Les tradicions es creen. També les particulars, les personals. Des de fa una colla d'anys celebrem l'entrada de l'Any Nou a casa dels nostres amics vilafranquins, l'Anna i el Pere. Aquesta fotografia està presa un d'aquests anys, en aquell moment en què, tot brindant, ens desitgem un bon any! Us desitjo un 2016 ben pròdig també per a vosaltres!
dijous, 31 de desembre del 2015
dilluns, 28 de desembre del 2015
Marededéu
Acompanyo aquesta imatge de Maria i Jesús infant, que pertany a la col.lecció de figures de pessebre de l'Associació de Pessebristes de Vilanova i la Geltrú, del poema Marededéu, que forma part de la suite Les Nadales del Museu:
Somriu amb cor de cirera.
Somriu amb cor de cirera.
Els ulls –ametlles tendres-
miren al lluny.
Com la memòria del pa
el cabells sense edat,
mel als pits inflats
que abeuren el Fill.
dijous, 24 de desembre del 2015
Nit de Nadal
Abans d'ahir vam anar a visitar l'exposició de diorames que cada any organitza l'Associació de Pessebristes de Vilanova i la Geltrú, una de les més actives i amb treballs de més qualitat de Catalunya. Vaig fotografiar alguns d'aquests diorames. En aquesta escena delicada -Josep, Maria i el Nen dormint en la nit del 24 de desembre-, hi ha un àngel trapella que els vol despertar del seu repòs. Enfilat dalt l'escala hi ha un colom blanc, figura de l'Esperit Sant.
Dies enrere, en una entrevista a La Vanguardia, a John Rutter, director i compositor de música coral, i autor de nadales molt conegudes, li preguntaven si creia que el relat del naixement de Jesús és històric. Pregunta clau, en aquests moments de pensament materialista, positivista i fins i tot nihilista i encara poca-solta i burleta. John Rutter, anglicà, deia que, certament, molts passatges de l'Evangeli semblen un conte... Però que per a ell l'important no era tant si la història era veritable sinó si era inspiradora! Hi estic d'acord. I com que la realitat no-és-d'una-sola-manera, també podem llegir-la, i sobretot, viure-la, de forma mítica, simbòlica, poètica i ben embolcallats en el misteri de l'Existència!
(el diorama de la imatge és de Jesús Rex)
dimarts, 22 de desembre del 2015
divendres, 18 de desembre del 2015
A la taula de Nadal
Es van fent els preparatius d’una festa que agafa
sentit al voltant d’una taula. Mentre faig el pessebre –m’agraden aquestes
representacions casolanes d’escenes del Nou Testament-, comprenc, cada any de
més a prop, perquè a la taula de Nadal hi ha un cert aire de melangia per part
dels grans. Una atmosfera que posa alguna llàgrima en les nostres cares que van
arrugant-se, certificació clara dels anys viscuts, i que només s’esvaeix quan
s’hi asseuen els infants amb aquella gatzara inconscient i visita diària al
paradís. El tió espera vora la llar de foc amagat sota una manta.
A taula
de Nadal hi ha molta gent. I és que ells, pares i avis, i algun oncle o tia
estimats que fa anys que van morir (en la memòria el temps no compta), també hi
són. Els nostres morts hi són amb una presència retallada amb precisió com les
estrelles enganxades en el paper blau del pessebre. Són una presència viva. Mentre
se serveix l’escudella, em vénen a la memòria les paraules de l’àvia, amb
aquella falda on hi cabia tothom. O la de l’avi, home lliurat al treball de les
seves vinyes. Patia, a l’estiu, per si els ceps agafaven malures. I em ve a la
memòria també el meu pare i el seu capteniment. Era home de poques paraules, però
les que deia ja te les podies aprendre de memòria: et servirien per tota la
vida.
A la
taula on m’asseuré a celebrar el Nadal ningú no veurà aquestes presències. Només
tenen santuari en el meu cor. Em fan companyia. No em faria res menjar només un
plat de sopes. A la meva taula de Nadal hi ha tot l’or del món, encara que
ningú no el vegi. Els meus records es van fent poema a cada cullerada del que
sigui. El meu pare encara em deia que m’havia de deixar un dit buit a
l’estómac. No he oblidat res del que deia el meu pare, ni del que em deien tots
aquests morts que a la taula de Nadal em bufaran coses precioses a les orelles.
Agraïda, somriuré, i faré moixaines als petits. Un dia els petits seran grans. I
en alguna taula de Nadal, vés a saber on, potser recordaran alguna de les coses
que els vam dir. I així un Nadal rere l’altre.
(article publicat al Diari de Vilanova, 20 de desembre de 2015)
dilluns, 14 de desembre del 2015
Una reflexió sobre art
La xifra és escandalosa: sembla que un 20% de les
obres d’art que circulen i s’exhibeixen són falses. Ho diuen les policies a les
quals els arriben denuncies per aquest tema arreu del món. Un quadre, un
gravat, un dibuix d’un artista cotitzat –qui decideix la cotització, també ens
podríem preguntar- augmenta de preu a mesura que cada dia que passa es pot
vendre més car (una bombolla que algun dia explotarà). D’aquí ve que es
falsifiquin algunes firmes, tots en tenim més d’una al cap. Es falsifica i s’especula
amb una cosa que és sagrada, o ho hauria de ser. Però en els nostres temps
seculars el que triomfa és l’art profà. I encara rai si té nivell.
Cada
època, i com més cap aquí anem, més, ha controlat la producció de l’art. I el
jove artista, entusiasta i amarat encara amb aquell esperit que el mou i
l’il.lumina, ha de bregar amb forces que suposa, però de les quals ignora el
poder fins que no les té al davant. El jove creador, o el vell creador que no
s’ha doblegat a això que en diem el mercat, ha de lluitar enfront d’uns valors
que no són humanístics sinó especulatius. Sempre hi ha excepcions, és clar, i
és possible que l’artista, malgrat les forces adverses, sobresurti. Però més
aviat es donen històries, sovint dramàtiques, com la de Vincent Van
Gogh, un creador noble, autèntic, sincer. L’aneguet lleig ho és per a la gent
cega de la seva generació, que no sap veure la seva naturalesa de cigne. Cal
dir que només es poden reconèixer els iguals. Per la seva mateixa condició,
l’ignorant no pot reconèixer el savi.
L’artista, l’home o la dona generosos en sentit artístic, és a dir, no
interessats, és el que hauria de ser normal, sense que això vagi en detriment
de guanyar-se la vida com en qualsevol altre ofici. Però en l’època dels
oripells, la majoria només volen ser famosos. M’ho comenta un veterà professor
de Belles Arts, arronsant les espatlles. L’artista autèntic aspira a que la
seva obra sigui mirada, la qual cosa significa l’oportunitat de poder establir
un diàleg amb l’espectador, i, per extensió, amb el món i amb les generacions
de l’avenir.
Pot passar que un artista noble, sincer, un artista que a desgrat d’haver fugit del cant de sirenes, o d’aquells que no tenen escrúpols a l’hora de prostituir ànimes, hagi sobresortit i sigui manipulat posteriorment, quan ell ja no hi és. I es falsifiquin obres seves, i es venguin a preu d’or passant per damunt de la biografia d’algú que ha treballat, ell sí, per amor a l’art, i sigui autor d’una obra aurífica, plena d’energia espiritual, una obra fruit d’aquell foc interior que traspassa les parets del temps. L’artista honest sap, perquè la sent com flama viva en el santuari de la seva ànima, quina és la veu que el guia, la veu del mestre interior. Com deia Francesc de Borja, no servir a senyor que es podreix. És a dir: servir amb amor al principi superior que, fins i tot des de la quàntica, entenem com a incorruptible, digueu-li el nom que vulgueu.
(article publicat a El 3 de vuit, 4 de desembre de 2015. A la imatge, una pintura de Vincent van Gogh)
diumenge, 13 de desembre del 2015
Santa Llúcia, Hannukà, el sol es pon a mar i Aquarel.la
Avui, Santa Llúcia, festa gran en el nostre calendari litúrgic a les envistes de Nadal. Coincideix amb la Hannukà jueva, que és també una festa de la Llum. A Vilanova i la Geltrú, per aquestes dates i fins d'aquí a un mes llarg, el sol es pon a mar. Ahir, però, el sol estava tenyit de plata, com es veu en aquesta imatge. També la vista d'aquest sol és pura meravella... Acompanyo aquest apunt amb un dels poemes de la suite Les Nadales del Museu, titulada Aquarel.la:
Un traç blau
recorre el paper
de dalt a baix.
Es un gest que respira,
aigua que es dóna en l’amor,
núvol i llàgrima,
cel que abraça la mar:
Naixement.
dijous, 10 de desembre del 2015
L'hora de Clarice
El dia 10 de desembre, a molts llocs del món, és L'hora de Clarice. Tot fent referència al títol d'un dels seus llibres, L'hora de l'estrella, així s'anomena l'homenatge a l'escriptora en el dia del seu naixement. És una de les meves escriptores preferides. Reprodueixo aquí un article publicat al Diari de Vilanova (18-7-2014). Es tracta de la segona postal d'estiu, de les sis que vaig escriure dedicades a dones escriptores:
POSTALS D’ESTIU (2) Clarice Lispector i els espills
El
veritable pensament sembla sense autor, escriu Clarice Lispector a Aigua viva (Pagès
editors, 2006). Un veritable cop a l’ego, tan senyor ell, i
tan il.lús. L’ego és una màscara que tapa el rostre del veritable ésser, que en
realitat no en té, ocult en el més recòndit de cadascú. Clarice Lispector ho
sap i ho diu, poc escriptors
com ella han anat tan a fons de les entranyes de la realitat
en el seu doble vessant: físic i metafísic. Bé, potser sí: María Zambrano i
Rainer Maria Rilke.
No hi
ha cap frase en aquest relat excepcional que és Aigua viva que no mogui al pensament. Si algú volgués estudiar
filosofia sense obrir un llibre de filosofia en tindria prou en llegir-lo i
apamar-lo a fons. Tota l’escriptura de Lispector és una meditació en veu alta
d’on emergeixen les preguntes existencials i les mil-i-una respostes
aproximades. Viure és respondre a la vida. Per aquest motiu, l’autora utilitza sovint
la primera persona a l’hora de narrar i la tècnica del monòleg per a escriure
els seus contes i novel.les.
Els
personatges de Clarice Lispector (Txetxèlnik, Ucraïna, 1920 – Rio de Janeiro,
1977) sempre responen, tot i que de forma gens convencional. D’aquí
l’estranyesa que provoquen els seus textos: I
no tinc trama de vida? sóc inesperadament fragmentària. Ho sóc a poc a poc. La
meva història és viure (…) és una història d’instants que fugen com les vies
fugitives que es veuen des de la finestra del tren. Quanta lucidesa!
Aleshores: ‘ella’, o la seva protagonista, on és? És només en aquest instant de
presència pura de l’ésser abscòndit que necessita d’un cos per a transportar-se,
o fer-se visible a través del jo que actúa.
Així, l’autor del pensament, o l’autora de l’escriptura
d’Aigua viva, la protagonista
desdoblada en l’abstracció d’un objecte, diu: Què sóc en aquest instant? Sóc una màquina d’escriure fent ressonar les
tecles seques en la humida i fosca matinada. Consciència de ser a través
d’un cos –o la màquina que escriu com a metàfora-, així com s’espitlla en
aquest cos per a dir i per a dir-se (això vindria a ser també escriure). Som i
no som a una banda i l’altra del mirall de la vida.
En els relats de Clarice Lispector hi ha
molts espills: reals, al.legòrics i simbòlics. L’espill, imatge de l’aspecte
lunar de l’existència, reflecteix. Però, què reflecteix? Física i metafísica
una altra vegada com a companyes de ball. En realitat, l’espill és buit,
com nosaltres som buits sense ànima, o sense l’alè
vital. D’aquí
ve l’antiga superstició de tapar els miralls de les cases quan es moria algú.
L’espill ens mostra una imatge, un ‘doble’. Però en realitat no ‘som’ aquell o
aquella de l’espill. Qui mira un espill,
qui aconsegueix veure’l sense veure’s, qui entén que la seva profunditat
consisteix a ser [un espai] buit, qui camina cap a l’interior del seu espai
transparent sense deixar-hi el vestigi de la pròpia imatge, aquest ha entès el
seu misteri. Aquest o aquesta que aconsegueix veure l’espill en la seva
naturalesa pura entén el misteri de l’espill, però també entén el seu propi
misteri. Tan sensible és l’espill en la
seva qualitat de reflex lleu, només la imatge, no el cos. El cos de la cosa. Aquesta cosa és el que som? Som a imatge i
semblança de Déu, es diu a la
Bíblia. Així, doncs, espitllem (amb millor o pitjor cara)
aquesta realitat, posem-li el nom que vulguem? Tot el món va començar amb un sí. Som miríades de sís, pols d’estrelles, de fragments d’existència,
i ja és prou, ja que feina hi ha per veure’s més enllà de l’espill. Mentre tingui preguntes i no hi hagi
resposta continuaré escrivint, diu Lispector al relat L’hora de l’estrella. Perquè la meva
vida veritable i difícil de reconèixer és extremament interior i no té una sola
paraula que la
signifiqui. I tampoc no té espill, ja que en l’última realitat no
hi ha espill que l’espitlli, com diu Clarice Lispector. I, això no obstant, escriure
per a veure més enllà del que s’hi veu.
dilluns, 7 de desembre del 2015
Pessebre
L'any 2009 vam passar la festes de Nadal a Còrdova i a Sevilla. La tradició de fer pessebres a les esglésies i als patis de les cases és vigent fins a tal punt que també es troben pessebres preciosos als aparadors de les botigues. Aquest és un dels pessebres que vaig fotografiar (en una església) aquell hivern benigne. Tot i que no l'inspira directament, jo pensava en els pessebres de casa, en la meva infantesa, il.lustra el primer poema de la sèrie Nadales del museu, i que es titula precisament, Pessebre:
El pessebre en un altar,
el cel de paper blau,
els turons nevats de sal.
De puntetes mira l’Infant que somriu
com ell en aquella fotografia
a la falda de la mare.
Alça les mans netes,
sense ferides.
Ja vindrà la set
i l’aigua amarga.
divendres, 4 de desembre del 2015
Una casa singular
A l’àlbum Cases singulars,
personatges singulars (coeditat per Albertí Editor i l’Ajuntament de
Barcelona), Isabel Vallès Audouard i Laura Pastor Durán, provinents de l’àmbit
de la història de l’art, han fet una tria selecta de deu cases singulars
barcelonines: Palau Moxó, Casa de la Seda, Museu de l’Acadèmia, Casa Rocamora,
Palau Güell, Casa Amatller, Torre de Bellesguard, Estudi d’Oleguer Junyent,
Casa Lleó Morera i Casa Batlló.
En els seus records, cadascú evocarà una casa. O més d’una. En el segon pis
de la fabulosa Casa Amatller, durant uns anys s’hi va allotjar la Institució de
les Lletres Catalanes. Vaig adreçar no poques cartes personals, al director que
en aquell moment tenia l’ILLC. Aleshores encara s’escrivien cartes. Estic
parlant dels anys 1992-93 i sembla que faci mil anys!
De la lectura dels avatars d’aquestes cases singulars pel seu valor
artístic i per la personalitat dels seus estadants, voldria destacar el Museu
de l’Acadèmia de Belles Arts Sant Jordi, la “casa” més acostada a la meva època
de formació. Llegint la cronologia històrica de l’edifici on hi ha l’Acadèmia
de Belles Arts (l’edifici de la Llotja al passeig d’Isabel II), he evocat
moments d’emoció en posar els peus en aquesta construcció vetusta. Les aules
tenien uns sostres alts, catedralicis. A l’hivern era difícil escalfar aquells
espais. Durant el tercer curs, els estudiants que proveníem de les sucursals de
l’Escola d’Arts Aplicades i Oficis Artístics, més coneguda com Escola de la
Llotja, vam rebre unes classes que eren un tast de les especialitats que oferia
l’Escola. En aquell moment era en aquest edifici de la Llotja on encara tenien
lloc, ja que un any després la seu central de l’Escola de la Llotja va
traslladar-se a l’edifici nou, al carrer Ciutat de Balaguer. Les especialitats
que més em van interessar van ser modelat i disseny de vitralls. No vaig fer,
però, ni una cosa ni l’altra. Ja m’havia decantat per cursar disseny gràfic,
una especialitat que tot just feia un curs que havia començat a la nova seu. A
l’entrada de la “vella” Llotja hi havia una rèplica de l’escultura de Moisès,
de Miquel Àngel. M’impressionava. L’original forma part de la tomba del papa Juli
II. Anys després vaig admirar-la, amb sentiment crescut, a Sant Pere in Vicoli,
de Roma.
(article publicat al Diari de
Vilanova, 4 de desembre de 2015. En una imatge, la coberta de Cases singulars, personatges singulars.
En l’altra imatge, una vista de l’entrada de la seu de l’actual Escola Superior de Disseny i art "Llotja", al carrer Ciutat de Balaguer, 17, amb una fotografia, a la paret esquerra, de l’antiga
seu de la qual parlo en l’article a propòsit de l’Acadèmia de Belles Arts Sant Jordi, una
de les cases singulars esmentades al llibre)