D’una manera senzilla podríem dir
que el temps és la distància –l’espai- que hi ha, per exemple, entre el gra i
el fruit. O entre la unió de l’espermatozou i l’òvul i el naixement d’un
infant. Temps concret, si acotem el procès. Temps infinit, si la lectura és
cíclica.
dimecres, 13 de febrer del 2013
dilluns, 11 de febrer del 2013
Mirant el mar
La meva néta Carla, mirant el mar de Cunit, aquest dissabte de Carnaval 2013. La foto és del seu pare. A la nena li agrada molt dur la seva motxilla.
diumenge, 10 de febrer del 2013
Papallones vermelles
Ja sabeu: aquests dies som Carnaval... Papallones vermelles agafades al vol... de la càmara fotogràfica.
Etiquetes de comentaris:
Carnaval,
papallones vermelles
divendres, 8 de febrer del 2013
Des de Vílnius
Fa uns dies, via Internet, em va escriure l'artista Elvyra Katalina Kriauciunaite, la meva amiga lituana. La seva carta és de felicitació, ja que li havia arribat la notícia que al Parlament s'ha proclamat Catalunya poble sobirà, és a dir, amb capacitat (legítima) de decidir sobre el seu destí com a poble... Ella sap molt bé què significa això, tot i que, com li dic en la contestació a la seva carta, tan sols és un primer pas per al nou estat que molts volem. Lituània va retornar a ser un país lliure fa vint-dos anys, després de la desfeta de la Unió Soviètica. "Hi va haver molts problemes", em diu l'Elvyra. "Però val la pena suportar-los en ares de la llibertat." Jo li dic que sí, que, com les persones, també els pobles amb voluntat de ser-ho han de poder ser lliures.
(a la fotografia, una imatge de Vílnius)
(a la fotografia, una imatge de Vílnius)
Etiquetes de comentaris:
Catalunya,
Elvyra Katalina Kriauciunaite,
Lituània,
poble sobirà
L'ou o la gallina
No hi ha primer gra i l’ou ha
estat anterior a la gallina –escriu l’estudiós R.A. Schwaller de Lubicz. La substància d’aquest ou sempre ha existit
com a substància sense forma, Verge còsmica. L’esperma del gall, per contra, ha
arribat a ser, ha estat generat en
ell des de la nebulosa còsmica.
No desfarem avui el misteri de si
és primer l’ou o la gallina, o la inversa, en els orígens del món. Schwaller creu que primer va ser
l’ou. El meu pensament participa d’aquest mateix principi, però això no vol dir
res, encara que a mi em serveixi per sentir –això és la vida manifestada- el
que la meva raó no sap.
(a la fotografia, un gall del Penedès fotografiat aquest Nadal passat)
Etiquetes de comentaris:
gallina,
misteri dels orígens,
ou
dimecres, 6 de febrer del 2013
La veu de la terra
Algú dirà: aquesta dona té molta
imaginació. I és que sento la veu de la terra. Una veu que em parla amb la
llengua dels avantpassats, que la van pastar amb bona farina del llatí. Ha
vingut gent d’altres terres, direu, gent que parla altres llengües. Però la veu
d’aquesta terra és la que és i, amable com és, convida tothom a parlar amb
aquesta llengua a fi i efecte que se la sentin seva com es poden sentir seva
aquesta terra. La gent que ha vingut d’altres terres és possible que no senti aquesta
veu a la primeria. És natural. Però amb el temps, quan es para l’orella, la veu
de la terra pot sentir-se…
(a la fotografia, una imatge del paisatge del Priorat, estiu de 2006)
Etiquetes de comentaris:
la veu de la terra,
llengua
dissabte, 2 de febrer del 2013
"Moisés i Aaron" de Schönberg
La música atonal (i,
posteriorment, dodecafònica) d’Arnold Schönberg (Viena, 1874 – Los Ángeles,
1951), ens posa de cara a la paret, ens obliga a fer-nos-en una opinió segons les
nostres tendències estètiques. Perquè, sens dubte, en la música de Schönberg hi
ha una voluntat de provocació intel.lectual, però també de provocació sensorial
que trastoca els cànons.
Devem a Schönberg una
transformació radical en el llenguatge de la música, com resalta l’antropòleg
Lluís Duch en el text d’introducció del libretto
de l’òpera d’Arnold Schönberg Moisès
i Aaron (Fragmenta), per a la traducció del qual ha comptat també amb la
col.laboració del músic Josep Barcons.
Lluís Duch ens posa en
antecedents de les coordenades intel.lectuals que van guiar el sender arriscat
de Schönberg. Conèixer la biografia d’un autor, el que en podríem dir la seva
biografia espiritual més que no pas l’anecdòtica, facilita la comprensió de la
seva obra. Nascut en el si d’una família jueva, com tants joves Schönberg es va
declarar agnòstic. Més tard es va convertir al protestantisme. La Primera
Guerra Mundial, un daltabaix polític, social, però també d’estructures
psicològiques, que va saccejar el cor d’Europa, va fer prendre consciència a
Schönberg de la seva judeïtat posada en qüestió per un entorn tan advers com
beligerant. En aquest moment, l’any 1923, va retornar al judaísme, tot i que no
ho va fer públic fins al 1933.
Les composicions atonals de
Schönberg, que inicialment s’havien volgut trencadores amb una música pautada,
convencional, que reflectia l’ambient burgès, acomodat, frívol, de la Viena de
l’època, segueix aquest camí de preocupacions metafísiques. És des d’aquest
punt de vista que cal llegir Moisès i
Aaron. Partint del text bíblic i de la pròpia experiència espiritual com a
jueu, Schönberg posa en contrast el paper dels dos germans en la seva relació
amb Déu i la llei. Una relació que, d’alguna manera, també es pot trobar
reflectida en una època històrica que va provocar tanta conflictivitat.
Moisès rep al Sinaí la revelació
de la paraula de Déu i la seva llei, però és Aaron qui s’encarrega de
traduir-la al poble, i ja se sap que tota traducció comporta alguna forma de
traició a la paraula original. A l’òpera Moisès
i Aaron, Aaron hi escenifica la
bellesa; Moisès, la veritat –escriu Duch. En efecte. El text de Schönberg posa
en diàleg antagònic la religió més o menys idolàtrica del poble i la veritat
nua i pura. El Déu de Moisès es manifesta sense imatge, per tant és difícil de
conceptualitzar, és més, no s’hauria de representar de cap manera. Així, doncs,
Schönberg viu el Déu dels seus avantpassats a la manera mosaïca, sense
guarniments en la oratòria, que en algun moment, ai, sempre pot actuar
d’encantadora de serps.
Tal vegada el camí per retrobar
aquest Déu inaccessible sigui retornant al silenci tot abandonant les formes
convencionals que hem creat. Però com fer-ho? Schönberg va voler començar de
zero. Davant de la incomprensió, va pensar que algun ordre hi hauria d’haver
també per a la música atonal. I va inventar un sistema, el dodecafonisme, basat
en el mapa d’evolució espiritual que atorga la càbala jueva. A la vista de la
música, ja sigui culta o popular, dels nostres dies, algú pot preguntar-se si
Schönberg va fracassar en la seva proposta. Es diu que a Roma s’hi arriba per
tots els camins. A Déu i a la música també. Però la tendència es buscar camins
que resultin més fàcils de transitar. El de Schönberg, com el de Moisès amb el
qual el compositor s’identificava, certament no ho és.
(article publicat al Diari de Vilanova, 25 de gener de 2013)
(article publicat al Diari de Vilanova, 25 de gener de 2013)
Etiquetes de comentaris:
Arnold Schönberg,
Josep Barcons,
Lluís Duch,
Moisés i Aaron
Subscriure's a:
Missatges (Atom)