diumenge, 22 de desembre del 2019
Nadala 2019
Amb els millors desitjos per al Nadal 2019 i bona entrada de l'any 2020! Amb una abraçada fraternal.
divendres, 20 de desembre del 2019
Francesc i el pessebre
Devem a la imaginació creativa de Francesc d’Assís, que qui sap si no va
ser un avançat del Romanticisme, la primera imatge en viu de la representació
del Naixement de Jesús, el primer «pessebre vivent» de la història del cristianisme.
Se sap la data de l’esdeveniment: la nit de Nadal de l’any 1223. Sant Francesc
havia tingut la idea de celebrar amb una escenificació aquest episodi de l’evangeli
tal com l’explica Sant Lluc. Inspirat en el relat de l’evangelista, sant Francesc
va promoure la teatralització amb personatges reals. La va protagonitzar gent
de la feligresia acompanyats dels animals que tenien als seus estables.
L’espectacle, que devia moure a la devoció, va tenir lloc davant de l’ermita
dels Fra Menors de la població de Greccio.
Dels
«pessebres vivents» avui en podríem dir una «experiència immersiva», tant per
qui en són protagonistes com per qui en participa. Emociona, cala als ossos
aquesta vivència en directe d’aquest quadre de la infantesa de Jesús, tal com
va preveure Francesc, el frare poeta. Si el naixement d’un infant ja és un fet
sagrat en ell mateix com a celebració de la vida, amb més raó és sagrat el
naixement del qui la tradició cristiana considera Emmanuel, o Déu entre
nosaltres.
Conta
Thomas de Celano, el primer biògraf de Francesc d’Assís, que aquest va predicar
a la missa de Nadal i que els que eren a la vora van veure com el pobrissó s’inclinava vers el pessebre
per sostenir al nen que figurava el Nadó i se’l posava un moment als braços per
bressolar-lo. Podem imaginar que poc es devien disfressar, pastors i bugaderes,
com tampoc no era estranya la senzillesa dels vestits de llana basta que duien
Maria i Josep, ja que era la gent del poble qui interpretava aquests papers.
D’aquell
«pessebre vivent» es va passar al pessebre d’imitació, al pessebre en
miniatura, ja fos fet amb figures de fusta o de fang cuit. Primer es va exhibir
a les esglésies, però aviat les nobles famílies italianes es van fer seva
aquesta representació del Naixement. Va ser la duquessa d’Amalfi la primera a
instal·lar un pessebre a la casa familiar l’any 1567, a la regió de Nàpols. Amb
més o menys gràcia, i per celebrar el Nadal, avui encara es fan pessebres a
tantes llars del món.
(article publicat al setmanari La Fura, 20 de desembre de 2019. A la imatge, un diorama de Jesús Rex)
dissabte, 7 de desembre del 2019
Voracitat lingüística
Ho sap tothom i no és profecia: a
Catalunya la llengua més parlada és el castellà. Doncs els parlants en català,
la llengua pròpia del territori!, ara com ara fem nosa a Catalunya. Les llengües de segons quins estats
autoritaris i amb un gran nombre de parlants mai no en tenen prou amb el seu
gran nombre de parlants i altaveus. Ho volen tot.
Aquesta voracitat lingüística també passa
a la Xina. Tashi Wangchuk, defensor de la llengua tibetana, la llengua pròpia
del Tibet!, va ser detingut el 27 de gener de 2016 després d’haver parlat amb
el New York Times. Acusat d’«incitar
al separatisme», va ser condemnat a cinc anys de presó per un tribunal xinès.
Campanyes de drets humans van alçar el crit al cel i van dir que els drets legals
dels tibetans en matèria lingüística «no valen el paper en el qual han estat
escrits». Simplement no es compleix la llei que hauria de protegir la cultura i
la llengua tibetana. Tot això als catalans ens és desgraciadament familiar.
Cada dos per tres hem d’estar reclamant els nostres drets, tot i que els reconeix
la Constitució espanyola, drets que esdevenen paper mullat quan convé. Ara
mateix hi ha un ball de bastons promogut pel PSC respecte del model d’immersió
lingüística a Catalunya que no sense estira i arronses ha tingut 40 anys de
consens.
Tashi Wangchuk va posar una demanda contra
l’estat xinès. Va tenir valor, Wangchuk, jove propietari d’una petita empresa a
Kyegudo, Yushu Prefectura Autònoma del Tibet. Segons s’explica, Tashi Wangchuk,
destacat membre de la seva comunitat, estava molt frustrat per la manca
d’educació en llengua tibetana disponible per a les seves dues nebodes
adolescents. Molts tibetans temen, i amb raó, que l’estat xinès intenta
soscavar voluntàriament la seva llengua i cultura. Amb premeditació i sense
oposició, ja que el detonant de l’arrest i posterior condemna de Tashi Wangchuk
va ser motivat per l’entrevista que li va fer el New York Times. Cinc anys de presó per a un defensor del tibetà que
va atrevir-se a denunciar que l’estat xinès no complia la llei. És l’estil dels
estats llenguacèntrics i voraços. Alerta per la part que ens toca.
(article publicat al setmanari el 3 de vuit, de Vilafranca del Penedès, 5 de desembre de 2019. A la fotografia, el monestir de Pedralbes, un lloc emblemàtic dels nostres orígens)