diumenge, 22 de desembre del 2019
Nadala 2019
Amb els millors desitjos per al Nadal 2019 i bona entrada de l'any 2020! Amb una abraçada fraternal.
divendres, 20 de desembre del 2019
Francesc i el pessebre
Devem a la imaginació creativa de Francesc d’Assís, que qui sap si no va
ser un avançat del Romanticisme, la primera imatge en viu de la representació
del Naixement de Jesús, el primer «pessebre vivent» de la història del cristianisme.
Se sap la data de l’esdeveniment: la nit de Nadal de l’any 1223. Sant Francesc
havia tingut la idea de celebrar amb una escenificació aquest episodi de l’evangeli
tal com l’explica Sant Lluc. Inspirat en el relat de l’evangelista, sant Francesc
va promoure la teatralització amb personatges reals. La va protagonitzar gent
de la feligresia acompanyats dels animals que tenien als seus estables.
L’espectacle, que devia moure a la devoció, va tenir lloc davant de l’ermita
dels Fra Menors de la població de Greccio.
Dels
«pessebres vivents» avui en podríem dir una «experiència immersiva», tant per
qui en són protagonistes com per qui en participa. Emociona, cala als ossos
aquesta vivència en directe d’aquest quadre de la infantesa de Jesús, tal com
va preveure Francesc, el frare poeta. Si el naixement d’un infant ja és un fet
sagrat en ell mateix com a celebració de la vida, amb més raó és sagrat el
naixement del qui la tradició cristiana considera Emmanuel, o Déu entre
nosaltres.
Conta
Thomas de Celano, el primer biògraf de Francesc d’Assís, que aquest va predicar
a la missa de Nadal i que els que eren a la vora van veure com el pobrissó s’inclinava vers el pessebre
per sostenir al nen que figurava el Nadó i se’l posava un moment als braços per
bressolar-lo. Podem imaginar que poc es devien disfressar, pastors i bugaderes,
com tampoc no era estranya la senzillesa dels vestits de llana basta que duien
Maria i Josep, ja que era la gent del poble qui interpretava aquests papers.
D’aquell
«pessebre vivent» es va passar al pessebre d’imitació, al pessebre en
miniatura, ja fos fet amb figures de fusta o de fang cuit. Primer es va exhibir
a les esglésies, però aviat les nobles famílies italianes es van fer seva
aquesta representació del Naixement. Va ser la duquessa d’Amalfi la primera a
instal·lar un pessebre a la casa familiar l’any 1567, a la regió de Nàpols. Amb
més o menys gràcia, i per celebrar el Nadal, avui encara es fan pessebres a
tantes llars del món.
(article publicat al setmanari La Fura, 20 de desembre de 2019. A la imatge, un diorama de Jesús Rex)
dissabte, 7 de desembre del 2019
Voracitat lingüística
Ho sap tothom i no és profecia: a
Catalunya la llengua més parlada és el castellà. Doncs els parlants en català,
la llengua pròpia del territori!, ara com ara fem nosa a Catalunya. Les llengües de segons quins estats
autoritaris i amb un gran nombre de parlants mai no en tenen prou amb el seu
gran nombre de parlants i altaveus. Ho volen tot.
Aquesta voracitat lingüística també passa
a la Xina. Tashi Wangchuk, defensor de la llengua tibetana, la llengua pròpia
del Tibet!, va ser detingut el 27 de gener de 2016 després d’haver parlat amb
el New York Times. Acusat d’«incitar
al separatisme», va ser condemnat a cinc anys de presó per un tribunal xinès.
Campanyes de drets humans van alçar el crit al cel i van dir que els drets legals
dels tibetans en matèria lingüística «no valen el paper en el qual han estat
escrits». Simplement no es compleix la llei que hauria de protegir la cultura i
la llengua tibetana. Tot això als catalans ens és desgraciadament familiar.
Cada dos per tres hem d’estar reclamant els nostres drets, tot i que els reconeix
la Constitució espanyola, drets que esdevenen paper mullat quan convé. Ara
mateix hi ha un ball de bastons promogut pel PSC respecte del model d’immersió
lingüística a Catalunya que no sense estira i arronses ha tingut 40 anys de
consens.
Tashi Wangchuk va posar una demanda contra
l’estat xinès. Va tenir valor, Wangchuk, jove propietari d’una petita empresa a
Kyegudo, Yushu Prefectura Autònoma del Tibet. Segons s’explica, Tashi Wangchuk,
destacat membre de la seva comunitat, estava molt frustrat per la manca
d’educació en llengua tibetana disponible per a les seves dues nebodes
adolescents. Molts tibetans temen, i amb raó, que l’estat xinès intenta
soscavar voluntàriament la seva llengua i cultura. Amb premeditació i sense
oposició, ja que el detonant de l’arrest i posterior condemna de Tashi Wangchuk
va ser motivat per l’entrevista que li va fer el New York Times. Cinc anys de presó per a un defensor del tibetà que
va atrevir-se a denunciar que l’estat xinès no complia la llei. És l’estil dels
estats llenguacèntrics i voraços. Alerta per la part que ens toca.
(article publicat al setmanari el 3 de vuit, de Vilafranca del Penedès, 5 de desembre de 2019. A la fotografia, el monestir de Pedralbes, un lloc emblemàtic dels nostres orígens)
divendres, 15 de novembre del 2019
Biografia i sentit
Fa temps que
antropòlegs i psicoanalistes ens informen del que en realitat és de sentit
comú, però insegurs o humils respecte del nostre saber, cal que ens ho
ratifiquin investigadors i experts: tot el que som, pensem i fem s’explica en
la biografia i a través de la biografia.
Tot aquell que vulgui profunditzar en el
coneixement d’un mateix, treballar en la pròpia biografia, veure i analitzar
els moments més significatius, constitueix una gran ajuda. Per simplificar, perquè
la tasca és complexa, cal tenir present el que Gudrun Burkhard (Sao Paulo,
Brasil, 1929), que aplica la teràpia antroposòfica en el camp de la biografia, anomena
les «lleis» bàsiques de tota biografia humana i que són: en la primera fase, la
vida es caracteritza sobretot pel desenvolupament físic; en la segona fase de
la vida es produeix la maduració de l’aspecte psíquic, anímic; en la tercera
fase, la vida és la del seu desenvolupament espiritual.
La tercera fase de la biografia és la més
negligida, no contemplada, i, per tant, no treballada perquè és la que demana
més esforç sense veure’s gaire o gens compensada des del punt de vista del que
es considera «èxit» en les societats contemporànies. Els valors materials i de
poder han crescut de forma tan exponencial que han deixat a la misèria els
valors morals i espirituals. Només cal mirar entorn, si bé hi ha excepcions en
alguns líders cívics, polítics o intel·lectuals, que són exemplars, admirables.
Aquestes excepcions s’expliquen a través de trajectòries personals en les quals
s’aprecia un fil conductor de sentit transcendent i persistent dècada rere dècada,
no pas flor d’un dia.
Si un no queda estancat en un bany psíquic,
enfarfegat en un magma de sentiments que no maduren, és en la tercera fase de
la biografia que, tot i perdre vigor físic i començar a conviure amb algun
problema més o menys greu de salut, pot desplegar la més gran qualitat que
tenim els humans: la consciència. «Gràcies als processos degeneratius [del cos],
és en aquest període que s’allibera una major quantitat de forces vitals
disponibles en forma de força de la consciència», afirma Gudrun Burkhard. És el
fil de la consciència desperta i cultivada el que dona un sentit humà, és a
dir, espiritual, a la vida humana.
(article publicat al setmanari La Fura, 14 de novembre de 2019. En la fotografia estic a Alcalà de Henares, entre Don Quixot i Sanxo a propòsit d'una visita de treball a l'arxiu on es guarden els informes dels llibres censurats durant el franquisme)
dissabte, 5 d’octubre del 2019
Diversitat lingüística
Aquest any 2019 ha estat declarat l’Any de
les llengües indígenes. Es fan sentir crits d’alarma. Es calcula que el 97% de
les llengües humanes que han existit històricament s’han extingit. Una tragèdia
per a la biodiversitat lingüística, ja que aquest fet representa un buit de
gran dimensió en el coneixement i comprensió de nosaltres mateixos com a éssers
humans. En cada llengua s’expressa una visió del món. Quan una llengua mor
desapareix una peça fonamental del mosaic humà, un espai resta cec.
Hi ha un progressisme mal entès. ONG’s i grups de tota mena defensen
causes humanitàries que certament clamen al cel i cal mobilitzar-se per
combatre-les. Però hi ha una gran indiferència envers les llengües que es
perden. Les llunyanes per desconeixement. Les properes per causes generalment
gens nobles. Per raó de justícia i defensa dels Drets Humans, els nostres
feminismes i ecologismes, per exemple, haurien d’estar al capdavant en la
defensa de la diversitat lingüística a la Península Ibèrica. Doncs no. Les veus
de defensa són particulars, no col·lectives, perdent així la força que podríem
tenir.
Una de les causes de la mort de les llengües es dóna quan els infants
deixen de parlar la llengua als seus pares. Diuen els entesos que aquest fet
pot esdevenir-se per moltes causes. Però una causa clau és quan als infants
se’ls fa sentir vergonya de parlar la llengua de la família. Ho va practicar
amb gran eficàcia l’Estat francès, ho practica encara l’Estat espanyol. «Per
què vols aprendre català si en espanyol ens entenem tots i, a més, és una de
les llengües amb un gran nombre de parlants a tot el món?». Es tendeix el
monocultiu lingüístic com es tendeix a afavorir el pensament únic. És el que
interessa globalment. La diversitat és un destorb per als poders i grans
corporacions. No hi ha una llengua superior a una altra. El que hi ha és
llengües amb poder per imposar-se. Sembla estrany que els defensors de les minories
no ho siguin de les llengües minoritàries. Aquí la llengua catalana, la llengua
específica del lloc, la llengua amb denominació d’origen. Com els vins, cada
terreny dóna el seu.
(article publicat al setmanari El 3 de vuit, de Vilafranca del Penedès el 4 d'octubre de 2019. A la imatge, la fotografia d'un ametller florit presa aquest gener passat)
dissabte, 14 de setembre del 2019
Dones que van trencar estereotips
El 14 de gener de 1994 va morir Frederica
Montseny i Mañé a Tolosa de Llenguadoc, ara fa 25 anys. És un bon moment per
dedicar estudis a qui va ser la primera dona ministra en un govern espanyol.
Aquesta intel·lectual activista i dirigent de la CNT, va ser una escriptora
prolífica amb més o menys qualitat literària. El seu objectiu era el que en
podríem dir escriure novel·les exemplars. Per haver-los llegit amb profit, Montseny
devia tenir al cap grans autors del segle XIX com Balzac, Hugo, Tolstoi,
Dostoievski, Pérez Galdós, Baroja.
Frederica Montseny va escriure novel·les,
articles, discursos, assaigs, memòries. L’any 1977, a Converses amb Frederica Montseny, el periodista Agustí Pons incloïa
al final del llibre una llista de 50 novel·les. Va ser una abanderada d’un
feminisme universalista propi de l’acràcia. A Converses es pot llegir la seva admiració per dues dones que la van
marcar molt: Teresa Claramunt, una pionera en la lluita pels drets civils, i la
seva mare, Teresa Mañé, que firmava els seus articles amb el pseudònim Soledad
Gustavo. Mestra graduada a l’Escola Normal, de jove havia obert una escola
laica a Vilanova i la Geltrú. Va ser una de les primeres escoles que hi va
haver a Espanya amb mètodes pedagògics com els aplicats per Maria Montessori.
Teresa Mañé es va casar amb Joan Montseny, que firmava amb el pseudònim Federico
Urales. Defensors de les idees llibertàries, laïcisme i racionalisme científic
eren puntals en l’educació que impartien a la seva escola en la línia de
l’Escola Moderna de Ferrer i Guàrdia. Aquest és l’ambient en què es va educar
la nena Frederica. A Converses conta
com a les festes algunes joves s’asseien als peus de Teresa Claramunt, que
coixejava a causa de les tortures que havia rebut. Els explicava històries de
la seva lluita pel que avui en diem drets humans.
Aquelles dones que a principis
del segle XX van trencar estereotips eren dones fortes. Volien una societat
nova, regenerada, i van treballar per fer-ne les primeres passes, les més
difícils, ja que es confrontaven al sistema que, com una pedra, ni tan sols
avui es pot dir que s’hagi mogut gaire de lloc si no és per interès propi.
(article publicat a La Fura, 12 de setembre de 2019)
divendres, 6 de setembre del 2019
No cau sempre, la fruita madura
Qui tingui un magraner
plantat al jardí o a l’hort, o qui per curiositat en segueixi l’evolució en un
camp o en un parc, haurà vist que aquest any, amb la calor intensa, moltes
magranes s’han obert. No han caigut a terra, madures, sinó que s’estan
consumint, arrugant, podrint a l’arbre.
Una fruita que es podreix no es pot
menjar, és un fruit perdut. No voldria ser apocalíptica, però molts fruits s’estan
podrint davant dels nostres ulls. Podríem canviar la paraula fruits per valors.
Només cal mirar un telediari, llegir un mitjà informatiu o donar una volta per
la plaça de Facebook per veure com aquests valors es consumeixen, s’arruguen i
moren abans de ser de profit. Insolació, cremació, desforestació, depredació.
Egoisme. O potser seria millor dir ignorància no pas d’informació sinó de
coneixement.
Mirar els rostres de segons quins líders
mundials fa esgarrifança. Els uns perquè mostren la fredor de l’acer, els
altres perquè mostren la flama incendiària. L’Antàrtida es desgela, l’Amazònia
es crema. Els extrems es toquen. Però el que fa mal al cor és que aquests
líders han estat votats, que hi ha gent que els ha votat com es va votar
Hitler. En aquell temps que la memòria visual ens el mostra en blanc i negre, potser
també hi havia jardins i camps en els quals es van assecar els fruits per falta
de pluja o de sentit del deure per lluitar a favor dels drets humans crivellats
per la injustícia. La fruita madura no va arribar a caure de l’arbre, es va
podrir abans i no va aprofitar a ningú, al final, com ja era en el començament.
Ceguesa programada? Ceguesa induïda? Ceguesa voluntària?
L’antiga medicina hindú utilitza un mètode
curatiu: suggerir al malalt una narració, un conte inventat per ell mateix
sobre el qual ha de reflexionar amb la finalitat de posar llum a un problema
inicial que hagi pogut originar el dolor, el malestar, la malaltia. He explicat
un conte real. “Per a què poetes en temps miserable”, va escriure Hölderlin. No
ho sé. Però, ¿com no escriure el dol pels fruits que es cremen o es marceixen
encara adolescents en l’arbre de la vida?
(article publicat a El 3 de vuit, 6 de setembre de 2019. La fotografia de la magrana està presa el passat dia 4 d'agost)
dimecres, 7 d’agost del 2019
Mort i dol a l'estiu
Estiu passat a l’illa
de Còrsega. Primeres hores de la tarda, el sol cau a plom. Veiem una església
oberta, entrem. La penombra no m’ha deixat copsar fins que els ulls s’hi
acostumen, un cadafal flanquejat per quatre ciris alts. Olor d’encens. Quan hi
sóc a la vora, de darrere l’altar surten tres dones de mitjana edat vestides de
negre rigorós. Em miren malament, em renyen. Es tracta d’una vetlla. Un home va
morir ahir, aquesta tarda l’enterren. Els turistes no tenim perdó de Déu. Quina
falta de respecte. Demano disculpes.
Sí, a la platja la gent es banya, les
terrasses són plenes de gent que veu una cervesa fresca, mengen un gelat. Els
estaquirots amants de la cultura com nosaltres visitem museus i esglésies. Avui
l’església del poble era ocupada per la gent del poble que vetllava per torns
un dels seus. A l’estiu la gent es mor i els seus familiars i amics ploren la seva
pèrdua, fan dol.
Hi ha moltes maneres d’acarar la mort, des
de la més domèstica, popular i tradicional fins a la més freda, mecànica o
sofisticada. Hi vaig pensar aquell dia, i hi penso sempre que algú que estimo
s’allunya. La literatura s’ha esplaiat en històries de mort, de dol, d’agonies.
Mort de dama, de Llorenç Villalonga,
és exemple clàssic de la nostra literatura.
La mort no cessa en cap temps com no cessa
la vida. I ens atrapa per activa o per passiva. Aleshores un escriptor com Vicenç
Villatoro reflexiona sobre l’agonia i la mort en l’últim mes i mig de la vida
de la seva mare. Va escriure un diari d’aquelles jornades d’hivern que va
titular La bona mort (Gregal). La
mort que tots voldríem perquè la mare de Villatoro, que va refusar un
tractament agressiu contra el càncer, va morir a casa assistida per cures
pal·liatives. Es va apagar com una espelma. Però la mort sobtada d’algú
estimat, com ara el marit, el company de la nostra vida, pot burxar tots els
racons de la psique de qui queda. I és així com l’escriptora Isabel-Clara Simó
va escriure, com qui fa una malifeta, diu ella mateixa, Prime time. Irreverències (Gregal). Es tracta d’un conjunt de
contes breus plens d’ironia, sarcasme, irreverència, desvergonyiment i rebel·lia
en contra la mort, com aquell qui li fa llengotes.
(article publicat a La Fura, 2 d'agost de 2019. A la imatge, flors en una finestra de Santa Eulàlia d'Erill la Vall, a la Vall de Boí)
dimarts, 6 d’agost del 2019
El que no diuen les guies
Vivim en una època
d’explosió informativa. És per aquest motiu que resulten tan atractives les
descobertes. També en època de vacances i en llocs més o menys publicitats. Vam
ser uns dies a la vila termal de Vichy, tan lluminosa, però amb un passat ben obscur.
A Vichy no hi ha ni un trist museu que exposi els fets del Règim de Vichy,
connivent amb el feixisme del Tercer Reich. Es recorda el que es vol, ho sabem
prou bé, aquí, amb una Transició que va fer mans i mànigues per esborrar el
franquisme i el seu origen en la Guerra Civil.
En els environs de la ciutat vam descobrir
el Château de la Palice (o de Lapalisse), propietat de la Famille de Chabannes.
El Château, immens, és antic de segles. La Capella de Palicia, de la qual vam
veure més aviat un espai per restaurar, ja se’n parla l’any 1165. També els
senyors de Chabannes vénen de lluny, encara més que la propietat de la Palice.
En el seu origen hi el senyor Abon-Cat-Armat les dades del qual apareixen vers
el 895. Sembla ser que és el primer senyor de Chabannes.
Trobo aquestes dades escrites en una
publicació pulcra que amplia les explicacions que rebem en la visita a les
estances d’aquest Château ben conservat (a França, on no hi ha un château?).
Els Chabannes han participat en totes les aventures de la història francesa, de
totes elles se’n dóna notícia en el quadern il·lustrat. En la visita són moltes
les coses que ens criden l’atenció i badem mirant entorn, enlaire, els sostres
són bells, els quadres mostren l’art de diferents èpoques: un passeig visual per
l’art del retrat i del paisatge. També de l’art simbòlic, com una peça que
incorporo a la retina. Es tracta d’una imatge circular de diàmetre 38,5 cm. Representa
el Judici Final. L’obra està atribuïda a Jean Cousin (1522-1594), d’altres
diuen que l’autor és Antoine Caron. Impressiona el foc de l’infern al final d’un
túnel, centre de la imatge. Àngels tocant les trompetes i sofrents per terra
alçant els braços. D’aquest cercle dantesc a penes en surt ningú, si bé en el
cercle del cel s’hi veuen figures de sants. Una joia que no surt a les guies.
(article publicat al setmanari el 3 de vuit, 2 d'agost de 2019. En la fotografia, una imatge panoràmica del Château de Lapalisse, a l'Allier, França)
dissabte, 8 de juny del 2019
Bombolla, massificació
Dies enrere saltava a
les pantalles una imatge tan escandalosa com desoladora: la llarga cua d’alpinistes
que volien culminar l’Everest. Hi va haver morts. Per més ben entrenat que
s’estigui, no tothom pot aguantar hores i hores de fred sense moure’s de lloc i
enfilat a la cresta de la muntanya més alta del món. Es parla també de gent despenyada.
Relliscar per pendents escarpades s’ha convertit en un fet desgraciadament
habitual.
En qualsevol àmbit que posem els ulls i la
raó ja fa anys que patim un mal que no ha fet més que créixer: les bombolles
del que sigui i la massificació. El passat 27 de maig el museu del Louvre de
París, que l’any passat va rebre deu milions de visitants, va tancar
excepcionalment, diuen, però ja veurem si no s’haurà de fer més vegades. El
motiu: la massificació és tan gran que fa que el personal de recepció i de seguretat
(poc pel volum de feina) treballin en unes condicions tan estressants que ni
són segures per a ells ni per als visitants i, per descomptat, pel museu.
No puc donar fe d’esports arriscats. Però
de la massificació dels museus sí que en puc donar testimoni. L’he patida fins
a fer-me mal al cor. Perquè he observat que en realitat la majoria de gent no
mira res, va d’una sala a l’altre, fa llambregada a les peces que s’assenyalen
com a importants i llestos. Ja he visitat el museu del Louvre, es deuen dir, o
el Prado, o el British, o el museu del Vaticà, o el MOMA, o el museu d’Atenes
que demana una setmana sencera de contemplació de la meravella d’obres que s’hi
exposen. La primera vegada que vaig anar a Berlín, a principis dels anys 90, ja
vaig detectar al museu de pintura romàntica el que ara ja comença a ser una
catàstrofe. Estava asseguda en una sala mirant amb detall una pintura de Caspar
Friedrich quan em vaig adonar que només veia ombres: eren les persones que passaven
pel davant del quadre com si fossin fotografies mogudes. Se’m va encongir
l’ànim perquè vaig veure a venir la bombolla de figurants als museus que aviat
esclataria. Ara la pregunta ja és: Què es vol? Quantitat de visites o l’atenció
dels visitants?
(article publicat al setmanari El 3 de vuit, 7 de juny de 2019. A la imatge, una fotografia dels encontorns de Boí enviada per la meva filla Cristina el passat 31 de maig de 2019)
Històries personals
El jove havia fet la
guerra, li havien matat els amics al front, ara el feien anar d’un camp de
presoners a l’altre. En el darrer, i gràcies al seu ofici de manyà, treballava
totes les hores del dia, però menjava. S’havia passat dies per treure’s la
sarna del cos amb un raspall que li encetava la pell. Coses de la guerra que explicades
dècades després poden ser considerades batalletes
pels oïdors que no en sabem res. Les guerres les viu qui les viu, els
altres només ho poden fer vicàriament i encara si tenim empatia.
El dia 26 de gener de 1939 les tropes
franquistes van entrar a Barcelona. L’endemà les tropes van entrar a Mataró. Aquest
fet va produir un dolor anímic de grans proporcions al presoner que arreglava
cotxes i camions en un garatge de Saragossa a les ordres d’uns oficials italians.
Un dia van cridar el presoner pel seu nom. El noi feia molts dies que esperava
carta de casa. En la seva carta enviada a casa els havia dit que no era mort.
Però els de casa ho van creure durant mesos, que era mort, i van dur dol per
ell quan es va estroncar la correspondència. No hauria estat rar, que fos mort,
ja que el jove soldat havia estat ferit. L’oficial li va dir que una senyora
preguntava per ell. El soldat presoner es va trobar al davant una dona jove i
un noiet vestit de falangista. Venien de Mataró, i duien notícies de la seva
mare que en aquell moment, i per caritat, feia de minyona. El pare s’havia
exiliat a França i segur que creia que el seu fill era mort. La senyora d’aires
fins es va creure en l’obligació de recitar-li
unes dècimes sobre la conducta que havia de tenir a partir d’aquell moment, escriu a les seves memòries Lluís
Terri, el soldat de lleva que havia servit l’exèrcit de la República. No siguis un noi d’idees. Gràcies a en Franco ara anirem bé, mentre no
ens comprometem. I va posar d’exemple el seu fill. A casa teva ara ja no hi ha res que et pugui comprometre. Un veí
li havia cremat tots els llibres de la seva biblioteca.
Cada dia m’agraden més les històries
personals. Cal fer memòria, com cal esperar que algun dia ben airejat ens
puguem treure de sobre el pes mort d’aquests temps de tiranies que cada dos per
tres insinuen de perpetuar-se.
(article publicat al setmanari La Fura, 7 de juny de 2019. Aquesta 'història' personal està extreta de les memòries de Lluís Terricabres, escrites després d'un seguit d'entrevistes a càrrec de Manuel Cuyàs. Lluís Terricabres (1918-2000), un personatge de trajectòria singular que va ser promotor de tantes iniciatives artístiques i culturals, és popularment conegut com en Terri de Mataró. L'any passat la ciutat li va dedicar una exposició amb motiu del centenari del seu naixement)
dilluns, 6 de maig del 2019
La Caputxeta i altres contes
Cal dir-ho: l’excessiva
racionalització està marginant de la nostra ment el pensament simbòlic que ens
fa humans per sobre de la nostra condició biològica. I la correcció política
està reblant el clau tot dirigint-nos cap a un pensament reduït i mancat de
visió, d’imaginació. S’imposa la rebel·lió, és a dir: llegir per un mateix.
D’algunes biblioteques infantils s’estan
retirant contes populars com la Caputxeta vermella per sexista. ¿Des de quan la
Caputxeta vermella és un personatge real i amb un sexe determinat per més que
així s’hagi representat? El conte clàssic de la Caputxeta pot llegir-se a molts
nivells com tots els contes que la tradició ens ha llegat. Només una lectura
literal i simplista pot portar a la conclusió a alguns adults que es tracta
d’un conte sexista. Perquè cal situar-se en la ment d’un nen o d’una nena, els
quals interpreten la realitat d’una altra manera. Els infants imaginen a dojo i
no cal dirigir-los si no volem estroncar-los la creativitat que, d’altra banda,
tan útil els serà a la vida.
El conte de la Caputxeta, com altres
contes tradicionals, té tantes capes de lectura com lectors. Bruno Bettelheim
(1903-1990), psiquiatra i psicoanalista infantil de referència, va escriure ja
el 1975: Actualment molts adults
tendeixen a prendre al peu de la lletra el que es diu als contes, mentre que això
s’ha de considerar com a representacions simbòliques d’experiències decisives a
la vida. El nen ho capta per intuïció.
Per aquesta raó el
mateix conte és interpretat per cada infant segons la seva psique, que
evoluciona, madura. La Caputxeta és alguna cosa més que una púber en perill de
ser seduïda pel llop, tot i que n’hi ha un a cada cantonada. La Caputxeta som
nosaltres mateixos quan, i només és un exemple d’interpretació, en el bosc de
les vanitats ens deixem seduir per mirallets oblidant l’essencial: el que hem
de fer baldament costi un esforç que potser ni tan sols serà visible o
reconegut. I, tot i així, no escoltar llops ni cants de sirenes i mantenir el
rumb. Visió més enllà del nas: la vida ho demana i els bons contes il·luminen.
(article publicat al setmanari El 3 de vuit, 3 de maig de 2019. A la imatge, el fragment d'una palma beneïda aquest any el diumenge de Rams)
Els contes de fades
La correcció política
ens farà analfabets, no sabrem llegir-nos. Ho heu sentit a dir: en algunes
biblioteques han retirat contes com el de la Caputxeta vermella o com la
llegenda de Sant Jordi per sexistes. Des de quan la Caputxeta és un personatge
real, o els personatges de la llegenda jordiana responen a un cavaller, una
princesa, una rosa i un drac reals? Estem perdent el pensament simbòlic que ens
fa humans a un nivell superior, és a dir, per sobre de la nostra naturalesa
biològica.
Si arran de la creixent descreença en el
nivell espiritual de les persones a alguns els fa angúnia que es parli a nivell
simbòlic, almenys situem-nos al nivell de la psicoanàlisi i fem una ullada a un
llibre de referència: Psicoanàlisi dels
contes de fades, escrit per Bruno Bettelheim (1903-1990), un dels psiquiatres
i psicòlegs en el camp infantil més influents del segle XX. Aprendrem a llegir
d’una manera més profunda, trobant la llum interior que ens diu que som més que
un cos, que la materialitat de la nostra pell.
Els
contes van ser originàriament explicats amb el propòsit d’il·lustrar la
mainada, de formar-la en valors humans. La meravella i horror que s’experimenta
en escoltar-los fomenta el gust literari d’ençà que els romàntics van anostrar
els contes reescrivint-los, així com tenen influència en la psique dels
infants. La por té un efecte alliberador de la por real dels infants, així com
l’èxit en una aventura proporciona via imaginació creativa les eines reals per
encarar la vida quotidiana. Els infants tenen necessitat de màgia, ja prou els
vagarà de posar els peus a terra.
Charles Dickens afirmava que la Caputxeta
vermella va ser el seu primer amor i s’enfadava amb els que insistien a
racionalitzar, censurar o proscriure aquestes històries meravelloses. Dickens va
dir que a través dels contes els infants assolien una consciència més madura
perquè apaivagaven les caòtiques pulsions internes de l’inconscient. Allà la
Caputxeta no té sexe ni ningú no ha dit que en el cavaller Jordi no s’hi puguin
identificar les nostres nétes com nosaltres vam fer un dia sense deixar ni la
rosa ni la corona, això mai perquè simbòlicament volen dir el que volen dir.
(article publicat al setmanari La Fura, 2 de maig de 2019. A la fotografia, ànecs de coll verd a la desembocadura del riu Foix. No es veu cap aneguet lleig...)
dissabte, 6 d’abril del 2019
Ser amb els qui moren
Joan Halifax,
sacerdotessa zen i antropòloga, l’any 1994 va fundar a Santa Fe, Nuevo Mexico, el
‘Projecte d’acompanyament en el procés de morir’. Halifax ha format centenars
de professionals de la salut en la cura i acompanyament de les persones que
estan morint. D’aquesta experiència és fruit Estar con los que mueren. Cultivar la compasión y la valentía en
presencia de la muerte (Kairós).
Si ens fixem en la capacitat expressiva
del llenguatge veiem que la frase ‘ser amb els qui moren’ descriu la condició
humana, ja que, com adverteix la doctora Ira Byock en el pròleg del llibre de
Joan Halifax, ‘probablement som l’única espècie conscient de la nostra pròpia
mortalitat’. Essent conscients d’aquest fet ineludible, cal preguntar-se per
què la majoria de gent evita pensar en la mort com si mai no hagués de morir.
Frivolitat? Escapisme?
A Occident la cultura dominant és la de
l’evasió o fugida del fet de morir. Llavors, quan hi som dins o davant no
entenem res del què passa perquè no hi hem pensat defugint un consell zen que
diu que un matí sense pensar ni una sola vegada en la mort és un matí perdut, o
un migdia o un vespre sense pensar ni un instant en la mort és un migdia o un vespre
perdut. Què vol dir això? Que negar la mort és negar la vida, ja que una i
altra són indestriables. Amb tot, filòsofs com Joan-Carles Mèlich a La prosa de la vida (Fragmenta
editorial), diu de forma contundent: Negar
la mort és difamar la vida.
Al llibre de Joan Halifax hi ha
meditacions sobre el propi fet de morir i el morir dels altres. Meditacions que
es basen en els ensenyaments budistes, però com que tots els humans participem
de les mateixes pors aquestes reflexions resulten d’una gran ajuda en els
nostres dies ignorants i escàpols enfront de la mort. Joan Halifax també parla
del poder transformador del procés de morir, ja que és un fet cabdal en la
nostra vida i la vida dels qui estimem. Un traspàs és un fet cimal com ho és el
naixement, el matrimoni o el fet de parir. Hi ha un abans i un després en aquestes
experiències límit quan són viscudes amb consciència.
(article publicat al setmanari El 3 de vuit, 5 d'abril de 2019. La il·lustració pertany a un conjunt d'aquarel·les que vaig fer fa una pila d'anys)
dilluns, 1 d’abril del 2019
Feminisme i maternitat
Parlem clar sobre la
maternitat? Vivim en una societat hostil a la maternitat, diu la periodista
Esther Vivas a Mama desobedient. Una
mirada feminista a la maternitat (Ara llibres). Sí, i aquesta hostilitat no
ve d’ara: ve des del moment en què la dona es va incorporar al treball
remunerat fora de casa, ja que a casa les dones hem treballat sempre.
La maternitat i els seus problemes, tan
presents a la vida de cada dia i tan ignorats com si només fos un tema privat,
comença a ser tema de debat dins dels nous feminismes. No n’hi ha per menys a
tenor del mal tracte, també mèdic, que encara reben les mares i que en el seu
dia a mi em va suposar un trauma: una violència obstètrica que en realitat era
facilitat per a l’equip mèdic que així enllestia el part més aviat: una
episiotomia innecessària que em va deixar greus seqüeles i que no vaig poder
evitar perquè no se’m va ni preguntar. El nadó va néixer un mes abans i no vaig
poder veure’l a la incubadora fins cinc dies després del part i encara rere un
vidre! Aquest fet va comportar la pèrdua del lloc de treball que mai més no
vaig poder recuperar en les mateixes condicions laborals, ja que quan vaig
voler incorporar-me al mercat de treball aleshores el problema era que tenia un
fill petit, després dos i encara pitjor.
Cal que anem explicant tots aquests
tràngols per posar en evidència les dificultats de la maternitat. Quan va
néixer el meu fill l’any 1977 només hi havia un mes de permís per maternitat.
L’infant va passar sis setmanes a la incubadora. Quan vaig parlar amb el meu cap
de la circumstància que de manera involuntària se m’havia presentat, em va dir:
és el teu problema, tria. Vaig patir aquesta violència espiritual, que
juntament a violències de tot tipus he trobat reflectides a Mama desobedient, on Vivas fa un repàs
dels problemes actuals de la maternitat essent com és un fet primordial per a
la continuïtat de l’espècie i fins i tot per a l’economia! Quan semblava que el
feminisme havia acabat amb la maternitat com a únic destí per a la dona, ara
toca reivindicar la forma com les nostres filles i nétes la volen viure. Caldrà
seguir lluitant per aconseguir millors condicions per a la maternitat. Aquest
no és un problema de les mares sinó de tothom.
(article publicat al setmanari La Fura, 28 de març de 2019. A la imatge un dibuix de la meva néta Carla fet quan era més menuda. La nena és filla del fill que va passar setmanes a la incubadora)
divendres, 8 de març del 2019
Les nostres festes de cada dia
Escric enmig de l’enrenou
de màscares, disfresses, carrosses, rues, sermons, pregons i lluentons que
acoloreixen de sàtira la disbauxa del Carnaval, seguit de la ratlla fina que
marca el límit entre el dimarts de Carnaval i l’enterrament de la sardina i el
dimecres de Cendra, primer dia de la Quaresma, la primera referència de la qual
es troba en un escrit de l’any 332 per part del bisbe i primer historiador de
l’església cristiana Eusebi de Cesarea, que en parla com d’una festa litúrgica
consolidada. Llegeixo aquesta data en una publicació recent: Per què celebrem? L’origen de 100 festes
populars (Albertí editor), d’Albert Vidal, que en el seu recull fa un repàs
de la nostra Catalunya en festes, que són moltes i molt variades, algunes de
celebració ben antiga. Festes d’origen precristià com el mateix Carnaval, que
té les seves arrels en les festes paganes d’hivern.
Les nostres festes es donen la mà amb un
esperit de celebració que tan s’avé, qui ho diria, amb el nostre tarannà
treballador i ordenat la resta dels dies. Diu Albert Vidal que el Catàleg del
patrimoni festiu de Catalunya inclou més de mil festes populars. A les quals
sens dubte caldria afegir-hi les que no estan catalogades, festes locals per
celebrar el que sigui que aglutini una població al voltant d’una festa. La
imaginació de la gent sempre ha estat al poder abans que fos una proclama de la
meva generació (1968), potser perquè ha estat una generació que va plantar cara
al poder amb la voluntat de fer-ho d’una manera festiva i pacífica.
Així, doncs, tan bon punt deixem enrere el
dol per l’enterrament del Rei Carnestoltes, de seguida ens posarem a la cuina
per fer la crema de Sant Josep, celebrar el diumenge de Rams i la llum de la
Pasqua, amb les cantades de caramelles i la dolça mona que regalarem als
fillols i filloles. Mentrestant no ens haurem perdut l’espectacle de les
Passions, els Via Crucis al carrer, les parades dels Armats i els seus
tabals... Cal no oblidar que des que som al món, i d’això ja fa molts
mil·lennis, la música i les danses sempre han estat presents en festes, rituals
i representacions, posant la pell de gallina de la gent, compartint una emoció
que s’encomana.
(article publicat a La Fura, 27 de febrer de 2019)
Els hai-kais d'Alfons Maseras
En la tria i pròleg de
D. Sam Abrams, acaba de publicar-se Llum
a les golfes. Una antologia del haiku modern i contemporani català. Amb el mot
haiku es coneix la forma poètica
japonesa de tres versos i disset síl·labes (5-7-5).
A principis del segle XX els nostres
poetes empraven el mot hai-kai. Entre
els primers poetes que aquí van escriure haiku
–Junoy, Salvat-Papasseit, López-Picó, Sindreu, etc.- hi ha Alfons Maseras,
nascut el 1884 a Sant Jaume dels Domenys i mort a Tolosa de Llenguadoc el 1939.
La biografia política i literària d’Alfons Maseras impressiona. Per aquesta raó
poc s’entén que no sigui més conegut. És clar que la Guerra Civil no només va
causar morts i perseguits, sinó també oblidats. Alfons Maseras entre ells fins
a la publicació el 1995 i el 1996 dels llibres de Montserrat Corretger en què posa
de manifest la seva trajectòria intel·lectual i literària, ja que Maseras,
combatiu en l’àmbit polític amb les seves idees catalanistes i independentistes,
va conrear tots els gèneres. També va ser un bon traductor. Per aquest motiu no
vull deixar de dir (en les notes biogràfiques que he llegit no s’esmenta), que
Alfons Maseras va fer una versió al català dels poemes de Manuel de Cabanyes.
Maseras va escriure poesia des de molt
jove i la seva inquietud intel·lectual el va dur a explorar les possibilitats
que oferia aquesta forma de poesia sintètica que és l’haiku. Així, l’any 1927 va publicar Hai-kais al número 118 de la revista D’ací i d’allà, i l’any 1929 va publicar Vint Hai-Kais al número 30 de La
Nova Revista. Cal no oblidar les vegades que Maseras va sojornar a París. Devia
ser a la capital francesa que va conèixer i adoptar el corrent estètic d’influència
oriental: el japonisme que va atraure
modernistes i noucentistes. L’obra de Maseras, que havia treballat amb Eugeni
d’Ors –aquest li va oferir la plaça de secretari personal a la Mancomunitat de
Catalunya- va participar de totes dues estètiques. Una bona selecció d’haiku o
hai-kai d’Alfons Maseras ara es podem
llegir a Una antologia del haiku modern i
contemporani català.
(article publicat al setmanari El 3 de vuit, 1 de març de 2019)
dimecres, 6 de febrer del 2019
Escriure a mà i el seu valor
Cada dia escrivim més
en el teclat d’un ordinador, o en la pantalla del mòbil. Són útils, sens dubte,
aquests avenços que ens estalvien feina, ja que en el mateix acte d’escriure
podem rectificar i presentar un text impecable, a punt per ser publicat si
aquest és el seu destí.
Davant d’aquesta realitat, els experts han
començat a estudiar si això tindrà efectes en el nostre cervell. A la mà la
dirigeix el cervell, així com els gestos de la mà impressionen el cervell. En
això es basa precisament la grafoteràpia. Un gest gràfic fet a voluntat i
repetit moltes vegades pot canviar una tendència a la mandra, a la ira o a la
depressió, així com, per exemple, escrivint cap a la dreta del paper (segons la
divisió de l’espai estudiada per Max Pulver és la zona paterna i de la
projecció, i molt típica de la cal·ligrafia anglesa), pot anar empenyent la
persona cap a una acció que el projecti endavant, això sí, a dosis
homeopàtiques, ja que el canvi és un procés lent, si bé efectiu.
Quan escrivim a mà? Quan fem la llista d’anar
a comprar, quan escrivim unes notes per recordar alguna cosa, quan prenem
apunts en una classe o conferència... Cartes manuscrites n’escrivim poques o
cap, i és una llàstima perquè la carta és un espai privilegiat d’intimitat. Una
carta manuscrita ens aproxima als altres perquè ens revela, ja que la lletra
ens identifica.
Quins són els avantatges d’escriure a mà, un
fet que és cultura i art? L’escriptura manuscrita facilita la concentració i la
memorització, així com promou la creativitat. No és difícil comprovar-ho. Quan de
joveneta estudiava una matèria d’examen, mentre llegia els capítols que havia
de saber em feia uns resums escrits amb els conceptes principals. Com que els
llegia varies vegades, a l’hora de l’examen els recordava tot ampliant-los.
Abans d’estudiar grafologia, doncs, vaig saber que escriure l’essencial que, és
clar, demanava concentració en el que llegia, em facilitava la memòria del que
havia de recordar. Quan a la part artística, la lletra és dibuix. Determinades
cultures aprecien la cal·ligrafia artística, l’harmonia dels gestos, la bellesa
que es respira entre el traç i el blanc del paper...
(article publicat al setmanari La Fura, 3 de gener de 2019. La cal·ligrafia està feta per Sylvie Marc, de Sallagosa, França)
divendres, 1 de febrer del 2019
En la mort d'un amic
Ha mort un amic molt estimat,
mestre no només pel seu saber de les ciències de l’esperit que ens fan
veritablement humans sinó també pel seu exemple en obres. Una sobrietat alegre
presidia la seva actitud de braços oberts de forma permanent i mai no deia una sola
paraula en va. Els seus consells, donats amb tant rigor com humilitat, eren
mannà. Un tresor que ara m’acompanya, consol sobre les espatlles que encongeixo
davant del desconcert: aquesta sala de vetlla ha pres la fesomia d’un carnaval.
La gent que s’hi amuntega riu, crida, beu cafè, menja pastes, fa tertúlia. La
frivolitat hi regna descarnada. No es percep reverència i a penes commoció
llevat d’algunes persones que potser com jo no saben on posar els ulls mentre
les despulles de l’amic són al fèretre a la sala del costat: una cambra petita
plena de corones. Cobert el cos amb una mortalla blanca veig el seu rostre
lívid, perdut el rosa de la seva carn. La consciència de la mort es fa present.
Ploro des d’allà on floreix, però, l’esperança.
Mentre contemplo el rostre del qui va ser el
meu amic de vida espiritual profunda i intensa, penso en el que es reflecteix
en aquesta sala de tanatori. L’atmosfera de mercat contrasta tant amb el seu grau
de qualitat humana. Com si fossin dos móns que no es toquen l’un a l’altre, com
si visquessin d’esquena l’un a l’altre, el cos de l’amic està acotxat pel taüt,
el qui va ser està deixat a la intempèrie. Qui l’acompanya? Experimento
desolació. Hem perdut la capacitat sagramental envers els nostres morts i, per
tant, envers nosaltres mateixos?
Mentre sento l’esperit que sobrevola i
aixopluga els nostres cors –amic, potser aquesta és la teva última lliçó:
fer-me viure aquesta transcendència-, em pregunto si no patim una crisi
d’identitat humana. El nostre món tan superb, la nostra civilització d’alta
tecnologia, marxa en direcció a un col·lapse espiritual? Però alguna cosa hi ha
en els intersticis: un món en embrió que, com l’au fènix, ha de ressuscitar de les
cendres la nostra humanitat ofegada. No perdo la fe, hi confio, hi ha gent com
el meu amic.
(article publicat al setmanari El 3 de vuit, 1 de febrer de 2019)
diumenge, 20 de gener del 2019
María Zambrano, exili i retorn
Aquest ens que anomenem ‘Espanya’ presenta
una característica que es repeteix en el temps: l’expulsió de la diferència,
començant per l’expulsió dels jueus el 1492, els morescos entre 1609 i el 1613,
les víctimes de la Inquisició, els adversaris polítics de signe liberal, els
lliurepensadors i, més recentment, tants artistes, científics i intel·lectuals
exiliats a causa de la Guerra Civil que van deixar Espanya bastant orfe de
mestres i d’idees en tants camps, entre ells la filòsofa María Zambrano.
No és cap secret que María Zambrano
(Vélez-Màlaga, 1904 – Madrid, 1991) era una republicana compromesa de cap a
peus i, com a tal, va viure exiliada en diversos indrets d’Amèrica: Mèxic, Cuba
i Puerto Rico, i d’Europa: França, Itàlia i Suïssa, fins al seu retorn. Va
romandre exiliada més de quaranta-cinc anys. Va creuar la frontera francesa a
finals de gener del 1939 i no va retornar a Espanya, ja vella i malalta, fins
al novembre de 1984. A partir del 1985, i per requeriment dels amics que li
havien facilitat el retorn, va començar a escriure articles per la premsa. L’any
2009 van ser publicats en el volum titulat Las
palabras del regreso (Ediciones Càtedra).
Aquests articles de María Zambrano són
veritables lliçons del seu pensament fins al punt que ara la seva publicació
potser no seria possible en els mateixos mitjans: ABC, El País i el
suplement de cultura del Diario 16. El
nivell de reflexió de la filòsofa no només resultaria estrany a un públic cada
vegada menys format en humanitats i menys lector, sinó també a nivell moral,
espiritual i polític. Perquè des de fa almenys una dècada que hi ha un gran
silenci moral i espiritual lligat als afers polítics en aquest lloc que
anomenem ‘Espanya’. Es poden comptar amb els dits de les mans els qui es
permeten bussejar en la realitat tal com és i descriure-la amb mots denunciadors
com els de María Zambrano quan l’any 1939 va escriure: Se asesina hoy al pueblo español porque se intuye su magnífica potencia
para renovar el mundo. Tant es va drenar i adormir la potència
(republicana) d’aquest poble que viu, sí, però no viu en ell sinó per als seus
botxins i ni se n’adonen. Excepcions n’hi ha, però comença a ser urgent obrir
els ulls.
(article publicat a La Fura, 11 de gener de 2019)
divendres, 4 de gener del 2019
Calendari dels Pagesos
M’agrada saber amb
precisió astronòmica a quina hora tindrà lloc l’inici de la primavera, quan la
terra reverdeix, les flors esclaten en mil colors i a l’aire es respira una
temperatura més càlida. Me n’assabento sempre a través del Calendari dels Pagesos, un almanac que s’edita des del 1861.
Consultant el Calendari em faig la
il·lusió, això és la memòria poètica, que segueixo la tradició del padrí de la
meva mare, en Vicenç Gramunt, home a qui tothom demanava consell. El meu
rebesavi collia sempre al contrari que el meu avi, que no feia atenció dels
consells del pare i algun any s’enduia un disgust. El besavi tenia cura de
sembrar i treballar la terra seguint les recomanacions, fruit de molta
experiència pagesa acumulada, que es donen en aquest Calendari com assenyalar el moment més adient per cada feina del
camp, de l’hort o de la vinya, i el sistema més eficaç de fer-ho des del més
clàssic o ancestral al més modern, amb incorporacions com ara els drons, artífex
que en l’agricultura té un gran potencial ‘que pot ajudar a fer-la més
productible i sostenible’, tal com llegim al Calendari dels Pagesos del 2019.
Res no m’agrada tant com saber el dia que
tindrà lloc el Carnaval o la Pasqua, festes mòbils a causa de la lluna, així
com m’agrada llegir els refranys que il·lustren el Calendari dels Pagesos, el vell m’enamora tant com m’exalta el nou,
a dir del poeta Foix. El 13 de març en què vaig néixer amb el sol a Peixos aquest
any serà dimecres i al Santoral es recorda que ‘per l’Espòs de Maria, tan
llarga és la nit com el dia’, donant a entenent que som a la vigília de l’equinocci
de primavera. I així va rodant l’any, pel que fa al cultiu sembla que el 2019
serà estèril segons la Roda Perpètua ideada pel frare Domènec Varni i publicada
l’any 1617 pel frare Miquel Agustí, prior del temple de Perpinyà. Però com
llegim en els sempre inspirats rodolins del Judici de l’Any: Infèrtil és l’any vinent/ però els pagesos
no s’aturen/ i la roda en té talent/ de més verdes en maduren. I així en
tots els camps, també en el polític, per més fosc que el veiem.
(article publicat al setmanari El 3 de vuit, 4 de gener de 2019)