dir el seu
vessant romàntic d’estimar la poesia tan empeltada d’Orient, la pau en aquella
època de guerra al Vietnam, a Israel, la llibertat de pensament enfront del
pensament únic que imperava a la península i que vam esberlar a les catacombes.
Això sí, anàvem vestits de hippies, al meu parer aquell estil de robes era
bonic, era alegre, ens estava bé, als joves. Però fèiem una vida ben complexa,
complint amb la responsabilitat i els horaris de treball, i expandint-nos
estudiant i estudiant, com si ens haguéssim de beure biblioteques senceres. La
bohèmia no hi tenia gaire lloc, en aquesta vida, tot i que segurament molts
n’hauríem volgut viure alguns bocins encara que només fos per tastar-la.
(extret de La capsa verda. Fotografia extreta d'Internet)
Etiquetes de comentaris:
Barbara Hendricks,
bohèmia,
hippies,
llibertat de pensament,
pacifistes
dimecres, 16 de gener del 2013
Aprenentatge
El fracàs, les equivocacions, els
errors no ensenyen en el mateix moment que la persona els comet. S’ha d’esperar
que baixi la temperatura de la desil.lusió, del desengany, fins i tot de
l’autopunició. L’aprenentatge és posterior, es produeix per reflexió.
Aprenentatge necessari perquè la vida humana vagi agafant un sentit humà,
precisament.
(a la fotografia, arc de Sant Martí a Vilanova i la Geltrú)
Etiquetes de comentaris:
aprenentatge,
sentit de la vida humana
dilluns, 14 de gener del 2013
Fulguració
Som éssers periples, això diu la
carn. Però en algún racó d’aquesta carn s’hi amaga una fulguració que ens
llança més enllà del límit de la matèria: la memòria d’aquells que ens estimen,
l’admiració d’aquells que tenen el cor obert com per admirar… Però també hi ha
alguna cosa, en aquesta fulguració, que ens diu que no mor. Perquè vivim en la
carn, però també en aquesta fulguració que la sobrepassa.
Etiquetes de comentaris:
éssers periples,
fulguració,
memòria
dijous, 10 de gener del 2013
Regeneració
Com suposàvem, el 21 de desembre
va portar el solstici, però no la fi del món. En companyia de la família i dels
amics, i brindant amb cava, hem encetat el 2013. Un any de crisi encara, però
per aquesta mateixa causa, una porta oberta a la regeneració dels valors que
potser ens hi han dut.
Moltes veus coincideixen, a les
acadèmies, al carrer, a les cases: és un fet que els homes i les dones
occidentals (i els orientals que ens imiten) cada dia s’han obsessionat més amb
els aspectes materials de la vida i s’identifiquen amb la seva personalitat, en
realitat una màscara que ens allunya de la nostra naturalesa veritable, que és
espiritual, i que en el passat ha estat cultivada a través de creences i
religions. Que, sovint materialitzades elles també, han acabat per ser gairebé
només una representació. És evident que estem generalitzant, ja que hi ha
exemplars i valentes excepcions. En la nostra tradició penso ara en Teresa Forcades,
en Xavier Melloni o en el desaparegut Raimon Panikkar, i molts més que no
cabrien en aquest full.
La vida quotidiana no està
deslligada de la transcendència, i aquesta experiència conjunta de l’immanent i
el transcendent forma part dels continguts fonamentals dels camins espirituals
que els humans hem estat capaços de crear per viure una vida amb sentit, per a
cada cultura el seu i per a cada persona el seu. Fins i tot filòsofs de la
sospita com Freud han pouat camins que pensen la naturalesa humana més enllà de
l’estricta materialitat, tot i que, està clar, la continguin. Psicologies
avançades com la transpersonal ja contemplen l’ésser humà en la seva
globalitat, tal com l’entenien els savis antics: carn, ànima o psique, i
esperit.
Cal pensar, perquè així
s’experimenta, que, segons diu Maslow, dins de cadascú hi ha una naturalesa
innata, intrínseca i immutable. Un nucli essencialment bo, ètic i sobretot
real, més real que la nostra personalitat. Sembla difícil veure’ns així quan el
que observem és força mala fe i el mal en formes diferents. Quan no sense un
treball herculi per part nostra assolim d’apartar el vel de la ignorància –el
mal és sobretot ignorància-, podem reconèixer en nosaltres aquest Ser que som
més enllà de tota contingència. És difícil salvar la distància entre el nostre
ego i aquest Ser, que la Bíblia diu que és a imatge de Déu, i que Jung
identifica amb el Sí-mateix o Jo superior.
Si pensem que aquest nucli de
veritat ens pot empènyer a la realització de la seva bondat i bellesa, si
creiem que aquest nucli té la necessitat de manifestar-se amb tota la seva
intel.ligència, amb tota la seva llum, donem-li pas i cultivem-lo en la mesura
de les nostres forces. La natura, que és mestra, ens ensenya que tot fruit està
contingut en la seva llavor. L’esperit del Nadal i el naixement de l’any nou
pot ser viscut com un infantar aquest Ser interior perquè visqui i maduri
durant l’any. És un lloc comú dir que tota evolució i regeneració comença per
un mateix. Però és així.
(article publicat a El 3 de vuit, 4 de gener de 2013)
dimarts, 8 de gener del 2013
Actitud auroral
Dies enrere vaig llegir que José
María Torres, excampió del món de karate, quan va deixar aquesta pràctica per
crear una empresa, va llençar a les escombreries tots els trofeus que havia
guanyat. Volia partir de zero, molt d’acord amb l’esperit que inspira el
karate.
L’any 1993, uns pocs anys després
d’haver decidit entrar en el camp de les lletres, vaig llençar el munt de trofeus
que havia aconseguit presentant-me a premis de tercera fila, és clar, però que
van donar empenta a la meva autoestima, però de la qual vaig voler prescindir
en aquest moment com a agafador. I és que de seguida vaig veure que el camí
literari que havia agafat cada dia seria més estret i encara no preveia fins a
quin punt.
Sempre m’ha semblat adient anar
deixant llast, que no em pesi res a l’hora de posar-me davant del paper. I si
alguna cosa em pesa la deixo ben allisada precisament al paper…
No parteixo de zero, a l’hora
d’escriure, ans al contrari. La memòria, l’experiència i la reflexió són
ingredients bàsics en el meu obrador. Però sí que parteixo de zero quant a la
meva actitud, que voldria sempre auroral. Aquesta llum naixent i amb olor de
bugada m’obre la ment i el cor. Així devia ser el primer dia… –aventuro amb la
imaginació. I em situo en l’aire net d’aquest primer dia sense por, mirant de
conduint la por, mirant de transmutar la por en llibertat en la mesura de les
meves forces, que són les que són més el desig de superar-les, conscient que
allò que m’empeny és més que el meu jo.
(extret de La capsa verda. A la imatge, una aurora en una finestra de casa)
Etiquetes de comentaris:
actitud auroral,
deixar llast
diumenge, 6 de gener del 2013
La Carla i el Rei Ros
La Carla mirava ahir molt atentament el Rei Ros, que té a les mans un caramel, preludi del que ha estat avui, un dia màgic per a tants infants!
divendres, 4 de gener del 2013
Mà angèlica
Mà angèlica, obre’m el cor.
No amb els dits del dubte de Tomàs
sinó amb els dits de l’aurora.
Obre en el meu cor una galeria de llum
que travessi de bat a bat
la muntanya de dolor.
No temo la teva mà d’aigua
ni la teva mà de foc.
He sembrat aquesta terra amb paciència
i ja sento a l’oïda el vent del nord.
(a la fotografia, primer pla d'un dels àngels que viuen a casa)
dimecres, 2 de gener del 2013
Moisès Broggi
El dia 31 de desembre de 2012, amb
una gran lucidesa va morir a 104 anys el doctor Moisès Broggi, humanista
promotor de la bioètica, pacifista i patriota català, metge cirurgià noble de
cor que havia salvat moltes vides.
Quan va saber la notícia, la mare
de seguida em va recordar que va ser ell qui va operar la meva cama esquerra
quan me la vaig trencar als tretze mesos. Diu que cantava mentre m’operava. M’agrada
la gent que es mostra feliç de fer el que fa i el doctor Broggi era feliç amb
el seu ofici humanitari.
Després d’operada, la cama va començar
a gangrenar-se. El doctor Broggi em va donar per morta. Tant és així que les
monges d’aquella senzilla clínica privada –Broggi havia estat destituït del seu
càrrec a l’Hospital Clínic per la repressió franquista-, compadides de la jove
mare i de la nena que explicava a tothom que ho volgués escoltar com s’havia
trencat la cama, van anar a la capella a resar. Potser esperaven un miracle i
el miracle es va produir. Un metge jove, amb iniciativa, segurament un bon
deixeble del doctor Broggi, davant del cas va decidir dur a terme una cirurgia
dràstica, radical. Amb el bisturí va anar apartant la carn podrida que ja anava
enfilant-se per la cama infantil fins a deixar-la pelada com un os. La cura
salvatge va resultar salvadora, la carn va començar a crèixer i d’aquell
trasbals de la matèria viva només en resta una cicatriu. Això sí, tinc poc
muscle en aquesta cama i és uns mil.límetres més curta que l’altra, la qual
cosa no es veu gens, però en els meus primers anys joves es va descobrir que
havia condicionat el desenvolupament de la meva columna vertebral. No recordo
cap dia de la meva vida que la columna no em faci mal. Però estic viva.
(extret de La capsa verda. A la imatge, Moisès Broggi de jove)
dimarts, 1 de gener del 2013
1 de gener de 2013
Benvingut, 2013! Alguns diuen que serà un any dolent perquè porta el número 13. Provem de mirar una mica més enllà del que es veu i sumem els números que el componen. Dóna 6. Entre els símbols que porta aparellats el número 6 anotem aquest: el número 6 és el número de la creació, ja que, segons el relat bíblic, al sisè dia es va completar l'Obra. No sembla, doncs, que sigui pas de mal auguri... Desitjo que tot allò que tingueu entre mans (i aixó val també per al nostre país) es completi i us doni la merescuda satisfacció i que la poguem compartir, com nosaltres ahir vam compartir el sopar fraternal per rebre el nou any a casa dels nostres amics vilafranquins, l'Anna Ruiz i el Pere Martí. A la fotografia, una imatge de la recepció del 2013!
Etiquetes de comentaris:
6: número de la creació,
Anna Ruiz,
Pere Martí,
recepció del 2013
dilluns, 31 de desembre del 2012
Bon Cap d'Any 2013!
L'ànima ha de trencar-se, obrir-se en la seva pròpia llum -escriu Mestre Eckhart. De la nit i de la llum brolla un foc, un amor. És així com l'ànima ha d'entrar en l'ordre diví.
Que d'aquesta nit, l'última de 2012 i la primera de 2013, brolli un amor que il.lumini tots els dies de l'any que som a punt d'entrar!
dissabte, 29 de desembre del 2012
Aniversari
Aquesta nena de quatre mesos que es mira amb atenció la seva mà, va néixer tal dia com avui fa 33 anys...
Per molts anys, Cristina!
Etiquetes de comentaris:
Cristina Oromí Costa
Subscriure's a:
Missatges (Atom)