De tornada de Nova York, Federico García Lorca va visitar
Cuba. L’illa no és només un lloc sinó una experiència, i més en aquell temps: la
vitalitat idiosincràtica del cubans no havia passat per l’esterilització que va
imposar el règim de Fidel Castro.
El 7 de març de
1930 Lorca va arribar a l’Havana. El va rebre Fernando Ortiz, director de la
Institución Hispanocubana de Cultura. El folklore afrocubà, que Ortiz va
estudiar a fons, va despertar un gran interès en García Lorca. Segons va
revelar Ortiz, el poeta va acumular peces relacionades amb les religions
afrocubanes com la Santería. Va aplegar imatges i collarets distintius dels
diferents orishas per emportar-se’ls
de tornada a Espanya, així com va adquirir discos de pissarra amb la música i els
sons dels tambors batá que els
creients fan servir en els rituals.
García Lorca ja sabia alguna cosa de la cultura afrocubana a través de la coneixença l’any 1922 de Lydia Cabrera, gran estudiosa de l’herència africana a Cuba, i a la qual el poeta va dedicar La casada infiel. A ella i a Carmela Bejarano, la serventa negra de Lydia Cabrera que va obrir els ulls a la nena que cuidava a les riqueses religioses i culturals amagades a les autoritats espanyoles, que les prohibia. Els esclaus negres havien dut dels seus països d’origen el seu imaginari col·lectiu.
De la mà de Lydia
Cabrera, Lorca va assistir a una cerimònia d’iniciació a la societat secreta ñáñiga, fundada només per a homes l’any
1830. Segons va explicar l’antropòloga Cabrera, Lorca es va horroritzar amb l’aparença
del diablito o íreme que se li va abraçar al coll. Els diablitos o íremes, nom
d’origen nigerià, anaven coberts amb una tela burda de sac o amb una tela de
molts colors i dibuixos enigmàtics. Duien una caputxa punxeguda al cap i
esquellots a la cintura i als turmells per espantar amb el seu soroll
estrident. Portaven un ceptre i una ifá o
branca d’un arbre o arbust. La missió d’aquests diablets consisteix a venir a
la terra per comprovar la fe dels seus adeptes i la seva correcció en el
seguiment de la litúrgia. Si no fos per la diferència cultural, aquests
diablets tenen una gran semblança amb els nostres estridents diables dels
entremesos de la festa major.
(article publicat al setmanari La Fura, 29 de juny de 2022. A la imatge, la coberta del meu llibre Estampes de Cuba, publicat a Proa l'any 2001)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada