En molts indrets de casa nostra, les celebracions tradicionals i populars de la Setmana Santa ofereixen oportunitats de veure escenes o passos de la Passió de Jesús per contemplar o meditar al carrer, tot i la gentada que sovint les acompanya. Aquesta escena la vaig fotografiar ahir a la tarda a Montblanc. En aquest pas es reprodueix l'episodi de la flagel.lació de Jesús. Els dos flagel.ladors s'hi ben acarnissen. La contemplació d'aquest acarnissament amb una víctima que sabem que és innocent punyeix perquè ens remet a tanta ferotgia desfermada avui mateix quan pensàvem que potser ja n'erem lluny.
dissabte, 30 de març del 2013
dimarts, 26 de març del 2013
Poderoses a l'espera
Quan les dones tenen l’edat suficient per haver-se alliberat del treball
de ser dones i poden esplaiar-se a pleret en la seva força, deuen ser les
criatures més poderoses de la terra –diu un
personatge d’Isak Dinesen.
Quan tenen l'edat suficient per haver-se alliberat de la criança dels fills, de la cura dels seus, grans i petits, i del treball professional que han de compaginar amb tot plegat... Poderoses a l'espera de poder-ho ser, vet aquí. Isak Dinesen (pseudònim masculí de Karen Blixen) sabia de què parlava.
divendres, 22 de març del 2013
El que em motiva
Penso que els articles d’opinió
són un valor afegit als diaris. Tinc les meves preferències, com tothom, però
acostumo a llegir-los tots amb interès, ja que em donen l’oportunitat de
contrastar parers, sempre hi aprenc alguna cosa, reflexionant’hi se m’eixamplen
els horitzons.
A vegades em trobo que
subscriuria una frase sencera. Em va passar dies enrere amb un article de Julià
Guillamon publicat a La Vanguardia.
Guillamon parlava de llibres, de les portades dels llibres, de la mida dels
llibres, del gruix dels llibres i del valor (literari) dels llibres.
Tan important és l’aspecte dels
llibres? Sí, és important, ja que ara com ara el llibre és un objecte (els
llibres digitals són una altra cosa) i en tant que objecte té unes
particularitats que el fan més o menys atractiu visualment. Guillamon es
lamentava de l’aparença d’algunes portades, francament lletges. Jo ja fa temps
que em fixo en aquelles portades de colors estridents i lluents que tant de mal
em fan als ulls, però és que, diuen, venen més. Valga’m Déu. Ja veig que les
que jo dissenyaria no vendrien ni un misto, encara que el text fos candidat a
un bon premi de reconeixement de la ciutat de Barcelona, com ara és el cas de Sense alè, de Josefa Contijoch.
Resulta que els llibres gruixuts
també venen més, diuen. Un altre càrrec en contra del meu gust, ja que el
format que aprecio més (per elegància, per contenció, per intensitat, per
vibració) és el de la nouvelle, i ho
aprecio tant com a lectora com com a escriptora. Guillamon diu, i em consola
que ho digui algú que per ofici ha de llegir molt, que a molts llibres els
sobren pàgines. Hi estic d’acord. Més d’una vegada he tingut la impressió que el
text ha estat allargassat innecesàriament, amb la qual cosa es perd intensitat,
vibració, com si alguna cosa s’anés deixatant.
Per formació acadèmica em fixo
molt en els dissenys de les portades, en la tipografia, en els espais en blanc
que jo sempre voldria generosos. Per aquest motiu he hagut d’empassar-me més
d’una llàgrima en veure la imatge física d’algun llibre la confecció del qual
ni tan sols m’ha estat consultada. Altres vegades he tingut la sort de poder
treballar amb l’editor aquest aspecte i la meva sensibilitat estètica ho ha
agraït molt, sobretot al dissenyador, sovint amagat en algun despatx o estudi,
fent silenciosament i eficaçment la bella tasca de donar visibilitat a la idea
del llibre, la qual cosa vol dir que s’ha llegit el text, cosa que no sempre
passa!
Una altra cosa de la qual es
lamenta el crític literari Guillamon: L’edició
catalana –i l’edició en general, però el cas català es veu més de prop- viu
obsessionada amb la idea d’eliminar dels llibres qualsevol connotació cultural.
El tema és molt ampli, i preocupant. Molts llibres ja fa temps que han deixat
de ser cultura per ser entreteniment, ben legítim, però entreteniment. El
problema és la confusió que ha portat la literatura a una gran desconsideració
perquè tot es posa al mateix sac. Si un llibre no ven és que no val un pito.
Fins aquest punt hem arribat, i ja fa anys. Recordo que Baltasar Porcel, un
escriptoràs, ja se’n queixava, d’aquesta confusió. La literatura no ven gaire
perquè demana una actitud activa per part del lector i el que ven és el text
fàcil, mastegat, quan no banal.
Les coses pel seu nom com, tot i
que incomodi: Els editors (no tots, és clar) miren d’eliminar les connotacions
culturals dels llibres… Ni un misto, no vendré, a aquest pas. Però no escric
pas per vendre sinó per fer art. És el que veritablement em motiva perquè l’art
mostra qui som, però també qui podem ser quan amb totes les nostres forces i
limitacions intentem fer el camí de l’ànima, allò que no hauríem de perdre ni
vendre.
(article publicat al setmanari L’Eco de Sitges, 22 de març de 2013. A la imatge, vitrina de l'Espai Betúlia on es va exposar el material utilitzat en l'escriptura de La crisàlide)
dijous, 21 de març del 2013
Oriol M. Diví
A la nit que donava entrada al 20 de març, va morir el P. Oriol M. Diví, monjo de Montserrat. En aquell instant de plenitud, Déu, que, tal com crec, ja l'esperava amb el braços amorosos d'una mare, va voler que el seu càlid esperit i l'esperit incipient i càlid de la primavera es creuessin en la nit quieta.
Benedictí exemplar, era un referent espiritual per a moltes persones. El pare Diví era també molt conegut i estimat en el món de l'exlibrisme nacional i internacional per la seva obra de traç límpid i serè com la seva ànima. Va gravar al boix 572 ex-libris. Va practicar d'una manera efectiva i constant l'ora et labora. Descansi en pau.
dimarts, 19 de març del 2013
Ara que s'acosta la primavera...
Com més es copsa la vida a través d'una pantalla mental d'abstraccions i conceptualitzacions, més pla i sense vida esdevé el món del teu voltant, diu Eckhart Tolle.
Ara que ve la primavera... oloreu-la fins a amarar-vos-en, toqueu-la amb els dits, esconteu-la com una cançó, viviu-la perquè esteu vius!
(a la imatge, unes flors de magraner del jardí de casa)
dissabte, 16 de març del 2013
Un infant al jardí del Laberint d'Horta
La néta Carla donant de menjar els coloms al jardí del Laberint d'Horta. La foto està feta pel seu pare, el meu fill Daniel.
dijous, 14 de març del 2013
Renovació
Habemus Papam. Francesc I és el
nom, ben significatiu, que ha escollit el qui fins ahir, dia 13 de març de 2013, era el cardenal Bergoglio. S’obren
tants interrogants com esperances per als catòlics de cor. Pel que fa a les dones, hi ha un tema crucial a
resoldre: les creients catòliques deixaran de ser subalternes en aquest nou papat?
dimecres, 13 de març del 2013
Aniversari
Avui compleixo 62 anys. Aquell
dia 13 de març de 1951 hi havia vaga de tramvies a Barcelona. Era la primera
revolta contra el règim franquista. Sempre he volgut creure que els
esdeveniments generals d’alguna manera marquen els particulars. Avui es
compleix un any de la mort de l’escriptora Teresa Pàmies. Ens havíem enviat nadales
d’ençà que ens vam conèixer i ella va desitjar sort a l’escriptora que era a
punt d’estrenar-se com a tal. Aquell dia de desembre de 1990 era el dia
anterior a la concessió del premi Don-na, que vaig guanyar. La distància ideològica
amb Teresa Pàmies era molt gran, així com també la distància estètica. Ho
sabíem. Per part meva, sempre he tingut tendència a admirar la gent que fa
coses i vol fer-les bé, i més tractant-se d’una escriptora. Hem hagut de
batallar molt per arribar on som.
(Fotografia feta pel meu pare al capdavall de la Rambla barcelonina, devíem anar a veure la tieta Trini, germana seva. Tinc el posat una mica ferreny, potser perquè al darrere s'hi veu la figura un guàrdia civil? Devia tenir cap a tres anys i no m'agradava gaire que em fotografiessin)
dimarts, 12 de març del 2013
L'enamorament és creatiu
Segurament estarem d’acord a
afirmar que els enamorats són creatius. Potser quan vivim la vida normal,
quotidiana, la creativitat amorosa se’ns va desfent com el fum. L’art potser
seria nodrir aquesta creativitat que ens porta a projectar en l’altre i en
nosaltres mateixos la pila de virtuts que ens enamoren!
(a la imatge, balcó guarnit)
dissabte, 9 de març del 2013
Naixença major
Un dia i mig abans que morís el
meu pare, vam observar que tot d’una sortia de la somnolència que dóna la forta
medicació pel dolor. Ens va demanar amb un gest i amb un moviment dels llavis que
tanquéssim la televisió que, d’altra banda, ningú no mirava i que havíem deixat
sense so. Va tornar a cloure les parpelles i va estar una estona així fins que va
tornar a obrir els ulls i fins mig va incorporar el cap fins allà on les forces
li van permetre, que ja eren escasses. Aleshores va mirar enlaire un temps com
si veiés algú i hi va parlar fins que va fer un gest afirmatiu, com si es donés
a aquest algú, a una realitat més alta, com jo tantes vegades he imaginat que
devia ser el ‘sí’ de Maria. He escrit en altres llocs que el meu pare va morir
conscient que es moria. Però crec que també va morir conscient que no havia de
tèmer res ja que la mort és una major naixença, com va escriure Joan Maragall.
Però els dolors del part no els estalvia ningú, ni a l’entrada ni a la sortida.
Entrar a la matèria no deu ser fàcil com sortir-ne tampoc. No recordem l’esforç
per néixer, tot i que el vam fer. L’esforç del traspàs no el sabem, però no
sembla beneit pensar que alguna cosa de nosaltres oblidarà també aquest esforç de
néixer.
(extret de La capsa verda)
dijous, 7 de març del 2013
Igualtat
Les paraules que serveixen per
entendre’ns també serveixen per confondre’ns, ja que tota realitat concreta ho
és des d’una determinada perspectiva. Hi ha una paraula que ens ha enredat de
mala manera, i és la paraula igualtat. Perquè els humans som iguals i no som
iguals. Si hi meditem honestament i ben a fons, tots sabem que és així. Però es
branda la bandera de la igualtat, peti qui peti, en nom d’una idea falsa i així
hem anat caient pel rost. Una altra cosa són els drets humans, però també les
obligacions que comporten aquests drets humans, que són per a tothom si volem
que hi hagi una mínima harmonia en la convivència.
(a la foto, un mosaic, una imatge de la diferència de cada tesel.la que el compon tot i la seva aparença d'igualtat)
dilluns, 4 de març del 2013
El femení de l'existència
Tinc llibres que vaig llegint a
dosis homeopàtiques, a poc a poc, perquè cada frase m’obliga a una reflexió que
sovint faig ben de gust, ja que el tema no només m’interessa sinó que
m’interpel.la. A Sofía (Kairós), de
Susanne Schaup, l’autora recull l’estudi d’Otfried Eberz sobre aspectes del
femení de l’existència. Opina Eberz (i ho escric tenint en compte que som a
prop de la celebració del Dia Internacional de les Dones, que ara com ara
sembla que encara cal commemorar): Tota
violència té el seu origen en la violació del sexe femení, que va tenir lloc en
temps prehistòrics. La violència contra la naturalesa i contra els éssers més
febles és només una conseqüència d’aquella violació.
Ah, el poder, perquè el poder com
a força dominadora i depredadora neix d’aquí. Però jo tinc la impressió que
veritablement els temps estan canviant (malauradament no sense deixar moltes
víctimes pel mig) i hi ha un retorn a com devia ser al principi la convivència
entre el masculí i el femení de l’existència, ja sigui des de cada sexe, ja
sigui des de l’interior de cadascú.
(A la imatge, la màndorla mística).
(A la imatge, la màndorla mística).
divendres, 1 de març del 2013
L'ombra és ommipresent
Com el tema del bé i el mal,
conceptes arquetípics, el tema de l’ombra, el negatiu que hi ha en la
naturalesa humana, sempre m’ha atret de manera poderosa perquè voldria entendre
el que sembla difícil d’entendre. Perquè encara que costi d’acceptar-ho, el
cert és que el mal i les monstruositats que genera són omnipresents tant en la
nostra història personal com en la història col.lectiva. Només cal mirar
entorn.
Maldats en aparença innocent com
veure algú que riu de la relliscada d’un altre, a algunes persones ens provoca
desassossec. Ens preguntem què fa riure, què mou a riure davant l’espectacle
d’un mal pas, d’un error de càlcul, d’un desgraciat accident. El que es troba
al fons d’aquesta pulsió és instintiu. En un primari instint de supervivència,
la caiguda d’un altre ens col.loca en avantatge en la cursa. Així, doncs, no és
necessari recórrer a la figura del diable per saber què és el mal, ja que
nosaltres podem encarnar aquest mal que sembla petit però, com diu la dita, qui
en fa un cove en fa un cistell.
Ho van veure de seguida, els
nostres ancestres, quan en diferents salts civilitzatoris van idear mil formes
de contenir l’instint egoista, depredador, salvatge, però que, per fortuna,
s’alternava amb formes d’amor com ara la cura dels nadons, dels malalts, o el
ritual d’enterrar els morts en terra sagrada.
Llums i ombres sempre conviuen,
el negatiu i el positiu forma part de la realitat. Però hi ha moments històrics
com el nostre en què l’ombra es fa més espessa fins a provocar l’ofec
existencial. Moltes persones avui en dia senten el pes d’aquesta ombra que ens
aclapara, però el reconeixement de la llum que també som capaços de crear
permet mantenir dempeus l’esperança.
La psicologia troba el seu límit
en moments així. Al costat d’actituds humanes destructives, negatives, es
troben actituds humanes que miren cara a cara l’ombra per veure com la poden
guanyar. No es guanya res que no es conegui a fons. Així, observant la pròpia
ombra i domesticant-la com Sant Jordi va domesticar el drac, és possible posar
fronteres a l’agressivitat de la nostra pròpia bèstia i conduir-nos sinó amb
bondat, almenys amb honestedat i decència. Si som capaços de veure’ns com a
botxins sembla més fàcil no posar-se en situació de fer víctimes, ja que, a la
bona gent, la sola idea ja l’horroritza.
Cal practicar l’apertura del cor.
Els antics egipcis deien que el cor era la seu de la intel.ligència humana, la
casa del discerniment entre el bé i el mal, més enllà de les lleis que hem
hagut de crear per alçar parets que ens protegeixin, fins i tot de nosaltres
mateixos. La decadència de les civilitzacions arriba quan es traspassen els
límits de forma descarada i descarnada com ara mateix estem veient fins a
experimentar vergonya aliena. Si tots al final anem on anem, no veure la
inutilitat del mal sembla una gran ceguesa. És evident que l’ombra té el poder
de cobrir-ho tot si la deixem campar al seu aire.
(article publicat a El 3 de vuit, 1 de març del 2013. Foto feta en un parc de Londres, estiu 2008)