En el seu llibre Què és l’art?, publicat el 1896, Lleó Tolstoi distingia entre
bellesa i art. Tolstoi parla d’una concepció de bellesa com una cosa inexacta i
subjectiva. La idea clàssica, a la qual també es refereix, assimila el bo i el
bell, una perfecció que només pot ser divina.
L’art entès a la manera tradicional és
expressió de la bellesa en el seu instint per buscar la perfecció, podem
afegir, ja que per naturalesa els artistes són imperfectes. Però en els nostres
dies la relació de bellesa i art ha fet una mutació colossal. Art és tot allò
que es diu que és art. I amén. Tot i que no se sap qui mana.
Tolstoi, en tant que escriptor, també
parla de literatura. Són sucoses les coses que escriu al respecte, i més perquè
n’explica exemples concrets de gent que coneix. Escriu: Un altre mètode per donar a les obres d’art una aparença d’art és
l’ornament. L’objecte d’aquest mètode es produir en els sentits del lector,
espectador o oient, les impressions més agradables de manera que prengui per
art allò que no ho és. En literatura, i si es tracta de poesia, el mètode
consisteix a fer servir els ritmes més cadenciosos, les rimes més sonores, les
paraules que més facin lluir... Els
ornaments, avui dia, han assolit un tal grau de perfecció que s’han pres per
obres d’art.
Això era en temps de
Tolstoi. Ara els ornaments que fan confondre l’art, o cultura i pseudocultura, acostumen
a ser d’aquesta mena: estridència, escàndol, blasfèmia, efectisme, exageració, mal
gust. Tolstoi abomina de la provocació, ja que absorbeix la intel.ligència,
impedeix que es vegi l’art veritable. La bellesa com una cosa indefinida i
subjectiva dóna obres d’art quan no es falsifica l’objectiu, que sempre és la
pura gratuïtat. Tolstoi va revolucionar la novel.la amb la seva subjectivitat
banyada en les aigües de l’honest. No va usar artificis per impressionar. La
seva paraula és clara, exacta, sense enfarfecs.
(article publicat al Diari de Vilanova, 1 de juliol de 2016. La imatge correspon a un fragment d'un quadre exposat al Civico Museo Sartorio, de Trieste. La vaig prendre durant la visita l'1 de juliol. Fins i tot en les pintures més 'realistes', com és el cas, hi ha una mirada, una interpretació personal de la realitat. Bellesa subjectiva)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada